לשכנו תדרשו חלק ב'
יחזקאל מו' פסוק ב'-ג'
דרכי הכניסה לבית שלישי
(יחזקאל מו' פסוק ב'-ג')
ב וּבָ֣א הַנָּשִׂ֡יא דֶּרֶךְ֩ אוּלָ֨ם הַשַּׁ֜עַר מִח֗וּץ וְעָמַד֙ עַל-מְזוּזַ֣ת הַשַּׁ֔עַר וְעָשׂ֣וּ הַכֹּהֲנִ֗ים אֶת-עֽוֹלָתוֹ֙ וְאֶת-שְׁלָמָ֔יו וְהִֽשְׁתַּחֲוָ֛ה עַל מִפְתַּ֥ן הַשַּׁ֖עַר וְיָצָ֑א וְהַשַּׁ֥עַר לֹֽא-יִסָּגֵ֖ר עַד-הָעָֽרֶב:
בֵּאוּר צַח: וּבָא הַנָּשִׂיא בְּשַׁבְּתוֹת הַשָּׁנָה וּבְרָאשֵׁי חֳדָשִׁים דֶּרֶךְ אוּלַם הַשַּׁעַר הַמִּזְרָחִי שֶׁל הָעֲזָרָה וְנִכְנַס לְאוּלַם הַהֵיכָל וְעָמַד מִחוּץ לַפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי שֶׁלְּצַד שַׁעַר הַהֵיכָל עַד שֶׁיִּגְמְרוּ הַכֹּהֲנִים לְהַקְרִיב אֶת קָרְבְּנוֹת רֹאשׁ הַחֹדֶשׁ שֶׁלּוֹ; עוֹלָתוֹ וּשְׁלָמָיו וְהִשְׁתַּחֲוָה בְּפֶתַח שַׁעַר הַהֵיכָל לְכִוּוּן קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים וְיָצָא כְּשֶׁפָּנָיו לְכִוּוּן הַהֵיכָל וְגַבּוֹ לָעֲזָרָה וְיִצְעַד אֲחוֹרַנִּית כְּמוֹ שֶׁנִּכְנַס מִשַּׁעַר הָעֲזָרָה הַמִּזְרָחִית וְהַשַּׁעַר לֹא יִסָּגֵר עַד הָעֶרֶב כְּדֵי שֶׁהָעָם הַבָּאִים…
ג וְהִשְׁתַּחֲו֣וּ עַם-הָאָ֗רֶץ פֶּ֚תַח הַשַּׁ֣עַר הַה֔וּא בַּשַּׁבָּת֖וֹת וּבֶחֳדָשִׁ֑ים לִפְנֵ֖י יְהוָֽה:
בֵּאוּר צַח: יִשְׁתַּחֲווּ עַם יִשְׂרָאֵל שֶׁבְּעֶזְרַת נָשִׁים וּבְהַר הַבַּיִת וּשְׁאָר הָעַמִּים שֶׁבְּהַר הַבַּיִת דֶּרֶךְ פֶּתַח הַשַּׁעַר הַמִּזְרָחִי שֶׁל הָעֲזָרָה שֶׁנִּפְתַּח מֵאֵלָיו בִּכְנִיסַת הַשַּׁבָּתוֹת וּבִכְנִיסַת רָאשֵׁי חֳדָשִׁים לְכִוּוּן הַהֵיכָל.
– תרגום –
ב) וְיֵעוֹל רַבָּא בְּאוֹרַח אוּלַמָא דְתַרְעָא מִלְבָרָא וִיקוּם עַל סְקוּפַת תַּרְעָא וְיַעְבְּדוּן כַּהֲנַיָא יַת עֲלָתֵיהּ וְיַת נִכְסַת קוּדְשֵׁיהּ וְיִסְגוֹד עַל סְקוֹפַת תַּרְעָא וְיִפּוֹק וְתַרְעָא לָא יִתְאָחִיד עַד רַמְשָׁא:
ג) וְיִסְגְדוּן עַמָא דְאַרְעָא בְּמַעֲלָנָא דְתַרְעָא הַהוּא בְּשַׁבַּיָא וּבְיַרְחַיָא קֳדָם יְיָ:
ב) דרך אולם השער מחוץ. כמו שאמור למעל' ואילמיו אל החצר החיצונה דרך אולם השער של עזרה כלומר יכנס בדרך שער מזרחי שהוא משמש כניסה ויציאה ובא לו לאותו הפשפש: ועמד על מזוזת השער. אותו שער הקטן הוא הפשפש: את עולתו ואת שלמיו. עולת ראיה ושלמי חגייגה ומקרא זה מוסב על יום טוב כך מצאתי בפירושים מדוייקים: ועמד על מזוזת השער. שער הפנימית היא אשר באר הוא הפשפש כדאמר מר איפשר קרבנו של אדם קרב ואינו עומד על גביו: ולא יסגר עד הערב. למה לא יסגר: ג) והשתחוו עם הארץ. כל היום וגם כל הבא ולערב יסגרוהו:
ב) וְיֵעוֹל רַבָּא בְּאוֹרַח אוּלַמָא דְתַרְעָא מִלְבָרָא וִיקוּם עַל סְקוּפַת תַּרְעָא וְיַעְבְּדוּן כַּהֲנַיָא יַת עֲלָתֵיהּ וְיַת נִכְסַת קוּדְשֵׁיהּ וְיִסְגוֹד עַל סְקוֹפַת תַּרְעָא וְיִפּוֹק וְתַרְעָא לָא יִתְאָחִיד עַד רַמְשָׁא:
ג) וְיִסְגְדוּן עַמָא דְאַרְעָא בְּמַעֲלָנָא דְתַרְעָא הַהוּא בְּשַׁבַּיָא וּבְיַרְחַיָא קֳדָם יְיָ:
(פסוקים ב', ג') פָּסוּק ב' מְחֻלָּק לִשְׁנֵי עִנְיָנִים [ג].
חֵלֶק א': בְּשַׁבָּתוֹת וּבְרָאשֵׁי חֳדָשִׁים יָבוֹא הַנָּשִׂיא [ד] דֶּרֶךְ אוּלָם הַשַּׁעַר שֶׁל הֶחָצֵר הַפְּנִימִית לַשַּׁעַר הַמִּזְרָחִי וְאֶל הֶחָצֵר הַפְּנִימִית, וּמִשָּׁם לַפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי [ה] שֶׁלְּצַד הַהֵיכָל, וְיַעֲמוֹד עַל מְזוּזַת הַשַּׁעַר שֶׁל הַפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי [ו], וְיִשְׁתַּחֲוֶה [ז] וְיֵצֵא אֲחוֹרַנִּית (2) כְּמוֹ שֶׁבָּא [ח] דֶּרֶךְ שַׁעַר מִזְרָחִי שֶׁל הֶחָצֵר הַפְּנִימִית. [ציור 226]
וְהַשַּׁעַר לֹא יִסָּגֵר עַד הָעֶרֶב, כְּדֵי שֶׁהָעָם שֶׁבָּאִים (3) יִשְׁתַּחֲווּ דֶּרֶךְ הַשַּׁעַר [ט]. [ציור 226]
חֵלֶק ב': [שַׁיָּךְ לְסוֹף פָּסוּק ב', וְכֵן מֻזְכָּר לְקַמָּן בִּפְסוּקִים ט', י']: בִּשְׁלֹשׁ הָרְגָלִים יָבוֹא הַנָּשִׂיא עִם הָעָם, דֶּרֶךְ הַשַּׁעַר הַצְּפוֹנִי שֶׁל הֶחָצֵר הַפְּנִימִי עִם קָרְבְּנוֹתָיו [י], וּבִזְמַן שֶׁיַּקְרִיבוּ קָרְבְּנוֹתָיו (4) יָבוֹא לַפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי, וְיַעֲמוֹד עַל הַמְּזוּזָה שֶׁל הַפִּשְׁפֵּשׁ מִבַּחוּץ עַד שֶׁיִּגְמְרוּ לְהַקְרִיב קָרְבְּנוֹתָיו, וְיִשְׁתַּחֲוֶה וְיֵצֵא עִם הָעָם דֶּרֶךְ הַשַּׁעַר הַדְּרוֹמִי שֶׁל הֶחָצֵר הַפְּנִימִית, אוֹ לְהֵפֶךְ שֶׁיָּבוֹא מִשַּׁעַר הַדָּרוֹם לַפִּשְׁפֵּשׁ וְיֵצֵא מִשַּׁעַר הַצָּפוֹן, כְּדֵי לַעֲשׂוֹת הֶחָצֵר קַפַּנְדְּרִיָּא [יא]. [ציור 223]
[ג] מְחֻלָּק לִשְׁנֵי עִנְיָנִים
פָּסוּק ב' מְחֻלָּק לִשְׁנֵי עִנְיָנִים לְפִי רַשִּׁ"י:
חֵלֶק א': מִתְּחִלַּת הַפָּסוּק עַד "וְעָמַד עַל מְזוּזַת הַשַּׁעַר" [הוּא הַפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי] [ציור 226]
– מְדֻבָּר בְּשַׁבָּת וּבְרֹאשׁ חֹדֶשׁ, וְכֵן הֶמְשֵׁךְ הַפָּסוּק: "וְהִשְׁתַּחֲוָה עַל מִפְתַּן הַשַּׁעַר, וְהַשַּׁעַר לֹא יִסָּגֵר" וְכוּ', וְכֵן בְּפָסוּק ג' מְדֻבָּר בְּשַׁבָּת וּבְרֹאשׁ חֹדֶשׁ.
חֵלֶק ב': "וְעָשׂוּ הַכֹּהֲנִים אֶת עוֹלָתוֹ וְאֶת שְׁלָמָיו וְהִשְׁתַּחֲוָה עַל מִפְתַּן הַשַּׁעַר וְיָצָא" – מְדֻבָּר בִּשְׁלֹשׁ הָרְגָלִים (ולקמן בפס' ט' י'), שֶׁאָז הַנָּשִׂיא נִכְנָס עִם הָעָם מֵהַשַּׁעַר הַצְּפוֹנִי, וּבָא לַפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי עַד שֶׁיַּקְרִיבוּ קָרְבְּנוֹתָיו שֶׁל חַג, וְאַחַר כָּךְ מִשְׁתַּחֲוֶה וְיוֹצֵא אֲחוֹרַנִּית לֶחָצֵר הַפְּנִימִי, וּמַמְשִׁיךְ לָצֵאת עִם הָעָם דֶּרֶךְ הַשַּׁעַר הַדְּרוֹמִי שֶׁל הֶחָצֵר הַפְּנִימִי. עַל כֵּן: "וְעָמַד עַל מְזוּזַת הַשַּׁעַר, וְהִשְׁתַּחֲוָה וְיָצָא" – שַׁיָּךְ לִשְׁנֵי הַמִּקְרִים: לְשַׁבָּת וְרֹאשׁ חֹדֶשׁ, וּלְשָׁלֹשׁ רְגָלִים. [ציור 223]
[ד] הַנָּשִׂיא
רַשִּׁ"י (פרק מ"ב פס' י"ז) בְּשֵׁם רַבִּי מְנַחֵם כָּתַב שֶׁמְּדֻבָּר בַּמֶּלֶךְ. וְכֵן בַּגְּמָרָא (ב"ב קכ"ב ע"א) פֵּרַשׁ שָׁם רַשִּׁ"י שֶׁהַנָּשִׂיא הוּא מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ. וְכֵן בְּמִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן (ד' קצ"ד) כָּתַב עַל הַשַּׁעַר: וְלֹא יִפָּתַח רַק לַנָּשִׂיא הוּא מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ.
[ה] הַפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי
עַל הַפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי פֵּרְשׁוּ חֲזַ"ל בְּמִדּוֹת (פ"ד מ"ב): וּשְׁנֵי פִּשְׁפְּשִׁין הָיוּ לוֹ לַשַּׁעַר הַגָּדוֹל [שַׁעַר הַהֵיכָל]: אֶחָד בַּצָּפוֹן וְאֶחָד בַּדָּרוֹם. שֶׁבַּדָּרוֹם לֹא נִכְנַס בּוֹ אָדָם מֵעוֹלָם, וְעָלָיו הוּא מְפֹרָשׁ עַל יְדֵי יְחֶזְקֵאל (מ"ד ב'), שֶׁנֶּאֱמַר: "וַיֹּאמֶר אֵלַי ה', הַשַּׁעַר הַזֶּה סָגוּר יִהְיֶה לֹא יִפָּתֵחַ, וְאִישׁ לֹא יָבֹא בוֹ" וְכוּ' [כְּלוֹמַר עָשׂוּ בְּבַיִת שֵׁנִי עַל פִּי בַּיִת שְׁלִישִׁי].
וְרַשִּׁ"י בְּפָסוּק א' שֶׁכָּתַב: שָׁנוּ רַבּוֹתֵינוּ (מדות פ"ד מ"ב), שְׁנֵי פִּשְׁפְּשִׁין הָיוּ לוֹ לְשַׁעַר הַהֵיכָל, לֹא בָּא לְפָרֵשׁ עַל פָּסוּק א' שֶׁשָּׁם מְדֻבָּר עַל שַׁעַר הַמִּזְרָחִי שֶׁל הֶחָצֵר הַפְּנִימִי, אֶלָּא הִקְדִּים לְפָרֵשׁ אֶת פָּסוּק ב' שֶׁכָּתוּב: "וְעָמַד עַל מְזוּזַת הַשַּׁעַר" וְכוּ', וְעָלָיו פֵּרַשׁ רַשִּׁ"י שֶׁשָּׁנִינוּ בְּמִדּוֹת שְׁנֵי פִּשְׁפְּשִׁין לַהֵיכָל.
וְלֹא נִתְפַּלֵּא עַל כָּךְ, שֶׁכֵּן יֵשׁ עוֹד פְּעָמִים רַבּוֹת שֶׁרַשִּׁ"י מַקְדִּים לְפָרֵשׁ אֶת הַפָּסוּק הַבָּא, כְּגוֹן לְקַמָּן בְּפָסוּק ח' הִקְדִּים לְפָרֵשׁ אֶת פָּסוּק ט' וּפֵרַשׁ שֶׁבַּמּוֹעֲדִים עוֹשִׂים אֶת הֶחָצֵר הַפְּנִימִית קַפַּנְדְּרִיָּא. וְכֵן בְּעוֹד מְקוֹמוֹת, רַשִּׁ"י הִקְדִּים לְפָרֵשׁ אֶת הַפָּסוּק שֶׁאַחֲרָיו.
*וְאֶפְשָׁר שֶׁבְּשֶׁל שֶׁבְּפָסוּק א' מְפֹרָשׁ בַּמֶּה מְדֻבָּר שֶׁכָּתוּב: "שַׁעַר הֶחָצֵר הַפְּנִימִית הַפֹּנֶה קָדִים", וְכֵן בְּפָסוּק ב' הוּא מְפֹרָשׁ: "וּבָא הַנָּשִׂיא דֶּרֶךְ אוּלָם הַשַּׁעַר מִחוּץ" וְכוּ', וְרַשִּׁ"י בְּפָסוּק ב' הִסְבִּיר: כְּלוֹמַר יִכָּנֵס דֶּרֶךְ שַׁעַר מִזְרָחִי שֶׁהוּא מְשַׁמֵּשׁ כְּנִיסָה וִיצִיאָה וּבָא לוֹ לְאוֹתוֹ הַפִּשְׁפֵּשׁ. הֲרֵי שֶׁמְּפֹרָשׁ בַּכָּתוּב וּבְרַשִּׁ"י שֶׁמְּדֻבָּר עַל שַׁעַר מִזְרָחִי שֶׁל הֶחָצֵר הַפְּנִימִי. רַק הַהֶמְשֵׁךְ: "וְעָמַד עַל מְזוּזַת הַשַּׁעַר" וְכוּ' לֹא מְפֹרָשׁ אֵיזֶה שַׁעַר, עַל כֵּן רַשִּׁ"י הִקְדִּים לְפָרְשׁוֹ בְּפָסוּק א'.
[ו] וְיַעֲמוֹד עַל מְזוּזַת הַשַּׁעַר שֶׁל הַפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי
בַּנָּשִׂיא כָּתוּב שֶׁיָּבוֹא שָׁלֹשׁ פְּעָמִים, עַד הַפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי.
פַּעַם רִאשׁוֹנָה: כָּאן (בפס' א' ב') שֶׁזֶּה בְּשַׁבָּתוֹת וּבְרָאשֵׁי חֳדָשִׁים, וְיַעֲמוֹד עַל מְזוּזַת הַשַּׁעַר. וּבְפָסוּק י"ב פֵּרַשׁ רַשִּׁ"י יוֹתֵר אֶת הַפְּסוּקִים א'-ב' וְכָתַב: "וּמָה אוֹמֵר בְּיוֹם הַשַּׁבָּת – וְעָמַד עַל מְזוּזַת הַשַּׁעַר". *וּמַשְׁמַע שֶׁיַּעֲמוֹד עַל מְזוּזַת הַשַּׁעַר מִבַּחוּץ, וְלֹא יִכָּנֵס פְּנִימָה, שֶׁכֵּן לְעֵיל (מ"ד א'-ב') פֵּרַשׁ שֶׁהַשַּׁעַר סָגוּר וְאִישׁ לֹא יִכָּנֵס בּוֹ, אֶלָּא רַק כֹּהֵן גָּדוֹל לֶאֱכוֹל בַּקֳּדָשִׁים (לרש"י, ומשכני עליון).
פַּעַם שְׁנִיָּה: בִּפְסוּקִים (ח'-י') שֶׁזֶּה בְּשָׁלֹשׁ רְגָלִים (וכן הוזכר בחלק מפס' ב') יָבוֹא לְשַׁעַר צְפוֹנִי שֶׁל הֶחָצֵר הַפְּנִימִי, וְאַחַר כָּךְ יָבוֹא לַפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי, יַעֲמוֹד שָׁם בְּעֵת הַקְרָבַת קָרְבְּנוֹתָיו, יִשְׁתַּחֲוֶה וְיֵצֵא עִם הָעָם דֶּרֶךְ שַׁעַר דְּרוֹמִי שֶׁל הֶחָצֵר הַפְּנִימִי.
פַּעַם שְׁלִישִׁית: (בפס' י"ב) שֶׁזֶּה בִּימֵי הַחֹל, וְשָׁם כָּתוּב: "וְעָשָׂה אֶת עֹלָתוֹ וְאֶת שְׁלָמָיו כַּאֲשֶׁר יַעֲשֶׂה בְּיוֹם הַשַּׁבָּת", וְרַשִּׁ"י שָׁם פֵּרַשׁ שֶׁיָּבוֹא לִמְזוּזַת הַפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי וְעָמַד שָׁם עַד שֶׁיַּקְרִיבוּ קָרְבְּנוֹתָיו. [ציור 226]
[ז] וְיִשְׁתַּחֲוֶה
כָּתוּב שֶׁהַנָּשִׂיא יִשְׁתַּחֲוֶה עַל מִפְתַּן הַשַּׁעַר, לְכִוּוּן קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים. וְכֵן הָעָם יִשְׁתַּחֲווּ לְכִוּוּן הַהֵיכָל. (בשם ידידי רבי אורטל יורם)
(2) וְיֵצֵא אֲחוֹרַנִּית
לַמְרוֹת שֶׁלֹּא פֹּרַשׁ בְּרַשִּׁ"י, הֲרֵי הַיְּצִיאָה הִיא אֲחוֹרַנִּית, וּפָנָיו לַקֹּדֶשׁ לַהֵיכָל וְלַפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי, וּפוֹסֵעַ אֲחוֹרַנִּית וְיוֹצֵא. וְכֵן עָשָׂה שְׁלֹמֹה הַמֶּלֶךְ כַּמּוּבָא בְּיוֹמָא (נ"ג ע"א): אָמַר רַב שְׁמוּאֵל בַּר נַחְמָנִי אָמַר רַבִּי יוֹנָתָן אָמַר קְרָא (דברי הימים ב', א' י"ג): "וַיָּבֹא שְׁלֹמֹה לַבָּמָה אֲשֶׁר בְּגִבְעוֹן יְרוּשָׁלַיִם". [הַמִּזְבֵּחַ שֶׁעָשָׂה מֹשֶׁה הָיָה בְּגִבְעוֹן, וּשְׁלֹמֹה הַמֶּלֶךְ הָלַךְ לְהַקְרִיב שָׁם קָרְבְּנוֹתָיו, וְלָכֵן הָיְתָה לְגִבְעוֹן קְדֻשָּׁה, רַשִּׁ"י שָׁם]. וְכִי מָה עִנְיַן גִּבְעוֹן אֵצֶל יְרוּשָׁלַיִם [וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י – לְשׁוֹן הַכָּתוּב לֹא בָּרוּר]. אֶלָּא מַקִּישׁ יְצִיאָתוֹ מִגִּבְעוֹן לִירוּשָׁלַיִם, לְבִיאָתוֹ מִירוּשָׁלַיִם לְגִבְעוֹן. מָה בִּיאָתוֹ מִירוּשָׁלַיִם לְגִבְעוֹן פָּנָיו כְּלַפֵּי הַבָּמָה כְּדֶרֶךְ בִּיאָתוֹ, אַף יְצִיאָתוֹ מִגִּבְעוֹן לִירוּשָׁלַיִם פָּנָיו כְּלַפֵּי הַבָּמָה כְּדֶרֶךְ בִּיאָתוֹ. [כְּלוֹמַר כְּשֶׁיָּצָא פָּנָיו לַבָּמָה וּפָסַע אֲחוֹרַנִּית עַד שֶׁהִתְרַחֵק מֵהַמָּקוֹם].
וְכֵן הַכֹּהֲנִים בַּעֲבוֹדָתָם, וּלְוִיִּם בְּדוּכָנָן, וְיִשְׂרָאֵל בְּמַעֲמָדָן, כְּשֶׁהֵן נִפְטָרִים לֹא הָיוּ מַחֲזִירִין פְּנֵיהֶם וְהוֹלְכִים, אֶלָּא מְצַדְּדִין פְּנֵיהֶן וְהוֹלְכִין, עַד כָּאן דִּבְרֵי הַגְּמָרָא.
וְכֵן פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (בית הבחירה פ"ז ה"ד): כָּל שֶׁהִשְׁלִים עֲבוֹדָתוֹ אֵינוֹ יוֹצֵא לַאֲחוֹרָיו לַהֵיכָל, אֶלָּא מְהַלֵּךְ אֲחוֹרַנִּית מְעַט מְעַט וּבְנַחַת עַד שֶׁיֵּצֵא מֵהָעֲזָרָה [מֵהֶחָצֵר הַפְּנִימִית]. וְכֵן אַנְשֵׁי מִשְׁמָר וְאַנְשֵׁי מַעֲמָד. וְכָל זֶה לְיִרְאָה מִן הַמִּקְדָּשׁ.
[ח] כְּמוֹ שֶׁבָּא
מֵהַשַּׁעַר הַמִּזְרָחִי שֶׁל הֶחָצֵר הַפְּנִימִית שֶׁמִּשָּׁם הוּא נִכְנַס – מִשָּׁם הוּא חוֹזֵר, כְּדֵי שֶׁלֹּא לַעֲשׂוֹת אֶת הָעֲזָרָה קַפַּנְדְּרִיָּא [מַעֲבָר]. אֶלָּא רַק בְּשָׁלֹשׁ רְגָלִים נִצְטַוִּינוּ עַל כָּךְ לַעֲשׂוֹת הֶחָצֵר הַפְּנִימִית קַפַּנְדְּרִיָּא.
[ט] יִשְׁתַּחֲווּ דֶּרֶךְ הַשַּׁעַר
לְעֶזְרַת יִשְׂרָאֵל שֶׁנִּמְצֵאת בֶּחָצֵר הַפְּנִימִית בְּרֹחַב שְׁבַע עֶשְׂרֵה אַמָּה, עַל אֹרֶךְ מֵאָה אַמָּה, מֻתָּר לְכָל הַזְּכָרִים בְּיִשְׂרָאֵל שֶׁהֵם טְהוֹרִים לְהִכָּנֵס (משכני עליון ד' ק"ד פ"ה מ"ב, מדות פ"ה מ"א). וְעַל זֶה נֶאֱמַר (אבות ה'): עֲשָׂרָה נִסִּים נַעֲשׂוּ לַאֲבוֹתֵינוּ בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ, [וְאֶחָד מֵהֶם]: עוֹמְדִים צְפוּפִים וּמִשְׁתַּחֲוִים רְווּחִים [מְפָרְשִׁים – כְּשֶׁהָיוּ יִשְׂרָאֵל עוֹלִים לָרֶגֶל הָיְתָה צְפִיפוּת רַבָּה בָּעֲזָרָה].
אֶלָּא שֶׁכָּתוּב (בפס' ג'): "וְהִשְׁתַּחֲווּ עַם הָאָרֶץ פֶּתַח הַשַּׁעַר הַהוּא", וּלְרַשִּׁ"י (בפסוקים ב' י"ב) מְדֻבָּר בָּעָם שֶׁיִּהְיוּ בֶּחָצֵר הַחִיצוֹנָה, הֵם יִשְׁתַּחֲווּ לַה' דֶּרֶךְ שַׁעַר מִזְרָח שֶׁל הֶחָצֵר הַפְּנִימִית שֶׁנִּמְצֵאת מוּל הַהֵיכָל, וְלֹא מְדֻבָּר בָּעָם שֶׁנִּמְצָא בְּעֶזְרַת יִשְׂרָאֵל, כַּמְבֹאָר לְעֵיל הֶעָרָה ב. וְעַיֵּן עוֹד בָּעִנְיָן בְּהֶעָרָה 1.
[י] עִם קָרְבְּנוֹתָיו
סוּגֵי הַקָּרְבָּנוֹת בָּרְגָלִים הֵם שְׁלֹשָׁה:
א. קָרְבַּן רְאִיָּה – קֹדֶשׁ קָדָשִׁים.
ב. קָרְבַּן חֲגִיגָה – קָדָשִׁים קַלִּים.
ג. קָרְבַּן שִׂמְחָה – קָדָשִׁים קַלִּים. [לְקַמָּן בְּפָסוּק ט' הֶעָרָה 6].
[יא] קַפַּנְדְּרִיָּא
קַפַּנְדְּרִיָּא פֵּרוּשׁוֹ מַעֲבָר, וּבִשְׁלֹשׁ הָרְגָלִים מִצְוָה לְהֵרָאוֹת יָפֶה יָפֶה לִפְנֵי ה' בֶּחָצֵר הַפְּנִימִית וְלַעֲשׂוֹת הֶחָצֵר הַפְּנִימִית קַפַּנְדְּרִיָּא וּמַעֲבָר, עַל כֵּן נִכְנָסִין מִשַּׁעַר אֶחָד וְיוֹצְאִים מֵהַשְּׁנִיָּה שֶׁכְּנֶגְדָּהּ [לְקַמָּן פָּסוּק ט' הֶעָרָה 9] [ציור 223]. אֲבָל בִּשְׁאָר יְמוֹת הַשָּׁנָה אָסוּר לַעֲשׂוֹת בֵּית הַמִּקְדָּשׁ קַפַּנְדְּרִיָּא, וְכֵן פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (בית הבחירה פ"ז ה"ב): וְאֵי זֶה הוּא יִרְאָתוֹ וְכוּ' – וְלֹא יַעֲשֶׂה הַר הַבַּיִת דֶּרֶךְ, שֶׁיִּכָּנֵס מִפֶּתַח זֶה וְיֵצֵא מִפֶּתַח שֶׁכְּנֶגְדָּהּ.
(3) הָעָם שֶׁבָּאִים
בְּשַׁבָּתוֹת וּבְרָאשֵׁי חֳדָשִׁים יָבוֹאוּ רַבִּים לְהַקְבִּיל פְּנֵי שְׁכִינָה בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ [רַשִּׁ"י וּמְצוּדַת דָּוִד בְּפָסוּק ב'].
רַשִּׁ"י פָּסוּק ג': וְהִשְׁתַּחֲווּ עַם הָאָרֶץ, וְגַם כָּל הַבָּא.
*וְאֶפְשָׁר שֶׁ"כָּל הַבָּא"– לְרַשִּׁ"י, בָּא לְרַבּוֹת אֶת הַגּוֹיִם מֵאֻמּוֹת הָעוֹלָם שֶׁיָּבוֹאוּ בְּשַׁבָּתוֹת וּבְרָאשֵׁי חֳדָשִׁים.
יָבוֹא כָל בָּשָׂר
וּמִגְּזֵרַת דְּרַבָּנָן דִּין הַגּוֹיִם כְּזָבִים וּכְזָבוֹת, רַק שֶׁהֵקֵלּוּ עֲלֵיהֶם לְעִנְיַן הַכְּנִיסָה לְהַר הַבַּיִת, שֶׁיּוּכְלוּ לְהִכָּנֵס יוֹתֵר עַד הַחֵיל, כְּדִין טְמֵאֵי מֵתִים [שֶׁכֵּן זָבִים וְזָבוֹת אֲסוּרִים לְהִכָּנֵס לְהַר הַבַּיִת [מֵהַתּוֹרָה], שֶׁהַר הַבַּיִת כְּנֶגֶד מַחֲנֵה לְוִיָּה בַּמִּדְבָּר].
וְכֵן לֶעָתִיד בְּבַיִת שְׁלִישִׁי יִהְיֶה מֻתָּר לְכָל אֻמּוֹת הָעוֹלָם לְהַגִּיעַ עַד הַחֵיל כְּמוֹ שֶׁהָיָה בְּבַיִת שֵׁנִי וּפָשׁוּט, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר "כִּי בֵיתִי בֵּית תְּפִלָּה יִקָּרֵא לְכָל הָעַמִּים" (ישעיהו נו ז')
(4) וּבִזְמַן שֶׁיַּקְרִיבוּ קָרְבְּנוֹתָיו
לְרַשִּׁ"י, חֵלֶק ב' שֶׁל הַפָּסוּק [יַעֲשׂוּ הַכֹּהֲנִים אֶת עוֹלָתוֹ וְאֶת שְׁלָמָיו שֶׁל הַנָּשִׂיא], מְדַבֵּר בִּשְׁלֹשׁ הָרְגָלִים, שֶׁיַּעֲמוֹד הַנָּשִׂיא עַל מְזוּזַת הַפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי כִּדְאָמַר מַר: אֶפְשָׁר קָרְבָּנוֹ שֶׁל אָדָם קָרֵב וְאֵינוֹ עוֹמֵד עַל גַּבָּיו?
וְכֵן מוּבָא בְּתַעֲנִית (כ"ז עמוד א'-ב') כָּתוּב בַּתּוֹרָה (במדבר כ"ח, ב'): "צַו אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם אֶת קָרְבָּנִי לַחְמִי לְאִשַּׁי רֵיחַ נִיחֹחִי תִּשְׁמְרוּ לְהַקְרִיב לִי בְּמוֹעֲדוֹ… כְּבָשִׂים בְּנֵי שָׁנָה… שְׁנַיִם לַיּוֹם וְכוּ'"… [זֶה קָרְבַּן הַתָּמִיד שֶׁבָּא כֶּבֶשׂ לְעוֹלָה בַּבֹּקֶר, וְכֶבֶשׂ לְעוֹלָה בֵּין הָעַרְבַּיִם]. וְאָמַר מַר הֵיאַךְ קָרְבָּנוֹ שֶׁל אָדָם קָרֵב, וְאֵינוֹ עוֹמֵד עַל גַּבָּיו, עַל כֵּן הִתְקִינוּ נְבִיאִים רִאשׁוֹנִים [דָּוִד וּשְׁמוּאֵל] עֶשְׂרִים וְאַרְבָּעָה מִשְׁמָרוֹת, וְעַל כָּל מִשְׁמָר וּמִשְׁמָר הָיָה מַעֲמָד בִּירוּשָׁלַיִם שֶׁל כֹּהֲנִים, לְוִיִּם וְיִשְׂרְאֵלִים. [רַשִּׁ"י – לְפִי שֶׁהַתָּמִיד בָּא מִן הַשְּׁקָלִים שֶׁל כָּל יִשְׂרָאֵל, שֶׁבָּא לְכַפֵּר עַל כָּל יִשְׂרָאֵל וְצָרִיךְ לִהְיוֹת מֵהַכְּסָפִים שֶׁל הָאָדָם שֶׁבָּא לְכַפֵּר עָלָיו].
וְאִי אֶפְשָׁר שֶׁיִּהְיוּ כָּל יִשְׂרָאֵל עוֹמְדִין עַל גַּבֵּי קָרְבָּנָם, לָכֵן תִּקְּנוּ שְׁמוּאֵל וְדָוִד עֶשְׂרִים וְאַרְבָּעָה מַעֲמָדוֹת לִהְיוֹת כִּשְׁלִיחִים שֶׁל כָּל עַם יִשְׂרָאֵל בִּזְמַן הַקְרָבַת קָרְבְּנוֹת הַתָּמִיד בַּבֹּקֶר וּבֵין הָעַרְבַּיִם. וְכֵן הָיוּ עֶשְׂרִים וְאַרְבַּע מִשְׁמָרוֹת מְחֻלָּקִים בְּתוֹךְ הֶעָרִים, שֶׁשָּׁם עָמְדוּ בְּתַעֲנִית וּתְפִלָּה וְלִמּוּד תּוֹרָה, שֶׁהַקָּרְבָּן יִתְקַבֵּל.
וְכֵן פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (כלי המקדש פ"ו ה"א): אִי אֶפְשָׁר שֶׁיִּהְיֶה קָרְבָּנוֹ שֶׁל אָדָם קָרֵב וְהוּא אֵינוֹ עוֹמֵד עַל גַּבָּיו.
וְקָרְבְּנוֹת הַצִּבּוּר הֵם קָרְבָּן שֶׁל כָּל יִשְׂרָאֵל, וְאִי אֶפְשָׁר שֶׁיִּהְיוּ כֻּלָּן עוֹמְדִין בָּעֲזָרָה בִּשְׁעַת קָרְבָּן, לָכֵן תִּקְּנוּ נְבִיאִים הָרִאשׁוֹנִים שֶׁיִּבָּחֲרוּ מִיִּשְׂרָאֵל כְּשֵׁרִים וְיִרְאֵי חֵטְא, וְיִהְיוּ שְׁלוּחֵי כָּל יִשְׂרָאֵל לַעֲמוֹד עַל הַקָּרְבָּנוֹת, וְהֵם הַנִּקְרָאִים אַנְשֵׁי מַעֲמָד, וְחָלְקוּ אוֹתָם כ"ד מַעֲמָדוֹת כְּמִנְיַן מִשְׁמְרוֹת כְּהֻנָּה וּלְוִיָּה, וְעַל כָּל מַעֲמָד וּמַעֲמָד אֶחָד מֵהֵן מְמֻנֶּה עַל כֻּלָּם, וְהוּא נִקְרָא רֹאשׁ הַמַּעֲמָד, עַד כָּאן.
וְכֵן אֶצְלֵנוּ הַנָּשִׂיא צָרִיךְ לִהְיוֹת בֶּחָצֵר הַפְּנִימִי בִּזְמַן הַקְרָבַת קָרְבָּנוֹ, וּמֵחֲמַת כְּבוֹדוֹ עוֹמֵד עַל יַד שַׁעַר הַפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי שֶׁל הַהֵיכָל.