לשכנו תדרשו חלק ב'
יחזקאל מה' פסוק ה'
חלק הלויים – מגורים למשמרות הלויים
(יחזקאל מה' פסוק ה')
ה וַחֲמִשָּׁ֨ה וְעֶשְׂרִ֥ים אֶ֙לֶף֙ אֹ֔רֶךְ וַעֲשֶׂ֥רֶת אֲלָפִ֖ים רֹ֑חַב (יהיה) וְֽהָיָ֡ה לַלְוִיִּם֩ מְשָׁרְתֵ֨י הַבַּ֧יִת לָהֶ֛ם לַאֲחֻזָּ֖ה עֶשְׂרִ֥ים לְשָׁכֹֽת:
בֵּאוּר צַח: וְעוֹד תִּדְאַג שֶׁיִּמְדְּדוּ מִזְרָחִית לַתְּרוּמָה 25.000 קָנִים=72 ק"מ מִמִּזְרַח-לְמַעֲרַב הָאָרֶץ, עַל 10.000 קָנִים=28.8 ק"מ בְּרָחְבּוֹ מֵהַצָּפוֹן לַדָּרוֹם, וְהוּא יְשַׁמֵּשׁ לַלְוִיִּם מְשָׁרְתֵי הַבַּיִת לְכָל שֶׁיִּרְצוּ; לִמְגוּרִים, לְשָׂדוֹת וּכְרָמִים וּשְׁאָר צָרְכֵיהֶם. וּבְתוֹכוֹ קָרוֹב וּכְנֶגֶד הַר-הַבַּיִת 20 לְשָׁכוֹת לַלְוִיִּם לַהֲכָנָה לַעֲבוֹדָתָם.
– תרגום –
ה) וְעַסְרִין וְחַמְשָׁא אַלְפִין אוּרְכָּא וְעַסְרָא אַלְפִין פּוּתְיָא וִיהֵי לְלֵיוָאֵי מְשַׁמְשֵׁי בֵיתָא לְהוֹן לְאַחֲסָנָא עַסְרִין לִשְׁכָּן:
ה) וחמשה ועשרים אלף. קנים אורך ועשרת אלפים רחב תרימו רצועה אחרת אצל זו בדרומה של זו לצורך הלוים כך מפורש בסוף הספר שהיא בדרום מצאתי כ' לשכות יהיה ללוים בהיקף המקדש לשמור הבית ולנוי ומותר הרצועות יעשו לצרכיהם תו':
ה) וְעַסְרִין וְחַמְשָׁא אַלְפִין אוּרְכָּא וְעַסְרָא אַלְפִין פּוּתְיָא וִיהֵי לְלֵיוָאֵי מְשַׁמְשֵׁי בֵיתָא לְהוֹן לְאַחֲסָנָא עַסְרִין לִשְׁכָּן:
(פסוק ה') לַלְוִיִּם לַאֲחֻזָּה [יא] לִמְגוּרִים וְלִשְׁאָר צָרְכֵיהֶם כְּגֹדֶל הַכֹּהֲנִים, עֶשְׂרִים וַחֲמִשָּׁה אֶלֶף קָנִים מֵהַמִּזְרָח לַמַּעֲרָב, עַל רֹחַב עֲשֶׂרֶת אֲלָפִים קָנִים מֵהַצָּפוֹן לַדָּרוֹם. וּבְשֶׁטַח הַלְוִיִּם [צָמוּד לַכֹּהֲנִים] כְּנֶגֶד הַר הַבַּיִת, יֶשְׁנָן עֶשְׂרִים לְשָׁכוֹת [יב] לַלְוִיִּם שֶׁעוֹבְדִים בְּאוֹתָהּ מִשְׁמֶרֶת, וְשׁוֹמְרִים בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ [לְכָבוֹד] (4), וְעוֹבְדִים בִּשְׁאָר עֲבוֹדוֹת הַבַּיִת (5). [ציור 215]
[יא] עַל יְדֵי מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ
חֵלֶק הַלְוִיִּם מֵהַתְּרוּמָה הוּא קֹדֶשׁ וְאָסוּר לָהֶם לְמָכְרָהּ (כמבואר לקמן מ"ח י"ד), וְהִיא נִקְרֵאת אֲחֻזַּת הַלְוִיִּם, וְלַמְרוֹת שֶׁהִיא תְּרוּמָה לָהֶם וְלֹא בְּנַחֲלָה, הֲרֵי הִיא לָהֶם לְכָל מַטָּרָה, לְשָׂדוֹת, לִכְרָמִים וּלְכָל עֲבוֹדָה [הָרַדַּ"ק, מְצוּדַת דָּוִד, מַלְבִּי"ם], וְאִלּוּ חֵלֶק הַכֹּהֲנִים לִמְגוּרִים בִּלְבַד. [ציור 215]
[יב] עֶשְׂרִים לְשָׁכוֹת
עֶשְׂרִים הַלְּשָׁכוֹת בְּשֶׁטַח הַלְוִיִּם, צָמוּד לְחֵלֶק הַכֹּהֲנִים, וּכְנֶגֶד הַר הַבַּיִת שֶׁרָחְבּוֹ חֲמֵשׁ מֵאוֹת קָנִים. כֵּן פֵּרְשׁוּ מְצוּדַת דָּוִד וְהָרַדַּ"ק, שֶׁעֶשְׂרִים הַלְּשָׁכוֹת בְּשֶׁטַח הַלְוִיִּם. וְכֵן בְּ"צוּרַת הַבַּיִת" (ס' עט) פֵּרַשׁ בְּשֵׁם הָרַדַּ"ק, רַשִּׁ"י, וְהָרי"א שֶׁהַלְּשָׁכוֹת בְּשֶׁטַח הַלְוִיִּם. וּבְ"צוּרַת הַבַּיִת הַמְחֻדָּשׁ" (מ"ה ה') כָּתַב בְּשֵׁם רַשִּׁ"י שֶׁהַלְּשָׁכוֹת יִהְיוּ תֵּכֶף בְּהֶקֵּף הַמִּקְדָּשׁ. [וְהֶקֵּף פֵּרוּשׁוֹ מֵאַרְבָּעָה כִּוּוּנִים, וּמַשְׁמַע שֶׁזֶּה בְּחֵלֶק הַכֹּהֲנִים].
אֶלָּא שֶׁכָּתַב בְּהֶמְשֵׁךְ דְּבָרָיו שֶׁכַּיּוֹצֵא בָּזֶה פֵּרְשׁוּ הָרַדַּ"ק וְהָרי"א, שֶׁכָּתְבוּ שֶׁזֶּה בְּחֵלֶק הַלְוִיִּם, עַד כָּאן. וְזֶה לְשׁוֹן רַשִּׁ"י (בפס' ה'): עֶשְׂרִים לְשָׁכוֹת יִהְיֶה לַלְוִיִּם בְּהֶקֵּף הַמִּקְדָּשׁ לִשְׁמוֹר הַבַּיִת וּמוֹתַר הָרְצוּעוֹת יַעֲשׂוּ צָרְכֵיהֶם (תוס'), עַד כָּאן. הֲרֵי שֶׁהֶקֵּף הַמִּקְדָּשׁ זֶה מֵאַרְבַּע רוּחוֹת וּמַשְׁמַע שֶׁעֶשְׂרִים הַלְּשָׁכוֹת בְּשֶׁטַח הַכֹּהֲנִים שֶׁהֵם בְּהֶקֵּף הַמִּקְדָּשׁ, אֶלָּא שֶׁבַּהֶמְשֵׁךְ כָּתַב: וּמוֹתַר הָרְצוּעוֹת יַעֲשׂוּ צָרְכֵיהֶם. שֶׁמַּשְׁמָעוֹ לְצֹרֶךְ הַלְוִיִּם, לָכֵן דִּבְרֵי רַשִּׁ"י הֵם עַל שֶׁטַח הַלְוִיִּם שֶׁבּוֹ עֶשְׂרִים הַלְּשָׁכוֹת, וּמְקוֹם הַלְוִיִּם רַק דְּרוֹמִית לַמִּקְדָּשׁ וְלֹא בַּהֶקֵּף.
וּבְבֵאוּר גְּבוּלֵי הֶעָתִיד (ד' תשמ"ה מ"ה ה') הִסְבִּיר: כָּתַב בְּרַשִּׁ"י תֵּכֶף הַמִּקְדָּשׁ רְצוֹנוֹ לוֹמַר סָמוּךְ לְחֵלֶק הַכֹּהֲנִים מִדָּרוֹם, יַעֲשׂוּ הַלְוִיִּם בְּחֶלְקָם עֶשְׂרִים לְשָׁכוֹת כְּנֶגֶד הַמִּקְדָּשׁ, לִהְיוֹת קְרוֹבִים לַמִּקְדָּשׁ, וְהַמּוֹתָר יַעֲשׂוּ לְצָרְכֵיהֶם, עַד כָּאן. הֲרֵי שֶׁפֵּרַשׁ אֶת רַשִּׁ"י שֶׁהַלְּשָׁכוֹת בְּחֵלֶק הַלְוִיִּם וּכְנֶגֶד הַמִּקְדָּשׁ, וְלֹא מַמָּשׁ בְּהֶקֵּף כָּל אַרְבַּע הָרוּחוֹת, אֶלָּא רַק מִצַּד רוּחַ אֶחָד בַּדָּרוֹם.
וּמַה שֶּׁכָּתַב כְּנֶגֶד הַר הַבַּיִת, וּבְרַשִּׁ"י כָּתוּב כְּנֶגֶד הַמִּקְדָּשׁ, הֲרֵי שְׁמִירַת הַלְוִיִּם הִיא גַּם עַל הַר הַבַּיִת, וּבְיַחַס לְחֵלֶק הַלְוִיִּם, הֲרֵי כָּל חֵלֶק הַר הַבַּיִת וְחֵלֶק הַכֹּהֲנִים, הוּא קֹדֶשׁ קָדָשִׁים.
רַק שֶׁלֹּא בָּרוּר, פֵּרוּשׁ שֶׁל מִי זֶה בְּסוֹף דְּבָרָיו שֶׁל רַשִּׁ"י שֶׁהוּא כָּתוּב בְּשֵׁם הַתּוֹסָפוֹת, וְצָרִיךְ עִיּוּן הַאִם זֶה פֵּרוּשׁ הַתּוֹסָפוֹת, אוֹ הַתּוֹסָפוֹת פֵּרְשׁוּ דִּבְרֵי רַשִּׁ"י וְזֹאת כַּוָּנָתוֹ. וּמִסְתַּבֵּר שֶׁזּוֹ תּוֹסֶפֶת שֶׁל הַמְפָרְשִׁים בְּמֶשֶׁךְ הַדּוֹרוֹת.
מַטְּרַת הַלְּשָׁכוֹת
וּלְשָׁכוֹת אֵלּוּ יִהְיוּ לְשִׁמּוּשׁ הַלְוִיִּם שֶׁיְּשָׁרְתוּ בְּאוֹתָהּ מִשְׁמֶרֶת, אוֹ לַהֲכָנָה לִקְרַאת הָעֲבוֹדָה לַמִּשְׁמֶרֶת הַבָּאָה, וְכֵן לְאַחַר הָעֲבוֹדָה. וּלְכָל עֲבוֹדוֹת הַלְוִיִּם בַּבַּיִת, וּבִכְלָלָם: לַמְשׁוֹרְרִים, שׁוֹמְרֵי הַבַּיִת וּשְׁאָר עֲבוֹדוֹת וְצָרְכֵי הַבַּיִת. [ציור 216]
(4) וְשׁוֹמְרִים בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ לְכָבוֹד
וְכֵן שָׁנִינוּ בְּמִדּוֹת (פ"א מ"א) וּבְתָמִיד (פ"א מ"א): בִּשְׁלֹשָׁה מְקוֹמוֹת הַכֹּהֲנִים שׁוֹמְרִים בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ וְכוּ' וְהַלְוִיִּם בְּעֶשְׂרִים וְאֶחָד מְקוֹמוֹת, חֲמִשָּׁה עַל חֲמִשָּׁה שַׁעֲרֵי הַר הַבַּיִת, אַרְבָּעָה עַל אַרְבַּע פִּנּוֹתָיו מִתּוֹכוֹ, חֲמִשָּׁה עַל חֲמֵשֶׁת שַׁעֲרֵי הָעֲזָרָה וְכוּ'.
וּבַמְפָרְשִׁים כָּתְבוּ שָׁם: שֶׁשְּׁמִירַת הַמִּקְדָּשׁ הִיא מִצְוַת עֲשֵׂה, שֶׁנֶּאֱמַר לְאַהֲרֹן: (במדבר י"ח ב'): "וְאַתָּה וּבָנֶיךָ אִתָּךְ לִפְנֵי אֹהֶל הָעֵדֻת", כְּלוֹמַר אַתֶּם תִּהְיוּ שׁוֹמְרִים לוֹ: נֶאֱמַר (שם שם ד'): "וְנִלְווּ עָלֶיךָ [הַלְוִיִּם] וְשָׁמְרוּ אֶת מִשְׁמֶרֶת אֹהֶל מוֹעֵד", וְנֶאֱמַר (שם א' נ"ג): "וְשָׁמְרוּ הַלְוִיִּם אֶת מִשְׁמֶרֶת מִשְׁכַּן הָעֵדוּת". וְאַף עַל פִּי שֶׁפְּסוּקִים אֵלּוּ נֶאֶמְרוּ בַּמִּשְׁכָּן, הֲרֵי הִיא מִצְוָה גַּם לְדוֹרוֹת בַּמִּקְדָּשׁ (רמב"ן על התורה שם).
וְלָרַאֲבָ"ד וְהָרֹא"שׁ בְּתָמִיד, הַשְּׁמִירָה הִיא בַּיּוֹם וּבַלַּיְלָה תָּמִיד, עַד כָּאן.
וְהָרַמְבָּ"ם פָּסַק (בית הבחירה ח'):
הֲלָכָה א': שְׁמִירַת הַמִּקְדָּשׁ מִצְוַת עֲשֵׂה, וְאַף עַל פִּי שֶׁאֵין שָׁם פַּחַד מֵאוֹיְבִים וְלֹא מִלִּסְטִים, שֶׁאֵין שְׁמִירָתוֹ אֶלָּא כָּבוֹד לוֹ, אֵינוֹ דּוֹמֶה פַּלְטֵרִין שֶׁיֵּשׁ עָלָיו שׁוֹמְרִין לְפַלְטֵרִין שֶׁאֵין עָלָיו שׁוֹמְרִין.
הֲלָכָה ב': וּשְׁמִירָה זוֹ מִצְוָתָהּ כָּל הַלַּיְלָה, וְהַשּׁוֹמְרִים הֵם הַכֹּהֲנִים וְהַלְוִיִּם שֶׁנֶּאֱמַר: "וְאַתָּה וּבָנֶיךָ אִתָּךְ לִפְנֵי אֹהֶל הָעֵדֻת". כְּלוֹמַר אַתֶּם תִּהְיוּ שׁוֹמְרִים לוֹ, וַהֲרֵי נֶאֱמַר: "וְשָׁמְרוּ אֶת מִשְׁמֶרֶת אֹהֶל מוֹעֵד", וְנֶאֱמַר: "וְהַחֹנִים לִפְנֵי הַמִּשְׁכָּן קֵדְמָה לִפְנֵי אֹהֶל מוֹעֵד מִזְרָחָה מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן וּבָנָיו שֹׁמְרִים מִשְׁמֶרֶת הַמִּקְדָּשׁ".
הֲלָכָה ג': וְאִם בִּטְּלוּ שְׁמִירָתָהּ עָבְרוּ בְּלֹא תַעֲשֶׂה.
הֲלָכָה ד': מִצְוַת שְׁמִירָתוֹ שֶׁיִּהְיוּ הַכֹּהֲנִים שׁוֹמְרִים מִבִּפְנִים וְהַלְוִיִּם מִבַּחוּץ וְכוּ', עַיֵּן שָׁם. וְיֶתֶר הִלְכוֹת הַלְוִיִּם עַיֵּן בָּרַמְבָּ"ם (כלי המקדש פרק ב').
וְהַשְּׁמִירָה לְכָבוֹד, כִּי הקב"ה, הוּא הַמַּשְׁגִּיחַ עָלֵינוּ, וּמְקוֹם הַהַשְׁגָּחָה הוּא מִבֵּית הַמִּקְדָּשׁ, כְּדִבְרֵי מִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן (ד' ק"כ): מִשָּׁם יַשְׁגִּיחַ עֲלֵיהֶם הַיּוֹצֵר בָּרוּךְ הוּא, וְסוֹקֵר אוֹתָם בִּסְקִירָה אַחַת (ובד' קנ"ב): "וְקֹדֶם בְּרִיאַת הָעוֹלָם נִבְרָא הַבַּיִת הַקָּדוֹשׁ הַזֶּה, כִּי מִן הַבַּיִת הַזֶּה לוֹקְחִים שֶׁפַע וְכֹחַ כָּל הַנִּבְרָאִים.
(5) עֲבוֹדוֹת הַבַּיִת
לַלְוִיִּם תַּפְקִידִים רַבִּים בַּבַּיִת וְהֵם מֻזְכָּרִים בַּתּוֹרָה, וְכָאן הֵם נִקְרָאִים מְשָׁרְתֵי הַבַּיִת.
וּבְפֶרֶק מ"ד (פס' י"ג י"ד) כָּתַב עַל הַכֹּהֲנִים [וְהַלְוִיִּם] שֶׁטָּעוּ בַּעֲבוֹדָה זָרָה בֶּעָבָר שֶׁהֵם יִהְיוּ לֶעָתִיד שֹׁמְרֵי מִשְׁמֶרֶת הַבָּיִת, לְכֹל עֲבֹדָתוֹ וּלְכֹל אֲשֶׁר יֵעָשֶׂה בּוֹ. וְלֹא יִגְּשׁוּ לְכַהֵן, וְלָגֶשֶׁת אֶל כָּל הַקֳּדָשִׁים.
וְאָסוּר לְלֵוִי לְשַׁנּוֹת מִתַּפְקִידוֹ, כְּמוֹ שֶׁפָּסַק הָרַמְבָּ"ם (בהלכות כלי המקדש פ"ג) הֲלָכָה י': וּכְשֵׁם שֶׁהַלְוִיִּם מֻזְהָרִין שֶׁלֹּא לַעֲבוֹד עֲבוֹדַת הַכֹּהֲנִים, כָּךְ הַכֹּהֲנִים מֻזְהָרִין שֶׁלֹּא לַעֲבוֹד עֲבוֹדַת הַלְוִיִּם, שֶׁנֶּאֱמַר: "גַם הֵם גַּם אַתֶּם", וְכֵן הַלְוִיִּם עַצְמָם מֻזְהָרִים שֶׁלֹּא יַעֲשֶׂה אֶחָד מְלֶאכֶת חֲבֵרוֹ, שֶׁלֹּא יְסַיַּע הַמְשׁוֹרֵר לַשּׁוֹעֵר, וְלֹא הַשּׁוֹעֵר לַמְשׁוֹרֵר, שֶׁנֶּאֱמַר: "אִישׁ אִישׁ עַל עֲבֹדָתוֹ וְעַל מַשָּׂאוֹ".
הֲלָכָה י"א: לְוִיִּם שֶׁעָבְדוּ עֲבוֹדַת הַכֹּהֲנִים אוֹ שֶׁסִּיַּע לֵוִי בִּמְלָאכָה שֶׁאֵינָהּ מְלַאכְתּוֹ חַיָּבִין מִיתָה בִּידֵי שָׁמַיִם, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְלֹא יָמֻתוּ", אֲבָל כֹּהֵן שֶׁעָבַד עֲבוֹדַת לֵוִי אֵינוֹ בְּמִיתָה אֶלָּא בְּלֹא תַעֲשֶׂה.
וְהָרַאֲבָ"ד שָׁם הִשִּׂיג עַל הָרַמְבָּ"ם מֵהַסִּפְרֵי, שֶׁגַּם הַכֹּהֲנִים שֶׁעָבְדוּ כִּלְוִיִּם חַיָּבִים בְּמִיתָה, וְהַכֶּסֶף מִשְׁנֶה שָׁם יִשֵּׁב דִּבְרֵי הָרַמְבָּ"ם שֶׁהֵם בְּאִסּוּר וְלֹא בְּמִיתָה עַיֵּן שָׁם.
וּמוּבָא בִּשְׁלֹשָׁה עָשָׂר עִקָּרִים שֶׁל הַתּוֹרָה לָרַמְבָּ"ם שֶׁהַתּוֹרָה לֹא תִּשְׁתַּנֶּה בְּשׁוּם זְמַן חָס וְשָׁלוֹם. אִם כֵּן צָרִיךְ לוֹמַר שֶׁגַּם לֶעָתִיד לֹא יַעַבְדוּ הַכֹּהֲנִים עֲבוֹדַת הַלְוִיִּם.
*אֶלָּא יֵשׁ לוֹמַר אוֹ שֶׁיַּעַבְדוּ בְּאוֹתָן עֲבוֹדוֹת שֶׁמֻּתָּר לְכֹהֵן לַעֲבוֹד, כְּמוֹ: שְׁמִירָה כַּנַּ"ל, שְׁחִיטָה שֶׁמֻּתֶּרֶת גַּם לְזָר, נִקָּיוֹן וְהַחְזָקַת בֵּית הַמִּקְדָּשׁ.
*אוֹ שֶׁלֶּעָתִיד יִוָּלְדוּ לְמִשְׁפְּחוֹת לְוִיִּם (כגון בגלגול או בעיבור), וְדִינָם כְּלֵוִי לְכָל עֲבוֹדָתוֹ (כדברי האר"י בענין סוד הגלגול בשער הגלגולים הקדמה ל"ה בסופו), וִיהִי רָצוֹן שֶׁה' יְזַכֵּנוּ לְכַוֵּן לָאֱמֶת, וְלַעֲבוֹד בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ לֶעָתִיד בְּבַיִת שְׁלִישִׁי כְּכֹהֲנִים כְּשֵׁרִים כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (מ"ד ט"ו): "וְהַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם בְּנֵי צָדוֹק… הֵמָּה יִקְרְבוּ אֵלַי לְשָׁרְתֵנִי וְעָמְדוּ לְפָנַי לְהַקְרִיב לִי חֵלֶב וָדָם נְאֻם ה' אֱלֹקִים".