בית המקדש השלישי

בית המקדש השלישי

העיקר להחזיר את
הכבוד לשרשו – לקב"ה
(עפ"י ליקו"מ יד)

העיקר להחזיר את הכבוד

לשרשו – לקב"ה (ע"פ ליקו"מ יד)

העיקר להחזיר את הכבוד לשרשו – לקב"ה (ליקו"מ יד)

לשכנו תדרשו חלק ג'

פרק ב' – נושא כד',כה'

ל. המלח ול. הפרווה

נושא כד',כה' - לשכת המלח ולשכת הפרוה

 לִשְׁכַּת הַמֶּלַח וְלִשְׁכַּת הַפַּרְוָה בַּקֹּדֶשׁ

בְּבַיִת שֵׁנִי

שָׁנִינוּ בְּמִדּוֹת (פ"ה מ"ג): "שֵׁשׁ לְשָׁכוֹת הָיוּ בָּעֲזָרָה, שָׁלֹשׁ בַּצָּפוֹן וְשָׁלֹשׁ בַּדָּרוֹם. שֶׁבַּצָּפוֹן: לִשְׁכַּת הַמֶּלַח, לִשְׁכַּת הַפַּרְוָה וְכוּ' לִשְׁכַּת הַמֶּלַח שָׁם הָיוּ נוֹתְנִים מֶלַח לַקָּרְבָּן [אִתּוֹ הָיוּ מַמְלִיחִים אֶת הַקָּרְבָּנוֹת וְכֵן לִשְׁאָר צָרְכֵי הַמִּקְדָּשׁ]. לִשְׁכַּת הַפַּרְוָה שָׁם הָיוּ מוֹלְחִין עוֹרוֹת קָדָשִׁים". עַד כָּאן.

וְיֵשׁ גּוֹרְסִים שֶׁלִּשְׁכַּת הַמֶּלַח וְהַפַּרְוָה הָיוּ בִּדְרוֹם הָעֲזָרָה (יומא י"ט ע"א)

וְכֵן פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (בית הבחירה פרק ה'):

הלכה יז: שְׁמוֹנֶה לְשָׁכוֹת הָיוּ בְּעֶזְרַת יִשְׂרָאֵל. שָׁלֹשׁ בַּצָּפוֹן. וְשָׁלֹשׁ בַּדָּרוֹם. שֶׁבַּדָּרוֹם לִשְׁכַּת הַמֶּלַח. לִשְׁכַּת הַפַּרְוָה. לִשְׁכַּת הַמְּדִיחִין. לִשְׁכַּת הַמֶּלַח שָׁם נוֹתְנִין מֶלַח לַקָּרְבָּן [ציור 120א]. לִשְׁכַּת הַפַּרְוָה שָׁם מוֹלְחִין עוֹרוֹת הַקֳּדָשִׁים. [ציור 120ב]

עוֹד פָּסַק הָרַמְבַּ"ם (הל' מעשה הקרבנות פרק ה'):

הֲלָכָה יח: כָּל הַזְּבָחִים מַקְטִירִין אֵימוּרֵיהֶן עַל גַּבֵּי הַמִּזְבֵּחַ אַחַר שֶׁזּוֹרְקִין הַדָּם תְּחִלָּה. וְכָל הַזְּבָחִים מַפְשִׁיטִין אוֹתָן וְאַחַר כָּךְ מוֹצִיאִין אֶת אֵימוּרֵיהֶן. וְאֵין מַפְשִׁיטִין אוֹתָן עַד שֶׁיִּזָּרֵק הַדָּם. חוּץ מֵחַטָּאוֹת הַנִּשְׂרָפוֹת שֶׁאֵין מַפְשִׁיטִין אוֹתָם כְּלָל שֶׁנֶּאֱמַר (ויקרא טז כז) "אֶת עוֹרָם וְאֶת בְּשָׂרָם". נִמְצֵאתָ אוֹמֵר זוֹרֵק תְּחִלָּה וְאַחַר כָּךְ מַפְשִׁיט וְקוֹרֵעַ וּמוֹצִיא הָאֵימוּרִין וּמַקְטִיר:

הֲלָכָה יט: כָּל עוֹרוֹת קָדְשֵׁי הַקֳּדָשִׁים לַכֹּהֲנִים בֵּין בְּקָרְבְּנוֹת צִבּוּר בֵּין בְּקָרְבְּנוֹת יָחִיד שֶׁנֶּאֱמַר (ויקרא ז ח) "עוֹר הָעֹלָה אֲשֶׁר הִקְרִיב". אֲבָל עוֹרוֹת קָדָשִׁים קַלִּים לַבְּעָלִים. וְכָל עוֹלָה שֶׁלֹּא זָכָה הַמִּזְבֵּחַ בִּבְשָׂרָהּ לֹא זָכוּ הַכֹּהֲנִים בְּעוֹרָהּ שֶׁנֶּאֱמַר (ויקרא ז ח) "עֹלַת אִישׁ" עוֹלָה שֶׁעָלְתָה לְאִישׁ:

הֲלָכָה כ: כָּל קָדְשֵׁי הַקֳּדָשִׁים שֶׁאֵרַע בָּהֶן פִּסּוּל קֹדֶם הֶפְשֵׁטָן אֵין עוֹרוֹתֵיהֶן לַכֹּהֲנִים. לְאַחַר הֶפְשֵׁטָן עוֹרָן לַכֹּהֲנִים. וְכָל הָעוֹרוֹת מְחַלְּקִין אוֹתָן אַנְשֵׁי מִשְׁמָר בֵּינֵיהֶן מֵעֶרֶב שַׁבָּת לְעֶרֶב שַׁבָּת:

הֲלָכָה כא: הַמַּתְפִּיס עוֹלָתוֹ לְבֶדֶק הַבַּיִת. וְכֵן הַמַּקְדִּישׁ נְכָסָיו וְהָיוּ בָּהֶן זְכָרִים שֶׁדִּינָן שֶׁיִּקְרְבוּ עוֹלוֹת אֵין עוֹרוֹתֵיהֶן לַכֹּהֲנִים שֶׁנֶּאֱמַר עֹלַת אִישׁ פְּרָט לְעוֹלַת הֶקְדֵּשׁ. אֶלָּא יִמָּכְרוּ הָעוֹרוֹת וְיִפְּלוּ לְבֶדֶק הַבַּיִת. אֶחָד (ויקרא ז ח) "עוֹלַת אִישׁ" אוֹ אִשָּׁה אוֹ עַכּוּ"ם אוֹ עֶבֶד עוֹרוֹתֵיהֶן לַכֹּהֲנִים לֹא נֶאֱמַר אִישׁ אֶלָּא לְהוֹצִיא הַהֶקְדֵּשׁ:

ציור 120   בַּיִת שֵׁנִי – לִשְׁכַּת הַמֶּלַח וְלִשְׁכַּת הַפַּרְוָה בַּקֹּדֶשׁ – בָּעֲזָרָה.

נוֹשֵׂא כד׳ – לִשְׁכַּת הַמֶּלַח

בְּבַיִת שְׁלִישִׁי

*וְאֶפְשָׁר שֶׁבְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ הַשְּׁלִישִׁי לִשְׁכַּת הַמֶּלַח תִּהְיֶה בַּקֹּדֶשׁ בִּדְרוֹם הָעֲזָרָה [כְּמוֹ שֶׁהָיָה בְּבַיִת שֵׁנִי], בְּצִדָּהּ הַמַּעֲרָבִי בְּאֶחָד מִשֵּׁשֶׁת הָאוּלָמוֹת הַדְּרוֹמִיִּים שֶׁל הָעֲזָרָה בְּקוֹמָה א'. [ציור 121א, 122א]

וְכֵן פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (הל' איסורי המזבח פרק ה'):

הֲלָכָה יא: מִצְוַת עֲשֵׂה לִמְלֹחַ כָּל הַקָּרְבָּנוֹת קֹדֶם שֶׁיַּעֲלוּ לַמִּזְבֵּחַ שֶׁנֶּאֱמַר (ויקרא ב׳:י״ג) "עַל כָּל קָרְבָּנְךָ תַּקְרִיב מֶלַח". וְאֵין לְךָ דָּבָר שֶׁקָּרֵב לַמִּזְבֵּחַ בְּלֹא מֶלַח חוּץ מִיֵּין הַנְּסָכִים וְהַדָּם וְהָעֵצִים. וְדָבָר זֶה קַבָּלָה וְאֵין לוֹ מִקְרָא לִסְמֹךְ עָלָיו. וּמִצְוָה לִמְלֹחַ הַבָּשָׂר יָפֶה יָפֶה כְּמוֹלֵחַ בָּשָׂר לְצָלִי שֶׁמְּהַפֵּךְ אֶת הָאֵיבָר וּמוֹלֵחַ. וְאִם מָלַח כָּל שֶׁהוּא אֲפִלּוּ בְּגַרְגִּיר מֶלַח אֶחָד כָּשֵׁר:

הֲלָכָה יב: הִקְרִיב בְּלֹא מֶלַח כְּלָל לוֹקֶה שֶׁנֶּאֱמַר (ויקרא ב׳ י״ג) "וְלֹא תַשְׁבִּית מֶלַח בְּרִית אֱלֹהֶיךָ". וְאַף עַל פִּי שֶׁלּוֹקֶה הַקָּרְבָּן כָּשֵׁר וְהֻרְצָה. חוּץ מִן הַמִּנְחָה שֶׁהַמֶּלַח מְעַכֵּב בַּקְּמִיצָה שֶׁנֶּאֱמַר "וְלֹא תַשְׁבִּית מֶלַח בְּרִית אֱלֹהֶיךָ מֵעַל מִנְחָתֶךָ":

הֲלָכָה יג: הַמֶּלַח שֶׁמּוֹלְחִין בּוֹ כָּל הַקָּרְבָּנוֹת מִשֶּׁל צִבּוּר כְּמוֹ הָעֵצִים. וְאֵין הַיָּחִיד מֵבִיא מֶלַח אוֹ עֵצִים לְקָרְבָּנוֹ מִבֵּיתוֹ. וּבִשְׁלֹשָׁה מְקוֹמוֹת הָיוּ נוֹתְנִין הַמֶּלַח. בְּלִשְׁכַּת הַמֶּלַח. וְעַל גַּבֵּי הַכֶּבֶשׁ. וּבְרֹאשׁוֹ שֶׁל מִזְבֵּחַ. בְּלִשְׁכַּת הַמֶּלַח הָיוּ מוֹלְחִין עוֹרוֹת הַקֳּדָשִׁים. וְעַל גַּבֵּי הַכֶּבֶשׁ מוֹלְחִין הָאֵיבָרִים. וּבְרֹאשׁוֹ שֶׁל מִזְבֵּחַ מוֹלְחִין הַקֹּמֶץ וְהַלְּבוֹנָה וּמְנָחוֹת הַנִּשְׂרָפוֹת וְעוֹלַת הָעוֹף:

וְכֵן פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (הל' מעשה הקרבנות פרק טז' הלכה יד'): מִי שֶׁנָּדַר אוֹ הִתְנַדֵּב שֶׁמֶן כֵּיצַד עוֹשִׂין בּוֹ. קוֹמֵץ מִמֶּנּוּ קֹמֶץ וְנוֹתֵן עָלָיו מֶלַח וְזוֹרְקוֹ עַל גַּבֵּי הָאִשִּׁים וְהַשְּׁאָר נֶאֱכָל לַכֹּהֲנִים כִּשְׁיָרֵי מְנָחוֹת. וְכֵיצַד עוֹשִׂין בְּיַיִן הַבָּא בִּפְנֵי עַצְמוֹ. נוֹתֵן עָלָיו מֶלַח וּמְנַסְּכוֹ כֻּלּוֹ עַל גַּבֵּי הַשִּׁיתִין כְּכָל הַנְּסָכִים. וְהַלְּבוֹנָה הַבָּאָה בִּפְנֵי עַצְמָהּ נוֹתֵן עָלֶיהָ מֶלַח וְכֻלָּהּ לָאִשִּׁים:

וְכֵן פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (הל' פסולי המוקדשין פרק יא' הל' טז'): הִקְרִיב הַקֹּמֶץ בְּלֹא מֶלַח פְּסוּלָה. שֶׁהַמֶּלַח מְעַכֵּב בַּמִּנְחָה כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ. מִנְחָה שֶׁחָסְרָה קֹדֶם קְמִיצָה. יָבִיא מִתּוֹךְ בֵּיתוֹ וִימַלְּאֶנָּה. שֶׁהַקְּמִיצָה הִיא הַקּוֹבַעַת לֹא נְתִינָתָהּ בִּכְלִי שָׁרֵת:

נוֹשֵׂא כה׳ – לִשְׁכַּת הַפַּרְוָה בְּבַיִת שְׁלִישִׁי

*וְאֶפְשָׁר שֶׁבְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ הַשְּׁלִישִׁי מְקוֹם לִשְׁכַּת הַפַּרְוָה שֶׁתְּיֹעַד לִמְלִיחַת עוֹרוֹת הַקָּרְבָּנוֹת תִּהְיֶה בְּאֶחָד מִשֵּׁשֶׁת הָאוּלָמוֹת הַדְּרוֹמִיִּים שֶׁבָּעֲזָרָה, בָּאוּלָם הַמִּזְרָחִי בְּקוֹמָה א' וּב' [שֶׁמֵּעֲלֵיהֶם בְּקוֹמָה ג' יִהְיֶה מְקוֹם טְבִילָה לְכֹהֵן גָּדוֹל בְּיוֹם כִּפּוּר]. כְּמוֹ שֶׁהָיָה בְּבַיִת שֵׁנִי. [ציור 121ב, 122ב]

ציור 121   בְּבַיִת שְׁלִישִׁי – לִשְׁכַּת הַמֶּלַח וְלִשְׁכַּת הַפַּרְוָה בַּקֹּדֶשׁ – בָּעֲזָרָה.
ציור 122   בְּבַיִת שְׁלִישִׁי – הַלְּשָׁכוֹת שֶׁבְּחוֹמַת הָעֲזָרָה הַדְּרוֹמִית. מַבָּט מִבַּעַד לְקִירוֹת הַלְּשָׁכוֹת. לִשְׁכַּת הַמֶּלַח וְלִשְׁכַּת הַפַּרְוָה בַּקֹּדֶשׁ–בָּעֲזָרָה.
דילוג לתוכן