לשכנו תדרשו חלק א'
יחזקאל מא' פסוק ח'
(יחזקאל מא' פסוק ח')
חוְרָאִ֧יתִי לַבַּ֛יִת גֹּ֖בַהּ סָבִ֣יב ׀ סָבִ֑יב (מיסדות) מוּסְד֤וֹת הַצְּלָעוֹת֙ מְל֣וֹ הַקָּנֶ֔ה שֵׁ֥שׁ אַמּ֖וֹת אַצִּֽילָה׃
ביאור: ראיתי שכתלי ההיכל והאולם וקדש הקדשים שהם גבוהים בכל הצדדים יסודות הטמונים בקרקע של התאים רחבם היה כמלוא מידת הקנה שהוא שש אמות רווח של היסוד.
– תרגום –
ח) וַחֲזֵית לְבֵיתָא רוּמָא סְחוֹר סְחוֹר מְשַׁכְלְלָן מְחִיצַיָא מִשְׁחַת קָנַיָא שִׁית אַמִין רֶוַח:
(ח) וראיתי לבית גובה. לא פירש שיעורו אבל במסכת מדות שנינו על רום מאה אמה: מוסדות הצלעות מלו הקנה. יסוד הצלעות היה מלא כקנה: שש אמות אצילה. ת"י ריוח יסוד מחיצת הצלע בתוך הארץ היה רחב שש אמות אבל למעלה מן הארץ היה רחבו חמש אמות כמו שמפורש בענין במקרא של אחריו:
ח] אצילה. לשון גדולה (שמות כד יא) :
ח) וַחֲזֵית לְבֵיתָא רוּמָא סְחוֹר סְחוֹר מְשַׁכְלְלָן מְחִיצַיָא מִשְׁחַת קָנַיָא שִׁית אַמִין רֶוַח:
פסוק ח': גובה הבית [יט] מאה אמה (15), וכן מדת ארכו ורחבו [כ] מאה אמה, ודומה לארי [כא] [ציור 225]. [וגובה בית ראשון היה מאה ועשרים אמה] (16) [ציור 226].
רוחב יסוד חומות התאים מתחת לארץ – שש אמות [כב]: במערב, בצפון, ובדרום (17) [ציור 230].
[יט] גובה הבית
וכן כתב רש"י: לא פירש [בנביא] שעורו, אבל במס' מדות (פ"ד מ"ו) [שעשו עפ"י בית שלישי] שנינו: על רום מאה אמה, ע"כ. וכן כתב במשכני עליון, ועיין בהערה 15. [ציור 225]
[כ] ארכו ורחבו
לקמן בנביא (בפס' י"ג, ט"ו) נלמד שגם ארכו ורחבו של הבית מאה אמה. וכן היה בית שני (מדות פ"ד מ"ו): ההיכל מאה על מאה על רום מאה. ובמפרשים שם: במובן זה, כל הבית נקרא היכל. ובמשכני עליון (דף ק"ע) כתב: וגובה הבית מאה אמה… כי כן הגובה באורך וברוחב ע"כ. ר"ל שגם בכל רוחב מאה האמה בחזית, היה גבהו מאה אמה, כולל את בית החליפות. וכך החלוקה באורך ממזרח למערב: האולם, ההיכל, וקדש הקדשים, שהם סה"כ באורך תשעים אמה על רוחב שלושים ושתים אמה, הם בגובה מאה אמה. אבל אחר הבית, התאים [ארבע אמות] וחומתם כולל היסוד [שש אמות] – סה"כ עשר אמות, הם בגובה נמוך יותר, * ואפשר שהתאים בגובה כשליש בערך מגובה הבית. [ציור 229]
ופני הבית שהוא מאה אמה מהצפון לדרום על רוחב עשר אמות, גם הוא בגובה מאה אמה, [ציור 225]. ואלו הבנין אחרי האולם שהם: התאים וחומותיהם, המסיבה בצפון, ובית הורדת המים בדרום, נמוכים יותר והם ברוחב תשע עשרה אמה בצפון וכן בדרום ועם הבית הם ברוחב שבעים אמה. [ציור 229]
[כא] ודומה לארי
על בית שני שנינו במסכת מדות (פ"ד מ"ז): ההיכל [דהיינו כל בנין הבית שזה האולם, ההיכל, קדש הקדשים והתאים, כמ"ש המפרשים: תפארת ישראל והר"ר שמעיה], צר מאחריו ורחב מלפניו ודומה לארי, שנאמר (ישעיה כ"ט א'): "הוי אריאל אריאל קרית חנה דוד", מה ארי צר מאחריו ורחב מלפניו – אף ההיכל צר מאחריו ורחב מלפניו. והר"ר שמעיה ותפארת ישראל פירשו: צר מאחריו – לצד מערב שרחבו שבעים אמה, ורחב מלפניו – לצד מזרח שרחבו מאה אמה. וכן כתב הרמב"ם (בהלכות בית הבחירה פ"ד ה"ט).
ועוד כתבו המפרשים במדות (שם) שביחזקאל (מ"ג, ט"ו ט"ז) גם המזבח נקרא אריאל. ובמשכני עליון (דף ר"ד פרק ה' משנה א' בסופו) כתב: ההיכל דומה לארי, צר מאחריו ורחב מלפניו ע"כ. נמצא שגם לעתיד הבית יקרא ארי ע"ש צורתו, רק נוסף לזה שגם המזבח יקרא לעתיד אריאל .
*ואולי הסיבה שלעתיד יקרא גם המזבח אריאל, היא על פי דברי חז"ל (יומא כ"א ע"א וע"ב) שאמרו שכאשר היה הקרבן רצוי לפני ה' – היתה אש בצורת ארי אוכלת הקרבן, וכאשר לא היה הקרבן רצוי – היתה האש בצורת כלב, ע"כ. אבל לעתיד נהיה תמיד רצויים לפני ה', כדברי הנביא (מ"ג כ"ז) לאחר חנוכת הבית: "ורצאתי אתכם נאם ה'", וכדברי משכני עליון (דף קכ"ז): והכבוד יהיה שרוי בו בגילוי גמור, והוא הענין שנאמר עליו: "ונגלה כבוד ה' וראו וכו'". ואז תהיה השלוה גמורה בלא הפסק כלל, ע"כ. לכן לעתיד תמיד תהיה צורת ארי מאש שאוכלת הקרבנות.
[כב] יסוד חומות התאים שש אמות
כל היסודות של התאים במערב, בצפון, ובדרום, רחבם שש אמות [ציור 230]. במערב חומת התא חמש אמות, והיסוד שש אמות, אלא שהאמה היתרה של היסוד פונה כלפי מערב לכוון חוץ הבית [רש"י בפס' י"ג] [ציור 231], שכן האמה של היסוד היתרה, עולה למנין מאה אמה של אורך הבית מהמזרח למערב [ציור 232]. וכן כתב במשכני עליון (דף ר"ג, פרק ד' משנה ב').
וכן חומות התאים בצפון ובדרום, רחבן חמש אמות מעל הארץ, ויסודן מתחת לארץ שש אמות, אלא שהאמה היתרה של היסוד פונה כלפי הבית. וכן יסודות של המסיבה ובית הורדת המים – שש אמות, אלא שהאמה היתרה פונה לכוון הבית, למקום המסיבה בצפון, ולבית הורדת המים בדרום, וכלשון רש"י "למקום הפנוי" [*ואולי קרא לו רש"י מקום פנוי, כי ברובו הוא פנוי משמוש], והאמה היתרה של היסוד אינה עולה למנין שבעים האמה של רוחב הבית (רש"י בפס' י"ב) [ציור 233] [וגובה היסודות ראה בהערה 17].
(15) מאה אמה:
ובמשכני עליון (ד' קע"א) כתב: וגובה הבית מאה אמה. ואף על פי שלא הזכירו הנביא יחזקאל, אלא סתם (מ"א ח'): "וראיתי לבית גובה", כי כן הגובה באורך וברוחב על כן לא פירשו. ואודיעך כאן סוד גדול, כי הבית הראשון לא כן היה, לא למעלה ולא למטה, כי גובה הבית ק"כ היה [דבה"י ב', ג' ד'], ועליה היתה עליו משלמת המספר [ציור 226]. אבל כאן לא נמצא גובה רק מאה, ואין עליו עליה. ותדע, כי שיעור מדה אחת היא מאה [ציור 227], ובהיות הבית הראשון נבנה על פי החכמה, על כן היו בו מאה אמות מן החכמה, וכ' אמות עודפים עליה ומאירים בה מן הכתר, וזה לתיקון היה לה, אך גם הבית עליה היה עליו, להראות את הכתר כ"ף, השורה על החכמה ומאיר בה, על כן לא נמצא שם מן הכתר רק עשרים אמה, והמאה – מן החכמה הם [ציור 226]. אך עתה לא נמצא עליה על הבית, כי הכתר מתנשא לכל לראש, וגובה הבית מאה, והם מאה מן הכתר. על כן נמצא, שיותר הם המאה האלה הרבה מאד, מכל המאה ועשרים הראשונים. והוא שאמר הכתוב (חגי ב' ט'): "גדול יהיה כבוד הבית הזה האחרון מן הראשון" וגו' [ציור 225] [ציור 227].
וגם בבית שני עשו מאה, שכך היה למעלה, ונתנבא על ידי [הנביא] יחזקאל, ואם לא ידעו זאת לא היו משתנים מהבית הראשון ועושים הגובה לפי דעת בלא סמך כלל, ע"כ דברי קדשו של הרמח"ל [ציור 228].
ובהערה 73 [להרב יוסף משה ספינר שליט"א] כתב: עליה – תוספת ביאור בענין העליה, וטעם שאין עליה בבית העתיד, מובא בספרו תקט"ו תפלות [תפלה שפ"ה]: "וחדרים חדרים עומדים למעלה מליאים רזים עליונים… אבל חדר אחד עומד למעלה מן הכל… שלא הגיעו שם ישראל אלא לעתיד לבא, ושם יחוד שלך מתגלה, ואותו פתחת לנו עתה במראה סתום לגלות לנו סודות שלו [סודות היחוד], וזה עליה על גבי אותם חדרים, כגון בית המקדש שהיה שם חדר ועליה, ושימוש (הזה) [היה] בחדר ולא בעליה. ולעתיד לבא הכל יהיה אחד [ר"ל החדר והעלייה יהיו באותה דרגה. והעליה יהיה נכלל בחדר, ועל כן אין עליה בבית העתיד], שהרי עליה זאת באותם החדרים שלמטה תתפשט. והכל סוד אחד יהיה, שנאמר בו: "והיה ה' למלך על כל הארץ ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד". [ציור 227]
וכן כתב עוד במשכני עליון (דף קנ"ו): והעתיד, בסוד הראשית הנעלם שלא נגלה עדיין עד היום הזה. (ובדף קנ"ז): ונמצא שיהיה המקדש נבנה בסוד הכתר. (ובדף קפ"ב): וכבר ידעת כי כללות כל המדרגות הוא מאה, ע"כ.
וכן רחב החצר החיצונה משער לשער מאה אמה (פרק מ' פס' כ"ג, כ"ז) בצפון, במזרח, ובדרום, וכן אורך ורוחב החצר הפנימית מאה אמה (מ' מ"ז). וארבע הלשכות באורך מאה אמה (מ"ב פס' ח', י"א), ובמשכני עליון (דף קצ"ז פ"א מ"ז ומ"ח'). וחלוקת צורת הבית בגובה לקמן בהמשך.
לישב הקושיות על רש"י: הגמרא בבא בתרא (ג' ע"א) שואלת: ומנלן דהוה גבוה טפי [מנין שבית שני היה גבוה יותר מבית הראשון]?ומתרצת הגמרא שלומדים זאת מהפס' בחגי (ב' ט'): "גדול יהיה כבוד הבית הזה האחרון מן הראשון". רב ושמואל ואמרי לה ר' יוחנן ור"א, חד אמר בבנין, וחד אמר בשנים, ואיתא להא ואיתא להא. ופירש רש"י: בבנין – שהיה גבהו מאה אמות כדתנן במס' מדות (פ"ד מ"ו).
וכתב שם על רש"י הגהות הב"ח: נראה דזה הוא טעות, דהרי בית ראשון היה גבוה מאה ועשרים אמות, דהיינו תשעים אמות מעליה ראשונה, והבית גופיה שלושים אמות, א"כ מקדש ראשון גבוה יותר. וע"כ צ"ל ארבעים אמה וחשיב עד עליה, דראשון לא היה רק שלושים, והשני ארבעים.
וכן במסורת הש"ס כתב שם: עיין תוס' יו"ט (ריש פרק ה' דיומא ד"ה "לבין שני") דגרס ארבעים אמות, וכתב דנתחלף בין מ' למאה ע"ש, ע"כ. וכן אצלנו (בפס' ח') העיר התוס' יו"ט ב"צורת הבית" על רש"י שכתב שגובה הבית [השלישי] מאה אמה: וקשה, והרי בית ראשון כתוב עליו שגבהו מאה ועשרים אמה. לכן נראה לפרש גבהו בבית שני ארבעים אמה, כדתנן במידות (פ"ד מ"ו), והיכל של שלמה שלושים כמו שנתבאר, ע"כ.
ועל פי דברי משכני עליון הנ"ל שמאה האמה האמור על בית שלישי הם מאה מן הכתר, ועל כן נמצא שיותר הם המאה האלה הרבה מאוד מכל המאה והעשרים הראשונים, יתורצו הקושיות על רש"י בגמרא (ב"ב ג' ע"א) וכן כאן בפס' ח'. ובבית שני עשו גבהו מאה אמה עפ"י האמור ביחזקאל בבית שלישי, וכמו שכתב במשכני עליון (דף קע"א): וגם בבית שני עשו מאה, שכך היה למעלה, ונתנבא ע"י [הנביא] יחזקאל, ואם לא ידעו לא היו משתנים מהבית הראשון ע"כ.
ולמרות שדרגת הבית השני היתה פחותה מהבית הראשון, שכן לא שרתה שם רוח הקודש, בכל זאת עשו גבהו לפי בית שלישי. ועוד הרי הפס' "גדול יהיה כבוד הבית הזה האחרון מן הראשון" מדבר על בית שלישי בעיקרו, ורש"י פירש שם את הפס' על בית שני כדברי הגמרא (ב"ב ג' ע"ב) ובחידושי הריא"ף המובא בעין יעקב שם פירש: "הזה" – זהו הבית השני, "האחרון" – זהו הבית השלישי. ולפי הסבר משכני עליון, הבית השלישי יהיה יותר רוחני משום שהוא מן הכתר, והראשון היה מן החכמה, ואת הבית השני עשו עפ"י בית שלישי, שכך היה למעלה. ועיין "בעין יצחק" (להרה"ג יצחק יוסף בכללי רש"י ע"מ שנ"ו) שכתב: מלבד מה שרש"י ז"ל קיבל מרבותיו בתורת הנגלה, הוא גם קיבל מהם דברים נסתרים והיה בקי בקבלה. והשל"ה הקדוש במסכת שבועות (קפא) כתב, בכל דיבור ודיבור של רש"י יש בו נסתרים עניינים מופלאים עכ"ל. [ציור 228-226]
וכעין זה תירץ המהר"ל מפראג (בקדושין ס"ט ע"ב) את הקושיה על דברי הגמרא שם שארץ ישראל גבוה מכל הארצות, והרי ישנם הרים הגבוהים מארץ ישראל, כגון הרי הגולן, והאלפים ועוד. ותירץ המהר"ל מפראג, שארץ ישראל גבוה ברוחני מכל הארצות. וכן תירץ שירושלים גבוה מכל ארץ ישראל ברוחני (זבחים נ"ד ע"ב) [והובא לעיל בפר' מ' פס' ב' בהערה טו, ועוד מס' תרוצים עיי"ש].
חלוקת צורת הבית לגובה: בית ראשון ושני היה להם עלייה שהיא כמין קומה ב', ועפ"י משכני עליון לעיל שבית שלישי אין לו עליה, הרי חלוקת הבית לגובה עפ"י מס' מדות (פ"ד מ"ו) היא אחרת מבית שני, לאחר שנוריד העלייה כפי שהיתה בבית שני ארבעים אמה, ותקרתה חמש אמות. *ועל כן אפשר שישאר גובה חלל הבית שמונים וחמש אמה. שכן במידות (פ"ד מ"ו) על בית שני שנינו: ההיכל מאה על מאה, על רום מאה, האטם [יסוד] – שש אמות, וגבהו – ארבעים אמה, אמה – כיור [ציור], ואמתיים – בית דלפה [קורות לחבור עם התקרה], ואמה – תקרה [נסרים], ואמה – מעזיבה [טיח], [סה"כ תקרה חמש אמות]. ועיין שם במפרשים, שכיור, בית דלפה, תקרה, ומעזיבה, ביחד הם התקרה של הבית בעובי חמש אמות. וכן פירש המאירי שם: ואמה כיור, רום הציורים והכיורים שהיו עושין בתקרה בשטח התחתון שלה הנראה מן ההיכל עכ"ל. וכהסבר משכני עליון (דף קס"ח) מדוע החומות [והתקרה] חמש ושש אמות. ובמדות שם בהמשך: גבהה של עליה – ארבעים אמה, ושוב חמש אמות – תקרה, ושלש אמות – מעקה, ואמה – כלה עורב, ר' יהודה אומר לא היה כלה עורב עולה מן המדה, אלא ארבע אמות היה מעקה, ע"כ. סה"כ מאה אמה. [ציור 228]
נוריד ארבעים אמה העלייה + חמש אמות התקרה [ציור 228], נשאר: שש אמות אוטם, חלל גובה ההיכל שמונים וחמש אמה, חמש אמות תקרה, שלוש אמות מעקה, ואמה כלה עורב [כאמור המדות של הבית עפ"י מס' מדות אם ידמו אליו בצורת האוטם, התקרה, מעקה וכלה עורב וה' יזכנו לדעת האמת] [ציור 227]. ולגבי כלה עורב ישנן מספר סברות, ועיין לעיל [בפרק מ"א פס' ד' בהערה 6 בסופה].
(16) גובה בית ראשון היה מאה ועשרים אמה:
כמו שכתוב בדברי הימים ב' (ג' ד'). ורש"י במקום פירש: והא כתיב ל' אמה קומתו [מלכים א', ו' ב'], הא כיצד? גובה הקומה מקרקעית הבית עד קרוי עליה ראשונה – שלשים אמה, ומעליה לעליה עד גג העליון – תשעים אמה, דכתיב (דה"י א', כ"ח י"א): "ויתן דוד לשלמה בנו את תבנית האולם, ואת בתיו וגנזיו ועליותיו", מכלל שהיו שם עליות. [ציור 226]
בית שני היה בגובה מאה אמה:
ועל מדות בית שני שנינו (מדות פ"ד מ"ו): ההיכל – מאה אמה על רום מאה, וכו' כנ"ל הערה 15. וכן פירש רש"י כאן (פס' ח').
וברמב"ם (בהלכות בית הבחירה פ"ד ה"ג) פסק שהלכה כחכמים [כת"ק] [ציור 228]. ובמשכני עליון (ד' קע"א) כתב: וגם בבית שני עשו מאה, שכך היתה למעלה… ואם לא ידעו זאת לא היו משתנים מהבית הראשון ועושים הגובה לפי דעת בלא סמך כלל.
(17) ובדרום: גובה היסודות של התאים:
גובה היסודות של התאים שהם מתחת לארץ לא מוזכר, אבל האוטם שהוא יסוד הבית מוזכר (במדות פ"ד מ"ו) שהוא בגובה שש אמות. ויש מפרשים שכתבו שגם גובה יסוד התאים היה שש אמות. ובנביא יחזקאל כתוב (בפס' ח') שהרוחב של היסודות במערב צפון ודרום – שש אמות (לפי פירוש רש"י). [ומסתבר שלרש"י גם גובה האוטם בבית שלישי שש אמות כמו שהיה בבית שני, שכן דימה גובה בית שלישי לבית שני]. ובמשכני עליון (דף קפ"א) כתב: והוא"ו לא הראתה שם כחה רק מעט מזעיר במקום מוסד החדרים [התאים] האלה ע"כ.
בצרוף גובה האוטם [יסוד] של הבית שהוא שש, ודברי משכני עליון [כנ"ל עמ' קפ"א], ובצירוף רוחב היסודות שגם הם שש.
*ואפשר שגם גובה יסוד חומות התאים [והמסיבה, ובית הורדת המים] שש אמות, כמו גובה האוטם שהוא יסוד הבית. [וה' יזכנו לדעת האמת]. [ציור 230]