לשכנו תדרשו חלק א'
יחזקאל מא' פסוק יא'
(יחזקאל מא' פסוק יא')
יא וּפֶ֤תַח הַצֵּלָע֙ לַמֻּנָּ֔ח פֶּ֤תַח אֶחָד֙ דֶּ֣רֶךְ הַצָּפ֔וֹן וּפֶ֥תַח אֶחָ֖ד לַדָּר֑וֹם וְרֹ֙חַב֙ מְק֣וֹם הַמֻּנָּ֔ח חָמֵ֥שׁ אַמּ֖וֹת סָבִ֥יב ׀ סָבִֽיב׃
ביאור: ופתחו של התא החיצוני שבצד מזרח פתוח למונח פתח אחד בקרן צפון מזרח ופתח אחד בקרן דרום מזרח ורחבו של מקום המנח חמש אמות לצד צפון ולצד דרום.
– תרגום –
יא) וְתַרְעָא דִמְחִיצְתָּא לַאֲתַר שְׁבִיק תַּרְעָא חַד פְּתִיחַ לְאוֹרַח צִפּוּנָא וְתַרְעָא חַד פְּתִיחַ לְדָרוֹמָא וּפּוּתְיָא דַאֲתַר שְׁבִיק חֲמֵשׁ אַמִין סְחוֹר סְחוֹר:
(יא) ופתח הצלע למונח. ופתח התאים החיצוני' פתוחים למקום המונח פנוי בקרן זוית כמו שפרשתי:
פסוק י"א: [פסוק זה חוזר שוב על המונח] ובקרן מזרחית-צפונית ומזרחית-דרומית נמצא מקום המונח [לג] ברחב חמש אמות [לד], ומהמונח בלבד הכניסה לתאים [לה] בצפון ולתאים שבדרום. [ציור 246]
[לג] המונח
המונח לא היה בבית ראשון [ציור 245א], ולא בשני [ציור 245ב]. ומקום זה נקרא מונח כי הוא פנוי מבניה ומכל דבר (רש"י), עפ"י פשטו של עניין.
[לד] ברחב חמש אמות
בנביא מוזכר מקום המונח שהוא ברחב חמש אמות, ולא מוזכר אורך המונח. ועיין לעיל [בפס' ט' הערה כו בענין] שמסתבר שארכו עשרים אמה לכל אורך התאים עד קיר המסיבה בצפון, וקיר בית הורדת המים בדרום. [ציור 246]
[לה] ומהמונח בלבד הכניסה לתאים
כמו פירוש א' ברש"י [בפס' ט'], שכתב שבקרן מזרחית, בצפון ובדרום, מהמונח בלבד נכנסים לתאים. [ציור 238]