לשכנו תדרשו חלק ב'
יחזקאל מג' ז-ט
בית שלישי משמיים לארץ
(יחזקאל מג' פסוק ז'-ט')
ז וַיֹּ֣אמֶר אֵלַ֗י בֶּן־אָדָם֙ אֶת־מְק֣וֹם כִּסְאִ֗י וְאֶת־מְקוֹם֙ כַּפּ֣וֹת רַגְלַ֔י אֲשֶׁ֧ר אֶשְׁכׇּן־שָׁ֛ם בְּת֥וֹךְ בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל לְעוֹלָ֑ם וְלֹ֣א יְטַמְּא֣וּ ע֣וֹד בֵּֽית־יִ֠שְׂרָאֵ֠ל שֵׁ֣ם קׇדְשִׁ֞י הֵ֤מָּה וּמַלְכֵיהֶם֙ בִּזְנוּתָ֔ם וּבְפִגְרֵ֥י מַלְכֵיהֶ֖ם בָּמוֹתָֽם׃
בֵּאוּר צַח: בִּבְנוֹתָם סַף אַרְמְנוֹתֵיהֶם סָמוּךְ לְסַף בֵּית הַמִּקְדָּשׁ וְהַקִּיר בִּלְבַד מַפְרִיד בֵּין בֵּית שְׁכִינָתִי וְאַרְמְנוֹת מְגוּרֵיהֶם וְטִמְּאוּ מְלָכִים אֵלּוּ שֵׁם קָדְשִׁי בְּמַעֲשֵׂיהֶם וּבֶעָבָר הִכֵּיתִי וְהִגְלֵיתִי אוֹתָם בְּכַעֲסִי.
ח בְּתִתָּ֨ם סִפָּ֜ם אֶת־סִפִּ֗י וּמְזֽוּזָתָם֙ אֵ֣צֶל מְזוּזָתִ֔י וְהַקִּ֖יר בֵּינִ֣י וּבֵינֵיהֶ֑ם וְטִמְּא֣וּ ׀ אֶת־שֵׁ֣ם קׇדְשִׁ֗י בְּתֽוֹעֲבוֹתָם֙ אֲשֶׁ֣ר עָשׂ֔וּ וָאֲכַ֥ל אֹתָ֖ם בְּאַפִּֽי׃
בֵּאוּר צַח: כְּשֶׁיִּגְדַּל גְּבוּל בֵּיתִי יִתְרַחֵק מְקוֹם מוֹשָׁבָם וּמַעֲשֵׂיהֶם וּקְבוּרַת מַלְכֵיהֶם מִבֵּיתִי וְעַל יְדֵי זֶה גִּלּוּי שְׁכִינָתִי בָּעוֹלָם יִהְיֶה תְּמִידִי.
ט עַתָּ֞ה יְרַחֲק֧וּ אֶת־זְנוּתָ֛ם וּפִגְרֵ֥י מַלְכֵיהֶ֖ם מִמֶּ֑נִּי וְשָׁכַנְתִּ֥י בְתוֹכָ֖ם לְעוֹלָֽם׃
בֵּאוּר צַח: וַיֹּאמֶר ה' אֵלַי בֶּן אָדָם הָרִאשׁוֹן זֶה הַמִּקְדָּשׁ הָעֶלְיוֹן שֶׁיִּתְגַּלֶּה בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ הַתַּחְתּוֹן שֶׁמְּכֻוָּן כְּנֶגְדּוֹ לְמַטָּה וְתִתְגַּלֶּה תִּפְאֶרֶת גְּדֻלַּת שְׁכִינָתִי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְלֹא הֶפְסֵק וְלֹא יְטַמְּאוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת שְׁכִינַת קָדְשִׁי בְּמַעֲשֵׂיהֶם וּבְמַעֲשֵׂי מַלְכֵיהֶם בַּעֲבוֹדָה זָרָה וּקְבוּרַת מַלְכֵיהֶם וְהַבָּמוֹת לַעֲבוֹדָה זָרָה.
– תרגום –
ז) וַאֲמַר לִי בַּר אָדָם דֵין אֲתַר בֵּית כּוּרְסֵי יְקָרִי וְדֵין אֲתַר בֵּית אַשְׁרָיוּת שְׁכִנְתִּי דְאַשְׁרֵי שְׁכִנְתִּי תַמָן בְּגוֹ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לַעֲלָם וְלָא יִסְאֲבוּן עוֹד בֵּית יִשְׂרָאֵל שְׁמָא דְקוּדְשִׁי אִינוּן וּמַלְכֵיהוֹן בְּטַעֲוַתְהוֹן וּבְפִגְרֵי מַלְכֵיהוֹן בָּמוֹתֵיהוֹן:
ח) בְּמִתַּנְהוֹן סִפֵּיהוֹן לָקֳבֵיל סִפֵי בֵית מַקְדְשִׁי וּבִנְיָנֵיהוֹן בִּסְטַר עֲזָרָתִי וְכוֹתֶל בֵּית מַקְדָשִׁי בֵּין מֵימְרִי וּבֵינֵיהוֹן וּסְאִיבוּ יַת שְׁמָא דְקוּדְשִׁי בְּתוֹעֲבַתְהוֹן דַעֲבָדוּ וְשֵׁיצֵתִי יַתְהוֹן בְּרוּגְזִי:
ט) כְּעַן יְרַחֲקוּן יַת טַעֲוָתְהוֹן וּפִגְרֵי מַלְכֵיהוֹן מִלְמֶחֱטֵי קֳדָמַי וְאַשְׁרֵי שְׁכִנְתִּי בֵינֵיהוֹן לַעֲלָם:
ז) ובפגרי מלכיהם. שהיו בתיהם סמוכין (לבית הקברות) כמו שמצינו במלכים בשלמה ובעתליהו ופעמים שהיו קוברין אותם בגו ביתם כמו שהוא מפורש ואמר בתתם ספם את ספי, מצאתי:
ח) ואכל. כמו ואכלה וכליתי:
ט) עתה. על כרחם ירחקו את זנותם שהבדלתי לי היקף גבול גדול סביב:
ז) וַאֲמַר לִי בַּר אָדָם דֵין אֲתַר בֵּית כּוּרְסֵי יְקָרִי וְדֵין אֲתַר בֵּית אַשְׁרָיוּת שְׁכִנְתִּי דְאַשְׁרֵי שְׁכִנְתִּי תַמָן בְּגוֹ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לַעֲלָם וְלָא יִסְאֲבוּן עוֹד בֵּית יִשְׂרָאֵל שְׁמָא דְקוּדְשִׁי אִינוּן וּמַלְכֵיהוֹן בְּטַעֲוַתְהוֹן וּבְפִגְרֵי מַלְכֵיהוֹן בָּמוֹתֵיהוֹן:
ח) בְּמִתַּנְהוֹן סִפֵּיהוֹן לָקֳבֵיל סִפֵי בֵית מַקְדְשִׁי וּבִנְיָנֵיהוֹן בִּסְטַר עֲזָרָתִי וְכוֹתֶל בֵּית מַקְדָשִׁי בֵּין מֵימְרִי וּבֵינֵיהוֹן וּסְאִיבוּ יַת שְׁמָא דְקוּדְשִׁי בְּתוֹעֲבַתְהוֹן דַעֲבָדוּ וְשֵׁיצֵתִי יַתְהוֹן בְּרוּגְזִי:
ט) כְּעַן יְרַחֲקוּן יַת טַעֲוָתְהוֹן וּפִגְרֵי מַלְכֵיהוֹן מִלְמֶחֱטֵי קֳדָמַי וְאַשְׁרֵי שְׁכִנְתִּי בֵינֵיהוֹן לַעֲלָם:
(פסוקים ז' – ט') בֵּית הַמִּקְדָּשׁ הַשְּׁלִישִׁי נִקְרָא כִּסֵּא הַכָּבוֹד [כְּמוֹ שֶׁהַשָּׁמַיִם הֵם כִּסֵּא הַכָּבוֹד] [ח], וּבֵית הַמִּקְדָּשׁ שֶׁל מַטָּה, מְכֻוָּן כְּנֶגֶד בֵּית הַמִּקְדָּשׁ שֶׁל מַעְלָה [ט] [ציור 1].
וְכֵיוָן שֶׁבְּבַיִת רִאשׁוֹן חֵלֶק מִמַּלְכֵי יִשְׂרָאֵל נִקְבְּרוּ לְיַד בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, וְכֵן הָעָם שֶׁיָּשְׁבוּ לְיַד בֵּית הַמִּקְדָּשׁ פָּגְמוּ בִּקְדֻשַּׁת בֵּית הַמִּקְדָּשׁ בַּעֲבֵרוֹת וּבַעֲבוֹדָה זָרָה [י], עַל כֵּן, לֶעָתִיד, הֶקֵּף חוֹמַת הַר הַבַּיִת יִגְדַּל מֵחֲמֵשׁ מֵאוֹת אַמָּה עַל חֲמֵשׁ מֵאוֹת אַמָּה שֶׁהָיוּ בְּבַיִת שֵׁנִי, וְיִהְיֶה שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים אַמָּה עַל שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים אַמָּה [כְּקִילוֹמֶטֶר וְאַרְבַּע מֵאוֹת וְאַרְבָּעִים מֶטֶר עַל קִילוֹמֶטֶר וְאַרְבַּע מֵאוֹת וְאַרְבָּעִים מֶטֶר בְּעֵרֶךְ לַ"גְּרַ"ח נָאֶה", וְ"לַחֲזוֹן אִישׁ" קִילוֹמֶטֶר וּשְׁבַע מֵאוֹת עֶשְׂרִים וּשְׁמוֹנָה מֶטֶר עַל קִילוֹמֶטֶר וּשְׁבַע מֵאוֹת עֶשְׂרִים וּשְׁמוֹנָה מֶטֶר [ציור 7].
וְרַק מִסָּבִיב לַחוֹמָה יָגוּרוּ הַכֹּהֲנִים [ציור 11] [יא]. וְעַל יְדֵי זֶה תִּשָּׁמֵר קְדֻשַּׁת הַמָּקוֹם, וְהַשְּׁכִינָה תִּשְׁרֶה בְּתוֹכֵנוּ לְעוֹלָם וּבִשְׁלֵמוּת [יב].
[ח] בֵּית הַמִּקְדָּשׁ הַשְּׁלִישִׁי יִקָּרֵא כִּסֵּא הַכָּבוֹד
לַמְרוֹת שֶׁהָרַדַּ"ק פֵּרַשׁ עַל הַכָּתוּב "מְקוֹם כִּסְאִי", כִּי בֵּית הַמִּקְדָּשׁ מְכֻוָּן כְּנֶגֶד כִּסֵּא הַכָּבוֹד, כָּתַב בְּהֶמְשֵׁךְ דְּבָרָיו: "וְדַעַת רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל כִּי בֵּית הַמִּקְדָּשׁ נִקְרָא כִּסֵּא, כְּמוֹ הַשָּׁמַיִם. כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "כִּסֵּא כָבוֹד מָרוֹם מֵרֹאשׁ מִקְדָּשֵׁנוּ" (ירמיה י"ז י"ב). עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. וְנִרְאֶה שֶׁמְּקוֹר דְּבָרָיו בִּשְׁמוֹת רַבָּה (ל"ג ד' [כ"ה א'] דפוס וילנא הוצאת וגשל מהדורת עץ יוסף) וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: "אַתָּה מוֹצֵא כָּל מַה שֶּׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְמַעְלָן בָּרָא לְמַטָּן וְכוּ' לְמַעְלָן כִּסֵּא ה', לְמַטָּן (ירמיה י"ז י"ב): "כִּסֵּא כָבוֹד מָרוֹם מֵרִאשׁוֹן מְקוֹם מִקְדָּשֵׁנוּ" וְכוּ'. עַד כָּאן לְשׁוֹן הַמִּדְרָשׁ. וְכֵן אִיתָא בִּנְדָרִים (ל"ט ע"ב): "שִׁבְעָה דְּבָרִים נִבְרְאוּ קֹדֶם שֶׁנִּבְרָא הָעוֹלָם וְכוּ' כִּסֵּא דִּכְתִיב "נָכוֹן כִּסְאֲךָ מֵאָז" (תהלים צ"ג ב'). בֵּית הַמִּקְדָּשׁ דִּכְתִיב "כִּסֵּא כָבוֹד מָרוֹם מֵרִאשׁוֹן" (ירמיה י"ז י"ב) וְכוּ'. עַד כָּאן.
וּמַה שֶּׁכִּנּוּ דַּעַת זְקֵנִים מִבַּעֲלֵי הַתּוֹסָפוֹת (שמות י"ז ט"ז) אֶת יְרוּשָׁלַיִם, כִּסֵּא, נִרְאֶה דְּהַיְנוּ בֵּית הַמִּקְדָּשׁ. עוֹד כָּתְבוּ שָׁם "אֵין כִּסְאוֹ שָׁלֵם עַד שֶׁיַּכְרִית זַרְעוֹ שֶׁל עֲמָלֵק".
וְהַמַּלְבִּי"ם (כאן בפס') הִסְבִּיר וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: "בַּזְּמַן הַקּוֹדֵם הָיָה עִקַּר הַשְּׁכִינָה בַּשָּׁמַיִם. כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "הַשָּׁמַיִם כִּסְאִי וְהָאָרֶץ הֲדֹם רַגְלָי", שֶׁעִקַּר כִּסְאוֹ הָיָה בַּשָּׁמַיִם וְהַמִּקְדָּשׁ הָיָה הֲדוֹם רַגְלָיו וְכוּ', אֲבָל לֶעָתִיד גַּם הַכִּסֵּא יִהְיֶה לְמַטָּה בַּמִּקְדָּשׁ, שֶׁיִּשְׁכֹּן שָׁם שְׁכִינַת קֶבַע" וְכוּ'. וְכֵן פֵּרַשׁ בְּיִרְמְיָה (י"ז י"ב) "וּמְקוֹם הַמִּקְדָּשׁ הוּא כִּסֵּא כְבוֹדוֹ שֶׁשָּׁם הִשְׁכִּין שְׁכִינָתוֹ" וְכוּ'. עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ.
נִמְצֵינוּ לְמֵדִים שֶׁלֶּעָתִיד, מִשֶּׁיִּמָּחֶה זֵכֶר עֲמָלֵק, וְשֵׁם הַשֵּׁם וְכִסְאוֹ יִהְיוּ שְׁלֵמִים, בֵּית הַמִּקְדָּשׁ יִקָּרֵא כִּסֵּא הַכָּבוֹד. וְכֵן נִרְאֶה גַּם לְדַעַת הָרה"ג הָרַב מָרְדְּכַי שְׁרִיקִי, שֶׁיִּתָּכֵן שֶׁלֶּעָתִיד הַכִּסֵּא יִהְיֶה בְּאַרְצֵנוּ הַגַּשְׁמִי וְלֹא כְּבֶעָבָר שֶׁהָיָה לְמַעְלָה.
*וְהַנִּרְאֶה לַעֲנִיּוּת דַּעְתִּי שֶׁזֶּהוּ שֶׁהִסְבִּיר הָרַמְחַ"ל (במשכני עליון דף קנ"ז) שֶׁבֵּית הַמִּקְדָּשׁ הָעֶלְיוֹן יִתְפַּשֵּׁט וְיַגִּיעַ לְמַטָּה כַּמּוּבָא לְעֵיל בְּסִימָן [ו].
[ט] וּבֵית הַמִּקְדָּשׁ שֶׁל מַטָּה מְכֻוָּן כְּנֶגֶד בֵּית הַמִּקְדָּשׁ שֶׁל מַעְלָה
וְכֵן אִיתָא בְּתַעֲנִית (ה' ע"א), שֶׁיְּרוּשָׁלַיִם שֶׁל מַטָּה מְכֻוֶּנֶת כְּנֶגֶד יְרוּשָׁלַיִם שֶׁל מַעְלָה. וּכְבָר הִזְכַּרְנוּ זֹאת לְעֵיל [הֶעָרָה ב'] וְכֵן מוּבָא בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (פרשת פקודי ל"ב, בדפו"י דף רל"ה ע"ב): "כֵּיוָן דְּאָקִים מֹשֶׁה יָת מַשְׁכְּנָא לְתַתָּא, אִתָּקַם מַשְׁכְּנָא אַחֲרָא לְעֵלָּא" וְכוּ'. פֵּרוּשׁ: כֵּיוָן שֶׁהֵקִים מֹשֶׁה אֶת הַמִּשְׁכָּן לְמַטָּה הוּקַם מִשְׁכָּן אַחֵר לְמַעְלָה [שֶׁכָּתוּב הוּקַם, כִּי לֹא הוּקַם אֶלָּא מִסּוֹד עוֹלָם עֶלְיוֹן שֶׁהוּא סָתוּם וְגָנוּז, וְעַל יָדוֹ שֶׁל מֹשֶׁה]. וְכוּ'. עַיֵּן שָׁם. [ציור 6]
וּמִשְׁכָּן נִקְרָא מִקְדָּשׁ, וּמִקְדָּשׁ נִקְרָא מִשְׁכָּן כְּדִבְרֵי חֲזַ"ל (עירובין ב' ע"א).
וְכֵן פֵּרְשׁוּ תַּרְגּוּם יוֹנָתָן וְרַשִּׁ"י (ירמיה י"ז י"ב) וְהָרַדַּ"ק (אצלנו בפס') וְכֵן מַהַרְשָׁ"א (נדרים ל"ט ע"ב), שֶׁבֵּית הַמִּקְדָּשׁ שֶׁל מַטָּה מְכֻוָּן כְּנֶגֶד בֵּית הַמִּקְדָּשׁ שֶׁל מַעְלָה.
וּלְדַעַת רַבֵּנוּ הָרַמְחַ"ל הַצּוּרָה הָרוּחָנִית שֶׁל בֵּית הַמִּקְדָּשׁ הִיא גִּלּוּי הַנְהָגַת ה' אֶת הָעוֹלָם, שֶׁכֵּן כָּל הַשֶּׁפַע עוֹבֵר דַּרְכָּהּ, כַּמּוּבָא בְּ"מִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן".
[י] בַּעֲבֵרוֹת וּבַעֲבוֹדָה זָרָה
בְּבַיִת רִאשׁוֹן, בָּתֵּי הַמְּלָכִים הָיוּ קְרוֹבִים מְאֹד לְבֵית הַמִּקְדָּשׁ. וְכֵן הָעָם גָּרוּ קָרוֹב, וְטִמְּאוּ אֶת בֵּית הַמִּקְדָּשׁ בְּתוֹעֲבוֹתָם אֲשֶׁר עָשׂוּ בְּבָתֵּיהֶם הַסְּמוּכִים לַבַּיִת, כַּמּוּבָא בִּיחֶזְקֵאל (מ"ג ח'). וּפֵרַשׁ הַמַּלְבִּי"ם (שם): כִּי לְפִי עֵרֶךְ קְדֻשַּׁת הַמָּקוֹם יִגְדַּל הַחֵטְא וְהַטֻּמְאָה, שֶׁטֻּמְאָה קַלָּה אֲשֶׁר לֹא תְּטַמֵּא בִּמְקוֹם הַחֹל, תְּטַמֵּא בִּמְקוֹם הַקֹּדֶשׁ, עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. וְכָל שֶׁכֵּן טֻמְאָה גְּדוֹלָה.
[יא] וְרַק מִסָּבִיב לַחוֹמָה יָגוּרוּ הַכֹּהֲנִים
רַשִּׁ"י (שם פס' ט') פֵּרַשׁ: עַל כָּרְחָם יְרַחֲקוּ אֶת זְנוּתָם שֶׁהִבְדַּלְתִּי לִי הֶקֵּף גְּבוּל גָּדוֹל סָבִיב.
*וּמַשְׁמַע שֶׁהַקְּדֻשָּׁה תִּשָּׁמֵר גַּם עַל יְדֵי הֶקֵּף הַר הַבַּיִת שֶׁלֶּעָתִיד יִגְדַּל וְיִהְיֶה כְּקִילוֹמֶטֶר וְאַרְבַּע מֵאוֹת וְאַרְבָּעִים מֶטֶר, עַל קִילוֹמֶטֶר וְאַרְבַּע מֵאוֹת וְאַרְבָּעִים מֶטֶר בְּעֵרֶךְ [בְּבַיִת שֵׁנִי הָיָה חֲמֵשׁ מֵאוֹת אַמָּה עַל חֲמֵשׁ מֵאוֹת אַמָּה וְלֶעָתִיד שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים אַמָּה עַל שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים אַמָּה, וּבַנָּבִיא מְדֻבָּר עַל בַּיִת רִאשׁוֹן] וְאֵין לָנוּ יְדִיעוֹת בְּרוּרוֹת בְּכָל צוּרַת הַר הַבַּיִת וְהַבַּיִת הָרִאשׁוֹן.
וְהַמַּלְבִּי"ם (שם) פֵּרַשׁ שֶׁמְּדֻבָּר עַל הָעִיר יְרוּשָׁלַיִם שֶׁהִיא תִּרְחַק מִן הַמִּקְדָּשׁ. שֶׁכֵּן לְקַמָּן (פרק מ"ה) מוּבָא שֶׁמִּסָּבִיב לְהַר הַבַּיִת יָגוּרוּ הַכֹּהֲנִים, וְלִדְרוֹמָם – הַלְוִיִּם, וְרַק אַחַר כָּךְ הָעִיר יְרוּשָׁלַיִם [כְּאַרְבָּעִים וַחֲמִשָּׁה מִיל = אַרְבָּעִים וּשְׁלֹשָׁה ק"מ בְּעֵרֶךְ, לְפִי הַגר"ח נָאֶה, רָחוֹק מֵהַר הַבַּיִת.
אֶלָּא שֶׁיֵּשׁ לְצַיֵּן שֶׁשֵּׁבֶט יְהוּדָה יִהְיֶה בַּצָּפוֹן לִגְבוּל הַכֹּהֲנִים (לקמן פרק מ"ח פס' ח'-ט') וְהֵם בְּמֶרְחַק כַּעֲשָׂרָה וָחֵצִי ק"מ בְּעֵרֶךְ מֵהַר הַבַּיִת. וְלֹא בְּמֶרְחָק גָּדוֹל כְּמוֹ שֶׁהָעִיר יְרוּשָׁלַיִם רְחוֹקָה. [ציור 8]
*וְאֶפְשָׁר שֶׁהֶקֵּף הַר הַבַּיִת לֶעָתִיד שֶׁיֻּגְדַּל הוּא הַבְדָּלָה אַחַת, וּמְגוּרֵי הַכֹּהֲנִים מִסָּבִיב לְהַר הַבַּיִת הִיא שְׁמִירָה נוֹסֶפֶת. וּבַדָּרוֹם מְקוֹם הַלְוִיִּם הִיא עוֹד שְׁמִירָה נוֹסֶפֶת לְיוֹשְׁבֵי הָעִיר יְרוּשָׁלַיִם, שֶׁכֵּן יִהְיוּ שָׁם גַּם פּוֹעֲלִים לֹא יְהוּדִים כַּמְבֹאָר בַּמְפָרְשִׁים (לקמן פרק מ"ח). [ציור 8]
[יב] הַשְּׁכִינָה תִּשְׁרֶה בְּתוֹכֵנוּ לְעוֹלָם וּבִשְׁלֵמוּת
וְלֹא כְּמוֹ בְּבַיִת רִאשׁוֹן וְשֵׁנִי שֶׁנֶּחְרְבוּ, אֶלָּא יִהְיֶה הַבַּיִת קַיָּם לְעוֹלָם, וְאַף מִכָּל הָעַמִּים יָבוֹאוּ לְבֵית הַמִּקְדָּשׁ לְהִשְׁתַּחֲווֹת, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (ישעיה ס"ו כ"ג): "וְהָיָה מִדֵּי חֹדֶשׁ בְּחָדְשׁוֹ וּמִדֵּי שַׁבָּת בְּשַׁבַּתּוֹ, יָבוֹא כָל בָּשָׂר לְהִשְׁתַּחֲוֹת לְפָנַי אָמַר ה'". וְכֵן כָּתַב בְּמִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן (עמ' קנ"ז): וְאָז תִּהְיֶה הַשַּׁלְוָה גְּמוּרָה בְּלֹא הֶפְסֵק כְּלָל.