לשכנו תדרשו חלק א'
יחזקאל מא' פסוק ד'
(יחזקאל מא' פסוק ד)
דוַיָּ֨מׇד אֶת־אׇרְכּ֜וֹ עֶשְׂרִ֣ים אַמָּ֗ה וְרֹ֛חַב עֶשְׂרִ֥ים אַמָּ֖ה אֶל־פְּנֵ֣י הַהֵיכָ֑ל וַיֹּ֣אמֶר אֵלַ֔י זֶ֖ה קֹ֥דֶשׁ הַקֳּדָשִֽׁים׃
ביאור: ומדד המלאך את אורכו של קדש הקדשים והיה עשרים אמה ורוחבו של קדש הקדשים עשרים אמה כנגד רחבו של ההיכל ואמר המלאך אלי מקום זה קדש הקדשים.
– תרגום –
ד) וּמְשַׁח יַת אוּרְכֵּיהּ עַסְרִין אַמִין וּפוּתְיָא עַסְרִין אַמִין דִי קֳדָם הֵיכָלָא וַאֲמַר לִי דֵין בֵּית קוֹדֶשׁ קוּדְשַׁיָא:
(ד) אל פני ההיכל. על פני רחבו של היכל:
ד) וּמְשַׁח יַת אוּרְכֵּיהּ עַסְרִין אַמִין וּפוּתְיָא עַסְרִין אַמִין דִי קֳדָם הֵיכָלָא וַאֲמַר לִי דֵין בֵּית קוֹדֶשׁ קוּדְשַׁיָא:
פסוק ד': קדש הקדשים אורכו עשרים אמה ורוחבו עשרים אמה [ציור 201], מרובע כאות ם סתומה (4) [ציור 203 א]. ושם נמצאת אבן השתייה [ט] שעליה הושתת העולם [ציור 202], ועליה ארון הברית (5), ובו לוחות הברית וספר התורה [ציור 205]. ובצדי הארון בדי הארון, ועליו הכפורת, והכרובים פורשי כנפיים, ולידו מטה אהרון, וצנצנת המשחה והמן [ציור 207], וזהו המקום והבית להשראת השכינה [י].
ובבית שלישי אין על גביו עלייה (6) [ציור 208], אבל בבית ראשון (7) ובבית שני (8) היתה עלייה [ציור 209] [ציור 210]. ובמערב קדש הקדשים היה חלון (9) [ציור 211].
[ט] אבן השתיה
וכן כתב הרמב"ם (בהלכות בית הבחירה פרק ד' הלכה א'): אבן היתה בקדש הקדשים במערבו, שעליה היה הארון מונח, ולפניו צנצנת המן ומטה אהרן [ציור 203 ב]. וביומא (נ"ג ע"ב): אבן היתה שם מימות נביאים ראשונים [רש"י – דוד ושמואל שגילו הדבר], ושתיה היתה נקראת, גבוהה מן הארץ שלש אצבעות. והרב עובדיה מברטנורא (ביומא פרק ד' משנה ב') פירש, על שם שממנה נשתת העולם, שבה יסד הקב"ה את עולמו. והתוס' יו"ט כתב במשנה (יומא פ"ה מ"ב) שהארון שעמד על אבן השתיה היה במרכז קדש הקדשים. (וכן הוא במגילה י' ע"א, ובירושלמי בבא בתרא פרק ו' הלכה ב'), ובתנחומא קדושים (אות י'), כתב: ואבן השתיה לפני הארון, עכ"ל.
ובמשכני עליון כתב (בדף ק"נ): וכן היתה אבן הזאת בעולם הזה למטה, במקום קדש הקדשים, וממנה נתפשטו סביב מסילות ושבלים לכל הדברים. ובתחלה נעשו מסילות גדולות סביבותיה, הם הדרכים לכל הנבראים למיניהם …ומשם יקחו חלקם ארוחת תמיד הנתנה להם מאת המלך… כי זאת האבן בלב העולם היא עומדת, ושם הם כולם יחד מתחברים ונאספים ונסקרים בסקירה אחת מאת המלך. (ובדף קס"ז): ומבית לפרוכת נמצא ארון העדות, והוא עומד על האבן השתיה, עכ"ל.
ובזוהר הקדוש (ח"א ע"א ע"ב): האי אבן שתיה דאיהי נקודה חדא דכל עלמא, וקיימי עלה קדש קדשים, ומאי היא? כרסייא קדישא עלאה. ובזהר הקדוש "וישב" (דפו"י דף קפ"ו א'): ועלמא כד אתברי וכו' [תרגום: והעולם כשנברא, נברא מאותו מקום, שהוא שכלול העולם ותקוניו, שהוא נקודה אחת של העולם, ושהיא אמצעית הכל, ומי היא? היא ציון].
ובזוהר חדש מדרש איכה (דפו"י דף צ"ב טור ג'): בפלגות ליליא עאל לגן ההיא נקודה דציון, אתר דקדש קדשים [תרגום בחצות לילה השכינה נכנסת לתוך נקודת ציון ההיא שהיא מקום בית קדש הקדשים]. [ועיין בספר אמרי רחמים ח"ג עוד בענין אבן השתיה] [ציור 201]. ובזוהר חדש (מדרש רות דפו"י דף ע"ו ט"א ט"ב): "משם אבן אחת משוקעת באמצע תהום, ועלתה למעלה ונראית בציון, והיא נקודת העולם. רבי יוסי אומר סגלגל וסגולגלתא לא מתמוקמי, אלא מגו חד נקודה באמצע. וההיא נקודה איהי מקומו של עולם, ומשם נתפשטה הארץ לכל רוחותיה. ["העגול והכדור אין להם עמידה, דהיינו נקודות ציון שהיא עגולה, אין לומר שהיא נקודת העולם אלא מתוך נקודה אחת שהיא נקודת ציון באמצע, והנקודה ההיא, היא המקום של העולם" וכו' – המפרשים]. רבי חזקיה אמר כעין ברייתו של אדם [האדם נתפשט מנקודת הטבור שבאמצעו לכל רוח].
המרחק בין המזבח לבית שלושים וארבע אמה: והמרחק בין הבית [האולם, ההיכל, וקדש הקדשים] למזבח בבית שני היה עשרים ושתיים אמה [מדות פ"ה מ"א] [ציור 204], אבל בבית שלישי יהיה המרחק שלושים וארבע אמה [משכני עליון ד' ר"ב פרק ג' משנה א']. הבדל נוסף מבית שני הוא בעובי החומה שבין קדש הקדשים להיכל, שבבית שני היה אמה אחת (מדות פ"ד מ"ז), ובבית שלישי החומה בעובי שתי אמות. [ציור 204]
והרמב"ם (הלכות בית הבחירה פרק ב') הלכה א' כתב: המזבח מכוון ביותר ואין משנין ממקומו לעולם, שנאמר: וזה מזבח לעולה לישראל (דברי הימים א, כ"ב א'). ובהלכה ג': מדות המזבח מכוונות הרבה, ומזבח שבנו בני הגולה – כעין מזבח שעתיד להבנות עשוהו, ע"כ.
ומאחר ומקום המזבח מקומו קבוע, הרי השנוי [שתים עשרה האמה, ועוד האמה הנוספת של החומה, ביחד שלש עשרה אמה] שישתנה מן המזבח למקדש, הוא במקום הבית, שיזוז לכוון מערב, וכן מקום קדש הקדשים [בשם הר' ע.א].
ולפי משכני עליון לעיל, שכתב שאבן השתיה נמצאת "במקום" קדש הקדשים, משמע שאבן השתיה אינה מצומצמת בגודלה, ויתכן שהיא נמצאת ברוב קדש הקדשים גם לעתיד, ולשיטתו יסתדר בין לסברת הרמב"ם שהאבן היתה במערב קדש הקדשים, ובין לסוברים שהיתה במרכז קדש הקדשים, וכן לסברה שבלטה במזרח. [כי נתן להסביר שהאבן לא מצומצמת בנקודה אחת, אלא משם תחילת הבריאה, והיא מתרחבת סביב, וכן לעתיד שיש שנוי של שלוש עשרה אמה מסתדר הדבר]. *ואפשר שאבן השתיה נראית מהמרכז כשש אמות לכל צד, ובסה"כ בולטת שתים עשרה על שתים עשרה אמה בגובה ג' אצבעות [המידות ללימוד בלבד]. ובזכריה (י"ד ד') כתוב על לעתיד לבוא: "ועמדו רגליו ביום ההוא על הר הזיתים אשר על פני ירושלים מקדם ונבקע הר הזיתים מחציו מזרחה וימה גיא גדולה מאוד ומש חצי ההר צפונה וחציו נגבה". ופירש רש"י: וחציו הצפוני ימוש ממקומו וימשך לצד צפון וכן לצד דרום.
[י] הבית להשראת השכינה
וראה ב"ה בספרי הקטן" מלכותו בכל משלה" ח"ד שכל תכלית בית המקדש הוא בית לשכינה, כמו שנאמר במדרש רבה (ג' ט'): "שנתאוה הקב"ה שיבנו לו בית בתחתונים". ועיקר מקום השראת השכינה הוא בקדש הקדשים, וכן כתב במשכני עליון (דף קנ"א): והמקום צפון וגנוז למלך לבדו לבו בו, ואיש לא יבוא בו זולתו וכו' עיין שם. עוד כתב (דף קנ"ט): רק פעם אחת בשנה בבוא הכהן הגדול למטה בבית קדש קדשים עם קטורת, ינתן רשות לבוא שם למי שינתן, וזה מגודל אהבת הקב"ה את עמו, הם חביבים לפניו יותר ממלאכי השרת.
(4) מרובע כאות ם סתומה:
וכן כתב במשכני עליון (ד' קנ"ט-ק"ס): בתוך ההיכל הזה נתחזק מאור אחד קדוש מאוד נקרא שמו יאקדונקי… כי הוא נכלל בין שני יודי"ן, ונרמז בו הסוד "אני ראשון ואני אחרון" … ע"כ אלו שני היודי"ן נתגברו ברוב הודם והדרם, ובנו היכל הזה עפ"י מדותיו לארכו ולרחבו… ונמצאת מדת ההיכל הזה עשרים על עשרים, וכלם הם ם אחת סתומה, והיא שעור מקוה. [ציור 201] [ציור 203]
(5) ארון הברית:
ברמב"ם (בהלכות בית הבחירה פ"ד ה"א) כתב: אבן היתה בקדש הקדשים במערבו, שעליה היה הארון מונח, ולפניו צנצנת המן ומטה אהרן… ויאשיהו המלך צוה וגנזו אותו [את הארון והכרובים] במקום שבנה שלמה… ונגנז עמו מטה אהרן והצנצנת [של המן], ושמן המשחה, ע"כ.
וביומא (נ"ד ע"א) חכמים אומרים: הארון בלשכת דיר העצים היה גנוז. וישנה שם דעה שבמקומו נגנז [במחילות מתחת לאדמה שהכין שלמה המלך]. ואלו ביומא (נ"ג ע"ב) ישנה דעה שהארון גלה לבבל. וביומא (כ"א ע"ב) מובא שבבית שני חסרו חמשה דברים: ארון, כפורת, כרובים, אש, שכינה, ורוח הקדש, ואורים ותומים. ורש"י שם: ארון כפורת וכרובים – דבר אחד. ולפי הרמב"ם שכינה ורוח הקדש ואורים ותומים – דבר אחד [הכסף משנה]. ובבבא בתרא (י"ד ע"א וע"ב): בארון היו לוחות הברית [השניים] ושברי לוחות [הראשונים], ולצדו ספר התורה שכתב משה, ע"כ [ציור 205]. וכולם עתידים לחזור בבית שלישי. ואף שלא הזכיר הנביא את הארון ובדיו, הכפורת, הכרובים, מטה אהרן, שמן המשחה, צנצנת המן, לוחות ושברי לוחות, וספר התורה שכתב משה רבינו, הרי שחלק מהם מדאורייתא וחלק מדרבנן וודאי שיהיו בבית שלישי.
וכן כתב במשכני עליון (דף קס"ז): ומבית לפרוכת נמצא ארון העדות, עדות אל היחוד הנעלם והאמיץ אשר לא נפרד, והוא עומד על אבן השתיה, עכ"ל. ונקרא ארון העדות על שבו התורה, שהיא עדות בינינו לבין הקב"ה [רש"י תרומה כ"ה, ט"ז]. [ציור 203] [ציור 205].
וכן כתב בבנין הבית [לרה"ג יחיאל הלל בסימן ל"ד עפ"י מצודת דוד]: ובבית קדש הקדשים יעמוד ארון ברית ה' צבאות. וזה שלא הוזכר במראות יחזקאל, אולי בשביל שלא ראה שום שנוי מכמות שהיה לשעבר לכן לא הזכירו, כי בודאי יהיה גדול כבוד הבית הזה האחרון בכל החמשה דברים שנחסרו בבית שני והארון מהם, ותמונת הארון וכפורת הזהב והכרובים שעליו עם בדיו לא יסורו ממנו, הלא הם כתובים בפרשת תרומה ע"כ. ובודאי אין על זה חולק, כי התורה היא לנצח ולא תשתנה לעולם.
הארון: כתוב בתורה (תרומה כ"ה י' – כ"ב). פס' י': "ועשו ארון עצי שטים אמתים וחצי ארכו ואמה וחצי רחבו ואמה וחצי קומתו". י"א: "וצפית אותו זהב טהור מבית ומחוץ תצפנו ועשית עליו זר זהב סביב". י"ב: "ויצקת לו ארבע טבעות זהב ונתת על ארבע פעמותיו ושתי טבעות על צלעו האחת ושתי טבעות על צלעו השנית". י"ג: "ועשית בדי עצי שטים וצפית אותם זהב". י"ד: "והבאת את הבדים בטבעות על צלעות הארון לשאת את הארון בהם". ט"ו: "בטבעות הארון יהיו הבדים לא יסורו ממנו". ט"ז: "ונתת אל הארון את העדות אשר אתן אליך". י"ז: "ועשית כפרת זהב טהור אמתים וחצי ארכה ואמה וחצי רחבה". י"ח: "ועשית שנים כרובים זהב מקשה תעשה אותם משני קצות הכפרת". י"ט: "ועשה כרוב אחד מקצה מזה וכרוב אחד מקצה מזה מן הכפרת תעשו את הכרובים על שני קצותיו". כ': "והיו הכרובים פורשי כנפים למעלה סוככים בכנפיהם על הכפרת ופניהם איש אל אחיו אל הכפרת יהיו פני הכרובים". כ"א: "ונתת את הכפרת על הארון מלמעלה ואל הארון תתן את העדות אשר אתן אליך". כ"ב: "ונועדתי לך שם ודברתי אתך מעל הכפרת מבין שני הכרובים אשר על ארן העדות את כל אשר אצוה אותך אל בני ישראל".
מהלכות הארון בקצרה: הארון מחולק לשלוש תיבות: ב' של זהב, ואחד של עץ, חיצון ופנימי של זהב, ואמצעי עץ. וחפה שפתו העליונה בזהב. נמצא מצופה זהב מבית ומחוץ. ולו זר זהב סביב למעלה. ארכו של ארון חמשה עשר טפחים, ברוחב תשעה טפחים, על גובה תשעה טפחים, אלו מדות ארון של עץ. וארון הזהב הפנימי קטן ממנו כטפח וארון הזהב החיצוני גדול משל עץ כטפח. (רש"י) [ציור 206]. ולו ארבע טבעות בזויות למעלה ובהן הבדים, והם מעץ מצופים זהב, וקבועים בו תמיד. ובו: לוחות, שברי לוחות, וספר תורה שכתב משה רבינו, ושמות הקודש. ועליו הכפורת שהוא כסוי הארון כמין מדף בעובי טפח מזהב, ועליו הכרובים פורשי כנפים מקשה אחת ולכל כרוב יש שש כנפים, וגובה חללם עד הכפורת עשרה טפחים. ולהם דמות תינוק ופניהם איש אל אחיו. והארון על אבן השתיה ומשם יצא הדבור אל משה, וזהו המקום להשראת השכינה, שהיא המטרה העקרית של בית המקדש [המשכן]. ובעניין הכרובים עיין לקמן הערה 29. [ציור 207]
(6) בבית שלישי אין על גביו עלייה:
בבית ראשון ושני היתה עלייה [קומה נוספת בבית, ראה בהערות 7 – 8], מעל ההיכל וקדש הקדשים. אבל בבית שלישי אין עליה על פי משכני עליון (בדף ק"ע) שכתב: וגובה הבית מאה אמה, ואין עליו עליה [ציור 208]. ובהיות הבית הראשון נבנה על פי החכמה, ע"כ היו בו מאה אמות מן החכמה, וכ' אמות עודפים עליה ומאירים בה מן הכתר, וזה לתיקון היה לה, אך גם הבית עליה היה עליו, להראות את הכתר כ"ף השורה על החכמה [ציור 209]. אך עתה לא נמצא עליה על הבית, כי הכתר מתנשא לכל לראש, וגובה הבית מאה, והם מאה מן הכתר. …וגם בבית שני עשו מאה, שכך היה למעלה… ואם לא ידעו זאת [אנשי כנסת הגדולה שגובה הבית מאה אמה], לא היו משתנים מהבית הראשון [ציור 210]. ובהערה 73 שם (של הרה"ג יוסף משה ספינר שליט"א) כתב: מובא בספרו של הרמח"ל (תקט"ו תפלות תפלה שפ"ה): וחדרים חדרים עומדים למעלה מליאים רזים עליונים… אבל חדר אחד עומד למעלה מן הכל… שלא הגיעו שם ישראל אלא לעתיד לבוא, ושם יחוד שלך יתגלה… וזה עליה על גבי אותם החדרים, כגון בית המקדש שהיה שם חדר ועליה, ושימוש [היה] בחדר ולא בעליה, ולעתיד לבא הכל יהיה אחד [ר"ל החדר והעליה יהיו באותה דרגה, והעליה יהיה נכלל בחדר, וע"כ אין עליה בבית העתיד], שהרי עליה זאת באותם החדרים שלמטה תתפשט, והכל סוד אחד יהיה שנאמר בו: "והיה ה' למלך על כל הארץ ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד", עכ"ל.
ועל פי מס' מדות (פ"ד מ"ו) לאחר שנוריד גובה העליה שגובהה היה ארבעים אמות, יתכן שכך מדות הבית: האוטם שש אמות, *ואפשר שחלל גובה הבית שמונים וחמש אמה, ותקרה חמש אמות, וכך חלוקת התקרה: אמה כיור – הם העבים המוזכרים בפס' הנ"ל, ואמתיים בית דלפה – הן הצלעות המוזכרות לקמן בפס' כ"ו, ואמה תקרה, ואמה מעזיבה, ושלש אמות מעקה, ואמה כלה עורב. ר' יהודה אומר לא היה כלה עורב עולה מן המדה אלא ארבע אמות היה מעקה. פירוש: אוטם – יסוד, כיור – קורה תחתונה של תקרה עוביה אמה, וטחים אותה בזהב, ומצויירת ציורים נאים, ואמתים בית דלפה – הקורות העליונות שהנסרים של התקרה מחוברים על ידן, ובפס' כ"ו הזכירן והן נקראות בשם "צלעות", תקרה – נסרים שעל הקורות, ובנביא בפס' כ"ו הזכירם והם נקראים בשם "עבים", מעזיבה – טיט ואבנים וסיד על הנסרים, כלה עורב – טס של ברזל חד, להבריח עופות ועורבים [למאירי, ר' עובדיה מברטנורא ועוד מפרשים שגובה התקרה ביחד חמש אמה]. [ציור 208]
ולפי הרמב"ם היתה תקרה כפולה מלמעלה ומלמטה וחלל ביניהם, ונקרא בית דלפה ששם יתאספו המים. ולפי רש"י והרא"ש כלה עורב היה ממסמרים חדים שהיו קבועים בטבלאות של ברזל, ולפי תפארת ישראל המסמרים היו על כל הגג.
והתוס' (במנחות דף ק"ז ע"א בד"ה כליה עורב) כתבו בשם הערוך: מקדש ראשון ששכינה שרויה בו, לא היו צריכין כליה עורב, שלא היו עופות פורחין עליו. אבל מקדש שני שלא היתה קדושתו כראשון, הוצרכו. ובפרק שני דמועד קטן (דף ט' ע"א) לא משמע כן גבי בית שעשה שלמה… שכתוב איבעי ליה לשיורי באמת כליה עורב, משמע שהיה כליה עורב. ותירצו, שמא תחלה עשה [שלמה] כליה עורב שלא היה יודע, ואחרי כן שראה קדושתו שמטו, ע"כ התוס'.
ובבית שלישי שהשראת השכינה תהיה בשלמות ועוד יותר מבית ראשון, לפי זה אין צורך בכלה עורב, אבל כדי לא לשנות ממדות הבית לפי מס' מדות עשינו בציור הבית את אמת כלה עורב. *וכן אפשר להעמיד לפי ר' יהודה שאומר [במס' מדות] שהיו ארבע אמות מעקה ולא היה כלה עורב.
* הבהרה: מה שכתבנו בכל מדות הבית בכלל, וכן כאן, שגובה חלל הבית שמונים וחמש אמה, זאת סברא בלבד לאחר דברי משכני עליון, שאין עליה בבית שלישי, ועפ"י משכני עליון ומס' מדות (פ"ד מ"ו) שגובה הבית השני היה מאה אמה, ולאחר שהורדנו חלק העליה והתקרה שלה, לקיים מצוות הנביא (פרק מ"ג פס' י'): "אתה בן אדם הגד את בית ישראל את הבית ויכלמו מעוונותיהם ומדדו את תכנית", וכדברי מדרש תנחומא (צו פר' י"ד): אמר הקב"ה ליחזקאל: ובשביל שבני נתונים בגולה יהא בנין ביתי בטל. … אמור להם ויתעסקו לקרות צורת הבית בתורה, ובשכר קרייתה שיתעסקו לקרות בה, אני מעלה עליהם כאלו הם עוסקים בבנין הבית ע"כ. הרי שהמצוה עלינו להשתדל בלמוד ולעסוק בתורה בצורת הבית כפי יכולתנו, וכשירצה הקב"ה נזכה לבניינה. [ציור 208]
(7) בית ראשון:
על בית ראשון כתוב במלכים-א' (ו' כ'): "ולפני הדביר [קדש קדשים] עשרים אמה ארך ועשרים אמה רחב ועשרים אמה קמתו". ורש"י שם פירש כפשוטו שגובהו עשרים אמה, לכן הוא נמוך מההיכל שכתוב שגובהו היה שלושים אמה (מלכים א', ו' ב'). ואלו הרד"ק כתב שגובה קדש הקדשים היה שלושים אמה, רק שעשרים אמה עשה זהב, ועשר עליונות צפה מאבן יקרה: לשם שבו ואחלמה ועוד. ובגמרא בבא בתרא (צ"ח ע"ב, צ"ט ע"א): קדש הקדשים היה שלושים אמה, ועשר אמה הכרובים, ועשרים אמה מעל הכרובים, ע"כ. ובדברי הימים ב' (ג' ד') כתוב: "והגובה מאה ועשרים", ורש"י שם כתב: גובה הקומה מקרקעית הבית עד קרויי עליה ראשונה – שלושים אמות, ומעליה לעליה עד גג העליון – תשעים אמות כדכתיב (דברי הימים א', כ"ח י"א): "ויתן דוד לשלמה את תבנית האולם ואת ביתו וגנזיו ועליותיו" – מכאן שהיו עליות, וכנ"ל שגובה הבית הראשון היה מאה ועשרים אמה. ועיין לעיל הערה 6 שהוסיפו עשרים אמה כנגד האות כ' של ספירת הכתר כדי להשלים לגובה בית ג'. [ציור 209]
(8) בית ראשון:
על בית שני כתוב במדות (פ"ד מ"ו): ההיכל מאה על מאה על רום מאה. האוטם שש, וגבהו ארבעים אמה, אמה כיור, ואמתיים בית דלפה, ואמה תקרה, ואמה מעזיבה, וגבהה של עליה ארבעים אמה. ואמה כיור, ואמתיים בית דלפה, ואמה תקרה, ואמה מעזיבה, ושלוש אמות מעקה ואמה כלה עורב, ר' יהודה אומר לא היה כלה עורב עולה מן המדה, אלא ארבע אמות היה מעקה. [ציור 210]
(9) במערב קדש הקדשים היה חלון:
איתא בזבחים (נ"ה ע"ב): ג' פעמים נאמר בקדשים קלים "ושחטו פתח אהל מועד", ואחד מהם לפסול צדי צדדים של העזרה. שואלת הגמרא האם מותר לשחוט אחורי קדש הקדשים?, אמר רמי בר רב יהודה אמר רב לול קטן [כמין חלון] היה בתא שאחורי בית הכפורת, שהיה גבוה שמונה אמות, להכשיר המקום מאחורי הכפורת לשחיטה [עיין פרק מ' פס' מ"ט הערה 29]. והתוס' (שם וכן בדף פ"ב ע"ב) קורא לפתח זה פתח משופש, דהיינו שלא קל להיכנס דרכו, והוא גבוה כדי שלא יסתכלו מבחוץ לתוך קדש הקדשים, כמו שלמדנו במדות (פ"ד מ"ה) שאת האומנין שמתקנין בקדש הקדשים היו מכניסים בתיבות שלא יסתכלו בקדש הקדשים במקום שלא צריכים.
וכן בגיטין (דף נ"ד ע"ב) רש"י מסביר שלקדש הקדשים היה לול קטן ע"כ. והחלון אינו מהארץ עד גובה שמונה אמות, שכן אסור להסתכל פנימה, ואף האומנים שתקנו בבית לא הסתכלו, אלא צ"ל שהחלון התחיל בגובה [כגון שש אמה] והסתיים בגובה שמונה אמה [ציור 211]. חלון במערב קדש הקדשים בבית שלישי *ואפשר שגם בבית שלישי יהיה חלון במערב קדש הקדשים, להתיר שם שחיטת קדשים, או להתיר להעביר שם קדשי קדשים ממקום בישולם ברוחב עשרים אמה, אל הלשכות העליונות שבדרום לאכילה.