לשכנו תדרשו חלק א'
יחזקאל מא' פסוק כה'
(יחזקאל מא' פסוק כה')
כה וַעֲשׂוּיָ֨ה אֲלֵיהֶ֜ן אֶל־דַּלְת֤וֹת הַהֵיכָל֙ כְּרוּבִ֣ים וְתִמֹרִ֔ים כַּאֲשֶׁ֥ר עֲשׂוּיִ֖ם לַקִּיר֑וֹת וְעָ֥ב עֵ֛ץ אֶל־פְּנֵ֥י הָאוּלָ֖ם מֵהַחֽוּץ׃
ביאור:
וחקוקות על הדלתות ההיכל צורות הכרובים והדקלים כמו שחקוקים בקירות ההיכל וקורות כבדות של עץ ארז שהיו קבועות ממהיכל ויוצאות אל פני כל רוחב האולם לכתף האולם ויוצאות ובולטות החוצה לחצר הפנימית.
– תרגום –
כה) וּגְלִיף עֲלֵיהוֹן עַל דָשֵׁי הֵיכָלָא כְּרוּבִין וְכוֹתְרָן כְּמָא דִגְלִיף עַל כּוֹתְלַיָא וּסְקִיפָתָא דְאָעָא עַל אַפֵּי אוּלַמָא מִלְבָרָא:
(כה) ועב עץ אל פני האולם. (ועב טרי"ף בלע"ז לשון קורות בתינו סא"א) כלונסות של ארז היו קבועים מכותלו של היכל לכותלו של אולם כדי שלא יבעט כך שנינו במסכת מדות וזהו ועב יוצא מכותל הבית ובא אל פני האולם מבחוץ:
– מוסף רש"י –
[כה] ועב עץ. לשון קורה כבדה (חבקוק ב' ו') :
פסוק כ"ה: על ארבע דלתות ההיכל חקוקות צורות כרובים ודקלים, ובכל כרוב צורת כפיר מהימין וצורת אדם בשמאלו, ולצדו דקל, ושוב כרוב ודקל, וכן הלאה על כל הדלתות, והן חקוקות על עצי ארזים, ומצופים זהב טהור [קג] [ציור 351] [ציור 354] כמו שיש בקירות ההיכל, קדש הקדשים, ודלתות קדש הקדשים.
וקורות עבות של עצי ארז יוצאות מכותלו של היכל לכותלו של אולם כדי שלא יפלו הקירות [קד] [ציור 355], והקורות בולטות [קה] מחוץ לכותל האולם (37) לכוון מזרח, לחצר הפנימית [ציור 357], ומצופות זהב טהור (38).
[קג] מצופים
זהב טהור והדלתות מצופות זהב טהור אף שלא הוזכר בנביא, שכן לא הוזכר בנביא כלל צפוי הזהב שהוא בכל הבית [עיין בפס' ט"ז]. [ציור 351] [ציור 354]
[קד] כדי שלא יפלו הקירות
וכן שנינו בבית שני (מדות פ"ג מ"ח): "כלונסאות של ארז קבועין מכתלו של היכל לכתלו של אולם כדי שלא יבעט" [לחיזוק שלא יפול הקיר]. וגירסת רש"י, המפרשים, ובאורי הגר"א, בלשון יחיד – שלא יבעט – שלא יפול כתלו של אולם. וגירסת ר' עובדיה מברטנורא, והתוס' יו"ט, ותפארת ישראל ביכין ובועז שם היא בלשון רבים – "שלא יבעטו חומות ההיכל והאולם". ובביאור הגר"א שם הסביר שלא היה לאולם עלייה כמו בהיכל, לכן היה צורך בקורות לחזוק. [ציור 355]
צדי האולם עד בית החליפות
*ומסתבר לומר שגם בצדי האולם עד בית החליפות יש צורך בקורות לחיזוק, שכן במשכני עליון (דף ק"ע) כתב על בית שלישי: אבל כאן לא נמצא גובה רק מאה ואין עליו עלייה. ועיין בהגהות וביאורים על משכני עליון הערה 73 בעניין העלייה. ומאחר וצדי האולם בגובה מאה אמה ועובי החומה המערבית של האולם דק [אמה אחת בלבד], מסתבר שגם שם צריכים קורות לחיזוק. [ציור 355]
החומה המערבית של האולם:
שכן לעיל (פרק מ"א פס' י"ד) לא נתבאר בנביא ובמפרשים רוחב החומה המערבית של האולם, ע"כ כתבנו מסברא לשם לימוד *ואפשר שרחבו אמה אחת. ואפילו אם רחבו שתים או שלוש אמות, בכל מקרה הרי גם כל החומה המערבית של האולם עד בית החליפות צריך חיזוק של קורות. *ועשינו ללימוד בציור עשר קורות שמסתיימות בסוף גובה שישים אמה של החומה, וכל קורה ברוחב שש אמות ובעובי שתי אמות ועיין עוד בעניין בהערה 37 [ציור 356-357] [ציור 359].
ובמשכני עליון (דף ר"ב פרק ג' משנה ד') כתב על בית שלישי: וכלונסאות של ארז קבועין מכתלו של היכל לכתלו של אולם שלא ימוטו, ע"כ. וכתב בלשון רבים, *ואפשר שבא להוסיף על החומה המערבית בנוסף למזרחית [שלא יפלו החומות].
וזה שכתב רש"י בלשון יחיד שלא יבעט, שם צטט דברי מס' מדות על בית שני, וצורת חזית הבית היתה שונה במערבה, מבית שלישי.
מקום הקורות:
במדות (פ"ג מ"ח) כתוב שהקורות יוצאות מכתלו של היכל לכתלו של אולם, וכן במשכני עליון (דף ר"ב, ובדף קע"א) כתב: מחומות היכל עד חומות האולם וכו'. *ולפי זה אפשר שהקורות לחיזוק כנ"ל גם מצדי האולם, ולא רק בגובה מעל הפתח באולם. ועיין בעניין בהערה 37 [ציור 356].
[קה] והקורות בולטות [לחצר הפנימית]
כן פירש רש"י: ועב יוצא מכותל הבית ובא אל פני האולם מהחוץ ע"כ, דהיינו שהקורות בולטות לחצר הפנימית, וכן פירשו מצודת דוד, ובבנין הבית (לרה"ג ר' יחיאל הלל סימן ר"ז דף י"א), וכן כתב ברד"ק: שיוצאות לכותל פני האולם מן החוץ לכתפות האולם לשני עברי הפתח, ע"כ. והקורות הללו ג"כ מצופות זהב וכנ"ל. [ציור 357]
וכתב רש"י שכן שנינו במס' מדות (פ"ג מ"ח): וכלונסאות של ארז היו קבועין מכתלו של היכל לכתלו של אולם כדי שלא יבעט ע"כ. ובבית שני הקורות לא בלטו לכוון העזרה בחוץ, אלא היו בין ההיכל לאולם. אבל היו חמש מלתראות [קורות מצוירות] מעל פתח האולם כמובא במס' מדות (פ"ג מ"ד). ועיין בעניין בהערה 37. [ציור 358]
[סא] וכן התקרה מצופה זהב
וכן היה בבית שני כמו ששנינו (מדות פ"ד מ"ו): ההיכל – מאה… האוטם – שש, וגבהו – ארבעים אמה, אמה – כיור וכו'. ור' עובדיה מברטנורא פירש: הקורה התחתונה של תקרה עוביה אמה, ולפי שהיתה טוחה זהב ומצויירת ציורים נאים נקראת כיור. ע"כ. וכן היה בבית ראשון, שכן כתוב (מלכים א', ו' כ"ב): "ואת כל הבית צפה זהב עד תום כל הבית", ושם במפרשים: שצפה גם התקרה זהב. (ובפס' ל' שם): "ואת קרקע הבית צפה זהב לפנימה ולחיצון",ופירש רש"י: לבית לכפורת ולהיכל, ע"כ. וכן בבית שלישי כתוב בנביא לפנינו (פס' י"ז): "ועד הבית הפנימי", ופירש"י: כל הבית קדשי קדשים עד כולו. ועל הכתוב: "ולחוץ" פירש רש"י לצד ההיכל, ע"כ. נמצא שגם התקרה מצופה זהב כמו בבית ראשון ושני, וכן הרצפה מצופה זהב וציורים כמו בבית ראשון, כמו שפירש רש"י (בפס' ט"ז) שכל הבית טוח בזהב.
(37) מחוץ לכותל האולם:
וכן הסביר בעניין הקורות הרמח"ל ב"משכני עליון" (דף קע"א): מחומת ההיכל עד חומת האולם, נראו מאורות גדולים כמו קורות המחזיקות את החומות להעמידם על תלם. וכן קורה היא וי"ו, ויוצאה מהוי"ו העליונה שבשם הקדוש ב"ה. ותדע כלל זה, כי כל בית בסוד המלכות, וכל תקרה בסוד התפארת. ועל כן ימשיכו הקורות את השפע לבית, וכאשר יביא התפארת את האור אל המלכות, ע"כ.
מלתראות בבית שני: וכן מובא במס' מדות (פ"ג מ"ז): חמש מלתראות של מילת היו על גביו [חמש קורות מצוירות מעץ זית, היו מעל פתח האולם מבחוץ], התחתונה עודפת על הפתח אמה מזה ואמה מזה [בולטת יותר מהפתח לכל צד אמה יותר], שלמעלה ממנה עודפת עליה אמה מזה ואמה מזה, ע"כ. [ציור 358]. ואילו בבית שלישי המלתראות אינן מוזכרות. ועדין יש ללמוד, האם יש קשר בין בליטת הקורות מעל הפתח בבית שלישי, למלתראות שהיו מעל הפתח בבית שני. *ואפשר שהמלתראות שעשו בבית שני, היו במקום האילים שבראשם צורת הדקל, שנמצאים בפתח האולם בבית שלישי, וצורת הדקל שבראש האילים משמשת גם ככיסוי ותקרה לפני פתח האולם. [ציור 359]
ובעניין האילים הסביר הרמח"ל ב"משכני עליון" (דף קס"ו): וגובה העמודים גובה גדול… והאמת נמצא בחכמה, כי מן המקום שיוצאים אלו המאורות, עד המקום ששם הם נגמרים שישים אמה. ואחרי כן ינתן אורם לב' המאורות העצומים – התפארת והמלכות פועלי הכל. ומשם ירד מהם מה שירד וכו' עיין שם.
(38) ומצופות זהב טהור:
ברמב"ם (בהלכות עבודת כוכבים פ"ו ה"ט) כתב: הנוטע אילן אצל מזבח או בכל העזרה, בין אילן סרק, בין אילן מאכל, אע"פ שעשאו לנוי למקדש ויופי לו – הרי זה לוקה שנאמר (דברים ט"ז כ"א): "לא תטע לך אשרה כל עץ אצל מזבח ה' אלקיך", מפני שהיה זה דרך עובדי כוכבים, נוטעין אילנות בצד מזבח שלה כדי שיתקבצו שם העם. ושם כתב (הלכה י'): אסור לעשות אכסדראות של עץ במקדש כדרך שעושין בחצרות, אע"פ שהוא בבנין ואינו עץ נטוע, הרחקה יתירה היא שנאמר "כל עץ", אלא כל האכסדראות והסבכות היוצאות מן הכתלים שהיו במקדש, של אבן היו לא של עץ.
ובהלכות בית הבחירה (פ"א ה"ט) כתב: אין בונין בו עץ בולט כלל אלא או באבנים או בלבנים וסיד, ואין עושין אכסדראות של עץ בכל העזרה אלא של אבנים או לבנים.
ובהשגות הראב"ד שם הקשה: אמר אברהם, והלא לשכת כהן גדול של עץ היתה? ובשמחת בית השואבה מקיפין כל העזרה גזוזטראות של עץ? אלא לא אסרה תורה "כל עץ" אלא אצל מזבח ה', והיא עזרת כהנים משער ניקנור ולפנים, אבל בעזרת נשים ובהר הבית מותר. וכן כתב הראב"ד שם (עבודה זרה פ"ו ה"ט): והרי בימה של עץ היו עושין למלך בעזרת נשים בשעת הקהל? ותירץ הראב"ד לשעתה היתה ולכן מותר היה, וכן כתב הראב"ד הגזוזטראות מעץ שבעזרת נשים לשעתה היתה, ולשעתה מותר, ע"כ. והכ"מ (בהל' בית הבחירה פ"א ה"ט) הביא דברי הראב"ד והוסיף: ותמיהא לי, דהא תנן (פ"ג מ"ח דמידות): וכלונסאות של ארז היו קבועין מכתלו של היכל לכותלו של אולם כדי שלא יבעט? ותירץ: שמא יש לומר שלא קבועים ממש קאמר בבנין, אלא קבועים בעלמא בלא בנין, ועל פי זה יש לתרץ שלשכת כ"ג שלא היתה קבועה בבנין, אלא בלא בנין. ועי"ל, דלשכת כ"ג לא של עץ היתה אלא בנין אבנים, ולא נקראת עץ אלא מפני שהניחו בה עצים איזה פעם. ולדעת רבינו [הרמב"ם] יש לתרץ דכל העזרה דקאמר היינו משער ניקנור ולפנים כדברי הראב"ד [שכתב שהאסור מעזרת כהנים לפנים משער ניקנור, אבל בעזרת נשים ובהר הבית מותר], ע"כ.
ע"כ יוצא שמהתורה אסורה נטיעה של עץ, ומדרבנן גזרו כדי להרחיק מהאיסור כל עץ אפילו שלא נטוע [הרמב"ם, הראב"ד, והכסף משנה], ולשכת העץ היתה מותרת כי 1.) היתה מחוץ לעזרת ישראל (הראב"ד והכ"מ) 2.) שלא היתה מעץ (הכ"מ) 3.) שלא היתה קבועה בבנין אלא בלא בנין. והכלונסאות של עץ שיצאו מההיכל לאולם מותרים, כי לא היו קבועים ממש בבנין אלא בלא בנין (הכ"מ).
ועדיין יש להוסיף לשאול: 1.) הרי היו חמש מלתראות מעץ מעל פתח האולם בבית שני? ואפשר כתרוץ הכ"מ שגם הם לא היו קבועים בבנין. 2.) וכן תקרות התאים שמסביב לבית המקדש קבועין היו ומעץ היו (מדות פ"ד מ"ד)? ואפשר שמאחר והן אחרי האולם, והאולם חוצץ בינם לבין העזרה ומקום המזבח, מותר היה, כתרוץ הראב"ד והכ"מ על עזרת נשים ששם מותר. וכל זה בבית שני.
עץ גלוי בבית ג':
אבל בבית שלישי לעתיד, מובא בנביא שיהיו הרחקות של חומרה ושמירה יתרה מהעבר (יחזקאל מ"ג פס' ז'-ט'), ועוד חומרות שיוסיפו לעתיד, כדברי רש"י והמפרשים, וכן לעתיד הלכה כבית שמאי לחומרה. וכן מאחר ולעתיד הכל יהיה בשלמות [ובדרגת הכתר כמ"ש משכני עליון דף קנ"ז] והעושר ירבה לרוב, * ולכן אפשר שהכלונסאות שהן הקורות היוצאות מההיכל לאולם והבולטות לחוץ לחצר הפנימית יהיו מצופים בזהב, ליופי, להדר, ולהרחקה של קדושה. וכדברי משכני עליון (דף קס"ח): כי החומה נבנית מאבנים… ועליהן עץ… ועל הכיסוי הזה כיסוי אחר… זהב טהור… וע"כ כתיב: "והצנע לכת עם אלקיך", ולפי הטעם הזה אסרה התורה שלא להניח במקדש שלמטה עץ שלא יהיה מכוסה זהב, עכ"ל, עיין שם דבריו. [ציור 356]
וכן לגבי תקרות התאים כתב במשכני עליון (דף קפ"א): ועניין זה תלוי בתקרה, ואתה כבר ידעת כי הקורות הם הממשיכות האור אל הבית, אך הקורות האלה לא יכנסו בחומת ההיכל אלא מחוץ, כי מחוץ הם מקבלים ולא מבפנים, ע"כ. הרי שהתקרות מעץ. *ואפשר שגם הם מצופים זהב בתקרה, וכן בקומה שמעליה ברצפתה ובכל מקום שהיא גלויה, כמו תקרת כל קדש הקדשים וההיכל שהיא מעץ ומצופה בזהב ובה ציורים.
ולשכת כהן גדול ודאי מבנין הוא, שכן היתה מעץ רק בבית שני.
וגזוזטראות שעליהן יעמדו הנשים כבר אין צורך, שכן יש בבית שלישי כשלושים לשכות מבנין אבן בגובה, וכדברי המפרשים שזה לעזרת נשים לשבת שם.
ובימה למלך אפשר לעשות בבית שלישי מבנין אבנים שניתן להזזה, או דבר מכובד יותר, שכן לעתיד העושר ירבה ואין עניות במקום עשירות (מנחות פ"ח ע"ב), וכדברי תיקוני הזוהר הקדוש (תיקון כ"א דף ס' עמ' ב') שלעתיד כל הבית מכסף וזהב ויהלומים טובים, ובו ציורים של מעשה בראשית. [וה' יזכני לכוון לאמת].
סכום: ע"כ מסתבר שבכל שטח בית המקדש [הבית והחצר הפנימית וחיצונית] לא יהיה כלל עץ גלוי, אלא כל הקורות תהיינה מצופות זהב מצד חומרא ונוי לכבוד יקוק.