בית המקדש השלישי

בית המקדש השלישי

העיקר להחזיר את
הכבוד לשרשו – לקב"ה
(עפ"י ליקו"מ יד)

העיקר להחזיר את הכבוד

לשרשו – לקב"ה (ע"פ ליקו"מ יד)

העיקר להחזיר את הכבוד לשרשו – לקב"ה (ליקו"מ יד)

סרטונים ללימוד דף זה

ה פרקים לרמח"ל עם פירוש

פרק ד' – קודש הקדשים ותאיו

משנה ב' – התאים שסביב לבית

סימנים 108-111  ג'-ה' אב

משנה ב' - התאים שסביב לבית

108) ל"ג תָּאִים יִהְיוּ שָׁם, ט"ו בַּצָּפוֹן, ט"ו בַּדָּרוֹם, וְג' לַמַּעֲרָב. שֶׁבַּצָּפוֹן וְשֶׁבַּדָּרוֹם ה' עַל גַּב ה' וְה' עַל גַּבֵּיהֶם, כֻּלָּם זֶה אֵצֶל זֶה. שֶׁבַּמַּעֲרָב ג' זֶה עַל גַּב זֶה. נִמְצְאוּ ג' דְּיוֹטָאוֹת עַל י"א י"א:

כַּמְבֹאָר בִּיחֶזְקֵאל (מ"א ו'): "וְהַצְּלָעוֹת צֵלָע אֶל צֵלָע שָׁלוֹשׁ וּשְׁלֹשִׁים פְּעָמִים". וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י "צֵלָע הוּא יָצִיעַ הוּא תָּא". וְשָׁלֹשׁ דְּיוֹטָאוֹת הֵן שָׁלֹשׁ קוֹמוֹת, כַּמְבֹאָר בִּיחֶזְקֵאל (שם פס' ז'): "הַתַּחְתּוֹנָה יַעֲלֶה עַל הָעֶלְיוֹנָה לַתִּיכוֹנָה". וְהָעֲלִיָּה מִתָּא לְתָא עַל יְדֵי מְסִבָּה [לקמן סימן 114]. [ציור 212 ג]

וּשְׁלֹשִׁים וּשְׁלֹשָׁה הַתָּאִים נִמְצָאִים סָבִיב לְכָתְלֵי קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים וְהַהֵיכָל. וְכָךְ סִדְרָם: בְּצַד צָפוֹן וּבְצַד דָּרוֹם שָׁלֹשׁ קוֹמוֹת, כְּשֶׁבְּכָל קוֹמָה חֲמִשָּׁה תָּאִים. בַּמַּעֲרָב שָׁלֹשׁ קוֹמוֹת, כְּשֶׁבְּכָל קוֹמָה תָּא אֶחָד. נִמְצָא, בְּכָל קוֹמָה אַחַד עָשָׂר תָּאִים. [ציור 212, 213]

לְדַעַת הָרַב "תַּבְנִית הַבַּיִת" הִשְׁתַּמְּשׁוּ בַּתָּאִים לִשְׁמִירַת חֶפְצֵי הָעֵרֶךְ שֶׁהֵם כְּלֵי הַכֶּסֶף וְהַזָּהָב וְכֵלִים יְקָרִים אֲחֵרִים. שֶׁכֵּן הָיָה צֹרֶךְ שֶׁיִּהְיוּ לַכֵּלִים תַּחֲלִיפִים לְעֵת צֹרֶךְ כְּגוֹן אִם יִטַּמְּאוּ וְכַדּוֹמֶה, וֶהֱבִיאוֹ הָרה"ג שָׁלוֹם שְׁטַיינְבֶּרְג שליט"א בְּצוּרַת בֵּית הַמִּקְדָּשׁ הַשֵּׁנִי (ע"מ 119) וְכֵן סְבָרַת הָרַב "בֵּית הַמִּקְדָּשׁ הַשְּׁלִישִׁי" (עמ' קצ"ו). וּלְדַעַת "תִּפְאֶרֶת יִשְׂרָאֵל" (במדות פ"א מ"א אות י') בְּחֵלֶק מֵהַתָּאִים אָרְגוּ אֶת הַפָּרֹכֶת.

וְאִלּוּ בְּבַיִת שֵׁנִי הָיוּ שְׁלֹשִׁים וּשְׁמוֹנָה תָּאִים סָבִיב לַבַּיִת (מדות פ"ד מ"ג).

עַיֵּן "לְשִׁכְנוֹ תִּדְרְשׁוּ" חֵלֶק א פֶּרֶק מא פס' ו.

ציור 212   ג' דְּיוֹטָאוֹת הֵן ג' קוֹמוֹת, וְהָעֲלִיָּה מִתָּא לְתָא ע"י מְסִבָּה.
ציור 213  שְׁלוֹשִׁים וּשְׁלוֹשָׁה הַתָּאִים נִמְצָאִים סָבִיב לְכָתְלִי קָדֵשׁ הַקָּדָשִׁים וְהַהֵיכָל, 11 בְּכָל קוֹמָה, בְּ 3 קוֹמוֹת.

109) כֹּתֶל הַתָּא ה', וִיסוֹדוֹ שֵׁשׁ, וְהַתָּא אַרְבַּע:

כַּמְבֹאָר בִּיחֶזְקֵאל (מ"א ח'): "מוּסְדוֹת הַצְּלָעוֹת מְלוֹ הַקָּנֶה שֵׁשׁ אַמּוֹת אַצִּילָה". וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י שֶׁרֹחַב יְסוֹד הַתָּאִים שֵׁשׁ אַמּוֹת אֲבָל עֳבִי קִיר הַתָּא שֶׁמֵּעַל הָאָרֶץ רָחְבּוֹ חָמֵשׁ אַמּוֹת. וְכֵן נֶאֱמַר שָׁם (פס' ט'): "רֹחַב הַקִּיר אֲשֶׁר לַצֵּלָע אֶל הַחוּץ חָמֵשׁ אַמּוֹת", וְכֵן (שם פס' י"ב) "וְקִיר הַבִּנְיָן חָמֵשׁ אַמּוֹת רֹחַב סָבִיב סָבִיב", וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י שֶׁקִּיר הַבִּנְיָן הוּא כֹּתֶל הַתָּאִים. [ציור 220 א]

וְרֹחַב הַתָּא אַרְבַּע אַמּוֹת כַּמְבֹאָר בִּיחֶזְקֵאל (מ"א ה'): "וְרֹחַב הַצֵּלָע אַרְבַּע אַמּוֹת" וְכוּ'. וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י שֶׁרֹחַב הַתָּא אַרְבַּע אַמּוֹת. וּמְדֻבָּר עַל הַתָּאִים שֶׁבְּקוֹמָה א' שֶׁהֵם בְּאוֹתוֹ מִפְלַס גֹּבַהּ שֶׁל קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים וְהַהֵיכָל, כַּמּוּבָא לְקַמָּן בְּסִימָן 110. [ציור 220 ב]

עַיֵּן "לְשִׁכְנוֹ תִּדְרְשׁוּ" חֵלֶק א פֶּרֶק מא פס' ה, וכן פס' ח-טוכן פס' יב.

110) הַתַּחְתּוֹנִים, ג' פְּתָחִים לְכָל אֶחָד, א' לַיָּמִין, וְא' לַשְּׂמֹאל, וְא' שֶׁעַל גַּבָּיו:

פִּתְחֵי תָּאִים אֵלּוּ אֵינָם מֻזְכָּרִים בַּנָּבִיא, וּמְקוֹר רַבֵּנוּ מִתָּכְנִית בַּיִת שֵׁנִי, כַּמּוּבָא בְּמִדּוֹת (פ"ד מ"ג): "וּשְׁלֹשָׁה פְּתָחִים הָיוּ לְכָל אֶחָד" וְכוּ'. עַד כָּאן.

וּשְׁלֹשָׁה פְּתָחִים לְכָל תָּא, אֶחָד לַתָּא שֶׁלְּפָנָיו, וּפֶתַח שֵׁנִי לַתָּא שֶׁאַחֲרָיו, וּפֶתַח לַתָּא שֶׁמֵּעָלָיו. וְרִצְפַּת קוֹמָה א' שֶׁל הַתָּאִים בְּמִפְלָס אֶחָד עִם רִצְפַּת הַהֵיכָל. כֵּן מַשְׁמַע מִפַּשְׁטוּת דִּבְרֵי רַשִּׁ"י בַּפְּסוּקִים הַנַּ"ל, וְכֵן בְּפָסוּק ז' שֶׁפֵּרַשׁ בְּשֵׁם תַּרְגּוּם יוֹנָתָן: "וְכֵן יַעֲלוּ עַל יְדֵי מְסִבָּה מִן הַתַּחְתּוֹנָה אֶל הָעֶלְיוֹנָה דֶּרֶךְ הַתִּיכוֹנָה", עַד כָּאן. וְכֵן מַשְׁמַע לִשְׁאָר הַמְפָרְשִׁים מִזֶּה שֶׁלֹּא טָרְחוּ לְהַסְבִּיר אַחֶרֶת. [ציור 221 א]

וְכֵן נִתָּן לְדַיֵּק זֹאת מִדִּבְרֵי רַבֵּנוּ בְּמִשְׁנָה זוֹ (מ"ב) שֶׁהִסְבִּיר: "הַתַּחְתּוֹנִים שְׁלֹשָׁה פְּתָחִים", עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. כְּלוֹמַר מְדֻבָּר עַל הַתָּאִים שֶׁבְּקוֹמָה א', וּבְהֶמְשֵׁךְ דְּבָרָיו הִסְבִּיר: "וּבְקֶרֶן מִזְרָחִית צְפוֹנִית חֲמִשָּׁה פְּתָחִים לַתָּא וְכוּ' וְאֶחָד לַמְּסִבָּה וְאֶחָד לַפִּשְׁפֵּשׁ וְאֶחָד לַהֵיכָל", עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. וּמֵאַחַר וּבִתְחִלַּת דְּבָרָיו דִּבֵּר עַל הַתָּאִים שֶׁבְּקוֹמָה א' וּבְהֶמְשֵׁכוֹ הִסְבִּיר שֶׁפֶּתַח לוֹ לַהֵיכָל, מוּכָח שֶׁרִצְפַּת קוֹמָה א' שֶׁל הַתָּאִים בְּמִפְלָס אֶחָד עִם רִצְפַּת הַהֵיכָל. [ציור 220, 221]

וְאִלּוּ בְּבַיִת שֵׁנִי רִצְפַּת הַתָּא שֶׁבְּקוֹמָה ב' הָיְתָה בְּמִפְלַס רִצְפַּת הַהֵיכָל, וְתָא קוֹמָה א' הָיָה מִתַּחְתָּיו בְּגֹבַהּ הַיְּסוֹדוֹת שֶׁמִּתַּחַת לַבַּיִת, שֶׁכֵּן בְּמַסֶּכֶת מִדּוֹת (פ"ד מ"ג) חֲזַ"ל מוֹנִים אֶת רֹחַב הַהֵיכָל עִם הַתָּא הָאֶמְצָעִי שֶׁרָחְבּוֹ שֵׁשׁ אַמּוֹת, וְלֹא עִם הַתָּא שֶׁבְּקוֹמָה א' שֶׁרָחְבּוֹ הָיָה שֶׁבַע אַמּוֹת.

עַיֵּן "לְשִׁכְנוֹ תִּדְרְשׁוּ" חֵלֶק א פֶּרֶק מא פס' ו.

ציור 220  שְׁלוֹשִׁים וּשְׁלוֹשָׁה הַתָּאִים נִמְצָאִים סָבִיב לְכָתְלִי קָדֵשׁ הַקָּדָשִׁים וְהַהֵיכָל, 11 בְּכָל קוֹמָה, בְּ 3 קוֹמוֹת.
ציור 221   לַתָּאִים שֶׁבְּקוֹמָה א' שְׁלוֹשָׁה פְּתָחִים, חוּץ מֵהַתָּא הָרִאשׁוֹן – הַמִּזְרָחִי – שֶׁלּוֹ חֲמִשָּׁה פְּתָחִים.

111) וּבְקֶרֶן מִזְרָחִית צְפוֹנִית ה' פְּתָחִים לַתָּא, א' לַתָּא מִן הַיָּמִין, וְא' לַתָּא שֶׁעַל גַּבָּיו, וְא' לַמְסִבָּה, וְא' לַפִּשְׁפָּשׁ, וְא' לַהֵיכָל:

פִּתְחֵי הַתָּאִים אֵינָם מֻזְכָּרִים בַּנָּבִיא, רַק נֶאֱמַר (מ"ד א'): "וַיָּשֶׁב אֹתִי דֶּרֶךְ שַׁעַר הַמִּקְדָּשׁ הַחִיצוֹן הַפֹּנֶה קָדִים, וְהוּא סָגוּר". וַחֲזַ"ל (מדות פ"ד מ"ב) הֶעֱמִידוּ מִקְרָא זֶה עַל הַשַּׁעַר הַקָּטָן [פִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי שֶׁיֵּשׁ לְשַׁעַר הַהֵיכָל, שֶׁהוּא סָגוּר]. וְכֵן דָּרְשׁוּ שֶׁיֶּשְׁנוֹ שַׁעַר קָטָן בַּצָּפוֹן וְהוּא פָּתוּחַ תָּמִיד כַּנַּ"ל בְּסִימָן 96.

וְדִבְרֵי רַבֵּנוּ שֶׁיֶּשְׁנָם חֲמִשָּׁה פְּתָחִים הֵן עַל פִּי תָּכְנִית בַּיִת שֵׁנִי, כַּמּוּבָא בְּמִדּוֹת (פ"ד מ"ג). וּלְדַעַת רַבֵּנוּ הַפִּשְׁפֵּשׁ הַצְּפוֹנִי לְצַד שַׁעַר הַהֵיכָל בְּתוֹךְ הָאוּלָם בַּצָּפוֹן וּמִשָּׁם הַכְּנִיסָה לַמֻּנָּח [עַיֵּן סִימָן 116 מַה זֶּה מֻנָּח]. וּמֵהַמֻּנָּח לַתָּא וּמִשָּׁם לַהֵיכָל [עַיֵּן סִימָן 97]. [ציור 222א]

וְכֵן מֵהַתָּא הָרִאשׁוֹן נִכְנָסִים לַתָּא שֶׁאַחֲרָיו, וְכֵן מֵהַתָּא הָרִאשׁוֹן עוֹלִים לַתָּא שֶׁמֵּעָלָיו דֶּרֶךְ הַבְּלוּלִים, [מְסִבָּה, לְעֵיל סִימָן 110]. וְכֵן מֵהַתָּא הָרִאשׁוֹן נִכְנָסִים לַמְּסִבָּה שֶׁלְּצִדּוֹ בַּצָּפוֹן. [עַיֵּן לְקַמָּן סִימָן 114 בְּעִנְיַן הַמְּסִבָּה].

כַּמָּה פְּתָחִים יֶשְׁנָם לַתָּא הַדְּרוֹם מִזְרָחִי שֶׁמּוּלוֹ [ציור 222ב]? הַאִם אַרְבָּעָה? אוֹ אוּלַי חֲמִשָּׁה, כְּמוֹ לַתָּא שֶׁבְּקֶרֶן מִזְרָחִית צְפוֹנִית? לֹא פֹּרַשׁ בְּמַסֶּכֶת מִדּוֹת. מִכָּל מָקוֹם לְגַבֵּי בַּיִת שֵׁנִי יֵשׁ לָנוּ מִסְפַּר שִׁטּוֹת הָעוֹנוֹת עַל שְׁאֵלָה זוֹ. עַל כָּל פָּנִים לַשִּׁטּוֹת שֶׁסּוֹבְרוֹת שֶׁיֵּשׁ פֶּתַח גַּם לַהֵיכָל, אֶפְשָׁר שֶׁשִּׁמּוּשׁוֹ הוּא לְשֵׁם הַעֲבָרַת כֵּלִים מֵהַתָּאִים שֶׁבַּדָּרוֹם לַהֵיכָל. אוֹ אוּלַי מֵהַסְּבָרָא שֶׁהַפֶּתַח לִכְבוֹד ה', וְלַמְרוֹת שֶׁה' לֹא צָרִיךְ פֶּתַח כְּדֵי לְהִכָּנֵס, עִם זֹאת יֶשְׁנוֹ פֶּתַח, וְהוּא הַפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי שֶׁמּוֹבִיל לַמֻּנָּח. וְהוּא סָגוּר תָּמִיד, שֶׁכֵּן דֶּרֶךְ הַפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי ה' נִכְנָס פְּנִימָה אֶל הַהֵיכָל וּלְקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים. וְכֵן עָשִׂינוּ בַּצִּיּוּר לְפִי סְבָרָא זוֹ. [ציור 222 ב, 223 ב]

עַיֵּן "לְשִׁכְנוֹ תִּדְרְשׁוּ" חֵלֶק ב פֶּרֶק מד פס' א-ג.

ציור 222
ציור 223
דילוג לתוכן