בית המקדש השלישי

בית המקדש השלישי

העיקר להחזיר את
הכבוד לשרשו – לקב"ה
(עפ"י ליקו"מ יד)

העיקר להחזיר את הכבוד

לשרשו – לקב"ה (ע"פ ליקו"מ יד)

העיקר להחזיר את הכבוד לשרשו – לקב"ה (ליקו"מ יד)

לשכנו תדרשו חלק א'

יחזקאל מ' פסוק יג'

אולם השער וכניסות התאים

(יחזקאל מ' פסוק יג')

יג  וַיָּ֣מׇד אֶת־הַשַּׁ֗עַר מִגַּ֤ג הַתָּא֙ לְגַגּ֔וֹ רֹ֕חַב עֶשְׂרִ֥ים וְחָמֵ֖שׁ אַמּ֑וֹת פֶּ֖תַח נֶ֥גֶד פָּֽתַח׃

ביאור:  ומדד את רוחב השער שזה מגג כותל התא הימני לגג כותל התא השמאלי והיה רוחבו עשרים וחמש אמות ופתח התאים שמימין השער מול פתח התאים שלשמאל השער   

– תרגום –

יג) וּמְשַׁח יַת תַּרְעָא מֵאִיגַר תְּוָא לְאִיגְרֵיהּ פּוּתְיָא עַסְרִין וַחֲמֵשׁ אַמִין תְּרַע לָקֳבֵיל תְּרַע:

– רש"י

(יג) וימד את השער מגג התא לגגו. מגג התא שבצפון השער לגג התא שבדרום השער: עשרים וחמש אמות. עובי כותל התא חמש וכן עובי כותל התא שמצד שני הרי עשר ושתי אמות ומחצה שתהא (כצ"ל צ"ה) משוך מחלל הפתח לכאן וכן לכאן הרי ט"ו וחלל הפתח עשר אמות הרי כ"ה וכולן מדת רוחב השער הן כנגד י"ג אמות של חלל האולם מבפנים ושני כתלים קנה מכאן וקנה מכאן הרי כ"ה: פתח נגד פתח. פתח התא שאצל השער בדרום מכוון כנגד פתח התא שאצל השער בצפון שלא היה לכל ששת התאים האלה פתח בכותל שבצד החוץ אלא שלשני התאים הסמוכין לשער היו להם פתחים פונים אל שער אויר שבין שניהם וכן הוא אומר למטה ואל אליהמה לפנימה לשער למדנו שפתחיהם פונים לשער:

– תרגום –

יג) וּמְשַׁח יַת תַּרְעָא מֵאִיגַר תְּוָא לְאִיגְרֵיהּ פּוּתְיָא עַסְרִין וַחֲמֵשׁ אַמִין תְּרַע לָקֳבֵיל תְּרַע:

פסוק י"ג:  מגג חומת התא שבצפון השער, עד גג חומת התא שבדרום השער, המרחק הוא עשרים וחמש אמה [לח], והן כנגד עשרים וחמש אמה של האולם [חלל האולם שלוש עשרה אמה, ושני כתליו [לט], כל כותל רוחבו שש אמות כפול שתים = שתים עשרה אמה, סה"כ האולם וכתליו עשרים וחמש אמה] [ציור 45] (10).
הכניסה לתאים בצפון היא רק מצד השער לתא הראשון, וממנו לתא השני, וכן לשלישי בשרשרת, וכן הוא בתאי הדרום. ופתח התא בדרום, מכוון כנגד פתח התא בצפון (11) [ציור 48].

ציור 45  שרטוט האולם והתא
ציור 45  חתך בתקרת השער

[לח]  [מתא לתא] עשרים וחמש אמות

המדידה היא מגג חומת התא, שהיא חמש אמות, ולא מגג חלל התא עצמו. וחומת התא נקראת גג התא, כי החומה היא חלק מהתא. והרי החשבון מהצפון: חמש אמות חומת התא, שתים וחצי אמות מקום פנוי, עשר אמות פתח השער… שתים וחצי אמות מקום פנוי, חמש אמות חומת תא דרומי, סה"כ עשרים וחמש אמה. והם כנגד האולם, שזה שלוש עשרה אמה חלל האולם, רוחב חומה צפונית שש אמות, רוחב חומה דרומית שש אמות, סה"כ עשרים וחמש אמה. וחומת התא מסתיימת בקו ישר עם חומת האולם בצפון, וכן בדרום [ציור 45]

וסברת הרב חגי כהן הי"ו שממזרח למערב ג"כ ישנן עשרים וחמש אמה, שהן: אורך חומת התא חמש אמות, חלל התא שש אמות, עובי חומת השער שש אמות, שמונה אמות אורך חומת האולם, סה"כ עשרים וחמש אמה ממזרח למערב [ללא האלים]. [ציור 46]

ציור 46  השער וצדדיו
ציור 46  השער והאולם

[לט]  האולם ושני כתליו

רש"י – הוסיף הסבר נוסף, שהמרחק 25 אמה בין תא לתא, הוא כנגד האולם וכתליו שהן עשרים וחמש אמה.

ובמשכני עליון (דף קפ"ה) על פס' י"ב בנביא "וגבול לפני התאות אמה אחת", הסביר: …ונמצא, שבחומת האולם שבפנים יצאו כתלי חצר השער חוצה, רק שכותל האולם באור הוי"ו נבנה, וכותל החצר באור הה"ה, על כן אמה אחת כנס בראשונה ואחר יצא והוציא כנגדו כותל החצר, ועל כן דקדק הנביא וגבול לפני התאות אמה אחת, ולא תלאם בפתח רק באולם. וכן כתב "כי האולם הזה הוא הלחם הקדוש הנתן לכל ישראל ויוצא דרך השערים חוצה" ע"כ.

* ואפשר שרש"י בא ללמד עוד דבר: שכשם שהאולם שייך לשער והוא חלק ממנו ולכן הוא נקרא "אולם השער", כן המקום שבין תא לתא הוא כמבוא לשער ושייך לשער, ויש עליו תקרה כמו באולם. וכן כתב רש"י על הפס' (פס' ט"ז): "ואל אליהמה לפנימה לשער": "ואותו אויר קורא לפנימה לשער, שמי שנכנס לבין אויר בליטת התאים, שמכאן ומכאן, נראה שהוא נכנס לשער" ע"כ. ואפשר שגם כאן בא ללמד שזה כמבוא לשער וחלק מהשער, וכשם שלאולם שרוחבו 25 אמות יש תקרה, כן לרוחב 25 האמות שבין התאים יש תקרה, והם דומים בענין זה [ועיין עוד בהערה הבאה 10] [ציור 46].

ציור 47  פתח מעל האולם

(10)  עשרים וחמש אמה:

ובהמשך להערה הקודמת [לט], כתוב בנביא: "וימד את השער מגג התא לגגו", והרי התאים נמוכים [בערך אחת עשרה אמה גבהם], וגובה פתח השער חמשים אמה. ואם בא למדוד מגג לתא שבעבר השער הימני לגג התא שבעבר השני השמאלי, מדוע קורא לזה וימד את השער, הרי השער בנפרד והתאים בנפרד, והרי כ"ה אמה אינם רוחב השער. * ואפשר שלמרות שהתאים נמוכים, חומת התא שרחבה חמש אמות שנמדדת בדרום [לבדה], וכן חומת התא בצפון [לבדה], גבהן כגובה השער, שחללו חמשים אמה. וכן בין חומת התאים הנ"ל ישנה תקרה, וגובה חללה חמשים אמה. ועל כן מובן יהיה מדוע נקרא שמודד את השער מגג התא לגג התא, כי זה המבוי כחלק מהשער, וכדברי רש"י (בפס' ט"ז): הבא למקום האויר שבין התאים נראה כנכנס לשער [ציור 46]. ולקמן (בפס' ל"ב הערה סז) ישנה סברא נוספת למה יש תקרה בין התאים, וכן מובן יותר הקשר שבין חומות האולם לחומת התאים, שכן האולם חללו בגובה חמשים אמה ותקרה לו מעל (רש"י פס' ט"ו), וכן המבוא שבין התאים חללו בגובה חמשים אמה ותקרה לו מעל, כגובה תקרת השער והאולם. [לקמן נלמד שיתכן שעביה של התקרה עשר אמות, שכן בנביא, ברש"י, ומ. עליון לא הזכירו עובי התקרה. וסברה היא שהחומות בגובה ששים אמה בגובה האלים].

ובמשכני עליון (דף קע"ב) כתב: לחצירות האלה נראו חומות נשגבות. וכן כתב (בדף קע"ד): אלה הכ"ה מאורות, נתפשטו מכאן ומכאן מגג החדר החיצון הימני, עד גג החדר החיצון השמאלי… רק נתפשטו לרוחב הנה והנה, למעלה מגגות החדרים, ולא למטה… ואז נכנס בתוך החדרים שפע הימין לשמאל, ושפע השמאל לימין, עד שנתקן שם. וכיון שנתקן יוצא דרך שני הפתחים, ומתחבר באמצע כאחד. ואור אחר מאיר בו ומוציאו לחוץ, וניתן למי שניתן. ועל זה הענין הוזכר בנביא (מ', י"ג) "וימד את השער מגג התא לגגו" ע"כ. ולפי מה שכתב "שנתפשטו האורות מכאן ומכאן מעל גגות התאים", הרי שצריך שיהיה באותו מקום פתח ולא חומה.

*ואפשר שחומת התא שרחבה חמש אמות, היא גבוהה עד למעלה, מלבד שש אמות אחרונות בגובה למעלה, ששם יש פתח מהמזרח למערב באורך שש אמות כאורך התא, וברוחב חמש אמות של חומת התא ששם פתוח, וכדברי משכני עליון "מקום התפשטות האורות מעל התאים" [ציור 47].

תקרה מעל המבוי בין התאים: וכן כתב מצודת דוד: והיה עשוי כעין תקרה מגג לגג והיה נראה כעין שער.

וכן כתב בבנין הבית [הרה"ג יחיאל הלל, מזרעו של בעל מצודת דוד בסעיף ו' באמצע]: וכדמות קרוי יעשו מכותל התא שאצל השער מזה, לכותל התא שאצל השער מזה, ויהיה כדמות שער.

וכן זיכני ה' לראות עתה סברת "זבד טוב" על בית שלישי [שהובא בספר עניני המשכן והמקדש דף ס' של הרה"ג שאול שפר], שכתב שמדד את השער עם עובי הכפה שבין שני הגגות רחב עשרים וחמש אמות ע"כ. אלא שלשיטת מצודת דוד וזבד טוב אין הכרח שגובה השער שבין הגגות הוא כגובה פתח השער שהוא חמישים אמה. וראה לקמן פס' ל"ב הערה [סז] סברה נוספת שהתקרה שבין תא לתא היא חלק מהשער וכמבוא לשער. והוא כגובה חלל השער ותקרתו [וה' יזכני לכוון לאמת] [ציור 46].

וכדומה לזה כתב בלבושי שרד (פס' י"ב), באמרו "וימד את השער", כולל כל משך אשר מתחלת התא למזרח עד סוף בליטת כותל האולם למערב, שהכל נקרא שער.

ציור 48  התאים
ציור 48  התאים

(11) כנגד פתח התא בצפון:

רש"י פרש (בפס' י"ג, ובפס' ט"ז) שפתח התאים שבצפון כנגד פתח התאים שבדרום, ורק משם הכניסה לתאים [ציור 48].

וכן הסביר במשכני עליון (ד' קע"ג): בהפתח השער בחומה לצאת השפע חוצה, נראו לב' צדי השער חדרים מפוארים מאוד, ג' לימין וג' לשמאל, ולהם פתחים זה בתוך זה, עד שנמצאו שני החדרים הסמוכים אל הפתח פתחיהם זה כנגד זה. ועתה אודיעך באלה הפתחים סודות גדולים: צריך שתדע שהשפע להיות שלם וראוי לקיים הנבראים, צריך שיהיה תמיד ממוסך בדין וברחמים, והם הנרמזים במרכבה ימין ושמאל, ואין לך שום דבר נתקן היטב אלא על ידי זכר ונקבה, ועל ידי שניהם מתקנים כל השפע וכל הצריך לתקן, ועל כן נמצאו החדרים האלה בכאן, וסודם לפי שרשם חג"ת לימין וכן לשמאל. ושיעור החדר שש, כי שם נתגברת ה"ו" שהיא הזכר, וכתלו ה', ששם מתגברת ה"ה" שהיא נקבה… והשפע הראוי לכל השרפים נאסף כולו כאחד בתוך החצר הפנימית, ובצאתו מן הפתח לנתן להם נכנס מיד בתחלה בתוך החדרים האלה, כי השפע היוצא מן הימין נכנס בחדרים השמאליים, והיוצא מן השמאל נכנס בימניים ושם נתקן… ואחר כך יצא משם מתוקן ושלם להנתן לדורשיו כראוי.

דילוג לתוכן