בית המקדש השלישי

בית המקדש השלישי

העיקר להחזיר את
הכבוד לשרשו – לקב"ה
(עפ"י ליקו"מ יד)

העיקר להחזיר את הכבוד

לשרשו – לקב"ה (ע"פ ליקו"מ יד)

העיקר להחזיר את הכבוד לשרשו – לקב"ה (ליקו"מ יד)

לשכנו תדרשו חלק א'

יחזקאל מ' פסוק כ'-כג'

מידות שערי החצר החיצונית הצפון ובדרום

(יחזקאל מ' פסוק כ'-כג')

כ  וְהַשַּׁ֗עַר אֲשֶׁ֤ר פָּנָיו֙ דֶּ֣רֶךְ הַצָּפ֔וֹן לֶחָצֵ֖ר הַחִיצוֹנָ֑ה מָדַ֥ד אׇרְכּ֖וֹ וְרׇחְבּֽוֹ׃

ביאור:  וכן את השער אשר נמצא בצד צפון לחצר החיצונית [עזרת נשים] מדד מידת גובהו ומידת רוחבו.

כא  וְתָאָ֗ו שְׁלוֹשָׁ֤ה מִפּוֹ֙ וּשְׁלֹשָׁ֣ה מִפּ֔וֹ וְאֵילָ֤ו וְאֵֽלַמָּו֙ הָיָ֔ה כְּמִדַּ֖ת הַשַּׁ֣עַר הָרִאשׁ֑וֹן חֲמִשִּׁ֤ים אַמָּה֙ אׇרְכּ֔וֹ וְרֹ֕חַב חָמֵ֥שׁ וְעֶשְׂרִ֖ים בָּאַמָּֽה׃

ביאור:  והתאים של שער הצפון שלושה מימין השער ושלושה משמאל השער ועמודי אולם השער ואולמו היו כמו מידת השער המזרחי אמות.

כב  וְחַלּוֹנָ֤ו וְאֵֽילַמָּו֙ וְתִ֣ימֹרָ֔ו כְּמִדַּ֣ת הַשַּׁ֔עַר אֲשֶׁ֥ר פָּנָ֖יו דֶּ֣רֶךְ הַקָּדִ֑ים וּבְמַעֲל֥וֹת שֶׁ֙בַע֙ יַעֲלוּ־ב֔וֹ וְאֵילַמָּ֖ו לִפְנֵיהֶֽם׃

ביאור:  וחלונות של תאי השער ואולמו והדקלים שעל העמודים כמו מידת השער אשר פונה לצד המזרח ובמדריגות שמניינן שבע יכנסו לשער ואולם השער לפני המעלות לצד פנים.

כג  וְשַׁ֙עַר֙ לֶחָצֵ֣ר הַפְּנִימִ֔י נֶ֣גֶד הַשַּׁ֔עַר לַצָּפ֖וֹן וְלַקָּדִ֑ים וַיָּ֧מׇד מִשַּׁ֛עַר אֶל־שַׁ֖עַר מֵאָ֥ה אַמָּֽה׃

ביאור:   ושער נוסף לחצר הפנימי מול השער הצפוני הראשון וכן בצד מזרח ומדד מתחילת שער החיצון עדה שער הפנימי מידת מאה אמה. 

– תרגום –

כ) וְתַרְעָא דְפְתִיחַ לְאוֹרַח צִפּוּנָא לְדַרְתָּא בָּרַיְתָא מְשַׁח אוּרְכֵּיהּ וּפוּתְיֵהּ: כא) וְתָווֹהִי תְלָתָא מִכָּא וּתְלָתָא מִכָּא וְאֵילוֹהִי וְאוּלַמוֹהִי הֲוָת כְּמִשְׁחַת תַּרְעָא קַדְמָאָה חַמְשִׁין אַמִין אוּרְכֵּיהּ וּפוּתְיָא עַסְרִין וַחֲמֵשׁ אַמִין: כב) וְכַווֹהִי וְאוּלַמוֹהִי וִכוּתַרְתֵּיהּ כְּמִשְׁחַת תַּרְעָא דִפְתִיחַ לְאוֹרַח מַדִינְחָא וּבְדַרְגִין שַׁבְעָה סַלְקִין בֵּיהּ וְאוּלַמוֹהִי קֳדָמֵיהּוֹן: כג) וְתַרְעָא לְדַרְתָּא גַוַיְתָא לָקֳבֵיל תַּרְעָא דִפְתִיחַ לְצִפּוּנָא וּלְמַדִינְחָא וּמְשַׁח מִתְּרַע לִתְרַע מְאָה אַמִין:

– רש"י

(כ) מדד ארכו ורחבו. כמדת שער הקדים כך מפורש בענין: (כא) חמשים אמה ארכו. גובהו: ורוחב חמש ועשרים. מגג התא לגגו: (כב) ואילמיו לפניהם. ואולם השער לפני המעלות קודם שיכנס לאולם היה עולה במעלות: (כג) ושער לחצר הפנימי. לעזרת ישראל: נגד השער. החיצונ' מכוונין: וימד משער. התחתון עד העליון מאה אמה הוא רחב חלל עזרת נשים:

– מוסף רש"י

[יט-כג] וימד וגו' הקדים והצפון וגו' וימד משער אל שער מאה אמה. ולמה כשהוא עסוק בשער הצפון חזר ומדד משער עזרת הנשים אל שער עזרה הפנימית מאה אמה. ועוד תמיה על שכתב ושער לחצר הפנימי נגד השער לצפון ולקדים, וכי לא היה שער לפנימית אלא לצפון ולקדים, והלא אף לדרום כתוב לו בעניין השער הדרום. ועוד תמיה עומד בחצר החיצונה ומונה שער הפנימית מכוונים כנגדם, ואולם שער זה בולט בחצר כנגד שער אולם זה. יבין אחי בעניין, כשהראהו המלאך הכניסו בשער הקדים תחילה לילך חצר החיצונה, והראה לו שער הקדים ומדד רוחב חצר החיצונה לקדים מאה כלחצר הפנימית, ומשם סובב לצפון והראו שער הצפון, וכשבא להראותו את שער הדרום לא הוליכו דרך המערב, שהרי לא כתב רוח מערבית בכל בנין החצרות, אלא החזירו על עקביו כל רוח הצפון והקדים אל דרך הדרום, לפיכך כשפירש הנביא מעשה שער הקדים של חיצונה והעיד על מדידת חלל רחב החצר, פירש עמו את רוחב הצפון והוסיף תיבה אחת בסוף המקרא וכתב הקדים והצפון, לפי שמדת הצפון היתה עם מדידת הקדים מהלך אחד קודם שהחזירו על עקביו, וכשחזר לצפונו של חצר החיצונה שהיא היתה שעת מדידתה, ובמדידה הראשונה לא מדד אלא לקדים, ומה שכתב במדידה הראשונה, לא שמדד רוח צפונית עם רחב הקדים, אלא הנביא הוזקק להעיד על מדת הקדים, ולפי שאף רוחב חלל הצפון מדד לו באותו דרך עצמו קודם שהחזירו על עקביו, כתב הצפון אצל הקדים. ומכל מקום לא מדדם יחד, אלא כך היה הסדר, תחילה מדד שער הקדים ורחבו וגובהו ואילמיו, ואחר כך חלל החצר לצפון, וזהו שחזר וכתב וימד משער אל שער (תשובות רש"י סימן ח) :

– תרגום –

כ) וְתַרְעָא דְפְתִיחַ לְאוֹרַח צִפּוּנָא לְדַרְתָּא בָּרַיְתָא מְשַׁח אוּרְכֵּיהּ וּפוּתְיֵהּ: כא) וְתָווֹהִי תְלָתָא מִכָּא וּתְלָתָא מִכָּא וְאֵילוֹהִי וְאוּלַמוֹהִי הֲוָת כְּמִשְׁחַת תַּרְעָא קַדְמָאָה חַמְשִׁין אַמִין אוּרְכֵּיהּ וּפוּתְיָא עַסְרִין וַחֲמֵשׁ אַמִין: כב) וְכַווֹהִי וְאוּלַמוֹהִי וִכוּתַרְתֵּיהּ כְּמִשְׁחַת תַּרְעָא דִפְתִיחַ לְאוֹרַח מַדִינְחָא וּבְדַרְגִין שַׁבְעָה סַלְקִין בֵּיהּ וְאוּלַמוֹהִי קֳדָמֵיהּוֹן: כג) וְתַרְעָא לְדַרְתָּא גַוַיְתָא לָקֳבֵיל תַּרְעָא דִפְתִיחַ לְצִפּוּנָא וּלְמַדִינְחָא וּמְשַׁח מִתְּרַע לִתְרַע מְאָה אַמִין:

פסוקים כ' – כ"ג:  כעת מודד אורך [גובה] ורוחב [מתא לתא של] שער החיצון הצפוני, ותבנית השער, וצורת ומדות השער (18), בדיוק כמו צורת שער מזרח, וכל מדותיהם שוות [ציור 85].
מלבד המדרגות שהן שבע [ציור 86], ולא שתים עשרה מדרגות כמו בשער המזרח.
וכן משער החצר החיצון בצפון עד שער החצר הפנימי בצפון-מאה אמה, כמו בשער המזרחי [ציור 88]

ציור 85   שער הצפוני של החצר החיצונה

(18)  מדות השער: חזרה על מדות שער הצפון בקצור:

לפני שער הצפון במרחק עשר אמות מחומת החיל ישנן שבע מדרגות, כל מדרגה בגובה חצי אמה וברוחב חצי אמה, סה"כ הן בגובה שלוש וחצי אמה, כאשר שש מדרגות ארכן שלש אמות, ומדרגה אחרונה ארכה שבע אמות [ציור 86]. לפני השער ששה תאים, שלושה מכל צד, והתא באורך ורוחב של שש אמות, וחומותיו חמש אמות כל אחד.

תחילת התאים במרחק שתים וחצי אמה מפתח השער. והכניסה לתא מצד השער. ולתאים חלונות שצרות מבפנים, ורחבות מבחוץ, וכן חלונות כנ"ל לצדי פתח התא. בליטת התאים וחומתם לצפון אחת עשרה אמה. ומחומת התא הצפוני עד חומת התא הדרומי לצד השער, עשרים וחמש אמה. ובחומת התא למעלה פתח כנ"ל בסוף הערה 10. ותקרה בין התאים. עובי חומת השער שש אמות, ורוחב פתח השער עשר אמות, גובה הפתח חמשים אמה ולו שתי דלתות. [ציור 85]

ואחריו נמצא אולם השער, באורך שלוש עשרה אמה מהמזרח למערב, וחומות האולם ברוחב שש אמות ובאורך שמונה אמות, ושני אלים לפניו, ברוחב שתי אמות ובגובה ששים אמה, ובראש האיל צורת דקל, ולאולם מזוזות ושתי דלתות בדרום. גובה פתח האולם חמשים אמה, האולם ואליו באורך עשר אמות. ולאולם יש חלונות אטומות, וכן יש חלונות אטומות לחומת החצר החיצונה הצפונית כמו במזרח. [ציור 87]

ציור 86  7 מדרגות בשער צפון
ציור 87  אולם שער החצר החיצונית בצפון

ציור 88  שרטוט החצר החיצונה והפנימית

דילוג לתוכן