בית המקדש השלישי

בית המקדש השלישי

העיקר להחזיר את
הכבוד לשרשו – לקב"ה
(עפ"י ליקו"מ יד)

העיקר להחזיר את הכבוד

לשרשו – לקב"ה (ע"פ ליקו"מ יד)

העיקר להחזיר את הכבוד לשרשו – לקב"ה (ליקו"מ יד)

סרטונים ללימוד דף זה

ה פרקים לרמח"ל עם פירוש

פרק ד' – קודש הקדשים ותאיו

משנה ג' – מידות תאי הבית

סימנים 112-114  ה' אב

משנה ג' - מידות תאי הבית

112) הַתַּחְתּוֹנָה ה' * וְרֹבֶד ו', הָאֶמְצָעִית שֵׁשׁ, וְרֹבֶד ז', הָעֶלְיוֹנָה שֶׁבַע, וְרֹבֶד ז':

*צָרִיךְ לוֹמַר [הַתָּא] הַתַּחְתּוֹנָה [רָחְבָּהּ] ד' [אַמּוֹת], וְרוֹבֵד [שֶׁזּוֹ הַתִּקְרָה רָחְבּוֹ] [ה' אַמּוֹת]. [הַתָּא] הָאֶמְצָעִית [בקוֹמָה ב', רָחְבָּהּ] ה' [אַמּוֹת] וְרוֹבֵד [רָחְבּוֹ] ו' [אַמּוֹת]. [הַתָּא] הָעֶלְיוֹנָה [בקוֹמָה ג', רָחְבָּהּ] ו' וְרוֹבֵד [שֶׁזּוֹ הַתִּקְרָה רָחְבּוֹ] ז', עַד כָּאן. [ציור 230]

וּמְקוֹר הַדְּבָרִים מִיחֶזְקֵאל (מ"א ה'): "וְרֹחַב הַצֵּלָע אַרְבַּע אַמּוֹת סָבִיב סָבִיב לַבַּיִת סָבִיב". וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י "הַתָּא שֶׁל אַחֲרָיו אַרְבַּע אַמּוֹת חֲלָלוֹ". עַד כָּאן. וְלֹא רַק הַמַּעֲרָב אֶלָּא גַּם בַּצָּפוֹן וּבַדָּרוֹם, שֶׁנֶּאֱמַר "סָבִיב סָבִיב לַבַּיִת סָבִיב".

וְכֵן כָּתַב רַבֵּנוּ לְעֵיל (פ"ד מ"ב) "וְהַתָּא אַרְבַּע". וְחָזַר וְשָׁנָה (פ"ה מ"א) "מִמִּזְרָח לְמַעֲרָב… וְהַתָּא אַרְבַּע… מִן הַצָּפוֹן לַדָּרוֹם… וְהַתָּא אַרְבַּע". וְכֵן בִּפְנִים הַמַּאֲמָר (ע"מ קפ"א) הִסְבִּיר רַבֵּנוּ עַל הַתָּאִים: "וּבָם לֹא הֵאִירָה רַק בְּד' אוֹתִיּוֹת אֲשֶׁר לִשְׁמָהּ א-ד-נ-י". עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. אִם כֵּן הַתַּחְתּוֹנָה רָחְבָּהּ אַרְבַּע אַמּוֹת, הָאֶמְצָעִית רָחְבָּהּ חָמֵשׁ אַמּוֹת, וְהָעֶלְיוֹנָה רָחְבָּהּ שֵׁשׁ אַמּוֹת. וְרַבֵּנוּ שֶׁמָּא אַגַּב שִׁטְפֵהּ וְרִהֲטָא דְּקֻלְמוֹס יָצָא לוֹ לְשׁוֹן הַמִּשְׁנָה בְּמִדּוֹת (פ"ד מ"ד) עַל בַּיִת שֵׁנִי.

עַיֵּן "לְשִׁכְנוֹ תִּדְרְשׁוּ" חֵלֶק א פֶּרֶק מא פס' ה.

113) כּוֹנֵס וְעוֹלֶה בְּכָתְלוֹ שֶׁל בָּיִת:

כָּאָמוּר, הַתָּאִים עוֹלִים וּמִתְרַחֲבִים וְזֹאת עַל יְדֵי שֶׁקִּיר הַבַּיִת מְדֹרָג, כַּאֲשֶׁר לְמַטָּה הוּא בְּרֹחַב שֵׁשׁ אַמּוֹת וּמִשֶּׁעָלָה הַקִּיר כָּנַס בְּרָחְבּוֹ אַמָּה אַחַת, וְהוּא בְּרֹחַב חָמֵשׁ אַמּוֹת וְעָלָיו מֻנָּחוֹת תִּקְרוֹת הַתָּא מֵעֵץ הָאֶרֶז. וְשׁוּב, מִשֶּׁעָלָה הַקִּיר כָּנַס אַמָּה נוֹסֶפֶת בְּרָחְבּוֹ, וְרָחְבּוֹ אַרְבַּע אַמּוֹת וְעָלָיו מֻנָּחוֹת קוֹרוֹת תִּקְרַת תָּא ב'. שׁוּב עָלָה הַקִּיר וְכָנַס אַמָּה בְּרָחְבּוֹ, וְנִשְׁאַר רֹחַב קִיר הַבַּיִת עַל שָׁלֹשׁ אַמּוֹת בִּלְבַד וְעָלָיו מֻנָּחוֹת קוֹרוֹת תִּקְרַת תָּא ג'.

וּמֵאַחַר וְהַקּוֹרוֹת תְּקוּעוֹת חָזָק בְּצִדָּן הַשֵּׁנִי, בַּנֶּקֶב שֶׁל כֹּתֶל הַתָּאִים שֶׁרָחְבָּם חָמֵשׁ אַמּוֹת, עַל כֵּן מַסְפִּיק שֶׁהַקּוֹרוֹת תִּהְיֶינָה מֻנָּחוֹת עַל הַמַּדְרֵגָה שֶׁבְּחוֹמַת הַבַּיִת. וְזֶהוּ שֶׁנֶּאֱמַר (יחז' מ"א ו'): "וּבָאוֹת בַּקִּיר אֲשֶׁר לַבַּיִת לַצְּלָעוֹת וְכוּ'" כְּלוֹמַר שֶׁהַקּוֹרוֹת שֶׁמֻּנָּחוֹת עַל מַדְרֵגוֹת הַבַּיִת, נִכְנָסוֹת לְתוֹךְ קִיר הַתָּאִים וַאֲחוּזוֹת שָׁם חָזָק שֶׁלֹּא יָזוּזוּ, אֲבָל בְּקִיר הַבַּיִת הֵן אֵינָן אֲחוּזוֹת אֶלָּא רַק מֻנָּחוֹת. [ציור 230 א]

וְכֵן הָיָה בְּבַיִת רִאשׁוֹן (מלכים א', ו' ו') וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י (שם) שֶׁשְּׁלֹמֹה הַמֶּלֶךְ לֹא עָשָׂה חוֹרִים בְּקִיר הַבַּיִת, שֶׁקִּלְקוּל הַקִּיר הוּא וְאֵינוֹ דֶּרֶךְ נוֹי. וְכֵן בְּבַיִת שֵׁנִי וְרִאשׁוֹן הַקִּיר הָיָה מְדֹרָג (מדות פ"ד מ"ד).

מַה שֶּׁפֵּרַשְׁנוּ שֶׁתִּקְרַת הַתָּאִים מֵעֵץ, הוּא לְפִי רַשִּׁ"י (יחז' שם). וְכֵן בִּמְלָכִים א' (ו' י') מְבֹאָר שֶׁבְּבַיִת רִאשׁוֹן תִּקְרוֹת הַתָּאִים הָיוּ מֵעֵץ אֶרֶז. וְכֵן הָיָה בְּבַיִת שֵׁנִי לְדַעַת ר' עוֹבַדְיָה מִבַּרְטֶנוּרָא (מדות פ"ה מ"ד). [ציור 230 ב]

וְכֵן יִהְיֶה לֶעָתִיד לְדַעַת רַבֵּנוּ בְּמַאֲמָר זֶה (ע"מ קפ"א).

*וּמִסְתַּבֵּר מְאֹד שֶׁגַּם כָּאן הָעֵצִים מְצֻפִּים זָהָב טָהוֹר בָּרִצְפָּה וּבַתִּקְרָה [מִצַּד חֻמְרָא], שֶׁכֵּן אָסוּר שֶׁיִּהְיֶה עֵץ גָּלוּי בֶּחָצֵר הַפְּנִימִית (הרמב"ם ביה"ב פ"א ה"ט), וּפָשׁוּט.

עַיֵּן "לְשִׁכְנוֹ תִּדְרְשׁוּ" חֵלֶק א פֶּרֶק מא פס' ו.

ציור 230  הַקּוֹרוֹת תְּקוּעוֹת חָזָק בְּצִדָּם הַשֵּׁנִי, בַּנֶּקֶב שֶׁל כֹּתֶל הַתָּאִים שֶׁרָחְבָּם ה' אַמּוֹת, עַל כֵּן מַסְפִּיק שֶׁבְּצַד שֵׁנִי שֶׁהַקּוֹרוֹת תִּהְיֶינָה מוּנָחוֹת עַל הַמַּדְרֵגָה שֶׁבְּחוֹמַת הַבַּיִת.

114) וּמְסִבָּה עוֹלָה מִתָּא לַתָּא שֶׁעַל גַּבָּיו, שֶׁנֶּאֱמַר, "וְרָחֲבָה וְנָסְבָה לְמַעְלָה לְמַעְלָה":

וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י (שם) שֶׁהָעֲלִיָּה מִקּוֹמָה לְקוֹמָה רַק עַל יְדֵי מְסִבָּה שֶׁהוּא בִּנְיַן אֶבֶן כְּמוֹ עַמּוּד עָגֹל, וּסְבִיבוֹ מַדְרֵגוֹת שֶׁעוֹלוֹת מִקּוֹמָה א' לְקוֹמָה ב', וּלְקוֹמָה ג'. וְהָעוֹלֶה בּוֹ דּוֹמֶה כְּהוֹלֵךְ וּמַקִּיף סְבִיב עַמּוּד הָאֶבֶן. עַד כָּאן תֹּכֶן דְּבָרָיו. וְכֵן תִּרְגֵּם יוֹנָתָן. [ציור 231]

וְכֵן הָיָה בְּבַיִת רִאשׁוֹן וְהָיוּ נִקְרָאִים בְּלוּלִים (מלכים א', ו' ח').

וְאִלּוּ בְּבַיִת שֵׁנִי לֹא מֻזְכָּר שֶׁהָיְתָה מְסִבָּה מִקּוֹמָה לְקוֹמָה, רַק נֶאֱמַר (מדות פ"ד מ"ג): "וּשְׁלֹשָׁה פְּתָחִים הָיוּ לְכָל אֶחָד" וְכוּ'. וְכַנִּרְאֶה שֶׁהָיוּ מַדְרֵגוֹת אוֹ סֻלָּם.

עַיֵּן "לְשִׁכְנוֹ תִּדְרְשׁוּ" חֵלֶק א פֶּרֶק מא פס' ו.

ציור 231  הַמְּסִבּוֹת – הַבְּלוּלִים.
דילוג לתוכן