סרטונים ללימוד דף זה
ה פרקים לרמח"ל עם פירוש
פרק א' – הר הבית ועזרת נשים
משנה ב' – שערי הר הבית
סימנים 5-8 – ב' תמוז
5) גָּבְהוֹ שֶׁל כֹּתֶל שֵׁשׁ, וְעָבְיוֹ שֵׁשׁ.
חוֹמַת הַר הַבַּיִת בְּגֹבַהּ שֵׁשׁ אַמּוֹת וּבְעֹבִי שֵׁשׁ אַמּוֹת בְּכָל אַרְבַּע רוּחוֹתֶיהָ. כַּמְבֹאָר בִּיחֶזְקֵאל (מ' ה'):
"וַיָּמָד אֶת רֹחַב הַבִּנְיָן קָנֶה אֶחָד וְקוֹמָה קָנֶה אֶחָד". וְכָאָמוּר הַקָּנֶה בְּגֹדֶל שֵׁשׁ אַמּוֹת. [ציור 4]
וּלְדַעַת הַתּוֹסְפוֹת יוֹם טוֹב (בצורת הבית בהקדמה) רַק הַחוֹמָה הַמִּזְרָחִית שֶׁל הַר הַבַּיִת נְמוּכָה, וּשְׁלֹשׁ חוֹמוֹתֶיהָ הַנּוֹסָפוֹת גְּבוֹהוֹת כְּמוֹ בְּבַיִת שֵׁנִי, וְדִיֵּק זֹאת מֵרַשִּׁ"י.
אֲבָל לְדַעַת רַבֵּנוּ, מִכָּל אַרְבַּע הָרוּחוֹת הַחוֹמָה תִּהְיֶה נְמוּכָה בְּגֹבַהּ שֵׁשׁ אַמּוֹת. וְכֵן דַּעַת הָרַב יִצְחָק אַבַּרְבָּנֵאל, שֶׁכָּתַב: "וְהָיָה זֶה לְיֹפִי וְנוֹי שֶׁמִּחוּץ יֵרָאֶה כָּל בִּנְיַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ וְלֹא יַעֲלִימֵהוּ הַחוֹמָה". עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ.
וְכֵן פֵּרַשׁ מְצוּדַת דָּוִד: "בְּכָל סְבִיבוֹ וְכוּ' בִּנְיַן הַחוֹמָה הַהִיא וְכוּ' לָכֵן הָיְתָה נְמוּכָה כִּי זֶה נוֹיָהּ וְיָפְיָהּ". עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ.
וְכֵן דַּעַת הָרה"ג יְחִיאֵל הִלֵּל [שֶׁהָיָה מִצֶּאֱצָאָיו שֶׁל מצו"ד] בְּסִפְרוֹ "בִּנְיַן הַבַּיִת".
וְכֵן דַּעַת הַמַּלְבִּי"ם, שֶׁהִסְבִּיר: "מַשְׁמַע שֶׁהָיָה נָמוּךְ מִכָּל הַצְּדָדִים". עַד כָּאן.
*וְנִרְאֶה לַעֲנִיּוּת דַּעְתִּי שֶׁכֵּן דַּעַת רַשִּׁ"י, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב: "וְזֶהוּ הִיא קוֹמָה חִיצוֹנָה שֶׁהִיא 'סְבִיב' הַר הַבַּיִת וְהִיא הָיְתָה נְמוּכָה". עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. הֲרֵי שֶׁכָּתַב שֶׁהִיא "סְבִיב" הַר הַבַּיִת, דְּהַיְנוּ לְכָל אַרְבַּע הָרוּחוֹת הִיא נְמוּכָה, וְכִפְשַׁט הַפָּסוּק. וְזֶה שֶׁכָּתַב אַחַר כָּךְ: "כְּמוֹ שֶׁשָּׁנִינוּ כָּל הַכְּתָלִים שֶׁהָיוּ שָׁם הָיוּ גְּבוֹהִים חוּץ מִכֹּתֶל מִזְרָחִי" וְכוּ'. עַד כָּאן. עַל כָּרְחָךְ, בָּא לוֹמַר שֶׁבְּבַיִת שֵׁנִי עָשׂוּ חוֹמָה אַחַת שֶׁהִיא הַחוֹמָה הַמִּזְרָחִית נְמוּכָה כְּמוֹ בַּיִת שְׁלִישִׁי. וְלֹא שֶׁכֵּן הַדָּבָר בְּבַיִת שְׁלִישִׁי, אֶלָּא רַק בְּבַיִת שֵׁנִי.
וְכֵן מָצָאנוּ שֶׁדְּבָרִים שֶׁנִּבְנוּ בְּבַיִת שֵׁנִי כְּדִמְיוֹן בַּיִת שְׁלִישִׁי, לֹא נִבְנוּ אוֹתוֹ דָּבָר בְּדִיּוּק, כְּגוֹן: עֶזְרַת נָשִׁים שֶׁמְּקוֹמָהּ בְּבַיִת שְׁלִישִׁי סָבִיב לָעֲזָרָה בָּנוּהָ בַּמִּזְרָח לִפְנֵי הָעֲזָרָה, וְאַרְבַּע הַלְּשָׁכוֹת הַקְּטוּרוֹת שֶׁשִּׁנּוּ תַּפְקִידָם מֵהַמְבֹאָר בִּיחֶזְקֵאל. וְלֹא בָּנוּהוּ כְּמוֹ שֶׁהָיָה אָמוּר לִהְיוֹת מִסָּבִיב לָעֲזָרָה, אֶלָּא בָּנוּהוּ מִלְּפָנָיו, בַּמִּזְרָח. [ראה ציור 20, 21 בהמשך]
וְכֵן דַּעַת הָרַב "שְׂחִיף עֵץ" שֶׁסְּבָרַת רַשִּׁ"י שֶׁכָּל אַרְבַּע חוֹמוֹת הַר הַבַּיִת בְּגֹבַהּ שֵׁשׁ אַמּוֹת.
וְכֵן אֶת מִזְבַּח הָעוֹלָה בָּנוּהוּ כַּמְבֹאָר בִּיחֶזְקֵאל (מ"ג י"ג-י"ח) בְּגֹדֶל שְׁלֹשִׁים וּשְׁתַּיִם אַמָּה וְלֹא בְּגֹדֶל שְׁמוֹנֶה וְעֶשְׂרִים אַמָּה שֶׁהָיָה בְּבַיִת רִאשׁוֹן (מדות פ"ג מ"א), אֲבָל לֹא בָּנוּהוּ כֻּלּוֹ כַּמְבֹאָר בִּיחֶזְקֵאל, שֶׁכֵּן אֶת גֹּבַהּ הַיְּסוֹד הִשְׁאִירוּ בְּגֹבַהּ אַמָּה כְּמוֹ בְּבַיִת רִאשׁוֹן וְלֹא בָּנוּהוּ בְּגֹבַהּ שְׁתֵּי אַמּוֹת כַּמְפֹרָשׁ בִּיחֶזְקֵאל (מ"ג י"ג). וְכֵן הַפִּשְׁפְּשִׁים שֶׁעָשׂוּ בְּבַיִת שֵׁנִי עַל פִּי נְבוּאַת יְחֶזְקֵאל, צוּרָתָם שׁוֹנָה מְעַט מִבַּיִת שְׁלִישִׁי. וְכֵן בִּדְבָרִים נוֹסָפִים.
*וְנִרְאֶה לַעֲנִיּוּת דַּעְתִּי שֶׁכֵּן דַּעַת הָרַדַּ"ק שֶׁכָּל אַרְבַּע הַחוֹמוֹת יהיוּ נְמוּכוֹת, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב: "וְזֹאת הַחוֹמָה הַחִיצוֹנָה שְׁפָלָה וְלֹא הָיְתָה גָּבוֹהַּ וְכוּ' וְעוֹלֵי גּוֹלָה (בבית שני) עָשׂוּ הַבִּנְיָן כַּדְּמוּת שֶׁרָאוּהוּ בְּבִנְיַן יְחֶזְקֵאל הֶעָתִיד בִּקְצָת הַדְּבָרִים, וְאַף עַל פִּי שֶׁמַּשְׁמָעוּת הַכָּתוּב כִּי כָּל הַחוֹמָה הָיְתָה שְׁפָלָה סָבִיב" וְכוּ'. עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. וּבְסוֹף דְּבָרָיו מַשְׁמַע שֶׁבָּא לוֹמַר, שֶׁלַּמְרוֹת שֶׁמְּפֹרָשׁ בִּיחֶזְקֵאל שֶׁבְּכָל אַרְבַּע הָרוּחוֹת הַחוֹמָה נְמוּכָה, הֲרֵי בְּבַיִת שֵׁנִי עָשׂוּ מִקְצָת הַדְּבָרִים כַּבִּנְיָן הֶעָתִיד וּבָנוּ רַק בַּמִּזְרָח חוֹמָה נְמוּכָה וְלֹא בְּכָל אַרְבַּע רוּחוֹתֶיהָ.
6) גָּבְהָן שֶׁל פְּתָחִים חֲמִשִּׁים.
כָּאָמוּר, שַׁעֲרֵי הַר הַבַּיִת לֹא מֻזְכָּרִים כְּלָל בַּנָּבִיא. אֲבָל פֶּתַח הַשַּׁעַר הַמֶּרְכָּזִי שֶׁל עֶזְרַת נָשִׁים מֻזְכָּר (מ' ט"ו): "וְעַל פְּנֵי הַשַּׁעַר הָאִיתוֹן וְכוּ' חֲמִשִּׁים אַמָּה". וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י: "גָּבְהוֹ שֶׁל הַשַּׁעַר הַזֶּה וְכוּ' וּמִגֹּבַהּ שְׁאָר הַשְּׁעָרִים שֶׁבָּעִנְיָן שֶׁהֵם חֲמִשִּׁים אַמָּה" וְכוּ'. וְדַעַת רַבֵּנוּ כְּדַעַת רַשִּׁ"י, שֶׁכָּל שַׁעֲרֵי בֵּית הַמִּקְדָּשׁ הֵם בְּגֹבַהּ חֲמִשִּׁים אַמָּה [מִלְּבַד פֶּתַח קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים]. [ציור 5א]
וְאִלּוּ בְּבַיִת שֵׁנִי גֹּבַהּ פֶּתַח הַשְּׁעָרִים הָיָה עֶשְׂרִים אַמָּה מִלְּבַד פֶּתַח הָאוּלָם (מדות פ"ב מ"ג). וּפֶתַח קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים (מדות פ"ד מ"ז).
7) וְרָחְבָּן עֶשֶׂר
כָּאָמוּר, לֹא מְפֹרָשׁ בַּנָּבִיא גֹּדֶל שַׁעֲרֵי הַר הַבַּיִת. וּלְדַעַת רַבֵּנוּ (עמ' קפ"ט) כָּל פִּתְחֵי הַשְּׁעָרִים יִהְיוּ בְּרֹחַב עֶשֶׂר אַמּוֹת [מִלְּבַד פֶּתַח קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים וּפֶתַח הָאוּלָם]. וְרֹחַב עֶשֶׂר אַמּוֹת מֻזְכָּר גַּבֵּי הַשַּׁעַר הַמִּזְרָחִי שֶׁל עֶזְרַת נָשִׁים (מ' י"א): "וַיָּמָד אֶת רֹחַב פֶּתַח הַשַּׁעַר עֶשֶׂר אַמּוֹת". וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י: "רֹחַב חֲלַל הַפֶּתַח וְכֵן שָׁנִינוּ (מדות פ"ב מ"ג) כָּל הַפְּתָחִים רָחְבָּן עֶשֶׂר אַמּוֹת". [ציור 5ב]
וְכָאָמוּר, בְּבַיִת שֵׁנִי כָּל הַפְּתָחִים הָיוּ בְּרֹחַב עֶשֶׂר אַמּוֹת (מדות פ"ב מ"ג) חוּץ מִשֶּׁל הָאוּלָם וְשֶׁל קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים. (מדות פ"ב מ"ג, פ"ד מ"ז).
8) כְּעָבְיוֹ שֶׁל כֹּתֶל כָּךְ עָבְיוֹ שֶׁל פֶּתַח
כְּלוֹמַר: עֹבִי מְזוּזַת הַפֶּתַח שֵׁשׁ אַמּוֹת כְּרָחְבָּהּ שֶׁל הַחוֹמָה [ציור 5ג]. וְכֵן בְּכָל בֵּית הַמִּקְדָּשׁ עֳבִי מְזוּזוֹת הַפְּתָחִים כְּעֹבִי כָּתְלָם.
מַהִי מִדַּת רָחְבָּם שֶׁל כָּתְלֵי הַפֶּתַח מִיָּמִין לִשְׂמֹאל, וְכֵן מִדַּת הַגֹּבַהּ שֶׁל הַכֹּתֶל שֶׁמֵּעַל הַפֶּתַח? לֹא פֹּרַשׁ.
*וְנִרְאֶה לַעֲנִיּוּת דַּעְתִּי שֶׁמִּדָּתָם עֶשֶׂר אַמּוֹת [ציור 5ד], וְדָבָר זֶה נִתָּן לִלְמוֹד מִסַּנְהֶדְרִין (ק' ע"א בבא בתרא ע"ה ע"א): "דְּיָתִיב רַבִּי יוֹחָנָן וְקָא דָּרִישׁ עָתִיד הקב"ה לְהָבִיא אֲבָנִים טוֹבוֹת וּמַרְגָּלִיּוֹת שֶׁהֵן שְׁלֹשִׁים עַל שְׁלֹשִׁים אַמּוֹת וְחוֹקֵק בָּהֶם עֶשֶׂר בְּרוּם עֶשְׂרִים וּמַעֲמִידָן בְּשַׁעֲרֵי יְרוּשָׁלַיִם". עַד כָּאן. [ציור 6]
עַיֵּן לְשִׁכְנוֹ תִּדְרְשׁוּ חֵלֶק א פֶּרֶק מ פס' ה.
נִמְצָא, לְפִי דְּרָשַׁת רַבִּי' יוֹחָנָן, שֶׁעֳבִי כָּתְלֵי הַחוֹמָה יִהְיֶה עֶשֶׂר אַמּוֹת וְגֹבַהּ הַחוֹמָה מֵעַל פִּתְחֵי שַׁעֲרֵי יְרוּשָׁלַיִם לֶעָתִיד, יִהְיֶה עֶשֶׂר אַמּוֹת. וּמִן הַסְּתָם נַקִּישׁ זֹאת לְגַבֵּי שַׁעֲרֵי בֵּית הַמִּקְדָּשׁ לֶעָתִיד.
וְכֵן מָצָאנוּ קֶשֶׁר בֵּין בֵּית הַמִּקְדָּשׁ לֶעָתִיד לְחוֹמוֹת יְרוּשָׁלַיִם לֶעָתִיד, כַּמּוּבָא בְּתִקּוּנֵי הַזֹּהַר (תקון כ"א דף ס' ע"ב) שֶׁלּוֹמֵד מֵהָעִיר יְרוּשָׁלַיִם, שֶׁלֶּעָתִיד בֵּית הַמִּקְדָּשׁ יִהְיֶה מִכֶּסֶף וְזָהָב וַאֲבָנִים טוֹבוֹת, כְּמוֹ חוֹמוֹת יְרוּשָׁלַיִם שֶׁלֶּעָתִיד, שֶׁיִּהְיוּ חֲצוּבוֹת מֵאַבְנֵי חֵן יְקָרוֹת בְּגֹדֶל שֶׁלֹּא נִמְצָא הַיּוֹם בָּעוֹלָם. וְעַיֵּן בְּ"מָתוֹק מִדְּבַשׁ", וּבְהֶסְבֵּר הַגְּרָ"א. (שם)