בית המקדש השלישי

בית המקדש השלישי

העיקר להחזיר את
הכבוד לשרשו – לקב"ה
(עפ"י ליקו"מ יד)

העיקר להחזיר את הכבוד

לשרשו – לקב"ה (ע"פ ליקו"מ יד)

העיקר להחזיר את הכבוד לשרשו – לקב"ה (ליקו"מ יד)

בית המקדש השני

מסכת מידות – פרק ה'

משנה ד' – שלש לשכות בדרום העזרה

משנה ד' - שלש לשכות בדרום העזרה

שֶׁבַּדָּרוֹם: לִשְׁכַּת הָעֵץ [ציור 37ד], לִשְׁכַּת הַגּוֹלָה [ציור 37ה], לִשְׁכַּת הַגָּזִית [ציור 37ו']. לִשְׁכַּת הָעֵץ: אָמַר רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן יַעֲקֹב: שָׁכַחְתִּי מֶה הָיְתָה מְשַׁמֶּשֶׁת. אַבָּא שָׁאוּל אוֹמֵר: לִשְׁכַּת כֹּהֵן גָּדוֹל (א); וְהִיא הָיְתָה אֲחוֹרֵי שְׁתֵּיהֶן (ב), וְגַג שְׁלָשְׁתָּן שָׁוֶה (ג). לִשְׁכַּת הַגּוֹלָה: שָׁם הָיָה בּוֹר קָבוּעַ (ד), וְהַגַּלְגַּל נָתוּן עָלָיו, וּמִשָּׁם מַסְפִּיקִים מַיִם לְכָל הָעֲזָרָה. לִשְׁכַּת הַגָּזִית: שָׁם הָיְתָה סַנְהֶדְרֵי גְּדוֹלָה שֶׁל יִשְֹרָאֵל יוֹשֶׁבֶת וְדָנָה אֶת הַכְּהֻנָּה. וְכֹהֵן שֶׁנִּמְצָא בּוֹ פְּסוּל לוֹבֵשׁ שְׁחוֹרִים וּמִתְעַטֵּף שְׁחוֹרִים וְיוֹצֵא וְהוֹלֵךְ לוֹ. וְשֶׁלֹּא נִמְצָא בּוֹ פְּסוּל לוֹבֵשׁ לְבָנִים וּמִתְעַטֵּף לְבָנִים, נִכְנָס וּמְשַׁמֵּשׁ עִם אֶחָיו הַכֹּהֲנִים. וְיוֹם טוֹב הָיוּ עוֹשִֹים, שֶׁלֹּא נִמְצָא פְּסוּל בְּזַרְעוֹ שֶׁל אַהֲרֹן הַכֹּהֵן. וְכָךְ הָיוּ אוֹמְרִים: בָּרוּךְ הַמָּקוֹם בָּרוּךְ הוּא, שֶׁלֹּא נִמְצָא פְּסוּל בְּזַרְעוֹ שֶׁל אַהֲרֹן; וּבָרוּךְ הוּא, שֶׁבָּחַר בְּאַהֲרֹן וּבְבָנָיו לַעֲמֹד לְשָׁרֵת לִפְנֵי ה' בְּבֵית קָדְשֵׁי הַקֳּדָשִׁים.

ציור 37

רבי עובדיה מברטנורה

לשכת הגולה. על שם בור שכרו שם עולי גולה. 

אבא שאול אומר. אותה לשכת העץ היא היתה לשכת כהן גדול. והיא לשכת פרהדרין דתנן בריש יומא, שבעה ימים קודם יום הכפורים מפרישים כהן גדול מביתו ללשכת פרהדרין. 

וגג שלושתן שוה. קירוי אחד לשלושתן. 

שם היתה סנהדרי גדולה של ישראל יושבת. בצד החול שבה. לפי שלושכת הגזית היתה חציה בקודש וחציה בחול, ובחציה של קודש לא היה אפשר לסנהדרין לשבת, שאין ישיבה בעזרה אלא למלכי בית דוד בלבד, דכתיב (שמואל ב ז') "ויבוא המלך דוד וישב לפני ה'".

א) לשכת כ"ג. לשכת פרהדרין: 

ב) היתה אחורי שתיהן. אחד לשכת הגולה ואחד לשכת הגזית: 

ג) וגג שלשתן שוה. למעלה: 

ד) בור הגולה. מים מתוקים לשתיה ואמת המים להדחה:

דילוג לתוכן