סרטונים ללימוד דף זה
ה פרקים לרמח"ל עם פירוש
פרק ג' – האולם וההיכל
משנה ד' – פנים הבית
סימנים 98-100 כז'-כט' תמוז
98) וּכְלוֹנְסוֹת שֶׁל אֶרֶז קְבוּעִין מִכָּתְלוֹ שֶׁל הֵיכָל לְכָתְלוֹ שֶׁל אוּלָם, שֶׁלֹּא יִבְעָטוּ:
נֶאֱמַר בִּיחֶזְקֵאל (מ"א כ"ה): "וְעָב עֵץ אֶל פְּנֵי הָאוּלָם מֵהַחוּץ".
וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י: "כְּלוֹנְסָאוֹת שֶׁל אֶרֶז הָיוּ קְבוּעִים מִכָּתְלוֹ שֶׁל הֵיכָל וְכוּ' כָּךְ שָׁנִינוּ בְּמִדּוֹת (פ"ג מ"ח), וְזֶהוּ וְעָב יוֹצֵא מִכֹּתֶל הַבַּיִת וּבָא אֶל פְּנֵי הָאוּלָם מִבַּחוּץ". עַד כָּאן. פֵּרוּשׁ: קוֹרוֹת כְּבֵדוֹת מְצֻפּוֹת זָהָב יוֹצְאוֹת מִכָּתְלוֹ שֶׁל הַהֵיכָל לְכָתְלוֹ שֶׁל הָאוּלָם לְחִזּוּק הַבִּנְיָן שֶׁגָּבְהוֹ מֵאָה אַמָּה, שֶׁלֹּא יִפְּלוּ. חִדּוּשׁ יֵשׁ לָנוּ בְּדִבְרֵי רַשִּׁ"י הַנַּ"ל, שֶׁסִּיֵּם "וּבָא אֶל פְּנֵי הָאוּלָם מִבַּחוּץ", וְהוּא שֶׁבַּבִּנְיָן הֶעָתִיד תִּבְלֹטְנָה הַקּוֹרוֹת לְכִוּוּן הָעֲזָרָה, דָּבָר שֶׁלֹּא מֻזְכָּר שֶׁהָיָה בֶּעָבָר. [ציור 190]
וּמִסְתַּבֵּר שֶׁיֶּשְׁנָן גַּם קוֹרוֹת לְחִזּוּק בִּשְׁנֵי צִדֵּי הָאוּלָם עַד בֵּית הַחֲלִיפוֹת, וְזֹאת מִשּׁוּם שֶׁהַחוֹמָה הַמַּעֲרָבִית שֶׁל צִדֵּי הָאוּלָם דַּקָּה מְאֹד, וּלְעֵיל [עיין סוף הערה 90] הֶעֱלֵינוּ סְבָרָא שֶׁעָבְיָהּ כְּאַמָּה אַחַת, וְלָכֵן גַּם שָׁם יֵשׁ צֹרֶךְ בְּקוֹרוֹת לְחִזּוּק. [ציור 189]
99) כָּל הַכְּתָלִים מְכֻסִּים נְסָרִים שֶׁל אֶרֶז, (עמוד ר"ג) וּמְצֻפִּים זָהָב עַל גַּבֵּיהֶם:
בַּנָּבִיא מֻזְכָּרִים רַק הַנְּסָרִים שֶׁעַל הַכְּתָלִים כַּמְבֹאָר בִּיחֶזְקֵאל (מ"א ט"ז): "נֶגֶד הַסַּף שְׂחִיף עֵץ".
וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י: "תִּרְגֵּם יוֹנָתָן נֶסֶר שֶׁל אֶרֶז נֶגֶד הַסַּף" וְכוּ'. וְכֵן נֶאֱמַר שָׁם (פס' יז') "בַּפְּנִימִי וּבַחִיצוֹן מִדּוֹת". וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י "מְחֻפֶּה נְסָרִים גְּדוֹלוֹת עֲשׂוּיוֹת בַּמִּדָּה". עַד כָּאן. "בַּפְּנִימִי" – קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים, "בַּחִיצוֹן"- הַהֵיכָל, וְאִלּוּ הָאוּלָם אֵינוֹ מְצֻפֶּה זָהָב, וְכֵן הָיָה בְּבַיִת רִאשׁוֹן וְשֵׁנִי. וּבַנָּבִיא לֹא מֻזְכָּר הַזָּהָב כְּלָל.
וּבְבַיִת רִאשׁוֹן חִפָּה שְׁלֹמֹה הַמֶּלֶךְ אֶת הַכְּתָלִים בְּקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים וּבַהֵיכָל בְּעֵצִים בָּהֶם חָקְקוּ צוּרוֹת, וְאֶת כָּל זֶה צִפּוּ זָהָב טָהוֹר (עיין בספר "לשכנו תדרשו" ח"א מ"א ט"ז). וְכֵן שָׁנִינוּ עַל בַּיִת שֵׁנִי בְּמַסֶּכֶת מִדּוֹת (פ"ד מ"א): "שֶׁכָּל הַבַּיִת טוּחַ בְּזָהָב", עַד כָּאן. וּפֵרְשׁוּ הַמְפָרְשִׁים שֶׁ"הַבַּיִת" כָּאן הַכַּוָּנָה לְקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים וְלַהֵיכָל, לֹא כּוֹלֵל אֶת הָאוּלָם.
תִּקְרַת הַבַּיִת
וְכֵן בְּתִקְרַת הַבַּיִת הָיוּ צִיּוּרִים בָּעֳבִי אַמָּה מֵעֲצֵי אֶרֶז מְצֻפִּים זָהָב (מדות פ"ד מ"ו ועיין בפרוש ר' עובדיה מברטנורא). וְכֵן הָיָה בְּבַיִת רִאשׁוֹן. וְכֵן וַדַּאי יִהְיֶה בְּבַיִת שְׁלִישִׁי.
רִצְפַּת הַבַּיִת
כֵּיצַד נִרְאֲתָה רִצְפַּת הַבַּיִת בְּבַיִת שֵׁנִי? לֹא מָצָאנוּ שֶׁחֲזַ"ל דִּבְּרוּ בָּזֶה בְּמַסֶּכֶת מִדּוֹת. אוּלָם, מָצָאנוּ (מלכים א', ו' ט') שֶׁבְּבַיִת רִאשׁוֹן הָיְתָה קַרְקַע הַבַּיִת מְרֻצֶּפֶת בַּעֲצֵי בְרוֹשִׁים שֶׁאוֹתָם צִפּוּ בְּזָהָב סָגוּר מְלָכִים א' (ו' ט'). וְנִקְרָא זָהָב סָגוּר, שֶׁכָּל הַחֲנֻיּוֹת הָיוּ נִסְגָּרוֹת בְּשָׁעָה שֶׁהוּא נִמְכָּר, כִּי כֻּלָּם רָצוּ אוֹתוֹ. וְכָל שֶׁכֵּן יִהְיֶה לֶעָתִיד בְּבַיִת שְׁלִישִׁי.
נֶאֱמַר בִּיחֶזְקֵאל (מ"א ט"ז): "וְהָאָרֶץ עַד הַחַלֹּנוֹת", וּבַתַּרְגּוּם פֵּרַשׁ: "וְאַרְעָא עַד כַּוַּיָּא". וּבְצוּרַת הַבַּיִת לַתּוֹסְפוֹת יוֹם טוֹב פֵּרַשׁ שֶׁיֵּשׁ לִגְרוֹס בְּפֵרוּשׁ רַשִּׁ"י עַל פָּסוּק זֶה "וְקַרְקָעִית" [לֹא מִקַּרְקָעִית]. הֲרֵי שֶׁהֵבִין אַלִּבָּא דְּרַשִּׁ"י שֶׁקַּרְקַע הַבַּיִת מְצֻפָּה אֲרָזִים. וּלְפִי דַּרְכֵּנוּ לָמַדְנוּ [הערה 93] שֶׁלֹּא הָיָה שׁוּם עֵץ [אוֹ נֶסֶר] בַּבַּיִת שֶׁלֹּא הָיָה מְצֻפֶּה זָהָב. וְכֵן דַּעַת הָרַב "זֶבֶד טוֹב" שֶׁקַּרְקַע הַבַּיִת מְכֻסָּה בִּנְסָרִים מְצֻפִּים זָהָב. עַל הֱיוֹת יֹפִי הַבַּיִת גַּם מִזָּהָב מוּבָא בְּתִקּוּנֵי הַזֹּהַר (תיקון כ"א דף ס' ע"ב) שֶׁבֵּית מִקְדָּשׁ הֶעָתִיד, הוּא הַבַּיִת לַשְּׁכִינָה, יִהְיֶה מִכֶּסֶף וְזָהָב וַאֲבָנִים יְקָרוֹת. [ציור 191]
עַיֵּן "לְשִׁכְנוֹ תִּדְרְשׁוּ" חֵלֶק א פֶּרֶק מא פס' טז,יז.
100) וּכְרוּבִים עֲשׂוּיִים אֶל כָּל הַקִּירוֹת, וְאֶל כָּל הַדְּלָתוֹת, פְּנֵי אַרְיֵה מִכָּאן, וּפְנֵי אָדָם מִכָּאן, וּדְקָלִים עֲשׂוּיִים בֵּין כְּרוּב לִכְרוּב, נִמְצָא לַדֶּקֶל פְּנֵי אַרְיֵה מִצַּד א', וּפְנֵי אָדָם מִצַּד א':
כַּמְבֹאָר בִּיחֶזְקֵאל (מ"א יח'-כ'): "וְעָשׂוּי כְּרוּבִים וְתִמֹרִים וְתִמֹרָה בֵּין כְּרוּב לִכְרוּב וּשְׁנַיִם פָּנִים לַכְּרוּב… אֶל כָּל הַבַּיִת סָבִיב סָבִיב… וְקִיר הַהֵיכָל".
וּמִפֵּרוּשׁ רַשִּׁ"י נִרְאֶה שֶׁצּוּרוֹת חֲקוּקוֹת אֵלּוּ חִפּוּ אֶת בֵּית קָדְשֵׁי הַקֳּדָשִׁים וְקִירוֹת הַהֵיכָל. וּמִכְּלַל הֵן אַתָּה שׁוֹמֵעַ לָאו, שֶׁאֶת קִירוֹת הָאוּלָם לֹא חִפּוּ בַּצּוּרוֹת הַנַּ"ל, וְכֵן לֹא בְּזָהָב.
לְכָל כְּרוּב הָיוּ שְׁנֵי פָּנִים מְחֻבָּרִים כַּאֲשֶׁר פְּנֵי כְּפִיר [אַרְיֵה צָעִיר] לַיָּמִין וּפְנֵי אָדָם לַשְּׂמֹאל, וְהֵם פּוֹרְשֵׂי כְנָפַיִם. וְכֻלָּם כְּמַרְאֵה הַמֶּרְכָּבָה אֲשֶׁר רָאָה יְחֶזְקֵאל (הרמב"ן שמות כ"ה כ"א). וּבְמַעֲשֵׂה מֶרְכָּבָה הָיוּ אַרְבַּע דְּמֻיּוֹת, שֶׁהֵן: "פְּנֵי תִּינוֹק [כְּרוּב], פְּנֵי אַרְיֵה, פְּנֵי נֶשֶׁר וּפְנֵי אָדָם גָּדוֹל" (חגיגה י"ג ע"ב). וּלְצֹרֶךְ הַחֲקִיקָה נִבְחֲרוּ שְׁנַיִם: פְּנֵי כְּפִיר וּפְנֵי אָדָם. וּבְיַחַד הֵם נִקְרָאִים "כְּרוּב", וְגַם פְּנֵי הַתִּינוֹק נִקְרָאִים כְּרוּב.
וְלָכֵן עָשִׂינוּ אוֹתוֹ כִּפְנֵי אָדָם גָּדוֹל עִם זָקָן, וְהַכֹּל אַךְ וְרַק לְהַמְחָשָׁה. שֶׁכֵּן, רַק כַּאֲשֶׁר יִבָּנֶה הַבַּיִת בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ אָמֵן, נֵדַע אֶת יֹפִי הַצּוּרוֹת הַחֲקוּקוֹת. וְגַם אָז אִלּוּ יִכָּנֵס אָדָם וְיַבִּיט בַּיֹּפִי הַזֶּה, יֵדַע נֶאֱמָנָה כִּי הַכֹּל לְמַעְלָה רוּחָנִי, אֵין שָׁם דְּמוּת וְלֹא צוּרַת דְּמוּת. וְהַתְּמוּנוֹת כָּאן רַק לְסַבֵּר אֶת הָאֹזֶן לְעוֹרְרֵנוּ עַל הַלִּמּוּד כְּדִבְרֵי הקב"ה לִיחֶזְקֵאל: לֵךְ וֶאֱמוֹר לָהֶם לְהִתְעַסֵּק בְּעִנְיַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ (הֶעָתִיד) (תנחומא צו סי' יד). וְיֵשׁ לְצַיֵּן שֶׁצּוּרַת הָאַרְיֵה תֻּקְּנָה מִמָּה שֶׁהָיָה בִּסְפָרִים קוֹדְמִים.
וּבַמִּשְׁכָּן וּבְבַיִת רִאשׁוֹן וְשֵׁנִי נֶאֶרְגוּ וְנֶחְקְקוּ צוּרוֹת דּוֹמוֹת לַמְתֹאָר בְּמַעֲשֵׂה מֶרְכָּבָה (יחז' פרק י'), אֲבָל שׁוֹנוֹת בְּחֶלְקָן מֵהַמְתֹאָר בְּבַיִת שְׁלִישִׁי.
הַדְּלָתוֹת
וּמַה שֶּׁכָּתַב רַבֵּנוּ "וְאֶל כָּל הַדְּלָתוֹת", עִנְיַן הַדְּלָתוֹת מֻזְכָּר בִּיחֶזְקֵאל (מ"א כ"ג כ"ד): "וּשְׁתַּיִם דְּלָתוֹת לַהֵיכָל וְלַקֹּדֶשׁ" וְכוּ', וּמַשְׁמַע שֶׁלְּרַשִּׁ"י "לַקֹּדֶשׁ" זֶה קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים, שֶׁכֵּן פֵּרַשׁ "לְכָל פֶּתַח" וּמֵאַחַר וְהַהֵיכָל מְפֹרָשׁ בַּפָּסוּק, נִשְׁאַר שֶׁ"קֹּדֶשׁ" זֶה קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים. וְכֵן דַּעַת הַתַּרְגּוּם, מְצוּדַת דָּוִד, הָרַדַּ"ק וְהַמַּלְבִּי"ם.
עַל הִמָּצְאוּת הַכְּרוּבִים אָנוּ לְמֵדִים מִן הַפָּסוּק הַמְדַבֵּר בְּדַלְתוֹת הַהֵיכָל (שם פס' כ"ה): "וַעֲשׂוּיָה אֲלֵיהֶן אֶל דַּלְתוֹת הַהֵיכָל כְּרוּבִים וְתִמֹרִים". לְפִי דַּרְכֵּנוּ נֹאמַר שֶׁמִּדַּלְתוֹת הַהֵיכָל יֵשׁ לִלְמוֹד עַל דַּלְתוֹת קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים שֶׁגַּם הֵן חֲקוּקוֹת בַּצּוּרוֹת הַנַּ"ל, וְלָכֵן הִזְכִּיר הַנָּבִיא דַּלְתוֹת הַהֵיכָל עִם דַּלְתוֹת קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים, וְאִם בְּדַלְתוֹת הַהֵיכָל יֵשׁ, בְּהֶכְרֵחַ שֶׁגַּם בְּדַלְתוֹת קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים יֶשְׁנָם וּכְדַעַת רַבֵּנוּ כָּאן, כְּמוֹ קִירוֹת קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים. [ציור 192 א]
לְקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים אֵין נִכְנָס אֶלָּא רַק כֹּהֵן גָּדוֹל בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים, כַּאֲשֶׁר לִפְנֵי הַפֶּתַח פְּרוּסָה פָּרֹכֶת לִצְנִיעוּת (רבינו בפנים המאמר ע"מ קס"ג). וְכֵן הָיָה תָּמִיד מֵהַמִּשְׁכָּן עַד בַּיִת שֵׁנִי. וְהַדְּלָתוֹת תָּמִיד פְּתוּחוֹת כְּלַפֵּי פְּנִים. [ציור 192 א,ב]
לְעֻמָּתָן, דַּלְתוֹת הַהֵיכָל וְהָאוּלָם נִנְעָלוֹת כָּל עֶרֶב וְנִפְתָּחוֹת כָּל בֹּקֶר (תמיד כ"ט ע"ב).
עַיֵּן "לְשִׁכְנוֹ תִּדְרְשׁוּ" חֵלֶק א פֶּרֶק מא פס' יח-כ, וכן פס' כג-כה.