סרטונים ללימוד דף זה
ה פרקים לרמח"ל עם פירוש
פרק ב' – העזרה ומזבח העולה
משנה ה' – הכבש ומקום השחיטה
סימנים 81-83 כא'-כד' תמוז
81) וְכֶבֶשׁ יִהְיֶה לִדְרוֹמוֹ שֶׁל מִזְבֵּחַ, ל"ב עַל רֹחַב י"ו:
בַּנָּבִיא מֻזְכָּר רַק (יחז' מ"ג י"ז): "וּמַעֲלֹתֵהוּ פְּנוֹת קָדִים". וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י "וְכֶבֶשׁ שֶׁעוֹלִים בּוֹ הָיָה בַּדָּרוֹם כְּדֵי שֶׁיְּהֵא הָעוֹלֶה בּוֹ פּוֹנֶה לַמִּזְרָח, שֶׁכָּל הַפְּנִיּוֹת הָיוּ דֶּרֶךְ הַיָּמִין" וְכוּ'. [ציור 146 א]
אֶת מִדּוֹת הַכֶּבֶשׁ לָמַד רַבֵּנוּ מִמַּסֶּכֶת מִדּוֹת (פ"ג מ"ג). גֹּבַהּ הַכֶּבֶשׁ תֵּשַׁע אַמּוֹת פָּחוֹת טֶפַח, כְּגֹבַהּ מְקוֹם הַמַּעֲרָכָה שֶׁל הַמִּזְבֵּחַ, וְהוּא מְשֻׁפָּע בְּצוּרָה נוֹחָה כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה נוֹחַ לַעֲלִיָּה עִם אֶבְרֵי הַקָּרְבָּן (רש"י זבחים ס"ג ע"א). [ציור 146 ב]
וּמַה שֶּׁהָיָה עוֹלֶה בְּדַעְתֵּנוּ שֶׁאִם רַבֵּנוּ כָּתַב כָּאן "וְכֶבֶשׁ יִהְיֶה לִדְרוֹמוֹ שֶׁל מִזְבֵּחַ ל"ב (אַמָּה)" בְּיַחַד עִם דְּבָרָיו בִּתְחִלַּת מִשְׁנָה ד' "הַמִּזְבֵּחַ ל"ב עַל ל"ב", הֲרֵי סַךְ הַכֹּל ס"ד אַמּוֹת, בָּא רַבֵּנוּ לְאַפּוּקֵי מִדֵּעָה זוֹ וְלָכֵן כָּתַב לְקַמָּן (פ"ה מ"ב) שֶׁאֹרֶךְ הַכֶּבֶשׁ וְהַמִּזְבֵּחַ בְּיַחַד שִׁשִּׁים וּשְׁתַּיִם אַמָּה. וְכֵן הָיָה בְּבַיִת שֵׁנִי (מדות פ"ה מ"ב). [ציור 146 ב]
שֶׁכֵּן הַכֶּבֶשׁ פּוֹרֵחַ בָּאֲוִיר, כְּלוֹמַר רֵיק מִבִּנְיָן אֶלָּא יֶשְׁנוֹ פֶּתַח בְּגֹבַהּ שְׁתֵּי אַמּוֹת בְּתַחְתִּיתוֹ בַּמָּקוֹם שֶׁהָיָה צָרִיךְ לִהְיוֹת יְסוֹד. וְכֵן יוֹשֵׁב אַמָּה, דְּהַיְנוּ נִמְצָא מַמָּשׁ בַּבִּנְיָן וְלֹא בְּפֶתַח אֲוִיר עַל כְּנִיסַת הַסּוֹבֵב. לָכֵן שְׁתֵּי אַמּוֹת מֵאֹרֶךְ הַכֶּבֶשׁ נִבְלָעוֹת בְּאֹרֶךְ הַמִּזְבֵּחַ (זבחים ס"ב ע"ב, נ"ד ע"א ברש"י ד"ה אימא) וְקִבַּלְנוּ סַךְ הַכֹּל ס"ב אַמּוֹת. [ציור 147]
הַשְׁלָמוֹת בַּמִּזְבֵּחַ וּבַכֶּבֶשׂ מהש"ס שֶׁלֹּא הִזְכִּירָם רַבֵּנוּ
שְׁנֵי כְּבָשִׁים קְטַנִּים
וְכֵן יֶשְׁנָם שְׁנֵי כְּבָשִׁים קְטַנִּים הַיּוֹצְאִים מֵהַכֶּבֶשׁ הַגָּדוֹל, אֶחָד לִימִינוֹ, לַמִּזְרָח, מִמֶּנּוּ עוֹלִים לַסּוֹבֵב וּמַקִּיפִים אֶת הַמִּזְבֵּחַ, וְאֶחָד לִשְׂמֹאלוֹ, לַמַּעֲרָב, שֶׁיּוֹרְדִין מִמֶּנּוּ מִן הַסּוֹבֵב אֶל הַיְּסוֹד הַדְּרוֹמִי, שֶׁבּוֹ הַנֶּקֶב לִשְׁפִיכַת שְׁיָרֵי הַדָּם (זבחים ס"ב ע"ב, ס"ד ע"א – ע"ב, נ"ג ע"א, הרמב"ם בהל' מעה"ק פ"ו ה"כ). [ציור 148 א,ב]
וְלִסְבָרַת מְצוּדַת דָּוִד וְהַתּוֹסְפוֹת יוֹם טוֹב בִּיחֶזְקֵאל (מ"ג י"ז) מְקוֹר הַלִּמּוּד שֶׁל שְׁנֵי הַכְּבָשִׁים הַקְּטַנִּים הוּא מִיחֶזְקֵאל, שֶׁכֵּן כָּתוּב שָׁם: "וּמַעֲלֹתֵהוּ פְּנוֹת קָדִים". וּ"מַעֲלֹתֵהוּ" לְשׁוֹן רַבִּים, כִּי שְׁלֹשָׁה הָיוּ, אֶחָד הַכֶּבֶשׁ הַגָּדוֹל, וְאֶחָד כֶּבֶשׁ קָטָן שֶׁפָּנָה לַיְּסוֹד, וְאֶחָד כֶּבֶשׁ קָטָן שֶׁפָּנָה לַסּוֹבֵב. עַד כָּאן תֹּרֶף דְּבָרָיו.
וְכֵיצַד הָיוּ צוּרוֹת שְׁנֵי הַכְּבָשִׁים הַקְּטַנִּים? יֶשְׁנָן מִסְפַּר דֵּעוֹת, וְהֵבֵאנוּ כָּאן דֵּעָה אַחַת.
עַיֵּן "לְשִׁכְנוֹ תִּדְרְשׁוּ" חֵלֶק ב פֶּרֶק מג פס' יז, הַשְׁלָמַת שָׂרַת 14.
ארבע מַעַרְכוֹת אֵשׁ
וְעַל מְקוֹם הַמַּעֲרָכָה נִמְצָאוֹת שָׁלֹשׁ מַעַרְכוֹת אֵשׁ בְּכָל יוֹם תָּמִיד (יומא מ"ג ע"ב).
א. מַעֲרָכָה גְּדוֹלָה – מְקוֹמָהּ בַּמִּזְרָח, עָלֶיהָ מַקְרִיבִים אֶת כָּל סוּגֵי הַקָּרְבָּנוֹת (תמיד כ"ט ע"א הרמב"ם בהל' תמידין ומוספין פ"ב ה"ז). [ציור 148 ג]
ב. מַעֲרָכָה שְׁנִיָּה שֶׁל קְטֹרֶת – מְקוֹמָהּ בַּמַּעֲרָב מוּל פֶּתַח הַהֵיכָל. וּמִמֶּנָּה לוֹקְחִים פַּעֲמַיִם בְּכָל יוֹם גֶּחָלִים לְמִזְבַּח הַקְּטֹרֶת שֶׁבַּהֵיכָל לְהַקְטִיר עָלָיו קְטֹרֶת. וְכֵן עַל מַעֲרֶכֶת הַקְּטֹרֶת מַקְטִירִים בְּשַׁבָּת אֶת שְׁנֵי בָּזִכֵּי הַלְּבוֹנָה שֶׁל לֶחֶם הַתָּמִיד (תמיד פ"ב מ"ה, זבחים נ"ח ע"ב, הרמב"ם בהל' תמידין ומוספין פ"ב ה"ח). וְכֵן מִשָּׁם מַדְלִיקִים בְּכָל יוֹם אֶת הַמְּנוֹרָה שֶׁבַּהֵיכָל (יומא מ"ה ע"ב). [ציור 148 ד]
ג. מַעֲרָכָה שְׁלִישִׁית שֶׁל קִיּוּם הָאֵשׁ – אִם אֵין אֵשׁ שֶׁל מַעֲרָכָה גְּדוֹלָה מִתְגַּבֵּר, מוֹסִיפִין עָלָיו מִמַּעֲרָכָה שְׁלִישִׁית (רש"י יומא מ"ה ע"א ד"ה "של קיום האש"). וְכֵן לְקִיּוּם מִצְוַת הַתּוֹרָה (ויקרא ו' ה'): "וְהָאֵשׁ עַל הַמִּזְבֵּחַ תּוּקַד בּוֹ", שֶׁזּוֹ מִצְוַת קִיּוּם אֵשׁ הַתָּמִיד עַל הַמִּזְבֵּחַ (הרמב"ם תמידין ומוספין פ"ב ה"ה). [ציור 148 ה]
ד. מַעֲרָכָה שֶׁל קְטֹרֶת שֶׁל יוֹם הַכִּפּוּרִים – מְקוֹמָהּ בַּמַּעֲרָב מוּל פֶּתַח הַהֵיכָל, צְפוֹנִית לְמַעֲרֶכֶת הַקְּטֹרֶת שֶׁל כָּל יוֹם. וּמִמֶּנָּה לוֹקְחִים בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים שְׁלֹשָׁה קַבִּין גֶּחָלִים לְהַקְטִיר קְטֹרֶת בְּקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים (יומא מ"ג ע"ב, הרמב"ם בהל' עבודת יוה"כ פ"ה ה"ה).[ציור 148 ו']
עַיֵּן "לְשִׁכְנוֹ תִּדְרְשׁוּ" חֵלֶק ב פֶּרֶק מג פס' יז, בְּאֵר לַחַי מד.
הַתַּפּוּחַ
לְמֶרְכַּז הַמַּעֲרָכָה [מוּל קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים וּמִזְבַּח הַקְּטֹרֶת שֶׁבַּהֵיכָל] הָיוּ צוֹבְרִים אֶת אֵפֶר הַגֶּחָלִים וְהַקָּרְבָּנוֹת שֶׁנִּתְעַכְּלוּ. וְכֵיוָן שֶׁבַּחַגִּים בְּעִקָּר, הָיָה צִבּוּר גָּדוֹל שֶׁל אֵפֶר שֶׁקִּבֵּל צוּרָה שֶׁל חֲצִי כַּדּוּר, קָרְאוּ לוֹ "תַּפּוּחַ". (מפרשים במדות פ"ב מ"ב, הרמב"ם בהל' תמידין ומוספין פ"ב הי"ג). [ציור 148 ז]
עַיֵּן "לְשִׁכְנוֹ תִּדְרְשׁוּ" חֵלֶק ב פֶּרֶק מג פס' יז, בְּאֵר לַחַי מה.
שְׁנֵי שֻׁלְחָנוֹת לְמַעֲרַב הַמִּזְבֵּחַ
לְמַעֲרַב הַמִּזְבֵּחַ הָיוּ שְׁנֵי שֻׁלְחָנוֹת. אֶחָד שֶׁל שַׁיִשׁ לְהַנָּחַת אֶבְרֵי קָרְבַּן הַיָּחִיד, וְאֶחָד שֶׁל כֶּסֶף שֶׁעָלָיו הִנִּיחוּ תִּשְׁעִים וּשְׁלֹשָׁה כְּלֵי כֶסֶף וּכְלֵי זָהָב לַעֲבוֹדַת הַיּוֹם (תמיד פ"ג מ"ד, שקלים פ"ו ה"ג). [ציור 148 ח]
עַיֵּן "לְשִׁכְנוֹ תִּדְרְשׁוּ" חֵלֶק ב פֶּרֶק מג פס' יז, הַשְׁלָמַת שָׂרַת 21.
שְׁנֵי סְפָלִים לְנִסּוּךְ הַיַּיִן וְהַמַּיִם – מִדְּאוֹרַיְתָא
עַל הַמִּזְבֵּחַ, לְיַד הַקֶּרֶן הַדְּרוֹמִית-מַעֲרָבִית שֶׁל הַמִּזְבֵּחַ שֶׁלְּיַד הַכֶּבֶשׁ הִנִּיחוּ סֵפֶל מִכֶּסֶף שֶׁלְּתוֹכוֹ מְנַסְּכִים יַיִן וּמִשָּׁם מְקַלְּחִין עַל גַּב הַמִּזְבֵּחַ וְאַחַר כָּךְ יוֹרְדִים עַד הַשִּׁיתִין שֶׁבַּתְּהוֹם (רש"י סוכה מ"ח ע"א). [ציור 150א]
וּמְנַסְּכִים בְּכָל יוֹם בַּבֹּקֶר וּבָעֶרֶב בְּעֵת הַקְרָבַת קָרְבַּן הַתָּמִיד. וְכֵן בְּעֵת הַקְרָבַת עוֹלוֹת הַצִּבּוּר וְשַׁלְמֵי עֲצֶרֶת, שֶׁאָז שָׁרִים הַלְוִיִּם (תמיד פ"ז מ"ג, סוכה מ"ח ע"א, הרמב"ם הל' תמידין ומוספין פ"י). [ציור 150 ב]
ולצדו המערבי ישנו ספל נוסף מכסף, שלתוכו מנסכים מים בחג הסוכות (תמיד פ"ז מ"ג, סוכות מ"ח ע"א-ע"ב). [ציור 150 ג]
עַיֵּן "לְשִׁכְנוֹ תִּדְרְשׁוּ" חֵלֶק ב פֶּרֶק מג פס' יז, הַשְׁלָמַת שָׂרַת 21.
השיתין של היין
הַיַּיִן שֶׁהָיוּ מְנַסְּכִים בְּכָל יוֹם הָיָה יוֹרֵד עַד הַתְּהוֹם שֶׁנִּקְרָא שִׁתִּין. וְהַשִּׁתִּין נִבְרְאוּ ע"י הקב"ה בְּשֵׁשֶׁת יְמֵי בְּרֵאשִׁית(מהרש"א סוכה מ"ט ע"א). לְדִבְרֵי ר' אֶלְעָזָר בֶּן צָדוֹק לוּל קָטָן הָיָה בֵּין הַכֶּבֶשׂ לַמִּזְבֵּחַ, וְאַחַת לְשִׁבְעִים שָׁנָה הָיוּ פִּרְחֵי כְהֻנָּה יוֹרְדִין לְשָׁם וּמְלַקְּטִים יַיִן קָרוּשׁ (סוכה מ"ט ע"א). [ציור 150 ד]
וְכֵן שַׁנִּינוּ עָלָיו בְּמִדּוֹת (פ"ג מ"ג) שֶׁבְּקֶרֶן מַעֲרָבִית דְּרוֹמִית שֶׁל הַמִּזְבֵּחַ הָיָה פֶּתַח בְּגֹדֶל אַמָּה עַל אַמָּה דַּרְכּוֹ יוֹרְדִין לָשִׁית וּמְנַקִּים אוֹתוֹ. וּלְדַעַת הָרַמְבָּ"ם זֶהוּ הֵשִׁית לַיְן.
וְעַיֵּן בְּמָה שֶׁכָּתוּב בס"ד בְּסֵפֶר "לְשִׁכְנוֹ תִּדְרְשׁוּ" ח"ב (פֶּרֶק מ"ג), שֶׁכֵּן יֵשׁ מַחְלֹקֶת בְּעִנְיָן זֶה, וּבְעִנְיַן הִשִּׁיתִין. וְנָקַטְנוּ כָּאן כְּדַעַת הָרַמְבָּ"ם וְסִיעָתוֹ.
עַיֵּן "לְשִׁכְנוֹ תִּדְרְשׁוּ" חֵלֶק ב פֶּרֶק מג פס' יז, הַשְׁלָמַת שָׂרַת 21.
שני נקבים ביסוד לשפיכת שיירי הדם
בַּיְּסוֹד הַמַּעֲרָבִי, בְּמֶרְכָּזוֹ מוּל הַהֵיכָל, יֶשְׁנוֹ נֶקֶב לִשְׁפִיכַת שְׁיָרֵי הַדָּם שֶׁל עֲבוֹדַת הַפָּנִים, דְּהַיְנוּ עֲבוֹדוֹת שֶׁנַּעֲשׂוּ בַּהֵיכָל וּבְקֹדֶשׁ הַקָּדָשִׁים. [ציור 150 ה]
וּבַיְּסוֹד הַדְּרוֹמִי יֶשְׁנוֹ נֶקֶב נוֹסָף לִשְׁפִיכַת שְׁיָרֵי דָּם הַקָּרְבָּנוֹת שֶׁנַּעֲשׂוּ עַל הַמִּזְבֵּחַ הַחִיצוֹן [ציור 150 ו'].
וְהַדָּמִים יָרְדוּ בְּבַיִת ב' עַד אַמַּת הַמַּיִם וּמִשָּׁם יָצְאוּ לְנַחַל קִדְרוֹן (מדות פ"ג מ"ב, זבחים נ"ב ע"ב – נ"ג ע"א, שם ס"ב ע"ב, הרמב"ם הל' מעה"ק פ"ה ה"ו, לקוטי הלכות לחפץ חיים זצ"ל זבחים פ"ה דף פ"א).
בְּבַיִת שֵׁנִי הַנֶּקֶב שֶׁבַּיְּסוֹד הַמַּעֲרָבִי הָיָה בַּזָּוִית הַדְּרוֹם- מַעֲרָבִית כַּמּוּבָא בַּחֲזַ"ל [ציור 150 ז]. אוּלָם מֵאַחַר וּמְקוֹם הַנֶּקֶב מִדְּאוֹרַיְתָא צָרִיךְ לִהְיוֹת מוּל פֶּתַח הַהֵיכָל (זבחים נ"א ע"א), שִׁנִּינוּ אֶת מְקוֹמוֹ מֵהַמֻּזְכָּר בַּשַּׁ"ס מִשּׁוּם שֶׁעַל מְקוֹם הַמִּזְבֵּחַ בְּבַיִת שֵׁנִי הֵיכָן הָיָה בְּדִיּוּק, הַאִם בַּצָּפוֹן? בַּמֶּרְכָּז? אוֹ בַּדָּרוֹם? יֶשְׁנָהּ מַחֲלֹקֶת בַּשַּׁ"ס (תוס' יומא י"ז ע"א בא"ד המתחיל בדף ט"ז ע"א 'רובא דמזבח'). לְעֻמַּת זֹאת, לֶעָתִיד מְקוֹם הַמִּזְבֵּחַ יִהְיֶה בְּמֶרְכַּז הָעֲזָרָה לְדַעַת רַבֵּנוּ, הַתּוֹסְפוֹת יוֹם טוֹב וְעוֹד מְפָרְשִׁים, וּבְהֶתְאֵם לְכָךְ מְקוֹם הַנֶּקֶב צָרִיךְ לִהְיוֹת בְּמֶרְכַּז הַיְּסוֹד הַמַּעֲרָבִי מוּל הַהֵיכָל.
עַיֵּן "לְשִׁכְנוֹ תִּדְרְשׁוּ" חֵלֶק ב פֶּרֶק מג פס' יז, הַשְׁלָמַת שָׂרַת 21.
הָרְבוּבָה
לוּל קָטָן כְּמִין חַלּוֹן, נִמְצָא בְּמַעֲרָבוֹ שֶׁל כֶּבֶשׁ שֶׁלְּשָׁם זוֹרְקִים אֶת פְּסוּלֵי חַטַּאת הָעוֹף עַד שֶׁתִּשְׁתַּנֶּה צוּרָתָהּ וְתֵצֵא לִשְׂרֵפָה (מדות פ"ג מ"ג, פסחים ל"ד ע"א). הֵיכָן בְּדִיּוּק נִמְצָא הַחַלּוֹן? לְדַעַת הָרַמְבָּ"ם (בהל' ביהב"ח פ"ב ה"ד) וְסִיעָתוֹ הָרְבוּבָה נִמְצֵאת בְּמַעֲרָבוֹ שֶׁל כֶּבֶשׁ עַצְמוֹ, בְּגֹדֶל אַמָּה עַל אַמָּה [ציור 150 ח]. וְאִלּוּ לְדַעַת רַשִּׁ"י (פסחים ל"ד ע"א) וְהַמְּאִירִי שָׁם (בבית הבחירה ובחדושי המאירי) הָרְבוּבָה בְּנוּיָה בָּרִצְפָּה בְּקֶרֶן הַזָּוִית שֶׁבֵּין הַכֶּבֶשׁ וְהַמִּזְבֵּחַ [ציור 150 ט]. וְנָקַטְנוּ פַּעַם כְּדַעַת הָרַמְבָּ"ם וּפַעַם כְּדַעַת רַשִּׁ"י וְהַמְּאִירִי.
עַיֵּן "לְשִׁכְנוֹ תִּדְרְשׁוּ" חֵלֶק ב פֶּרֶק מג פס' יז, הַשְׁלָמַת שָׂרַת 21.
הַמַּחְתָּה
בְּמַעֲרַב הַכֶּבֶשׁ בְּקֶרֶן הַזָּוִית בֵּין הַכֶּבֶשׁ לַמִּזְבֵּחַ בְּמַעֲרָבוֹ שֶׁל כֶּבֶשׁ הִנִּיחוּ אֶת הַמַּחְתָּה לַהֲרָמַת הַגֶּחָלִים (תמיד פ"א מ"ד). [ציור 150 י']
עַיֵּן "לְשִׁכְנוֹ תִּדְרְשׁוּ" חֵלֶק ב פֶּרֶק מג פס' יז, הַשְׁלָמַת שָׂרַת 21.
מְעַט אֲוִיר מַפְסִיק בֵּין הַכְּבָשִׁים לַמִּזְבֵּחַ
בֵּין הַכֶּבֶשׁ הַגָּדוֹל וְלַמִּזְבֵּחַ יֶשְׁנוֹ מְעַט אֲוִיר מַפְסִיק בֵּינֵיהֶם כְּדֵי שֶׁהַקְרָבַת הַקָּרְבָּנוֹת תֵּעָשֶׂה בִּזְרִיקָה מֵהַכֶּבֶשׁ לַמִּזְבֵּחַ. [ציור 151א]
וְכֵן בֵּין שְׁנֵי הַכְּבָשִׁים הַקְּטַנִּים וְלַמִּזְבֵּחַ יֶשְׁנוֹ אֲוִיר כָּל שֶׁהוּא, דְּהַיְנוּ רֶוַח אֲוִיר קָטָן יוֹתֵר מֵאֲשֶׁר לַכֶּבֶשׁ הַגָּדוֹל, כְּדֵי שֶׁהַמִּזְבֵּחַ יִהְיֶה מְרֻבָּע בִּמְדֻיָּק וְנִתָּן יִהְיֶה לְהַקִּיפוֹ בְּחוּט דַּק (זבחים ס"ב ע"ב, הרמב"ם ביהב"ח פ"ב הי"ג, ה"חזון איש" זבחים סימן י"ז ה'-ו'). [ציור 151ב]
עַיֵּן "לְשִׁכְנוֹ תִּדְרְשׁוּ" חֵלֶק ב פֶּרֶק מג פס' יז, הַשְׁלָמַת שָׂרַת 13.
מְקוֹם הַדֶּשֶׁן
לְצַד דָּפְנוֹ הַמִּזְרָחִי שֶׁל הַכֶּבֶשׁ הַגָּדוֹל, בְּמֶרְחַק עֶשֶׂר אַמּוֹת מִתְּחִלַּת הַכֶּבֶשׁ, בְּמֶרְחַק שְׁלֹשָׁה טְפָחִים מֵהַכֶּבֶשׁ, נִמְצָא מְקוֹם הַדֶּשֶׁן בְּגֹדֶל אַמָּה עַל אַמָּה שֶׁשָּׁם מַנִּיחִים אֶת תְּרוּמַת הַדֶּשֶׁן, הִיא אֵפֶר הַקָּרְבָּנוֹת שֶׁנִּשְׂרְפוּ כָּל הַלַּיְלָה (תמיד פ"א מ"ד), אֶת דִּשּׁוּן מִזְבֵּחַ הַפְּנִימִי (שם), אֶת מֻרְאַת הָעוֹף שֶׁנִּזְרֶקֶת לְשָׁם (זבחים פ"ו מ"ה), וְאֶת דִּשּׁוּן הַמְּנוֹרָה (תמיד פ"ג מ"ט). וְהָיָה נֵס שֶׁהַכֹּל הָיָה נִבְלָע בְּתוֹךְ הָאֲדָמָה (מפרשים שם). [ציור 151ג]
עַיֵּן "לְשִׁכְנוֹ תִּדְרְשׁוּ" חֵלֶק ב פֶּרֶק מג פס' יז, הַשְׁלָמַת שָׂרַת 21.
הַכִּיּוֹר וְהַבּוֹר
וְכִיּוֹר וְכַנּוֹ לִרְחִיצַת יְדֵי וְרַגְלֵי הַכֹּהֲנִים לִפְנֵי תְּחִלַּת הָעֲבוֹדָה, נִמְצָא בֵּין הָאוּלָם וְלַמִּזְבֵּחַ, מָשׁוּךְ כְּלַפֵּי דָּרוֹם (מדות פ"ג מ"ו, תמיד פ"א מ"ד). וּלְיָדוֹ בּוֹר שֶׁל אַמַּת הַמַּיִם שֶׁעוֹבֶרֶת מִתַּחַת לָעֲזָרָה, שֶׁבּוֹ מְשַׁקְּעִין הַכִּיּוֹר כְּדֵי שֶׁלֹּא יִפָּסְלוּ מֵימָיו בְּלִינָה (יומא ל"ז ע"א, זבחים כ' ע"א). [ציור 152]
עַיֵּן "לְשִׁכְנוֹ תִּדְרְשׁוּ" חֵלֶק ב פֶּרֶק מג פס' יז, הַשְׁלָמַת שָׂרַת-21.
82) בֵּית הַמִּטְבָּחַיִים לִצְפוֹנוֹ:
בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ הַשֵּׁנִי הָיָה בֵּית הַמִּטְבְּחַיִם בַּחֲלַל הָעֲזָרָה [ציור 153 א], וְאִלּוּ בְּבַיִת שְׁלִישִׁי בְּתוֹךְ לִשְׁכַּת הַמְּדִיחִין שֶׁהִיא לִשְׁכָּה סְגוּרָה [ציור 154 א].
בְּבַיִת שְׁלִישִׁי לְעֵת הַצֹּרֶךְ כְּגוֹן בַּחַגִּים, גַּם חֲלַל הָעֲזָרָה בַּצָּפוֹן יְשַׁמֵּשׁ לְצֹרֶךְ בֵּית הַמִּטְבְּחַיִם כְּמוֹ שֶׁהָיָה בְּבַיִת שֵׁנִי [ציור 154 ב] [ציור 155].
וְעַיֵּן בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ בִּפְנִים הַמַּאֲמָר (עמ' קע"ח) וּלְעֵיל בְּסִימָן 66 שֶׁלִּשְׁכַּת הַמְּדִיחִין הִיא בֵּית הַמִּטְבְּחַיִם לֶעָתִיד, וּשְׁנֵיהֶם בְּמָקוֹם אֶחָד.
וְשָׁם יֶשְׁנָם אַרְבָּעָה שֻׁלְחָנוֹת לְהַנָּחַת כְּלֵי שְׁחִיטָה, וְכֵן שָׁם "הַשְּׁפַתַּיִם טֹפַח" שֶׁהֵן וָוִין שֶׁנִּמְצָאִים בְּקִירוֹת הַלִּשְׁכָּה מִבִּפְנִים, וְכֵן עַל עַמּוּדִים קְטַנִּים שֶׁנִּקְרָאִים נַנָּסִים שֶׁעֲלֵיהֶן תּוֹלִין אֶת הַכְּבָשִׂים וְהָעִזִּים לְאַחַר הַשְּׁחִיטָה לְהַפְשָׁטַת הָעוֹר, לְהוֹצָאַת הָאֵמוּרִים וְלַחֲלֻקַּת הַבָּשָׂר לַחֲלָקִים [ציור 156], וְאִלּוּ אֶת הַפָּרִים הִפְשִׁיטוּ וְנִתְּחוּ עַל הָרִצְפָּה מִשּׁוּם גָּדְלָם. וְהִזְכִּירָם רַבֵּנוּ (בעמ' קצ"ט פ"ב מ"ג) בְּד"ה "אַחַת לִשְׁכַּת הַמְּדִיחִים וְכוּ', וּבָהּ אַרְבָּעָה שֻׁלְחָנוֹת וְכוּ' וְאֻנְקְלָיוֹת שֶׁל בַּרְזֶל" וְכוּ'. עַיֵּן שָׁם סִימָנִים 65 – 67 מַה שֶּׁכָּתַבְנוּ בס"ד.
וְאִם נֹאמַר שֶׁבְּבֵית הַמִּטְבְּחַיִם, לְרַבֵּנוּ יֵשׁ שְׁמוֹנָה שֻׁלְחָנוֹת לִשְׁחִיטָה, וְזֶה הָעִקָּר, יִסָּתְרוּ דְּבָרָיו מִמַּה שֶּׁכָּתַב בִּפְנִים הַמַּאֲמָר (עמ' קע"ח) שֶׁשָּׁם אַרְבָּעָה שֻׁלְחָנוֹת וּוָוִין לְהַפְשָׁטָה. וְכֵן מְבֹאָר לְהֶדְיָא בִּיחֶזְקֵאל כַּמּוּבָא לְקַמָּן בְּסִימָן 83.
וְכֵן מְבֹאָר בְּמַסֶּכֶת מִדּוֹת (פ"ג מ"ה) שֶׁיֵּשׁ בְּבַיִת שֵׁנִי מְקוֹם שְׁחִיטָה וְיֵשׁ לְיָדָהּ בֵּית הַמִּטְבְּחַיִם, וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: "וְטַבָּעוֹת הָיוּ לִצְפוֹנוֹ שֶׁל מִזְבֵּחַ וְכוּ' שֶׁעֲלֵיהֶן שׁוֹחֲטִים אֶת הַקֳּדָשִׁים. בֵּית הַמִּטְבְּחַיִם הָיָה לִצְפוֹנוֹ שֶׁל מִזְבֵּחַ וְעָלָיו שְׁמוֹנָה עַמּוּדֵי נַנָּסִין וְכוּ' וְאֻנְקְלָיוֹת שֶׁל בַּרְזֶל הָיוּ קְבוּעִין בָּהֶם וְכוּ' שֶׁבָּהֶן תּוֹלִין וּמַפְשִׁיטִין, עַל שֻׁלְחָנוֹת שֶׁל שַׁיִשׁ שֶׁבֵּין הָעַמּוּדִים". עַד כָּאן. וְרַבֵּנוּ נָקַט כָּאן כִּלְשׁוֹן הַמִּשְׁנָה בְּמַסֶּכֶת מִדּוֹת (שם) שֶׁאַחֲרֵי שֶׁהִזְכִּירָה אֶת הַמִּזְבֵּחַ, הִזְכִּירָה אֶת בֵּית הַמִּטְבְּחַיִם שֶׁמְּקוֹמוֹ בַּצָּפוֹן.
וְאֶפְשָׁר שֶׁרַבֵּנוּ נָקַט כְּשִׁטַּת רַשִּׁ"י וּבָא לְהַסְבִּיר שֶׁמִּלְּבַד לִשְׁכַּת הַמְּדִיחִין – הִיא בֵּית הַמִּטְבְּחַיִם, שֶׁהִיא לִשְׁכָּה סְגוּרָה, הֲרֵי גַּם בַּחֲלַל הָעֲזָרָה יַנִּיחוּ בְּעֵת הַצֹּרֶךְ, כְּגוֹן בְּשָׁלֹשׁ רְגָלִים, אֻנְקְלָיוֹת וְשֻׁלְחָנוֹת כְּמוֹ שֶׁהָיָה בְּבַיִת שֵׁנִי בִּצְפוֹן הָעֲזָרָה בַּחֲלָלָהּ. [ציור 155]
וְעַיֵּן בְּסֵפֶר "לְשִׁכְנוֹ תִדְרְשׁוּ" חֵלֶק א' פרק מ' פס' מ"ג הערה פ"ז שֶׁלְּרַשִּׁ"י בֵּית הַמִּטְבְּחַיִם יִשָּׁאֵר גַּם בַּחֲלַל הָעֲזָרָה מִלְּבַד הֱיוֹתוֹ בְּלִשְׁכָּה סְגוּרָה.
עַיֵּן "לְשִׁכְנוֹ תִּדְרְשׁוּ" חֵלֶק א פֶּרֶק מ פס' לח, וכן פס' מב, מג.
83) וְח' שֻׁלְחָנוֹת, ד' בָּאוּלָם – ב' בְּמִזְרָחוֹ וּב' בְּמַעֲרָבוֹ. וְד' בְּתוֹךְ הַשַּׁעַר – ב' בְּמִזְרָחוֹ וּב' בְּמַעֲרָבוֹ; שֶׁעֲלֵיהֶם שׁוֹחֲטִים הָעוֹלָה וְהַחַטָּאת וְהָאָשָׁם: [ציור 159-160]
כָּל שְׁמוֹנַת הַשֻּׁלְחָנוֹת לִשְׁחִיטָה, וּמְקוֹמָם מֻזְכָּר בְּהֶדְיָא בִּיחֶזְקֵאל (מ' ל"ט-מ"א): "וּבְאֻלָם הַשַּׁעַר שְׁנַיִם שֻׁלְחָנוֹת וְכוּ' לִשְׁחוֹט אֲלֵיהֶם הָעוֹלָה וְהַחַטָּאת וְהָאָשָׁם" וְכוּ', עַיֵּן שָׁם.
הָעוֹלָה, הַחַטָּאת וְהָאָשָׁם הֵם קָדְשֵׁי קָדָשִׁים, וּמִדְּאוֹרַיְתָא שְׁחִיטָתָם רַק בִּצְפוֹן הָעֲזָרָה. וּמָקוֹם נוֹסָף זֶה – שְׁמוֹנַת הַשֻּׁלְחָנוֹת בְּאוּלָם הַשַּׁעַר הַצְּפוֹנִי, הוּא דָּבָר שֶׁיִּתְחַדֵּשׁ בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ הַשְּׁלִישִׁי. וְתֵרֵץ רַשִּׁ"י (שם פס' ל"ט) שֶׁקְּדֻשַּׁת הָאוּלָם כִּקְדֻשַּׁת הָעֲזָרָה וְלָכֵן יִהְיֶה מֻתָּר לִשְׁחוֹט שָׁם. [ציור 159]
וּלְהֶסְבֵּר הַדְּבָרִים, אִיתָא בִּזְבָחִים (מ"ז ע"א): "קָדְשֵׁי קָדָשִׁים שְׁחִיטָתָן בַּצָּפוֹן". וְזֶה נִלְמָד (שם מ"ח ע"א) מִקָּרְבַּן עוֹלָה, שֶׁנֶּאֱמַר (ויקרא א' י"א): "וְשָׁחַט אֹתוֹ עַל יֶרֶךְ הַמִּזְבֵּחַ צָפֹנָה לִפְנֵי ה' ".
וּמְקוֹם שְׁחִיטָתָן הָיָה בִּפְנִים הָעֲזָרָה בַּצָּפוֹן, כְּמוֹ שֶׁפָּסַק הָרַמְבָּ"ם (בהל' מעה"ק פ"ה ה"ב): "קָדְשֵׁי קָדָשִׁים אֵין שׁוֹחֲטִין אוֹתָן, וְאֵין מְקַבְּלִין אֶת דָּמָן, אֶלָּא בִּצְפוֹן הַמִּזְבֵּחַ". עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. וְהָיוּ נֶאֱכָלִין לִפְנִים מִן הַקְּלָעִים בַּמִּשְׁכָּן, וּבְבַיִת רִאשׁוֹן וְשֵׁנִי בָּעֲזָרָה (זבחים נ"ג ע"א). וְאִם יָצָא בְּשָׂרָם מֵהָעֲזָרָה נִפְסְלוּ, כְּמוֹ שֶׁפָּסַק הָרַמְבָּ"ם (פסולי המוקדשין פ"א ה"ו): "בְּשַׂר קָדְשֵׁי קָדָשִׁים שֶׁיָּצָא חוּץ לָעֲזָרָה נִפְסַל". עַד כָּאן.
לְפִי זֶה קָשֶׁה, שֶׁכֵּן לֶעָתִיד, יִתּוֹסֵף מָקוֹם לִשְׁחִיטַת קָדְשֵׁי קָדָשִׁים בֵּין הַתָּאִים, וְכֵן בְּאוּלָם הַשַּׁעַר הַצְּפוֹנִי שֶׁמְּקוֹמָם נִמְצָא בְּשֶׁטַח עֶזְרַת הַנָּשִׁים וְלֹא בָּעֲזָרָה. וְכֵיצַד יִהְיֶה מֻתָּר לִשְׁחוֹט שָׁם? עַל זֶה תֵּרֵץ רַשִּׁ"י (יחז' מ' ל"ט): "וְאַף עַל פִּי שֶׁהֵן הָיוּ מְשׁוּכִין אֶל תּוֹךְ הֶחָצֵר הַחִיצוֹנָה קְדֻשָּׁתָן כְּלִפְנִים" עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. דְּהַיְנוּ כִּקְדֻשַּׁת הָעֲזָרָה. וִיקַדְּשׁוּ אֶת הָאוּלָם וְהַמָּקוֹם שֶׁבֵּין הַתָּאִים כִּקְדֻשַּׁת הָעֲזָרָה. [ציור 159]
לֶעָתִיד שְׁחִיטַת הַתָּמִיד אַךְ וְרַק בְּשַׁעַר צָפוֹן
יְחֶזְקֵאל הַנָּבִיא תֵּאֵר (פרק ה' פס' מ') "וְאֶל הַכָּתֵף מִחוּצָה לָעוֹלֶה לְפֶתַח הַשַּׁעַר הַצָּפוֹנָה שְׁנַיִם שֻׁלְחָנוֹת וְאֶל הַכָּתֵף הָאַחֶרֶת אֲשֶׁר לְאֻלָם הַשַּׁעַר שְׁנַיִם שֻׁלְחָנוֹת." שֶׁיֶּשְׁנָם שְׁמוֹנָה שֻׁלְחָנוֹת, וְלֹא הִזְכִּיר שֶׁהַשֻּׁלְחָנוֹת בְּפֶתַח הַשַּׁעַר עַצְמוֹ.
לְדַעַת הַמְפָרְשִׁים: הַתּוֹסְפוֹת יוֹם טוֹב "בְּצוּרַת הַבַּיִת", הַגְּרָ"א בְּ"אוֹר אֵלִיָּהוּ" עַל בַּיִת שְׁלִישִׁי, הַמַּלְבִּי"ם, מְצוּדַת דָּוִד וְעוֹד מְפָרְשִׁים, הַשֻּׁלְחָנוֹת נִמְצָאִים רַק בָּאוּלָם וּבֵין הַתָּאִים, כִּפְשַׁט הַנָּבִיא. [ציור 161]
אֲבָל רַבֵּנוּ כָּאן סוֹבֵר שֶׁאַרְבָּעָה שֻׁלְחָנוֹת מִתּוֹךְ הַשְּׁמוֹנָה נִמְצָאִים בְּתוֹךְ חֲלַל הַשַּׁעַר. [ציור 162]
וְדַּעַת רַשִּׁ"י שֶׁהִסְבִּיר שָׁם (פס' מ'): "לְתוֹךְ חֲלָלוֹ שֶׁל פֶּתַח" יֶשְׁנָם שְׁנֵי שֻׁלְחָנוֹת, וּשְׁנַיִם בֵּין הַתָּאִים. וְכֵן דַּעַת הָרַדַּ"ק. [ציור 163]
מַה הִכְרִיחַ אֶת רַשִּׁ"י, הָרַדַּ"ק וְהָרַמְחַ"ל לְפָרֵשׁ שֶׁגַּם בְּפֶתַח הַשַּׁעַר עַצְמוֹ יֶשְׁנָם שֻׁלְחָנוֹת, וְלֹא מַסְפִּיק לְפָרֵשׁ שֶׁהַשֻּׁלְחָנוֹת לְצִדֵּי הַתָּאִים? וּבִפְרָט שֶׁבַּחַגִּים עוֹלִים לָרֶגֶל וּצְרִיכִים לַעֲבוֹר מִצָּפוֹן לִדְרוֹם הָעֲזָרָה אוֹ לְהֵפֶךְ, מֵהַדָּרוֹם לַצָּפוֹן. וְיִהְיֶה קָשֶׁה בַּמַּעֲבָר מְאֹד בַּחַגִּים שֶׁיֶּשְׁנָם אָז הַרְבֵּה קָרְבְּנוֹת קָדְשֵׁי קָדָשִׁים שֶׁיִּשָּׁחֲטוּ בְּשַׁעַר צָפוֹן.
הַתְּשׁוּבָה – בְּשֶׁל קָרְבָּן הַתָּמִיד שֶׁצָּרִיךְ לְהִשָּׁחֵט בְּמָקוֹם שֶׁהַשֶּׁמֶשׁ זוֹרַחַת שָׁם כָּל יוֹם, וְכֵן כְּנֶגֶד יֶרֶךְ הַמִּזְבֵּחַ בַּמָּקוֹם הַקָּרוֹב יוֹתֵר אֵלָיו.
וּלְפִי בְּדִיקָה שֶׁעָשָׂה יְדִידִי ר' מֹשֶׁה נַחְמָן הי"ו בְּמַחְשֵׁב בְּהַדְמָיַת תְּלַת מֵמַד, עוֹלֶה שֶׁהַמָּקוֹם הַיָּחִיד שֶׁהַשֶּׁמֶשׁ מְאִירָה בּוֹ בְּכָל יְמוֹת הַשָּׁנָה הוּא מְקוֹם פֶּתַח שַׁעַר צָפוֹן וּמְעַט מְאֹד לְפָנָיו.
נִמְצָא שֶׁאַרְבָּעָה שֻׁלְחָנוֹת יֶשְׁנָם בְּאוּלָם הַשַּׁעַר הַצְּפוֹנִי וְאַרְבָּעָה שֻׁלְחָנוֹת אֲחֵרִים נִמְצָאִים בְּתוֹךְ חֲלַל הַשַּׁעַר הַצְּפוֹנִי.
וְאֶפְשָׁר שֶׁהַנָּבִיא תֵּאֵר אֶת מְקוֹם הַשֻּׁלְחָנוֹת וְסָתַם בִּדְבָרָיו הֵיכָן מְקוֹם הַשֻּׁלְחָנוֹת בְּדִיּוּק וְתֵאֲרָם כְּלָלִית מִשּׁוּם שֶׁנִּתָּן לְהָזִיז הַשֻּׁלְחָנוֹת לְפֶתַח הַשַּׁעַר בִּזְמַן שֶׁצְּרִיכִים לִשְׁחוֹט בְּפֶתַח הַשַּׁעַר כְּמוֹ אֶת קָרְבַּן הַתָּמִיד שֶׁצָּרִיךְ לִהְיוֹת בְּפֶתַח הַשַּׁעַר, מָקוֹם שֶׁהַשֶּׁמֶשׁ מַגִּיעָה לְשָׁם בְּכָל יוֹם. וּרְאָיָה לְכָךְ שֶׁמְּזִיזִים הַשֻּׁלְחָנוֹת מִזֶּה שֶׁחַיָּבִים לְהָזִיז מְחַלֵּל הַשַּׁעַר אֶת הַשֻּׁלְחָנוֹת כְּדֵי לִסְגֹּר אֶת הַדְּלָתוֹת בְּסוֹף כָּל יוֹם. [ציורים 165-168]