לשכנו תדרשו חלק א'
יחזקאל מ' פסוק יד'
(יחזקאל מ' פסוק יד')
יד וַיַּ֥עַשׂ אֶת־אֵילִ֖ים שִׁשִּׁ֣ים אַמָּ֑ה וְאֶל־אֵיל֙ הֶחָצֵ֔ר הַשַּׁ֖עַר סָבִ֥יב ׀ סָבִֽיב׃
ביאור: ועשה את שני העמודים שבין מזוזות השערים בגובה שישים אמה וכן כל העמודים של החצר לצידי אולמי השערים בצפון ובדרום.
– תרגום –
יד) וַעֲבַד יַת אֵלַיָא שִׁתִּין אַמִין רוּמְהוֹן וְעַל אֵילָא דְדַרְתָּא דְתַרְעָא סְחוֹר סְחוֹר:
(יד) ויעש את אילים ששים אמה. גובהן של אילים של ספי האולם גבוהים ששים אמה: ואל איל החצר השער סביב. וכן לכל אילי החצר שבכל אולמי שערים סביב סביב שאף בצפון ובדרום היו לה שערים עשויין כתבנית השער הזה כמו שמפורש בענין:
יד) וַעֲבַד יַת אֵלַיָא שִׁתִּין אַמִין רוּמְהוֹן וְעַל אֵילָא דְדַרְתָּא דְתַרְעָא סְחוֹר סְחוֹר:
פסוק י"ד: בסוף האולם במערב, ישנם שני אלים, שהן כמין אילנות עגולין, עשויין מאבני גזית, ועומדים בפתח, אחד מימין ואחד משמאלו, צמודים לכותל, והם בעובי שתי אמות אורך, על שתי אמות רוחב [ציור 50]. ואילים אלה הם מזוזות הפתח [מ], וגובה האלים שישים אמה (12) [ציור 50]. וכן בשער הצפוני והדרומי של החצר החיצון, ישנם אלים, וכן אולם ושער, בדיוק כמו בשער המזרח [ציור 52].
[מ] מזוזות הפתח
בפס' ז' כתוב: "וסף השער אצל אולם השער", ורש"י פרש: שלאולם לצד החצר הפנימי [לצדו המערבי], יש מזוזות ברוחב שש אמות כרוחב החומה. וכאן כתב בפס' י"ד: שהאלים הם מזוזות האולם ע"כ. נמצא שיש לאולם כשתי מזוזות: מזוזה אחת, לכסות כל רוחב החומה, שהיא שש אמות, ומזוזה שניה היא האלים מאבני גזית.
והמזוזות כאן [האלים] שונות מכל מקום, שבכל מקום מזוזה היא בפנים בתוך הפתח, אחת מול השניה וכאן האלים כלפי חוץ [ציור 51].
* ואפשר שדלתות האולם נמצאות בין האלים, והאלים הם מזוזות של הדלתות, והספים שהן ברוחב שש אמות, הן לכסות עובי חומת האולם, והן מזוזות לאולם, אבל הדלתות תפוסות ונתמכות באלים [ציור 51]. ולפי זה מובן מדוע יש צורך בשני זוגות מזוזות, זוג אחד לכסות עובי החומה, וזוג אחד לדלתות.
ולפי זה אפשר שהתקרה של האולם, נמשכת לצד מערב בנוסף לשמונה האמות עוד כשתי אמות עד הדלתות שבין האלים, וצורת הדקלים של האלים משמשים לתקרת האולם באורך של עוד שתי אמות, וביחד- התקרה ברוחב עשר אמות כרוחב האולם [ציור 51].
ובמשכני עליון (דף קצ"ז פ"א מ"ד) כתב על האלים, ובסוף כתב שהספים שש אמות דהיינו שהם המזוזות, ולא הזכיר שהאלים הם מזוזות לשער כמו רש"י.
(12) וגובה האלים ששים אמה:
וכן הסביר במשכני עליון (ד' קס"ו): מחוץ לשער הזה נמצאו ב' מאורות נכבדים מאוד, ונראים כשני עמודים גדולים עומדים אצל הפתח, אחד מימינו ואחד משמאלו. והבן סוד העמודים האלה, כי אלה הם ענפים מאותם שני המזלות העליונים אשר שמעת, שמהם יוצא כל אור וכל שפע, ועל פיהם יהיה כל משפטי העולמות העליונים והתחתונים… וגובה העמודים גובה גדול… והאמת נמצא בחכמה, כי מן המקום שיוצאים אלו המאורות עד מקום ששם נגמרים-שישים אמה. (ובדף קע"ב)… ועובי העמודים שתי אמות , כי כל אחד נתחבר בחבירו, על כן כל אחד הראה כחו וכח חבירו הנכלל בו, ואז עמדו המאורות בכח גדול על ידיהם. ואל העמודים "תמורים" כעמודי אולם ההיכל, כי התמורים הם הכתלים, ומקבלים בעמודים האלה ומוציאים פעולותיהם לאורה (ובדף קס"ח)… התמורה היא העולה זכר ונקיבה, ועל הסוד הזה אמרו: "צדיק כתמר יפרח" והם צדיק ובת זוגו. וכן כתב בחמישה פרקים (עמ' קצ"ז פרק א' משנה ד'):… ושני עמודים עומדים לסוף כתליו, א' לימינו וא' לשמאלו, ועליהם עשוי כמין דקלים, גבהם של עמודים שישים אמה, ועביים שתיים אמות עכ"ל [ציור 50].
האולם: ובענין האולם כתב (בדף קפ"ה):… כי האולם הזה הוא הלחם הקדוש הנתן לכל ישראל ויוצא דרך השערים חוצה… כי הלחם הזה הוא לחם מן השמים וממנו נזונו המלאכים, וגם ישראל ניזונו ממנו במדבר.