בית המקדש השלישי

בית המקדש השלישי

העיקר להחזיר את
הכבוד לשרשו – לקב"ה
(עפ"י ליקו"מ יד)

העיקר להחזיר את הכבוד

לשרשו – לקב"ה (ע"פ ליקו"מ יד)

העיקר להחזיר את הכבוד לשרשו – לקב"ה (ליקו"מ יד)

לשכנו תדרשו חלק א'

יחזקאל מב' פסוק ג'

הלשכות העליונות

(יחזקאל מב' פסוק ג')

גנֶ֣גֶד הָעֶשְׂרִ֗ים אֲשֶׁר֙ לֶחָצֵ֣ר הַפְּנִימִ֔י וְנֶ֣גֶד רִֽצְפָ֔ה אֲשֶׁ֖ר לֶחָצֵ֣ר הַחִיצוֹנָ֑ה אַתִּ֥יק אֶל־פְּנֵֽי־אַתִּ֖יק בַּשְּׁלִשִֽׁים׃

– תרגום –

ג לָקֳבֵל עַסְרִין דִלְדַרְתָּא גַוַיְתָא וּקְבֵל דִלְצִפּוּנָא רִצְפָּתָא דִפְתִיחָא לְדַרְתָּא בְרַיְתָא זָוֵי לָקֳבֵל זָוֵי מְתַלְתִין:

– רש"י

(ג) נגד העשרים אשר לחצר הפנימי. כל זה סימן מקום הלשכות אצל העשרים רוחב אויר אשר לחצר הפנימי סביב סביב לבית כמו שאמור למעלה ובנין הלשכות רוחב כ' אמה: 

ונגד רצפה אשר לחצר החיצונה. שאמרנו למעלה שעליה היתה החצר (סביב) מוקפת סביב לה: 

אתיק אל פני אתיק. לא ידעתי מהו, (תו') אתיק אל פני אתיק, אתיק הוא עמוד כמו שפי' רש"י נמי (לעיל טז) והאתיקים סביב לשלשתם שהם עמודים והלשכות העליונות היינו הני לשכות עצמם שמדבר מהם וקורא אותם עליונות לפי שהם בגובהו של הר כמו שפירש"י גבי ומתחת הלשכות האלה והכי פי' על הסדר והלשכות העליונות שהם בגובהו של הר ב' מהם היו קצרות כלומ' אינם רווחות לפי שהאתיקים היו ממעטים בהם שכן דרך הבנאים לחזק מלאכת בניינם לעשות עמודים עד ב' שלישי החומה ומשם ואילך כלים ומשפיעים ולכך השלישית אינה קצרה והיינו דקאמר כי משולשות הנה ואין להם עמודים לפי שאין צריך חיזוק כמו מלמטה ואין להם עמודים כעמודי החצרות כלומר עמודי לשכות אלו אינם כשאר עמודי' ששאר עמודים מיושבים אצל החומה לחיזוק אבל הני בעובי החומה בולטין לחוץ ולפנים לכך אוכלים מן הבנין: 

על כן נאצל. כתרגומו דחיקן לפי שהם בעובי החומה בולטים לחוץ ולפנים מחזקים הלשכות: 

מהתחתונות ומהתיכונות מהארץ. לצד הארץ כך מצאתי בשם אשל גדול (סא"א). 

בשלישים. ת"י מתלתין משמע שהיו אותן לשכות משולשות שלש זו למעלה מזו וגם המקראות מוכיחין כן שהוא אומר והלשכות העליונות קצרות מהתחתונות ומהתיכונות ואני לא יכולתי להבין בשלשת המקראות הללו כלל מהו כי יוכלו אתיקים מה הם אותם אתיקים והיאך אוכלות מן העליונות ואינם אוכלות מן התחתונות ומן התיכונות וטעם שהוא נותן לדבר כי משולשות הנה ואין להם עמודים לא ידעתי להבין בו, (ואנ"י ל"א היה ל"י ל"א ר"ב ול"א עו"זר בכ"ל הבני"ן הזה אל"א כמ"ו שהראוני מ"ן השמי"ם):

– תרגום –

ג לָקֳבֵל עַסְרִין דִלְדַרְתָּא גַוַיְתָא וּקְבֵל דִלְצִפּוּנָא רִצְפָּתָא דִפְתִיחָא לְדַרְתָּא בְרַיְתָא זָוֵי לָקֳבֵל זָוֵי מְתַלְתִין:

שרטוט בית המקדש שלישי

הלשכות העליונות

פסוק ג’: הלשכות נמצאות במרחק [י] עשרים אמה [יא] מקיר המסיבה של תאי הבית בצפון. ורוחב עשרים האמה הם מכלל החצר הפנימית [יב] (4). [ציור 374 A]

ובמערב רוחב עשרים האמה, מקום בשול קדשי הקדשים. [יג] [ציור 374] [ציור 375]

ובצדם הצפוני של הלשכות נמצאת הַעַלִיָה (5) [הגזוזטרא] [יד], ועַלְיהַ שלושים הלשכות, שמתחילות בגובה חמישים אמה לכתפי השערים (6). [ציור 382]

וללשכות הצפון ישנם אתיקים [טו] בצפון ובדרום הלשכות, אחד מול השני [טז], בצורה שווה. [ציור 384]

בקומה ג’ הם לוקחים ממקום אויר וחלל הלשכה מבפנים [יז], אבל בקומה ב’ ו-א’ [יח] הם יוצאים בג’ עמודים בצפון, וכן מולם בדרום, בולטים רק מעט לתוך אויר הלשכות שבקומה ב’ וא’, ומעט מחוץ לבנין [יט]. [ציור 386]

374  מקום בישול קדשי קדשים

[י]  במרחק

רש"י כתב (בפס' א'): שהלשכות מובדלות עשרים אמה מן התאים. וכן כתב במשכני עליון (דף קפ"ו) שהן מרוחקות עשרים אמה. והסבר ללשון זה עיין לעיל [בפס' א' הערה 1].

[יא]  עשרים אמה

וכן כתב רש"י לקמן (בפס' ד'): כי אויר עשרים האמה המפסיק בין התאים והלשכות הוא: ט"ו אמות שאחורי בית החליפות, ונוסף עליהן חמש אמות [שבין בית החליפות ללשכות], ע"כ. וההסבר מדוע יש חמש אמות ולא שש אמות עיין לקמן הערה כד.

וכן כתב במשכני עליון (דף קצ"ח פ"א מ"ט) מן הלשכות עד בית החליפות – חמש אמות, מן הלשכות עד הבנין – כ' אמה. [וכן כתב בדף קפ"ו]. [ציור 374]

[יב]  מכלל החצר הפנימית

רוחב עשרים האמה הוא חלק מהחצר הפנימית. כתוב בפס' ג': "נגד העשרים אשר לחצר הפנימית". ופירש"י: אצל העשרים רוחב אשר לחצר הפנימית, ע"כ. *כלומר שרוחב עשרים האמה אויר הוא חלק מהחצר הפנימית. וכאן פירוש המלה "אשר" הוא "של", וכאלו כתב רש"י: אצל העשרים רוחב של החצר הפנימית. וכן הוא במנחות (צ"ו ע"א) שרוחב עשרים האמה הוא חלק מהחצר הפנימית, וכן פירשו רש"י והתוס' שם. וכן פירש התוס' יו"ט (על המשניות במנחות פי"א מ"ד) את רש"י. וכן כתב הרמב"ם (בהלכות מעשה הקרבנות פי"ב הכ"ב), וכן הכסף משנה והלחם משנה שם. נמצא לדעת כולם רוחב עשרים האמה מכלל החצר הפנימית. [ועיין בהערה 4 בענין].

ולקמן (פרק מ"ו פס' י"ט, כ') נלמד שבמקום זה יבשלו את קדשי הקדשים. ורש"י שם כתב: שאסור להוציא קדשי קדשים לחוץ, שכן קדשי קדשים נפסלים ביוצא. [E צ' ב'1]

ודבריו על פי הגמרא בזבחים (פ"ב ע"ב): שנאמר (שמות כ"ב ל'): "ובשר בשדה טרפה לא תאכלו", כיון שיצא בשר חוץ למחיצתו נאסר. וכן פסק הרמב"ם (בהלכות מעשה הקרבנות פי"א ה"ו). ועיין בהשלמות הערה 4 בענין.

375  מקום בשול קדשי הקדשים ברוחב 20 אמה
376  חצר קטורה
377  4 חצרות קטורות בחצר החיצונית

(4)  עשרים האמה מכלל החצר הפנימית

איתא במשנה במנחות (צ"ו ע"א): "כל המנחות יש בהן מעשה כלי בפנים, ואין בהן מעשה כלי בחוץ". [פירוש: כל המנחות אופין אותן בכלי שרת [כלי קדש] בקדש, שזה בעזרה, ובבית שלישי בחצר הפנימית. ולפי רש"י והתוס' גם עריכת ולישת הבצק של המנחות, חייבת להעשות בכלי קדש בחצר הפנימית].

ובגמרא שם: "כל המנחות יש בהן מעשה כלי בפנים שאלו את רבי, זו מנין? [פירש"י : מנין שהמנחות טעונות כלי קדש], אמר להם הרי הוא אומר (יחזקאל מ"ו כ'): "ויאמר אלי זה המקום אשר יבשלו שם הכהנים את האשם ואת החטאת, אשר יאפו את המנחה, לבלתי הוציא אל החצר החיצונה". מנחה דומיא דאשם וחטאת, מה אשם וחטאת טעונין כלי, אף מנחה נמי טעונה כלי", ע"כ.

ובנביא מדובר ברוחב עשרים האמה שבין הלשכות לבית, ששם יבשלו ויאפו את קדשי הקדשים, כמו שכתוב ביחזקאל (מ' י"ט): "ויביאני במבוא וכו' ", ופירש"י: "לאויר עשרים שבין הלשכות ולהיכל". ובגמ' במנחות פירש"י שבפנים הפסוק מדבר, מדכתיב: "לבלתי הוציא אל החצר החיצונה", ע"כ. [ציור 374]

ודין זה לומדת הגמרא בזבחים (פ"ב ע"ב) מהכתוב בשמות (כ"ב ל'): "ובשר בשדה טרפה לא תאכלו", כיוון שיצא בשר מחוץ למחיצתו נפסל, ע"כ. הרי שגם לסברת התוס' רוחב עשרים האמה היא חלק מהחצר הפנימית שהיא בקדש. וכן התוס' יו"ט פירש במשניות (במנחות פי"א מ"ד) כפירוש רש"י.

וכן פסק הרמב"ם (בהלכות מעשה הקרבנות פרק י"א) הלכה כ"א: כל המנחות הנאפות נילושות בפושרין ומשמרן שלא יחמיצו, הואיל ולישתן ואפייתן בפנים בעזרה, אנשי פנים זריזין הן.

ובהלכה כ"ב: ובמקום שמבשלין קדשי הקדשים, שם אופין את המנחות, שנאמר (יחזקאל מ"ו כ'): "זה המקום אשר יבשלו שם הכהנים את האשם ואת החטאת אשר יאפו את המנחה לבלתי הוציא אל החצר החיצונה". וכן פירשו הכסף משנה והלחם משנה.

ושיירי מנחות שהכהנים אוכלים הם קדשי קדשים (הרמב"ם מעשה הקרבנות פ"י ה"ג). [ציור 374] [ציור 375]

בשר קדשי קדשים נפסלין ביוצא

שנינו בזבחים (פ"ב ע"ב) שבשר קודשי קדשים נפסל ביוצא, שנאמר (שמות כ"ב ל'): "ובשר בשדה טרפה לא תאכלו", [מכאן למדו] כיון שיצא בשר חוץ למחיצתו נאסר.

ורש"י שם כתב: "וק"ו לדם שנפסל ביוצא" [מחוץ למחיצתו בקדש דהיינו מהחצר הפנימית].

וכן פסק הרמב"ם (הלכות מעשה הקרבנות פי"א ה"ו): "בשר קדשי קדשים שיצא חוץ לעזרה ובשר קדשים קלים שיצא חוץ לחומת ירושלים, נפסל ונאסר לעולם, ואע"פ שחזר למקומו אסור לאוכלו. והאוכל ממנו כזית לוקה, שנאמר (שמות כ"ב ל'): "ובשר בשדה טרפה לא תאכלו".

גובה רוחב עשרים האמה

לפי האמור לעיל [פס' א' הערה ו'] שקרקע הלשכות בגובה החצר הפנימית כי הן חלק מהחצר הפנימית, ולכן מותר לאכול שם קדשי הקדשים שנאכלים רק בקדש, *יתכן שגם רוחב עשרים האמה באותו מפלס גובה של החצר הפנימית, כמו שלמדנו שם שכל דרגת קדושה היא באותו מפלס גובה, [וה' יזכני לכוין לאמת]. [ציור 372]

העברת קדשי קדשים מהחצר הפנימית לרוחב עשרים האמה

ויש עדיין ללמוד כיצד יעבירו את בשר קדשי הקדשים לאחר השחיטה, וכן שיירי המנחות לאחר הקמיצה מהחצר הפנימית אל רוחב עשרים האמה לבשול ולאפיה, ומשם ללשכות העליונות לאכילה, שכן דרך החצר החיצונה אסור להעביר, שקדשי קדשים נפסלים ביציאה מהקדש, כמו ששנינו בזבחים (פ"ב ע"ב) שבשר קדשי קדשים שיצא חוץ למחיצתו [מהקדש מהחצר הפנימית] נפסל ונאסר ביוצא, שנאמר (שמות כ"ב ל'): "ובשר בשדה טרפה לא תאכלו", וכן פסק הרמב"ם (מעשה הקרבנות פי"א ה"ו). והרי לפי מה שפירש רש"י כל מעבר החצר הפנימית סגור במזרח הבית. ע"כ נביא בס"ד מספר אפשרויות לצורך הלמוד בלבד, כמו שאמר הקב"ה ליחזקאל הנביא (תנחומא צו י"ד): "לך אמור להם ויתעסקו לקרות צורת הבית בתורה".

אפשרות א' – יעבירו מהחצר הפנימית לאולם, לפשפש הצפוני, למקום המונח, ולרוחב עשרים האמה. [ציור 378 A]

*אפשרות ב' – שיעשו פתח בצפון מערב החומה בחצר הפנימית לצורך זה, אף שלא הוזכר ברש"י בגירסא שלפנינו. ובספר "שחיף עץ" [שהביא בספר עניני המשכן והמקדש חלק ראשון] כתב שהגרסא לפניו ברש"י היא: ששיפע בתוך החצר החיצוני "או" הפנימי, ע"כ. כלומר הכתוב ברש"י אצלנו בסוגריים "שופע בתוך חצר החיצונה בפנימית" אינם דברי רש"י. וכן הביא שם את הספר לבושי שרד שכתב: גרסת רש"י: "שופע בתוך החצר החיצונה או הפנימית". [ציור 378 B] [ציור 379]

אפשרות ג' – שיעשו מחילה ויקדשו המקום [בשם אחד המפרשים], כמו שבבית ראשון שלמה המלך עשה מחילות מתחת לבית המקדש וקדשם, ושם גנז את הארון, הכפורת, הכרובים, לוחות הברית, צנצנת המן, ומטה אהרן (גמרא יומא נ"ד ע"א, הרמב"ם בית הבחירה פ"ד ה"א). ושלמה המלך עשה ע"פ דברי דוד המלך, כמו שאמר דוד המלך: "הכל בכתב מיד ה' עלי השכיל כל מלאכות התבנית" (דברי הימים א', כ"ח י"ט).

המשך…

372  הלשכות ו"רוחב אמה" בגובה נחצר הפנימית
378  שרטוט העברת קדשי קדשים

(4 – המשך)  עשרים האמה מכלל החצר הפנימית

כניסה לרוחב עשרים האמה דרך החצר הפנימי

 *ומסתבר כסברא ב', ולכן כתב רש"י: "משפע בחיצוני או בפנימי", שכן אפשר שרש"י בא להסביר שניתן לשפע בפנימי דהיינו בחומת החצר הפנימי אל רוחב עשרים האמה כשזה לצורך כגון להעברת קדש קדשים. אלא שרש"י הסביר את הפסוק שהנביא בא דרך שפוע בחיצון, כמו שמפורש בפס', והוסיף לבאור שאפשר להכנס לרוחב עשרים האמה ע"י שיפוע מהחצר הפנימי או דרך שיפוע מהחצר החיצוני. ע"כ יש לגרוס ברש"י כמו שכתבו הלבושי שרד, ושחיף עץ, שכך היא הגירסא לפניהם ברש"י: "בפנימי או בחיצוני", ולא כמובא אצלנו בפס' ד' בסוגריים: "שופע בתוך החיצונה בפנימית". וכן בפס' א' ברש"י המילים: הפנימית החיצונית מוסגרות. וכן המעיין ברש"י (פס' א' ד') ישאל מה הכריח לרש"י לפרש שחייבים לשפע בחיצוני ולא בפנימי, מאחר ושניהם סגורים בסוף החומה מלהכנס לרוחב עשרים האמה, הרי שניהם שקולים, וכמו שמהחיצוני נתן להכנס דרך שפוע, כן ניתן להכנס דרך שפוע מהפנימי, וזה שהנביא בא מהחצר החיצוני משום שכך הביאו המלאך. [ציור 379]

העברת קדשי קדשים לאכילה אחר בישולם, מרוחב עשרים האמה ללשכות העליונות שבצפון, דרך הפתח הדרומי של לשכות הצפון. [ציור 378 C]

ללשכות העליונות שבדרום

 בפס' ג' נלמד שגם מדרום לבית, ישנן לשכות עליונות שבהן יאכלו הכהנים את קדשי הקדשים. ואפיית המנחות ובשול קדשי הקדשים רק ברוחב עשרים האמה שבצפון ולא בדרום (משכני עליון דף קפ"ז).

ישנן מס' אפשרויות להעברת קדשי הקדשים ממקום בשולם בצפון אל הלשכות העליונות בדרום:

אפשרות א': *דרך המערב אחורי הכפורת, כמו שהיה בבית שני (זבחים נ"ה ע"ב) לול קטן [חלון] בקדש הקדשים להתיר אחורי הבית שחיטת קדשים קלים. וכן פשפש זה מתיר העברת קדשי קדשים דרך המערב אחורי הבית ללשכות הדרום.

ולמרות שברוחב עשרים האמה שבדרום הבית לא יבשלו בשר קדשי הקדשים [ראה הערה יג], *מסתבר לומר שמקום רוחב עשרים האמה בדרום יהיה קדוש בקדושת החצר הפנימית כמו שבצפון, ומשם יכניסו בשר קדשי הקדשים שיביאו מהצפון ללשכות העליונות בדרום. [ציור 378 C]

אפשרות ב': העברת קדשי הקדשים מרוחב עשרים האמה למקום המונח הצפוני, לפשפש הצפוני, לאולם, לבית החליפות שבצד דרום, ומשם דרך פתח קטן [בבית החליפות], כמו שהיה בבית שני [זבחים נ"ה ע"ב] פשפש קטן [פתח] בבית החליפות להתיר בצדי הבית שחיטת קדשים קלים. ומשם ללשכות העליונות שבדרום.

*אפשרות ג': חזרה לחצר הפנימי דרך פתח ברוחב אמה שביניהם, כמו שהעבירו את קדשי הקדשים לרוחב עשרים האמה, ומשם דרך פתח לרוחב עשרים האמה שבדרום, ומסתבר כאפשרות הזו. [ציור 379]

379  פתח מהחצר הפנימית לרוחב 20 האמה בדרום
379  פתח מהחצר הפנימית לרוחב 20 האמה בצפון

[יג]  מקום בשול קדשי הקדשים

וכן כתוב לקמן (פרק מ"ו פס' י"ט, כ'): "ויביאני במבוא אשר על כתף השער אל הלשכות הקדש אל הכהנים הפונות צפונה, והנה שם מקום בירכתים ימה. ויאמר אלי זה המקום אשר יבשלו שם הכהנים את האשם וכו'". ורש"י פירש: לאויר עשרים שבין הלשכות "שבצפון" לבין תאי הבית, "בירכתים ימה" – בסוף הלשכות למערב.

כלומר מקום בשול ואפיית קדשי קדשים ברוחב העשרים אמה שבצפון דייקא, ושם במערב יבשלו ויאפו קדשי הקדשים, ולא ברוחב עשרים האמה שבדרום. וכן פירש מצו"ד שמדובר על הצפון ולא בדרום, וכן כתב המלבי"ם.

וכן כתב במשכני עליון (דף קפ"ז): ומקום נמצא "בצפון", בין הלשכות והבנין לפאת ים [מערב], ששם נמצא בישול לקדשים להיותם ראויים לאכילת הכהנים. והבן, כי הבישול במים הוא ועל האש, ע"כ. [ציור 375]

וכתב "לקדשים" שזה כולל קדשים קלים, למרות שבנביא (מ"ו כ') כתוב ששם יבשלו האשם, החטאת, ואפיית המנחות, שהן קדשי קדשים (עיין הרמב"ם הל' מעשה הקרבנות פ"י ה"ג), שכן אסור לבשל קדשים קלים עם קדשי קדשים (שם פ"י הי"ב), מפני שממעט באוכליהן, ובמקום, ובזמן אכילתן של קדשים קלים, שכן אסור להביא קדשים לידי פסול.

אבל במשכני עליון (דף קצ"ח פ"א מ"י) כתב ששם אופים את המנחה, ושם מבשלים את קדשי הקדשים ע"כ. וקדשים קלים יבשלו בארבע החצרות הקטורות בארבע פנות החצר החיצונית (פ' מ"ו, פס' כ"א-כ"ד) וכן כתב במשכני עליון (דף קצ"ז פ"א מ"ז). [ציור 376]

סיכום: מסתבר שברוחב עשרים האמה יבשלו ויאפו רק קדשי קדשים [ציור 375], ובד' החצרות יבשלו קדשים קלים. [ציור 376]

380  30 לשכות על העליה סביב

[יד]  הגזוזטרא

כן שנינו על בית שני במדות (פ"ב מ"ה): עזרת נשים היתה אורך מאה ושלשים וחמש… וחלקה היתה בראשונה, והקיפוה כצוצרה, שהנשים רואות מלמעלן, והאנשים מלמטן, כדי שלא יהיו מעֹרָבִין.

וכתבו המפרשים: "וחלקה היתה" – עזרת נשים, "בראשונה" – בהתחלה היו הכתלים של עזרת נשים חלקים בלא בליטות, "והקיפוה כצוצרה" – ולאחר זמן הקיפוה גזוזטרא, היינו מרפסת שהנשים רואות בשמחת בית השואבה. "מלמעלן" – כשהן על הגזוזטרא. "והאנשים מלמטן" – בעזרת נשים, שבה ערכו שמחת בית השואבה, כדי שלא יהיו מעורבין ויבואו לקלות ראש (עיין סוכה פ"ה מ"ב). [ציור 381]

ויש מפרשין: "חלקה היתה בראשונה" – פרוצה היתה, שלא היו לה כתלים, ולאחר זמן הקיפוה מחיצה ועשו בה כמין מעלות לצורך שמחת בית השואבה, והנשים ישבו למעלה (הרמב"ם והמאירי), ע"כ.

והרד"ק (ביחזקאל מ' י"ז) כתב על העליה: "ואפשר שמעין אותה עליה [כמו שמוזכר בבית שלישי ביחזקאל] כך בנו בבנין בית שני גזוזטרא בעזרת נשים, הוא שאמר במדות (פ"ב מ"ה): וחלקה היתה בראשונה והקיפוה גזוזטרא" וכו'. [ציור 381]

הרי שלפי הרד"ק מה שכתוב במשנה לגבי בית שני שהוסיפו הגזוזטרא, הוא עפ"י מה שמוזכר שיש "רצפה" דהיינו גזוזטרא בבית שלישי, ע"כ. *וע"כ אפשר שהלשכות בבית שלישי יהיו לנשים כמו שהגזוזטרא שימשה לנשים בבית שני. וכן סברת ספר "זבד טוב" ששלושים הלשכות לנשים [ועיין עוד בהשלמות הערה 5 בעניין].

381  עזרת נשים בבית שני

(5)  העליה

העליה מוזכרת לעיל (פרק מ' פס' י"ז י"ח), והיא נמצאת בחצר החיצונית, בגובה חמשים אמה, ועליה שלושים לשכות. [ציור 380]

ובענין הלשכות [העליונות] הצפוניות שבמרחק עשרים האמה מקיר המסיבה הסביר הרמח"ל במשכני עליון (דף קפ"ו): "ותדע כי אלה הם המקומות ששם מקבלים המלאכים אותו השפע שאמרתי, שהם מקבלים מחוץ סביבות ההיכל, כי השפע יוצא מן המונח אל החדרים, ומן החדרים נכלל במסיבה, ומשם רחוק עשרים אמה יגיע אל הלשכות, ושם יקבלו אותו המלאכים". (ובדף קפ"ז) "שבהם מקבלים שרי הבריאה מאחורי הבית".

ובענין שלושים הלשכות שעל העליה כתב (בדף קפ"ה): "ובה נראו ל' לשכות… ובאלה הלשכות יבוא השפע ראשונה, ומהם ירד אל החצר למטה… כי הם לג' השרים הגדולים הנכבדים מאוד… שרי כל הצבאות אשר ביצירה… כי כבר שמעת, איך כל המקבלים מן הפתח [של קדש הקדשים והלאה] הוא מקבל, אלא ששם יורד השפע הראוי להם [מהלשכות העליונות מגיע ללשכות שעל הגזוזטרא], ונתן להם אחרי כן. ומשם יורד השפע אחר כך לשאר החצר. (ובדף קפ"ז): ואלה לחצר החיצונה, שבהם מקבלים צבאות היצירה מן החצר הפנימית".

[טו]  אתיקים

מהו בדיוק האתיק, מהותו, וממה הוא עשוי, וכן רוב פרטיו, לא פורש.

ובמשכני עליון (דף קפ"ו) כתב על האתיקים: אך הלשכות העליונים קְצֻרוֹת מן התחתונות, כי ממקום גבוה מאוד הם מקבלים.

ופירוש האתיקים לפי משכני עליון ראה לקמן [בהערה לז]. ורש"י כתב (בפס' ג') על הלשכות: זו למעלה מזו, ע"כ.

וכן כתב במשכני עליון (דף קצ"ח פ"א מ"ח): וג' דיוטות זו למעלה מזו, ע"כ. *ואפשר שלמעלה הכוונה על קומה ג' בהם האתיקים, שהם בדרגה עליונה יותר ברוחני, כדברי משכני עליון (דף קפ"ו): כי ממקום גבוה מאוד הם מקבלים [וה' יזכנו לכוין לאמת]. [ציור 383]

383  האתיקים לבד ללא הלשכות

[טז]  אחת מול השניה

עפ"י משכני עליון שכתב (בדף קצ"ח פ"א מ"ח): וג' עמודים נכנסים בתוך עביו של כותל, א' מכאן וא' מכאן וא' באמצע, ובולטים לשני הצדדים, וג' בכותל שכנגדם שנאמר (פס' ג'): "אתיק אל פני אתיק בשלישים". ועוד כתב (בדף קפ"ז): ומ"ש "מהנה" [בפס' ה': "והלשכות העליונות קצרות כי יוכלו אתיקים מהנה"], הוא כי לא בכל לשכה יש אתיק, כי ג' אתיקים הם בכל הכותל. [ציור 383] [ציור 384]

384  האתיקים [שקופים] והלשכות מבנין

[יז]  מבפנים

בקומה ג' האתיקים נמצאים מבפנים לחלל הלשכות.

וכן כתוב (בפס' ג'): "והלשכות העליונות קְצֻרוֹת כי יוכלו אתיקים מהנה", וכתב רש"י ד"ה "בשלישים": ואני לא יכולתי להבין… מהו כי יוכלו אתיקים… והיאך אוכלות מן העליונות ואינם אוכלות מן התחתונות. ובפס' ו' כתוב: "כי יוכלו אתיקים" ופירש"י כמו "יאכלו", אוכלים וממעטים באויר הלשכות, ע"כ.

כלומר רש"י הבין שהאתיקים נמצאים בחלל הלשכות בפנים, ולכן הן אוכלות [נמצאות שם וממעטות] מאויר הלשכות העליונות בקומה ג', אבל בקומה ב' וא' אינן ממעטות, ולכן העליונות קצרות מבפנים יותר מהתחתונות. וכן כתוב בפס' "קצֻרוֹת" ולא קְצַרות. *ואפשר שבא ללמד שישנו דבר שנמצא בלשכה, ולכן הוא מקצר מרוחב הלשכה, שהיא מעיקרה היתה צריכה להיות רחבה כמו התחתונות, רק שהאתיק מקצר ממנה ומקטין חללה.

וכן פירשו את רש"י: בביאור בנין העתיד (דף תש"מ), וכן בצורת הבית המחודש (בפס' ה', ו'), שהאתיקים תפסו מחלל הלשכה מבפנים, בקומה ג', [למרות שלשיטתם האתיקים בצורה אחרת, כמו שכתוב בשם תוס' שמופיע ברש"י בפס' ה']. וכן פירש הרד"ק: "יוכלו" כתוב בוי"ו במקום אל"ף, והוא ענין תפיסה, כדברי חז"ל (בבא בתרא י"ד ע"א) כמה הלוחות אוכלות בארון [תופסות מקום], וכמו שפירש רש"י.

וכן פירש במשכני עליון (דף קפ"ו כמו פירוש רש"י) וז"ל: על כן היו התחתונות רחבות מן העליונות, וזה הענין נתבאר (בפס' ה'): "והלשכות העליונות קְצֻרוֹת כי יוכלו אתיקים מהנה", ע"כ. והרד"ק הבין כפירוש רש"י, וגם הוא כתב שלא הבין בבנין זה מס' דברים [כמו רש"י] וכך כתב: "ואיני יכול להבין בנין הלשכות איך ראה אותן הנביא, ובאיזה ענין היה שהתחתונות רחבות מהעליונות". [ציור 385]

כלומר לרש"י ולרד"ק היה קשה, כיצד יתכן בנין שלמעלה בקומה ג' חלל הלשכה צר, וחומותיה רחבות, ואילו למטה חלל הלשכה רחב יותר מלמעלה וחומותיה צרות, שזה ההיפך מבנין שבונים, שלמטה החומות רחבות יותר, ולכן חללה למטה צר יותר מלמעלה, ולמעלה החומות פחות רחבות, כדי שהבנין התחתון יחזיק הבנין העליון [ציור 385]. ובאור בנין זה פירש במשכני עליון (דף קפ"ז), וראה לקמן הערה לה.

וברד"ק כתב (פס' ה') שפרשה זאת עתיד אליהו לדרשה כמו שכתבו חז"ל במנחות (מ"ה ע"א) בענין אחר המוזכר בנביא יחזקאל.

[יח]  קומה ב' וא'

רק הלשכות שבקומה ג' הם יותר צרות מבפנים, אבל בקומה ב' וא' יתכן שהן בפנים באותו רוחב, והן רחבות יותר מקומה ג' מבפנים. וכן כתב רש"י (בסוף פס' ג' בא"ד בשלשים): "והלשכות העליונות קצרות" – מהתחתונות ומהתיכונות, ע"כ. כלומר רק העליונות בקומה ג' קצרות מבפנים יותר מקומה ב' וא'. אבל קומה ב' וא' הן באותו רוחב שווה מבפנים, והם שתיהם רחבות מקומה ג'.

וכן פירש בבאור בנין העתיד (בדף תש"מ פס' ג') את רש"י: "והלשכות העליונות קצרות" קאי על לשכה השלישית, העומדת על גבי שתיים, היא היתה קצרה בחללה, אבל שתיים שתחתיה היו רחבות. וכן כתב גם הרד"ק (בפס' ה'), שלא הזכיר הנביא שגם קומה ב' היתה קצרה אלא רק קומה ג'. וכן התרגום כתב: "ולשכתא עליתה דחיקן", הרי שכתב שבקומה העליונה היא קומה ג', הלשכות קצרות יותר, ולא בקומה ב'. וכן כתב במשכני עליון (דף קפ"ו): אך הלשכות העליונות קצרות מן התחתונות, כי ממקום גבוה מאוד הם מקבלים, ומתחת הלשכות העליונות מתפשטים ג' עמודים. [ציור 386]

385  בנין רגיל עם עמודי חיזוק

[יט]  [בולטים] מחוץ לבנין

בקומה ב' וא' האתיקים הם העמודים, בולטים מעט פנימה ומעט לחוץ.

כן מובא ברש"י (בפס' ג' ד"ה על כן נאצל): "כתרגומו "דחיקן", לפי שהם בעובי החומה בולטים לחוץ ולפנים מחזקים הלשכות". ובבאור בנין העתיד (דף תש"מ) כתב: שזה אינו מלשון רש"י אלא הם דברי התוס', ומד"ה "בשלישים" הוא לשון רש"י.

ובמשכני עליון (דף קפ"ו, קפ"ז) הסביר האתיקים והלשכות לפי שיטת רש"י, וכתב : (בדף קפ"ז) אך אלה הם מחזיקי הבנין ובעביו הם נכנסים, על כן דחקו האתיקים את התחתונות להיות לעליונות יסוד. ובדף קצ"ח (פ"א מ"ח) כתב: וג' עמודים נכנסים בתוך עוביו של כותל, א' מכאן, וא' מכאן, וא' באמצע, ובולטים לשני הצדדים, וג' בכותל שכנגדם, ע"כ.

ואף שכתב בבאור בנין העתיד (דף תש"מ פס' ד') שבליטת האתיק למטה היא סברת התוס' ולא מדברי רש"י, *אפשר שרש"י לא חולק על סברה זו, אף שלא האריך להסביר בענין. ולשיטתו האתיקים למטה בולטים מעט לחוץ ומעט לפנים, כמו שכתב במשכני עליון [ציור 386]. ועיין לקמן [הערה לא] בענין האתיקים.

386  האתיקים  והלשכות

(6)  לכתפי השערים

כתוב (בפס' ג'): "נגד העשרים אשר לחצר הפנימי, ונגד רצפה אשר לחצר החיצונה". ופירש"י: "כל זה סימן מקום הלשכות" [הצפוניות שלצדי הבית]. ועל ה"רצפה אשר לחצר" כתב רש"י: "שאמרנו למעלה שעַלִיָה היתה החצר מוקפת סביב לה", ע"כ. וענין העליה מוזכר לעיל (מ' י"ז) שישנה עַלִיָה בגובה חמשים אמה, ועַלְיהַ שלושים לשכות, וכל חמש לשכות לכתף [לצד] כל שער, והשער מפסיק העליה, ויוצא שהלשכות מצדי השער. [ציור 380]

מה מלמד מקום הרצפה? ולפי רש"י שפירש שכל זה סימן מקום הלשכות העליונות [הצפוניות שלצדי הבית], יש להבין הסימן שכתוב בנביא (בפס' ג'): "ונגד רצפה" מה בא ללמד, הרי הלשכות [העליונות] אינן מכוונות נגד הרצפה ממש שהרי בפסוקים הקודמים למדנו שהלשכות [העליונות] שבצפון באורך מאה אמה כנגד אורך הבית, הרי שהלשכות [העליונות] שבצפון אינן כנגד אורך העליה שעליהן שלושים הלשכות, ואינן באותו קו אורך. [אבל הבית מקביל ללשכות העליונות ובאותו קו, באורך מאה אמה]. שכן במערב, הלשכות [העליונות] במרחק אחת עשרה אמה מהחומה המערבית של החצר החיצונה, (משכני עליון דף ר"ה פ"ה מ"ג וכן סברת צורת הבית). ואלו העליה במערב, מסתיימת במרחק ארבעים אמה [ואף יותר] מהחומה המערבית, שכן העליה מסתיימת במקום של החצרות הקטורות שבארבע פנות הבית, ואורכן של החצרות ארבעים על שלושים אמה (פרק מ"ו פס' כ"א כ"ב), ובצורת "הבית המחודש" (פרק מ"ו פס' כ"ב) כתב (בשם הר"ר שמעיה תלמיד רש"י), "שבמראה יחזקאל החצרות הקטורות היו מפסיקין המרפסת, היא הרצפה המהלכת סביב כל החצר" [בציור ג'B8]. והעליה מתחילה מצדי השערים. ומאחר והלשכות [העליונות] בצפון מתחילות מסוף חומת החצר הפנימית, ואלו תחילת הרצפה מתחילה מכתפי השערים של החצר החיצונה שזה במרחק שלושים ושבע וחצי אמה קודם הלשכות הצפוניות [העליונות], נמצא שאינן באותו קו אורך תחילתן וסופן [ צ' ג'B8]. א"כ איזה סימן בא ללמדנו הכתוב באומרו: "נגד הרצפה".

גובה האתיקים: * ואפשר שהרצפה באה ללמד אותנו על גובה האתיקים. שכן כתוב (בפס' ג'): "ונגד רצפה אשר לחצר החיצונה אתיק אל פני אתיק בשלישים". ופירש"י (פרק מ' פס' י"ז, י"ח) שהרצפה בגובה חמשים אמה, ע"כ. וגובה האתיקים לא מפורש. *ועל כן אפשר שהפסוק סמך המילים "ונגד רצפה" למילים "אתיק אל פני אתיק בשלישים", ובא ללמד שגובה האתיקים כגובה הרצפה שהיא בגובה חמשים אמה. [C צ' ג'8]

*וכן אפשר שבקומה ג' התקרה היא מהאתיקים, וסוף גובהם של האתיקים חמשים אמה, ומהם יוצאים בצפון ובדרום עמודי האתיקים בולטים לתוך הלשכות. אבל גובה הלשכות אינו כן, אלא הן פחות מחמישים אמה, וגובהן לא פורש, [ראה לקמן הערה לב שבנין הלשכות מחולק לג' חלקים: א. הלשכות – שהן חלל הלשכות בפנים. ב. חומת הלשכות. ג. האתיקים. ושלושת הנ"ל יחד נקראים גם כן לשכות].

*ואפשר עוד לישב מה שכתוב בנביא "נגד הרצפה", בא ללמד שגם אורך העליה מאה אמה [צ' ג'B8] כמו אורך הבית שהוא מאה אמה, וכמו רוחב עשרים האמה שהוא באורך מאה אמה, וכן כמו אורך הלשכות שהוא מאה אמה, וכן כמו חלל אויר שרואה פתח הלשכות בצפון שהוא באורך מאה אמה. ולכל המקומות הנ"ל מהתאים של הבית עד העַלִיה שעַלְיהָ הלשכות, דרגת חשיבות אחת, ולכולם אורך מאה אמה, וכהסבר משכני עליון כמובא בהערה 5.

382  האתיקים בגובה העליה, היא הרצפה.
382  הבדלי מרחקים
דילוג לתוכן