בית המקדש השלישי

בית המקדש השלישי

העיקר להחזיר את
הכבוד לשרשו – לקב"ה
(עפ"י ליקו"מ יד)

העיקר להחזיר את הכבוד

לשרשו – לקב"ה (ע"פ ליקו"מ יד)

העיקר להחזיר את הכבוד לשרשו – לקב"ה (ליקו"מ יד)

לשכנו תדרשו חלק ג'

פרק ב' – נושא כב'

לשכת כלי השיר ללוים

נושא כב' - לשכת כלי השיר ללוים

לִשְׁכַּת כְּלֵי הַשִּׁיר לַלְוִיִּם בַּקֹּדֶשׁ

בְּבַיִת שֵׁנִי

שָׁנִינוּ בְּמִדּוֹת (פ"ב מ"ו): "וּלְשָׁכוֹת הָיוּ תַּחַת עֶזְרַת יִשְׂרָאֵל וּפְתוּחוֹת לְעֶזְרַת הַנָּשִׁים שֶׁשָּׁם הַלְוִיִּם נוֹתְנִים כִּנּוֹרוֹת, וּנְבָלִים, וּמְצִלְתַּיִם, וְכָל כְּלֵי שִׁיר", עַד כָּאן.

כְּלוֹמַר לַלְוִיִּם הָיוּ בְּשֶׁטַח הָעֲזָרָה, שְׁתֵּי לְשָׁכוֹת בִּמְחִלּוֹת (רבי שמעיה) מִתַּחַת לְרִצְפַּת עֶזְרַת יִשְׂרָאֵל. וְהַכְּנִיסָה לַלְּשָׁכוֹת הָיְתָה מֵעֶזְרַת נָשִׁים, שֶׁהָיְתָה נְמוּכָה מֵהָעֲזָרָה שֶׁבַע וָחֵצִי אַמּוֹת, מִשְּׁנֵי צִדֵּי שַׁעַר נִיקָנוֹר בָּעֳבִי הַחוֹמָה. [ציור 101א] [ציור 102]

וְכֵן פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (הל' בית הבחירה פרק ו' הלכה ו' בסופו) וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: וּלְשָׁכוֹת הָיוּ שָׁם תַּחַת עֶזְרַת יִשְׂרָאֵל פְּתוּחוֹת לְעֶזְרַת הַנָּשִׁים. שֶׁשָּׁם הַלְוִיִּם נוֹתְנִין הַכִּנּוֹרוֹת וְהַנְּבָלִים וְהַמְּצִלְתַּיִם וְכָל כְּלֵי הַשִּׁיר. וְעַל הַדּוּכָן הָעוֹלֶה מֵעֶזְרַת יִשְׂרָאֵל לְעֶזְרַת הַכֹּהֲנִים הָיוּ הַלְוִיִּם עוֹמְדִים בְּשָׁעָה שֶׁאוֹמְרִים שִׁירָה עַל הַקָּרְבָּן:

וְכֵן פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (הל' כלי המקדש פרק י' הלכה יג') וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: 

זֶה שֶׁאַתָּה מוֹצֵא בְּדִבְרֵי נְבִיאִים שֶׁהַכֹּהֲנִים הָיוּ חוֹגְרִין אֵפוֹד בַּד לֹא הָיוּ כֹּהֲנִים גְּדוֹלִים. שֶׁאֵין הָאֵפוֹד שֶׁל כֹּהֵן גָּדוֹל אֵפוֹד בַּד. וְאַף הַלְוִיִּם הָיוּ חוֹגְרִין אוֹתוֹ שֶׁהֲרֵי שְׁמוּאֵל הַנָּבִיא לֵוִי הָיָה וְנֶאֱמַר בּוֹ (שמואל א ב יח) "נַעַר חָגוּר אֵפוֹד בָּד". אֶלָּא אֵפוֹד זֶה הָיוּ חוֹגְרִים אוֹתוֹ בְּנֵי הַנְּבִיאִים וּמִי שֶׁהוּא רָאוּי שֶׁתִּשְׁרֶה עָלָיו רוּחַ הַקֹּדֶשׁ לְהוֹדִיעַ כִּי הִגִּיעַ זֶה לְמַעֲלַת כֹּהֵן גָּדוֹל שֶׁמְּדַבֵּר עַל פִּי הָאֵפוֹד וְהַחֹשֶׁן בְּרוּחַ הַקֹּדֶשׁ:

וְכֵן פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (שם פרק ג')

הֲלָכָה א': זֶרַע לֵוִי כֻּלּוֹ מֻבְדָּל לַעֲבוֹדַת הַמִּקְדָּשׁ שֶׁנֶּאֱמַר (דברים י ח) "בָּעֵת הַהִיא הִבְדִּיל ה' אֶת שֵׁבֶט הַלֵּוִי". וּמִצְוַת עֲשֵׂה לִהְיוֹת הַלְוִיִּם פְּנוּיִין וּמוּכָנִין לַעֲבוֹדַת הַמִּקְדָּשׁ בֵּין רָצוּ בֵּין שֶׁלֹּא רָצוּ שֶׁנֶּאֱמַר (במדבר יח כג) "וְעָבַד הַלֵּוִי הוּא אֶת עֲבֹדַת אֹהֶל מוֹעֵד". וּבֶן לֵוִי שֶׁקִּבֵּל עָלָיו כָּל מִצְוֹת לְוִיָּה חוּץ מִדָּבָר אֶחָד אֵין מְקַבְּלִין אוֹתוֹ עַד שֶׁיְּקַבֵּל אֶת כֻּלָּן:

הֲלָכָה ב': עֲבוֹדָה שֶׁלָּהֶן הִיא שֶׁיִּהְיוּ שׁוֹמְרִין אֶת הַמִּקְדָּשׁ. וְיִהְיוּ מֵהֶן שׁוֹעֲרִין לִפְתֹּחַ שַׁעֲרֵי הַמִּקְדָּשׁ וּלְהָגִיף דַּלְתוֹתָיו. וְיִהְיוּ מֵהֶן מְשׁוֹרְרִין לְשׁוֹרֵר עַל הַקָּרְבָּן בְּכָל יוֹם. שֶׁנֶּאֱמַר (דברים יח ז) "וְשֵׁרֵת בְּשֵׁם ה' אֱלֹהָיו כְּכָל אֶחָיו הַלְוִיִּם". אֵי זֶהוּ שֵׁרוּת שֶׁהוּא בְּשֵׁם ה' הֱוֵי אוֹמֵר זוֹ שִׁירָה. וּמָתַי אוֹמֵר שִׁירָה עַל כָּל עוֹלוֹת הַצִּבּוּר הַחוֹבָה וְעַל שַׁלְמֵי עֲצֶרֶת בְּעֵת נִסּוּךְ הַיַּיִן. אֲבָל עוֹלוֹת נְדָבָה שֶׁמַּקְרִיבִין הַצִּבּוּר לְקַיִץ לַמִּזְבֵּחַ. וְכֵן הַנְּסָכִין הַבָּאִין בִּפְנֵי עַצְמָן. אֵין אוֹמְרִין עֲלֵיהֶן שִׁירָה:

הֲלָכָה ג': לֵוִי הָאוֹנֵן מֻתָּר לַעֲבֹד וּלְשׁוֹרֵר. וְאֵין פּוֹחֲתִין מִשְּׁנֵים עָשָׂר לְוִיִּם עוֹמְדִים עַל הַדּוּכָן בְּכָל יוֹם לוֹמַר שִׁירָה עַל הַקָּרְבָּן וּמוֹסִיפִין עַד לְעוֹלָם וְאֵין אוֹמְרִין שִׁירָה אֶלָּא בַּפֶּה בְּלֹא כְּלִי שֶׁעִקַּר הַשִּׁירָה שֶׁהִיא עֲבוֹדָתָם בַּפֶּה. וַאֲחֵרִים הָיוּ עוֹמְדִים שָׁם מְנַגְּנִין בִּכְלֵי שִׁיר. מֵהֶן לְוִיִּם וּמֵהֶן יִשְׂרְאֵלִים מְיֻחָסִין הַמַּשִּׂיאִין לַכְּהֻנָּה. שֶׁאֵין עוֹלֶה עַל הַדּוּכָן אֶלָּא מְיֻחָס. וְאֵין אֵלּוּ הַמְשׁוֹרְרִים עַל פִּי הַכֵּלִים עוֹלִין לְמִנְיַן הַשְּׁנֵים עָשָׂר:

הֲלָכָה ד': וּבַמָּה הֵם מְנַגְּנִין. בִּנְבָלִים וַחֲלִילִים וְכִנּוֹרוֹת וַחֲצוֹצְרוֹת וְהַצִּלְצָל. וְאֵין פּוֹחֲתִין מִשְּׁנֵי נְבָלִים וְלֹא מוֹסִיפִין עַל שִׁשָּׁה. וְאֵין פּוֹחֲתִין מִשְּׁנֵי חֲלִילִים וְלֹא מוֹסִיפִין עַל שְׁנֵים עָשָׂר. וְאֵין פּוֹחֲתִין מִשְּׁתֵי חֲצוֹצְרוֹת וְלֹא מוֹסִיפִין עַל עֶשְׂרִים וּמֵאָה. וְאֵין פּוֹחֲתִין מִתִּשְׁעָה כִּנּוֹרוֹת וּמוֹסִיפִין עַד לְעוֹלָם. וְהַצִּלְצָל אֶחָד בִּלְבַד:

הֲלָכָה ז': אֵין בֶּן לֵוִי נִכְנָס לָעֲזָרָה לַעֲבוֹדָתוֹ עַד שֶׁיְּלַמְּדוּהוּ חָמֵשׁ שָׁנִים תְּחִלָּה. שֶׁנֶּאֱמַר (במדבר ח כד) "זֹאת אֲשֶׁר לַלְוִיִּם מִבֶּן חָמֵשׁ וְעֶשְׂרִים שָׁנָה" וְכָתוּב אֶחָד אוֹמֵר (שם ד ג) "מִבֶּן שְׁלֹשִׁים שָׁנָה". הָא כֵּיצַד. חָמֵשׁ לִלְמֹד. וְאֵינוֹ נִכְנָס לַעֲבוֹדָה עַד שֶׁיַּגְדִּיל וְיִהְיֶה (שם ד, יט) אִישׁ שֶׁנֶּאֱמַר "אִישׁ אִישׁ עַל עֲבֹדָתוֹ":

הֲלָכָה ח': זֶה שֶׁנֶּאֱמַר בַּתּוֹרָה בַּלְוִיִּם (במדבר ח כה) "וּמִבֶּן חֲמִשִּׁים שָׁנָה יָשׁוּב מִצְּבָא הָעֲבֹדָה" אֵינוֹ אֶלָּא בִּזְמַן שֶׁהָיוּ נוֹשְׂאִין הַמִּקְדָּשׁ מִמָּקוֹם לְמָקוֹם. וְאֵינוֹ מִצְוָה נוֹהֶגֶת לְדוֹרוֹת. אֲבָל לְדוֹרוֹת אֵין הַלֵּוִי נִפְסָל בְּשָׁנִים וְלֹא בְּמוּמִין אֶלָּא בְּקוֹל שֶׁיִּתְקַלְקֵל קוֹלוֹ מֵרֹב הַזִּקְנָה יִפָּסֵל לַעֲבוֹדָתוֹ בַּמִּקְדָּשׁ. וְיֵרָאֶה לִי שֶׁאֵינוֹ נִפְסָל אֶלָּא לוֹמַר שִׁירָה אֲבָל יִהְיֶה מִן הַשּׁוֹעֲרִים:

ציור 101  בַּיִת שֵׁנִי – לִשְׁכַּת כְּלֵי הַשִּׁיר לַלְוִיִּם מִשְּׁנֵי צִדֵּי שַׁעַר נִיקָנוֹר – הַשַּׁעַר הַמִּזְרָחִי לָעֲזָרָה.
ציור 102  בַּיִת שֵׁנִי – הַכְּנִיסָה לְלִשְׁכַּת כְּלֵי הַשִּׁיר לַלְוִיִּם מִשְּׁנֵי צִדֵּי שַׁעַר נִיקָנוֹר – הַשַּׁעַר הַמִּזְרָחִי לָעֲזָרָה.

לִשְׁכַּת כְּלֵי הַשִּׁיר לַלְוִיִּם

בְּבַיִת שְׁלִישִׁי

לִשְׁכַּת כְּלֵי הַשִּׁיר שֶׁבָּהּ יַנִּיחוּ הַלְוִיִּם אֶת כְּלֵי נִגּוּנָם [ציור 104] תִּהְיֶה מְחֻלֶּקֶת לִשְׁנַיִם וּמִקּוּמָהּ יִהְיֶה בָּעֲזָרָה, לְיַד שַׁעַר צָפוֹן בְּצִדּוֹ הַמִּזְרָחִי [ציור 105א], וּפִתְחָהּ יִהְיֶה מוּל פֶּתַח לִשְׁכַּת הַלְּבוּשׁ לַכֹּהֲנִים [ציור 103] כְּמוֹ שֶׁמְּפֹרָשׁ בִּיחֶזְקֵאל (פרק מ' פס' מ"ד, מ"ה) (לשכנו תדרשו ח"א מ"ד, מ"ה). וְהַנָּבִיא מְכַנֶּה אוֹתָהּ "לִשְׁכַּת הַשָּׁרִים'.

ציור 103  לִשְׁכַּת הַלְּוִיִּים הִיא לִשְׁכַּת כְּלֵי הַשִּׁיר, וּפִתְחָהּ יִהְיֶה מוּל פֶּתַח לִשְׁכַּת הַלְּבוּשׁ לַכֹּהֲנִים.
ציור 104  לִשְׁכַּת הַלְוִיִּם הִיא לִשְׁכַּת כְּלֵי הַשִּׁיר, וְיִעוּדָהּ הוּא לְהַנָּחַת כְּלֵי הַנִּגּוּן: חֲלִילִים, תֻּפִּים, מְצִלְתַּיִם, כִּנּוֹרוֹת, נְבָלִים, חֲצוֹצְרוֹת, וְכָל כְּלִי שִׁיר.
ציור 105   בְּבַיִת שְׁלִישִׁי – לִשְׁכַּת כְּלֵי הַשִּׁיר לַלְוִיִּם בְּתוֹךְ הָעֲזָרָה לְצַד צָפוֹן.
דילוג לתוכן