ספר לשכנו תדרשו חלק ב'
יחזקאל מג' יג
מזבח העולה
(יחזקאל מג' פסוק יג')
צורת המזבח החיצון ומדותיו
יג וְאֵ֨לֶּה מִדּ֤וֹת הַמִּזְבֵּ֙חַ֙ בָּאַמּ֔וֹת אַמָּ֥ה אַמָּ֖ה וָטֹ֑פַח וְחֵ֨יק הָאַמָּ֜ה וְאַמָּה־רֹ֗חַב וּגְבוּלָ֨הּ אֶל־שְׂפָתָ֤הּ סָבִיב֙ זֶ֣רֶת הָאֶחָ֔ד וְזֶ֖ה גַּ֥ב הַמִּזְבֵּֽחַ׃
בֵּאוּר צַח: וּמִכָּאן לִמּוּד מִדּוֹת מִזְבַּח הָעוֹלָה שֶׁנִּמְדֶּדֶת בִּשְׁנֵי גָּדְלֵי אַמָּה, אַמָּה בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים וְאַמָּה בַּת שִׁשָּׁה טְפָחִים. בְּאַמָּה בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים נִמְדָּדִים אַמַּת הַיְּסוֹד הַתַּחְתּוֹן שֶׁמְּחֻבָּר לָאָרֶץ, כְּנִיסַת הַסּוֹבֵב, וְקַרְנוֹת הַמִּזְבֵּחַ שֶׁנִּמְדָּדוֹת מִמֶּרְכָּזָם לְכָל צַד חֲצִי אַמָּה, וְכֵן כָּל מִזְבַּח הַקְּטֹרֶת.
– תרגום –
יג) וְאִלֵין מִשְׁחַת מַדְבְּחָא בְּאַמַיָא בְּאַמְתָא דְהִיא אַמָה וּפְשַׁךְ וְתַשְׁוִיתָא אַמְתָא וְאַמְתָא פוּתְיָא וּגְדַנְפָא מַקַף לָהּ עַל סִפְתֵהּ סְחוֹר סְחוֹר זֵירְתָא חֲדָא וְדֵין טִקוּס מַדְבְּחָא:
יג) ואלה מדות המזבח. שמפרש למטה ארבע עשרה אורך בארבע עשרה רחב: באמות אמה אמה וטופח. באמה בת ששה שהיא אמה וטופח באמה בת חמשה: וחיק האמה. אבל היסוד שלא נמדד באמה של חול שהיא בת ה' חיק לשון חיקויו קביעות והיא היסוד האמה אמת חול ולא אמה וטופח שהיא אמה בת ששה וכן שנינו במנחות שהיסוד והסובב והקרנות נמדדין באמה בת חמשה: וחיק האמה. זה היסוד: וגבולה אל שפתה סביב זרת האחד. אלו הקרנות זרת אחד מאמצעיתו מדדו זרת לכל רוח הרי אמה על אמה: וזה גב המזבח. ובאמה זו היה נמדד גב מזבח הזהב אמה ארכו ואמה רחבו רבוע כך מפורש בעירובין ובמנחות (דף צד) מפורש יותר לפי החשבון חיק האמה בגובהה עלה אמה ואמה רחב כנסה כניסת הסובב אמה בת חמשה אבל עלייתו ששנינו עלה ה' וכנס אמה אינו באמה בת חמשה: וגבולה אל שפתה. הקרנות בין לרחבן בין לגבהן באמה בת חמשה:
– מוסף רש"י –
יג) ואלה מדות המזבח. מזבח העולה (מנחות צז.): באמות אמה אמה וטפח. באמות קטנות בת חמישה, שיש באמה בת ששה בינונית אמה וטפח מאלו (עירובין ד.): או באמות בינוניות יהא אמה אמה וטפח, דאמותיו אמה וטפח, והן בשל חמש, דהוי לה של ששה אמה וטפח באלו (מנחות צז.):
וחיק האמה. כלומר באלו אמות אני אומר שיהו בנות חמש, וחיק האמה, היינו יסוד, דעולה אמה וכנס אמה זהו יסוד (שם צז:) על שם שהוא חיקויו ותיקונו של מזבח מלמטה (עירובין ד., ועיין איוב יג כז): וזה גב המזבח. כלומר ובאמה זו יהא נמי מזבח הזהב (מנחות צז:):
יג) וְאִלֵין מִשְׁחַת מַדְבְּחָא בְּאַמַיָא בְּאַמְתָא דְהִיא אַמָה וּפְשַׁךְ וְתַשְׁוִיתָא אַמְתָא וְאַמְתָא פוּתְיָא וּגְדַנְפָא מַקַף לָהּ עַל סִפְתֵהּ סְחוֹר סְחוֹר זֵירְתָא חֲדָא וְדֵין טִקוּס מַדְבְּחָא:
(פסוק י"ג) בְּמֶרְכַּז הֶחָצֵר הַפְּנִימִית בְּדִיּוּק [ציור 14] [כד], מוּל הַהֵיכָל וּכְתָלָיו, נִמְצָא (4) מִזְבַּח הָעוֹלָה (5).
מְדִידַת רֹב הַמִּזְבֵּחַ הִיא בְּאַמַּת קֹדֶשׁ (6), שֶׁיֵּשׁ בָּהּ שִׁשָּׁה טְפָחִים, שֶׁשָּׁוָה לְאַמַּת חֹל [שֶׁהִיא בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים] וְעוֹד טֶפַח נוֹסָף [ציור 13].
אֲבָל [כה] מְדִידוֹת: א) גֹּבַהּ חֵיק יְסוֹד הַמִּזְבֵּחַ שֶׁהִיא אַמָּה תַּחְתּוֹנָה בִּלְבַד שֶׁל הַיְּסוֹד [כו], ב) כְּנִיסַת הַסּוֹבֵב בְּרָחְבָּהּ, ג) קַרְנוֹת הַמִּזְבֵּחַ בַּגֹּבַהּ וּבָרֹחַב [ציור 17] [כז], ד) וּמִזְבַּח הַקְּטֹרֶת שֶׁבַּהֵיכָל, נַעֲשׂוֹת בְּאַמַּת חֹל, שֶׁהִיא בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים [ציור 21]. [בַּגִּרְסָא שֶׁלְּפָנֵינוּ בְּרַשִּׁ"י כָּתוּב: "וְחֵיק הָאַמָּה, אֲבָל הַיְּסוֹד שֶׁלֹּא"] (7).
[כד] בְּדִיּוּק
כְּדִבְרֵי מִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן (עמ' קפ"ד): וְהִנֵּה מְקוֹם הַמִּזְבֵּחַ הַזֶּה אֲשֶׁר יִהְיֶה לֶעָתִיד, מְכֻוָּן כְּנֶגֶד הֵיכָל וּכְתָלָיו, כִּי כֵן כָּתוּב (יחזקאל מ' מ"ז): "וְהַמִּזְבֵּחַ לִפְנֵי הַבָּיִת וְכוּ'." כִּי לֹא הָיָה הַמִּזְבֵּחַ כָּךְ לְבַעֲבוּר יִהְיֶה בָּאֶמְצַע, אֶלָּא כִּי מִן הַדָּרוֹם הוּא מַתְחִיל וּמִפְּנֵי מִדּוֹתָיו הִגִּיעַ עַד סוֹף הַכֹּתֶל אֲשֶׁר לַהֵיכָל לַצָּפוֹן. וְכֵן כָּתַב (בעמ' ר"ד פ"ה מ"ב) [הֶחָצֵר הַפְּנִימִית]: "מִן הַדָּרוֹם לַצָּפוֹן מֵאָה אַמָּה, אַרְבַּע אַמּוֹת מִן הַכֹּתֶל וְלַכֶּבֶשׁ, וְהַכֶּבֶשׁ וְהַמִּזְבֵּחַ שִׁשִּׁים וּשְׁתַּיִם. נִמְצָא הַמִּזְבֵּחַ מְכֻוָּן כְּנֶגֶד הֵיכָל וְכֹתָלָיו, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְהַמִּזְבֵּחַ לִפְנֵי הַבָּיִת", וְהַשְּׁאָר מִן הַמִּזְבֵּחַ עַד הַכֹּתֶל לַצָּפוֹן", עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. הַדָּרוֹם-חֶסֶד. [ציור 12]
רֹחַב הַהֵיכָל עֶשְׂרִים אַמָּה, וְרֹחַב שְׁנֵי כְּתָלָיו שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה אַמָּה, סַךְ הַכֹּל שְׁלֹשִׁים וּשְׁתַּיִם אַמָּה, כְּרֹחַב הַמִּזְבֵּחַ שֶׁהוּא שְׁלֹשִׁים וּשְׁתַּיִם אַמָּה. [ציור 12 ]
וְכֵן כָּתַב הַתּוֹסְפוֹת יוֹם טוֹב (בצורת הבית המחודש פרק מ' פס' מ"ז): כְּפִי הַנִּרְאֶה אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא פֹּרַשׁ מַעֲמָדוֹ [שֶׁל הַמִּזְבֵּחַ], יִתָּכֵן שֶׁהָיָה בְּאֶמְצַע הֶחָצֵר הַזֶּה.
וְכֵן כָּתַב בַּמְּצוּדַת דָּוִד שֶׁהַמִּזְבֵּחַ מְכֻוָּן מוּל הַהֵיכָל וּכְתָלָיו (מ' מ"ז) וְכֵן כָּתַב הַמַּלְבִּי"ם שָׁם: שֶׁהַמִּזְבֵּחַ מְמֻצָּע בְּאֶמְצַע הָעֲזָרָה, עַד כָּאן. וְעַל מְקוֹם הַמִּזְבֵּחַ בְּבַיִת שֵׁנִי עַיֵּן בְּהַשְׁלָמַת שָׁרַת הֶעָרָה 4.
הַמֶּרְחָק בֵּין הַמִּזְבֵּחַ לַבַּיִת יִשְׁתַּנֶּה לֶעָתִיד
עַיֵּן בְּחֵלֶק א' שֶׁל הַסֵּפֶר "לְשִׁכְנוֹ תִדְרְשׁוּ" [פרק מ' פס' מ"ז הערה צה] שֶׁהַמֶּרְחָק בֵּין הַמִּזְבֵּחַ לִתְחִלַּת הַבַּיִת [לָאוּלָם] יִגְדַּל מֵעֶשְׂרִים וּשְׁתַּיִם אַמָּה שֶׁהָיָה בְּבַיִת שֵׁנִי (מדות פ"ה מ"א) לִשְׁלֹשִׁים וְאַרְבַּע אַמָּה שֶׁיִּהְיוּ בְּבַיִת שְׁלִישִׁי (עפ"י משכני עליון עמ' ר"ב פ"ג מ"א וכן סברת התוס' יו"ט ב"צורת הבית"). וְהַשִּׁנּוּי הוּא בִּמְקוֹם הַבַּיִת שֶׁיִּרְחַק בִּשְׁתֵּים עֶשְׂרֵה אַמָּה לַמַּעֲרָב בְּיַחַס לַמִּזְבֵּחַ. וְאִלּוּ מְקוֹם קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים יִתְרַחֵק בְּאַמָּה נוֹסֶפֶת וְיִהְיֶה בְּמֶרְחַק שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה אַמָּה, שֶׁכֵּן לֶעָתִיד בֵּין קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים לַהֵיכָל תִּהְיֶה חוֹמָה בָּעֳבִי שְׁתֵּי אַמּוֹת, וְאִלּוּ בְּבַיִת שֵׁנִי הָיוּ שְׁתֵּי פָּרוֹכוֹת וּבֵינֵיהֶן אַמָּה אַחַת בִּלְבַד.
וְכֵן הַבַּיִת יִרְחַק, שׁוּב בְּיַחַס לַמִּזְבֵּחַ, תֵּשַׁע אַמּוֹת לַדָּרוֹם. זֹאת לְשִׁטַּת הָרַמְבָּ"ם (הלכות בית הבחירה פרק ה' הלכה טו) וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: "…וּבֵין הַכֶּבֶשׁ וּלְכֹתֶל דְּרוֹמִי י"ב אַמָּה וּמֶחֱצָה…" וְהַמִּזְבֵּחַ עִם הַכֶּבֶשׁ 62 אַמָּה, נִמְצָא שֶׁמֶּרְכַּז הַמִּזְבֵּחַ בְּבַיִת שֵׁנִי הָיָה מָשׁוּךְ תֵּשַׁע אַמּוֹת לַדָּרוֹם מִמֶּרְכַּז הַבַּיִת. וְלֶעָתִיד מֶרְכַּז הַמִּזְבֵּחַ מוּל מֶרְכַּז הַבַּיִת וְאֶבֶן הַשְּׁתִיָּה. נִמְצָא שֶׁלֶּעָתִיד מְקוֹם בֵּית הַמִּקְדָּשׁ בְּיַחַס לַמִּזְבֵּחַ יָזוּז 9 אַמּוֹת לַדָּרוֹם, וְכֵן 13 אַמּוֹת לַמַּעֲרָב [יִהְיֶה מְקוֹם אֶבֶן הַשְּׁתִיָּה] כַּנִּזְכָּר לְעֵיל. [ציור 15]
אֲבָל מְקוֹם הַמִּזְבֵּחַ לֹא הִשְׁתַּנָּה, וְלֹא יִשְׁתַּנֶּה לְעוֹלָם, כְּמוֹ שֶׁאָמַר לִי יְדִידִי הָרַב עוֹדֵד אַמְרוּסִי הי"ו. וְהוּא הַמָּקוֹם שֶׁבּוֹ נִבְרָא אָדָם הָרִאשׁוֹן, וְהִקְרִיב שָׁם קָרְבָּן, וְכֵן הִקְרִיבוּ שָׁם קַיִן, הֶבֶל וְנֹחַ, וְשָׁם נֶעֱקַד יִצְחָק אָבִינוּ. וְכֵן הַמִּזְבֵּחַ הָיָה שָׁם בְּדִיּוּק בְּבַיִת רִאשׁוֹן וְשֵׁנִי. כְּמוֹ שֶׁפָּסַק הָרַמְבָּ"ם (הל' בית הבחירה פ"ב ה"א). וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: "הַמִּזְבֵּחַ מְקוֹמוֹ מְכֻוָּן בְּיוֹתֵר וְאֵין מְשַׁנִּין אוֹתוֹ מִמְּקוֹמוֹ לְעוֹלָם". עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ.
(4) נִמְצָא
בְּבַיִת שְׁלִישִׁי, הַמִּזְבֵּחַ נִמְצָא לִפְנֵי הַבַּיִת בְּדִיּוּק בְּמֶרְכַּז הֶחָצֵר הַפְּנִימִית, לְדַעַת הָרַמְחַ"ל וּמְצוּדַת דָּוִד, הַתּוֹסְפוֹת יוֹם טוֹב, הַמַּלְבִּי"ם וְעוֹד.
מְקוֹם הַמִּזְבֵּחַ בְּבַיִת שֵׁנִי
עַל מְקוֹם הַמִּזְבֵּחַ בְּבַיִת שֵׁנִי מוּבָאוֹת בַּשַּׁ"ס שָׁלֹשׁ דֵּעוֹת:
דֵּעָה א': רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר הַמִּזְבֵּחַ מְמֻצָּע וְעוֹמֵד בְּאֶמְצַע עֲזָרָה (יומא ט"ז ע"א, זבחים נ"ח ע"ב).
דֵּעָה ב': רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחָאי, וְרַבִּי יוֹסֵי [לְפִי רַבִּי יוֹחָנָן], וְרַבִּי יוֹסֵי הַגְּלִילִי אוֹמְרִים דְּכֻלֵּהּ מִזְבֵּחַ בַּצָּפוֹן נִמְצָא. (זבחים נ"ג ע"א, נ"ח ע"א, נ"ט ע"א).
דֵּעָה ג': רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן יַעֲקֹב אוֹמֵר – דְּכֻלֵּהּ מִזְבֵּחַ בַּדָּרוֹם נִמְצָא, כְּדֵי שֶׁהַצָּפוֹן יִהְיֶה פָּנוּי לִשְׁחִיטַת קָדְשֵׁי קָדָשִׁים שֶׁמְּקוֹמָם לִצְפוֹן הַמִּזְבֵּחַ. (זבחים נ"ט ע"א, ס"ג ע"ב, יומא ט"ז ע"ב, ל"ז ע"א, מדות פ"ה מ"ב).
וּבְיוֹמָא (ל"ז ע"א): "מִדְּקָאָמַר [בַּתּוֹרָה שֶׁשְּׁחִיטַת קָדְשֵׁי קָדָשִׁים] לִצְפוֹן הַמִּזְבֵּחַ, מִכְּלָל דְּמִזְבֵּחַ לָאו בְּצָפוֹן קָאֵי. מַנִּי, רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן יַעֲקֹב הִיא, דְּתַנְיָא: "צָפֹנָה לִפְנֵי ה' " [שֶׁנֶּאֱמַר עַל שְׁחִיטַת קָדְשֵׁי קָדָשִׁים שֶׁיֵּשׁ לְשָׁחֳטָם בַּצָּפוֹן, מִכָּאן] שֶׁיְּהֵא צָפוֹן כֻּלּוֹ פָּנוּי [גַּם מֵהַמִּזְבֵּחַ] דִּבְרֵי רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן יַעֲקֹב" [לְפִי רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן יַעֲקֹב מְקוֹם הַמִּזְבֵּחַ בִּדְרוֹם הָעֲזָרָה].
וּפָסַק הָרַמְבָּ"ם כְּרַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן יַעֲקֹב (הל' עבודת יום הכפורים פ"ג ה"ב). וְ"הַכֶּסֶף מִשְׁנֶה" הִסְבִּיר שָׁם: וּמַשְׁמַע דַּהֲלָכָה כְּרַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן יַעֲקֹב אִי מִשּׁוּם דְּמִשְׁנָתוֹ קַב וְנָקִי (גיטין ס"ז ע"א). אוֹ מִשּׁוּם דְּסָתַם לָן תַּנָּא כְּוָתֵהּ. וְרַבֵּנוּ [הָרַמְבָּ"ם] שֶׁכָּתַב כָּאן כְּוָתֵהּ, שַׁפִּיר [טוֹב] כָּתַב כְּמוֹ רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן יַעֲקֹב". עַד כָּאן. וְכֵן פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (הל' בית הבחירה פ"ה הט"ו): שֶׁרֻבּוֹ שֶׁל מִזְבֵּחַ בַּדָּרוֹם וּמִעוּטוֹ בִּלְבַד בַּצָּפוֹן. [ציור 16]
שָׁלֹשׁ דֵּעוֹת עַל מְקוֹם הַמִּזְבֵּחַ
וּרְאֵה עוֹד בַּכֶּסֶף מִשְׁנֶה, וּבַלֶּחֶם מִשְׁנֶה שָׁם עַל הָרַמְבָּ"ם (הל' עבודת יום הכפורים פ"ג ה"ב) מַה שֶּׁכָּתְבוּ לְיַשֵּׁב עַל הַהֶבְדֵּל בֵּין שֶׁרֻבּוֹ בַּדָּרוֹם, אוֹ כֻּלּוֹ בַּדָּרוֹם, לְפִי דַּעַת רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן יַעֲקֹב.
וְכֵן דַּעַת הַתּוֹסָפוֹת (בזבחים נ"ט ע"א) שֶׁהַסְּבָרָא שֶׁהַמִּזְבֵּחַ כֻּלּוֹ בַּדָּרוֹם, אוֹ רֻבּוֹ בַּדָּרוֹם זוֹ אוֹתָהּ דֵּעָה שֶׁל רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן יַעֲקֹב. וְכֵן כָּתְבוּ הַתּוֹסָפוֹת בְּיוֹמָא (ט"ז ע"ב) ד"ה רֻבָּא דְּמִזְבֵּחַ בַּדָּרוֹם, וְכָתְבוּ הַתּוֹסָפוֹת בְּיוֹמָא (י"ז ע"א בא"ד בשורה עשרים): "…מֵהַהִיא דְּתֵיתֵי כְּרַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן יַעֲקֹב יֵשׁ לוֹמַר מִשּׁוּם דְּלָא אַשְׁכְּחַן אֶלָּא שָׁלֹשׁ מַחֲלוֹקוֹת בְּהָא מִלְּתָא. [לֹא מָצָאנוּ בַּשַּׁ"ס אֶלָּא רַק שָׁלֹשׁ מַחֲלוֹקוֹת עַל מְקוֹם הַמִּזְבֵּחַ. וְעַל כָּרְחֵנוּ דֵּעָה זוֹ, שֶׁהַמִּזְבֵּחַ בַּדָּרוֹם, הִיא סְבָרַת רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן יַעֲקֹב], אִכָּא לְמַאן דְּאָמַר כֻּלֵּהּ בַּצָּפוֹן, וְאִכָּא לְמַאן דְּאָמַר כֻּלֵּהּ בַּדָּרוֹם, וְאִכָּא לְמַאן דְּאָמַר מְמֻצָּע… אֵין לָנוּ לִבְדּוֹת מִלִּבֵּנוּ מַחֲלֹקֶת רְבִיעִית וְלוֹמַר דְּקָסָבַר מַתְנִיתִין דְּמִדּוֹת רֻבֵּהּ בַּדָּרוֹם, כֵּיוָן דְּלָא אַשְׁכְּחַן תַּנָּא דְּאָמַר הָכִי. אֶלָּא עַל כָּרְחָךְ רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן יַעֲקֹב הִיא דְּאָמַר כֻּלֵּהּ בַּדָּרוֹם". עַד כָּאן לְשׁוֹנָם.
דֵּעָה רְבִיעִית [שאינה מובאת בגמרא]
וּלְדַעַת כַּמָּה פּוֹסְקִים בַּמִּשְׁנָה בְּמִדּוֹת (פ"ה מ"ב) יֶשְׁנָהּ דֵּעָה רְבִיעִית, שֶׁרֹב הַמִּזְבֵּחַ בַּדָּרוֹם, וּמִעוּטוֹ בַּצָּפוֹן [וְאֵינָהּ דַּעַת רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן יַעֲקֹב]. וְכֵן סְבָרַת הַתּוֹסְפוֹת יוֹם טוֹב (ב"צורת הבית" סימן מ"ג בסוף).
מְקוֹם הַמִּזְבֵּחַ בְּבַיִת שֵׁנִי לְדַעַת רַמְחַ"ל
*וְאֶפְשָׁר שֶׁלְּדַעַת הָרַמְחַ"ל הַמִּזְבֵּחַ בְּבַיִת שֵׁנִי הָיָה בַּדָּרוֹם כְּדַעַת רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן יַעֲקֹב, שֶׁכֵּן בְּ"מִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן", (דף קפ"ד) כָּתַב בְּזֶה הַלָּשׁוֹן: "וְהִנֵּה מְקוֹם הַמִּזְבֵּחַ הַזֶּה אֲשֶׁר יִהְיֶה לֶעָתִיד מְכֻוָּן כְּנֶגֶד הֵיכָל וְכָתְלוֹ" וְכוּ'. עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. וּמִזֶּה שֶׁהוֹסִיף אֶת הַמִּלָּה "לֶעָתִיד", [דָּבָר שֶׁאֵין דַּרְכּוֹ לִכְתֹּב בְּדֶרֶךְ כְּלָל בְּ"מִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן" שֶׁכֵּן כָּל הַסֵּפֶר מְדַבֵּר עַל הַבַּיִת לֶעָתִיד]. וּמָצָאנוּ שֶׁהִשְׁתַּמֵּשׁ בַּמִּלָּה לֶעָתִיד בִּדְבָרִים שֶׁהֵם שׁוֹנִים בְּמַהוּתָם מִבֶּעָבָר, [כְּמוֹ שֶׁכָּתַב (דף קפ"ה) וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: "אֲבָל לֶעָתִיד לָבֹא יִטְהַר הָעוֹלָם" וְכוּ'], לָכֵן, אֶפְשָׁר שֶׁסּוֹבֵר שֶׁדַּיְקָא לֶעָתִיד הַמִּזְבֵּחַ יִהְיֶה בְּמֶרְכַּז הַבַּיִת, מַה שֶּׁלֹּא הָיָה כֵן בְּבַיִת שֵׁנִי.
וְכֵן יִתָּכֵן לְהָבִיא עוֹד רְאָיָה לְכָךְ, מִמַּה שֶּׁכָּתַב שָׁם בְּהֶמְשֵׁךְ דְּבָרָיו: "כִּי לֹא הָיָה הַמִּזְבֵּחַ כָּךְ לְבַעֲבוּר יִהְיֶה בָּאֶמְצַע, אֶלָּא כִּי מִן הַדָּרוֹם הוּא מַתְחִיל וּמִפְּנֵי מִדּוֹתָיו הִגִּיעַ עַד סוֹף הַכֹּתֶל אֲשֶׁר לַהֵיכָל לַצָּפוֹן". עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. וּבְבַיִת שְׁלִישִׁי רֹחַב הֶחָצֵר הַפְּנִימִית יִהְיֶה מֵאָה אַמָּה וְלָכֵן הַמִּזְבֵּחַ יִהְיֶה בְּמֶרְכַּז הַבַּיִת בְּדִיּוּק. אֲבָל בְּבַיִת שֵׁנִי שֶׁרָחְבּוֹ הָיָה מֵאָה שְׁלֹשִׁים וְחָמֵשׁ אַמָּה (מידות פ"ה מ"א) יִתָּכֵן שֶׁסּוֹבֵר שֶׁהַמִּזְבֵּחַ הָיָה בִּדְרוֹם הָעֲזָרָה, כִּסְבָרַת רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן יַעֲקֹב. וּכְמוֹ שֶׁפָּסַק הָרַמְבָּ"ם (הל' יוה"כ פ"ג ה"ב). [ציור 16]
(5) מִזְבַּח הָעוֹלָה
לַמְרוֹת שֶׁעַל הַמִּזְבֵּחַ מַקְרִיבִים אֶת כָּל סוּגֵי הַקָּרְבָּנוֹת: חַטָּאת, אָשָׁם, שְׁלָמִים וְעוֹד, נִקְרָא הַמִּזְבֵּחַ מִזְבַּח הָעוֹלָה, כִּי קָרְבַּן הָעוֹלָה הוּא הַקָּרְבָּן הָרָצוּי לִפְנֵי ה', יוֹתֵר מִכָּל הַקָּרְבָּנוֹת. וְהֵבֵאנוּ חָמֵשׁ סִבּוֹת לְשֵׁם זֶה:
א) כְּדִבְרֵי הַגְּמָרָא בִּזְבָחִים (ז' ע"ב): "נִכְנַס פְּרַקְלִיט וְרִצָּה, נִכְנַס דּוֹרוֹן אַחֲרָיו". עַד כָּאן. וְהַדּוֹרוֹן הוּא קָרְבַּן הָעוֹלָה.
ב) כֻּלּוֹ כָּלִיל לַה',
ג) אֵינוֹ בָּא עַל אִסּוּר כָּרֵת כְּחַטָּאת, אוֹ כְּאָשָׁם שֶׁבָּא עַל גְּזֵלוֹת, אֶלָּא בָּא עַל הִרְהוּר הַלֵּב (מדרש תנחומא צו י"ג).
ד) מִפְּנֵי שֶׁהָעוֹלָה נִקְרֵאת "זִבְחֵי צֶדֶק" כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר בִּתְהִלִּים (נ"א, כ"א): "אָז תַּחְפֹּץ זִבְחֵי צֶדֶק עוֹלָה וְכָלִיל" וְגוֹ' (תנחומא צו י"ד)
ה) * יִצְחָק אָבִינוּ הֻקְרַב לַה' כְּקָרְבַּן עוֹלָה, וְזִכְרוֹנוֹ עוֹלֶה לִפְנֵי ה' תָּמִיד. וְכֵן מָצָאנוּ שֶׁה' רָאָה עֲפָרוֹ שֶׁל יִצְחָק בִּזְמַן דָּוִד וּבִטֵּל הַמַּגֵּפָה.
לַמִּזְבֵּחַ יֵשׁ מִסְפַּר שֵׁמוֹת: א) מִזְבַּח הָעוֹלָה. ב) מִזְבֵּחַ הַחִיצוֹן. ג) מִזְבַּח אֲבָנִים. ד) וּבַמִּשְׁכָּן הוּא נִקְרָא מִזְבַּח הַנְּחֹשֶׁת [ציור 18].
וּבְבֵית הָעוֹלָמִים [בַּמִּקְדָּשׁ] הוּא מֵאֲבָנִים, שֶׁנֶּאֱמַר: (שמות כ' כ"ב): "וְאִם מִזְבַּח אֲבָנִים תַּעֲשֶׂה לִּי" וְכוּ', וְהָרַמְבָּ"ם (הל' בית הבחירה פ"א הי"ג) פָּסַק: "מִפִּי הַשְּׁמוּעָה לָמְדוּ חוֹבָה שֶׁיִּהְיֶה אֲבָנִים, וְלֹא רְשׁוּת".
(6) בְּאַמַּת קֹדֶשׁ
וְכֵן שָׁנִינוּ בְּמַסֶּכֶת כֵּלִים (פי"ז משנה ט' ומשנה י') שֶׁיֶּשְׁנָם אַרְבָּעָה סוּגֵי אַמּוֹת מְדִידָה וְשָׁם (משנה י) רַבִּי מֵאִיר אוֹמֵר: "כָּל הָאַמּוֹת הֵן בֵּינוֹנִיּוֹת שֶׁיֵּשׁ בָּהֶן שִׁשָּׁה טְפָחִים, חוּץ מִ:
1) מִזְבַּח הַזָּהָב [מִזְבַּח הַקְּטֹרֶת שֶׁבַּהֵיכָל] [צִיּוּר 21].
2) הַקְּרָנוֹת שֶׁל מִזְבַּח הָעוֹלָה.
3) הַסּוֹבֵב [שֶׁל מִזְבַּח הָעוֹלָה].
4) הַיְּסוֹד [שֶׁל מִזְבַּח הָעוֹלָה], שֶׁמּוֹדְדִין אוֹתָם בְּאַמַּת חֻלִּין, שֶׁיֵּשׁ בָּהּ חֲמִשָּׁה טְפָחִים.
וְהַגְּמָרָא בִּמְנָחוֹת (צ"ז ע"א) הֵבִיאָה דִּבְרֵי רַבִּי מֵאִיר וְרַבִּי יְהוּדָה (בכלים פי"ז מ"י) וְכָתְבָה שֶׁמְּקוֹר דִּבְרֵיהֶם הוּא אֶצְלֵנוּ (ביחזקאל מ"ג י"ג) עַד כָּאן. וְכֵן בְּמִדּוֹת אֵלּוּ בָּנוּ הַבַּיִת וְהַמִּזְבֵּחַ בְּבַיִת שֵׁנִי. וְכֵן פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (הל' בית הבחירה פ"ב הלכה ו'-ז'). [וְעַיֵּן עוֹד בָּעִנְיָן בְּחֵלֶק א' שֶׁל הַסֵּפֶר "לְשִׁכְנוֹ תִדְרְשׁוּ" בְּפֶרֶק מ' פָּסוּק ה' הֶעָרָה 2]. וְכֵן כָּתַב הָרַמְחַ"ל בְּ"מִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן" (עמ' קפ"ג) וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: "וְצָרִיךְ שֶׁתֵּדַע, כִּי יֵשׁ אַמָּה בַּת שִׁשָּׁה טְפָחִים וְאַמָּה בַּת חֲמִשָּׁה. וְאַמָּה בַּת שִׁשָּׁה הִיא מִן הַזָּכָר וְאַמָּה בַּת חֲמִשָּׁה הִיא מִן הַנְּקֵבָה. וְנִמְצָא הַכָּבוֹד הַזֶּה סוֹד הָהֵ"א שֶׁבַּשֵּׁם, עַל כֵּן אַמּוֹת הַקְּרָנוֹת בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים". [צִיּוּר 17ג]
וְכֵן מִכָּאן נִרְאֶה לַעֲנִיּוּת דַּעְתִּי שֶׁגַּם לָרַמְחַ"ל שַׁיָּךְ לוֹמַר עַל הָאַמָּה הַתַּחְתּוֹנָה שֶׁל הַיְּסוֹד שֶׁהִיא 'הַחֵיק' בְּגֹבַהּ חָמֵשׁ אַמּוֹת כְּדַעַת הַתּוֹסְפוֹת יוֹם טוֹב. שֶׁכֵּן לִבְנַת הַסַּפִּיר כְּנֶגֶד הַסְּפִירוֹת יְסוֹד וּמַלְכוּת, וְכֵן מוּבָא בְּעֵץ חַיִּים וְאוֹצָרוֹת וְעוֹד שֶׁהוּא כְּנֶגֶד מַלְכוּת דְּזָ"א שֶׁהִיא עֲטֶרֶת הַיְּסוֹד שֶׁלְּזָ"א וְלֹא בַּמַּלְכוּת הַכְּלָלִית עִם זֹאת מְדֻבָּר בַּמַּלְכוּת [דְּזָ"א], שֶׁהִיא נוּקְ' בִּפְרָטוּתָהּ, וְלָכֵן הִיא כְּנֶגֶד אוֹת ה' דְּשֵׁם י-ק-ו-ק. וְלָכֵן נִרְאֶה לַעֲנִיּוּת דַּעְתִּי שֶׁגַּם לָרַמְחַ"ל אַמָּה תַּחְתּוֹנָה שֶׁל הַיְּסוֹד הִיא חָמֵשׁ אַמּוֹת כְּדִבְרֵי הַתּוֹסְפוֹת יוֹם טוֹב שֶׁכֵּן הַנִּרְאֶה לַעֲנִיּוּת דַּעְתִּי שֶׁהָאַמָּה הַתַּחְתּוֹנָה שֶׁל הֵיכַל לִבְנַת הַסַּפִּיר הִיא כְּנֶגֶד עֲטֶרֶת הַיְּסוֹד שֶׁהִיא כְּנֶגֶד הַמַּלְכוּת הַכְּלָלִית.
וְהַנִּרְאֶה לַעֲנִיּוּת דַּעְתִּי שֶׁלָּכֵן רַק לֶעָתִיד שֶׁהַמַּלְכוּת תִּגְדַּל וְכִתְרָהּ תִּגְדַּל לְגֹבַהּ רוּחָנִי כְּכֶתֶר זָ"א, יְסוֹד הַמִּזְבֵּחַ יִגְדַּל לִשְׁתֵּי אַמּוֹת, בְּעוֹלָמֵנוּ סְפִירַת הַמַּלְכוּת שֶׁהִיא גִּלּוּי מַלְכוּתוֹ בְּעוֹלָמֵנוּ לְמַטָּה וְהַקָּלִי לֶעָתִיד יִתְבַּטְּלוּ, לָכֵן לֶעָתִיד הַשְּׁכִינָה תִּהְיֶה בְּגָלוּי וְלֹא יִינְקוּ מִמֶּנָּה הַחִיצוֹנִים.
וּכְעֵין זֶה הַנִּרְאֶה לַעֲנִיּוּת דַּעְתִּי שֶׁבִּמְקוֹם יָכִין וּבֹעַז שֶׁבְּבַיִת שֵׁנִי הָיוּ לִפְנֵי הַהֵיכָל יִהְיוּ הַתִּמֹרִים שֶׁהֵם כְּנֶגֶד נוֹצֵר וְנַקֵּה שֶׁמְּקוֹרָם בַּהֵיכָל. וְאִלּוּ נֶגֶד נֶצַח וָהוֹד יִתְגַּלּוּ בִּמְקוֹמָן בִּשְׁלֵמוּת כַּלְּשָׁכוֹת הַתַּחְתּוֹנוֹת וְאִלּוּ לְצִדֵּי הַהֵיכָל יִהְיוּ תִּמוֹרִים – שְׁנֵי הַמַּזָּלוֹת שֶׁאָז גִּלּוּי הַעֲבָרַת שֶׁפַע בִּשְׁלֵמוּת וְהַבַּיִת כֻּלּוֹ בְּדֻגְמַת עֶשֶׂר סְפִירוֹת כְּלָלִיּוֹת בִּשְׁלֵמוּת כָּל דָּבָר בִּמְקוֹמוֹ וְלֹא כְּבֶעָבָר שֶׁנֶּצַח וָהוֹד הָיוּ לְמַעְלָה.
וַה' יְזַכֵּנִי לְכַוֵּן לָאֱמֶת וְאִם צָרִיךְ נְתַקֵּן.
[כה] אֲבָל
כָּתוּב (פס' י"ג): "וְאֵלֶּה מִדּוֹת הַמִּזְבֵּחַ בָּאַמּוֹת אַמָּה אַמָּה וָטֹפַח". וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י: "בְּאַמָּה בַּת שִׁשָּׁה שֶׁהִיא אַמָּה וָטֹפַח בְּאַמָּה בַּת חֲמִשָּׁה".
"וְחֵיק הָאַמָּה וְאַמָּה רֹחַב" – רַשִּׁ"י: "…הָאַמָּה אַמַּת חֹל וְלֹא אַמָּה וָטֹפַח שֶׁהִיא אַמָּה בַּת שִׁשָּׁה" [דְּהַיְנוּ אַמַּת חֹל = חֲמִשָּׁה טְפָחִים].
וְכֵן בִּמְנָחוֹת (צ"ז ע"ב) פֵּרַשׁ רַשִּׁ"י (לפי הגהות צ"ק) בְּד"ה וְחֵיק הָאַמָּה – "בְּאֵלּוּ אֲנִי אוֹמֵר שֶׁיְּהוּ הָאַמּוֹת בַּת חָמֵשׁ", עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. וְכֵן פֵּרַשׁ רַשִּׁ"י בְּעֵרוּבִין (ד' ע"א).
וְכֵן כָּתַב בְּמִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן (עמ' קצ"ט פ"ב מ"ד) בְּמִדּוֹת הַמִּזְבֵּחַ: "אַמָּה שֶׁאָמְרוּ בַּת שִׁשָּׁה טְפָחִים, חוּץ מִן הַקְּרָנוֹת, וּכְנִיסַת הַסּוֹבֵב וְהַיְּסוֹד שֶׁהֵם בְּאַמָּה בַּת חֲמִשָּׁה ". [ציור 17]
[כו] [חֵיק] יְסוֹד הַמִּזְבֵּחַ
הַיְּסוֹד וְהַסּוֹבֵב
יְסוֹד הַמִּזְבֵּחַ בְּבַיִת שֵׁנִי הָיָה בְּגֹבַהּ אַמָּה [בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים] (מדות פ"ג מ"א) (מדות פ"ג מ"א) [ציור 19]. וְאִלּוּ בְּבַיִת שְׁלִישִׁי הַיְּסוֹד יִהְיֶה בְּגֹבַהּ שְׁתֵּי אַמּוֹת, כַּמּוּבָא בַּנָּבִיא יְחֶזְקֵאל (פס' י"ד). כְּמוֹ שֶׁפֵּרְשׁוּ חֲזַ"ל (מנחות צ"ז ע"ב) וְרַשִּׁ"י שָׁם. וְכֵן פֵּרְשׁוּ כָּאן בַּנָּבִיא (פס' י"ד) רַשִּׁ"י, מְצוּדַת דָּוִד, מְצוּדַת צִיּוֹן וְהַמַּלְבִּי"ם. וְכֵן הָרַמְחַ"ל בְּ"מִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן" (עמ' קפ"ב, עמ' קצ"ט פ"ב מ"ד) וְעוֹד מְפָרְשִׁים. [ציור 22]
רַשִּׁ"י (פס' י"ג) ד"ה "וְזֶה גַּב הַמִּזְבֵּחַ", פֵּרַשׁ עַל בַּיִת שֵׁנִי שֶׁחֵיק הָאַמָּה הוּא עֲלִיַּת הַיְּסוֹד [בַּגֹּבַהּ], מוֹדְדִים אוֹתוֹ בְּאַמָּה בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים, אֲבָל רֹחַב הַיְּסוֹד [גַּג הַיְּסוֹד] נִמְדָּד בְּאַמָּה בַּת שִׁשָּׁה טְפָחִים. וּדְבָרָיו עַל פִּי הַמַּסְקָנָה בִּמְנָחוֹת (צ"ז ע"ב בשורה האחרונה) שֶׁכָּתוּב: אֶלָּא חֵיק הָאַמָּה בְּגָבְהָהּ. [וְכֵן פֵּרַשׁ רַשִּׁ"י בְּעֵרוּבִין ד' ע"א]. [ציור 19]
וְכֵן כְּנִיסַת הַסּוֹבֵב נִמְדֶּדֶת בְּאַמָּה בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים. רַשִּׁ"י (אצלנו בפס') כַּמּוּבָא בַּהֶעָרָה 6. [ציור 22]
וְאִלּוּ הָרַמְבָּ"ם (הלכות בית הבחירה פרק ב') פָּסַק בַּהֲלָכָה ז': עָלָה חֲמִשָּׁה טְפָחִים וְכָנַס חֲמִשָּׁה טְפָחִים זֶה הַיְּסוֹד. כָּנַס חֲמִשָּׁה טְפָחִים זֶה [כְּנִיסַת] הַסּוֹבֵב. עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. לְשִׁטָּתוֹ, גַּם בְּגֹבַהּ וְגַם בְּרֹחַב הַיְּסוֹד הַמְּדִידָה בְּאַמָּה בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים. [ציור 20]
וְכֵן פֵּרַשׁ הַתּוֹסְפוֹת יוֹם טוֹב (בצורת הבית סימן לח) אֶת דַּעַת הָרַמְבָּ"ם.
וּבְמִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן (עמ' קפ"ג) כָּתַב: "עַל כֵּן אַמּוֹת הַקְּרָנוֹת בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים. וְכֵן כָּתַב (בעמ' קצ"ט פ"ב מ"ד): אַמָּה שֶׁאָמְרוּ בַּת שִׁשָּׁה טְפָחִים, חוּץ מִן הַקְּרָנוֹת, וּכְנִיסַת הַסּוֹבֵב וְהַיְּסוֹד שֶׁהֵן בְּאַמָּה בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים", עַד כָּאן. וְלֹא פֵּרַשׁ אִם מְדֻבָּר בְּכוֹנֵס אוֹ בְּעוֹלֶה [בַּגֹּבַהּ].
גֹּבַהּ הַיְּסוֹד י"א טְפָחִים
גֹּבַהּ הַיְּסוֹד שְׁתֵּי אַמּוֹת. וּמְדִידָתוֹ מִתְחַלֶּקֶת לִשְׁנֵי סוּגֵי אַמּוֹת מְדִידָה.
1) גֹּבַהּ הָאַמָּה הַתַּחְתּוֹנָה הַסְּמוּכָה לָאָרֶץ נִמְדָּד בְּאַמָּה בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים. [ציור 22א]
2) גֹּבַהּ הָאַמָּה הַשְּׁנִיָּה שֶׁמֵּעָלֶיהָ נִמְדָּד בְּאַמָּה בַּת שִׁשָּׁה טְפָחִים . [ציור 22ב]
וּדְבָרֵינוּ כָּאן הֵם לְפִי פֵּרוּשׁ הַתּוֹסְפוֹת יוֹם טוֹב (ב"צורת הבית" סימן ל"ט עמ' קט"ז, וכן ב"צורת הבית המחודש" פס' י"ג). וְכֵן עַל פִּי חֲזַ"ל בִּמְנָחוֹת (צ"ז ע"ב, ולפי רבי שם נ"ג ע"ב) כְּפִי שֶׁעָשׂוּ בְּבַיִת שֵׁנִי עַל פִּי דִּבְרֵי הַנְּבוּאָה לְגַבֵּי בַּיִת שְׁלִישִׁי (יחזקאל מ"ג י"ג) אֶת הַמִּזְבֵּחַ בְּגֹבַהּ נ"ח טְפָחִים. וְעַיֵּן לְקַמָּן הֶעָרָה [מז], ובהשלמת שרת הערה 18, מדוע היסוד בגובה י"א טפחים ולא י' טפחים [ציור 22ג].
הַגִּרְסָא בְּרַשִּׁ"י
פֵּרַשׁ רַשִּׁ"י (בפס' י"ג) בְּד"ה וְחֵיק הָאַמָּה: אֲבָל הַיְּסוֹד "שֶׁלֹּא" נִמְדָּד בְּאַמָּה שֶׁל חֹל שֶׁהִיא בַּת חֲמִשָּׁה וְכוּ'.
וְאֶפְשָׁר בִּשְׁתֵּי דְּרָכִים לְהַסְבִּיר דְּבָרָיו.
1) צָרִיךְ לְהַגִּיהַּ בְּרַשִּׁ"י (בשם ידידי הרב עודד אמרוסי שליט"א והמפרשים כדלקמן), וְלִכְתּוֹב: אֲבָל הַיְּסוֹד "שֶׁלּוֹ", נִמְדָּד בְּאַמָּה שֶׁל חֹל, שֶׁהִיא בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים. בְּאוֹת "ו" וְלֹא בְּאוֹת "א", עַד כָּאן. שֶׁכֵּן אַמַּת חֹל שָׁוָה חֲמִשָּׁה טְפָחִים, וְאַמַּת קֹדֶשׁ שָׁוָה שִׁשָּׁה טְפָחִים. וְהַיְּסוֹד נִמְדָּד בְּאַמַּת חֹל שֶׁל חֲמִשָּׁה טְפָחִים, וְאַחַר הַהַגָּהָה יוּבְנוּ הַדְּבָרִים כִּפְשָׁטָם שֶׁהַיְּסוֹד נִמְדָּד בְּאַמָּה בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים. וְכֵן כָּתוּב בְּסֵפֶר "הַמִּקְדָּשׁ הַשְּׁלִישִׁי" (של הרה"ג שאול שפר זצ"ל) וְכָתוּב בְּרַשִּׁ"י: הַיְּסוֹד "שֶׁלּוֹ" וְכוּ'. וְכֵן פֵּרַשׁ הַתּוֹסְפוֹת יוֹם טוֹב בְּ"צוּרַת הַבַּיִת הַמְחֻדָּשׁ" עַל פָּסוּק י"ג וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: פֵּרַשׁ רַשִּׁ"י אֲבָל הַיְּסוֹד "שֶׁלּוֹ", עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. הֲרֵי שֶׁצִּטְּטוּ דִּבְרֵי רַשִּׁ"י שֶׁלֹּא כַּמּוּבָא אֶצְלֵנוּ בַּסְּפָרִים בְּאוֹת "א", אֶלָּא בְּאוֹת "ו".
2) שֶׁלֹּא נַעֲשֶׂה הַגָּהָה בִּדְבָרָיו, וּנְחַלֵּק דִּבְרֵי רַשִּׁ"י לִשְׁנֵי עִנְיָנִים בְּפָסוּק י"ג, [וּפֵרוּשׁ זֶה נִשְׁמָע תְּחִלָּה דָּחוּק, אֲבָל כְּשֶׁנִּתָּן לְיַשֵּׁב כִּלְשׁוֹן הַכָּתוּב עָדִיף מִלְּשַׁנּוֹת וְכוּ'] וְכָךְ נְפָרֵשׁ בְּרַשִּׁ"י.
חֵלֶק א' מַה שֶּׁכָּתַב רַשִּׁ"י: אֲבָל הַיְּסוֹד שֶׁלֹּא נִמְדָּד בְּאַמָּה שֶׁל חֹל שֶׁהִיא בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים, עַד כָּאן. הַכַּוָּנָה עַל הָאַמָּה הָעֶלְיוֹנָה שֶׁל הַיְּסוֹד שֶׁנִּמְדֶּדֶת בְּאַמָּה שֶׁל שִׁשָּׁה טְפָחִים, שֶׁכֵּן לַיְּסוֹד שְׁתֵּי אַמּוֹת, אַמָּה אַחַת בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים, וְאִלּוּ הָאַמָּה הַשְּׁנִיָּה לֹא נִמְדֶּדֶת בְּאַמָּה בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים אֶלָּא בְּאַמָּה שֶׁל שִׁשָּׁה טְפָחִים/ [ציור 22א]
חֵלֶק ב' הַכָּתוּב בְּרַשִּׁ"י: חֵיק לְשׁוֹן חִקּוּיוֹ קְבִיעוּת, וְהִיא הַיְּסוֹד, הָאַמָּה אַמַּת חֹל, וְלֹא אַמָּה וָטֹפַח שֶׁהִיא אַמָּה בַּת שִׁשָּׁה וְכֵן שָׁנִינוּ בִּמְנָחוֹת וְכוּ', עַד כָּאן. בְּחֵלֶק ב' רַשִּׁ"י מַסְבִּיר עַל פִּי דִּבְרֵי הַגְּמָרָא (מנחות צ"ז ע"א), שֶׁהָאַמָּה הַתַּחְתּוֹנָה שֶׁל הַיְּסוֹד בַּמָּקוֹם שֶׁל הַקַּרְקַע, נִמְדֶּדֶת בְּאַמַּת חֻלִּין שֶׁל חֲמִשָּׁה טְפָחִים. [ציור 22ב]
וּלְפִי זֶה יוּבַן מַדּוּעַ רַשִּׁ"י שׁוּב מְפָרֵשׁ אֶת הַפָּסוּק: וְחֵיק הָאַמָּה זֶה הַיְּסוֹד.
שֶׁכֵּן בַּהַתְחָלָה הִסְבִּיר לְגַבֵּי כָּל אַמָּה בְּנִפְרָד, וְאַחַר כָּךְ הִסְבִּיר אֶת הַפָּסוּק בַּנָּבִיא שֶׁחֵיק הָאַמָּה הִיא הַיְּסוֹד. יוֹצֵא, שֶׁהַשֵּׁם יְסוֹד כּוֹלֵל אֶת שְׁתֵּי הָאַמּוֹת, וְרַק חֵיק הָאַמָּה שֶׁכָּתוּב בְּפָסוּק י"ג (עפ"י מנחות צ"ז ע"ב), הוּא שֶׁנִּמְדָּד בְּאַמָּה בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים, וְלֹא הָאַמָּה הָעֶלְיוֹנָה שֶׁל הַיְּסוֹד [הֶסְבֵּר זֶה דָּחוּק מְעַט]
סִכּוּם
א) לְפִי חֲזַ"ל בִּמְנָחוֹת (דף צז ע"ב בשורה האחרונה) הַיְּסוֹד שֶׁהוּא חֵיק הָאַמָּה שֶׁנִּמְדָּד בְּאַמָּה בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים מִסְתַּדֵּר כְּהֶסְבֵּר הַתּוֹסְפוֹת יוֹם טוֹב שֶׁרַק אַמָּה תַּחְתּוֹנָה הִיא נִקְרֵאת "חֵיק הָאַמָּה" הִיא בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים, וּמִמֵּילָא הַנִּשְׁאָר הִיא הָאַמָּה הָעֶלְיוֹנָה שֶׁל הַיְּסוֹד, נִמְדֶּדֶת בְּאַמָּה בַּת שִׁשָּׁה טְפָחִים, וְיִסְתַּדֵּר גַּם לְפִי רַשִּׁ"י כְּהֶסְבֵּר "צ"ק" שָׁם.
ב) לְפִי "מִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן" הַיְּסוֹד כְּנֶגֶד הֵיכַל "לִבְנַת הַסַּפִּיר (עמ' קפ"ב), שֶׁהוּא כְּנֶגֶד הַסְּפִירוֹת יְסוֹד וּמַלְכוּת. לְמַעֲשֶׂה כְּנֶגֶד עֲטֶרֶת יְסוֹד דְּזָ"א-שֶׁהִיא כְּנֶגֶד הַמַּלְכוּת הַכְּלָלִית, וְגַם הִיא נִמְדֶּדֶת בְּאַמָּה בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים, וְאוֹת ו' כְּנֶגֶד הַיְּסוֹד כַּמּוּבָא בְּ"אוֹצְרוֹת חַיִּים". [וְעַיֵּן בִּרְצוֹת ה' בְּפֵרוּשׁ "עֲלִי בְאֵר" בַּמַּאֲמָר "מִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן" לָרַמְחַ"ל]. וְזֶה הַנִּרְאֶה לַעֲנִיּוּת דַּעְתִּי וְהילל"ו.
[כז] קַרְנוֹת הַמִּזְבֵּחַ
מַסְקָנַת הַגְּמָרָא בִּמְנָחוֹת (צ"ח ע"א) עַל הַקְּרָנוֹת: לָא שְׁנָא הָכִי וְלָא שְׁנָא הָכִי, וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י בְּד"ה לָא שְׁנָא הָכִי וְכוּ', וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: "כְּלוֹמַר כְּנִיסָתָן דִּקְרָנוֹת אִי בָּעֵי לְמֵימַר נַמִּי בְּאַמָּה בַּת חָמֵשׁ", עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. שֶׁפֵּרוּשׁוֹ שֶׁהַקְּרָנוֹת אָרְכָּן וְרָחְבָּן נִמְדָּד בְּאַמָּה בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים [ציור 22ד].
וְכֵן גַּם גֹּבַהּ הַקְּרָנוֹת לְרַשִּׁ"י שָׁם (צ"ז ע"ב בשורה האחרונה ד"ה גבולה על שפתה) נִמְדָּד בְּאַמָּה בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים, וְכֵן פֵּרַשׁ רַשִּׁ"י כָּאן בַּנָּבִיא (פס' י"ג) בְּד"ה וּגְבוּלָהּ אֶל שְׂפָתָהּ".
וְאִלּוּ הָרַמְבָּ"ם (הל' בית הבחירה פ"ב ה"ח) פָּסַק: וְגֹבַהּ כָּל קֶרֶן וָקֶרֶן חֲמִשָּׁה טְפָחִים, וְרִבּוּעַ כָּל קֶרֶן אַמָּה עַל אַמָּה.
וְהַכֶּסֶף מִשְׁנֶה פֵּרַשׁ שֶׁהָרַמְבָּ"ם שִׁנָּה וְכָתַב פַּעַם טְפָחִים וּפַעַם אַמּוֹת לְהוֹדִיעַ לָנוּ אֵיפֹה בְּאַמָּה בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים, וְאֵיפֹה בְּאַמָּה בַּת שִׁשָּׁה טְפָחִים [כְּשֶׁכָּתַב אַמָּה כַּוָּנָתוֹ לְאַמָּה בַּת שִׁשָּׁה טְפָחִים].
וּבְמִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן (עמ' קצ"ט פ"ב מ"ד) כָּתַב: אַמָּה שֶׁאָמְרוּ בַּת שִׁשָּׁה טְפָחִים. חוּץ מִן הַקְּרָנוֹת… שֶׁהִיא בְּאַמָּה בַּת חֲמִשָּׁה, עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. וְלֹא פֵּרַשׁ אִם זֶה בְּעוֹלֶה אוֹ גַּם בְּכוֹנֵס. וְכֵן שָׁם (עמ' קפג) הִסְבִּיר: "עַל כֵּן אַמּוֹת הַקְּרָנוֹת 5 טְפָחִים". עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. מַשְׁמַע שֶׁסּוֹבֵר כְּרַשִּׁ"י, בַּגֹּבַהּ וְכֵן בָּרֹחַב בְּאַמָּה בַּת 5 טְפָחִים.
(7) אֲבָל יְסוֹד שֶׁלּוֹ
גִּרְסַת רַשִּׁ"י
רַשִּׁ"י (בפס' י"ג) בְּד"ה "וְחֵיק הָאַמָּה" בָּא לְהַסְבִּיר שֶׁהַיְּסוֹד נִמְדָּד בְּאַמָּה בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים כְּדִבְרֵי חֲזַ"ל בִּמְנָחוֹת (צ"ז ע"א, צ"ח ע"א) [ציור 22א].
אֶלָּא שֶׁבְּפֵרוּשׁוֹ בְּאוֹתוֹ פָּסוּק כָּתַב שָׁם בְּאוֹתוֹ דִּבּוּר: "אֲבָל הַיְּסוֹד שֶׁלֹּא נִמְדָּד בְּאַמָּה שֶׁל חֹל בַּת חֲמִשָּׁה " וְכוּ', שֶׁפֵּרוּשׁוֹ שֶׁהַיְּסוֹד אֵינֶנּוּ נִמְדָּד בְּאַמַּת חֹל בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים אֶלָּא בַּת שִׁשָּׁה טְפָחִים וְזֶה אֵינוֹ כְּדִבְרֵי הַגְּמָרָא בִּמְנָחוֹת.
לָכֵן פֵּרַשׁ יְדִידִי הָרַב עוֹדֵד אַמְרוּסִי שליט"א שֶׁיֵּשׁ לִגְרוֹס בְּרַשִּׁ"י "שֶׁלּוֹ" בְּאוֹת ו' וְלֹא בְּאוֹת א'. וְלִכְאוֹרָה מִסְתַּבֵּר. וּכְבָר הַתּוֹסְפוֹת יוֹם טוֹב בְּצוּרַת הַבַּיִת הַמְחֻדָּשׁ (פס' י"ג), נִרְגַּשׁ מִזֶּה וְגָרַס בְּדִבְרֵי רַשִּׁ"י אַחֶרֶת, וְכָתַב "שֶׁלּוֹ" בְּאוֹת ו', וְלֹא בְּאוֹת א'. וְכֵן בְּסֵפֶר "עִנְיְנֵי הַמִּשְׁכָּן וְהַמִּקְדָּשׁ" בְּחֵלֶק "הַבַּיִת הַשְּׁלִישִׁי" שֶׁל הָרה"ג שָׁאוּל שֶׁפֶר, גָּרַס בְּרַשִּׁ"י "שֶׁלּוֹ" בְּאוֹת ו'. עַל כֵּן אֶפְשָׁר שֶׁכֵּן הִיא הַגִּרְסָא הַנְּכוֹנָה וְיֵשׁ לְהַגִּיהַּ וְלִכְתּוֹב "שֶׁלּוֹ" בְּאוֹת ו'.
*אָמְנָם אֶפְשָׁר שֶׁאֵין הֶכְרֵחַ לְהַגִּיהַּ בְּרַשִּׁ"י (בפס' י"ג) שֶׁכָּתַב "אֲבָל הַיְּסוֹד שֶׁלֹּא נִמְדָּד בְּאַמָּה שֶׁל חֹל שֶׁהִיא בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים" וְכוּ' מִמִּסְפַּר סִבּוֹת לְקַמָּן. וְגַם הֶאֱרִיךְ כָּאן מְעַט וְהִסְבִּיר פַּעֲמַיִם אֶת הַמִּלָּה "חֵיק הָאַמָּה", וְלָכֵן יִתָּכֵן שֶׁבָּא לְהַסְבִּיר שֶׁהַיְּסוֹד נֶחְלָק לִשְׁנֵי חֲלָקִים. הַחֵיק, אַמָּתוֹ הַתַּחְתּוֹנָה שֶׁהִיא "חֵיק הָאַמָּה", נִמְדֶּדֶת בְּאַמָּה בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים, וְהַשְּׁנִיָּה-שֶׁמֵּעָלָיו נִמְדֶּדֶת בְּאַמָּה בַּת שִׁשָּׁה טְפָחִים, וּשְׁתֵּיהֶן בְּיַחַד הֵן הַיְּסוֹד. הָאַמָּה הָרִאשׁוֹנָה הַתַּחְתּוֹנָה נִקְרֵאת "חֵיק הַיְּסוֹד", וְהָאַמָּה הָעֶלְיוֹנָה "הַיְּסוֹד". וּרְאֵה בַּגְּמָרָא שֶׁהִסְבִּירוּ חֲזַ"ל שֶׁ"חֵיק הָאַמָּה" הִיא בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים. וְלָכֵן פֵּרַשׁ רַשִּׁ"י פַּעֲמַיִם אֶת הַמִּלִּים "וְחֵיק הָאַמָּה". בַּתְּחִלָּה פֵּרַשׁ – אֲבָל הַיְּסוֹד שֶׁלֹּא נִמְדָּד וְכוּ'. וְאַחַר כָּךְ פֵּרַשׁ "וְחֵיק הָאַמָּה" – זֶה הַיְּסוֹד. כַּוָּנָתוֹ בַּתְּחִלָּה עַל הַחֵיק הַנִּמְדָּד בְּאַמָּה בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים, וְאַחַר כָּךְ כַּוָּנָתוֹ עַל הָאַמָּה הָעֶלְיוֹנָה [הַיְּסוֹד], הַנִּמְדֶּדֶת בְּאַמָּה בַּת שִׁשָּׁה טְפָחִים. [ציור 22 א,ב]
וְהִנֵּה בֶּעָבָר מֵהַמִּשְׁכָּן עַד בַּיִת שֵׁנִי, הַיְּסוֹד הָיָה בְּגֹבַהּ אַמָּה אַחַת בִּלְבַד שֶׁהִיא בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים – וּלְפִי זֶה מוּבָן מְעַט לָמָה הָיְתָה שׁוֹנָה וְרַק בַּת חֲמִשָּׁה וְלֹא בַּת שִׁשָּׁה טְפָחִים, שֶׁכֵּן הִיא כּוֹלֶלֶת אֶת הַמַּלְכוּת שֶׁהִיא כְּנֶגֶד אוֹת ה' שֶׁבְּשֵׁם י-ק-ו-ק. אֲבָל לֶעָתִיד בְּבַיִת שְׁלִישִׁי הַיְּסוֹד שֶׁל הַמִּזְבֵּחַ יִהְיֶה בס"ד בְּגֹבַהּ שְׁתֵּי אַמּוֹת. נִמְצָא שֶׁהֵיכַל לִבְנַת הַסַּפִּיר שֶׁכְּנֶגֶד שְׁתֵּי הַסְּפִירוֹת יְסוֹד וּמַלְכוּת, הוּא יִהְיֶה בִּשְׁלֵמוּת שֶׁל גִּלּוּי שָׁלֵם שֶׁל שְׁתֵּי סְפִירוֹת, [שֶׁכֵּן בְּכָל בֵּית הַמִּקְדָּשׁ כּוֹלֵל עַד עֶזְרַת נָשִׁים לֶעָתִיד רוֹאִים בְּהֶדְיָא אֶת כָּל עֶשֶׂר הַסְּפִירוֹת בְּסִדְרָן, וְכֵן הַדָּבָר גַּם בִּיסוֹד הַמִּזְבֵּחַ] כְּמוֹ יְסוֹד הַמִּזְבֵּחַ שֶׁיִּגְדַּל לִשְׁתֵּי אַמּוֹת, לְגִלּוּי שָׁלֵם בְּעוֹלָמֵנוּ שֶׁל סְפִירוֹת יְסוֹד וּמַלְכוּת. וְכַנִּלְמָד הֲרֵי הַיְּסוֹד כְּנֶגֶד אוֹת ו' וְכֵן מִתְגַּלֶּה בְּעוֹלָמֵנוּ כְּשִׁשָּׁה טְפָחִים גֹּבַהּ, וְהָאַמָּה הַשְּׁנִיָּה שֶׁהִיא כַּנִּלְמָד כְּנֶגֶד סְפִירַת הַמַּלְכוּת הִיא כְּנֶגֶד אוֹת ה', שֶׁהֵם חֲמִשָּׁה טְפָחִים. וּלְפִי זֶה אֵין הֶכְרֵחַ לַהַגָּהָה בְּדִבְרֵי רַשִּׁ"י, שֶׁכֵּן רַשִּׁ"י הָיָה מְקֻבָּל וְכָתַב דְּבָרָיו עַל פִּי הַפְּשָׁט אֲבָל הֶעֱלִים וְסָתַם בְּהַרְבֵּה דְּבָרִים [עַיֵּן בִּ"לְשִׁכְנוֹ תִדְרְשׁוּ" חֵלֶק א'].
וְכָאן נִרְאֶה לַעֲנִיּוּת דַּעְתִּי שֶׁרַשִּׁ"י שֶׁכְּבָר כָּתַב שֶׁהוּא מְפָרֵשׁ לְפִי פְּשַׁט הַדְּבָרִים וְלֹא רָצָה לָצֵאת מִדַּרְכּוֹ, לָכֵן כָּתַב כְּמוֹ שֶׁכָּתַב, וְלֹא כָּתַב שֶׁהַיְּסוֹד בְּחֶלְקוֹ הָעֶלְיוֹן הוּא שִׁשָּׁה טְפָחִים, רַק כָּתַב "וְהַיְּסוֹד שֶׁלֹּא נִמְדָּד בְּאַמָּה שֶׁל חֹל שֶׁהִיא בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים". וּמִמֵּילָא הוּא שִׁשָּׁה טְפָחִים כַּנִּזְכָּר לְעֵיל בַּחֲזַ"ל שֶׁכָּל הַטְּפָחִים הֵם בְּגֹדֶל שִׁשָּׁה טְפָחִים מִלְּבַד מִזְבַּח הַזָּהָב (הקטורת) וְהַיְּסוֹד, כְּנִיסַת הַסּוֹבֵב וְקַרְנוֹת מִזְבַּח הָעוֹלָה, שֶׁהֵם בְּגֹדֶל חֲמִשָּׁה טְפָחִים.
וּלְגַבֵּי חֲזַ"ל הַנַּ"ל שֶׁהַיְּסוֹד בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים כָּתַב שׁוּב רַשִּׁ"י בְּפִסְקָא חֲדָשָׁה וְהִסְבִּיר "שֶׁחֵיק הָאַמָּה" שֶׁמּוּבָא בִּיחֶזְקֵאל "הִיא הַיְּסוֹד", וּמִמֵּילָא כְּבָר אָמְרוּ חֲזַ"ל כַּנַּ"ל שֶׁיְּסוֹד הַמִּזְבֵּחַ בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים – שֶׁהַנִּרְאֶה לַעֲנִיּוּת דַּעְתִּי שֶׁרַשִּׁ"י כִּוֵּן לוֹמַר שֶׁהוּא עִקָּרוֹ שֶׁל הַיְּסוֹד, וּמִמֵּילָא גֹּבַהּ אַמַּת יְסוֹד הַמִּזְבֵּחַ הַתַּחְתּוֹנָה בַּת חָמֵשׁ אַמּוֹת וּכְדִבְרֵי חֲזַ"ל שֶׁחֵיק הָאַמָּה הִיא עִקַּר הַיְּסוֹד שֶׁמִּדָּתָהּ חֲמִשָּׁה טְפָחִים.
וְכֵן אֵין הֶכְרֵחַ לוֹמַר שֶׁרַשִּׁ"י פֵּרַשׁ שֶׁשְּׁתֵי הָאַמּוֹת שֶׁל הַיְּסוֹד נִמְדָּדוֹת בְּאַמָּה בַּת שִׁשָּׁה טְפָחִים, שֶׁכֵּן רַשִּׁ"י לֹא פֵּרַשׁ לֹא לְכָאן וְלֹא לְכָאן שֶׁשְּׁתֵי הָאַמּוֹת בְּאוֹתָהּ מִדָּה, רַק כָּתַב שֶׁחֵיק הָאַמָּה הוּא הַיְּסוֹד. וְכֵן פֵּרַשׁ רַשִּׁ"י (בפס' י"ג) בְּאוֹתוֹ דִּבּוּר: "חֵיק לְשׁוֹן חִקּוּיוֹ קְבִיעוּת וְהִיא הַיְּסוֹד, הָאַמָּה אַמַּת חֹל וְלֹא אַמָּה וָטֹפַח" וְכוּ'. עַד כָּאן. * וְהַנִּרְאֶה לַעֲנִיּוּת דַּעְתִּי שֶׁבָּא לְפָרֵשׁ שֶׁרַק הָאַמָּה הַתַּחְתּוֹנָה, שֶׁהִיא "חֵיק הַיְּסוֹד", נִמְדֶּדֶת בְּאַמָּה בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים. וּכְמוֹ שֶׁפֵּרַשׁ הַתּוֹסְפוֹת יוֹם טוֹב. כַּמּוּבָא לְקַמָּן בְּהֶעָרָה 18 בְּד"ה "שִׁטַּת הַתּוֹסְפוֹת יוֹם טוֹב".