בית המקדש השלישי

בית המקדש השלישי

העיקר להחזיר את

הכבוד לשרשו – לקב"ה

(עפ"י ליקו"מ יד)

העיקר להחזיר את הכבוד

לשרשו – לקב"ה (ע"פ ליקו"מ יד)

העיקר להחזיר את הכבוד לשרשו – לקב"ה (ליקו"מ יד)

לשכנו תדרשו חלק ב'

יחזקאל מג' פסוק כב'-כז'

חנוכת המזבח לעתיד

חנוכת המזבח לעתיד

(יחזקאל מג' פסוק כב'-כז')

כב  וּבַיּוֹם֙ הַשֵּׁנִ֔י תַּקְרִ֛יב שְׂעִיר-עִזִּ֥ים תָּמִ֖ים לְחַטָּ֑את וְחִטְּאוּ֙ אֶת-הַמִּזְבֵּ֔חַ כַּאֲשֶׁ֥ר חִטְּא֖וּ בַּפָּֽר:

בֵּאוּר צַח:  וּבַיּוֹם הַשֵּׁנִי לַחִנּוּךְ תַּקְרִיב קָרְבָּן שֶׁלֹּא הֻקְרַב בַּמִּשְׁכָּן, עֵז עַד בֶּן שָׁנָה בְּלֹא מוּם, וַעֲזָרוּךָ בְּנֵי צָדוֹק לְטַהֵר הַמִּזְבֵּחַ בַּמְּקוֹמוֹת שֶׁטִּהֲרוּ בַּפָּר.

כג   בְּכַלּוֹתְךָ֖ מֵֽחַטֵּ֑א תַּקְרִיב֙ פַּ֣ר בֶּן-בָּקָ֣ר תָּמִ֔ים וְאַ֥יִל מִן-הַצֹּ֖אן תָּמִֽים: 

בֵּאוּר צַח: לְאַחַר הַשְׂעִיר תַּקְטִיר כָּלִיל לַה' פָּר זָכָר עַד גִּיל שָׁלוֹשׁ בְּלֹא מוּם וְאָיִל בֶּן שְׁנָתַיִם בְּלֹא מוּם

כד  וְהִקְרַבְתָּ֖ם לִפְנֵ֣י יְהוָ֑ה וְהִשְׁלִ֨יכוּ הַכֹּהֲנִ֤ים עֲלֵיהֶם֙ מֶ֔לַח וְהֶעֱל֥וּ אוֹתָ֛ם עֹלָ֖ה לַֽיהוָֽה:

בֵּאוּר צַח: וְהִנַּחְתָּ הַפָּר וְהָאַיִל עַל כֶּבֶשׁ הַמִּזְבֵּחַ שֶׁלִּפְנֵי הַהֵיכָל וּפִזְּרוּ הַכֹּהֲנִים שֶׁיִּקָּרְאוּ בְּנֵי צָדוֹק עַל הַפָּר וְהָאַיִל מֶלַח וּבְצִוּוּיְךָ יַקְטִירוּ אוֹתָם כָּלִיל לַה'.

כה  שִׁבְעַ֣ת יָמִ֔ים תַּעֲשֶׂ֥ה שְׂעִיר-חַטָּ֖את לַיּ֑וֹם וּפַ֧ר בֶּן-בָּקָ֛ר וְאַ֥יִל מִן-הַצֹּ֖אן תְּמִימִ֥ים יַעֲשֽׂוּ: כו) שִׁבְעַ֣ת יָמִ֗ים יְכַפְּרוּ֙ אֶת-הַמִּזְבֵּ֔חַ וְטִֽהֲר֖וּ אֹת֑וֹ וּמִלְא֖וּ (ידו) יָדָֽיו:

בֵּאוּר צַח:  כָּל שִׁבְעַת יְמֵי חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ תִּדְאַג שֶׁיַּקְרִיבוּ שְׂעִיר חַטָּאת כָּל יוֹם, וְכֵן פַּר זָכָר עַד גִּיל שָׁלֹשׁ וְאַיִל בֶּן שְׁנָתַיִם שְׁנֵיהֶם לְלֹא מוּם, וְתִדְאַג שֶׁיֵּעָשׂוּ.

כו  שִׁבְעַ֣ת יָמִ֗ים יְכַפְּרוּ֙ אֶת-הַמִּזְבֵּ֔חַ וְטִֽהֲר֖וּ אֹת֑וֹ וּמִלְא֖וּ (ידו) יָדָֽיו:

בֵּאוּר צַח:  וְכָךְ בְּשִׁבְעַת יְמֵי חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ יְטַהֲרוּ הַמִּזְבֵּחַ מֵחֻלִּין שֶׁבּוֹ וִיקַדְּשׁוּהוּ וְיֻכְשַׁר לַעֲבוֹדַת עוֹלָמִים לִהְיוֹת הַמִּזְבֵּחַ קֹדֶשׁ קָדָשִׁים.

כז  וִֽיכַלּ֖וּ אֶת הַיָּמִ֑ים (ס) וְהָיָה֩ בַיּ֨וֹם הַשְּׁמִינִ֜י וָהָ֗לְאָה יַעֲשׂ֨וּ הַכֹּהֲנִ֤ים עַל הַמִּזְבֵּ֙חַ֙ אֶת עוֹלֽוֹתֵיכֶם֙ וְאֶת שַׁלְמֵיכֶ֔ם וְרָצִ֣אתִי אֶתְכֶ֔ם נְאֻ֖ם אֲדֹנָ֥י יְהוִֹֽה:

בֵּאוּר צַח:  וּמִשֶּׁיֻּשְׁלְמוּ שִׁבְעַת יְמֵי הַמִּלּוּאִים יַתְחִילוּ מֵהַיּוֹם הַשְּׁמִינִי וָהַלְאָה הַכֹּהֲנִים בְּנֵי צָדוֹק לְהַקְרִיב עַל הַמִּזְבֵּחַ אֶת קָדְשֵׁי הַקֳּדָשִׁים, הַשְּׁלָמִים וְכָל סוּגֵי הַקָּרְבָּנוֹת, וְלֶעָתִיד אַתֶּם וְקָרְבְּנוֹתֵיכֶם תָּמִיד תִּהְיוּ   רְצוּיִים לְפָנַי הַבְטָחַת אֲ-דֹ-נָ-י  ה'.

– תרגום –

כב) וּבְיוֹמָא תִנְיָנָא תַקְרִיב צְפִיר בַּר עִזַי שְׁלִים לְחַטָאתָא וְתִדְכֵּי יַת מַדְבְּחָא כְּמָא דְדַכִּיאוּ בְּתוֹרָא:
כג) בְּשֵׁיצָיוּתָךְ מִלְדַכָּאָה תַּקְרִיב תּוֹר בַּר תּוֹרֵי שְׁלִים וּדְכַר מִן עָנָא שְׁלִים: 

כד) וְתִקְרְבִינוּן קֳדָם יְיָ וְיִתְּנוּן כַּהֲנַיָא עֲלֵיהוֹן מִילְחָא וְיִסְקוּן יַתְהוֹן עֲלָתָא קֳדָם יְיָ: 

כה) שַׁבְעָא יוֹמִין תַּעֲבֵּיד צְפִירָא דְחַטָאתָא לְיוֹמָא וְתוֹר בַּר תּוֹרֵי וּדִכַר מִן עָנָא שְׁלֵימִין יַעַבְדוּן:
כו) שַׁבְעָה יוֹמִין יְכַפְּרוּן עַל מַדְבְּחָא וְיִדְכּוּן יָתֵיהּ וְיַקְרִיבוּן קוּרְבָּנֵיהּ:
כז) וְיִשְׁלְמוּן יַת יוֹמַיָא וִיהֵי בְּיוֹמָא תְמִינָאָה וּלְהָלָא יַעַבְדוּן כַּהֲנַיָא עַל מַדְבְּחָא יַת עַלְוָתְכוֹן וְיַת נִכְסַת קוּדְשֵׁיכוֹן וְיִתְקַבְּלוּן קוּרְבָּנֵיכוֹן בְּרַעֲוָא אֲמַר יְיָ אֱלֹהִים:

– רש"י

כב) תקריב שעיר עזים" – זה לא היה במשכן ובמלואים של לעתיד לבא כך הם על פי הדבור: כג) מחטא – מלטהר: כה) תמימים יעשו – לעולה: כז) ורצאתי – לשון רצון:

– תרגום –

כב) וּבְיוֹמָא תִנְיָנָא תַקְרִיב צְפִיר בַּר עִזַי שְׁלִים לְחַטָאתָא וְתִדְכֵּי יַת מַדְבְּחָא כְּמָא דְדַכִּיאוּ בְּתוֹרָא:
כג) בְּשֵׁיצָיוּתָךְ מִלְדַכָּאָה תַּקְרִיב תּוֹר בַּר תּוֹרֵי שְׁלִים וּדְכַר מִן עָנָא שְׁלִים: 

כד) וְתִקְרְבִינוּן קֳדָם יְיָ וְיִתְּנוּן כַּהֲנַיָא עֲלֵיהוֹן מִילְחָא וְיִסְקוּן יַתְהוֹן עֲלָתָא קֳדָם יְיָ: 

כה) שַׁבְעָא יוֹמִין תַּעֲבֵּיד צְפִירָא דְחַטָאתָא לְיוֹמָא וְתוֹר בַּר תּוֹרֵי וּדִכַר מִן עָנָא שְׁלֵימִין יַעַבְדוּן:
כו) שַׁבְעָה יוֹמִין יְכַפְּרוּן עַל מַדְבְּחָא וְיִדְכּוּן יָתֵיהּ וְיַקְרִיבוּן קוּרְבָּנֵיהּ:
כז) וְיִשְׁלְמוּן יַת יוֹמַיָא וִיהֵי בְּיוֹמָא תְמִינָאָה וּלְהָלָא יַעַבְדוּן כַּהֲנַיָא עַל מַדְבְּחָא יַת עַלְוָתְכוֹן וְיַת נִכְסַת קוּדְשֵׁיכוֹן וְיִתְקַבְּלוּן קוּרְבָּנֵיכוֹן בְּרַעֲוָא אֲמַר יְיָ אֱלֹהִים:

שרטוט בית המקדש שלישי

אזור העזרה – מזבח העולה

(פסוקים כ"ב-כ"ז) בַּיּוֹם הַשֵּׁנִי יַקְרִיבוּ שָׂעִיר לְחַטָּאת, וּפַר וָאַיִל לְעוֹלָה, כַּנַּ"ל הֶעָרָה (28)

וְכֵן בִּשְׁאָר הַיָּמִים עַד הַיּוֹם הַשְּׁמִינִי, יַקְרִיבוּ כְּמוֹ בַּיּוֹם הַשֵּׁנִי. נִמְצָא, שֶׁבַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן יַקְרִיבוּ פַּר לְחַטָּאת בִּלְבַד, וּלְאַחֲרָיו שִׁבְעָה יָמִים בָּהֶם יַקְרִיבוּ שָׂעִיר לְחַטָּאת, פַּר וָאַיִל לְעוֹלָה.

וּבְסַךְ הַכֹּל חֲנֻכַּת הַבַּיִת תִּמָּשֵׁךְ (29) כִּשְׁמוֹנָה יָמִים [נו], כַּאֲשֶׁר בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ, וְאַחֲרָיו שִׁבְעָה יְמֵי מִלּוּאִים. וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי (30) שֶׁהוּא הַשְּׁבִיעִי לִימֵי הַמִּלּוּאִים, יָחֵלּוּ בְּהַקְרָבַת קָרְבְּנוֹת הַתָּמִיד וְהַחוֹבָה שֶׁל כָּל יוֹם.

וּלְאַחַר שֶׁיְּסַיְּמוּ בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי, בּוֹ בַּיּוֹם יָחֵלּוּ בְּהַקְרָבַת קָרְבְּנוֹת הַחוֹבָה שֶׁל כָּל יוֹם, כִּי אָז נִהְיֶה רְצוּיִים וּמְכֻפָּרִים לִפְנֵי ה'. וּכְשֶׁיִּשְׂרָאֵל רְצוּיִים [נז] וּמְכֻפָּרִים לִפְנֵי ה', גַּם הַבַּיִת רָצוּי וּמְכֻפָּר.

אֵשׁ תֵּרֵד מִן הַשָּׁמַיִם בַּחֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ לֶעָתִיד.

[נו] כִּשְׁמוֹנָה יָמִים

חֲנֻכַּת הַבַּיִת לֶעָתִיד כִּשְׁמוֹנָה יָמִים, שֶׁכֵּן כָּתוּב (פס' י"ט, כ"א) שֶׁבַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן יִקַּח פַּר בֶּן בָּקָר לְחַטָּאת, לְחַטֵּא הַמִּזְבֵּחַ, וְאַחַר כָּךְ יִשְׂרְפוּ אוֹתוֹ בְּהַר הַבַּיִת, וְכֵן כָּתוּב (בפס' כ"ב): "וּבַיּוֹם הַשֵּׁנִי תַּקְרִיב שְׂעִיר עִזִּים תָּמִים לְחַטָּאת". (בפס' כ"ג): "וְכֵן פַּר וָאַיִל לְעוֹלָה". (בפס' כ"ה): "שִׁבְעַת יָמִים תַּעֲשֶׂה שָׂעִיר וּפַר וְאַיִל". כְּלוֹמַר שִׁבְעַת הַיָּמִים שֶׁכָּאן אֵינָם כּוֹלְלִים אֶת הַיּוֹם הָרִאשׁוֹן.

לְפִי זֶה מִן הַכָּתוּב (פס' כ"ז): "וִיכַלּוּ אֶת הַיָּמִים", מַשְׁמַע שֶׁגַּם בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי יַעֲשׂוּ שָׂעִיר לְחַטָּאת וּפַר וְאַיִל לְעוֹלָה. וּמַה שֶּׁכָּתוּב אַחַר כָּךְ: "וְהָיָה בַיּוֹם הַשְּׁמִינִי וָהָלְאָה יַעֲשׂוּ הַכֹּהֲנִים" וְכוּ', מַשְׁמַע שֶׁגַּם בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי תִּמָּשֵׁךְ חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ, אֶלָּא שֶׁמִּיָּד אַחֲרֵי זֶה בּוֹ בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי יַקְרִיבוּ קָרְבְּנוֹת הַחוֹבָה שֶׁל תָּמִיד שֶׁמֻּזְכָּרִים בַּתּוֹרָה. וְכֵן פֵּרַשׁ בַּמְּצוּדַת דָּוִד (פס' כ"ה): כְּדֶרֶךְ שֶׁעָשׂוּ בַּיּוֹם הַשֵּׁנִי, כֵּן יַעֲשׂוּ עַד כְּלוֹת שִׁבְעַת הַיָּמִים, שָׂעִיר לְחַטָּאת וּפַר וְאַיִל לְעוֹלָה, עַד כָּאן. וְכֵן פֵּרַשׁ הַמַּלְבִּי"ם (פס' כ"ה): זֶה יִמָּשֵׁךְ שִׁבְעָה יָמִים חוּץ מִיּוֹם הָרִאשׁוֹן שֶׁיַּקְרִיבוּ פַּר.

וְכֵן פֵּרַשׁ הַגְּרָ"א (פס' כ"ו): לְהוֹרוֹת שֶׁהִיא שִׁבְעָה יָמִים, חוּץ מִיּוֹם הָרִאשׁוֹן.

וְכֵן אוֹמֶרֶת הַגְּמָרָא (מנחות דף מ"ט ע"א): "אֵין מְחַנְּכִין אֶת מִזְבַּח הַזָּהָב אֶלָּא בִּקְטֹרֶת הַסַּמִּים, וְלֹא מִזְבַּח הָעוֹלָה אֶלָּא בְּתָמִיד שֶׁל שַׁחַר. וְלֹא אֶת הַשֻּׁלְחָן אֶלָּא בְּלֶחֶם הַפָּנִים בְּשַׁבָּת [ציור 165]. וְלֹא אֶת הַמְּנוֹרָה אֶלָּא בְּשִׁבְעַת נֵרוֹתֶיהָ בֵּין הָעַרְבַּיִם". עַד כָּאן [ציור 166].

וְכֵן פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (הל' תמידין ומוספין פ"א הי"ב): "שֶׁאֵין מְחַנְּכִין מִזְבַּח הָעוֹלָה אֶלָּא בְּתָמִיד שֶׁל שַׁחַר". עַד כָּאן.

וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י (פרק מ"ה פס' י"ח, י"ט): שֶׁמְּדֻבָּר בְּקָרְבְּנוֹת חֲנֻכַּת הַבַּיִת [שֶׁמֻּזְכָּרִים בְּפֶרֶק מ"ג פְּסוּקִים י"ח-כ"ז], וְלָמַד כָּאן שֶׁיִּהְיוּ הַמִּלּוּאִים בְּא' בְּנִיסָן. וְכֵן פֵּרַשׁ הָרַדַּ"ק (פס' י"ח): וְאֶפְשָׁר גַּם כֵּן שֶׁמַּה שֶּׁהִזְכִּיר לְמַעְלָה יִהְיוּ שִׁבְעָה יָמִים מִלּוּאִים, וְאַחַר כָּךְ בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי שֶׁיִּהְיֶה בְּא' בְּנִיסָן יִהְיֶה זְמַן הַקָּרְבָּן.

וְכֵן פֵּרַשׁ שָׁם "מִצְפֶּה אֵיתָן": בְּרֹאשׁ חֹדֶשׁ, א' בְּנִיסָן, יַקְרִיבוּ פַּר לְחַטָּאת וְאַחֲרָיו שִׁבְעָה יָמִים [סַךְ הַכֹּל שְׁמוֹנָה יָמִים].

165  שֻׁלְחַן לֶחֶם הַפָּנִים בְּבַיִת שֵׁנִי הָיָה בְּגֹבַהּ אַמָּה וָחֵצִי, וּבְבַיִת שְׁלִישִׁי יִהְיֶה בְּגֹבַהּ שָׁלֹשׁ אַמּוֹת.
166 כֹּהֵן גָּדוֹל מַדְלִיק אֶת מְנוֹרַת הַזָּהָב בַּהֵיכָל.

[נז וּכְשֶׁיִּשְׂרָאֵל רְצוּיִים

פֵּרַשׁ רַשִּׁ"י (מ"ג כ') – בִּזְמַן שֶׁיִּשְׂרָאֵל מְכֻפָּרִים, הַבַּיִת מְכֻפָּר. הָרַדַּ"ק (מ"ג כ"ז) – אֶרְצֶה אֶתְכֶם בְּקָרְבְּנוֹתֵיכֶם וִיהִי רָצוֹן כִּי מַעֲשֵׂיהֶם יִהְיוּ רְצוּיִים לְפָנַי. וְיוֹנָתָן תִּרְגֵּם – וְיִתְקַבְּלוּן קָרְבְּנָתְכוֹן בְּרַעֲוָא קָדָמַי אָמַר ה'.

*אִם כֵּן הַדָּבָר תָּלוּי גַּם בִּרְצוֹנֵנוּ וּבְמַעֲשֵׂינוּ, וִיהִי רָצוֹן שֶׁיַּעַזְרֵנוּ ה' לַחֲזוֹר בִּתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה לְפָנָיו, שֶׁכֵּן לַשְּׁלֵמוּת בִּמְלֹאָהּ נִתָּן לְהַגִּיעַ רַק בִּרְצוֹת ה', וּבְהַשְׁלָמַת הַכֶּתֶר עָלֵינוּ וְאָז נִזְכֶּה לְבִנְיַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ שֶׁיִּבָּנֶה בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ אָמֵן.

(29)  וַחֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ תִּמָּשֵׁךְ

הַמִּלּוּאִים שׁוֹנִים בְּכָל דּוֹר

בְּבַיִת שְׁלִישִׁי חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ וְהַמִּלּוּאִים יִהְיוּ שְׁמוֹנָה יָמִים, עַל פִּי דִּבְרֵי הַנָּבִיא יְחֶזְקֵאל, לַמְרוֹת שֶׁלֹּא זֵהֶה לַמִּשְׁכָּן וְלַבָּתִּים שֶׁקָּדְמוּ לוֹ. וּכְבָר הִסְבִּיר הַגרי"ז (זבחים ס"ב ע"א): "אִי אֶפְשָׁר לִבְנוֹת הַמִּקְדָּשׁ וְכֵלָיו אֶלָּא עַל פִּי נָבִיא אוֹ רוּחַ הַקֹּדֶשׁ, כְּמוֹ שֶׁאָמַר דָּוִד הַמֶּלֶךְ (דברי הימים א', כ"ח י"ט): "הַכֹּל בִּכְתָב מִיַּד ה' עָלַי הִשְׂכִּיל כֹּל מַלְאֲכוֹת הַתַּבְנִית".

וְכֵן פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (בהל' מעה"ק פ"ב הי"ד) 

הֲלָכָה י"ד: "כָּל שִׁעוּרֵי הַנְּסָכִים הָאֲמוּרִים בְּסֵפֶר יְחֶזְקֵאל, וּמִנְיַן אוֹתָם הַקָּרְבָּנוֹת וְסִדְרֵי הָעֲבוֹדָה הַכְּתוּבִים שָׁם, כֻּלָּם מִלּוּאִים הֵן, וְאֵין נוֹהֲגִין לְדוֹרוֹת, אֶלָּא הַנָּבִיא צִוָּה וּפֵרַשׁ כֵּיצַד יִהְיוּ מַקְרִיבִין הַמִּלּוּאִים עִם חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ בִּימֵי הַמֶּלֶךְ הַמָּשִׁיחַ כְּשֶׁיִּבָּנֶה בַּיִת שְׁלִישִׁי".

הֲלָכָה ט"ו: "וּכְשֵׁם שֶׁהִקְרִיבוּ הַנְּשִׂיאִים בַּחֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ דְּבָרִים שֶׁאֵין כְּמוֹתָן לְדוֹרוֹת… וְכֵן קָרְבָּנוֹת שֶׁהִקְרִיבוּ בִּימֵי עֶזְרָא הַבָּאִים מֵהַשֶּׁבִי, מִלּוּאִים הָיוּ, וְאֵינָן נוֹהֲגִין לְדוֹרוֹת. אֲבָל הַדְּבָרִים הַנּוֹהֲגִים לְדוֹרוֹת הֵם דִּבְרֵי תּוֹרָה שֶׁפֵּרַשְׁנוּ, כְּמוֹ שֶׁהֶעְתִּיקוּם מִפִּי מֹשֶׁה רַבֵּנוּ, אֵין לְהוֹסִיף עֲלֵיהֶם וְאֵין לִגְרוֹעַ".

הַמִּלּוּאִים בַּמִּשְׁכָּן

בַּמִּדְבָּר הָיוּ יְמֵי הַמִּלּוּאִים שִׁבְעָה יָמִים כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בִּשְׁמוֹת (פקודי מ' ט'-י'): "וְלָקַחְתָּ אֶת שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה, וּמָשַׁחְתָּ אֶת הַמִּשְׁכָּן, וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בּוֹ, וְקִדַּשְׁתָּ אֹתוֹ וְאֶת כָּל כֵּלָיו וְהָיָה קֹדֶשׁ. וּמָשַׁחְתָּ אֶת מִזְבַּח הָעֹלָה וְאֶת כָּל כֵּלָיו וְקִדַּשְׁתָּ אֶת הַמִּזְבֵּחַ, וְהָיָה הַמִּזְבֵּחַ קֹדֶשׁ קָדָשִׁים".

תְּצַוֶּה (כ"ט ל"ז): "שִׁבְעַת יָמִים תְּכַפֵּר עַל הַמִּזְבֵּחַ וְקִדַּשְׁתָּ אֹתוֹ וְהָיָה הַמִּזְבֵּחַ קֹדֶשׁ קָדָשִׁים".

הַחִנּוּךְ וִימֵי הַמִּלּוּאִים לַכֹּהֲנִים בַּמִּשְׁכָּן

צַו (ח', ל"ג): "וּמִפֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד לֹא תֵצְאוּ שִׁבְעַת יָמִים עַד יוֹם מְלֹאת יְמֵי מִלֻּאֵיכֶם, כִּי שִׁבְעַת יָמִים יְמַלֵּא אֶת יֶדְכֶם".

תְּצַוֶּה (כ"ט ל"ה): "וְעָשִׂיתָ לְאַהֲרֹן וּלְבָנָיו כָּכָה, כְּכֹל אֲשֶׁר צִוִּיתִי אֹתָכָה שִׁבְעַת יָמִים תְּמַלֵּא יָדָם". 

שָׁם (פס' ו', ז', ח'): "וְשַׂמְתָּ הַמִּצְנֶפֶת עַל רֹאשׁוֹ… וְלָקַחְתָּ אֶת שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה וְיָצַקְתָּ עַל רֹאשׁוֹ וּמָשַׁחְתָּ אֹתוֹ וְאֶת בָּנָיו תַּקְרִיב וְהִלְבַּשְׁתָּם כֻּתֳּנֹת".

שָׁם (כ"ח מ"א): "וְהִלְבַּשְׁתָּ אֹתָם אֶת אַהֲרֹן אָחִיךָ וְכוּ' וּמָשַׁחְתָּ אֹתָם וּמִלֵּאתָ אֶת יָדָם וְקִדַּשְׁתָּ אֹתָם וְכִהֲנוּ לִי".

וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י – כָּל מִלּוּי יָדַיִם לְשׁוֹן חִנּוּךְ כְּשֶׁהוּא נִכְנָס לַדָּבָר לִהְיוֹת מֻחְזָק בּוֹ מֵאוֹתוֹ יוֹם וָהַלְאָה, וּבִלְשׁוֹן לַעַ"ז כְּשֶׁמְּמַנִּין אָדָם עַל פְּקֻדַּת דָּבָר נוֹתֵן הַשַּׁלִּיט בְּיָדוֹ "בֵּית יָד" [הַיְנוּ כְּפָפָה] וְכוּ' וְהוּא מִלּוּי יָדַיִם.

שָׁם (כ"ט, ל"ה): "וְעָשִׂיתָ לְאַהֲרֹן וּלְבָנָיו כָּכָה וְכוּ' שִׁבְעַת יָמִים תְּמַלֵּא יָדָם". 

וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י – בָּעִנְיָן הַזֶּה וּבַקָּרְבָּנוֹת הַלָּלוּ בְּכָל יוֹם. 

וּבְ"עִקַּר שִׂפְתֵי חֲכָמִים" (אות נ'), פֵּרַשׁ שֶׁבְּכָל יוֹם יַעֲשֶׂה כָּל הַקָּרְבָּנוֹת. עַד כָּאן. וִימֵי הַמִּלּוּאִים הֵחֵלּוּ בְּכ"ג בַּאֲדָר, וְהַיּוֹם הַשְּׁמִינִי הָיָה בְּא' בְּנִיסָן וְנָטַל עֶשֶׂר עֲטָרוֹת (מדרש תנחומא פקודי סי' י"א). וַחֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ נִמְשְׁכָה בַּמִּשְׁכָּן שְׁנֵים עָשָׂר יוֹם. וּבְכָל יוֹם הִקְרִיבוּ הַנְּשִׂיאִים קָרְבָּנוֹת מֵא' נִיסָן עַד י"ב בּוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר (במדבר נשא ז', פ"ד): "זֹאת חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ בְּיוֹם הִמָּשַׁח אֹתוֹ מֵאֵת נְשִׂיאֵי יִשְׂרָאֵל".

חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ בְּבַיִת רִאשׁוֹן

חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ בְּבַיִת רִאשׁוֹן הָיְתָה מֵח' בְּתִשְׁרֵי עַד י"ד תִּשְׁרֵי, כּוֹלֵל יוֹם הַכִּפּוּרִים שֶׁנָּהֲגוּ בּוֹ יוֹם חַג וְשִׂמְחָה. כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (מלכים א', ח' ס"ג): "וַיִּזְבַּח שְׁלֹמֹה וְכוּ' בָּקָר עֶשְׂרִים וּשְׁנַיִם אֶלֶף…, וַיַּחְנְכוּ אֶת בֵּית ה'".

וְשָׁם (פס' ס"ה): וַיַּעַשׂ שְׁלֹמֹה בָעֵת הַהִיא אֶת הֶחָג וְכוּ' שִׁבְעַת יָמִים וְשִׁבְעַת יָמִים אַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם".

רַשִּׁ"י – שִׁבְעַת יָמִים שֶׁל חִנּוּךְ, וְשִׁבְעַת יָמִים חַג הַסֻּכּוֹת. נִמְצָא שֶׁאָכְלוּ וְשָׁתוּ בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים.

וְשָׁם (פס' ס"ו) הוֹסִיף רַשִּׁ"י – שֶׁמָּחַל לָהֶם עַל עֲוֹן יוֹם הַכִּפּוּרִים וְיָצְתָה בַּת קוֹל וְאָמְרָה כֻּלְּכֶם מְזֻמָּנִים לְחַיֵּי הָעוֹלָם הַבָּא.

חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ בְּבַיִת שֵׁנִי

וּבִמְנָחוֹת (מ"ה ע"א) [בְּעִנְיַן הַקָּרְבָּנוֹת הַמֻּזְכָּרִים בִּיחֶזְקֵאל מ"ה י"ח]: "אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן פָּרָשָׁה זוֹ אֵלִיָּהוּ עָתִיד לְדָרְשָׁהּ. רַב אֲשֵׁי אָמַר מִלּוּאִים הִקְרִיבוּ בִּימֵי עֶזְרָא כְּדֶרֶךְ שֶׁהִקְרִיבוּ בִּימֵי מֹשֶׁה. תַּנְיָא נַמִּי הָכִי רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר פָּרָשָׁה זוֹ אֵלִיָּהוּ עָתִיד לְדָרְשָׁהּ. אָמַר לוֹ רַבִּי יוֹסֵי מִלּוּאִים הִקְרִיבוּ בִּימֵי עֶזְרָא", עַד כָּאן. וְכֵיצַד הָיוּ יְמֵי הַמִּלּוּאִים? לֹא פֹּרַשׁ. שֶׁכֵּן בָּנוּ הַמִּזְבֵּחַ לִפְנֵי הַבַּיִת. 

וּבַנָּבִיא יְחֶזְקֵאל (מ"ה י"ח) מְפֹרָשׁ גַּם שֶׁיִּמְשְׁחוּ אֶת הַבַּיִת וִיקַדְּשׁוּ אוֹתוֹ.

וְרַשִּׁ"י (במנחות מ"ה ע"א) בְּד"ה "רַב אֲשֵׁי אָמַר" פֵּרַשׁ, שֶׁפָּרָשָׁה זוֹ בִּיחֶזְקֵאל, עַל בַּיִת שֵׁנִי נֶאֶמְרָה בִּנְבוּאָה.

וּבְפֵרוּשׁוֹ לִיחֶזְקֵאל (מ"ה י"ח) פֵּרַשׁ רַשִּׁ"י: "הוּא פַּר הַמִּלּוּאִים הָאָמוּר בְּרֹאשׁ הָעִנְיָן, וְלִמֵּד כָּאן שֶׁיִּהְיוּ הַמִּלּוּאִים בְּא' בְּנִיסָן". [בְּבַיִת שְׁלִישִׁי]. עַד כָּאן.

הֲרֵי שֶׁרַשִּׁ"י בִּמְנָחוֹת פֵּרַשׁ אַלִּבָּא דְּרַב אֲשֵׁי, שֶׁהַפָּסוּק בַּנָּבִיא יְחֶזְקֵאל מְדַבֵּר על בַּיִת שֵׁנִי, שֶׁכָּךְ עָשׂוּ, וּלְשִׁטָּתוֹ הִסְבִּיר. אֲבָל כָּאן בַּנָּבִיא פֵּרַשׁ שֶׁמְּדֻבָּר בְּבַיִת שְׁלִישִׁי.

*וְהַנִּרְאֶה לַעֲנִיּוּת דַּעְתִּי אֶפְשָׁר שֶׁגַּם רַב אֲשֵׁי לֹא בָּא לַחֲלֹק וְסוֹבֵר שֶׁלֶּעָתִיד בְּבַיִת שְׁלִישִׁי יַעֲשׂוּ כַּמְפֹרָשׁ בִּיחֶזְקֵאל, אֶלָּא פֵּרַשׁ שֶׁכֵּן עָשׂוּ גַּם בְּבַיִת שֵׁנִי, וְכֵן יַעֲשׂוּ כִּפְשַׁט הַפָּסוּק, בְּבַיִת שְׁלִישִׁי. כַּיּוֹצֵא בָּזֶה מָצָאנוּ בַּגְּמָרָא בָּבָא בַּתְרָא (ג' ע"א) עַל הַפָּסוּק בְּחַגַּי (ב' ט'): "גָּדוֹל יִהְיֶה כְּבוֹד הַבַּיִת הַזֶּה הָאַחֲרוֹן מִן הָרִאשׁוֹן". שָׁם פֵּרְשׁוּ שֶׁמְּדֻבָּר גַּם עַל בַּיִת שֵׁנִי, לַמְרוֹת שֶׁבַּפָּסוּק מְדֻבָּר עַל בַּיִת שְׁלִישִׁי גַּם לְשִׁטַּת חֲזַ"ל. וְכֵן הָרִיאַ"ף [מוהר"ר יֹאשִׁיָּהוּ ב"ר יוֹסֵף פִּינְטוֹ זַצַ"ל] שָׁם בְּ"עֵין יַעֲקֹב" פֵּרַשׁ: "הַזֶּה" – זֶה בַּיִת שֵׁנִי, "הָאַחֲרוֹן" – זֶה בַּיִת שְׁלִישִׁי.

וְכֵן בְּ"שִׁטָּה מְקֻבֶּצֶת" (בהערה ד' במנחות מ"ה ע"א) כָּתוּב: "מִלּוּאִים הִקְרִיבוּ בִּימֵי עֶזְרָא" – "לָאו דַּוְקָא, שֶׁהֲרֵי כָּל אוֹתָן הַקָּרְבָּנוֹת וְאוֹתוֹ הַבִּנְיָן עַל הֶעָתִיד, אֶלָּא אִם (יזכו) [זָכוּ] יִשְׂרָאֵל הָיוּ מַקְרִיבִין אוֹתוֹ בִּימֵי עֶזְרָא תו"ח". עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ.

(30) וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי

חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ בְּחֹדֶשׁ נִיסָן שֶׁנּוֹלַד בּוֹ יִצְחָק אָבִינוּ

מוּבָא בְּמִדְרַשׁ תַּנְחוּמָא (פקודי סימן י"א) וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: "וּכְדִבְרֵי רַבִּי שְׁמוּאֵל בַּר נַחְמָנִי שֶׁאָמַר שֶׁנַּעֲשָׂה הַמִּשְׁכָּן בִּשְׁלֹשָׁה חֳדָשִׁים. [וְ]לָמָּה לֹא עָמַד מִיָּד? אֶלָּא מִפְּנֵי שֶׁחָשַׁב הקב"ה לְעָרֵב שִׂמְחַת הַמִּשְׁכָּן בְּשִׂמְחַת הַיּוֹם שֶׁנּוֹלַד בּוֹ יִצְחָק אָבִינוּ, לְפִי שֶׁבְּא' בְּנִיסָן נוֹלַד יִצְחָק". עַד כָּאן.

וּבְ"עֵץ יוֹסֵף" חָלַק עַל גִּרְסָא זוֹ וְכָתַב וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: "צָרִיךְ לוֹמַר לְפִי שֶׁבְּנִיסָן נוֹלַד יִצְחָק כִּדְאִיתָא לְעֵיל סֵדֶר בֹּא סִימָן ט' וְזֶה לְשׁוֹנוֹ שָׁם: בְּט"ו בְּנִיסָן נוֹלַד יִצְחָק וְכֵן הוּא בְּרַבָּה". עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. וְהוֹסִיף וּפֵרַשׁ: "שֶׁכֵּיוָן שֶׁהַכֹּל בְּחֹדֶשׁ אֶחָד הוּא, [לֶדֶת יִצְחָק וַהֲקָמַת הַמִּשְׁכָּן], כִּי הֲדָדֵי נִינְהוּ. וְכוּ'… וּבְיַלְקוּט חָדָשׁ אִיתָא הַטַּעַם שֶׁהִמְתִּין עַל חֹדֶשׁ שֶׁנּוֹלַד בּוֹ יִצְחָק, מִשּׁוּם שֶׁלֹּא שָׁרְתָה הַשְּׁכִינָה בַּמִּשְׁכָּן שֶׁל מֹשֶׁה אֶלָּא בִּזְכוּת יִצְחָק". עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ.

*וְהַנִּרְאֶה לַעֲנִיּוּת דַּעְתִּי שֶׁזְּכוּתוֹ שֶׁל יִצְחָק אָבִינוּ הִיא שֶׁאֶפְרוֹ תָּמִיד לִפְנֵי ה' לְזִכָּרוֹן, עַל שֶׁנֶּעֱקַד עַל הַמִּזְבֵּחַ, וְהוּא לְכַפָּרַת יִשְׂרָאֵל, כִּדְאִיתָא בִּזְבָחִים (ס"ב ע"א): וְרַבִּי יִצְחָק נַפָּחָא אָמַר אֶפְרוֹ שֶׁל יִצְחָק רָאוּ, שֶׁמֻּנָּח בְּאוֹתוֹ מָקוֹם [בַּמִּזְבֵּחַ], וְכֵן עוֹד כָּתוּב (שמואל ב', כ"ד ט"ז): "וַיִּנָּחֶם ה' עַל הָרָעָה" [כְּשֶׁפָּרְצָה מַגֵּפָה בִּימֵי דָּוִד]. וּפֵרַשׁ שָׁם הַמַּלְבִּי"ם: אָמְרוּ חֲזַ"ל אֶפְרוֹ שֶׁל יִצְחָק רָאָה בִּמְקוֹם הַמִּזְבֵּחַ [וְזָכַר עֲקֵדַת יִצְחָק בַּמִּזְבֵּחַ וְלָכֵן מָחַל לְיִשְׂרָאֵל וְנֶעֶצְרָה הַמַּגֵּפָה]. וְכֵן מִכָּךְ שֶׁחֲזַ"ל הִתְקִינוּ בִּתְחִלַּת הַתְּפִלָּה לְהַזְכִּיר זְכוּת עֲקֵדַת יִצְחָק בִּתְחִלַּת הַבֹּקֶר. מַשְׁמַע שֶׁזְּכוּת זוֹ חֲשׁוּבָה לִפְנֵי ה' מְאֹד וְלָכֵן עוֹמֶדֶת לָנוּ עַד יָמֵינוּ אָמֵן כֵּן יְהִי רָצוֹן.

וּלְפִי סְבָרַת הַמִּדְרַשׁ תַּנְחוּמָא שֶׁיִּצְחָק אָבִינוּ נוֹלַד בְּא' בְּנִיסָן, *אֶפְשָׁר שֶׁגַּם לֶעָתִיד תִּהְיֶה חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ בְּח' בְּנִיסָן, מִשּׁוּם שֶׁהוּא יוֹם הַכְנָסַת יִצְחָק אָבִינוּ לַבְּרִית, שֶׁכֵּן יִצְחָק אָבִינוּ הָיָה הָרִאשׁוֹן שֶׁנִּמּוֹל בִּשְׁלֵמוּת כְּלוֹמַר בְּרִית כַּהֲלָכָה בְּכָל פְּרָטֶיהָ, בִּזְמַנּוֹ, הַיְנוּ בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי. וְדִכְוָתֵהּ בַּיִת שְׁלִישִׁי הוּא הַשְּׁלֵמוּת.

וּכְדִבְרֵי הֶמְשֵׁךְ מִדְרַשׁ תַּנְחוּמָא: "כִּי שִׂמַּחְתַּנִי ה' בְּפׇעֳלֶךָ" (תהלים צ"ב ה') – זֶה אֹהֶל מוֹעֵד, "בְּמַעֲשֵׂי יָדֶיךָ אֲרַנֵּן" – זֶה בִּנְיַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ שֶׁיִּבָּנֶה בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ.

האתר בתהליך הקמה

נשמח לקבל שאלות והערות, ניתן לכתוב לנו למטה או להתקשר.

מדי יום מתוסף תוכן וכן תמונות והסברים, כנסו והתעדכנו,

מומלץ להירשם כדי לקבל עדכון במייל על עדכונים באתר.

תודה ולימוד מהנה!

דילוג לתוכן