לשכנו תדרשו חלק א'
יחזקאל מא' פסוק כג'
(יחזקאל מא' פסוק כג')
כג וּשְׁתַּ֧יִם דְּלָת֛וֹת לַהֵיכָ֖ל וְלַקֹּֽדֶשׁ׃
ביאור: ושתי דלתות יש לפתח ההיכל ולפתח קדש הקדשים.
– תרגום –
כג) וְתַרְתֵּין דָשִׁין לְהֵיכָלָא וּלְבֵית כַּפּוֹרֵי:
(כג) ושתים דלתות. לכל פתח סוגרים זה לעומת זה אחד במזוזת צפונית ואחד במזוזת דרומית:
פסוק כ"ג: לכל פתח שתי דלתות [פח] לסגירה, אחת בצפון ואחת בדרום. להיכל שתי דלתות בפתח, בגובה חמישים אמה [פט] וברוחב חמש אמות כל דלת, והן סוגרות כל פתח ההיכל, שהוא ברוחב עשר אמות. והדלתות בערב ננעלות [ציור 345] ובכל בוקר נפתחות [צ] [ציור 346].
וכן לפתח קדש הקדשים [צא] שתי דלתות מעצי ארז חקוקות בצורות כרובים ודקלים מצופים זהב [צב], וכל דלת בגובה שש אמות, וברוחב שלוש וחצי אמה [צג]. ודלתות קדש הקדשים פתוחות תמיד [צד] [ציור 348]. לפני השער נפרשת פרוכת לכסות המקום [צה], שלא יסתכלו לקדש הקדשים פנימה. [ציור 349]
[פח] לכל פתח שתי דלתות
לפי פירוש רש"י שכתב: "לכל פתח", ולא כתב לפתח, משמע שמלבד פתח ההיכל יש עוד פתח שיש בו שתי דלתות, ולא פירש רש"י איזהו פתח השני שבו זוג דלתות. ובמצודת דוד וברד"ק ובמלבי"ם והגר"א פירשו שפתח שני הוא קדש הקדשים. ואפשר שכן סברת רש"י.
וכן פירש בתרגום יונתן "להיכלא ולבית כפורי" ע"כ. "בית כפורי" זה קדש הקדשים. *ואפשר שלכן כתוב פעמיים: "להיכל ולקדש", "להיכל" – זה כפשוטו, "ולקדש" – זה קדש הקדשים
[פט] בגובה חמישים אמה
גובה הפתח לא פורש בנביא ולא במפרשים, אבל במשכני עליון (דף ק"ע) כתב שגבהו חמישים אמה וכנ"ל פרק מ' הערה מג [ציור 345]. ובבית שני (מדות פ"ד מ"א) גובה הפתח של ההיכל היה עשרים אמה וברוחב עשר אמות.
[צ] ובכל בוקר נפתחות
דלתות ההיכל נסגרות בכל ערב, ופותחים אותן בכל בוקר כולל שבתות ויו"כ. כן היה בבית ראשון ושני, וכן בס"ד בבית שלישי. וכן שנינו (במדות פ"ד מ"ב, וכן בתמיד פרק ג' משנה א', ו', ז', וכן אומרת שם הגמרא דף כ"ט עמ' ב'): בכל בוקר היו מפילים גורלות לעבודת היום… מי שזוכה בדשון מזבח הפנימי והמנורה, היו מקדימין ובידם שתי מפתחות, נטל את המפתח ופתח את הפשפש [שער קטן בצפון ההיכל], נכנס לתא ומן התא להיכל, ופתח את שער ההיכל.
וכן כתב במשכני עליון (דף קס"ט) על בית שלישי: ושער ההיכל … ובהסגרם יסגרו, אין יוצא ואין בא. ובהפתחם שם נמצא מקום כניסה ויציאה, דרך הקודש יקרא לו, לצאת ולבוא כל באי הבית. ובדף ר"ב (פרק ג' משנה ג') כתב: שתי פשפשין לשער הגדול, א' בצפון … שבצפון נטל את המפתח ופתח את הפשפש ונכנס מהפשפש לתא ומהתא להיכל, פתח את השער יוצא והולך לו. [ציור 347]
[צא] פתח קדש הקדשים
בנביא כתוב: "ושתים דלתות להיכל ולקדש", ובמשנה (מדות פ"ד מ"א) כתוב: ארבע דלתות לו [להיכל], שתים בפנים ושתיים בחוץ, שנאמר (יחזקאל מ"א כ"ג) "ושתים דלתות להיכל ולקדש", וכתבו המפרשים –(בשם הר"ש ותפארת ישראל) שהלמוד שהיו ארבע דלתות להיכל הוא מפס' כ"ג: "להיכל" – זוג דלתות כלפי חוץ, "ולקדש" – זוג דלתות כלפי פנים. אבל כתבו שם המפרשים שרש"י פירש אצלנו שהראיה שלהיכל ארבע דלתות הוא מפס' כ"ד שכתוב: "שתים דלתות לדלתות" וכו' [ציור 347]. א"כ לרש"י (בפס' כ"ג) שכתוב "לקדש" זה לא דלתות ההיכל, אלא מקום אחר כמו שפירש "לכל פתח סוגרים", ובפס' כ"א פירש רש"י על המלה "קדש" שזה קדש הקדשים, וכן פירשו: בתרגום, מצודת דוד, הרד"ק והמלבי"ם והגר"א.
[צב] כרובים ודקלים מצופים זהב
כן היה בבית ראשון שנאמר (מלכים א', ו' ל"א): "ואת פתח הדביר עשה דלתות עצי שמן", ושם (פס' ל"ב): "שתי דלתות עצי שמן וקלע עליהם, מקלעות כרובים ותמרות ופטורי ציצים וצפה זהב", וכן היה בבית שני שכתוב (מדות פ"ב מ"ג): כל השערים שהיו שם נשתנו להיות של זהב, חוץ משער ניקנור מפני שנעשה בהן נס, ובמפרשים כתבו: כשהעשירו ישראל צפו אותו זהב, ע"כ.
ואף שלא פורש בנביא לגבי בית שלישי מ"מ בבית שלישי שהרוחני בו ירבה וכן הגשמי, והעושר ירבה, ודאי שיהיה יותר משהיה בבית ראשון ושני. וכן פירש במצודת דוד שהדלתות מזהב. [ציור 348]
[צג] וברוחב שלש וחצי אמה
הדלתות לפי גודל השער שמוזכר (בפרק מ"א, פס' ג') [וכן צריך לקחת בחשבון מקום צירים ומקום הרווח בין הדלת למזוזות השער].
[צד] ודלתות קדש הקדשים פתוחות תמיד
כן היה בבית ראשון ככתוב מלכים א' (ו' ל"א): "ואת דלתות הדביר עשה דלתות עצי שמן" [הדביר זה פתח קדש הקדשים לפירוש אחד, ולפירוש שני זה קדש הקדשים], ועל הפתח פרסו פרוכת לצניעות, ואחרי שהביאו את ארון ברית ה' אל קדש הקדשים, כתוב במלכים א' (ח' ח') "ויאריכו הבדים [המוטות של ארון הברית] ויראו ראשי הבדים מן הקדש על פני הדביר ולא יראו החוצה ויהיו שם עד היום הזה". ובמנחות (צ"ח ע"א): "ויאריכו [הבדים]" יכול לא יהיו נוגעים בפרוכת, תלמוד לומר "ויראו", יכול יהיו מקרעים בפרוכת ויוצאים לחוץ ת"ל ולא "יראו", הא כיצד? הבדין דוחקין ובולטין בפרוכת, ודומין כמין שני דדי אשה. ובתוס' שם: מעשה ניסים היה לחבתן של ישראל [שהבדים האריכו]. ורבי יצחק אברבנאל פירש: כדי שהכהן גדול ידע היכן להזות ביום הכפורים, שצריך להזות בהיכל על הפרוכת במקום שנמצאים בדי הארון בקדש הקדשים [ציור 349]. ובילקוט שמעוני (א' שס"ז) כתב: שמכאן למדים שלא ננעלו דלתות קדש הקדשים מעולם, שאם ננעלו כיצד בלטו בפרוכת? [ציור 348-349]
וכן כתב במשכני עליון (דף ק"ס): כי אלמלא לא היה השער הזה פתוח היה כל העולם מתבטל מחוסר כל. [למרות ששם מדבר על פתיחת פתח השער בפעם הראשונה].
לאיזה כוון הדלתות פתוחות: לפי הנלמד במנחות (צ"ח ע"א) ישנן כמה אפשרויות. אפשרות אחת: שהדלתות פתוחות כלפי פנים לקדש הקדשים ולא לכוון ההיכל, שאם לכוון ההיכל פתוחות, הרי הדלתות יבלטו בפרוכת שפרוסה על הפתח. וכן גם דלתות ההיכל פתוחות כלפי פנים. אפשרות שניה: שהדלתות פתוחות כלפי חוץ והפרוכת בין הדלתות, והדלתות נראות מצדי הפרוכת. אפשרות שלישית: הדלתות פתוחות לצד ההיכל צמודות לקיר שבין קדש הקדשים להיכל. ובמשכני עליון (דף קס"ו) כתב: לפני השער אשר לקדש הקדשים נפרש מסך גדול כמדת השער, לא פחות ולא יותר ע"כ. ומשכתב "לא פחות ולא יותר" משמע שהן על הפתח עצמו וללא דבר ביני לביני [גם לא הדלתות], *וע"כ אפשר שהן פתוחות כלפי פנים כמו שדלתות ההיכל פתוחות כלפי פנים ולא לחוץ [ושגיאות מי יבין וה' יזכנו לדעת האמת]. [ציור 348]
[צה] פרוכת לכסות המקום
והיא מדאורייתא ככתוב לגבי המשכן בשמות (כ"ו ל"א-ל"ד): "ועשית פרוכת תכלת וארגמן ותולעת שני ושש משזר מעשה חשב יעשה אותם כרבים… והבדילה הפרכת לכם בין הקדש ובין הקדש הקדשים". והיא מחיצה, ובלשון חכמים "פרגוד" – דבר המפריד בין המלך ובין העם, ובה היו ציורי כרובים משני עבריה, (רש"י בשמות כ"ו פס' ל"א).
וכן היה בבית ראשון [ראה הערה קודמת].
וכן היה בבית שני (מדות פ"ד מ"ז) אמה טרקסין שהפרידה בין הקדש לקדש הקדשים, ושם עמדו שתי פרוכות להבדיל בין הקדש לקדש הקדשים [ציור 350]. וכן בבית שלישי, כדברי משכני עליון (דף קס"ו): לפני השער אשר לקדש הקדשים נפרס מסך גדול כמידת השער, לא פחות ולא יותר… לבלתי יעברוה את אשר לא ראוי הוא לעברה. [ציור 349]
[צו] לפתח ההיכל ארבע דלתות [שני זוגות]
בבית שני עשו צורת דלתות ההיכל ופיתחתן כפי שעתיד להיות בבית שלישי, כמו שכתוב ביחזקאל (פרק מ"א פס' כ"ג כ"ד). ובמס' מדות (פ"ד מ"א) נחלקו ת"ק ור"י לגבי צורת הדלתות ופתיחתן כיצד היו וכיצד עתידים להיות. ורש"י כאן בנביא הביא את שתי הסברות. והרמב"ם (הלכות בית הבחירה פ"ד ה"ז) פסק כת"ק, וכן הרמח"ל הסביר לפי שיטת ת"ק וז"ל במשכני עליון (דף קס"ט): ולשער ההיכל נראה לו מזוזה רבועה שממנה יוצאים שתי דלתות לימין, ולשמאל כמו כן. ועוד כתב (בדף ר"ב פרק ג' משנה ב'): כתלו של היכל – שש… ומזוזתו רבועה, ולו ארבע דלתות, ב' בפנים ושתים בחוץ [ציור 351], החיצוניות נפתחות לתוך הפתח, והפנימיות לתוך הבית [ציור 352], ע"כ, וכסברת ת"ק במדות (פ"ד מ"א) שאמר החיצוניות נפתחות לתוך הפתח לכסות עביו של כתל, והפנימיות נפתחות לתוך הבית לכסות אחר הדלתות, ע"כ. לכן עשינו הדלתות עפ"י שיטת ת"ק, וסברת ר' יהודה שהן נפתחות לתוך הבית לכסות אחר הדלתות, ראה ברש"י ובמס' מדות (פ"ד מ"א). [ציור 345-346]