בית המקדש השני
מסכת מידות – פרק ב'
משנה ב' – כניסה להר הבית
כָּל הַנִּכְנָסִין לְהַר הַבַּיִת, נִכְנָסִין דֶּרֶךְ יָמִין [ציור 6ג], וּמַקִּיפִין וְיוֹצְאִין דֶּרֶךְ שְֹמֹאל [ציור 6ד], חוּץ מִמִּי שֶׁאֵרְעוֹ דָּבָר, שֶׁהוּא מַקִּיף לִשְֹמֹאל [ציור 6ה]. מַה לָּךְ מַקִּיף לִשְֹמֹאל? (א) שֶׁאֲנִי אָבֵל: הַשּׁוֹכֵן בַּבַּיִת הַזֶּה יְנַחֶמְךָ. שֶׁאֲנִי מְנֻדֶּה: הַשּׁוֹכֵן בַּבַּיִת הַזֶּה יִתֵּן בְּלִבָּם וִיקָרְבוּךָ, דִּבְרֵי רַבִּי מֵאִיר. אָמַר לוֹ רַבִּי יוֹסֵי: עֲשִֹיתָן כְּאִלּוּ עָבְרוּ עָלָיו אֶת הַדִּין, אֶלָּא: הַשּׁוֹכֵן בַּבַּיִת הַזֶּה, יִתֵּן בְּלִבָּךְ וְתִשְׁמַע לְדִבְרֵי חֲבֵרֶיךָ וִיקָרְבוּךָ.
רבי עובדיה מברטנורה
נכנסים דרך ימין ומקיפין דרך שמאל. כגון הנכנסים דרך שערי חולדה שהן מן הימין, מקיפין דרך שער הטדי.
שאני אבל. נשאלין אותו מה לך להקיף לשמאל, ואמר שאני אבל, אומרים לו השוכן בבית הזה ינחמך וכו'.
עשיתן כאילו עברו עליו את הדין. אם הן אומרים לו כן, נראה כאלו חבריו עוותו הדין ונידוהו שלא כהלכה.
יתן בלבך שתשמע לדברי חבירך. דהשתא משמע שהוא עשה שלא כדין וצריך תשובה. והלכה כרבי יוסי.
מה לך מקיף לשמאל. שואלין לו וזה משיב שאני אבל והם עונין השוכן וכן שאני מנודה: