לשכנו תדרשו חלק ג'
פרק ב' – נושא כג'
לשכת הקטורת ושמן המשחה
לִשְׁכַּת הַקְּטֹרֶת בַּקֹּדֶשׁ
בְּבַיִת שֵׁנִי
שָׁנִינוּ (מדות פ"א מ"א) (תמיד פ"א מ"א): "בִּשְׁלֹשָׁה מְקוֹמוֹת הַכֹּהֲנִים שׁוֹמְרִים בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ: בְּבֵית אַבְטִינָס, וּבְבֵית הַנִּיצוֹץ, וּבְבֵית הַמּוֹקֵד". עַד כָּאן.
בֵּית אַבְטִינָס – לִשְׁכָּה שֶׁהָיוּ מְכִינִים בָּהּ אֶת הַקְּטֹרֶת. הַלִּשְׁכָּה נִקְרֵאת בֵּית אַבְטִינָס עַל שֵׁם מִשְׁפַּחַת כֹּהֲנִים שֶׁהָיוּ בְּקִיאִים בְּמַעֲשֵׂה הַקְּטֹרֶת. וּבְמִדּוֹת (שם) מוּבָא שֶׁלִּשְׁכַּת הַקְּטֹרֶת הָיְתָה בִּצְפוֹן הָעֲזָרָה, אֲבָל לְפִי הַיְּרוּשַׁלְמִי (יומא פרק א' הלכה ה') הַלִּשְׁכָּה הָיְתָה בִּדְרוֹם הָעֲזָרָה מֵעַל גַּבֵּי שַׁעַר הַמַּיִם (מפרשים בתמיד פ"א מ"א). [ציור 107א]
וּכְבָר פָּסַק הָרַמְבָּ"ם בְּעִנְיַן מְקוֹם הַלְּשָׁכוֹת הָאֲחֵרוֹת שֶׁבָּעֲזָרָה שֶׁמְּקוֹמָן כִּסְבָרַת הַיְּרוּשַׁלְמִי וְלֹא כִּסְבָרַת הַבַּבְלִי, וְלָכֵן לָרַמְבָּ"ם לִשְׁכַּת הַקְּטֹרֶת בִּדְרוֹם הָעֲזָרָה. מְקוֹם הֲכָנַת הַקְּטֹרֶת הוּא רַק בַּקֹּדֶשׁ – בָּעֲזָרָה, כַּמּוּבָא.
וְהַגְּמָרָא בִּכְרְתוֹת (ו' ע"א) שׁוֹאֶלֶת: "וַהֲלֹא מֵי רַגְלַיִם יָפִין לָהּ? [לַצִּפֹּרֶן שֶׁהִיא אַחַת מִסַּמְמָנֵי הַקְּטֹרֶת] אֶלָּא שֶׁאֵין מַכְנִיסִין מֵי רַגְלַיִם [שֵׁם עֵשֶׂב לְפִי פֵּרוּשׁ הַ"שִּׁטָּה מְקֻבֶּצֶת"] מִפְּנֵי הַכָּבוֹד [בִּגְלַל שֶׁהָעֵשֶׂב נִקְרָא מֵי רַגְלַיִם, לאֹ מְכֻבָּד לְהַכְנִיסוֹ לָעֲזָרָה]. וְיֶשְׁנָהּ שָׁם דֵּעָה נוֹסֶפֶת מָה הַפֵּרוּשׁ שֶׁל "מֵי רַגְלַיִם".
מְסַיַּע לֵהּ לְרַבִּי יוֹסֵי בֵּרַבִּי חֲנִינָא [שֶׁצָּרִיךְ לְהָכִין אֶת סַמְמָנֵי הַקְּטֹרֶת בְּתוֹךְ הַקֹּדֶשׁ בָּעֲזָרָה], דְּאָמַר קְרָא (ל' ל"ב): "קֹדֶשׁ הוּא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם", מִכָּאן לִמּוּד אֶחָד. וּמִפָּסוּק אַחֵר בִּשְׁמוֹת (ל' ל"ז): "קֹ֛דֶשׁ תִּהְיֶ֥ה לְךָ֖ לַיהֹוָה", וּמִכָּאן לִמּוּד שֵׁנִי שֶׁכָּל מַעֲשֶׂיהָ שֶׁל הַקְּטֹרֶת, לֹא יְהוּ אֶלָּא בַּקֹּדֶשׁ, כְּלוֹמַר בָּעֲזָרָה.
וְכֵן פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (הלכות כלי המקדש פ"ב ה"ו): "וְכָל מַעֲשֶׂיהָ בַּקֹּדֶשׁ בְּתוֹךְ הָעֲזָרָה וּמִשֶּׁל הֶקְדֵּשׁ. וְהַמְפַטֵּם אֶת הַקְּטֹרֶת מִן הַחֻלִּין אוֹ בִּכְלִי שֶׁל חֻלִּין פְּסוּלָה". עַד כָּאן.
וְהַכֶּסֶף מִשְׁנֶה בֵּאֵר עַל הַקְּטֹרֶת (שם): "וּמַה שֶּׁכָּתַב וְכָל מַעֲשֶׂיהָ בַּקֹּדֶשׁ בְּתוֹךְ הָעֲזָרָה, בְּפֶרֶק קַמָּא דִּכְרֵתוֹת (ו' ע"א): "קֹדֶשׁ הִיא קֹדֶשׁ תִּהְיֶה לָכֶם כָּל מַעֲשֶׂיהָ לֹא יִהְיוּ אֶלָּא בַּקֹּדֶשׁ. וּמַה שֶּׁכָּתַב וּמִשֶּׁל הֶקְדֵּשׁ זֶה בִּשְׁקָלִים (פרק ד' משנה ה'), וְכֵן בִּשְׁבוּעוֹת (י' ע"ב). וּמַה שֶּׁכָּתַב וְהַמְפַטֵּם אֶת הַקְּטֹרֶת מִן הַחֻלִּין אוֹ בִּכְלִי שֶׁל חֻלִּין פְּסוּלָה, נִרְאֶה דְּמַשְׁמַע לֵהּ הָכִי מִכְּרֵתוֹת (ו' ע"א) מִדְּתָנֵי כָּל מַעֲשֶׂיהָ לֹא יִהְיוּ אֶלָּא קֹדֶשׁ, וְטַעְמָא מִדִּכְתִיב תְּרֵי זִמְנֵי "קֹדֶשׁ".
וּבַיְּרוּשַׁלְמִי בִּשְׁקָלִים (פ"ד ה"ג) מוּבָא: "פִּטְּמָהּ בְּחֻלִּין [בְּמָקוֹם חֻלִּין וְלֹא בַּקֹּדֶשׁ], ר' יוֹסֵי בֵּרַבִּי חֲנִינָא אָמַר פְּסוּלָה וְכוּ', מַאי טַעְמָא דְּרַבִּי יוֹסֵי בֵּרַבִּי חֲנִינָא – "קֹדֶשׁ הִיא", שֶׁתְּהֵא הֲוָיָתָהּ בַּקֹּדֶשׁ וְכוּ'."מִכָּל מָקוֹם מֵאַחַר דִּגְמָרָא דִּידָן סָתַם וְכָתַב כָּל מַעֲשֶׂיהָ לֹא יִהְיוּ אֶלָּא בַּקֹּדֶשׁ, דְּמַשְׁמַע דְּעִכּוּבָא הוּא, פָּסַק כֵּן". עַד כָּאן לְשׁוֹן הַכֶּסֶף מִשְׁנֶה.
לִשְׁכַּת הַקְּטֹרֶת בַּקֹּדֶשׁ
וּמִכָּאן שֶׁלָּרַמְבָּ"ם הַקְּטֹרֶת נַעֲשֵׂית בְּמָקוֹם קָדוֹשׁ כְּלוֹמַר בָּעֲזָרָה, וּבִכְלִי קָדוֹשׁ כְּמוֹ שֶׁהִסְבִּיר הַכֶּסֶף מִשְׁנֶה.
וְכֵן פָּסַק הָרַמְבַּ"ם (הלכות כלי המקדש פרק ב'):
הֲלָכָה א': הַקְּטֹרֶת נַעֲשֵׂית בְּכָל שָׁנָה וְשָׁנָה וַעֲשִׂיָּתוֹ מִצְוַת עֲשֵׂה שֶׁנֶּאֱמַר וְאַתָּה קַח לְךָ סַמִּים וְגוֹ'. וְנִתְפָּרְשׁוּ בַּתּוֹרָה אַרְבָּעָה מִסַּמְמָנֶיהָ. וְהֵן (שמות ל לד) "נָטָף. וּשְׁחֵלֶת. וְחֶלְבְּנָה. וּלְבֹנָה". וּשְׁאָר סַמְמָנֶיהָ הֲלָכָה לְמֹשֶׁה מִסִּינַי:
הֲלָכָה ב': אַחַד עָשָׂר סַמְמָנִים נֶאֶמְרוּ לוֹ לְמֹשֶׁה מִסִּינַי. וְהֵם שֶׁעוֹשִׂין אוֹתָן בְּמִשְׁקָל מְכֻוָּן. וּמוֹסִיפִין עִמָּהֶן בְּלֹא מִשְׁקָל מֶלַח סְדוֹמִית וְכִפַּת הַיַּרְדֵּן. וְעֵשֶׂב אֶחָד שֶׁמַּעֲלֶה עָשָׁן. וְלֹא הָיוּ יוֹדְעִים אוֹתוֹ אֶלָּא אֲנָשִׁים יְדוּעִים וְהוּא הָיָה הֲלָכָה בְּיָדָם אִישׁ מִפִּי אִישׁ:
הֲלָכָה ג': וְזֶהוּ מִשְׁקַל אַחַד עָשָׂר סַמָּנֶיהָ:
נָטָף. [ציור 108א]
וּשְׁחֵלֶת. [ציור 108ב]
וְחֶלְבְּנָה. [ציור 108ג]
וּלְבֹנָה. [ציור 108ד]
מִכָּל אֶחָד מִשְׁקַל שִׁבְעִים מָנֶה. וְהַמָּנֶה מֵאָה דִּינָרִין.
וּמֹר. [ציור 108ה]
וּקְצִיעָה. [ציור 108 ו]
וְשִׁבֹּלֶת נֵרְדְּ. [ציור 108ז]
וְכַרְכֹּם. [ציור 108ח]
מִכָּל אֶחָד שִׁשָּׁה עָשָׂר מָנֶה.
קֹשְׁטְ [ציור 108ט] שְׁנֵים עָשָׂר מָנֶה.
קִנָּמוֹן [ציור 108 י] תִּשְׁעָה מָנִים.
קִלּוּפָה [ציור 108יא] שְׁלֹשָׁה מָנִים.
מִשְׁקַל הַכֹּל שְׁלֹשׁ מֵאוֹת וְשִׁשִּׁים וּשְׁמוֹנָה מָנֶה. שְׁחוּקִין הַכֹּל הָדֵק.
מוֹסִיפִין לָהּ רֹבַע הַקַּב מֶלַח סְדוֹמִית. [ציור 108יב]
וְכִפַּת הַיַּרְדֵּן וּמַעֲלֵה עָשָׁן כָּל שֶׁהוּא.
וּמַקְטִיר מִמֶּנָּה בְּכָל יוֹם עַל מִזְבַּח הַזָּהָב מָנֶה. שְׁלֹשׁ מֵאוֹת וְשִׁשִּׁים וַחֲמִשָּׁה מָנֶה כְּנֶגֶד יְמוֹת הַחַמָּה. וְהַשְּׁלֹשָׁה מָנִים הַנִּשְׁאָרִים שׁוֹחֵק אוֹתָם עֶרֶב יוֹם הַכִּפּוּרִים דַּקָּה מִן הַדַּקָּה עַד שֶׁמּוֹצִיא מִמֶּנָּה מְלֹא חָפְנָיו לְהַקְטִיר בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים. וְהַשְּׁאָר הוּא מוֹתַר הַקְּטֹרֶת שֶׁאָמַרְנוּ בִּשְׁקָלִים:
הֲלָכָה ד': נָטָף הָאָמוּר בַּתּוֹרָה הוּא עֲצֵי הַקְּטָף שֶׁיּוֹצֵא מֵהֶן הַצֳּרִי. [ציור 108א]
וְהַשְּׁחֵלֶת הִיא הַצִּפֹּרֶן שֶׁנּוֹתְנִין אוֹתָהּ בְּנֵי הָאָדָם בְּמֻגְמָרוֹת. [ציור 108ב]
וְהַחֶלְבְּנָה כְּמוֹ דְּבַשׁ שָׁחֹר וְרֵיחוֹ קָשֶׁה וְהוּא שְׂרַף אִילָנוֹת בְּעָרֵי יָוָן. [ציור 108ג]
וְזֶהוּ שְׁמוֹת הַסַּמָּנִים בְּלָשׁוֹן עֲרָבִי. עוּד בְּלַסַאן וְאַצְפַאר טִיב. וּמִיעָה. וּלְכַאן. וּמוּסְקִי. וּקְצִיעָה. וְסַנְבְּלִי אַלְנַטוֹרִין. וְזַעַפְרָן. וְקֹשְׁטְ. וְעוּד [הַיַּרְדִּי]. וְקַסַּר סְלִיכָה. וְעִנְבָּר: [*יְצֻיַּן כִּי תְּמוּנוֹת הַסַּמְמָנִים הֵם רַק לְפִי הַשְׁעָרָה לְצֹרֶךְ הַמְחָשָׁה וְאֵין וַדָּאוּת מֻחְלֶטֶת לְגַבֵּי זֵהוּתָם הַיּוֹם.]
הֲלָכָה ה': כֵּיצַד מְפַטְּמִין אֶת הַקְּטֹרֶת. מֵבִיא תִּשְׁעָה קַבִּין בֹּרִית כַּרְשִׁינָה וְשָׁף בָּהּ אֶת הַצִּפֹּרֶן וְאַחַר כָּךְ שׁוֹרֶה אֶת הַצִּפֹּרֶן בְּאֶחָד וְעֶשְׂרִים קַב שֶׁל יֵין קַפְרִיסִין אוֹ יַיִן לָבָן יָשָׁן חָזָק בְּיוֹתֵר. וְאַחַר כָּךְ שׁוֹחֵק כָּל אֶחָד מִן הַסַּמָּנִים בִּפְנֵי עַצְמוֹ הָדֵק. וּכְשֶׁהוּא שׁוֹחֵק אוֹמֵר הָדֵק הֵיטֵב הָדֵק הֵיטֵב כָּל זְמַן שֶׁשּׁוֹחֵק וּמְעָרֵב הַכֹּל:
הֲלָכָה ו': וְכָל מַעֲשֶׂיהָ בַּקֹּדֶשׁ בְּתוֹךְ הָעֲזָרָה וּמִשֶּׁל הֶקְדֵּשׁ. וְהַמְפַטֵּם אֶת הַקְּטֹרֶת מִן הַחֻלִּין אוֹ בִּכְלִי שֶׁל חֻלִּין פְּסוּלָה:
הֲלָכָה ז': פַּעֲמַיִם בַּשָּׁנָה הָיוּ מַחֲזִירִין אוֹתוֹ לַמַּכְתֶּשֶׁת. בִּימוֹת הַחַמָּה הָיוּ מְפַזְּרִים אוֹתָהּ כְּדֵי שֶׁלֹּא תִּתְעַפֵּשׁ. וּבִימוֹת הַגְּשָׁמִים צוֹבְרִין אוֹתָהּ כְּדֵי שֶׁלֹּא יָפוּג רֵיחָהּ:
הֲלָכָה ח': נָתַן לְתוֹכָהּ דְּבַשׁ כָּל שֶׁהוּא פְּסָלָהּ. חִסֵּר אֶחָד מִסַּמְמָנֶיהָ חַיָּב מִיתָה שֶׁהֲרֵי נַעֲשֵׂית קְטֹרֶת זָרָה. פִּטְּמָהּ מְעַט מְעַט בְּמַתְכֻּנְתָּהּ כְּשֵׁרָה אֲפִלּוּ פִּטֵּם פְּרָס בְּשַׁחֲרִית וּפְרָס בֵּין הָעַרְבַּיִם:
הֲלָכָה ט': הָעוֹשֶׂה קְטֹרֶת מֵאַחַד עָשָׂר סַמְמָנִין אֵלּוּ לְפִי מִשְׁקָלוֹת אֵלּוּ כְּדֵי לְהָרִיחַ בָּהּ אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא הֵרִיחַ חַיָּב כָּרֵת עַל עֲשִׂיָּתָהּ אִם עָשָׂה מֵזִיד. וּבְשׁוֹגֵג מֵבִיא חַטָּאת קְבוּעָה. אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא עָשָׂה הַמִּשְׁקָל כֻּלּוֹ אֶלָּא חֶצְיוֹ אוֹ שְׁלִישׁוֹ. הוֹאִיל וְעָשָׂה לְפִי מִשְׁקָלוֹת אֵלּוּ חַיָּב כָּרֵת. שֶׁנֶּאֱמַר (שמות ל לז) "בְּמַתְכֻּנְתָּהּ לֹא תַעֲשׂוּ לָכֶם" (שמות ל לח) "אִישׁ אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה כָמוֹהָ לְהָרִיחַ בָּהּ וְנִכְרַת מֵעַמָּיו":
הֲלָכָה י': עֲשָׂאָהּ לְהִתְלַמֵּד בָּהּ אוֹ לְמָסְרָהּ לַצִּבּוּר פָּטוּר. הֵרִיחַ בָּהּ וְלֹא עֲשָׂאָהּ אֵינוֹ חַיָּב כָּרֵת אֶלָּא דִּינוֹ כְּדִין כָּל הַנֶּהֱנֶה מִן הַהֶקְדֵּשׁ. לֹא חִיְּבָה תּוֹרָה כָּרֵת אֶלָּא לָעוֹשֶׂה בְּמַתְכֻּנְתָּהּ לְהָרִיחַ בָּהּ:
הֲלָכָה יא': מִזְבַּח הַזָּהָב שֶׁבַּהֵיכָל עָלָיו מַקְטִירִין הַקְּטֹרֶת בְּכָל יוֹם. וְאֵין מַקְרִיבִין עָלָיו דָּבָר אַחֵר. וְאִם הִקְטִיר עָלָיו קְטֹרֶת אַחֶרֶת שֶׁאֵינָהּ כָּזוֹ. אוֹ שֶׁהִקְטִיר עָלָיו קְטֹרֶת כָּזוֹ שֶׁהִתְנַדֵּב אוֹתָהּ יָחִיד אוֹ רַבִּים. אוֹ הִקְרִיב עָלָיו קָרְבָּן. אוֹ הִסִּיךְ נֶסֶךְ. לוֹקֶה שֶׁנֶּאֱמַר (שמות ל ט) "לֹא תַעֲלוּ עָלָיו קְטֹרֶת זָרָה וְעוֹלָה וּמִנְחָה" וְגוֹ':
לִשְׁכַּת שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה בְּאֹהֶל מוֹעֵד
אַחֲרֵי כָּל זֶה נִרְאֶה שֶׁבְּאוֹתָהּ פָּרָשָׁה שֶׁבַּתּוֹרָה הָעוֹסֶקֶת בַּקְּטֹרֶת וּבַהֲכָנָתָהּ, מְצַוָּה אוֹתָנוּ הַתּוֹרָה עַל עִנְיָן נוֹסָף וְהוּא הֲכָנַת שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה. הַפָּרָשָׁה (שמות ל' כ"ה) אִם כֵּן, מְצַוָּה אוֹתָנוּ שְׁנֵי דְּבָרִים:
א – (שמות פרק ל' פס' כ"ב – ל"ג) "וְאַתָּה קַח לְךָ בְּשָׂמִים רֹאשׁ מָר דְּרוֹר חֲמֵשׁ מֵאוֹת וְקִנְּמָן בֶּשֶׂם מַחֲצִיתוֹ חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם וּקְנֵה בֹשֶׂם חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם. וְקִדָּה חֲמֵשׁ מֵאוֹת בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ וְשֶׁמֶן זַיִת הִין. וְעָשִׂיתָ אֹתוֹ שֶׁמֶן מִשְׁחַת קֹדֶשׁ רֹקַח מִרְקַחַת מַעֲשֵׂה רֹקֵחַ שֶׁמֶן מִשְׁחַת קֹדֶשׁ יִהְיֶה. וּמָשַׁחְתָּ בוֹ אֶת אֹהֶל מוֹעֵד וְאֵת אֲרוֹן הָעֵדֻת וְגוֹ'…"
לָמַדְנוּ מִכָּאן שֶׁיֵּשׁ לְהָכִין שֶׁמֶן מִשְׁחַת קֹדֶשׁ וְלִמְשֹׁחַ בּוֹ אֶת אֹהֶל מוֹעֵד, וְאֶת אֲרוֹן הָעֵדוּת, וְאֶת כָּל כְּלֵי הַמִּקְדָּשׁ כּוֹלֵל הַמִּזְבֵּחַ, וְאֶת אַהֲרֹן הַכֹּהֵן וְכֵן אֶת הַכֹּהֲנִים הַגְּדוֹלִים, וְאֶת הַמְּלָכִים. וְעַל צִוּוּי הֲכָנַת שֶׁמֶן זֶה נֶאֱמַר (בפס' ל"ב): "קֹדֶשׁ הוּא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם".
ב – דָּבָר שֵׁנִי שֶׁצִּוְּתָה הַתּוֹרָה הוּא (שמות ל' מפס' ל"ד – ל"ח) לְהָכִין קְטֹרֶת מֵאַחַד עָשָׂר סוּגֵי עֲשָׂבִים אוֹ תּוֹצַרְתָּם, וּלְהַקְטִיר מִמֶּנָּה בַּבֹּקֶר וּבָעֶרֶב עַל מִזְבַּח הַזָּהָב שֶׁבַּהֵיכָל. וְעַל הַקְּטֹרֶת נֶאֱמַר (בפס' ל"ז): "קֹדֶשׁ תִּהְיֶה לְךָ לַה'".
כֵּיצַד מִתְקַדֵּשׁ שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה
הַאִם שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה מִתְקַדֵּשׁ עַל יְדֵי כְּלִי קֹדֶשׁ, אוֹ שֶׁצָּרִיךְ מָקוֹם קָדוֹשׁ.
וְאִם צָרִיךְ מָקוֹם קָדוֹשׁ, נִשְׁאֶלֶת הַשְּׁאֵלָה – מֵאַחַר שֶׁאֵין אָנוּ יְכוֹלִים לִלְמֹד מִבַּיִת שֵׁנִי שֶׁבִּזְמַנּוֹ לֹא הֵכִינוּ שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה, הֵיכָן יָכִינוּ אוֹתוֹ בְּבַיִת שְׁלִישִׁי.
וּבְתוֹרָה תְּמִימָה (שמות ל' פס' ל"ז הערה ע"ג) הִסְבִּיר שֶׁהַגְּמָרָא בִּכְרֵתוֹת (דף ו' ע"א) לִמְּדָה עַל הַקְּטֹרֶת שֶׁהֲכָנָתָהּ צְרִיכָה לִהְיוֹת בַּקֹּדֶשׁ הַיְנוּ בָּעֲזָרָה, מֵהַפָּסוּק שֶׁמְּדַבֵּר עַל שֶׁמֶן מִשְׁחַת הַקֹּדֶשׁ עָלָיו כָּתוּב: "קֹדֶשׁ הוּא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם" (שמות ל' פס' ל"ב), [כְּלוֹמַר שֶׁאֶת שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה יֵשׁ לְהָכִין רַק בְּמָקוֹם קָדוֹשׁ, דְּהַיְנוּ בָּעֲזָרָה. וּמִשֶּׁמֶן הַמִּשְׁחָה לוֹמְדִים כָּאן עַל הַקְּטֹרֶת שֶׁצְּרִיכָה גַּם כֵּן לִהְיוֹת בִּמְקוֹם הַקֹּדֶשׁ].
דְּאִלּוּ בַּקְּטֹרֶת כָּתוּב רַק "קֹדֶשׁ תִּהְיֶה לְךָ לַה'" (שם פס' ל"ז), וְהַשְּׁאֵלָה מַדּוּעַ הַגְּמָרָא לֹא לָמְדָה מִפָּסוּק זֶה הַמְלַמֵּד עַל הַקְּטֹרֶת לוֹמַר שֶׁמִּמֶּנּוּ לוֹמְדִים עַל מְקוֹם הֲכָנָתָהּ.
וְהַ"תּוֹרָה תְּמִימָה" יִשֵּׁב הַקֻּשְׁיָה שֶׁאָכֵן כַּוָּנַת הַגְּמָרָא לִשְׁנֵי הַפְּסוּקִים, וּמִשְּׁנֵיהֶם לוֹמְדִים שֶׁהֲכָנַת הַקְּטֹרֶת וְכֵן שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה צְרִיכִים לִהְיוֹת בַּקֹּדֶשׁ, שֶׁדּוֹרְשִׁים: "תִּהְיֶה" "יִהְיֶה", מִלְּשׁוֹן הֲוָיָה, שֶׁכָּל הֲוָיָתָהּ לֹא יִהְיוּ אֶלָּא בַּקֹּדֶשׁ, שֶׁכֵּן בִּשְׁנֵיהֶם כָּתוּב קֹדֶשׁ.
וְהוֹסִיף שֶׁכֵּן מוּכָח מִן הַיְּרוּשַׁלְמִי (שקלים פרק ד' הלכה ג'), שֶׁהַלִּמּוּד הוּא מִלְּשׁוֹן "יִהְיֶה", "תִּהְיֶה", דְּאִיתָא שָׁם: "קֹדֶשׁ הִוא", שֶׁתְּהֵא הֲוָיָתָהּ בַּקֹּדֶשׁ. הָרַי לְפָנֵינוּ שֶׁמְּקוֹם הֲכָנַת הַקְּטֹרֶת [וְכֵן שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה] יִהְיֶה בַּקֹּדֶשׁ בִּלְבַד הַיְנוּ בָּעֲזָרָה.
וְכֵן מוּבֵאת שָׁם דֵּעָה שְׁנִיָּה (שקלים פרק ד' הלכה ג'): "דְּאִתְפַּלְּגוֹן. פִּיטְּמָהּ [אִם הֵכִין אוֹתָהּ] בַּחֻלִּין [בִּכְלִי חוֹל]. רִבִּי יוֹסֶה בֵּירִבִּי חֲנִינָה אָמַר. פְּסוּלָה. רִבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי אָמַר. כְּשֵׁירָה. מַה טַּעֲמָא דְרִבִּי יוֹסֶה בֵּירִבִּי חֲנִינָה [שֶׁפְּסוּלָה]. קֹדֶשׁ הִיא. שֶׁתְּהֵא הֲוָיָיתָהּ [הֲכָנָתָהּ] בַּקֹּדֶשׁ [בִּכְלִי קָדוֹשׁ]. מַה טַּעֲמָא דְּרִבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי [שֶׁכְּשֵׁרָה]. קֹדֶשׁ הִיא. [מְלַמֵּד] שֶׁתְּהֵא בָּאָה מִתְּרוּמַת הַלִּשְׁכָּה". עַד כָּאן דִּבְרֵי "תּוֹרָה תְּמִימָה".
וּפֵרַשׁ "קָרְבַּן הָעֵדָה": "פִּטְּמָהּ" – לַקְּטֹרֶת בִּכְלִי חֹל. "קֹדֶשׁ הִיא" – קֹדֶשׁ תִּהְיֶה לָכֶם. "שֶׁתְּהֵא הֲוָיָתָהּ בַּקֹּדֶשׁ" – שֶׁכָּל מַעֲשֶׂיהָ לֹא יִהְיוּ אֶלָּא בַּקֹּדֶשׁ. "שֶׁתְּהֵא בָּאָה מִתְּרוּמַת הַלִּשְׁכָּה" – אֲבָל אֵין צָרִיךְ לַעֲשׂוֹתָהּ בַּקֹּדֶשׁ. עַד כָּאן סְבָרַת רִבִּי יוֹסֶה בֵּירִבִּי חֲנִינָה (בפירוש "קרבן העדה").
וְהִנֵּה חֲזַ"ל חָלְקוּ בִּשְׁקָלִים אִם צָרִיךְ שֶׁהַקְּטֹרֶת תִּהְיֶה בִּכְלִי קֹדֶשׁ אוֹ בִּמְקוֹם הַקֹּדֶשׁ. כְּלוֹמַר אֵיךְ מִתְקַדֶּשֶׁת הַקְּטֹרֶת? הַאִם מִשּׁוּם שֶׁנַּעֲשֵׂית בְּמָקוֹם קָדוֹשׁ, אוֹ מִפְּנֵי שֶׁנַּעֲשֵׂית בִּכְלִי קָדוֹשׁ.
וְהָרַמְבָּ"ם פָּסַק (בהלכות כלי המקדש פרק א' הלכה א'): "מִצְוַת עֲשֵׂה לַעֲשׂוֹת שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה שֶׁיִּהְיֶה מוּכָן לִדְבָרִים שֶׁצְּרִיכִין מְשִׁיחָה בּוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (שמות ל, כה) "וְעָשִׂיתָ אֹתוֹ שֶׁמֶן מִשְׁחַת קֹדֶשׁ". [יֵשׁ מֵהַפּוֹסְקִים סוֹבְרִים שֶׁלְּדַעַת הָרַמְבָּ"ם צָרִיךְ לְקַדֵּשׁ בִּכְלִי קָדוֹשׁ, וְיֵשׁ מְדַיְּקִים מֵהָרַמְבָּ"ם שֶׁצָּרִיךְ מָקוֹם קָדוֹשׁ. וְיֵשׁ שֶׁסּוֹבְרִים שֶׁצָּרִיךְ אֶת שְׁנֵיהֶם כַּמּוּבָא לְקַמָּן.]
*וְהַנלע"ד שֶׁאֶפְשָׁר לְדַיֵּק מֵהָרַמְבָּ"ם שֶׁצָּרִיךְ לְקַדֵּשׁ הַקְּטֹרֶת וְכֵן אֶת שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה בְּמָקוֹם קָדוֹשׁ, שֶׁכֵּן כָּתַב הָרַמְבָּ"ם (הלכות כלי המקדש פרק א' הלכה י"ח): "וְאֵין לָנוּ דָּבָר לִמְדֹּד בּוֹ הִין וְלָמָה הָיָה שָׁם. הוֹאִיל וְהָיָה בַּמִּקְדָּשׁ מִימֵי מֹשֶׁה שֶׁמָּדַד בּוֹ שֶׁמֶן לְשֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה… וְלֹא מִפְּנֵי מַעֲשִׂים אֵלּוּ נִתְקַדְּשׁוּ אֶלָּא מִפְּנֵי הַמְּלָאכוֹת שֶׁל מִקְדָּשׁ שֶׁאָמַרְנוּ". עַד כָּאן. מִכָּאן שֶׁהָיָה "בַּמִּקְדָּשׁ" כְּלוֹמַר בַּקֹּדֶשׁ. וְלֹא בָּרוּר בְּדִיּוּק הֵיכָן, אִם בֵּין קַלְעֵי הֶחָצֵר שֶׁנִּקְרֵאת קֹדֶשׁ [ציור 110], אוֹ בְּאֹהֶל מוֹעֵד בַּהֵיכָל, אוֹ בְּקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים. וּמִסְּבָרָה שַׂמְנוּ אוֹתוֹ בְּאֹהֶל מוֹעֵד כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה שָׁמוּר [ציור 111].
סִכּוּם
הֲרֵי לְפָנֵינוּ מַעֲשֵׂה רַב, הוּא מֹשֶׁה רַבֵּנוּ, שֶׁהֵכִין בַּמִּדְבָּר אֶת שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה בֵּין קַלְעֵי הֶחָצֵר שֶׁנִּקְרָא מָקוֹם קָדוֹשׁ. שֶׁכֵּן הַכְּלִי הִין שֶׁמָּדְדוּ בּוֹ אֶת שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה הָיָה בְּאֹהֶל מוֹעֵד, מִכָּאן שֶׁמְּקוֹמוֹ בַּקֹּדֶשׁ. וּבְוַדַּאי אִם אֵינוֹ צָרִיךְ לִהְיוֹת בַּקֹּדֶשׁ לָמָּה שֶׁיֻּנַּח שָׁם? שֶׁיֻּנַּח בְּמַחֲנֵה כְּהֻנָּה אוֹ לְוִיָּה?! אֶלָּא חַיָּבִים לוֹמַר שֶׁהֲכָנָתוֹ הָיְתָה בַּקֹּדֶשׁ וּמְקוֹמוֹ לְמִשְׁמֶרֶת הוּא בַּקֹּדֶשׁ בֵּין קַלְעֵי הֶחָצֵר, וּבְיָמֵינוּ הוּא בָּעֲזָרָה.
וְנִרְאֶה שֶׁכֵּן דַּעַת הַכֶּסֶף מִשְׁנֶה מִזֶּה שֶׁכָּתַב עַל דִּבְרֵי הָרַמְבָּ"ם (הלכות כלי המקדש פרק א' משנה א'): "שֶׁפָּשׁוּט הַדָּבָר", וּמֵאַחַר וְהַגְּמָרָא בִּשְׁקָלִים נֶחְלֶקֶת בִּפְשַׁט הַחִיּוּב קֹדֶשׁ הַאִם הַחוֹבָה שֶׁיִּתְקַדֵּשׁ בְּמָקוֹם קָדוֹשׁ אוֹ בִּכְלִי קָדוֹשׁ, קָשֶׁה עַל הַכֶּסֶף מִשְׁנֶה מַדּוּעַ פָּשׁוּט שֶׁמְּדֻבָּר בִּכְלִי קֹדֶשׁ. וְאוּלַי הַגְּמָרָא דִּבְּרָה עַל מָקוֹם קָדוֹשׁ? אֶלָּא בְּהֶכְרֵחַ שֶׁיֵּשׁ לוֹמַר שֶׁדַּעַת הַכֶּסֶף מִשְׁנֶה בָּרַמְבָּ"ם שֶׁהַחִיּוּב שֶׁל שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה שֶׁיֵּעָשֶׂה גַּם בִּכְלִי קֹדֶשׁ וְגַם בְּמָקוֹם קָדוֹשׁ כְּמוֹ בַּהֲכָנַת הַקְּטֹרֶת.
וְסִבָּה נוֹסֶפֶת שֶׁחַיָּב לִהְיוֹת בַּקֹּדֶשׁ הִיא מִצַּד סְפֵקָא דְּאוֹרַיְתָא לְחֻמְרָא, שֶׁמֵּאַחַר וְיֵשׁ מַחְלֹקֶת בַּגְּמָרָא וְלֹא הֻכְרַע. וְיֵשׁ לוֹמַר שֶׁלְּדַעַת הַכֶּסֶף מִשְׁנֶה יֵשׁ לְהָכִין שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה בַּקֹּדֶשׁ וְגַם בִּכְלִי קֹדֶשׁ כְּמוֹ שֶׁדִּיֵּק לְעֵיל בְּסוֹף דְּבָרָיו בַּקְּטֹרֶת, וְכֵן הַדִּין בְּשֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה.
וְהִנֵּה לָמַדְנוּ מֵהַפְּסוּקִים הַנַּ"ל שֶׁאֶת מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ וְאֶת הַמִּקְדָּשׁ וְאֶת הַכֵּלִים וּשְׁנֵי הַמִּזְבְּחוֹת וְאֶת הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל יֵשׁ לִמְשֹׁחַ בְּשֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה.
וְכֵן לָמַדְנוּ בִּיחֶזְקֵאל (מד) שֶׁלֶּעָתִיד יְחֶזְקֵאל הַנָּבִיא יָקוּם בִּתְחִיַּת הַמֵּתִים וְיַחֲנֹךְ אֶת בֵּית הַמִּקְדָּשׁ עִם שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה.
וְהַשְּׁאֵלָה: מֵאַחַר שֶׁאֶת שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה צָרִיךְ לְהָכִין בְּמָקוֹם קָדוֹשׁ וּבִכְלִי קָדוֹשׁ, וַהֲרֵי הַמָּשִׁיחַ הוּא שֶׁיִּבְנֶה אֶת הַבַּיִת, וּבְוַדַּאי שֶׁהוּא מִתְקַדֵּשׁ רִאשׁוֹן וְרַק אָז יוּכַל לְקַדֵּשׁ אֶת הַמָּקוֹם, אִם כֵּן מֵאַיִן יָבוֹא הַשֶּׁמֶן לַקֹּדֶשׁ לִמְשֹׁחַ אֶת הַמָּשִׁיחַ? וְיֵשׁ לוֹמַר שֶׁשֶּׁמֶן הַמִּשְׁחָה שֶׁגָּנוּז בַּמְּחִלּוֹת שֶׁהֵכִין שְׁלֹמֹה הַמֶּלֶךְ מִתַּחַת לְבֵית הַמִּקְדָּשׁ, מוּכָן לַמֶּלֶךְ הַמָּשִׁיחַ וְיִתְגַּלֶּה כְּשֶׁיָּבוֹא בב"א.
לִשְׁכַּת שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה בְּבַיִת שְׁלִישִׁי
מִכָּאן אֶפְשָׁר לְהָבִין שֶׁסֵּדֶר הַדְּבָרִים לֶעָתִיד יִהְיֶה כָּךְ שֶׁקֹּדֶם יִתְגַּלֶּה הַמָּשִׁיחַ, וְאִתּוֹ נִבְנֶה אֶת בֵּית הַמִּקְדָּשׁ. לְאַחַר מִכֵּן יָכִינוּ אֶת שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ בִּמְקוֹם הַקֹּדֶשׁ [ציור 112] וּבִכְלִי קָדוֹשׁ [ציור 113], וְאִתּוֹ יִמְשְׁחוּ אֶת מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ וְאֶת הַמִּקְדָּשׁ וְאֶת הַכֵּלִים וּשְׁנֵי הַמִּזְבְּחוֹת וְאֶת הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל וְכוּ'.
וְכֵן פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (הל' כלי המקדש פרק א'):
הֲלָכָה א: מִצְוַת עֲשֵׂה לַעֲשׂוֹת שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה שֶׁיִּהְיֶה מוּכָן לִדְבָרִים שֶׁצְּרִיכִין מְשִׁיחָה בּוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (שמות ל, כה) "וְעָשִׂיתָ אֹתוֹ שֶׁמֶן מִשְׁחַת קֹדֶשׁ":
הֲלָכָה ב: וְכָכָה עָשָׂהוּ מֹשֶׁה רַבֵּנוּ בַּמִּדְבָּר. לָקַח מִן הַמֹּר וְהַקִּנָּמוֹן וְהַקִּדָּה מִכָּל אֶחָד מִשְּׁלָשְׁתָּן חֲמֵשׁ מֵאוֹת שֶׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ. וּמִקְּנֵה הַבּשֶֹׁם חֲמִשִּׁים וּמָאתַיִם. וְזֶהוּ שֶׁנֶּאֱמַר בַּתּוֹרָה (שמות ל כג) "וְקִנְּמָן בֶּשֶׂם מַחֲצִיתוֹ חֲמִשִּׁים וּמָאתַיִם" שֶׁשּׁוֹקְלִים אוֹתוֹ בִּשְׁתֵּי פְּעָמִים חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם בְּכָל פַּעַם. וְשׁוֹחֵק כָּל אֶחָד וְאֶחָד לְבַדּוֹ. וְעֵרֵב הַכֹּל וְשָׁרָה אוֹתָן בְּמַיִם זַכִּין וּמְתוּקִין עַד שֶׁיָּצָא כָּל כֹּחָן בַּמַּיִם וְנָתַן עַל הַמַּיִם שֶׁמֶן זַיִת הִין וְהוּא י"ב לֹג. כָּל לֹג אַרְבַּע רְבִיעִיּוֹת. וּבִשֵּׁל הַכֹּל עַל הָאֵשׁ עַד שֶׁאָבְדוּ הַמַּיִם וְנִשְׁאַר הַשֶּׁמֶן וְהִנִּיחוֹ בִּכְלִי לְדוֹרוֹת: [ציור 112]
הֲלָכָה ג: הַמֹּר הוּא הַדָּם הַצָּרוּר בְּחַיָּה שֶׁבְּהֹדּוּ הַיָּדוּעַ לַכֹּל שֶׁמִּתְבַּשְּׂמִין בָּהּ בְּנֵי אָדָם בְּכָל מָקוֹם. וְהַקִּנָּמוֹן הוּא הָעֵץ שֶׁבָּא מֵאִיֵּי הֹדּוּ שֶׁרֵיחוֹ טוֹב וּמִתְגַּמְּרִים בּוֹ בְּנֵי אָדָם. וְהַקִּדָּה הִיא הַקּוֹשְׁטְ. וּקְנֵה בֹשֶׂם הֵם הַקָּנִים הַדַּקִּים כְּתֶבֶן הָאֲדֻמִּים הַבָּאִים מֵאִיֵּי הֹדּוּ וְרֵיחָן טוֹב וְהֵם מִמִּינֵי הַבְּשָׂמִים שֶׁנּוֹתְנִין אוֹתָם הָרוֹפְאִים בְּצֹרִי:
הֲלָכָה ד: הָעוֹשֶׂה שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה כַּמַּעֲשֶׂה הַזֶּה וְכַמִּשְׁקָל הַזֶּה וְלֹא הוֹסִיף וְלֹא גָּרַע בְּמֵזִיד חַיָּב כָּרֵת. בְּשׁוֹגֵג מֵבִיא חַטָּאת קְבוּעָה שֶׁנֶּאֱמַר (שמות ל לג) "אֲשֶׁר יִרְקַח כָּמֹהוּ" (שמות ל לג) "וְנִכְרַת מֵעַמָּיו". וְהוּא שֶׁיַּעֲשֶׂה אוֹתוֹ לְהִמָּשַׁח בּוֹ. אֲבָל אִם עָשָׂהוּ לְהִתְלַמֵּד אוֹ לִתְּנוֹ לַאֲחֵרִים פָּטוּר:
הֲלָכָה ה: הַסָּךְ מִשֶּׁמֶן הַמִּשְׁחָה כְּזַיִת בְּמֵזִיד חַיָּב כָּרֵת. וּבְשׁוֹגֵג מֵבִיא חַטָּאת קְבוּעָה שֶׁנֶּאֱמַר (שמות ל לג) "וַאֲשֶׁר יִתֵּן מִמֶּנּוּ עַל זָר וְנִכְרַת מֵעַמָּיו". וְאֵין חַיָּבִין אֶלָּא עַל סִיכַת שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה שֶׁעָשָׂה מֹשֶׁה שֶׁנֶּאֱמַר מִמֶּנּוּ. מִזֶּה שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ (שמות ל לא) "שֶׁמֶן מִשְׁחַת קֹדֶשׁ יִהְיֶה זֶה לִי". וּמֵעוֹלָם לֹא נַעֲשָׂה שֶׁמֶן אַחֵר חוּץ מִמַּה שֶּׁעָשָׂה מֹשֶׁה:
הֲלָכָה ו: אֶחָד הַסָּךְ אֶת עַצְמוֹ וְאֶחָד הַסָּךְ אֶת אֲחֵרִים שֶׁנֶּאֱמַר (שמות ל לג) "וַאֲשֶׁר יִתֵּן מִמֶּנּוּ עַל זָר". הַסָּךְ כֵּלִים וּבְהֵמָה וְעַכּוּ"ם שֶׁהֵם כְּמוֹתָהּ אוֹ שֶׁסָּךְ מֵתִים בּוֹ פָּטוּר שֶׁנֶּאֱמַר (שמות ל לב) "עַל בְּשַׂר אָדָם לֹא יִיסָךְ":
הֲלָכָה ז: אֵין מוֹשְׁחִין מִמֶּנּוּ לְדוֹרוֹת אֶלָּא כֹּהֲנִים גְּדוֹלִים וּמְשׁוּחַ מִלְחָמָה וּמַלְכֵי בֵּית דָּוִד בִּלְבַד. אֲפִלּוּ כֹּהֵן בֶּן כֹּהֵן מוֹשְׁחִין אוֹתוֹ. שֶׁנֶּאֱמַר (ויקרא ו טו) "וְהַכֹּהֵן הַמָּשִׁיחַ תַּחְתָּיו מִבָּנָיו" וְגוֹ':
הֲלָכָה ח: בְּבַיִת שֵׁנִי שֶׁלֹּא הָיָה שָׁם שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה הָיָה כֹּהֵן גָּדוֹל מִתְרַבֶּה בִּלְבִישַׁת בְּגָדִים בִּלְבַד שֶׁהָיָה לוֹבֵשׁ בִּגְדֵי כְּהֻנָּה גְּדוֹלָה:
הֲלָכָה ט: כֵּיצַד מוֹשְׁחִין אֶת הַכֹּהֵן. צָק אֶת הַשֶּׁמֶן עַל רֹאשׁוֹ וְסָךְ מִמֶּנּוּ עַל גַּבֵּי עֵינָיו כְּמִין כִּי יְוָנִית כָּזֶה X שֶׁנֶּאֱמַר (ויקרא ח יב) "וַיִּצֹק מִשֶּׁמֶן הַמִּשְׁחָה עַל רֹאשׁ אַהֲרֹן וַיִּמְשַׁח אֹתוֹ לְקַדְּשׁוֹ". וּמַלְכֵי בֵּית דָּוִד מוֹשְׁחִין אוֹתָן כְּמִין נֵזֶר עַל רֹאשׁוֹ. וְלֹא יִמְשַׁח בִּמְקוֹמוֹת אֲחֵרוֹת וְלֹא יַרְבֶּה בְּשֶׁמֶן:
הֲלָכָה י: הַנּוֹתֵן מִשֶּׁמֶן הַמִּשְׁחָה עַל גַּבֵּי מֶלֶךְ אוֹ כֹּהֵן גָּדוֹל שֶׁכְּבָר נִמְשְׁחוּ פָּטוּר שֶׁנֶּאֱמַר (שמות ל לג) "וַאֲשֶׁר יִתֵּן מִמֶּנּוּ עַל זָר" וְאֵין אֵלּוּ זָרִים אֶצְלוֹ. אֲבָל הַסָּךְ מִמֶּנּוּ אֲפִלּוּ לְמֶלֶךְ וְכֹהֵן גָּדוֹל חַיָּב שֶׁנֶּאֱמַר (שמות ל לב) "עַל בְּשַׂר אָדָם לֹא יִיסָךְ" כָּל אָדָם בְּמַשְׁמָע. וְכֹהֵן גָּדוֹל שֶׁנָּטַל שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה מֵרֹאשׁוֹ וְסָךְ בְּמֵעָיו חַיָּב כָּרֵת וְהוּא שֶׁיָּסוּךְ מִמֶּנּוּ בִּכְזַיִת:
הֲלָכָה יא: אֵין מוֹשְׁחִין אֶת הַמֶּלֶךְ אֶלָּא עַל גַּבֵּי הַמַּעְיָן. וְאֵין מוֹשְׁחִין מֶלֶךְ בֶּן מֶלֶךְ שֶׁהַמַּלְכוּת יְרֻשָּׁה לַמֶּלֶךְ לְעוֹלָם שֶׁנֶּאֱמַר (דברים יז כ) "הוּא וּבָנָיו בְּקֶרֶב יִשְׂרָאֵל". וְאִם הָיְתָה שָׁם מַחְלֹקֶת מוֹשְׁחִין אוֹתוֹ כְּדֵי לְסַלֵּק הַמַּחֲלֹקֶת וּלְהוֹדִיעַ לַכֹּל שֶׁזֶּהוּ מֶלֶךְ לְבַדּוֹ. כְּמוֹ שֶׁמָּשְׁחוּ שְׁלֹמֹה מִפְּנֵי מַחְלֹקֶת אֲדוֹנִיָּהוּ. וְיוֹאָשׁ מִפְּנֵי עֲתַלְיָה. וִיהוֹאָחָז מִפְּנֵי יְהוֹיָקִים אָחִיו. וְזֶה שֶׁמָּשַׁח אֱלִישָׁע לְיֵהוּא לֹא בְּשֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה מְשָׁחוֹ אֶלָּא בְּשֶׁמֶן אֲפַרְסְמוֹן. וְדָבָר זֶה מָסֹרֶת בְּיַד הַחֲכָמִים:
הֲלָכָה יב: כָּל כְּלֵי הַמִּקְדָּשׁ שֶׁעָשָׂה משֶׁה בַּמִּדְבָּר לֹא נִתְקַדְּשׁוּ אֶלָּא בִּמְשִׁיחָתָן בְּשֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה שֶׁנֶּאֱמַר (במדבר ז א) "וַיִּמְשָׁחֵם וַיְקַדֵּשׁ אֹתָם". וְדָבָר זֶה אֵינוֹ נוֹהֵג לְדוֹרוֹת. אֶלָּא הַכֵּלִים כֻּלָּן כֵּיוָן שֶׁנִּשְׁתַּמְּשׁוּ בָּהֶן בַּמִּקְדָּשׁ בִּמְלַאכְתָּן נִתְקַדְּשׁוּ שֶׁנֶּאֱמַר (במדבר ד יב) "אֲשֶׁר יְשָׁרְתוּ בָם בַּקֹּדֶשׁ" בְּשֵׁרוּת הֵם מִתְקַדְּשִׁין:
לִשְׁכַּת הַקְּטֹרֶת בְּבַיִת שְׁלִישִׁי
לָמַדְנוּ לְעֵיל שֶׁמְּקוֹם הֲכָנַת הַקְּטֹרֶת בָּעֲזָרָה, *וְאֶפְשָׁר שֶׁמְּקוֹם לִשְׁכַּת הַקְּטֹרֶת תִּהְיֶה בְּבַיִת שְׁלִישִׁי בִּדְרוֹם הָעֲזָרָה בָּאוּלָם הַמַּעֲרָבִי בְּקוֹמָה ב', [ציור 112א] [ציור 114א] [ציור 115א] [כְּמוֹ שֶׁעָשׂוּ בְּבַיִת שֵׁנִי כַּמּוּבָא בַּיְּרוּשַׁלְמִי (יומא פרק א' הלכה ה') שֶׁהָיְתָה בִּדְרוֹם הָעֲזָרָה עַל שַׁעַר הַמַּיִם].
אֹפֶן הֲכָנַת הַקְּטֹרֶת וְהִלְכוֹתֶיהָ מֻזְכָּרִים בִּכְרֵתוֹת (ו' ע"א) וּבָרַמְבָּ"ם (הלכות כלי המקדש ב'). וְכֵן אֶפְשָׁר לְהַעֲשִׁיר אֶת הַיְּדִיעָה בָּזֶה בְּסֵפֶר מַעֲשֵׂה הַקְּטֹרֶת לַגָּאוֹן הָרַב מִיכָאֵל מֹשֶׁה שליט"א, וְכֵן בְּסֵפֶר "מִזָּהָב וּמִפָּז" לַגָּאוֹן הָרַב פִּנְחָס זְבִיחִי שליט"א.