בית המקדש השלישי

בית המקדש השלישי

העיקר להחזיר את

הכבוד לשרשו – לקב"ה

(עפ"י ליקו"מ יד)

העיקר להחזיר את הכבוד

לשרשו – לקב"ה (ע"פ ליקו"מ יד)

העיקר להחזיר את הכבוד לשרשו – לקב"ה (ליקו"מ יד)

לשכנו תדרשו חלק ג'

פרק ב' – נושא כב'

לשכת הקטורת

נושא כב' - לשכת הקטורת

לִשְׁכַּת הַקְּטֹרֶת

בַּקֹּדֶשׁ

בְּבַיִת שֵׁנִי

שָׁנִינוּ (מדות פ"א מ"א) (תמיד פ"א מ"א): "בִּשְׁלֹשָׁה מְקוֹמוֹת הַכֹּהֲנִים שׁוֹמְרִים בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ: בְּבֵית אַבְטִינָס, וּבְבֵית הַנִּיצוֹץ, וּבְבֵית הַמּוֹקֵד". עַד כָּאן.

בֵּית אַבְטִינָס – לִשְׁכָּה שֶׁהָיוּ מְכִינִים בָּהּ אֶת הַקְּטֹרֶת. הַלִּשְׁכָּה נִקְרֵאת בֵּית אַבְטִינָס עַל שֵׁם מִשְׁפַּחַת כֹּהֲנִים שֶׁהָיוּ בְּקִיאִים בְּמַעֲשֵׂה הַקְּטֹרֶת.

לְפִי הַיְּרוּשַׁלְמִי (יומא פרק א' הלכה ה') הַלִּשְׁכָּה הָיְתָה בִּדְרוֹם הָעֲזָרָה מֵעַל גַּבֵּי שַׁעַר הַמַּיִם (מפרשים בתמיד פ"א מ"א). [ציור 82 א] 

מְקוֹם הֲכָנַת הַקְּטֹרֶת הוּא רַק בַּקֹּדֶשׁ – בָּעֲזָרָה, כַּמּוּבָא בַּגְּמָרָא בִּכְרֵתוֹת (ו' ע"א): "וַהֲלֹא מֵי רַגְלַיִם יָפִין לָהּ? [לַצִּפֹּרֶן שֶׁהִיא אַחַת מִסַּמְמָנֵי הַקְּטֹרֶת] אֶלָּא שֶׁאֵין מַכְנִיסִין מֵי רַגְלַיִם [שֵׁם עֵשֶׂב לְפִי פֵּרוּשׁ הַ"שִּׁטָּה מְקֻבֶּצֶת", וְיֶשְׁנָהּ דֵּעָה נוֹסֶפֶת שָׁם] לַמִּקְדָּשׁ מִפְּנֵי הַכָּבוֹד [בִּגְלַל שֶׁהָעֵשֶׂב נִקְרָא מֵי רַגְלַיִם, לֹא מְכֻבָּד לְהַכְנִיסוֹ לָעֲזָרָה].

מְסַיַּע לֵהּ לְרַבִּי יוֹסֵי בֵּרַבִּי חֲנִינָא [שֶׁצָּרִיךְ לְהָכִין אֶת סַמְמָנֵי הַקְּטֹרֶת בְּתוֹךְ הַקֹּדֶשׁ בָּעֲזָרָה], דְּאָמַר קְרָא: "קֹדֶשׁ הוּא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם" מִכָּאן לִמּוּד אֶחָד. וּמִפָּסוּק אַחֵר בִּשְׁמוֹת (ל' ל"ב): "קֹדֶשׁ הוּא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם". [וּמִכָּאן לִמּוּד שֵׁנִי] שֶׁכָּל מַעֲשֶׂיהָ [שֶׁל הַקְּטֹרֶת], לֹא יְהוּ אֶלָּא בַּקֹּדֶשׁ [בָּעֲזָרָה].

וְכֵן פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (הלכות כלי המקדש פ"ב ה"ו): "וְכָל מַעֲשֶׂיהָ בַּקֹּדֶשׁ בְּתוֹךְ הָעֲזָרָה וּמִשֶּׁל הַקֹּדֶשׁ. וְהַמְפַטֵּם אֶת הַקְּטֹרֶת מִן הַחֻלִּין אוֹ בִּכְלִי שֶׁל חֻלִּין פְּסוּלָה". עַד כָּאן.

וְהַכֶּסֶף מִשְׁנֶה בֵּאֵר שָׁם: "וּמַה שֶּׁכָּתַב וְכָל מַעֲשֶׂיהָ בַּקֹּדֶשׁ בְּתוֹךְ הָעֲזָרָה, בְּפֶרֶק קַמָּא דִּכְרֵתוֹת (ו' ע"א): "קֹדֶשׁ הִיא קֹדֶשׁ תִּהְיֶה לָכֶם כָּל מַעֲשֶׂיהָ לֹא יִהְיוּ אֶלָּא בַּקֹּדֶשׁ. וּמַה שֶּׁכָּתַב וּמִשֶּׁל הַקֹּדֶשׁ זֶה בִּשְׁקָלִים (פרק ד' משנה ה'), וְכֵן בִּשְׁבוּעוֹת (י' ע"ב). וּמַה שֶּׁכָּתַב וְהַמְפַטֵּם אֶת הַקְּטֹרֶת מִן הַחֻלִּין אוֹ בִּכְלִי שֶׁל חֻלִּין פְּסוּלָה, נִרְאֶה דְּמַשְׁמַע לֵהּ הָכִי מִכְּרֵתוֹת (ו' ע"א) מִדְּתָנֵי כָּל מַעֲשֶׂיהָ לֹא יִהְיוּ אֶלָּא קֹדֶשׁ, וְטַעְמָא מִדִּכְתִיב תְּרֵי זִמְנֵי "קֹדֶשׁ".

וּבַיְּרוּשַׁלְמִי בִּשְׁקָלִים (פ"ד ה"ג) מוּבָא: "פִּטְּמָהּ בְּחֻלִּין [בְּמָקוֹם חֻלִּין וְלֹא בַּקֹּדֶשׁ], ר' יוֹסֵי בֵּרַבִּי חֲנִינָא אָמַר פְּסוּלָה וְכוּ', מַאי טַעְמָא דְּרַבִּי יוֹסֵי בֵּרַבִּי חֲנִינָא – "קֹדֶשׁ הִיא", שֶׁתְּהֵא הֲוָיָתָהּ בַּקֹּדֶשׁ וְכוּ'.' מִכָּל מָקוֹם מֵאַחַר דִּגְמָרָא דִּידָן סָתַם וְכָתַב כָּל מַעֲשֶׂיהָ לֹא יִהְיוּ אֶלָּא בַּקֹּדֶשׁ, דְּמַשְׁמַע דְּעִכּוּבָא הוּא, פָּסַק כֵּן". עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ.

אַחֲרֵי כָּל זֶה נִרְאֶה שֶׁבְּאוֹתָהּ פָּרָשָׁה שֶׁבַּתּוֹרָה הָעוֹסֶקֶת בַּקְּטֹרֶת וּבַהֲכָנָתָהּ, מְצַוָּה אוֹתָנוּ הַתּוֹרָה עַל עִנְיָן נוֹסָף וְהוּא הֲכָנַת שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה. הַפָּרָשָׁה (שמות ל' כ"ה) אִם כֵּן, מְצַוָּה אוֹתָנוּ שְׁנֵי דְּבָרִים:

א(פס' כ"ב – ל"ג) – שֶׁיֵּשׁ לְהָכִין שֶׁמֶן מִשְׁחַת קֹדֶשׁ וְלִמְשׁוֹחַ בּוֹ אֶת אֹהֶל מוֹעֵד, וְאֶת אֲרוֹן הָעֵדוּת, וְאֶת כָּל כְּלֵי הַמִּקְדָּשׁ כּוֹלֵל הַמִּזְבֵּחַ, וְאֶת אַהֲרֹן הַכֹּהֵן וְכֵן אֶת הַכֹּהֲנִים הַגְּדוֹלִים, וְאֶת הַמְּלָכִים. וְעַל צִוּוּי הֲכָנַת שֶׁמֶן זֶה נֶאֱמַר (בפס' ל"ב): "קֹדֶשׁ הוּא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם".

ב – דָּבָר שֵׁנִי שֶׁצִּוְּתָה הַתּוֹרָה הוּא (מפס' ל"ד – ל"ח) לְהָכִין קְטֹרֶת מֵאַחַד עָשָׂר סוּגֵי עֲשָׂבִים אוֹ תּוֹצַרְתָּם, וּלְהַקְטִיר מִמֶּנָּה בַּבֹּקֶר וּבָעֶרֶב עַל מִזְבַּח הַזָּהָב שֶׁבַּהֵיכָל. וְעַל הַקְּטֹרֶת נֶאֱמַר (בפס' ל"ז): "קֹדֶשׁ תִּהְיֶה לְךָ לַה' ".

וּבְתוֹרָה תְּמִימָה (פס' ל"ז הערה ע"ג) הִסְבִּיר שֶׁהַגְּמָרָא (בכריתות דף ו' ע"א) לִמְּדָה עַל הַקְּטֹרֶת שֶׁהֲכָנָתָהּ צְרִיכָה לִהְיוֹת בַּקֹּדֶשׁ הַיְנוּ בָּעֲזָרָה, מֵהַפָּסוּק שֶׁמְּדַבֵּר עַל שֶׁמֶן מִשְׁחַת הַקֹּדֶשׁ עָלָיו כָּתוּב: "קֹדֶשׁ הוּא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם" (שמות ל' פס' ל"ב), דְּאִלּוּ בַּקְּטֹרֶת כָּתוּב רַק "קֹדֶשׁ תִּהְיֶה לְךָ לַה'" (שם פס' ל"ז), וְהַגְּמָרָא לֹא הִזְכִּירָה פָּסוּק זֶה הַמְלַמֵּד עַל הַקְּטֹרֶת לוֹמַר שֶׁמִּמֶּנּוּ לוֹמְדִים עַל מְקוֹם הֲכָנָתָהּ. [ולמה זה?] וְיִשֵּׁב הַקֻּשְׁיָה שֶׁאָכֵן כַּוָּנַת הַגְּמָרָא לִשְׁנֵי הַפְּסוּקִים, וּמִשְּׁנֵיהֶם לוֹמְדִים שֶׁהֲכָנַת הַקְּטֹרֶת וְכֵן שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה צְרִיכִים לִהְיוֹת בַּקֹּדֶשׁ, שֶׁדּוֹרְשִׁים: "תִּהְיֶה" "יִהְיֶה", מִלְּשׁוֹן הֲוָיָה, שֶׁכָּל הֲוָיָתָהּ לֹא יִהְיוּ אֶלָּא בַּקֹּדֶשׁ, שֶׁכֵּן בִּשְׁנֵיהֶם כָּתוּב קֹדֶשׁ.

וְהוֹסִיף שֶׁכֵּן מוּכָח מִן הַיְּרוּשַׁלְמִי (שקלים פרק ד' הלכה ג'), שֶׁהַלִּמּוּד הוּא מִלְּשׁוֹן "יִהְיֶה", "תִּהְיֶה", דְּאִיתָא שָׁם: "קֹדֶשׁ הִוא", שֶׁתְּהֵא הֲוָיָתָהּ בַּקֹּדֶשׁ.

הֲרֵי לְפָנֵינוּ שֶׁמְּקוֹם הֲכָנַת הַקְּטֹרֶת [וְכֵן שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה] יִהְיֶה בַּקֹּדֶשׁ בִּלְבַד הַיְנוּ בָּעֲזָרָה.

בְּבַיִת שְׁלִישִׁי

לָמַדְנוּ לְעֵיל שֶׁמְּקוֹם הֲכָנַת הַקְּטֹרֶת בָּעֲזָרָה, *וְאֶפְשָׁר שֶׁמְּקוֹם לִשְׁכַּת הַקְּטֹרֶת תִּהְיֶה בְּבַיִת שְׁלִישִׁי בִּדְרוֹם הָעֲזָרָה בָּאוּלָם הַמַּעֲרָבִי בְּקוֹמה ג', [ציור 83 א] [ציור 84 א]

[כְּמוֹ שֶׁעָשׂוּ בְּבַיִת שֵׁנִי כַּמּוּבָא בַּיְּרוּשַׁלְמִי (יומא פרק א' הלכה ה') שֶׁהָיְתָה בִּדְרוֹם הָעֲזָרָה עַל שַׁעַר הַמַּיִם].

אֹפֶן הֲכָנַת הַקְּטֹרֶת וְהִלְכוֹתֶיהָ מֻזְכָּרִים בִּכְרֵתוֹת (ו' ע"א) וּבָרַמְבָּ"ם (הלכות כלי המקדש ב'). וְכֵן אֶפְשָׁר לְהַעֲשִׁיר אֶת הַיְּדִיעָה בָּזֶה בְּסֵפֶר מַעֲשֵׂה הַקְּטֹרֶת לַגָּאוֹן הָרַב מִיכָאֵל מֹשֶׁה שליט"א, וְכֵן בְּסֵפֶר "מִזָּהָב וּמִפָּז" לַגָּאוֹן הָרַב פִּנְחָס זְבִיחִי שליט"א. [ציור 85]

ציור 82 בַּיִת שֵׁנִי – לִשְׁכַּת הַקְּטֹרֶת בַּקֹּדֶשׁ – בָּעֲזָרָה, מֵעַל שַׁעַר הַמַּיִם.
ציור 83  בְּבַיִת שְׁלִישִׁי – לִשְׁכַּת הַקְּטֹרֶת בָּעֲזָרָה, בָּאוּלָם הַדְּרוֹם מַעֲרָבִי בְּקוֹמה ג'.
ציור 84  בְּבַיִת שְׁלִישִׁי – לִשְׁכַּת הַקְּטֹרֶת בָּעֲזָרָה, בָּאוּלָם הַדְּרוֹם מַעֲרָבִי בְּקוֹמה ג'. מַבָּט מִבַּעַד לְקִירוֹת הַלְּשָׁכוֹת.
ציור 85  בְּבַיִת שְׁלִישִׁי – לִשְׁכַּת הַקְּטֹרֶת בָּעֲזָרָה, בָּאוּלָם הַדְּרוֹם מַעֲרָבִי בְּקוֹמה ג'. מַבָּט מִבַּעַד לְקִירוֹת הַלְּשָׁכוֹת.
דילוג לתוכן