בית המקדש השלישי

בית המקדש השלישי

העיקר להחזיר את
הכבוד לשרשו – לקב"ה
(עפ"י ליקו"מ יד)

העיקר להחזיר את הכבוד

לשרשו – לקב"ה (ע"פ ליקו"מ יד)

העיקר להחזיר את הכבוד לשרשו – לקב"ה (ליקו"מ יד)

לשכנו תדרשו חלק ג'

פרק ד' – נושא לח'

מקום בשול ק' קדשים של צבור

פרק ד
מקום בשול קורבנות ציבור קודשי קודשים

בְּבַיִת שֵׁנִי מְקוֹם בִּשּׁוּל הַבָּשָׂר וַאֲפִיַּת הַמִּנְחָה שֶׁל קָרְבְּנוֹת צִבּוּר שֶׁקְּרֵבִים קָדְשֵׁי קָדָשִׁים הָיָה בַּקֹּדֶשׁ, בָּעֲזָרָה.
וּבְבַיִת שְׁלִישִׁי יִהְיֶה "בַּיַּרְכָתַיִם" שֶׁבָּעֲזָרָה.

נושא לח' - מקום בשול קדשי קדשים של צבור

בְּבַיִת שֵׁנִי

בְּבַיִת שֵׁנִי מְקוֹם בִּשּׁוּל וַאֲפִיַּת קָדְשֵׁי קָדָשִׁים – הַבָּשָׂר וְהַמְּנָחוֹת שֶׁל צִבּוּר הָיָה בַּקֹּדֶשׁ. [ציור 250 ב] [ציור 251]

מֵהַתּוֹרָה בִּשּׁוּל בְּשַׂר קָדְשֵׁי קָדָשִׁים הוּא בַּקֹּדֶשׁ בָּעֲזָרָה, שֶׁכֵּן, בְּשַׂר קֹדֶשׁ קָדָשִׁים שֶׁיָּצָא מֵהָעֲזָרָה נִפְסַל. הֵיכָן הָיָה מְקוֹם בִּשּׁוּלוֹ בְּדִיּוּק בָּעֲזָרָה בְּבַיִת שֵׁנִי? לֹא פֹּרַשׁ.

וְכֵן מִן הַתּוֹרָה אֲפִיַּת מִנְחוֹת הַצִּבּוּר שֶׁהֵן קֹדֶשׁ קָדָשִׁים מְקוֹמָהּ בַּקֹּדֶשׁ. כְּגוֹן לִשְׁכַּת לֶחֶם הַפָּנִים שֶׁבְּבֵית הַמּוֹקֵד, כַּמּוּבָא בְּמַסֶּכֶת מִדּוֹת (פרק א' משנה ו') (בית שני א' ו'): "וְאַרְבַּע לְשָׁכוֹת הָיוּ בְּבֵית הַמּוֹקֵד, כְּקִיטוֹנוֹת פְּתוּחוֹת לִטְרַקְלִין, שְׁתַּיִם בַּקֹּדֶשׁ וְכוּ' דְּרוֹמִית מִזְרָחִית, הִיא הָיְתָה לִשְׁכַּת עוֹשֵׂי לֶחֶם הַפָּנִים". עַד כָּאן. וּמְקוֹמָהּ כָּאָמוּר בַּקֹּדֶשׁ. [ציור 250 א] [ציור 251]

עִם זֹאת, לֹא כָּל הֲכָנַת הַמְּנָחוֹת חַיֶּבֶת לִהְיוֹת בַּקֹּדֶשׁ. אֲבָל הָחֵל מִקִּדּוּשׁ הַמִּנְחָה, הָיָה הַכֹּל נַעֲשֶׂה בִּכְלֵי קֹדֶשׁ בְּחֵלֶק הַקֹּדֶשׁ. 

כְּמוֹ שֶׁפָּסַק הָרַמְבָּ"ם (מעשי קורבנות יב כג): "כָּל הַמְּנָחוֹת טְחִינָתָן וְהַרְקָדָתָן בַּחוּץ. וְלִישָׁתָן וַעֲרִיכָתָן וַאֲפִיָּתָן בִּפְנִים. וְכָל מַעֲשֵׂיהֶן כְּשֵׁרִים בְּזָר עַד שֶׁיָּבוֹאוּ לְבֵית הַקְּמִיצָה. וּמַחֲבַת וּמַרְחֶשֶׁת הָיוּ בָּעֲזָרָה [ציור 250 ב]. וּשְׁתֵּיהֶם מִכְּלֵי הַשָּׁרֵת וּמְקַדְּשִׁין. וְתַנּוּר שֶׁל מִקְדָּשׁ שֶׁל מַתֶּכֶת הָיָה". עַד כָּאן.

הֵיכָן מְקוֹם הֲכָנַת וַאֲפִיַּת כָּל שְׁאָר מִנְחוֹת הַצִּבּוּר? לֹא פֹּרַשׁ בְּדִיּוּק, וְיִתָּכֵן שֶׁגַּם הֵם הָיוּ נֶעֱרָכִים בְּ"לִשְׁכַּת לֶחֶם הַפָּנִים" שֶׁשְּׁמָהּ נִקְרָא עַל הָעֲבוֹדָה שֶׁהָיְתָה נַעֲשֵׂית כָּל יוֹם שִׁשִּׁי – אֲפִיַּת לֶחֶם הַפָּנִים. [ציור 250 א]

וְכֵן פָּסַק הָרַמְבָּ"ם בְּהִלְכוֹת מַעֲשֵׂה הַקָּרְבָּנוֹת (פרק א'):

הֲלָכָה א': כָּל הַקָּרְבָּנוֹת שֶׁל מִינֵי נֶפֶשׁ חַיָּה בָּאִין מֵחֲמִשָּׁה מִינִין בִּלְבַד. מִן הַבָּקָר וּמִן הַכְּבָשִׂים וּמִן הָעִזִּים וּמִן הַתּוֹרִים וּמִן בְּנֵי הַיּוֹנָה:

הֲלָכָה ב': וְכָל הַקָּרְבָּנוֹת בֵּין שֶׁל צִבּוּר בֵּין שֶׁל יָחִיד אַרְבָּעָה מִינִין. עוֹלָה. וְחַטָּאת. וְאָשָׁם. וּשְׁלָמִים:

הֲלָכָה ד': כָּל קָרְבָּנוֹת הַצִּבּוּר הֵן עוֹלָה אוֹ חַטָּאת. וְאֵין בְּקָרְבְּנוֹת הַצִּבּוּר שְׁלָמִים חוּץ מִשְּׁנֵי כְּבָשִׂים הַבָּאִים עִם לֶחֶם הַתְּנוּפָה בַּעֲצֶרֶת. וְהֵם הַנִּקְרָאִים זִבְחֵי שַׁלְמֵי צִבּוּר. וְאֵין הַצִּבּוּר מַקְרִיבִין אָשָׁם לְעוֹלָם וְלֹא עוֹף:

הֲלָכָה ה': קָרְבְּנוֹת הַצִּבּוּר הֵם שְׁנֵי תְּמִידִין שֶׁל כָּל יוֹם. וּמוּסְפֵי שַׁבָּתוֹת וְרָאשֵׁי חֳדָשִׁים וְהַמּוֹעֲדוֹת וּשְׂעִיר חַטָּאת שֶׁל יוֹם הַכִּפּוּרִים. וְכֵן אִם שָׁגְגוּ בֵּית דִּין וְהוֹרוּ בַּעֲבוֹדָה זָרָה מֵבִיא כָּל שֵׁבֶט וְשֵׁבֶט פַּר וְשָׂעִיר. הַפָּר עוֹלָה וְהַשָּׂעִיר חַטָּאת. וְאֵלּוּ הַשְּׂעִירִים הֵם הַנִּקְרָאִים שְׂעִירֵי עֲבוֹדָה זָרָה. וְאִם שָׁגְגוּ וְהוֹרוּ בִּשְׁאָר הַמִּצְוֹת מְבִיאִין פַּר לְחַטָּאת וְהוּא הַנִּקְרָא פַּר הֶעְלֵם דָּבָר שֶׁל צִבּוּר:

עוֹד פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (שם פרק ב'):

הֲלָכָה א': הַיַּיִן וְהַסֹּלֶת שֶׁמְּבִיאִין עִם הַקָּרְבָּן הֵם הַנִּקְרָאִין נְסָכִים. וְהַסֹּלֶת לְבַדָּהּ נִקְרֵאת מִנְחַת נְסָכִים. וּמִנְחַת נְסָכִים אֵינָהּ טְעוּנָה לֹא תְּנוּפָה וְלֹא הַגָּשָׁה וְלֹא לְבוֹנָה. אֲבָל טְעוּנָה מֶלַח. וְכֻלָּהּ נִשְׂרֶפֶת עַל מִזְבֵּחַ הַחִיצוֹן. וְיִתְנַסֵּךְ הַיַּיִן עַל הַמִּזְבֵּחַ. וְאֵין נוֹתְנִין אוֹתוֹ עַל הָאֵשׁ אֶלָּא מַגְבִּיהַּ יָדוֹ וְיוֹצֵק עַל הַיְסוֹד וְהוּא יוֹרֵד לַשִּׁיתִין:

הֲלָכָה ד': כַּמָּה הוּא שִׁעוּר נְסָכִים. נִסְכֵּי כֶּבֶשׂ אוֹ כַּבְשָׂה עִשָּׂרוֹן סֹלֶת בָּלוּל בִּרְבִיעִית הַהִין שֶׁמֶן וְיַיִן לַנֶּסֶךְ רְבִיעִית הַהִין. וְכֵן נִסְכֵּי הָעֵז בֵּין קָטָן בֵּין גָּדוֹל בֵּין זָכָר בֵּין נְקֵבָה אוֹ נִסְכֵּי רָחֵל אַף עַל פִּי שֶׁהִיא גְּדוֹלָה. אֲבָל נִסְכֵּי אַיִל הֵן שְׁנֵי עֶשְׂרוֹנִים סֹלֶת בָּלוּל בִּשְׁלִישִׁית הַהִין שֶׁמֶן וְיַיִן לַנֶּסֶךְ שְׁלִישִׁית הַהִין. וְנִסְכֵּי הַפָּר אוֹ הָעֵגֶל בֵּין זְכָרִים בֵּין נְקֵבוֹת שְׁלֹשָׁה עֶשְׂרוֹנִים סֹלֶת בָּלוּל בַּחֲצִי הַהִין שֶׁמֶן וְיַיִן לַנֶּסֶךְ חֲצִי הַהִין:

ציור 250   בַּיִת שֵׁנִי – מְקוֹם בִּשּׁוּל וַאֲפִיַּת קָדְשֵׁי קָדָשִׁים – הַבָּשָׂר וְהַמְּנָחוֹת שֶׁל צִבּוּר הָיָה בַּקֹּדֶשׁ.
ציור 251   בַּיִת שֵׁנִי – מְקוֹם בִּשּׁוּל וַאֲפִיַּת קָדְשֵׁי קָדָשִׁים – הַבָּשָׂר וְהַמְּנָחוֹת שֶׁל צִבּוּר הָיָה בַּקֹּדֶשׁ.

מְקוֹם בִּשּׁוּל וַאֲפִיַּת קָדְשֵׁי קָדָשִׁים הַבָּשָׂר וְהַמְּנָחוֹת שֶׁל צִבּוּר

בְּבַיִת שְׁלִישִׁי

בְּבַיִת שְׁלִישִׁי מְקוֹם בִּשּׁוּל הַבָּשָׂר וַאֲפִיַּת הַמְּנָחוֹת הַבָּאִים קָדְשֵׁי קָדָשִׁים שֶׁל צִבּוּר יִהְיֶה בַּקֹּדֶשׁ, בַּ"יַּרְכָתַיִם", בִּצְפוֹן מַעֲרַב הָעֲזָרָה, בְּרֹחַב עֶשְׂרִים הָאַמָּה "בַּיַּרְכָתַיִם" כַּמְפֹרָשׁ בִּיחֶזְקֵאל (פרק מ"ו פס' י"ט – כ') (לשכנו תדרשו ח"ב מ"ו י"ט-כ'). [ציור 260 א]

פס'י"ט – "וַיְבִיאֵ֣נִי בַמָּבוֹא֮ אֲשֶׁ֣ר עַל־כֶּ֣תֶף הַשַּׁ֒עַר֒ אֶל־הַלִּשְׁכ֤וֹת הַקֹּ֙דֶשׁ֙ אֶל־הַכֹּ֣הֲנִ֔ים הַפֹּנ֖וֹת צָפ֑וֹנָה וְהִנֵּה־שָׁ֣ם מָק֔וֹם בַּיַּרְכָתַ֖יִם יָמָּה:"

פס'כ' – "וַיֹּ֣אמֶר אֵלַ֔י זֶ֣ה הַמָּק֗וֹם אֲשֶׁ֤ר יְבַשְּׁלוּ־שָׁם֙ הַכֹּ֣הֲנִ֔ים אֶת־הָאָשָׁ֖ם וְאֶת־הַחַטָּ֑את אֲשֶׁ֤ר יֹאפוּ֙ אֶת־הַמִּנְחָ֔ה לְבִלְתִּ֥י הוֹצִ֛יא אֶל־הֶחָצֵ֥ר הַחִיצוֹנָ֖ה לְקַדֵּ֥שׁ אֶת־הָעָם". וְכֵן דַּעַת כָּל הַמְפָרְשִׁים בִּיחֶזְקֵאל כִּפְשַׁט דִּבְרֵי הַנָּבִיא.

וְכֵן הַגְּמָרָא (מנחות דף צ"ו ע"א) אוֹמֶרֶת: "כָּל הַמְּנָחוֹת יֵשׁ בָּהֶן מַעֲשֵׂה כְּלִי מִבִּפְנִים. שָׁאֲלוּ אֶת רַבִּי, זוֹ מִנַּיִן? אָמַר לָהֶם: הֲרֵי הוּא אוֹמֵר (יחזקאל פרק מ"ו פס' כ') (לשכנו תדרשו ח"ב מ"ו כ') "וַיֹּאמֶר אֵלַי זֶה הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יְבַשְּׁלוּ שָׁם הַכֹּהֲנִים [אֶת הַחַטָּאת וְאֶת הָאָשָׁם] אֲשֶׁר יֹאפוּ אֶת הַמִּנְחָה לְבִלְתִּי הוֹצִיא אֶל הֶחָצֵר הַחִיצוֹנָה", מִנְחָה דּוּמְיָא דְּאָשָׁם וְחַטָּאת, מָה אָשָׁם וְחַטָּאת טְעוּנִין כְּלִי [וּבַקֹּדֶשׁ] וְאַף מִנְחָה נַמִּי טְעוּנָה כְּלִי [וְלַהֲכִינָהּ בַּקֹּדֶשׁ]". עַד כָּאן.

וְכֵן פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (הלכות מעשי הקורבנות פרק י"ב הלכה כ"ב): "וּבַמָּקוֹם שֶׁמְּבַשְּׁלִין קָדְשֵׁי קָדָשִׁים שָׁם אוֹפִין אֶת הַמְּנָחוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר (יחזקאל מ"ו כ') (לשכנו תדרשו ח"ב מ"ו כ') "זֶה הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יְבַשְּׁלוּ שָׁם הַכֹּהֲנִים אֶת הָאָשָׁם וְאֶת הַחַטָּאת אֲשֶׁר יֹאפוּ אֶת הַמִּנְחָה" וְגוֹ':
וְכֵן פֵּרַשׁ רַשִּׁ"י שֶׁמְּקוֹם הַבִּשּׁוּל וְהָאֲפִיָּה בַּיַּרְכָתַיִם אֲשֶׁר בְּרֹחַב עֶשְׂרִים הָאַמָּה, בִּצְפוֹן מַעֲרַב הַמִּקְדָּשׁ, כִּפְשַׁט דִּבְרֵי הַנָּבִיא, וְכֵן דַּעַת שְׁאָר הַמְפָרְשִׁים. [ציור 261]

ציור 260  בְּבַיִת שְׁלִישִׁי – מְקוֹם בִּשּׁוּל הַבָּשָׂר וַאֲפִיַּת הַמְּנָחוֹת הַבָּאִים קָדְשֵׁי קָדָשִׁים שֶׁל צִבּוּר יִהְיֶה בַּקֹּדֶשׁ,  בַּ"יַּרְכָתַיִם".
ציור 261  בְּבַיִת שְׁלִישִׁי – מְקוֹם הַבִּשּׁוּל וְהָאֲפִיָּה בַּיַּרְכָתַיִם אֲשֶׁר בְּרֹחַב עֶשְׂרִים הָאַמָּה, בִּצְפוֹן מַעֲרַב הַמִּקְדָּשׁ.
דילוג לתוכן