בית המקדש השלישי

בית המקדש השלישי

העיקר להחזיר את
הכבוד לשרשו – לקב"ה
(עפ"י ליקו"מ יד)

העיקר להחזיר את הכבוד

לשרשו – לקב"ה (ע"פ ליקו"מ יד)

העיקר להחזיר את הכבוד לשרשו – לקב"ה (ליקו"מ יד)

ספר לשכנו תדרשו חלק א'

על יחזקאל מ – מב

חזרה כללית

~ חזרה כללית ~

בענין חשיבות ההתעוררות והלמוד בעניין בית המקדש השלישי (על פרקים מ'- מ"ב)

מִשֶּׁחָרַב הַבַּיִת וְגָלְתָה הַשְּׁכִינָה מִבֵּית הַמִּקְדָּשׁ [א], גַּם הקב"ה לֹא נִכְנַס לְבֵית הַמִּקְדָּשׁ שֶׁל מַעְלָה [ב] וְנִרְאֶה סִימַן גְּאֻלָּה, כְּשֶׁנְּבַקֵּשׁ שְׁלֹשָׁה דְּבָרִים [ג]

א) אֶת ה' אֱלֹקֵינוּ, 

ב) מָשִׁיחַ בֶּן דָּוִד, 

ג) בִּנְיַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ הַשְּׁלִישִׁי – הַבַּיִת לְגִלּוּי הַשְּׁכִינָה.

וְאָז הַמָּשִׁיחַ [ד]: א) יַחֲזִיר אֶת הָעָם בִּתְשׁוּבָה. ב) יִלָּחֵם אֶת מִלְחֲמוֹת ה' וּבִכְלָלָן מְחִיַּת זֵכֶר עֲמָלֵק. ג) יִבְנֶה אֶת בֵּית הַמִּקְדָּשׁ.

וְרַק אָז יִהְיֶה הַכִּסֵּא שָׁלֵם, וְשֵׁם י-ה-ו-ה שָׁלֵם [ה]. וְעַל זֶה נֶאֱמַר: "בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה י-ה-ו-ה אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד". 

וְלֶעָתִיד בֵּית הַמִּקְדָּשׁ שֶׁל מַטָּה יִהְיֶה דּוֹמֶה לְבֵית הַמִּקְדָּשׁ הָרוּחָנִי שֶׁל מַעְלָה [ו] [ציור 1]

וּבְבַיִת שְׁלִישִׁי גִּלּוּי הַשְׁרָאַת הַשְּׁכִינָה יִהְיֶה בִּשְׁלֵמוּת (1), וְגָדְלוֹ וַחֲשִׁיבוּתוֹ הָרוּחָנִית [שֶׁל בֵּית הַמִּקְדָּשׁ] יִהְיוּ שְׁלֵמִים. וְלָכֵן כָּל הַבְּרִיאָה תִּתְעַלֶּה לְמַדְרֵגָה גְּדוֹלָה וַחֲשׁוּבָה, עַד שֶׁאֵין אַחֲרֵי הַמַּעֲלָה הַזֹּאת יְרִידָה [ז].

[א]  וְגָלְתָה הַשְּׁכִינָה מִבֵּית הַמִּקְדָּשׁ

וְכֵן מוּבָא בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ בְּרַעְיָא מְהֵימְנָא (פָּרָשַׁת פִּנְחָס קט"ז, דפו"י רנ"ג ע"ב) וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: "וּבְזִמְנָא דְּחָבוּ יִשְׂרָאֵל, וְאִתְחֲרִיב בֵּי מַקְדְּשָׁא מַה כְּתִיב? "שַׁלֵּחַ תְּשַׁלַּח אֶת הָאֵם". הָדָא הוּא דִּכְתִיב (יְשַׁעְיָה נ' א') "וּבְפִשְׁעֵיכֶם שֻׁלְּחָה אִמְּכֶם" וְכוּ' [וְהַתִּקּוּן] בְּשִׁית סִדְרֵי מִשְׁנָה אֶחָד הַמַּרְבֶּה וְאֶחָד הַמַּמְעִיט וּבִלְבַד שֶׁיְּכַוֵּן לִבּוֹ לַשָּׁמַיִם". עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. [פֵּרוּשׁ: וּבִזְמַן שֶׁחָטְאוּ יִשְׂרָאֵל וְנֶחְרַב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, מַה כְּתִיב? שַׁלֵּחַ תְּשַׁלַּח אֶת הָאֵם, [שֶׁהִיא הַשְּׁכִינָה], וְזֶהוּ שֶׁכָּתוּב וּבְפִשְׁעֵיכֶם שֻׁלְּחָה אִמְּכֶם. [וְהַתִּקּוּן] בְּלִמּוּד תּוֹרָה [שֶׁבְּעַל פֶּה לִשְׁמָהּ]: אֶחָד הַמַּרְבֶּה וְאֶחָד הַמַּמְעִיט וּבִלְבַד שֶׁיְּכַוֵּן לִבּוֹ לַשָּׁמַיִם (מְנָחוֹת ק"י ע"א) [כְּדֵי לְיַחֵד אֶת הַמַּלְכוּת עִם זָ"א שֶׁנִּקְרָא שָׁמַיִם].

עוֹד שָׁם (פרשת כי תצא כ"ב, דפו"י ד' רפ"א ע"א): "מַאן דְּגָמִיל חֶסֶד בִּשְׁכִינְתֵּיהּ, עִם קֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא גָּמִיל. בְּגִין דְּכַד חָאבוּ יִשְׂרָאֵל, וְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא הֲוָה בָּעֵי לְיַסָּרָא לוֹן. אִימָּא הֲוַת רְבִיעָא עֲלַיְיהוּ, עַד דִּנְפַקוּ לְתַרְבּוּת רָעָה. קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא מַה עֲבִיד? תָּרֵיךְ בְּנֵי מַלְכָּא וּמַטְרוֹנִיתָא, וְאִיהוּ אוֹמֵי דְּלָא יֶהְדַּר לְאַתְרֵיהּ, עַד דְּמַטְרוֹנִיתָא אִתְהֲדָרַת לְאַתְרָהָא, וּמַאן דְּהָדַר בִּתְשׁוּבָה, וְגָמִיל חֶסֶד בִּשְׁכִינְתָּא, וּבְכָל אוֹרַיְיתָא וּפִקּוּדִין דִּילַהּ, וְלָאו אִיהוּ אֶלָּא לְמִפְרַק שְׁכִינְתָּא, דָּא עָבִיד חֶסֶד עִם קוֹנוֹ, וּכְאִלּוּ פָּרִיק לֵיהּ וְלִשְׁכִינְתֵּיהּ וְלִבְנוֹי.

פֵּרוּשׁ: מִי שֶׁגּוֹמֵל חֶסֶד עִם הַשְּׁכִינָה, [לְהַעֲלוֹתָהּ מִן הַגָּלוּת] גּוֹמֵל חֶסֶד עִם הקב"ה. מִשּׁוּם שֶׁכְּשֶׁחָטְאוּ יִשְׂרָאֵל, וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא רָצָה לְיַסֵּר אוֹתָם הָיְתָה אִמָּא, [הִיא הַשְּׁכִינָה], רוֹבֶצֶת עֲלֵיהֶם, [וְעִכְּבָה אֶת הקב"ה לְיַסְּרָם] עַד שֶׁיָּצְאוּ לְתַרְבּוּת רָעָה. מֶה עָשָׂה הקב"ה? הֶגְלָה בְּנֵי הַמֶּלֶךְ, [דְּהַיְנוּ יִשְׂרָאֵל], עִם הַמַּלְכָּה שֶׁהִיא הַשְּׁכִינָה, וְנִשְׁבַּע שֶׁלֹּא יַחֲזֹר לִמְקוֹמוֹ עַד שֶׁהַמַּלְכָּה תַּחֲזֹר לִמְקוֹמָהּ. נִמְצָא מִי [שֶׁגּוֹמֵל חֶסֶד עִם הַשְּׁכִינָה], וְחוֹזֵר בִּתְשׁוּבָה וּבְכָל הַתּוֹרָה וְהַמִּצְוֹת שֶׁלָּהּ, וְאֵינוֹ מְכַוֵּן אֶלָּא רַק לִפְדּוֹת הַשְּׁכִינָה מִן הַגָּלוּת, זֶה הוּא שֶׁעוֹשֶׂה חֶסֶד עִם הקב"ה, וְהוּא כְּאִלּוּ גָּאַל אוֹתוֹ וְלִשְׁכִינָתוֹ וּלְבָנָיו [מִן הַגָּלוּת].

הַנֶּאֱמָר בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ שֶׁלְּגִלּוּי הַשְּׁכִינָה בְּעוֹלָמֵנוּ צָרִיךְ מְסִירוּת נֶפֶשׁ, נֶאֱמַר עַל מֹשֶׁה רַבֵּנוּ כְּדִבְרֵי הַזֹּהַר הַנַּ"ל שֶׁהוּא שֶׁזָּכָה לְדַרְגַּת אַהֲבַת ה' כְּבֵן לְאָב, דַּרְגָּה גְּדוֹלָה לְהַשָּׂגָה שֶׁקָּשֶׁה מְאֹד עֲדַיִן עָלֵינוּ לְהַגִּיעַ אֵלֶיהָ. וְכָל אָדָם וְדַרְגָּתוֹ. וַה' יַעֲזֹר הַהוֹלְכִים בְּתָמִים.

[ב]  הקב"ה לֹא נִכְנָס לְבֵית הַמִּקְדָּשׁ שֶׁל מַעְלָה

כַּנַּ"ל, בְּסוֹף הַהֶעָרָה הַקּוֹדֶמֶת, מִשֶּׁגָּלְתָה הַשְּׁכִינָה נִשְׁבַּע הקב"ה שֶׁלֹּא יַחֲזֹר לִמְקוֹמוֹ עַד שֶׁתַּחֲזֹר הַשְּׁכִינָה לִמְקוֹמָהּ.

וְכֵן בְּתַעֲנִית (ה' ע"א): וְאָמַר לֵיהּ רַב נַחְמָן לְר' יִצְחָק, מַאי דִּכְתִיב (הושע י"א ט'): "בְּקִרְבְּךָ קָדוֹשׁ וְלֹא אָבוֹא בְּעִיר"?, וְכוּ', אָמַר לֵיהּ הָכִי אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: אָמַר הקב"ה לֹא אָבוֹא בִּירוּשָׁלַיִם שֶׁל מַעְלָה, עַד שֶׁאָבוֹא לִירוּשָׁלַיִם שֶׁל מַטָּה.

וּפֵרַשׁ רַבֵּנוּ חֲנַנְאֵל: אָמַר לָהֶם הקב"ה לְיִשְׂרָאֵל, שֶׁאֵינוֹ בָּא בִּירוּשָׁלַיִם שֶׁל מַעְלָה, עַד שֶׁיִּבְנֶה לָהֶם יְרוּשָׁלַיִם שֶׁל מַטָּה, וְיַשְׁרֶה שְׁכִינָתוֹ הַקְּדוֹשָׁה בְּקִרְבָּם.

וְעַיֵּן בִּ"לְשִׁכְנוֹ תִדְרְשׁוּ" חֵלֶק א' שֶׁיֶּשְׁנָם רַק שְׁנֵי בָּתֵּי מִקְדָּשׁ רוּחָנִיִּים בְּעוֹלַם הָאֲצִילוּת, שֶׁהֵם שְׁנֵי דַּרְכֵי הַנְהָגוֹת הָעוֹלָם עַל פִּי הָרַמְחַ"ל.

הַנְהָגָה אַחַת בְּעוֹלַם הָאֲצִילוּת – דַּרְגַּת הַכֶּתֶר – הַשְּׁלֵמוּת מִשֶּׁיִּבָּנֶה בַּיִת שְׁלִישִׁי וָהַלְאָה [בַּעֲלִיָּה הַדְרָגָתִית רוּחָנִית תְּמִידִית כָּל הַזְּמַן]. [ציור 2]

וְהַנְהָגָה שְׁנִיָּה בְּעוֹלַם הָאֲצִילוּת – בְּדַרְגַּת הַחָכְמָה דַּרְגַּת זוּ"ן – הַנְהָגַת שֵׁשֶׁת אַלְפֵי הַשָּׁנָה עַד בִּיאַת הַמָּשִׁיחַ – הַנְהָגַת הָעוֹלָם שֶׁמִּשְׁתַּנָּה בְּכָל דּוֹר. [ציור 3]

וְהַבַּיִת הָרוּחָנִי בְּדַרְגַּת זוּ"ן בְּחִינַת הַנְהָגַת הָעוֹלָם בְּכָל דּוֹר מִתְגַּלֶּה בְּאֹפֶן רוּחָנִי בְּהֵיכַל קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים בְּעוֹלַם הַבְּרִיאָה.

וְכֵן יֶשְׁנוֹ בֵּית מִקְדָּשׁ רוּחָנִי בְּעוֹלַם הַיְּצִירָה כַּנַּ"ל שֶׁהוּא אוֹתוֹ הַבַּיִת הָרוּחָנִי שֶׁל הַנְהָגַת הָעוֹלָם בְּאוֹתוֹ דּוֹר, וּבֶעָבָר הָיָה בְּדַרְגַּת זוּ"ן, וּמֵחֻרְבַּן הַבַּיִת הָרִאשׁוֹן הַבַּיִת בְּעוֹלַם הַיְּצִירָה הוּא בִּבְחִינַת הַנְהָגַת הַכֶּתֶר. וְהוּא הַבַּיִת שֶׁאָנוּ מְחַכִּים לוֹ שֶׁיִּבָּנֶה וְעָלָיו דִּבֵּר הָרַמְחַ"ל בְּ"מִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן", וְהַבַּיִת הַתַּחְתּוֹן צָרִיךְ לִהְיוֹת תּוֹאֵם לַבַּיִת הָעֶלְיוֹן שֶׁבַּיְּצִירָה כְּדֵי שֶׁתִּשְׁרֶה בּוֹ הַשְּׁכִינָה. [ציור 1].

וְכֵן בַּהַקְדָּמָה לְתִקּוּנֵי הַזֹּהַר (ד' י"ז ע"ב בפתח אליהו [הנביא זכור לטוב] וכו') כְּתִיב: "שֶׁרֹּאשִׁי נִמְלָא טָל" (שיר השירים ה', ב'), מַאי נִמְלָא טָל? [עַל פִּי פֵּרוּשׁ "מָתוֹק מִדְּבַשׁ" לָמָּה נָקַט טַל וְלֹא מָטָר, וּמְתָרֵץ], אֶלָּא אָמַר הקב"ה [זָ"א אָמַר לְהַשְּׁכִינָה], אַנְתְּ חָשַׁבְתְּ דְּמִיּוֹמָא דְּאִתְחֲרַב בֵּי מַקְדְּשָׁא [וְכִי אַתְּ חוֹשֶׁבֶת שֶׁמִּיּוֹם חֻרְבַּן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, שֶׁשָּׁם הָיְתָה דִּירָתֵךְ] דְּעַאלְּנָא בְּבֵיתָא דִּילִי [הַיְנוּ בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ שֶׁל מַעְלָה], וְעַאלְּנָא בְּיִשּׁוּבָא [דְּהַיְנוּ בִּירוּשָׁלַיִם שֶׁל מַעְלָה], לָאו הָכִי [אֵינוֹ כֵן], דְּלָא עַאלְּנָא [בְּבֵיתִי] כָּל זִמְנָא דְּאַנְתְּ בְּגָלוּתָא [כִּי זָ"א גַּם כֵּן הוֹלֵךְ בַּגָּלוּת עִם הַשְּׁכִינָה לְשָׁמְרָהּ מֵאֲחִיזַת הַחִיצוֹנִים], הֲרֵי לָךְ סִימָנָא [שֶׁלֹּא נִכְנַסְתִּי בְּבֵיתִי] שֶׁרֹּאשִׁי נִמְלָא טָל". עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ.

וְכֵן מוּבָא בְּמִדְרַשׁ רַבָּה (פל"ג ג'): "פִּתְחִי לִי אֲחֹתִי רַעְיָתִי" (שיר השירים שם) עַד מָתַי אֶהְיֶה מִתְהַלֵּךְ בְּלֹא בַּיִת, "שֶׁרֹּאשִׁי נִמְלָא טָל", אֶלָּא עֲשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ שֶׁלֹּא אֶהְיֶה בַּחוּץ". עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. וּבְ"עֵץ יוֹסֵף" (שם) פֵּרַשׁ דֶּרֶךְ מָשָׁל אֶל תְּשׁוּקַת ה' לִשְׁכֹּן בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְהֵיטִיבָם וְכוּ' שֶׁחוֹמֵד לְיִשְׂרָאֵל לְהַשְׁרוֹת שְׁכִינָתוֹ בָּהֶם כְּאָב שֶׁחוֹמֵד לְבָנָיו. וְעַיֵּן בְּיֶתֶר הַרְחָבָה בְּ"אִמְרֵי רַחֲמִים" וּ"בְמַלְכוּתוֹ בַּכֹּל מָשָׁלָה" בָּעִנְיָן.

[ג]  וְנִרְאֶה סִימַן גְּאֻלָּה כְּשֶׁנְּבַקֵּשׁ שְׁלֹשָׁה דְּבָרִים

וְכֵן מוּבָא בְּיַלְקוּט שִׁמְעוֹנִי (שמואל רמ"ז ק"ו): "תָּנֵי [אָמַר] רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחָאי, בִּשְׁלֹשָׁה דְּבָרִים עֲתִידִים לִמְאֹס וְכוּ' אֵימָתַי מָאֲסוּ [יִשְׂרָאֵל] בִּשְׁלָשְׁתָּם? בִּימֵי רְחַבְעָם: א) וּבְמַלְכוּת שָׁמַיִם. ב) בְּמַלְכוּת בֵּית דָּוִד ג) וּבְבִנְיַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ.

אָמַר רַבִּי סִימוֹן בֶּן מְנַסְיָא (ילקוט שמעוני שם): אֵין יִשְׂרָאֵל רוֹאִים סִימַן גְּאֻלָּה לְעוֹלָם, עַד שֶׁיַּחְזְרוּ וִיבַקְשׁוּ שְׁלָשְׁתָּן [כְּמוֹ שֶׁמָּאֲסוּ], הָדָא הוּא דִּכְתִיב (הושע ג' ה'): "אַחַר יָשֻׁבוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וּבִקְשׁוּ אֶת: א) ה' אֱלֹהֵיהֶם [זוֹ מַלְכוּת שָׁמַיִם]. ב) וְאֵת דָּוִד מַלְכָּם [זוֹ מַלְכוּת בֵּית דָּוִד] ג) וּפָחֲדוּ אֶל ה' וְאֶל טוּבוֹ [זֶה בִּנְיַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ] בְּאַחֲרִית הַיָּמִים, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: (דברים ג' כה') "הָהָר הַטּוֹב הַזֶּה וְהַלְּבָנוֹן". עַד כָּאן.

וְשָׁם (בְּהוֹשֵׁעַ) פֵּרַשׁ הָרַדַּ"ק: "זֶה יִהְיֶה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים קָרוֹב לְעֵת הַיְּשׁוּעָה שֶׁיָּשׁוּבוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בִּתְשׁוּבָה וְכוּ' "וּפָחֲדוּ אֶל ה' [וְאֶל טוּבוֹ]". שֶׁיִּפְחֲדוּ וְיִרְאוּ מִמֶּנּוּ בְּשׁוּבָם אֵלָיו, וִיקַוּוּ עִם הַתְּשׁוּבָה, הַטּוֹבָה הַגְּדוֹלָה שֶׁהִבְטִיחַ. וְזֶה יִהְיֶה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים. וּפֵרַשׁ רַב סְעַדְיָה זַ"ל: "וְאֶל טוּבוֹ" אֶל כְּבוֹדוֹ, וּכְמוֹ: "אֲנִי אַעֲבִיר כָּל טוּבִי עַל פָּנֶיךָ". עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ.

וְכֵן הַמַּלְבִּי"ם פֵּרַשׁ: שֶׁיִּפְחֲדוּ אָז שֶׁיָּשִׁיב לָהֶם טוּבוֹ וּשְׁכִינָתוֹ בְּצִיּוֹן שֶׁהוּא בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, שֶׁאָז יִשְׁכֹּן בֵּינֵיהֶם, וְהִיא תִּהְיֶה בָּאַחֲרוֹנָה. עַד כָּאן.

נִמְצָא שֶׁהַנִּדְרָשׁ מֵאִתָּנוּ גַּם לְבַקֵּשׁ עַל בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, וְעַל גִּלּוּי שְׁכִינָתוֹ, עַל יְדֵי תְּפִלָּה וְעַל יְדֵי שֶׁנַּעֲסֹק בְּלִמּוּד עִנְיְנֵי בֵּית הַמִּקְדָּשׁ בַּתּוֹרָה. וּכְדִבְרֵי מִדְרַשׁ תַּנְחוּמָא (פרשת צו י"ד): "לֵךְ אֱמֹר לָהֶם וְיִתְעַסְּקוּ לִקְרוֹת צוּרַת הַבַּיִת בַּתּוֹרָה… אֲנִי מַעֲלֶה עֲלֵיהֶם כְּאִלּוּ הֵם עוֹסְקִין בְּבִנְיַן הַבַּיִת". עַד כָּאן.

וּלְפִי דִּבְרֵיהֶם נוּכַל לוֹמַר שֶׁזֶּה בְּחִינַת "אַל תִּירְאִי תּוֹלַעַת יַעֲקֹב". לָמָּה נִמְשְׁלוּ יִשְׂרָאֵל לְתוֹלַעַת? מַה תּוֹלַעַת זוֹ, אֵין כֹּחָהּ אֶלָּא בְּפִיהָ, כָּךְ יִשְׂרָאֵל, אֵין כֹּחָם אֶלָּא בְּפִיהֶם. כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (בראשית כ"ז כ"ב) "הַקֹּל קוֹל יַעֲקֹב". וְלֹא בְּכֹחַ הַזְּרוֹעַ, וְעַל זֶה נֶאֱמַר (זכריה ד' ו'): "לֹא בְחַיִל וְלֹא בְכֹחַ כִּי אִם בְּרוּחִי אָמַר ה' צְבָאוֹת".

וִיבַקְשׁוּ – וּפֵרוּשׁ הַמִּלָּה "וִיבַקְשׁוּ" הִיא שֶׁנְּבַקֵּשׁ בַּפֶּה. כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (ישעיה כ"א י"ב): "אָמַר שֹׁמֵר אָתָה בֹקֶר וְגַם לָיְלָה אִם תִּבְעָיוּן בְּעָיוּ שֻׁבוּ אֵתָיוּ". וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י שָׁם: אָמַר הקב"ה [הַשּׁוֹמֵר] יֵשׁ לְפָנַי לְהַזְרִיחַ לַעֲשׂוֹת בֹּקֶר לָכֶם, וְגַם לַיְלָה מְתֻקָּן לָרְשָׁעִים לְעֵת קֵץ, "אִם תִּבְעָיוּן בְּעָיוּ" – אִם תְּבַקְשׁוּ בַּקָּשַׁתְכֶם לְמַהֵר הַקֵּץ, שׁוּבוּ בִּתְשׁוּבָה.

וְכֵן פֵּרַשׁ הָרַדַּ"ק (שם): "אִם תִּבְעָיוּן" – אִם תִּשְׁאֲלוּ, שְׁאָלוּ. וְכֵן פֵּרַשׁ מְצוּדַת דָּוִד – אִם תִּשְׁאֲלוּן לִדְרֹשׁ שְׁאֵלָה כָּזֹאת.

וְעַיֵּן עוֹד בְּשַׁעַר הַגִּלְגּוּלִים (בסוף הקדמה כ"ו) עַל הַפָּסוּק: "אִם תִּבְעָיוּן בְּעָיוּ" שֶׁהַבָּאִים בַּדּוֹר הָאַחֲרוֹן צְרִיכִים שֶׁיִּשְׁתַּדְּלוּ לְהַרְבּוֹת בִּתְשׁוּבָה וּבִשְׁאֵלוֹת וּבְתַחֲנוּנִים שֶׁיּוֹשִׁיעֵם מִן הַגָּלוּת וְיִגְאָלֵם.

סִכּוּם הַנִּלְמָד: דּוֹר עִקְבְתָא דִּמְשִׁיחָא, [דְּהַיְנוּ סוֹף כָּל הַנְּשָׁמוֹת] צְרִיכִים לִרְצוֹת, לְקַוּוֹת וּלְהִתְפַּלֵּל עַל גִּלּוּי מַלְכוּתוֹ כְּדִבְרֵי הָאֲרִ"י.

[ד]  וְאָז הַמָּשִׁיחַ

כְּדַעַת הָרַמְבָּ"ם וְהַסּוֹבְרִים כְּמוֹתוֹ. בְּעִנְיַן הַדֵּעָה הָרוֹוַחַת שֶׁבֵּית הַמִּקְדָּשׁ יֵרֵד מֵהַשָּׁמַיִם, נָקַטְנוּ לְפִי בֵּאוּר רַבֵּנוּ הָרַמְחַ"ל שֶׁהִסְבִּיר שֶׁדִּבְרֵי חֲזַ"ל וְהַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ אֵינָם כִּפְשׁוּטָם אֶלָּא הַבַּיִת יִתְפַּשֵּׁט רוּחָנִית לְעוֹלָמֵנוּ, וְרַק אַחַר כָּךְ יִבָּנֶה סְבִיבוֹ בִּנְיָן גַּשְׁמִי, וּכְעֵין זֶה דַּעַת "הֶעָרוּךְ לַנֵּר" שֶׁבֵּית הַמִּקְדָּשׁ הָרוּחָנִי יִתְפַּשֵּׁט בְּעוֹלָמֵנוּ כְּמוֹ שֶׁהַנֶּפֶשׁ רוּחַ וּנְשָׁמָה בְּגוּף הָאָדָם, וְהַחַיָּה יְחִידָה סוֹבְבִים הָאָדָם – נִמְצָא דְּבָרָיו כְּרַבֵּנוּ בְּהֶסְבֵּר הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ פָּרָשַׁת פִּנְחָס.

וְכֵן אִיתָא בְּסַנְהֶדְרִין (כ' ע"ב): "תַּנְיָא רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר [וְכֵן רַבִּי יְהוּדָה] שָׁלֹשׁ מִצְוֹת נִצְטַוּוּ יִשְׂרָאֵל בִּכְנִיסָתָן לָאָרֶץ: א) לְהַעֲמִיד לָהֶם מֶלֶךְ. ב) לְהַכְרִית זַרְעוֹ שֶׁל עֲמָלֵק. ג) וְלִבְנוֹת לָהֶם בֵּית הַבְּחִירָה וְכוּ'. כְּשֶׁהוּא אוֹמֵר (שמות י"ז ט"ז): "כִּי יָד עַל כֵּס יָהּ מִלְחָמָה לַה' בַּעֲמָלֵק", הֱוֵי אוֹמֵר לְהַעֲמִיד לָהֶם מֶלֶךְ תְּחִלָּה. וְאֵין כִּסֵּא אֶלָּא מֶלֶךְ, שֶׁנֶּאֱמַר: "וַיֵּשֶׁב שְׁלֹמֹה עַל כִּסֵּא ה' לְמֶלֶךְ" וְכוּ'. כְּשֶׁהוּא אוֹמֵר (דברים י"ב י'-י"א) "וְהֵנִיחַ לָכֶם מִכָּל אֹיְבֵיכֶם וְכוּ' וְהָיָה הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' וְגוֹ'", הֱוֵי אוֹמֵר לְהַכְרִית זַרְעוֹ שֶׁל עֲמָלֵק תְּחִלָּה. וְכֵן בְּדָוִד הוּא אוֹמֵר (שמואל ב', ז' א'-ב'): "וַיְהִי כִּי יָשַׁב הַמֶּלֶךְ דָּוִד בְּבֵיתוֹ, וַה' הֵנִיחַ לוֹ מִסָּבִיב. וּכְתִיב וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ אֶל נָתָן הַנָּבִיא, רְאֵה נָא אָנֹכִי יוֹשֵׁב בְּבֵית אֲרָזִים" וְגוֹ' [דָּוִד הַמֶּלֶךְ בִּקֵּשׁ לִבְנוֹת הַבַּיִת אַחֲרֵי שֶׁנִּגְמְרוּ מִלְחֲמוֹת הַחוֹבָה].

וְכֵן פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (הל' מלכים ומלחמות פ"א ה"א), וְהוֹסִיף (שם פי"א ה"ד): "וְאִם יַעֲמֹד מֶלֶךְ מִבֵּית דָּוִד הוֹגֶה בַּתּוֹרָה וְעוֹסֵק בַּמִּצְוֹת כְּדָוִד אָבִיו, כְּפִי תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב וְתוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה, וְיָכֹף כָּל יִשְׂרָאֵל לֵילֵךְ בָּהּ וּלְחַזֵּק בִּדְקָהּ וְיִלָּחֵם מִלְחֲמוֹת ה', הֲרֵי זֶה בְּחֶזְקַת שֶׁהוּא מָשִׁיחַ, אִם עָשָׂה וְהִצְלִיחַ וּבָנָה מִקְדָּשׁ בִּמְקוֹמוֹ, וְקִבֵּץ נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל הֲרֵי זֶה מָשִׁיחַ בְּוַדַּאי, וִיתַקֵּן אֶת הָעוֹלָם כֻּלּוֹ לַעֲבֹד אֶת ה' בְּיַחַד שֶׁנֶּאֱמַר: "כִּי אָז אֶהְפֹּךְ אֶל עַמִּים שָׂפָה בְרוּרָה לִקְרֹא כֻלָּם בְּשֵׁם ה' לְעָבְדוֹ שְׁכֶם אֶחָד".

[ה]  וְיִהְיֶה הַכִּסֵּא שָׁלֵם וְשֵׁם ה' שָׁלֵם

כָּתוּב בַּתּוֹרָה (בשלח שמות י"ז ט"ז): "וַיֹּאמֶר כִּי יָד עַל כֵּס יָהּ מִלְחָמָה לַה' בַּעֲמָלֵק מִדֹּר דֹּר'".

וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י – וּמַהוּ "כֵּס" וְלֹא נֶאֱמַר כִּסֵּא, וְאַף הַשֵּׁם נֶחְלַק לְחֶצְיוֹ [כָּתוּב "י-ה" בִּמְקוֹם י-ה-ו-ה]?, נִשְׁבַּע הקב"ה שֶׁאֵין שְׁמוֹ שָׁלֵם, וְאֵין כִּסְאוֹ שָׁלֵם עַד שֶׁיִּמָּחֶה שְׁמוֹ שֶׁל עֲמָלֵק כֻּלּוֹ. וּכְשֶׁיִּמָּחֶה שְׁמוֹ יִהְיֶה הַשֵּׁם שָׁלֵם [י-ה-ו-ה] וְהַכִּסֵּא שָׁלֵם. שֶׁנֶּאֱמַר: "הָאוֹיֵב תַּמּוּ חֳרָבוֹת לָנֶצַח", זֶהוּ עֲמָלֵק שֶׁכָּתוּב בּוֹ: "וְעֶבְרָתוֹ שְׁמָרָה נֶצַח". "וְעָרִים נָתַשְׁתָּ אָבַד זִכְרָם הֵמָּה", מַהוּ אוֹמֵר אַחֲרָיו: "וַה' לְעוֹלָם יֵשֵׁב" הֲרֵי הַשֵּׁם שָׁלֵם, "כּוֹנֵן לַמִּשְׁפָּט כִּסְאוֹ", הֲרֵי הַכִּסֵּא שָׁלֵם. עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. וּבַעַל הַטּוּרִים פֵּרַשׁ: "מִדֹּר דֹּר" בְּגִימַטְרִיָּא – לִימֵי מָשִׁיחַ.

וְדַעַת זְקֵנִים מִבַּעֲלֵי הַתּוֹסָפוֹת פֵּרְשׁוּ – וִירוּשָׁלַיִם נִקְרֵאת כִּסְאוֹ שֶׁל הקב"ה, וּכְשֶׁיִּמָּחֶה עֲמָלֵק יִהְיֶה הַכִּסֵּא שָׁלֵם. עַד כָּאן לְשׁוֹנָם. וּמַה שֶּׁכִּנּוּ אֶת יְרוּשָׁלַיִם כִּסֵּא, נִרְאֶה דְּהַיְנוּ בֵּית הַמִּקְדָּשׁ.

וּבִבְרָכוֹת (נ"ח ע"א): "לְךָ ה' הַמַּמְלָכָה" (דברי הימים א', כ"ט י"א) זוֹ מִלְחֶמֶת עֲמָלֵק, וְכֵן הוּא אוֹמֵר: "כִּי יָד עַל כֵּס יָהּ". "וְהַמִּתְנַשֵּׂא" זוֹ מִלְחֶמֶת גּוֹג וּמָגוֹג, וְכֵן הוּא אוֹמֵר (יחזקאל ל"ח ג'): "הִנְנִי אֵלֶיךָ גּוֹג, נְשִׂיא רֹאשׁ מֶשֶׁךְ וְתֻבָל".

[ו]  דּוֹמֶה לְבֵית הַמִּקְדָּשׁ הָרוּחָנִי שֶׁל מַעְלָה

הָרַמְבָּ"ם (בהל' מלכים פי"א ה"א) פָּסַק שֶׁאֶת בֵּית הַמִּקְדָּשׁ הַשְּׁלִישִׁי יִבְנֶה מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ, וְעוֹד פֵּרְשׁוּ כָּךְ.

וְאִלּוּ בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ מוּבָא עֶשְׂרוֹת פְּעָמִים שֶׁבֵּית הַמִּקְדָּשׁ יֵרֵד מֵהַשָּׁמַיִם. וּבְיֶתֶר פֵּרוּט מוּבָא בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (פנחס דפו"י דף רכ"א ע"א) שֶׁלֶּעָתִיד הקב"ה בּוֹנֶה אֶת בֵּית הַמִּקְדָּשׁ וּשְׁנֵי בָּתֵּי מִקְדָּשׁ עָתִיד הקב"ה לְהוֹרִיד בְּיַחַד מִלְמַעְלָה, הָאֶחָד בִּמְכֻסֶּה, וְהַשֵּׁנִי גָּלוּי לְעֵינֵי הַכֹּל. הַבַּיִת הָרִאשׁוֹן בִּמְכֻסֶּה עוֹלֶה עַל בַּיִת שֵׁנִי שֶׁיִּתְגַּלֶּה, וְכָל הָעוֹלָם יִרְאוּ עַנְנֵי יְקָר מַקִּיפִים מֵעַל הַבַּיִת שֶׁגָּלוּי, וּבְתוֹךְ אֵלּוּ הָעֲנָנִים יִהְיֶה הַבַּיִת הָרִאשׁוֹן נִסְתָּר הָעוֹלֶה עַד רוּם יְקַר הַשָּׁמַיִם וּלְבַיִת זֶה אָנוּ מְחַכִּים, עַד כָּאן תַּמְצִית דְּבָרָיו [ציור 4].

וְכֵן בַּשַּׁ"ס בַּמִּדְרָשִׁים וּבַפּוֹסְקִים רִאשׁוֹנִים וְאַחֲרוֹנִים כָּתְבוּ שֶׁלֶּעָתִיד יֵרֵד בֵּית הַמִּקְדָּשׁ מֵהַשָּׁמַיִם. וְאֵין כָּאן הַמָּקוֹם לְהַרְחִיב וְעַיֵּן בְּ'אִמְרֵי רַחֲמִים' בָּעִנְיָן.

וְכַיָּדוּעַ רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחָאי בָּחַר בְּרַבִּי אַבָּא לִכְתֹּב אֶת הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ כִּי יָדַע לִכְתֹּב דְּבָרִים בְּהֶסְתֵּר גָּדוֹל, עַד שֶׁיַּגִּיעַ הַזְּמַן וְיוּבְנוּ הַדְּבָרִים.

וְקָשֶׁה עַל הָרַמְחַ"ל בְּמִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן, מַדּוּעַ הִסְבִּיר שֶׁהַבַּיִת יִבָּנֶה כְּשִׁטַּת הָרַמְבָּ"ם עַל יְדֵי הַמָּשִׁיחַ, בִּזְמַן שֶׁכָּל הַסֵּפֶר מִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן נִכְתַּב עַל פִּי הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ וְעַל פִּי הַסּוֹד, וְלֹא הִסְבִּיר כְּמוֹ בְּסֵפֶר הַזֹּהַר שֶׁהַבַּיִת יֵרֵד מִלְמַעְלָה בְּצוּרָה גַּשְׁמִית.

וְהִנֵּה מַאֲמַר הָרַמְחַ"ל "מִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן" שֶׁנִּכְתַּב כֻּלּוֹ בִּלְשׁוֹן זֹהַר, וּבְשִׁטַּת הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ, הֶסְבֵּר קַבָּלִי וְרוּחָנִי וְהַכֹּל בְּרֶמֶז וְקִצּוּר כְּמוֹ שֶׁכָּתַב רַבּוֹת שֶׁהַכֹּל בְּקִצּוּר וְיֵשׁ לְהָבִין הַדְּבָרִים דָּבָר מִתּוֹךְ דָּבָר. בֵּאוּר שֶׁמְּבָאֵר אֶת הִשְׁתַּלְשְׁלוּת הַהַנְהָגָה שֶׁל בַּיִת שְׁלִישִׁי בְּרוּחָנִי [עַל פִּי הַמַּלְאָךְ שמוע-א-ל, מַלְאָךְ עֶלְיוֹן שֶׁנִּבְרָא בִּבְרִיאַת הָעוֹלָם, וְגִלָּה לוֹ סוֹדוֹת הַבַּיִת הֶעָתִיד] וְהִסְבִּיר הַכֹּל בַּהַנְהָגָה הָרוּחָנִית מֵרוּם הָאֲצִילוּת לְעוֹלַם הַבְּרִיאָה וּלְעוֹלַם הַיְּצִירָה, וְרַק בַּסּוֹף הִזְכִּיר בְּקִצּוּר גָּדוֹל מְאֹד אֶת הַבַּיִת הַגַּשְׁמִי בְּעוֹלָמֵנוּ.

וְקָשֶׁה מַדּוּעַ הָרַמְחַ"ל שִׁנָּה כָּאן מִדַּרְכּוֹ וְהֶרְגֵּלוֹ בְּמַאֲמָר זֶה וְהִסְבִּיר שֶׁהַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ [שֶׁבֵּית הַמִּקְדָּשׁ יֵרֵד מֵהַשָּׁמַיִם], אֵינוֹ כִּפְשׁוּטוֹ, אֶלָּא בֵּאֵר שֶׁהַבַּיִת הָרוּחָנִי יִתְפַּשֵּׁט רוּחָנִי, וְיִבָּנֶה סְבִיבוֹ בַּיִת גַּשְׁמִי בְּעוֹלָמֵנוּ לְמַטָּה, כְּמוֹ הַנֶּפֶשׁ, הָרוּחַ וְהַנְּשָׁמָה שֶׁבְּגוּף הָאָדָם שֶׁהוּא גַּשְׁמִי, וְהַחַיָּה יְחִידָה סוֹבְבִים אֶת הָאָדָם הַיְּהוּדִי.

וְזֶה לְשׁוֹן הָרַמְחַ"ל בְּ"מִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן" (עמ' קנ"ז): "…וְהַבִּנְיָן הַזֶּה לֹא נִגְלֶה לְמַטָּה כִּי רַק לֶעָתִיד יִגָּלֶה. אַךְ לְמַעְלָה מֵהַיּוֹם הַהוּא וָהַלְאָה כֵּן הָיָה, וְכֵן הוּא, עַל כֵּן רָאָה אוֹתוֹ יְחֶזְקֵאל, שֶׁכְּבָר בָּנוּי וְעוֹמֵד הָיָה, וְיִשְׂרָאֵל לוּלֵי זָכוּ בְּמַעֲשֵׂיהֶם הָיְתָה רְאוּיָה לִהְיוֹת גְּאֻלַּת עֶזְרָא כִּגְאֻלַּת מִצְרַיִם, וּבִיאָתָם כְּבִיאַת יְהוֹשֻׁעַ, וְאָז הָיוּ בּוֹנִים אֶת הַבַּיִת בַּתַּבְנִית הַזֶּה אֲשֶׁר רָאָה יְחֶזְקֵאל, וְהָיוּ שְׁנֵי הַמִּקְדָּשִׁים שֶׁלְּמַעְלָה וְשֶׁלְּמַטָּה מְכֻוָּנִים זֶה לָזֶה. אֲבָל הַשֵּׁנִי, שֶׁלֹּא הָיוּ דּוֹמִים זֶה לָזֶה, לֹא שָׁרְתָה בּוֹ הַשְּׁכִינָה [ציור 5].

אֲבָל לֶעָתִיד, לֹא דַּי שֶׁיִּהְיוּ דּוֹמִים, אֶלָּא שֶׁהַבַּיִת הָעֶלְיוֹן יִתְפַּשֵּׁט וְיַגִּיעַ לְמַטָּה וְהוּא מַה שֶּׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל שֶׁמִּקְדָּשׁ שְׁלִישִׁי הוּא מַעֲשֵׂה יָדָיו שֶׁל מָקוֹם, כִּי לֹא יֵעָקֵר הַבַּיִת הָעֶלְיוֹן מִמְּקוֹמוֹ, רַק יִתְפַּשֵּׁט וְיַגִּיעַ לְמַטָּה, וְאָז יִבָּנֶה סְבִיבוֹתָיו בִּנְיָן חָמְרִי כַּאֲשֶׁר לָעוֹלָם הַזֶּה, וְיִתְחַבֵּר בִּנְיָן בְּבִנְיָן לִהְיוֹת אֶחָד, וְלֹא יִתְפָּרְדוּ זֶה מִזֶּה, וְהַכָּבוֹד יִהְיֶה שׁוֹרֶה בּוֹ בְּגִלּוּי גָּמוּר" וְכוּ', עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. הֲרֵי לְפָנֵינוּ לְשׁוֹן רַבֵּנוּ שֶׁדִּבְרֵי הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ אֵינָם כִּפְשׁוּטָם, וְעַיֵּן שָׁם בְּהַגָּהָה 29.

וּכְעֵין זֶה כָּתַב הָרַמַ"ק בְּפַרְדֵּס רִמּוֹנִים עַל הַפָּסוּק "מִקְּדָשׁ ה' כּוֹנְנוּ יָדֶיךָ" שֶׁהַסְּפִירוֹת הֵן כִּבְיָכוֹל יְדֵי ה', מַשְׁמַע שֶׁסּוֹבֵר כְּהֶסְבֵּר הָרַמְחַ"ל שֶׁכָּתַב בְּ"מִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן" סוֹף עַמּוּד קנב-קנג שֶׁמִּתֹּקֶף הַמְּאוֹרוֹת נִבְנֶה הַבַּיִת.

וּלְפִי דִּבְרֵי הָרַמְחַ"ל "שֶׁהַבַּיִת הָעֶלְיוֹן יִתְפַּשֵּׁט וְיַגִּיעַ לְמַטָּה וְכוּ' וְאָז יִבָּנֶה סְבִיבוֹתָיו בִּנְיָן חָמְרִי כַּאֲשֶׁר לָעוֹלָם הַזֶּה, וְיִתְחַבֵּר בִּנְיָן בְּבִנְיָן לִהְיוֹת אֶחָד". מַשְׁמַע לָרַמְחַ"ל שֶׁבַּיִת רוּחָנִי יֵרֵד עַד לְמַטָּה מַמָּשׁ, וּסְבִיבוֹתָיו יִבָּנֶה בַּיִת גַּשְׁמִי בְּאוֹתוֹ מָקוֹם מַמָּשׁ, כְּמוֹ גּוּף וּנְשָׁמָה, וּכְמוֹ שֶׁהִסְבִּיר בֶּ"עָרוּךְ לַנֵּר" (בסוכה מ"ז ע"א) שֶׁהַבַּיִת הָרוּחָנִי יִהְיֶה בְּתוֹךְ הַבַּיִת הַגַּשְׁמִי כִּנְשָׁמָה בְּתוֹךְ גּוּף. אוֹ אֶפְשָׁר לְפָרֵשׁ, שֶׁבֵּית הַמִּקְדָּשׁ הָעֶלְיוֹן הָרוּחָנִי, יִתְפַּשֵּׁט לְמַטָּה וְיִהְיֶה מֵעַל בֵּית הַמִּקְדָּשׁ הַגַּשְׁמִי, "וּסְבִיבוֹתָיו", פֵּרוּשׁוֹ שֶׁמִּתַּחַת לַבַּיִת הָרוּחָנִי יִהְיֶה הַבַּיִת הַגַּשְׁמִי, חָמְרִי, כַּאֲשֶׁר לָעוֹלָם הַזֶּה. וּלְפִי הַהֶסְבֵּר הָאַחֲרוֹן, דִּבְרֵי הַזֹּהַר וְהָרַמְחַ"ל יוֹתֵר קְרוֹבִים זֶה לָזֶה [וִיהִי רָצוֹן שֶׁנִּרְאֶה בְּבִנְיָנוֹ וְנִשְׂמַח בְּתִקּוּנוֹ וְאָז נֵדַע בְּוַדָּאוּת פֵּרוּשׁוֹ]. [ציור 4]

[ז] שֶׁאֵין אַחֲרֵי הַמַּעֲלָה הַזֹּאת יְרִידָה

כְּדִבְרֵי הָרַמְחַ"ל בְּמִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן (עמ' קנ"ה): עַד שֶׁאֵין אַחֲרֵי הַמַּעֲלָה הַזֹּאת יְרִידָה, וְזֹאת הַמַּעֲלָה לֹא הִגִּיעָתַם עַד הַיּוֹם הַזֶּה. אָכֵן לֶעָתִיד יַשִּׂיגוּהָ בִּרְבוֹת הַטּוֹבָה בָּעוֹלָם. וְהַשָּׁלוֹם וְהַמְּנוּחָה יִתְגַּבֵּר בְּכָל הַמַּדְרֵגוֹת, וְנָסוּ יָגוֹן וַאֲנָחָה וְעַל הַיָּמִים הָהֵם נֶאֱמַר "בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה ה' אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד". עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ.

(1)  בִּשְׁלֵמוּת

כַּנִּזְכָּר לְעֵיל (בפס' ז' הערה יא).

וְכֵן כָּתַב עוֹד הָרַמְחַ"ל בְּמִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן (עמ' קנ"ז) וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: "וְהוּא הָעִנְיָן שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ: "וְנִגְלָה כְּבוֹד ה' וְרָאוּ" וְכוּ' וְאָז תִּהְיֶה הַשַּׁלְוָה גְּמוּרָה בְּלִי הֶפְסֵק כְּלָל. וְהִנֵּה עַל פִּי הַסּוֹד הַזֶּה כָּתוּב: "מִקְּדָשׁ ה' כּוֹנְנוּ יָדֶיךָ" כִּי הַשְּׁכִינָה כְּפִי קַבָּלָתָהּ, כֵּן נִרְאוּ בָּהּ תִּקּוּנֵי אֵבָרִים וְקִשּׁוּטִים נָאִים וְנִכְבָּדִים, וְכַאֲשֶׁר יָאִיר אוֹר הָרֵאשִׁית הַזֶּה יִרְבֶּה כְּבוֹד כִּתְרָהּ וְיִתְנַשֵּׂא מְאֹד, וְנִמְצָא שֶׁיִּהְיֶה הַמִּקְדָּשׁ נִבְנֶה בְּסוֹד הַכֶּתֶר". (וּבְעַמּוּד קנ"ב כָּתַב): "וְקֹדֶם בְּרִיאַת הָעוֹלָם נִבְרָא הַבַּיִת הַקָּדוֹשׁ הַזֶּה". (וּבְעַמּוּד קנ"ז כָּתַב): "וְהַבִּנְיָן הַזֶּה לֹא נִגְלֶה לְמַטָּה, כִּי רַק לֶעָתִיד יִגָּלֶה, אַךְ לְמַעְלָה מֵהַיּוֹם הַהוּא וָהַלְאָה כֵּן הָיָה, וְכֵן הוּא. וְעַל כֵּן רָאָה אוֹתוֹ יְחֶזְקֵאל שֶׁכְּבָר בָּנוּי וְעוֹמֵד הָיָה". עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ.

סִכּוּם: נִמְצֵאנוּ לְמֵדִים שֶׁבֵּית הַמִּקְדָּשׁ הַשְּׁלִישִׁי שֶׁנִּבְנָה לִפְנֵי בְּרִיאַת הָעוֹלָם דַּרְגַּת הַשְּׁלֵמוּת-הַכֶּתֶר, הַבַּיִת שֶׁיִּתְגַּלֶּה בּוֹ מַלְכוּת ה' בְּגִלּוּי שָׁלֵם-בִּטּוּל הַטֶּבַע מוּכָן וּמְחַכֶּה לְעַמּוֹ, עַם יִשְׂרָאֵל בִּירוּשָׁלַיִם שֶׁל מַעְלָה בְּעוֹלַם הַיְּצִירָה מֵחֻרְבַּן בַּיִת רִאשׁוֹן [שֶׁכֵּן, בְּבַיִת שֵׁנִי לֹא שָׁרְתָה הַשְּׁכִינָה] לְמַעְלָה מֵאַלְפַּיִם וְאַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה. [ציור 1]

וְכֵן הֵבִיא הַגָּאוֹן הָרַב מָרְדְּכַי שְׁרִיקִי שליט"א (בספרו "סוד ביהמ"ק השלישי" עמ' 21): "נִמְצֵאנוּ לְמֵדִים שֶׁיֵּשׁ מִשְׁכָּן שֶׁל מַעְלָה שֶׁהוּקַם בְּאוֹתוֹ זְמַן שֶׁהוּקַם לְמַטָּה עַל יְדֵי מֹשֶׁה רַבֵּנוּ [ציור 6], וְיֵשׁ מִשְׁכָּן אַחֵר, נַעֲלֶה יוֹתֵר, וְהוּא לִפְנֵי בְּרִיאַת הָעוֹלָם. וּלְפִי דַּעַת הָרַמְחַ"ל, זֶה הַבַּיִת הוּא הַבַּיִת הַשְּׁלִישִׁי שֶׁאָנוּ מְצַפִּים לוֹ, וְהוּא שֶׁרָאָה אוֹתוֹ יְחֶזְקֵאל הַנָּבִיא מִיָּד אַחַר חֻרְבָּן הָרִאשׁוֹן, וְהוּא בִּבְחִינַת כֶּתֶר, כְּלוֹמַר נִצְחִי". [ציור 1]

דילוג לתוכן