בית המקדש השלישי

בית המקדש השלישי

העיקר להחזיר את

הכבוד לשרשו – לקב"ה

(עפ"י ליקו"מ יד)

העיקר להחזיר את הכבוד

לשרשו – לקב"ה (ע"פ ליקו"מ יד)

העיקר להחזיר את הכבוד לשרשו – לקב"ה (ליקו"מ יד)

לשכנו תדרשו חלק ב'

יחזקאל מו' פסוק כא'-כד'

ארבע לשכות קטורות

ארבע לשכות קטורות

(יחזקאל מו' פסוק כא'-כד')

כא  וַיּוֹצִיאֵ֗נִי אֶל-הֶֽחָצֵר֙ הַחִ֣יצֹנָ֔ה וַיַּ֣עֲבִירֵ֔נִי אֶל-אַרְבַּ֖עַת מִקְצוֹעֵ֣י הֶחָצֵ֑ר וְהִנֵּ֤ה חָצֵר֙ בְּמִקְצֹ֣עַ הֶחָצֵ֔ר חָצֵ֖ר בְּמִקְצֹ֥עַ הֶחָצֵֽר:

בֵּאוּר צַח:  וַיּוֹצִיאֵנִי הַמַּלְאָךְ גַּבְרִיאֵל דֶּרֶךְ 'רֹחַב הָאַמָּה' אֶל עֶזְרַת נָשִׁים וַיַּעֲבִירֵנִי אֶל אַרְבַּע זָוִיּוֹת עֶזְרַת הַנָּשִׁים, וְשָׁם לִשְׁכָּה לְלֹא תִּקְרָה בַּזָּוִית שֶׁל עֶזְרַת הַנָּשִׁים, וְעוֹד לִשְׁכָּה לְלֹא תִּקְרָה בְּזָוִית עֶזְרַת נָשִׁים.

כב  בְּאַרְבַּ֜עַת מִקְצֹע֤וֹת הֶֽחָצֵר֙ חֲצֵר֣וֹת קְטֻר֔וֹת אַרְבָּעִ֣ים אֹ֔רֶךְ וּשְׁלֹשִׁ֖ים רֹ֑חַב מִדָּ֣ה אַחַ֔ת לְאַרְבַּעְתָּ֖ם מְׄהֻׄקְׄצָׄעֽׄוֹׄתׄ: 

בֵּאוּר צַח:  בְּכָל אַרְבַּע זָוִיּוֹת עֶזְרַת הַנָּשִׁים לְשָׁכוֹת לְלֹא תִּקְרָה בְּגֹדֶל אַרְבָּעִים אַמָּה אֹרֶךְ מֵהַמִּזְרָח לַמַּעֲרָב, עַל שְׁלֹשִׁים אַמָּה רֹחַב מֵהַצָּפוֹן לַדָּרוֹם, מִדָּה שָׁוָה לְכָל ארבע הַלְּשָׁכוֹת לְלֹא הַתִּקְרָה שֶׁבְּאַרְבַּע זָוִיּוֹת עֶזְרַת נָשִׁים.

כג  וְט֨וּר סָבִ֥יב בָּהֶ֛ם סָבִ֖יב לְאַרְבַּעְתָּ֑ם וּמְבַשְּׁל֣וֹת עָשׂ֔וּי מִתַּ֥חַת הַטִּיר֖וֹת סָבִֽיב:

בֵּאוּר צַח:  וְשׁוּרַת אֲבָנִים וּבָהֶן נְקָבִים מִלְמַעְלָה לְמַטָּה בּוֹלְטוֹת בְּחוֹמַת כָּל אַרְבַּע הַלְּשָׁכוֹת מִבִּפְנִים סָבִיב, עֲלֵיהֶם צוֹלִים הַבָּשָׂר אוֹ מַנִּיחִים הַסִּירִים לְבִשּׁוּל הַבָּשָׂר וּמִתַּחַת לִבְלִיטַת הָאֲבָנִים [שֶׁהִיא בְּגֹבַהּ כִּשְׁתֵּי אַמּוֹת בְּעֵרֶךְ] חָלָל רֵיק לְהַבְעָרַת אֵשׁ בְּכָל לִשְׁכָּה סָבִיב מִבִּפְנִים.

כד  וַיֹּ֖אמֶר אֵלָ֑י אֵ֚לֶּה בֵּ֣ית הַֽמְבַשְּׁלִ֔ים אֲשֶׁ֧ר יְבַשְּׁלוּ-שָׁ֛ם מְשָׁרְתֵ֥י הַבַּ֖יִת אֶת-זֶ֥בַח הָעָֽם:

בֵּאוּר צַח:  וַיֹּאמֶר אֵלַי הַמַּלְאָךְ גַּבְרִיאֵל אַרְבַּע לְשָׁכוֹת אֵלֶּה הֵן מְקוֹם בִּשּׁוּל כָּל סוּגֵי הַקָּרְבָּנוֹת שֶׁל קָדָשִׁים קַלִּים אֲשֶׁר יְבַשְּׁלוּ שָׁם הַלְוִיִּם מְשָׁרְתֵי הַבַּיִת לַכֹּהֲנִים אֶת קָרְבְּנוֹת הַקֳּדָשִׁים הַקַּלִּים שֶׁל הָעָם שֶׁנִּתָּן לַכֹּהֵן.

– תרגום –

כא) וְאַפְקַנִי לְדַרְתָּא בָרַיְתָא וְאַעְבְּרַנִי עַל אַרְבַּע זִוְיַת דַרְתָּא וְהָא דַרְתָּא בְּזִוְיַת דַרְתָּא:

כב) בְּאַרְבְּעָא זִוְיַת דַרְתָּא דָרָתָא מְקַטְרָן אַרְבְּעִין אוּרְכָּא וּתְלָתִין פּוּתְיָא מְשַׁחְתָּא חֲדָא לְאַרְבַּעְתְּהוֹן דְדַרְתָּא:

כג) וְנִדְבָּכִין עֲבִידִין לְהוֹן סְחוֹר לְאַרְבַּעְתְּהוֹן וַאֲתַר מְתַקֵן לְבַשָׁלָא עֲבִיד מִלְרַע לְנִדְבָּכַיָא סְחוֹר סְחוֹר:

כד) וַאֲמַר לִי דֵין אֲתַר מְתַקָן לְבַשָׁלַיָא דִיבַשְׁלוּן תַּמָן מְשַׁמְשֵׁי בֵיתָא יַת נִכְסַת קוּדְשַׁיָא דְעַמָא:

– רש"י

כא) מקצועי. אנגלא"ש בלע"ז: כב) חצרות קטורות. שנינו במסכת מדות אין קטורות אלא שאינן מקורות ושם מפרש מה היו משמשות: מהקצעות. בזוית מקצעות החצר: כג) וטור סביב בהם. שורת נדבך חומת אבנים בולט מן החומה סמוך לארץ ובו נקבים מקום שפיתת קדרות ומתחת הטור חלל להסיק בו אור מתחתיו והקדרות מלמעלה: ומבשלות עשוי. הוא החלל מתחת שפיתת הקדירות: כד) את זבח העם. חזה ושוק של שלמים שאינן נפסלין בצאתו חוץ לעזרת ישראל כמו החטאת והאשם:

– תרגום –

כא) וְאַפְקַנִי לְדַרְתָּא בָרַיְתָא וְאַעְבְּרַנִי עַל אַרְבַּע זִוְיַת דַרְתָּא וְהָא דַרְתָּא בְּזִוְיַת דַרְתָּא:

כב) בְּאַרְבְּעָא זִוְיַת דַרְתָּא דָרָתָא מְקַטְרָן אַרְבְּעִין אוּרְכָּא וּתְלָתִין פּוּתְיָא מְשַׁחְתָּא חֲדָא לְאַרְבַּעְתְּהוֹן דְדַרְתָּא:

כג) וְנִדְבָּכִין עֲבִידִין לְהוֹן סְחוֹר לְאַרְבַּעְתְּהוֹן וַאֲתַר מְתַקֵן לְבַשָׁלָא עֲבִיד מִלְרַע לְנִדְבָּכַיָא סְחוֹר סְחוֹר:

כד) וַאֲמַר לִי דֵין אֲתַר מְתַקָן לְבַשָׁלַיָא דִיבַשְׁלוּן תַּמָן מְשַׁמְשֵׁי בֵיתָא יַת נִכְסַת קוּדְשַׁיָא דְעַמָא:

(פסוקים כ"א – כ"ד) ְּאַרְבַּע פִּנּוֹת הֶחָצֵר הַחִיצוֹנִית, יֶשְׁנָן אַרְבַּע חֲצֵרוֹת [כְּמִין לְשָׁכוֹת] לְלֹא קוֹרַת גַּג (15), בְּאֹרֶךְ אַרְבָּעִים אַמּוֹת מֵהַמִּזְרָח לַמַּעֲרָב [כז] עַל רֹחַב שְׁלֹשִׁים אַמּוֹת מֵהַצָּפוֹן לַדָּרוֹם. [ציור 251]

וּבְכָל חָצֵר יֶשְׁנָהּ שׁוּרָה שֶׁל אֲבָנִים, בּוֹלֶטֶת מְעַט מֵעַל הָאָרֶץ, וּבָהֶן נְקָבִים. וְתַחְתֵּיהֶן מַצִּיתִים אֵשׁ [כח], וַעֲלֵיהֶן מַנִּיחִים קְדֵרוֹת, וְשָׁם מְבַשְּׁלִים [כט] מְשָׁרְתֵי הַבַּיִת [ל] אֶת הַחֵלֶק הַנִּתָּן לַכֹּהֲנִים מֵהַשְּׁלָמִים [לא] וְקָדָשִׁים קַלִּים [לב] [ציור 252], וְהֵם נֶאֱכָלִים לַכֹּהֲנִים (16) וּלְמִשְׁפְּחוֹתֵיהֶם בְּכָל יְרוּשָׁלַיִם [לג], לְיוֹם וְלַיְלָה וָיוֹם. וְלֶעָתִיד *הַנִּרְאֶה לַעֲנִיּוּת דַּעְתִּי שֶׁקָּדָשִׁים קַלִּים יֹאכְלוּ בְּכָל חֵלֶק הַתְּרוּמָה שֶׁכּוֹלֵל חֵלֶק הַכֹּהֲנִים, הַלְוִיִּם וְהָעִיר יְרוּשָׁלַיִם. [ציור 254]

251   חָצֵר קְטוּרָה – מְקוֹם בִּשּׁוּל קָדָשִׁים קַלִּים.

(15) לְלֹא קוֹרַת גַּג

קְטוּרוֹת פֵּרוּשׁוֹ לְלֹא קוֹרַת גַּג. וְהֶעָשָׁן יוֹצֵא לְמַעְלָה, מֵהַפֶּתַח שֶׁבַּגַּג.

וְכֵן שָׁנִינוּ בְּמִדּוֹת (פ"ב מ"ה) עַל בַּיִת שֵׁנִי:

עֶזְרַת הַנָּשִׁים הָיְתָה אֹרֶךְ מֵאָה וּשְׁלֹשִׁים וְחָמֵשׁ אַמָּה, עַל רֹחַב מֵאָה וּשְׁלֹשִׁים וְחָמֵשׁ אַמָּה. וְאַרְבַּע לְשָׁכוֹת הָיוּ בְּאַרְבַּע מִקְצוֹעוֹתֶיהָ, שֶׁל אַרְבָּעִים אַרְבָּעִים אַמָּה, וְלֹא הָיוּ מְקֹרוֹת. וְכָךְ הֵן עֲתִידוֹת לִהְיוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר (יחזקאל מ"ו, כ"א-כ"ב): "וַיּוֹצִיאֵנִי אֶל הֶחָצֵר הַחִיצֹנָה, וַיַּעֲבִירֵנִי אֶל אַרְבַּעַת מִקְצוֹעֵי הֶחָצֵר, וְהִנֵּה חָצֵר בְּמִקְצֹעַ הֶחָצֵר, חָצֵר בְּמִקְצֹעַ הֶחָצֵר. בְּאַרְבַּעַת מִקְצֹעוֹת הֶחָצֵר חֲצֵרוֹת קְטֻרוֹת". וְאֵין "קְטֻרוֹת" אֶלָּא שֶׁאֵינָן מְקֹרוֹת. וּמֶה הָיוּ מְשַׁמְּשׁוֹת?

דְּרוֹמִית – מִזְרָחִית: הִיא הָיְתָה לִשְׁכַּת הַנְּזִירִים, שֶׁשָּׁם מְבַשְּׁלִין אֶת שַׁלְמֵיהֶן, וּמְגַלְּחִין אֶת שְׂעָרָן וּמְשַׁלְּחִים תַּחַת הַדּוּד.

מִזְרָחִית – צְפוֹנִית: הִיא הָיְתָה לִשְׁכַּת הָעֵצִים, שֶׁשָּׁם הַכֹּהֲנִים בַּעֲלֵי מוּמִין מַתְלִיעִין הָעֵצִים. וְכָל עֵץ שֶׁנִּמְצָא בּוֹ תּוֹלַעַת, פָּסוּל מֵעַל גַּבֵּי הַמִּזְבֵּחַ.

צְפוֹנִית – מַעֲרָבִית: הִיא הָיְתָה לִשְׁכַּת הַמְצֹרָעִים.

מַעֲרָבִית – דְּרוֹמִית: אָמַר רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן יַעֲקֹב: שָׁכַחְתִּי מֶה הָיְתָה מְשַׁמֶּשֶׁת, אַבָּא שָׁאוּל אוֹמֵר: שָׁם הָיוּ נוֹתְנִין יַיִן וָשֶׁמֶן, הִיא הָיְתָה נִקְרֵאת לִשְׁכַּת בֵּית שְׁמַנְיָה, עַד כָּאן. [ציור 253]

בְּבַיִת שֵׁנִי עָשׂוּ דּוֹמֶה לְבַיִת שְׁלִישִׁי וְלֹא בְּדִיּוּק

בַּמִּשְׁנָה הַנַּ"ל כָּתוּב שֶׁגֹּדֶל הַחֲצֵרוֹת שֶׁעָשׂוּ הָיָה אַרְבָּעִים אַמָּה עַל אַרְבָּעִים אַמָּה. וּפֵרְשׁוּ הַמְפָרְשִׁים בְּשֵׁם תִּפְאֶרֶת יִשְׂרָאֵל, שֶׁגָּדְלָן הָיָה אַרְבָּעִים אַמָּה אֹרֶךְ עַל אַרְבָּעִים אַמָּה רֹחַב. עַד כָּאן. וַהֲרֵי אֶצְלֵנוּ פֹּרַשׁ בַּנָּבִיא שֶׁגֹּדֶל הַחֲצֵרוֹת אַרְבָּעִים אַמָּה עַל שְׁלֹשִׁים אַמָּה? הֲרֵי שֶׁעָשׂוּ בְּבַיִת שֵׁנִי רַק כְּעֵין הַדְּבָרִים שֶׁבְּבַיִת שְׁלִישִׁי וְלֹא בְּדִיּוּק, וּכְמוֹ שֶׁכָּתַב הָרַמְבָּ"ם (בית הבחירה א', ד'): שֶׁאַנְשֵׁי בַּיִת שֵׁנִי בָּנוּ הַבַּיִת כְּבִנְיַן שְׁלֹמֹה וּכְעֵין דְּבָרִים הַמְפֹרָשִׁים בִּיחֶזְקֵאל. וְכֵן אֶצְלֵנוּ כָּתוּב בַּנָּבִיא שֶׁבִּלְשָׁכוֹת אֵלּוּ "יְבַשְּׁלוּ שָׁם מְשָׁרְתֵי הַבַּיִת אֶת זֶבַח הָעָם". וְרַשִּׁ"י, מְצוּדַת דָּוִד, הַמַּלְבִּי"ם וְכֵן בְּמִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן פֵּרְשׁוּ שֶׁשָּׁם יְבַשְּׁלוּ אֶת הַחֵלֶק הַנִּתָּן לַכֹּהֲנִים מֵהַקֳּדָשִׁים הַקַּלִּים שֶׁל הָעָם.

וְאִלּוּ בְּבַיִת שֵׁנִי לֹא עָשׂוּ כֵּן, אֶלָּא שָׁם הָיָה מְקוֹם לִשְׁכַּת הָעֵצִים, הַשְּׁמָנִים וְהַיַּיִן, וְכֵן לִשְׁכַּת מְצֹרָעִים וּנְזִירִים. לֹא כְּמוֹ שֶׁעָתִיד לִהְיוֹת בְּבַיִת שְׁלִישִׁי בְּעֶזְרַת ה'. וּבְבַיִת שֵׁנִי כָּל אַרְבַּע הַחֲצֵרוֹת הָיוּ לְלֹא תִּקְרָה.

*וְצָרִיךְ לוֹמַר שֶׁבְּלִשְׁכַּת הַמְּצֹרָעִין שֶׁגָּדְלָהּ אַרְבָּעִים אַמָּה, עָשׂוּ בְּבַיִת שֵׁנִי בְּחֵלֶק מִמֶּנּוּ תִּקְרָה לִצְנִיעוּת, שֶׁשָּׁם טָבְלוּ הַמְּצֹרָעִין, כְּמוֹ שֶׁפֵּרְשׁוּ רַבֵּנוּ עוֹבַדְיָה וּבַמְפָרְשִׁים, וְצָרִיךְ לוֹמַר שֶׁלֹּא כָּל הַלִּשְׁכָּה שֶׁהָיְתָה גְּבוֹהָה הָיְתָה מְקֹרָה, אֶלָּא רַק בְּחֵלֶק קָטָן מִמֶּנָּה עָשׂוּ כְּמִין חֶדֶר עִם תִּקְרָה בְּגֹבַהּ רָגִיל, שֶׁשָּׁם טָבְלוּ הַמְּצֹרָעִין, וּשְׁאָר הַמָּקוֹם שִׁמֵּשׁ לִשְׁאָר צָרְכֵיהֶם וְהָיָה לְלֹא תִּקְרָה [וְחוֹמוֹת הַלִּשְׁכָּה הָיוּ גְּבוֹהוֹת].

וְכֵן יֵשׁ לוֹמַר עַל לִשְׁכַּת הָעֵצִים, שֶׁהָיָה כִּסּוּי כָּל שֶׁהוּא עַל הָעֵצִים בְּאוֹתוֹ מָקוֹם, שֶׁלֹּא יֵרֵד עֲלֵיהֶם הַגֶּשֶׁם וְהַטַּל וְיַתְלִיעוּ. אֲבָל הֶחָצֵר הָיְתָה תִּקְרָתָהּ פְּתוּחָה.

וְהָרַמְבָּ"ם שֶׁכָּתַב שֶׁאַנְשֵׁי בַּיִת שֵׁנִי בָּנוּ הַבִּנְיָן כְּבִנְיַן שְׁלֹמֹה וּכְעֵין הַדְּבָרִים הַמְפֹרָשִׁים בִּיחֶזְקֵאל, *צָרִיךְ לוֹמַר שֶׁכַּוָּנָתוֹ שֶׁחֵלֶק מֵהַדְּבָרִים שֶׁיָּדְעוּ שֶׁיֵּשׁ צֹרֶךְ לַעֲשׂוֹת כְּבַיִת שְׁלִישִׁי, עָשׂוּ כְּמוֹתוֹ, וּמַה שֶּׁיָּדְעוּ שֶׁלֹּא הִגִּיעַ הַזְּמַן אוֹ מִסִּבָּה אַחֶרֶת, לֹא עָשׂוּ כְּבַיִת שְׁלִישִׁי, אַף שֶׁהוּא מְפֹרָשׁ בִּיחֶזְקֵאל. שֶׁכֵּן לְאַנְשֵׁי כְּנֶסֶת הַגְּדוֹלָה שֶׁהָיוּ בְּדוֹרוֹ שֶׁל יְחֶזְקֵאל הַנָּבִיא הָיָה מְפֹרָשׁ וּבָרוּר בְּדִיּוּק כֵּיצַד צְרִיכָה לִהְיוֹת תָּכְנִית בַּיִת שְׁלִישִׁי, רַק שֶׁחֵלֶק מִמֶּנּוּ עָשׂוּ כָּמוֹהוּ וְחֵלֶק לֹא, כְּפִי שֶׁיָּדְעוּ בְּחָכְמָתָם וּבְרוּחַ קָדְשָׁם מַה נִּתָּן לַעֲשׂוֹת וּמַה לֹּא. [וְעַיֵּן לְעֵיל פֶּרֶק מ"ב פָּסוּק י"ב הֶעָרָה ה 14 סִימָן יד-טז עַל מְקוֹם לִשְׁכַּת הַמְּצֹרָעִין, הַנְּזִירִים, הָעֵצִים וְהַשְּׁמָנִים בְּבַיִת שְׁלִישִׁי]

252   בְּכָל חָצֵר יֶשְׁנָהּ שׁוּרָה שֶׁל אֲבָנִים, בּוֹלֶטֶת מְעַט מֵעַל הָאָרֶץ, וּבָהֶן נְקָבִים. וְתַחְתֵּיהֶן מַצִּיתִים אֵשׁ, וַעֲלֵיהֶן מַנִּיחִים קְדֵרוֹת וְשָׁם מְבַשְּׁלִים מְשָׁרְתֵי הַבַּיִת אֶת הַחֵלֶק הַנִּתָּן לַכֹּהֲנִים מֵהַשְּׁלָמִים וְקָדָשִׁים קַלִּים.
253  בְּבַיִת שֵׁנִי שִׁנּוּ מִנְּבוּאַת יְחֶזְקֵאל בִּשְׁנֵי דְּבָרִים בַּלְּשָׁכוֹת הַקְּטוּרוֹת: 1. גָּדְלָן 40/40 אַמָּה בִּמְקוֹם 30/40. 2. שִׁמְּשׁוּ כְּלִשְׁכַּת הַנְּזִירִים, לִשְׁכַּת הָעֵצִים, לִשְׁכַּת הַמְּצֹרָעִים וְלִשְׁכַּת הַשְּׁמָנִים וְהַיַּיִן.
254   יֵשׁ לִלְמוֹד הַאִם לֶעָתִיד קָדָשִׁים קַלִּים יֵאָכְלוּ בְּחֵלֶק הַתְּרוּמָה הַכּוֹלֵל חֵלֶק הַכֹּהֲנִים, הַלְוִיִּם וְהָעִיר יְרוּשָׁלַיִם.

[כז]  מֵהַמִּזְרָח לַמַּעֲרָב

מִסְתַּבֵּר לוֹמַר שֶׁאֹרֶךְ הַלְּשָׁכוֹת הוּא מֵהַמִּזְרָח לַמַּעֲרָב, שֶׁכֵּן יֶשְׁנָן לְשָׁכוֹת גְּדוֹלוֹת עֶלְיוֹנוֹת וְתַחְתּוֹנוֹת בֶּחָצֵר הַחִיצוֹנִית בְּרֹחַב חֲמִשִּׁים אַמָּה עַל אֹרֶךְ מֵאָה אַמָּה, וּכְדֵי שֶׁיִּהְיֶה יוֹתֵר רֶוַח בֵּינֵיהֶן כָּךְ הֲכִי עָדִיף.

וְכֵן פֵּרְשׁוּ מְצוּדַת דָּוִד וְהַמַּלְבִּי"ם, שֶׁאָרְכָּן מֵהַמִּזְרָח לַמַּעֲרָב. [ציור 251]

[כח]  מַצִּיתִים אֵשׁ

שָׁם יְבַשְּׁלוּ וְיִצְלוּ קָדָשִׁים קַלִּים. וּשְׁלָמִים בִּכְלַל קָדָשִׁים קַלִּים. וְקָדָשִׁים קַלִּים נֶאֱכָלִים בְּכָל מַאֲכָל, בֵּין צָלוּי בֵּין מְבֻשָּׁל וּבְכָל צוּרָה שֶׁרוֹצִים (זבחים נ"ה ע"א, נ"ו ע"ב, הרמב"ם מעה"ק פ"י ה"ה).

וְלִצְלִיָּה יַצִּיתוּ אֵשׁ מִתַּחַת, וְיִצְלוּ הַבָּשָׂר עָלָיו.

וּמַה שֶּׁכָּתוּב בַּנָּבִיא (פסוק כ"ד): "אֲשֶׁר יְבַשְּׁלוּ שָׁם". מִשּׁוּם שֶׁשֵּׁם בִּשּׁוּל הוּא שֵׁם כְּלָלִי, וְכוֹלֵל בְּתוֹכוֹ כָּל צוּרוֹת הָאֲכִילָה – צְלִיָּה וָעוֹד.

[כט]  וְשָׁם מְבַשְּׁלִים

כָּאָמוּר קָדָשִׁים קַלִּים [וְכֵן קָדְשֵׁי קָדָשִׁים] נֶאֱכָלִים בְּכָל צוּרָה שֶׁרוֹצִים, בֵּין צָלִי בֵּין מְבֻשָּׁל, וְכַאֲשֶׁר יְבַשְּׁלוּ יַנִּיחוּם בִּקְדֵרוֹת. וְלָכֵן אֶפְשָׁר שֶׁלְּבִשּׁוּל, יַנִּיחוּ הַקְּדֵרוֹת עַל הָאֵשׁ וִיבַשְּׁלוּ.

[ל]  מְשָׁרְתֵי הַבַּיִת

לְעֵיל [פֶּרֶק מ"ד פְּסוּקִים י"א י"ג?] כָּתוּב עַל הַלְוִיִּם וְהַכֹּהֲנִים שֶׁטָּעוּ בֶּעָבָר לִפְנֵי ה', שֶׁלֶּעָתִיד לֹא יִהְיוּ כֹּהֲנִים, אֶלָּא: "וְהָיוּ בְמִקְדָּשִׁי מְשָׁרְתִים פְּקֻדּוֹת אֶל שַׁעֲרֵי הַבַּיִת, וּמְשָׁרְתִים אֶת הַבָּיִת הֵמָּה יִשְׁחֲטוּ אֶת הָעֹלָה וְאֶת הַזֶּבַח לָעָם וְהֵמָּה יַעַמְדוּ לִפְנֵיהֶם לְשָׁרְתָם" (פס' י"ד): "וְנָתַתִּי אוֹתָם שֹׁמְרֵי מִשְׁמֶרֶת הַבָּיִת". וְכֵן [פֶּרֶק מ' פָּסוּק מ"ה] כָּתוּב: "זֹה הַלִּשְׁכָּה לַכֹּהֲנִים שֹׁמְרֵי מִשְׁמֶרֶת הַבָּיִת", וְרַשִּׁ"י פֵּרַשׁ – כִּמְדֻמֶּה הֵם הַלְוִיִּם הַמְשׁוֹרְרִים. וְכֵן כָּתַב בְּמִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן (דף קצ"ט פ"ב מ"ג), שֶׁלִּשְׁכָּה זוֹ הִיא לִשְׁכַּת הַלְוִיִּם.

*וְאֶפְשָׁר שֶׁגַּם כָּאן הַכַּוָּנָה שֶׁהַלְוִיִּם מְשָׁרְתֵי הַבַּיִת יְבַשְּׁלוּ אֶת הַקֳּדָשִׁים הַקַּלִּים.

[לא]  מֵהַשְּׁלָמִים

כָּתוּב בְּוַיִּקְרָא (ז' ל"ד): "כִּי אֶת חֲזֵה הַתְּנוּפָה וְאֵת שׁוֹק הַתְּרוּמָה לָקַחְתִּי מֵאֵת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִזִּבְחֵי שַׁלְמֵיהֶם. וָאֶתֵּן אֹתָם לְאַהֲרֹן הַכֹּהֵן וּלְבָנָיו לְחָק עוֹלָם מֵאֵת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" [ציור 255]

וְכֵן שָׁנִינוּ בִּזְבָחִים (נ"ה ע"א): שְׁלָמִים קָדָשִׁים קַלִּים וְכוּ' וְנֶאֱכָלִין בְּכָל הָעִיר [יְרוּשָׁלַיִם] לְכָל אָדָם, בְּכָל מַאֲכָל [בֵּין צָלִי בֵּין מְבֻשָּׁל], לִשְׁנֵי יָמִים וְלַיְלָה אֶחָד. הַמּוּרָם מֵהֶם [הֶחָזֶה וְהַשּׁוֹק שֶׁנִּתָּנִים מֵהַשְּׁלָמִים לַכֹּהֲנִים] כַּיּוֹצֵא בָהֶם [שֶׁנֶּאֱכָלִין בְּכָל הָעִיר יְרוּשָׁלַיִם, בֵּין צָלִי בֵּין מְבֻשָּׁל לְיוֹם, לַיְלָה וָיוֹם], אֶלָּא שֶׁהַמּוּרָם נֶאֱכָל לַכֹּהֲנִים לִנְשֵׁיהֶם וְלִבְנֵיהֶם וּלְעַבְדֵיהֶם, עַד כָּאן. [וּמֵהִלְכוֹת שְׁלָמִים עַיֵּן לְקַמָּן הֶעָרָה 15].

255  בְּקָדָשִׁים קַלִּים מַקְטִירִים הָאֵמוּרִים לַה' עַל הַמִּזְבֵּחַ וְנוֹתְנִים לַכֹּהֲנִים רַק אֶת הֶחָזֶה וְהַשּׁוֹק, וְהַשְּׁאָר נֶאֱכָל עַל יְדֵי הַבְּעָלִים בְּכָל יְרוּשָׁלַיִם. וְלֶעָתִיד יֵשׁ לִלְמוֹד אִם יֵאָכְלוּ בְּכָל חֵלֶק הַתְּרוּמָה שֶׁהוּא קֹדֶשׁ.
256   אֵיל נָזִיר –  לְאַחַר הַשְּׁחִיטָה מַקְטִירִים הָאֵמוּרִים לַה'. הֶחָזֶה, הַזְּרוֹעַ וְהַשּׁוֹק נִתָּנִים לַכֹּהֲנִים, וְהַשְּׁאָר נֶאֱכָל עַל יְדֵי הַבְּעָלִים לַיְלָה וָיוֹם בִּלְבַד, בְּכָל יְרוּשָׁלַיִם. וְלֶעָתִיד בְּכָל חֵלֶק הַתְּרוּמָה, הוּא חֵלֶק הַקֹּדֶשׁ.

[לב]  קָדָשִׁים קַלִּים

רַשִּׁ"י פֵּרַשׁ (פס' כ"ד) שֶׁשָּׁם יְבַשְּׁלוּ אֶת הֶחָזֶה וְהַשּׁוֹק שֶׁל שְׁלָמִים הַנִּתָּנִים לַכֹּהֲנִים, וְאֵינָם נִפְסָלִין בְּצֵאתָן מֵהֶחָצֵר הַפְּנִימִית כִּי הֵם נֶאֱכָלִין בְּכָל יְרוּשָׁלַיִם (וכנ"ל הערה לא). וּלְמַעֲשֶׂה שָׁם יְבַשְּׁלוּ אֶת כָּל הַקֳּדָשִׁים הַקַּלִּים וְלֹא רַק אֶת הַשְּׁלָמִים.

וְרַשִּׁ"י הִזְכִּיר רַק אֶת הֶחָזֶה וְהַשּׁוֹק שֶׁל שְׁלָמִים:

א. כִּי הַשְּׁלָמִים רֻבָּם שֶׁל קָדָשִׁים קַלִּים.

ב. שְׁאָר קָדָשִׁים קַלִּים נִלְמָדִים מֵהַשְּׁלָמִים.

וְכֵן יֵשׁ עוֹד קָדָשִׁים קַלִּים שֶׁהֵם:

א. הַתּוֹדָה  ב. אֵיל נָזִיר  ג. הַבְּכוֹר  ד. פֶּסַח  ה. מַעֲשֵׂר.

א. הַתּוֹדָה – דִּינָן בַּכֹּל כִּשְׁלָמִים, וְנִתָּן מֵהֵן לַכֹּהֲנִים הֶחָזֶה וְהַשּׁוֹק, וְהֵן שׁוֹנִים רַק בִּזְמַן אֲכִילָתָן, שֶׁנֶּאֱכָלִין לְיוֹם וָלַיְלָה בִּלְבַד (זבחים נ"ה ע"א), שֶׁנֶּאֱמַר (ויקרא ז' ט"ו): "וּבְשַׂר זֶבַח תּוֹדַת שְׁלָמָיו בְּיוֹם קָרְבָּנוֹ יֵאָכֵל, לֹא יַנִּיחַ מִמֶּנּוּ עַד בֹּקֶר", וְדָרְׁוּ (זבחים ל"ו ע"ב): "תּוֹדַת שְׁלָמָיו" – לְרַבּוֹת שַׁלְמֵי נָזִיר.

ב. אֵיל נָזִיר – דִּינָם בַּכֹּל כִּשְׁלָמִים, וְנִתָּן מֵהֵן לַכֹּהֲנִים זְרוֹעַ בְּשֵׁלָה, חָזֶה וָשׁוֹק. וְכֵן זְמַן אֲכִילָתוֹ שׁוֹנֶה, שֶׁנֶּאֱכָל לְיוֹם וָלַיְלָה בִּלְבַד (זבחים נ"ה ע"א). [ציור 256]

וְהַגְּמָרָא שָׁם לוֹמֶדֶת שֶׁזְּרוֹעַ בְּשֵׁלָה נִתֶּנֶת לַכֹּהֵן, שֶׁנֶּאֱמַר (במדבר ו' י"ט): "וְלָקַח הַכֹּהֵן אֶת הַזְּרֹעַ בְּשֵׁלָה מִן הָאַיִל".

ג. הַבְּכוֹר – בְּכוֹר זָכָר פֶּטֶר רֶחֶם שֶׁל בְּהֵמָה טְהוֹרָה שֶׁכָּתוּב בּוֹ (במדבר י"ח י"ז-י"ח): "אַךְ בְּכוֹר שׁוֹר אוֹ בְכוֹר כֶּשֶׂב אוֹ בְכוֹר עֵז לֹא תִפְדֶּה קֹדֶשׁ הֵם וְכוּ' וּבְשָׂרָם יִהְיֶה לָּךְ, כַּחֲזֵה הַתְּנוּפָה וּכְשׁוֹק הַיָּמִין לְךָ יִהְיֶה". וְנִתָּן כֻּלּוֹ לַכֹּהֲנִים, וּשְׁאָר דִּינָם כְּדִין הַשְּׁלָמִים (זבחים נ"ו ע"ב).

וְכֵן כָּתַב בְּמִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן (ד' קפ"ז): בְּאַרְבַּע מִקְצוֹעֵי הֶחָצֵר הַזֶּה נִרְאוּ אַרְבַּע חֲצֵרוֹת… לָתֵת כֹּחַ אֶל הַקֳּדָשִׁים קַלִּים שֶׁיּוֹצְאִים לַחוּץ לְהִתַּקֵּן שָׁם, לִהְיוֹת רְאוּיִם וּנְכוֹנִים לִמְקַבְּלֵיהֶם.

וְכֵן כָּתַב (בדף קצ"ח פ"א מ"ז): … שֶׁשָּׁם מְבַשְּׁלִים אֶת הַקֳּדָשִׁים קַלִּים, עַד כָּאן. וּמֵהִלְכוֹת קָדָשִׁים קַלִּים עַיֵּן בְּהֶעָרָה 15.

257   בְּחֻלִּין נוֹתְנִים הַזְּרוֹעַ הַיְמָנִית, הַלְּחָיַיִם וְהַקֵּבָה לַכֹּהֲנִים, וְנֶאֱכָלִים לַכֹּהֲנִים וּלְכָל מִי שֶׁיִּרְצוּ לָתֵת. אֵין זְמַן מֻגְבָּל לַאֲכִילָתוֹ, וְנִתָּנִים בָּאָרֶץ וּבְחוּץ לָאָרֶץ.

(16) וְהֵם נֶאֱכָלִים לַכֹּהֲנִים – מֵהִלְכוֹת שְׁלָמִים וְקָדָשִׁים קַלִּים

  שְׁלָמִים

וְכֵן פָּסַק הָרַמְבָּ"ם – מַעֲשֵׂה הַקָּרְבָּנוֹת פֶּרֶק תְּשִׁיעִי:

הֲלָכָה ה': [קָרְבָּן] הַבָּא שְׁלָמִים בְּלֹא לֶחֶם כְּגוֹן שַׁלְמֵי חֲגִיגָה וְשִׂמְחָה, וְזֶהוּ הַנִּקְרָא שְׁלָמִים.

הֲלָכָה ו': וּמַפְרִישׁ הֶחָזֶה וְהַשּׁוֹק הַיָּמִין, וְנוֹתֵן הָאֵמוּרִין עַל הֶחָזֶה וְהַשּׁוֹק, עַל יְדֵי הַבְּעָלִים, וְהַכֹּהֵן מַנִּיחַ יָדָיו תַּחְתָּיו וּמֵנִיף לִפְנֵי ה' בַּמִּזְרָח [נוֹתֵן לַכֹּהֵן חָזֶה וָשׁוֹק לֹא מְבֻשָּׁלִים].

הֲלָכָה ז': מֵנִיף לְאַרְבַּע הָרוּחוֹת וּלְמַעְלָה וּלְמַטָּה.

הֲלָכָה ט': וְאִם הָיָה אֵיל נָזִיר מִשְּׁלָמִים לוֹקֵחַ הַזְּרוֹעַ בְּשֵׁלָה.

הֲלָכָה י': אֵי זֶהוּ חָזֶה? כָּל הָרוֹאֶה אֶת הַקַּרְקַע [חֵלֶק הַבְּהֵמָה שֶׁלְּצַד הָאָרֶץ] לְמַטָּה עַד הַצַּוָּאר, וְחוֹתֵךְ עִמָּהּ שְׁתֵּי צְלָעוֹת. וְאֵיזֶהוּ זְרוֹעַ? מִן הַפֶּרֶק עַד הָאַרְכֻּבָּה עַד כַּף שֶׁל יַד יָמִין [וְאִלּוּ בְּצַד שְׂמֹאל שֶׁכְּנֶגְדָּהּ זֶה שׁוֹק, שֶׁנָּתַן חֻלִּין בְּכָל הָאָרֶץ, וְזֶהוּ תְּרוּמָה שֶׁנּוֹתֵן כָּל מִי שֶׁשּׁוֹחֵט בְּהֵמָה לְחֻלִּין וְלֹא לְהֶקְדֵּשׁ].

הֲלָכָה י"א: הֶחָזֶה וְהַשּׁוֹק נֶאֱכָל לַכֹּהֲנִים.

וְשָׁם פֶּרֶק עֲשִׂירִי:

הֲלָכָה ד': חָזֶה וָשׁוֹק שֶׁל שְׁלָמִים נֶאֱכָלִין לְכֹהֲנִים זְכָרִים וּנְקֵבוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר בָּהֶם: "לְךָ נְתַתִּים וּלְבָנֶיךָ וְלִבְנֹתֶיךָ". [ציור 255]

הֲלָכָה ה': וְכֻלָּן נֶאֱכָלִין בְּכָל הָעִיר [יְרוּשָׁלַיִם], שֶׁנֶּאֱמַר: "אֵת חֲזֵה הַתְּנוּפָה וְאֵת שׁוֹק הַתְּרוּמָה תֹּאכְלוּ בְּמָקוֹם טָהוֹר", וְלֹא נֶאֱמַר בָּהֶן בְּמָקוֹם קָדוֹשׁ שֶׁהוּא הָעֲזָרָה, אֶלָּא "טָהוֹר", שֶׁהוּא כָּל מַחֲנֵה יִשְׂרָאֵל, שֶׁכְּנֶגְדּוֹ לְדוֹרוֹת יְרוּשָׁלַיִם. וְהוּא הַדִּין לְמַעֲשֵׂר וּפֶסַח, שֶׁהֲרֵי הֵן קָדָשִׁים קַלִּים כִּשְׁלָמִים.

הֲלָכָה י': וּמֻתָּר לֶאֱכֹל אֶת הַקֳּדָשִׁים בְּכָל מַאֲכָל, אֲפִלּוּ הַכֹּהֲנִים מֻתָּרִין לֶאֱכֹל חֶלְקָם בֵּין מֵהַקֳּדָשִׁים קַלִּים, בֵּין מִקָּדְשֵׁי הַקֳּדָשִׁים, בְּכָל מַאֲכָל, וּלְשַׁנּוֹת מֵאֲכִילָתָן וּלְאָכְלָם: צְלוּיִים, שְׁלוּקִים וּמְבֻשָּׁלִין. וְלָתֵת לְתוֹכוֹ תְּבָלִין שֶׁל חֻלִּין, אֲבָל לֹא תְּבָלִין שֶׁל תְּרוּמָה, שֶׁלֹּא יָבִיא אֶת הַתְּרוּמָה לִידֵי פְּסוּל.

קָדָשִׁים קַלִּים

הָרַמְבָּ"ם – מַעֲשֵׂה הַקָּרְבָּנוֹת פֶּרֶק תְּשִׁיעִי:

הֲלָכָה ה': שַׁלְמֵי יָחִיד שְׁלֹשָׁה מִינִין… וְהַשֵּׁנִי, שְׁלָמִים הַבָּאִים עִם הַלֶּחֶם בְּנֶדֶר אוֹ בִּנְדָבָה וְזֶהוּ הַנִּקְרָא תּוֹדָה, וְאוֹתוֹ לֶחֶם נִקְרָא לֶחֶם תּוֹדָה, וְהַמִּין הַשְּׁלִישִׁי שְׁלָמִים שֶׁמַּקְרִיב הַנָּזִיר בְּיוֹם מְלֹאת נִזְרוֹ וְהֵם בָּאִים עִם לֶחֶם וְזֶהוּ הַנִּקְרָא אֵיל נָזִיר.

הֲלָכָה ו': מַפְרִישׁ הֶחָזֶה וְשׁוֹק הַיָּמִין וְנוֹתֵן הָאֵמוּרִין עִם הֶחָזֶה וְהַשּׁוֹק עַל יְדֵי הַבְּעָלִים, וְכֹהֵן מַנִּיחַ יָדוֹ תַּחַת יְדֵי הַבְּעָלִים, וּמֵנִיף הַכֹּל לִפְנֵי ה' בַּמִּזְרָח.

הֲלָכָה ז': וְכֵיצַד הוּא מֵנִיף? מוֹלִיךְ וּמֵבִיא מַעֲלֶה וּמוֹרִיד, וְאִם הָיָה הַקָּרְבָּן תּוֹדָה לוֹקֵחַ מִן הַלֶּחֶם הַבָּא עִמָּהּ אֶחָד מֵעֲשָׂרָה וּמַנִּיחוֹ עִם הֶחָזֶה וְהַשּׁוֹק וְהָאֵמוּרִים וּמֵנִיף הַכֹּל עַל יְדֵי הַבְּעָלִים.

הֲלָכָה ח': נוֹתֵן אֶת הַחֲלָבִים עַל יְדֵי הַבְּעָלִים, וְחָזֶה וָשׁוֹק לְמַעְלָה וּשְׁתֵּי הַכְּלָיוֹת וְיוֹתֶרֶת הַכָּבֵד לְמַעְלָה מֵהֶם, וְאִם יֵשׁ לֶחֶם מַנִּיחוֹ לְמַעְלָה וּמֵנִיף הַכֹּל.

הֲלָכָה ט': הָיָה הַקָּרְבָּן אֵיל נָזִיר, מוֹצִיא הָאֵמוּרִין וּמַפְרִישׁ חָזֶה וָשׁוֹק וּמְבַשֵּׁל שְׁאָר הָאַיִל בְּעֶזְרַת הַנָּשִׁים, וְלוֹקֵחַ הַכֹּהֵן הַזְּרוֹעַ בְּשֵׁלָה מִן הָאַיִל עִם אֶחָד מֵעֲשָׂרָה מִן הַלֶּחֶם הַבָּא עִמּוֹ עִם הֶחָזֶה וְהַשּׁוֹק וְהָאֵמוּרִין וּמַנִּיחַ הַכֹּל עַל יְדֵי הַנָּזִיר, וְהַכֹּהֵן מַנִּיחַ יָדוֹ תַּחַת יְדֵי הַבְּעָלִים וּמֵנִיף הַכֹּל.

הֲלָכָה י': אֵי זֶהוּ חָזֶה? כָּל הָרוֹאֶה אֶת הַקַּרְקַע, לְמַעְלָה – עַד הַצַּוָּאר, לְמַטָּה עַד הַכָּרֵס, וְחוֹתֵךְ עִמָּהּ שְׁתֵּי צְלָעוֹת אֵילָךְ וְאֵילָךְ. וְאֵי זֶהוּ זְרוֹעַ? מִן הַפֶּרֶק עַד הָאַרְכֻּבָּה עַד כַּף שֶׁל יָד שֶׁהֵם שְׁנֵי אֵבָרִים מְעֹרִים זֶה בָּזֶה. וְהַזְּרוֹעַ הָאֲמוּרָה הִיא זְרוֹעַ שֶׁל יָמִין, וְשֶׁכְּנֶגְדָּהּ בָּרֶגֶל הוּא הַשּׁוֹק הָאָמוּר בְּכָל מָקוֹם. [ציור 255]

הֲלָכָה י"א: הֶחָזֶה וְהַשּׁוֹק נֶאֱכָל לַכֹּהֲנִים.

הֲלָכָה י"ב: הַלֶּחֶם שֶׁמֵּנִיף בַּתּוֹדָה וּבְאֵיל נָזִיר, וְהַזְּרוֹעַ הַבְּשֵׁלָה נֶאֱכָלִין לַכֹּהֲנִים… וְהַלֶּחֶם שֶׁמֵּנִיף עִם הֶחָזֶה וְהַשּׁוֹק, הֵם הַנִּקְרָאִין מוּרָם מִתּוֹדָה, וְהַזְּרוֹעַ בְּשֵׁלָה עִם הֶחָזֶה וְהַשּׁוֹק עִם הַלֶּחֶם שֶׁמֵּנִיף הֵם הַנִּקְרָאִין מוּרָם מֵאֵיל נָזִיר. [ציור 256]

הֲלָכָהּ כ"ה: כֵּיצַד מַעֲשֵׂה הַבְּכוֹר? אַחַר שֶׁזּוֹרֵק דָּמָן כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ, מַפְשִׁיט וּמוֹצִיא הָאֵמוּרִים וּמוֹלְחָן וּמַקְטִירָן, וּשְׁאָר בְּשַׂר הַבְּכוֹר נֶאֱכָל לַכֹּהֲנִים.

שָׁם פֶּרֶק עֲשִׂירִי:

הֲלָכָה א': וְהוּא הַדִּין לִשְׁאָר הַקֳּדָשִׁים שֶׁאוֹכְלִין אוֹתָן הַכֹּהֲנִים, שֶׁאֲכִילָתָן מִצְוָה.

הֲלָכָה ד': חָזֶה וָשׁוֹק שֶׁל שְׁלָמִים נֶאֱכָלִין לְכֹהֲנִים זְכָרִים וּנְקֵבוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר בָּהֶם: "לְךָ נְתַתִּים וּלְבָנֶיךָ וְלִבְנֹתֶיךָ", וְכֵן הַמּוּרָם מִתּוֹדָה וְהַמּוּרָם מֵאֵיל נָזִיר, שֶׁנֶּאֱמַר "כֹּל תְּרוּמֹת הַקֳּדָשִׁים אֲשֶׁר יָרִימוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל לַה' נָתַתִּי לְךָ וּלְבָנֶיךָ וְלִבְנֹתֶיךָ".

הֲלָכָה ה': וְכֵן הַבְּכוֹר, שֶׁהֲרֵי נֶאֱמַר בּוֹ: "וּבְשָׂרָם יִהְיֶה לָּךְ כַּחֲזֵה הַתְּנוּפָה וּכְשׁוֹק הַיָּמִין". וְכָל אֵלּוּ הַנֶּאֱכָלִים לְכֹהֲנוֹת נֶאֱכָלִים לְעַבְדֵי הַכֹּהֲנִים וְלִנְשֵׁיהֶם כִּתְרוּמָה, וְכֻלָּן נֶאֱכָלִים בְּכָל הָעִיר.

הֲלָכָה ז': הַתּוֹדָה אַף עַל פִּי שֶׁהוּא קָדָשִׁים קַלִּים אֵינָהּ נֶאֱכֶלֶת אֶלָּא בְּיוֹם הַזְּבִיחָה עִם הַלַּיְלָה, שֶׁנֶּאֱמַר בָּהּ "בְּיוֹם קָרְבָּנוֹ יֵאָכֵל לֹא יַנִּיחַ מִמֶּנּוּ עַד בֹּקֶר". וְכֵן אֵיל נָזִיר וְהַלֶּחֶם הַבָּא עִמָּהֶן וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן בֵּין חֵלֶק הַכֹּהֲנִים בֵּין חֵלֶק הַבְּעָלִים.

הֲלָכָה י': מֻתָּר לֶאֱכֹל אֶת הַקֳּדָשִׁים בְּכָל מַאֲכָל, אֲפִלּוּ הַכֹּהֲנִים מֻתָּרִין לֶאֱכֹל חֶלְקָם בֵּין מִקָּדָשִׁים קַלִּים בֵּין מִקָּדְשֵׁי קָדָשִׁים בְּכָל מַאֲכָל, וּלְשַׁנּוֹת מֵאֲכִילָתָן וּלְאָכְלָם צְלוּיִים, שְׁלוּקִים וּמְבֻשָּׁלִים, וְלָתֵת לְתוֹכָן תְּבָלִין שֶׁל חֻלִּין, אֲבָל לֹא תְּבָלִין שֶׁל תְּרוּמָה שֶׁלֹּא יָבִיאוּ אֶת הַתְּרוּמָה לִידֵי פְּסוּל.

חֻלִּין

הָרַמְבָּ"ם [הִלְכוֹת בְּכוֹרִים פֶּרֶק תְּשִׁיעִי]

הֲלָכָה א': מִצְוַת עֲשֵׂה לִתֵּן כָּל זוֹבֵחַ בְּהֵמָה טְהוֹרָה לַכֹּהֵן הַזְּרוֹעַ וְהַלְּחָיַיִם וְהַקֵּבָה, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְזֶה יִהְיֶה מִשְׁפַּט הַכֹּהֲנִים" (דברים י"ח, ג') וְאֵלּוּ הֵם הַנִּקְרָאִים בְּכָל מָקוֹם מַתָּנוֹת. וּמִצְוָה זוֹ נוֹהֶגֶת תָּמִיד בֵּין בִּפְנֵי הַבַּיִת בֵּין שֶׁלֹּא בִּפְנֵי הַבַּיִת, וּבְכָל מָקוֹם בֵּין בָּאָרֶץ בֵּין בְּחוּצָה לָאָרֶץ, וּבְחֻלִּין אֲבָל לֹא בְּמֻקְדָּשִׁין. [ציור 257]

הֲלָכָה ה': אֵין חַיָּב בְּמַתָּנוֹת אֶלָּא בְּהֵמָה טְהוֹרָה בִּלְבַד, שֶׁנֶּאֱמַר "אִם שׁוֹר אִם שֶׂה".

הֲלָכָה י"ח: אֵי זֶהוּ הַזְּרוֹעַ? זְרוֹעַ שֶׁל יָמִין מִן הַפֶּרֶק עַד הָאַרְכֻּבָּה עַד כַּף שֶׁל יָדוֹ, שֶׁהֵן שְׁנֵי אֵבָרִים זֶה מְעֹרֶה בָּזֶה. וְהַלְּחָיַיִם מִן הַפֶּרֶק שֶׁל לְחִי וְעַד פִּקָּה שֶׁל גַּרְגֶּרֶת טַבַּעַת גְּדוֹלָה עִם הַלָּשׁוֹן שֶׁבֵּינֵיהֶן, הַכֹּל לַכֹּהֵן. [ציור 257]

הֲלָכָה כ': "וְאִם רָצָה הַכֹּהֵן לִמְכֹּר הַמַּתָּנוֹת אוֹ לִתְּנָן בְּמַתָּנָה… מַאֲכִילָן, שֶׁאֵין בָּהֶן קְדֻשָּׁה.

הֲלָכָה כ"ב: לֹא יַחֲטֹף הַכֹּהֵן מַתָּנוֹת וְלֹא יִשְׁאֹל בְּפִיו אֶלָּא אִם כֵּן נוֹתְנִין לוֹ בְּכָבוֹד נוֹטֵל וְכוּ'. וְאֵין הַכֹּהֲנִים אוֹכְלִין הַמַּתָּנוֹת אֶלָּא צָלִי בְּחַרְדָּל, שֶׁנֶּאֱמַר "לְמָשְׁחָה" – כְּדֶרֶךְ שֶׁאוֹכְלִים הַמְּלָכִים.

[לב]  ולמשפחותיהם בכל ירושלים

לעתיד, מסביב להר הבית יגורו הכהנים בני צדוק שישרתו לפני ה' (יחזקאל מ"ה ד'-ה'). וקדשים קלים נאכלים לכהנים ולנשיהם ולבניהם ולבנותיהם ולעבדיהם בכל ירושלים (זבחים נ"ה ע"א, הרמב"ם המע"ק פ"ט ה"ד – ה"ה).

ומותר יהיה למשפחות הכהנים [אף הנשים] לאכול מקדשים קלים שיבשלו בארבע החצרות שבחצר החיצונה, ויאכלו בבתיהם בקדושה וטהרה את השלמים והבכור ליום ולילה ויום, אבל את איל הנזיר והתודה יאכלו ליום ולילה בלבד.

ולעתיד נראה שיהיה מותר לאכלם בכל חלק הקדש שהוא חלק התרומה. ולא שההלכה תשתנה חלילה אלא שיקדשו את כל חלק התרומה שהיא חלק הקדש כדברי המפרשים. ועוד שקדושת העיר ירושלים, כמובא בנביא, קדושתה קלה מחלק הלויים והכהנים, ולכן יתכן שבכל חלק התרומה שכולל חלק הכהנים והלויים, שקדושתה גדולה יותר מחלק העיר ירושלים, כל שכן שיהיה מותר לאכול שם. ובכל זאת יש ללמוד עדיין.

האתר בתהליך הקמה

נשמח לקבל שאלות והערות, ניתן לכתוב לנו למטה או להתקשר.

מדי יום מתוסף תוכן וכן תמונות והסברים, כנסו והתעדכנו,

מומלץ להירשם כדי לקבל עדכון במייל על עדכונים באתר.

תודה ולימוד מהנה!

דילוג לתוכן