סרטונים ללימוד דף זה
ה פרקים לרמח"ל עם פירוש
פרק ב' – העזרה ומזבח העולה
משנה ד' – מזבח העולה
סימנים 70-80 יח' – כא' תמוז
70) הַמִּזְבֵּחַ ל"ב עַל ל"ב: [למעלה]
וְהוּא מִדַּת אָרְכּוֹ וְרָחְבּוֹ שֶׁל יְסוֹד הַמִּזְבֵּחַ בִּבְסִיסוֹ בָּרִצְפָּה [ציור 120א]. מִדּוֹת מִזְבֵּחַ הֶעָתִיד מֻזְכָּרוֹת בַּנָּבִיא (מ"ג י"ג- ט"ז) אוּלָם לֹא כָּל מִדּוֹת הָאֹרֶךְ וְהָרֹחַב מֻזְכָּרוֹת בַּנָּבִיא אֶלָּא רַק הַשִּׁנּוּיִים שֶׁיִּהְיוּ לֶעָתִיד מִמַּה שֶּׁהָיוּ בֶּעָבָר בְּבַיִת רִאשׁוֹן.
וְכֵן נֶאֱמַר בַּנָּבִיא (מ"ג ט"ז): "וְהָאֲרִאֵיל שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה אֹרֶךְ" וְכוּ' וְדָרְשׁוּ חֲזַ"ל (מנחות צ"ז ע"ב) שֶׁהוּא מְקוֹם הַמַּעֲרָכָה שֶׁנִּמְדָּד י"ב אַמָּה מֵהַמֶּרְכָּז לְכָל רוּחַ, סַךְ הַכֹּל מְקוֹם הַמַּעֲרָכָה כ"ד אַמָּה עַל כ"ד אַמָּה. ופרש רש"י שם: זֶה הַמִּזְבֵּחַ ל"ב עַל ל"ב. [ציור 120ב]
וְאִלּוּ בְּבַיִת רִאשׁוֹן מְקוֹם הַמַּעֲרָכָה הָיָה עֶשְׂרִים עַל עֶשְׂרִים אַמָּה וְהוֹסִיפוּ לוֹ בְּבַיִת שֵׁנִי אַרְבַּע אַמּוֹת מִן הַדָּרוֹם וְאַרְבַּע אַמּוֹת מִן הַמַּעֲרָב וְהָיָה בְּגֹדֶל ל"ב עַל ל"ב אַמָּה (מדות פ"ג מ"א, זבחים ס"ב ע"א, מנחות צ"ז ע"ב) וְכַמּוּבָא לְקַמָּן.
עַיֵּן "לְשִׁכְנוֹ תִּדְרְשׁוּ" חֵלֶק ב פֶּרֶק מג פס' יד, וכן פס' טז.
71) עָלָה שְׁתֵּי אַמּוֹת וְכוֹנֵס אַמָּה, זֶה הַיְסוֹד: [מהצד]
בַּמִּשְׁכָּן וּבְבַיִת רִאשׁוֹן וְשֵׁנִי גֹּבַהּ הַיְּסוֹד הָיָה אַמָּה אַחַת. [ציור 121]
לְאַחַר נְבוּאַת יְחֶזְקֵאל, בְּבַיִת שֵׁנִי בָּנוּ הַמִּזְבֵּחַ עַל פִּי הַמְבֹאָר בִּיחֶזְקֵאל מִלְּבַד גֹּבַהּ הַיְּסוֹד, שֶׁבָּנוּ אוֹתוֹ בְּגֹבַהּ אַמָּה, וְלֹא בְּגֹבַהּ שְׁתֵּי אַמּוֹת כַּמְפֹרָשׁ בַּנָּבִיא, מֵהַסִּבָּה שֶׁלֹּא הִגִּיעַ הַזְּמַן לְכָךְ. [כַּיּוֹצֵא בָּזֶה תֵּרַצְנוּ בְּסִימָן 13].
אוּלָם לֶעָתִיד גָּבְהוֹ יִהְיֶה שְׁתֵּי אַמּוֹת. כַּאֲשֶׁר גֹּבַהּ הָאַמָּה הַתַּחְתּוֹנָה חֲמִשָּׁה טְפָחִים וְהָאַמָּה הַשְּׁנִיָּה שֶׁמֵּעָלֶיהָ בְּגֹבַהּ שִׁשָּׁה טְפָחִים. נִמְצָא גֹּבַהּ שְׁתֵּי אַמּוֹת הַיְּסוֹד אַחַד עָשָׂר טְפָחִים. (לְפִי התוס' יו"ט) [לְקָמָן בְּסִימָן 78]. וְאַמַּת כְּנִיסַת הַיְּסוֹד בַּת שִׁשָּׁה טְפָחִים לְפִי רַשִּׁ"י (מנחות צ"ז ע"ב-צ"ח ע"א).[ציור 122]
וְכֵן מְבֹאָר מִיחֶזְקֵאל (מ"ג י"ד): "וּמֵחֵיק הָאָרֶץ עַד הָעֲזָרָה הַתַּחְתּוֹנָה שְׁתַּיִם אַמּוֹת וְרֹחַב אַמָּה אֶחָת". וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י שֶׁגֹּבַהּ הַיְּסוֹד שְׁתֵּי אַמּוֹת.
"וְרֹחַב אַמָּה" הוּא אַמַּת כְּנִיסַת הַיְּסוֹד, וְהִיא גַּג הַיְּסוֹד הַנִּרְאֶה, כֵּיוָן שֶׁהַמִּזְבֵּחַ מְכַסֶּה אֶת מֶרְכָּזוֹ וְהַנָּבִיא קוֹרֵא לָזֶה "הָעֲזָרָה הַתַּחְתּוֹנָה" וְכֵן "הָעֲזָרָה הַקְּטַנָּה".
עַיֵּן "לְשִׁכְנוֹ תִּדְרְשׁוּ" חֵלֶק ב פֶּרֶק מג פס' יג, וכן פס' יד.
72) נִמְצָא ל' עַל ל':
דְּהַיְנוּ לְאַחַר נִכּוּי כְּנִיסַת גַּג הַיְּסוֹד אַמָּה אַחַת מִכָּל רוּחַ, נִשְׁאַר בְּמֶרְכַּז מְקוֹם הַמִּזְבֵּחַ, שְׁלֹשִׁים עַל שְׁלֹשִׁים אַמָּה. [ציור 123]
וְכֵן הָיוּ מִדּוֹתָיו בְּבַיִת שֵׁנִי כַּמּוּבָא בִּיחֶזְקֵאל (מדות פ"ג מ"א מנחות צ"ז ע"ב).
73) עָלָה אַרְבַּע וְכָנַס אַמָּה, זֶה הַסּוֹבֵב:
כַּמְבֹאָר בִּיחֶזְקֵאל (מ"ג י"ד): "וּמֵהֳעֲזָרָה הַקְּטַנָּה עַד הָעֲזָרָה הַגְּדוֹלָה אַרְבַּע אַמּוֹת וְרֹחַב הָאַמָּה".
וּמֵהָעֲזָרָה הַקְּטַנָּה, הוּא גַּג הַיְּסוֹד, עַד גַּג הָעֲזָרָה הַגְּדוֹלָה, הוּא גַּג הַסּוֹבֵב, יֶשְׁנָן אַרְבַּע אַמּוֹת שֶׁהֵן כ"ד טְפָחִים, שֶׁכֵּן כָּאן הַמְּדִידָה בְּאַמָּה בַּת שִׁשָּׁה טְפָחִים. וְהוּא נִקְרָא סוֹבֵב, שֶׁכֵּן אֵלָיו עוֹלִים הַכֹּהֲנִים וְסוֹבְבִים אֶת הַמִּזְבֵּחַ לִנְתִינַת דַּם חַטַּאת הַבְּהֵמָה בָּאֶצְבַּע עַל קַרְנוֹת הַמִּזְבֵּחַ (זבחים נ"ג ע"א). וְכֵן לִמְלִיקַת עוֹלַת הָעוֹף (מנחות צ"ז ע"ב). [ציור 124א]
אֲבָל כְּנִיסַת הַסּוֹבֵב נִמְדֶּדֶת בְּאַמָּה בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים. [ציור 124ב]
נֶאֱמַר (ביחז' מ"ג י"ג): "וְחֵיק הָאַמָּה וְאַמָּה רֹחַב וּגְבוּלָהּ" וְכוּ', וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י בְּד"ה וְחֵיק הָאַמָּה: "וְכֵן שָׁנִינוּ בִּמְנָחוֹת (צ"ז ע"ב-צ"ח ע"א) שֶׁהַיְּסוֹד וְהַסּוֹבֵב וְהַקְּרָנוֹת נִמְדָּדוֹת בְּאַמָּה בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים. וְאַמָּה רֹחַב: זֶה הַסּוֹבֵב". עַד כָּאן. וְכֵן דַּעַת רַבֵּנוּ [לְקַמָּן בְּסִימָן 78].
74) נִמְצָא כ"ח עַל כ"ח: [מִלְּמַעְלָה]
דְּהַיְנוּ לְאַחַר נִכּוּי כְּנִיסַת אַמָּה אַחַת שֶׁל הַסּוֹבֵב מִכָּל רוּחַ, נִשְׁאַר בְּמֶרְכַּז מְקוֹם הַמִּזְבֵּחַ כ"ח אַמָּה וּשְׁנֵי טְפָחִים, עַל כ"ח אַמָּה וּשְׁנֵי טְפָחִים. [ציור 123ב]
וְרַבֵּנוּ לֹא דִּבֵּר כָּאן בְּעִנְיַן הַטֶּפַח הַנּוֹתָר שֶׁהִזְכַּרְנוּ, מִשּׁוּם שֶׁנָּקַט כִּלְשׁוֹן מַסֶּכֶת מִדּוֹת (פ"ג מ"א) שֶׁהִזְכִּירָה רַק אַמּוֹת שְׁלֵמוֹת. אֶלָּא הִזְכִּירוֹ בַּסּוֹף [לְקַמָּן בְּסִימָן 78]. אֲבָל כָּאָמוּר בִּמְנָחוֹת (צ"ז ע"ב – צ"ח ע"א) הִזְכִּירוּ חֲזַ"ל בְּמִדּוֹת הַמִּזְבֵּחַ אֶת אוֹתָם טְפָחִים.
וְרַשִּׁ"י שָׁם (צ"ח ע"א) הִסְבִּיר שֶׁכָּל שֶׁלֹּא הִגִּיעַ לִכְלַל אַמָּה לֹא אִכְפַּת, דְּהַיְנוּ חֲזַ"ל לֹא הִזְכִּירוּ בְּמַסֶּכֶת מִדּוֹת אֶת הַטְּפָחִים מִשּׁוּם שֶׁהֶעְדִּיפוּ לְדַבֵּר בְּמִדּוֹת שֶׁל אַמּוֹת שְׁלֵמוֹת.
וְאִלּוּ בְּבַיִת שֵׁנִי בָּנוּ אֶת הַמִּזְבֵּחַ כַּמְתֹאָר בִּיחֶזְקֵאל, מִלְּבַד שְׁנֵי פְּרָטִים. וְכֵן מוּבָא בְּמִדּוֹת (פ"ג מ"א): "עָלָה חָמֵשׁ וְכָנַס אַמָּה זֶה הַסּוֹבֵב" וְכוּ'. נִמְצָא שֶׁבְּבַיִת שֵׁנִי הִפְחִיתוּ אַמָּה לְגֹבַהּ הַיְּסוֹד וְהוֹסִיפוּ אַמָּה לְגֹבַהּ הַסּוֹבֵב בְּשׁוֹנֶה מֵהַמְתֹאָר בַּנָּבִיא בְּהֶדְיָא, וְעָשׂוּ זֹאת עַל אַף הֲבָנָה בְּרוּרָה מֵהַמְתֹאָר בַּנָּבִיא יְחֶזְקֵאל. מִשּׁוּם שֶׁלֹּא הִגִּיעַ הַזְּמַן לְכָךְ, וּכְהֶסְבֵּר רַשִּׁ"י וְהֶסְבֵּר רַבֵּנוּ בִּפְנִים הַמַּאֲמָר (עמ' קנ"ז).
75) מְקוֹם הַקְּרָנוֹת אַמָּה מִזֶּה וְאַמָּה מִזֶּה, נִמְצָא כ"ו עַל כ"ו: [גם וגם]
נֶאֱמַר בַּנָּבִיא (כ"ג ט"ז): "וּמֵהָאֲרִאֵיל וּלְמַעְלָה הַקְּרָנוֹת אַרְבַּע" וְכֵן (בפס' י"ז): "וְהַגְּבוּל סָבִיב אוֹתָהּ חֲצִי הָאַמָּה".
וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י: "וְרַבּוֹתֵינוּ (חז"ל) פֵּרְשׁוּהוּ עַל הַקְּרָנוֹת. הַחֲצִי אַמָּה: מֵאֶמְצָעִיתוֹ מוֹדֵד, נִמְצָא אַמָּה עַל אַמָּה", עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. כְּלוֹמַר שֶׁכָּל קֶרֶן נִמְדֶּדֶת מֵאֶמְצָעָהּ לְכָל צַד חֲצִי אַמָּה. נִמְצָא הַקֶּרֶן בְּרֹחַב אַמָּה עַל אַמָּה לְכָל אַרְבַּע פִּנּוֹת הַמִּזְבֵּחַ בְּאַמָּה בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים. וְכֵן בְּגֹבַהּ אַמָּה בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים (רש"י מנחות צ"ח ע"א). [ציור 126א] וְכֵן מַשְׁמַע לְדַעַת רַבֵּנוּ [לְקַמָּן בְּסִימָן 78].
נִמְצָא שֶׁמִּדּוֹת הַמִּזְבֵּחַ [לְאַחַר נִכּוּי אַמָּה בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים מִכָּל צַד] הֵן כ"ו אַמּוֹת וְאַרְבָּעָה טְפָחִים עַל כ"ו אַמּוֹת וְאַרְבָּעָה טְפָחִים. [ציור 125]
וְרַבֵּנוּ לֹא הִזְכִּיר טְפָחִים אֵלּוּ אֶלָּא נָקַט כִּלְשׁוֹן חֲזַ"ל בְּמַסֶּכֶת מִדּוֹת (פ"ג מ"א) שֶׁהִזְכִּירוּ רַק מִדּוֹת אַמָּה שְׁלֵמוֹת. וּבִמְנָחוֹת (צ"ח ע"א) אָמְרוּ חֲזַ"ל שֶׁקַּרְנוֹת הַמִּזְבֵּחַ בְּנוֹת חֲמִשָּׁה טְפָחִים, וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י שֶׁכֹּל שֶׁלֹּא הִגִּיעַ לִכְלַל אַמָּה לֹא אִכְפַּת לַגְּמָרָא, וּכְמוֹ שֶׁהֵעַרְנוּ בִּתְחִלַּת בְּסִימָן 74.
הַרְאֵל
וְהִנֵּה רַבֵּנוּ כָּאן לֹא הִזְכִּיר גֹּבַהּ הַסּוֹבֵב, שֶׁכֵּן נָקַט כִּלְשׁוֹן מַסֶּכֶת מִדּוֹת (פ"ג מ"א) עַל הַמִּזְבֵּחַ בְּבַיִת שֵׁנִי, אוּלָם בִּפְנִים הַמַּאֲמָר (עמ' קפ"ג קפ"ד) בֵּאֵר שֶׁגֹּבַהּ הַסּוֹבֵב עִם הַקְּרָנוֹת אַרְבַּע אַמּוֹת, דְּהַיְנוּ הַסּוֹבֵב בְּגֹבַהּ שָׁלֹשׁ אַמּוֹת וְהַקְּרָנוֹת בְּגֹבַהּ אַמָּה, כַּנֶּאֱמָר בַּנָּבִיא (מ"ג ט"ו): "וְהַהַרְאֵל אַרְבַּע אַמּוֹת וּמֵהָאֲרִאֵיל וּלְמַעְלָה הַקְּרָנוֹת אַרְבַּע". וְהַהַרְאֵל הוּא מֵהַסּוֹבֵב וּלְמַעְלָה, שֶׁהוּא עִקָּרוֹ שֶׁל מִזְבֵּחַ וְהוּא כְּהַר. וְכוֹלֵל אֶת הַקְּרָנוֹת. וְנִקְרָא "הַרְאֵל", לְשׁוֹן הַר-אֵל. [ציור 126ב]
אֲרִיאֵל
וְאִלּוּ מְקוֹם הַמַּעֲרָכָה לֶעָתִיד יִקָּרֵא "אֲרִיאֵל" [ציור 126ג], לְשׁוֹן אֲרִי-אֵל, שֶׁכֵּן לֶעָתִיד נִהְיֶה תָּמִיד רְצוּיִים לִפְנֵי ה' וְתֵרָאֶה תָּמִיד הָאֵשׁ כְּצוּרַת אֲרִי עַל שֵׁם הַמַּלְאָךְ אוּרִיאֵל, וְלֹא כְּבֶעָבָר בְּבַיִת שֵׁנִי, שֶׁפְּעָמִים הָיְתָה הָאֵשׁ נִרְאֵית כְּצוּרַת כֶּלֶב כַּאֲשֶׁר לֹא הָיִינוּ רְצוּיִים, וּפְעָמִים כְּצוּרַת אֲרִי כַּאֲשֶׁר הָיִינוּ רְצוּיִים (עיין זוה"ק צו דפו"י ל"ב ע"ב).
וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י שָׁם (בנביא) וְהַהַרְאֵל: "הוּא גֹּבַהּ גַּג הַמִּזְבֵּחַ מִן הַסּוֹבֵב וּלְמַעְלָה. וּבְבֵית עוֹלָמִים לֹא הָיָה אֶלָּא שָׁלֹשׁ". עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. שֶׁכֵּן מִן הַתּוֹרָה אָנוּ לְמֵדִים לְחַשֵּׁב אֶת מִדַּת הַקְּרָנוֹת בְּנִפְרָד מִן הַחֶשְׁבּוֹן שֶׁיֵּשׁ לְחַשֵּׁב מִן הַסּוֹבֵב עַד מְקוֹם הַמַּעֲרָכָה. אֲבָל לֶעָתִיד יִצְטָרֵף חִשּׁוּב גֹּבַהּ הַקְּרָנוֹת עִם גֹּבַהּ גַּג הַמִּזְבֵּחַ, מִן הַסּוֹבֵב וּלְמַעְלָה, וְעַל זֶה בָּא רַשִּׁ"י לְהָאִיר.
גֹּבַהּ הַמִּזְבֵּחַ
נִמְצָא גֹּבַהּ הַמִּזְבֵּחַ עֶשֶׂר אַמּוֹת בֵּין לְדַעַת רַבֵּנוּ (עמ' קפ"ב) בֵּין לְדַעַת רַשִּׁ"י. וּכְמוֹ שֶׁפָּסַק הָרַמְבָּ"ם (הל' ביה"ב פ"ב ה"ה): "מִזְבֵּחַ שֶׁעָשָׂה מֹשֶׁה וְשֶׁעָשָׂה שְׁלֹמֹה וְשֶׁעָשׂוּ בְּנֵי הַגּוֹלָה וְשֶׁעָתִיד לְהֵעָשׂוֹת כֻּלָּן עֶשֶׂר אַמּוֹת גֹּבַהּ כָּל אֶחָד מֵהֵן. שֶׁזֶּה חֲמִשִּׁים וּשְׁמוֹנָה טְפָחִים, לְאַחַר נִכּוּי טֶפַח בַּיְּסוֹד וְטֶפַח בַּקְּרָנוֹת. [ציור 128א]
וְזֶה הַכָּתוּב בַּתּוֹרָה (שמות כ"ז א') 'וְשָׁלֹשׁ אַמּוֹת קֹמָתוֹ' מְקוֹם הַמַּעֲרָכָה בִּלְבַד" וְכוּ'. וְכֵן מוּבָא בַּבָּרַיְתָא דִּמְלֶאכֶת הַמִּשְׁכָּן (פרק אחד עשר בסופו) שֶׁמִּזְבֵּחַ שֶׁלֶּעָתִיד לָבוֹא גָּבְהוֹ עֶשֶׂר אַמּוֹת. [ציור 128ב]
קַרְנֵי הַמִּזְבֵּחַ
וְכָל אַרְבַּע הַקְּרָנוֹת חֲלוּלוֹת בִּפְנִים כְּדֵי שֶׁשָּׁם יִפֹּל דַּם חַטַּאת הַבְּהֵמָה שֶׁנִּתָּן בְּזָוִית הַקֶּרֶן. וּבְזָוִיּוֹת אַרְבַּע קַרְנוֹת הַמִּזְבֵּחַ מִבַּחוּץ יֶשְׁנָם נְקָבִים קְטַנִּים שֶׁדַּרְכָּם נִכְנָס דַּם חַטַּאת הַבְּהֵמָה שֶׁמְּחַטְּאִים בְּזָוִיּוֹת הַמִּזְבֵּחַ. וְהַדָּם נִכְנָס לְתוֹךְ הֶחָלָל הַגָּדוֹל שֶׁנִּמְצָא בְּקֶרֶן הַמִּזְבֵּחַ (עפ"י זבחים נ"ד ע"ב, לרש"י לתוס', הרמב"ם הל' ביהב"ח פ"ב, ולרב "מעשה חושב" ולמקובל ר' עמנואל חי ריקי ולרב "חנוכת הבית", שהובאו בספר "המשכן וכליו" עמ' 97 לרה"ג ר' שאול שפר זצ"ל). [ציור 127]
76) מְקוֹם הִלּוּךְ רַגְלֵי הַכֹּהֲנִים אַמָּה מִזֶּה וְאַמָּה מִזֶּה:
אֵינוֹ מֻזְכָּר בַּנָּבִיא מִשּׁוּם שֶׁכָּךְ הָיָה תָּמִיד בַּמִּשְׁכָּן בְּבַיִת רִאשׁוֹן וְשֵׁנִי, וְהַנָּבִיא הִזְכִּיר אֶת הַדְּבָרִים שֶׁיִּהְיוּ שׁוֹנִים בֶּעָתִיד מֵהֶעָבָר. וְכֵן שָׁנִינוּ בְּמִדּוֹת (פ"ג מ"א): "מְקוֹם הִלּוּךְ רַגְלֵי כֹּהֲנִים אַמָּה מִזֶּה וְאַמָּה מִזֶּה". וְהַכֹּהֲנִים יֵלְכוּ בְּרֹחַב הָאַמָּה שֶׁבֵּין הַקְּרָנוֹת לִמְקוֹם הַמַּעֲרָכָה וְהוּא נִקְרָא "מְקוֹם הִלּוּךְ רַגְלֵי הַכֹּהֲנִים" [ציור 129א], וְכֵן יֵלְכוּ בְּחֵלֶק מֵהָאַמָּה שֶׁנִּמְצָא לְרָחְבָּן שֶׁל הַקְּרָנוֹת [ציור 129ב].
וּמָקוֹם זֶה נָמוּךְ מְעַט מִשְּׁאָר גֹּבַהּ הַמַּעֲרָכָה וְהַשָּׂפָה סָבִיב, כְּדֵי שֶׁהַכֹּהֲנִים לֹא יַחֲלִיקוּ וְיִפְּלוּ, וְאִלּוּ הַשָּׂפָה שֶׁל הַמִּזְבֵּחַ גְּבוֹהָה מְעַט כְּגֹבַהּ מְקוֹם הַמַּעֲרָכָה [ציור 129ג] (זבחים ס"ב ע"ב). לְקַמָּן בְּסוֹף סִימָן 79 ד"ה כַּרְכֹּב.
77) נִמְצָא כ"ד עַל כ"ד:
כַּמְבֹאָר בִּיחֶזְקֵאל (מ"ג ט"ז): "וְהָאֲרִאֵיל שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה אֹרֶךְ בִּשְׁתֵּים עֶשְׂרֵה רֹחַב רָבוּעַ אֶל אַרְבַּעַת רְבָעָיו". וְדָרְשׁוּ חֲזַ"ל (מדות פ"ג מ"א) מְלַמֵּד שֶׁמִּן הָאֶמְצַע הוּא מוֹדֵד שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה אַמָּה לְכָל רוּחַ.
וּבְבַיִת שֵׁנִי עָשׂוּ כַּמְבֹאָר בַּנָּבִיא עַל מִזְבֵּחַ הֶעָתִיד, שֶׁכֵּן בְּבַיִת רִאשׁוֹן הָיָה רֹחַב הַמִּזְבֵּחַ כ"ח עַל כ"ח אַמָּה וּמְקוֹם הַמַּעֲרָכָה הָיָה כ' עַל כ' אַמָּה בִּלְבַד. וּכְשֶׁהָיוּ מְנַסְּכִים יַיִן בְּכָל יוֹם, וּמַיִם בְּסֻכּוֹת עַל הַמִּזְבֵּחַ, הָיוּ יוֹרְדִים הַנְּסָכִים לָרִצְפָּה וְשׁוֹתְתִים לַבּוֹר, אוּלָם מִיחֶזְקֵאל לָמְדוּ שֶׁהַיַּיִן וְהַמַּיִם שֶׁמְּנַסְּכִים יֵרְדוּ תְּחִלָּה לַמִּזְבֵּחַ וּמִשָּׁם יִשְׁתְּתוּ הַנְּסָכִים לַשִּׁית. שֶׁהָיוּ אוֹמְרִים שְׁתִיָּה כַּאֲכִילָה, מָה אֲכִילָה מִתְעַכֶּלֶת בַּמִּזְבֵּחַ, דְּהַיְנוּ כְּמוֹ שֶׁהַקָּרְבָּנוֹת נִשְׂרָפִים כָּלִיל עַל הַמִּזְבֵּחַ, כֵּן הַנְּסָכִים יִבָּלְעוּ בַּמִּזְבֵּחַ (ר' עובדיה מברטנורא מדות פ"ג מ"א).
וְרַבֵּנוּ נָקַט כִּלְשׁוֹן מַסֶּכֶת מִדּוֹת (פ"ג מ"א) בְּאַמּוֹת שְׁלֵמוֹת, אוּלָם הִזְכִּיר בַּפִּסְקָא הַבָּאָה שֶׁהַקְּרָנוֹת וּכְנִיסַת הַסּוֹבֵב נִמְדָּדוֹת בְּאַמָּה בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים, נִמְצָא שֶׁרֹחַב הַמִּזְבֵּחַ כ"ד אַמּוֹת וְאַרְבָּעָה טְפָחִים, עַל כ"ד אַמּוֹת וְאַרְבָּעָה טְפָחִים, כַּמְבֹאָר בִּמְנָחוֹת (צ"ז ע"ב-צ"ח ע"א). [ציור 130]
78) אַמָּה שֶׁאָמְרוּ בַּת ו' טְפָחִים, חוּץ מִן הַקְּרָנוֹת. וּכְנִיסַת הַסּוֹבֵב וְהַיְסוֹד, שֶׁהֵם בְּאַמָּה בַּת ה':
נֶאֱמַר בַּנָּבִיא (מ"ג י"ג): "וְחֵיק הָאַמָּה וְאַמָּה רֹחַב וּגְבוּלָהּ אֶל שְׂפָתָהּ סָבִיב" וְכוּ'.
וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י שֶׁכָּל הַמִּזְבֵּחַ נִמְדָּד בְּאַמָּה בַּת שִׁשָּׁה טְפָחִים מִלְּבַד הַיְּסוֹד, הַסּוֹבֵב וְהַקְּרָנוֹת הַנִּמְדָּדִים בְּאַמָּה בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים, כִּדְרָשַׁת חֲזַ"ל (עירובין ד' ע"א, מנחות צ"ז ע"ב, צ"ח ע"א כלים פרק י"ז משנה י').
אוֹתָם הַנִּמְדָּדִים הַנַּ"ל מָה מֵהֶם נִמְדָּד בְּאַמָּה בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים? הַאִם גָּבְהָם? רָחְבָּם? אוֹ שְׁנֵיהֶם יַחַד? יֶשְׁנָן מִסְפַּר דֵּעוֹת. לְדַעַת רַשִּׁ"י גֹּבַהּ אַמַּת הַיְּסוֹד הַתַּחְתּוֹנָה וּכְנִיסַת הַסּוֹבֵב נִמְדָּדוֹת בְּאַמָּה בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים, וְאִלּוּ הַקְּרָנוֹת, הֵן גָּבְהָן וְהֵן רָחְבָּן נִמְדָּדִים בְּאַמָּה בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים. וְנִרְאֶה לַעֲנִיּוּת דַּעְתִּי מִסְּבָרָא, מֵאַחַר וְרַבֵּנוּ נָקַט בְּפֵרוּשׁוֹ בְּדֶרֶךְ כְּלָל בְּכָל הַסֵּפֶר כְּדַעַת רַשִּׁ"י, וְ"אַפּוּשֵׁי פְּלֻגְּתָא לָא מַפְּשִׁינַן", לָכֵן גַּם כָּאן נַעֲמִידוֹ עַל אוֹתָהּ חֲזָקָה וְנֹאמַר שֶׁסּוֹבֵר כְּדַעַת רַשִּׁ"י. שֶׁכֵּן רַבֵּנוּ כָּתַב "חוּץ מֵהַקְּרָנוֹת" וְלֹא פֵּרַט הַאִם בְּרָחְבָּן אוֹ בְּגָבְהָן. לָכֵן נַעֲמִיד אֶת דַּעְתּוֹ עַל חֶזְקָתָהּ וְנֹאמַר שֶׁסּוֹבֵר כְּרַשִּׁ"י הֵן בַּגֹּבַהּ וְהֵן בָּרֹחַב. וְדַעַת רַשִּׁ"י הֲרֵי הִיא לְפָנֵינוּ בִּמְנָחוֹת (צ"ח ע"א). וּבַהֶמְשֵׁךְ כָּתַב רַבֵּנוּ "כְּנִיסַת הַסּוֹבֵב" וְכָאן וַדַּאי הַכַּוָּנָה לְרָחְבּוֹ.
וְכֵן כָּתַב רַבֵּנוּ בַּהֶמְשֵׁךְ "וְהַיְּסוֹד", וּמֵאַחַר וְלֹא כָּתַב "וּכְנִיסַת הַיְּסוֹד", כְּמוֹ שֶׁכָּתַב לִפְנֵי כֵן "וּכְנִיסַת הַסּוֹבֵב", לָכֵן יִתָּכֵן שֶׁכַּוָּנָתוֹ לְגֹבַהּ הַיְּסוֹד וּכְדַעַת רַשִּׁ"י.
וּלְדַעַת הַתּוֹסְפוֹת יוֹם טוֹב (בצורת הבית סימן ל"ט ובצורת הבית המחודש מ"ג י"ג), גֹּבַהּ הָאַמָּה הָעֶלְיוֹנָה נִמְדָּד בְּאַמָּה בַּת שִׁשָּׁה טְפָחִים וְאִלּוּ גֹּבַהּ הָאַמָּה הַתַּחְתּוֹנָה נִמְדָּד בְּאַמָּה בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים. וְהוּא שֶׁנֶּאֱמַר בַּנָּבִיא (מ"ג י"ג): "וְחֵיק הָאַמָּה", דְּהַיְנוּ הָאַמָּה הַתַּחְתּוֹנָה בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים. וּמַשְׁמַע שֶׁדִּיֵּק זֹאת מִדִּבְרֵי רַבִּי (זבחים נ"ג ע"א) כְּדֵי שֶׁחוּט הַסִּקְרָא יִהְיֶה בְּדִיּוּק בַּחֲצִי הַמִּזְבֵּחַ וּמִשָּׁם בֵּאֵרָה עַיֵּן שָׁם. וְנִרְאֶה לַעֲנִיּוּת דַּעְתִּי שֶׁבְּהֶכְרֵחַ כֵּן דַּעַת רַשִּׁ"י וְדַעַת רַבֵּנוּ. [ציור 131]
עַיֵּן "לְשִׁכְנוֹ תִּדְרְשׁוּ" חֵלֶק ב פֶּרֶק מג פס' יג, ובהשלמת שרת 18.
79) חוּט שֶׁל סִקְרָא חוֹגְרוֹ בָּאֶמְצַע:
וְלֹא הֻזְכַּר בַּנָּבִיא, שֶׁכֵּן כְּבָר הָיָה בְּבַיִת רִאשׁוֹן.
וְהוּא פַּס בְּצֶבַע אָדֹם שֶׁנִּמְצָא בְּדִיּוּק בַּחֲצִי הַמִּזְבֵּחַ בְּגֹבַהּ כ"ט טְפָחִים, מִסָּבִיב לְכָל הַמִּזְבֵּחַ [ציור 132א] (מדות פ"ג מ"א, זבחים נ"ג ע"א, הרמב"ם הל' ביהב"ח פ"ב ה"ט). וְהוּא לְסִימָן לְמַתַּן דָּמִים שֶׁל חַטַּאת בְּהֵמָה וְעוֹלַת הָעוֹף שֶׁיִּנָּתְנוּ רַק לְמַעְלָה מֵהַחוּט [ציור 132ב] (מנחות צ"ז ע"ב, זבחים ס"ה ע"א, הרמב"ם הל' מעה"ק פ"ה ה"ז ושם פ"ו ה"כ).
וְהַזָּאַת דָּמִים תַּחְתּוֹנִים שֶׁל כָּל שְׁאָר הַקָּרְבָּנוֹת עַל הַמִּזְבֵּחַ נַעֲשֵׂית מִתַּחַת לְחוּט הַסִּקְרָא [ציור 132ג] (זבחים פ"ג ע"א, הרמב"ם מעה"ק פ"ה ה"ו, ושם פ"ז ה"י).
עַיֵּן "לְשִׁכְנוֹ תִּדְרְשׁוּ" חֵלֶק ב פֶּרֶק מג פס' יז, וּבִבְאֵר לֶחִי [מח], וּבְהַשְׁלָמַת שָׂרַת שָׁם 19.
מִזְבַּח הָעוֹלָה בַּמִּשְׁכָּן
חוּט הַסִּקְרָא מֻזְכָּר כְּבָר בְּבָרַיְתָא מְלֶאכֶת הַמִּשְׁכָּן פֶּרֶק אַחַד עָשָׂר: "חוּט שֶׁל סִקְרָא הָיָה חוֹגְרוֹ בָּאֶמְצַע לְהַבְדִּיל בֵּין דָּמִים עֶלְיוֹנִים לְדָמִים תַּחְתּוֹנִים" עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ.
וְאִלּוּ לְרַשִּׁ"י הוּא בִּמְקוֹם הַמִּכְבָּר שֶׁהָיָה בְּמִזְבַּח הַמִּשְׁכָּן, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (שמות כ"ז ד'): "וְעָשִׂיתָ לּוֹ מִכְבָּר מַעֲשֵׂה רֶשֶׁת נְחֹשֶׁת". [וְעַל הַמִּכְבָּר פֵּרַשׁ רַשִּׁ"י (שם): "לְשׁוֹן כְּבָרָה כְּמִין לְבוּשׁ עָשׂוּי לוֹ לַמִּזְבֵּחַ (פס' ו')… וְהוּא הָיָה סִימָן לַחֲצִי גָּבְהוֹ לְהַבְדִּיל בֵּין דָּמִים הָעֶלְיוֹנִים לְדָמִים הַתַּחְתּוֹנִים [ציור 141א]. וּכְנֶגְדּוֹ עָשׂוּ לְמִזְבַּח בֵּית עוֹלָמִים דֻּגְמַת חוּט הַסִּקְרָא בְּאֶמְצָעוֹ". עכ"ל.
וּלְ"חָכְמַת הַמִּשְׁכָּן" הָיָה הַמִּכְבָּר בּוֹלֵט מְעַט, וּכְהֶסְבֵּר תַּרְגּוּם יוֹנָתָן בֶּן עֻזִּיאֵל, כְּדֵי לְקַבֵּל עֶצֶם אוֹ גַּחֶלֶת אֵשׁ הַנּוֹפֶלֶת מֵהַמַּעֲרָכָה. [וּלְאוֹתָהּ מַטָּרָה שִׁמֵּשׁ גַּם הַסּוֹבֵב בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ]. וְכֵן שָׁנִינוּ בְּמִדּוֹת (פ"ג מ"א): "וְחוּט שֶׁל סִקְרָא חוֹגְרוֹ בְּאֶמְצַע הַמִּזְבֵּחַ" וְכוּ'. [ציור 141ב]
וְהִקְשׁוּ בָּאַחֲרוֹנִים מַדּוּעַ צָרִיךְ הָיָה חוּט שֶׁל סִקְרָא, שֶׁהֲרֵי הַמִּכְבָּר וְהַכַּרְכֹּב סִמְּנוּ חֲצִי הַמִּזְבֵּחַ?
*וְהַנִּרְאֶה לַעֲנִיּוּת דַּעְתִּי שֶׁבְּשֶׁל שֶׁהַמִּכְבָּר הָיָה בּוֹלֵט וְלֹא נִתָּן לְדַיֵּק מִמֶּנּוּ. וְכֵן הַכַּרְכֹּב לֹא הָיָה בְּצוּרָה יְשָׁרָה אֶלָּא כִּפְרָחִים עֲגֻלִּים [ציור 141ג], וְעַל יְדֵי חוּט הַסִּקְרָא יָדְעוּ בְּדִיּוּק אֶת גֹּבַהּ חֲצִי הַמִּזְבֵּחַ לְהַבְדִּיל בֵּין הַדָּמִים הָעֶלְיוֹנִים לַתַּחְתּוֹנִים.
*וְהַנִּרְאֶה לַעֲנִיּוּת דַּעְתִּי שֶׁחוּט הַסִּקְרָא הוּא מִדְּרַבָּנָן, וּמִדְּאוֹרַיְתָא מַסְפִּיק הַמִּכְבָּר לָדַעַת אֶת גֹּבַהּ חֲצִי הַמִּזְבֵּחַ לַמְרוֹת שֶׁאֵין סִמּוּן מְדֻיָּק וְקָרוֹב. וְזוֹהִי כַּוָּנַת רַשִּׁ"י, וְלֹא שֶׁבְּמִזְבַּח הַמִּשְׁכָּן לֹא הָיָה חוּט שֶׁל סִקְרָא.
כַּרְכֹּב – צִיּוּר לְקִשּׁוּט
נֶאֱמַר (שמות כ"ז ה'): "תַּחַת כַּרְכֹּב הַמִּזְבֵּחַ" וְדָרְשׁוּ חֲזַ"ל (זבחים ס"ב ע"א) שֶׁיֶּשְׁנָם לְמִזְבַּח הַמִּדְבָּר שְׁנֵי כַּרְכֻּבִּים, חָרִיץ אֶחָד לְהִלּוּךְ רַגְלֵי כֹּהֲנִים [ציור 140], [כַּנַּ"ל בְּסִימָן 76], וְחָרִיץ שֵׁנִי לְנוֹי בְּרֹחַב אַמָּה מֵעַל לַמִּכְבָּר [ציור 141ג]. וְנֶחְלְקוּ בָּרִאשׁוֹנִים וּבָאַחֲרוֹנִים אִם צָרִיךְ גַּם בְּמִזְבַּח בֵּית הַמִּקְדָּשׁ לַעֲשׂוֹת. וּלְדִבְרֵי הֶחָפֵץ חַיִּים (בספרו "לקוטי הלכות" ק"ד, ק"ה על זבחים דף ס"ב ע"ב), צָרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה צִיּוּר בָּאַמָּה שֶׁמִּתַּחַת לַסּוֹבֵב בַּמִּזְבֵּחַ שֶׁבְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ כְּמוֹ שֶׁהָיָה בַּמִּזְבֵּחַ בַּמִּשְׁכָּן מִתַּחַת לַמִּכְבָּר.
עיין בברייתא דמלאכת המשכן בנושא.
80) וְהַיְסוֹד מְהַלֵּךְ עַל כָּל פְּנֵי כָּל הַצָּפוֹן, וְעַל כָּל פְּנֵי כָּל הַמַּעֲרָב, וְאוֹכֵל בַּדָּרוֹם אַמָּה א', וּבַמִּזְרָח אַמָּה א':
צוּרַת הַיְּסוֹד אֵינָהּ מֻזְכֶּרֶת בַּנָּבִיא, שֶׁכֵּן כְּבָר הָיָה בְּבַיִת רִאשׁוֹן וּבַמִּשְׁכָּן.
וְדַעַת רַבֵּנוּ עַל צוּרַת הַיְּסוֹד כְּדַעַת רַשִּׁ"י אַלִּבָּא דְּרַב (זבחים נ"ג ע"ב, נ"ד ע"ב), שֶׁהַיְּסוֹד נִרְאֶה לְשָׁלֹשׁ קְרָנוֹת וּכְמוֹ שֶׁמּוֹפִיעַ צִיּוּרוֹ בַּשַּׁ"ס. וְרַבֵּנוּ נָקַט כִּלְשׁוֹן הַמִּשְׁנָה בְּמַסֶּכֶת מִדּוֹת (פ"ג מ"א) וּכְרֹב הַמְפָרְשִׁים, שֶׁהַיְּסוֹד נִמְצָא לְכָל אֹרֶךְ הַצָּפוֹן וְהַמַּעֲרָב, וְאוֹכֵל בַּדָּרוֹם שֶׁפֵּרוּשׁוֹ שֶׁכּוֹנֵס לְכִוּוּן הַדָּרוֹם אַמָּה אַחַת בִּלְבַד, וְכֵן כּוֹנֵס אַמָּה אַחַת לַמִּזְרָח.
וְצָרִיךְ שֶׁהַיְּסוֹד יִבְלֹט אַמָּה אַחַת גַּם בַּצַּד הַדְּרוֹמִי שֶׁל הַמִּזְבֵּחַ וְגַם בְּצִדּוֹ הַמִּזְרָחִי, כְּדֵי שֶׁדַּם הָעוֹלָה הַנִּזְרָק בְּזָוִית צְפוֹנִית-מִזְרָחִית וּדְרוֹמִית-מַעֲרָבִית (זבחים נ"א ע"א) יֵרֵד עַל הַיְּסוֹד שֶׁנִּמְצָא תַּחְתָּיו (שם נ"ג ע"ב). [ציור 143] [ציור 145]
וְאִם נֹאמַר שֶׁכַּוָּנַת הַמִּשְׁנָה שֶׁהַיְּסוֹד מַמְשִׁיךְ אַמָּה נוֹסֶפֶת בַּצָּפוֹן וּבַמַּעֲרָב [ציור 142], הַדָּם שֶׁיּוֹרֵד בַּמִּזְרָח וּבַדָּרוֹם לֹא יֵרֵד עַל הַיְּסוֹד, שֶׁכֵּן אֵין יְסוֹד תַּחְתָּיו אֶלָּא יֵרֵד עַל רִצְפַּת הָעֲזָרָה.
צוּרַת הַיְּסוֹד לֶעָתִיד
וְדַעַת רַשִּׁ"י, הַתּוֹסְפוֹת יוֹם טוֹב, הַמַּלְבִּי"ם וְרַבֵּנוּ, שֶׁגַּם לֶעָתִיד הַיְּסוֹד יִהְיֶה כְּמוֹ שֶׁהָיָה בְּבַיִת שֵׁנִי וְלֹא יִהְיֶה שָׁלֵם בְּכָל אַרְבַּע רוּחוֹתָיו.
וּלְדַעַת חֲזַ"ל (זבחים נ"ג ע"ב) וְכֵן לְדִבְרֵי הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (בראשית בהשמטות ח"א דף רנ"ט), הַיְּסוֹד נִמְצָא רַק בְּחֵלֶק בִּנְיָמִין, וְאִלּוּ בְּחֵלֶק יְהוּדָה נִמְצֵאת הַקֶּרֶן הַדְּרוֹמִית-מִזְרָחִית שֶׁל הַמִּזְבֵּחַ וְלָכֵן שָׁם אֵין יְסוֹד. שֶׁכֵּן הַר הַבַּיִת בְּחֵלֶק בִּנְיָמִין וִיהוּדָה, וּבְחֵלֶק בִּנְיָמִין נִמְצָא הַבַּיִת וְכֵן הַמִּזְבֵּחַ, מִלְּבַד קֶרֶן דְּרוֹמִית מִזְרָחִית שֶׁל הַמִּזְבֵּחַ, וְלָכֵן אֵין שָׁם יְסוֹד.
עַיֵּן "לְשִׁכְנוֹ תִּדְרְשׁוּ" חֵלֶק ב פֶּרֶק מג פס' יז, וּבְהַשְׁלָמַת שָׂרַת שָׁם (12)