כתוב בתורה (שמות כ"ה ח'): "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם".
וכן פסק הרמב"ם (הלכות בית הבחירה פ"א ה"א): "מצוות עשה לעשות בית לה' מוכן, להיות מקריבין בו הקרבנות שנאמר: 'ועשו לי מקדש', וכבר נתבאר בתורה, משכן שעשה משה רבנו היה לפי שעה, שנאמר (דברים י"ב ט'): 'כי לא באתם עד עתה וגו' ". עכ"ל. וכתב האלשיך הקדוש, כתוב בפסוק (שמות כ"ה ח'): "ושכנתי בתוכם" ולא "בתוכו", ללמדנו, שעל כל אדם להכין בלבו ובתוכו מקום להשראת שכינה. ורש"י כתב על הפס': "וכן תעשו" – לדורות, והסביר המלבי"ם, לפי שמקדש כזה בלבו של כל אדם, אפשר לעשותו בכל הדורות ובכל התקופות.
והסביר האור החיים הקדוש שם: " 'ועשו לי מקדש' היא מצוות עשה כוללת כל הזמנים, בין במדבר, בין בכניסתן לארץ, בכל זמן וכו', 'ושכנתי בתוכם' ולא אמר 'בתוכו', לומר, שהמקום אשר יקדישו לשכנו יהיה בתוך בנ"י", עכ"ל הקדוש. וכן כתבו המפרשים: "בתוכם" נאמר, ולא בתוכו, שהציווי על כל אחד ואחד להכין מקום, שהשכינה תשכון בתוכו.
ספר אמרי רחמים
על חשיבות הבית השלישי
ואילו בספר דברים (י"ב ה') כתוב: "כי אם אל המקום אשר יבחר ה' אלהיכם מכל שבטיכם לשכנו תדרשו ובאת שמה".
ופסק הרמב"ם (הלכות מלכים פ"א ה"א): "שלוש מצות נצטוו ישראל בשעת כניסתן לארץ: למנות להם מלך, להכרית זרעו של עמלק, ולבנות בית הבחירה שנאמר: 'לשכנו תדרשו ובאתה שמה', ע"כ. כאמור, המצוה על בנין בית המקדש [משכן הוא מקדש, ומקדש הוא משכן, כמבואר בעירובין ב' ע"א] היא מצוה כללית, כהסבר האור החיים הקדוש, מהיות בנ"י במדבר והלאה בכל הדורות.
ומקומה של המצוה בכל מקום, כמו שנצטוו ישראל בכל דור בנבואה, כמובא בזבחים (דף קי"ב ע"ב): במדבר – ארבעים שנה, בגלגל – ארבע עשרה שנה, בשילה – שלוש מאות ששים ותשע שנה [ונקראת: "מנוחה" (דברים י"ב ט')], בנוב – שלוש עשרה שנה, ובגבעון – ארבעים וארבע שנה, סה"כ – ארבע מאות ושמונים שנה מיציאת מצרים.
ואילו המצוה: "לשכנו תדרשו ובאתה שמה" (דברים י"ב ה') – נאמרה על הר המוריה בירושלים, ומקומה לא היה ידוע, כמבואר בזבחים (נ"ד ע"ב): "מאי דכתיב (שמואל א', י"ט י"ח): 'וילך הוא [דוד] ושמואל, וישבו בניות' [ברמה] וכי מה עניין ניות אצל רמה? [וקשה, שהרי אינן שוכנות באותו האזור?] אלא שהיו יושבין ברמה [בעירו של שמואל הנביא], ועוסקים בנויו של עולם" [דהיינו, שעיינו בכתובים, לברר את המקום שבחר ה', להשכין שם שכינתו לעולמים, ומקומו לא ישתנה לעולם, כמבואר בסנהדרין (ק"ו ע"א), ונקרא "נחלה" כמובא בזבחים (קי"ט ע"א)]. ומצאו, שמקומה בהר המוריה בחלק בנימין, עיין שם.
ומצוה זו, של חיפוש מקום בית הבחירה בבית עולמים, מצווים ישראל, לאחר שיהיה מלך לישראל, והמלך צריך לבנותה, לאחר מחיית עמלק, כמו שפסק הרמב"ם (הלכות מלכים פ"א ה"א). ולכן הרמב"ם הביא בהלכות מלכים את הפס' "לשכנו תדרשו", שכן חיפוש המקום שבחר ה' לשכנו לעולמים, חל לאחר שיש לישראל מלך. ואילו את הפס': "ועשו לי מקדש" הביא הרמב"ם בהלכות בית הבחירה, כי היא מצוה תמידית וכוללת ובכל מקום, כהסבר האור החיים הקדוש.
המקום שבחר ה' לעולמים, כאמור, לא היה ידוע, והיה נקרא מגדל הפורח באוויר (סנהדרין קי"ט ע"א). ועל אותו לילה, שברח דוד משאול, ובא לשמואל, ככתוב (שמואל א', י"ט י"ח): "ודוד ברח וימלט ויבוא אל שמואל הרמתה", מובא בילקוט שמעוני, שלמד דוד משמואל הנביא באותו לילה, מה שאין תלמיד ותיק לומד במאה שנה.
וי"ל שדוד זכה לדעת את המקום שבחר בו ה', דבר שרבים חפשו ולא מצאו, משום שזכה לדבוק בשכינה הקדושה, כמובא בברכות (ג' ע"ב, ד' ע"א) וכן בזוהר הקדוש (פרשת ויגש דפו"י דף ר"ו ע"ב, ר"ז ע"א): שדוד המלך היה ישן שינה מועטת כשנת הסוס, והיה קם בחצות הלילה, ועוסק בעבודת ה' ובשירות ותשבחות, ושמר עצמו שלא יטעם טעם מיתה, משום מקומו שהוא חי, והתקשר בחי [העולמים]. ומבואר שם (דף פ"ב ע"ב), שלכן דוד המלך חי לעולם, ואפילו בימות המשיח הוא המלך.
וכן כתוב בתיקוני הזוהר (בהקדמה דף י"ז ע"ב): "אלין אינון צדיקיא, דאינון מסטרא דההוא דאתמר בה (שיר השירים ה' ב'): 'אני ישנה ולבי ער', ולאו אינון מתים" וכו'. פירוש: הצדיקים, שהם מצד השכינה הקדושה, במיתתם קרויים חיים, ואינם בחינת מתים, אלא בחינת ישנים. ולמרות ששם מדובר, באבות הקדושים הקבורים בחברון, הרי הדברים נאמרו גם על דוד המלך. וכמו שמבואר בזוה"ק פרשת ויגש (דף צ"ב ע"ב) על הפס' (תהילים קי"ט ס"ב): "חצות לילה אקום להודות לך" וכו', שקרא דוד המלך לקב"ה "חצות לילה", שכן אז נכנס הקב"ה בגן עדן להשתעשע עם הצדיקים, כי מלכותו של דוד היתה תלויה בזה. [לכן, בפרק שירה, השיר של ג"ע הוא: "עורי צפון ובואי תימן הפיחי גני יזלו בשמיו יבוא דודי לגנו ויאכל פרי מגדיו" (שה"ש ד', ט"ז), ובשם ר' שלומי כהן צמח הי"ו] כמבואר שם בזוהר חדש (שיר השירים דפו"י דף ס"ז ט"ג), שבחר הקב"ה בדוד למלך יותר מכל המלכים שבעולם, משום שהיה משבח לקב"ה בחצות הלילה, ועל זה אמר דוד (תהלים ס"ג): "אלהים אלי אתה אשחרך צמאה לך נפשי בארץ ציה ועיף בלי מים כן בקדש חזיתך" וכו', שדוד רצה לדבוק בקב"ה וכו', עיין שם.
וכן דרשו חז"ל בזבחים (נ"ד ע"ב) על הפס' בתהילים (קל"ב א' – ו'): "שיר המעלות זכור לדוד אם אבוא באוהל ביתי אם אעלה על ערש יצועי אם אתן שנת לעיני לעפעפי תנומה עד אמצא מקום לה' " וכו' [ועל אותם לילות, ואותו לילה בפרט, אמר דוד המלך מזמור זה, כמו שפירש רש"י: שעינה את עצמו לעסוק ולדעת ונשבע ונדר: "אם אבא באהל " וגו'].
וכן גם דואג האדומי חיפש המקום שיבנה בית המקדש לעולמים, כמובא בסנהדרין (ק"ו ע"א), שהיה לדואג האדומי שלוש מאות הלכות פסוקות ב"מגדל הפורח באויר", והסתפק בו בארבע מאות בעיות, שלא ידע לפושטן, והמהרש"א שם פירש, ש"מגדל", הכוונה לבית המקדש הנקרא מגדל: "כמגדל דוד צוארך" (שיר השירים ד' ד'), ובזמנו, מקומו היה פורח, כלומר, לא ידוע, ולכן, נתקנא דואג האדומי בדוד, על שהצליח לכוין על מקומו. ולדברי המהרש"א, על זה דרשו חז"ל בזבחים (נ"ד ע"ב), שנתקנא דואג האדומי בדוד, דכתיב (תהילים ס"ט י'): "כי קנאת ביתך אכלתני וחרפת חורפיך נפלו עלי". ומה שעסקו דוד ושמואל באותו לילה בחיפוש מקום בניית בית המקדש לעולמים, משום שעל המלך לבנות את בית העולמים, כמובא לעיל, ודוד כבר נמשח למלך ע"י שמואל הנביא, כמפורש בשמואל א' (ט"ז י"ג).
וירושלים של מטה כנגד ירושלים של מעלה, ובית המקדש של מטה כנגד בית המקדש של מעלה, כמובא בתיקוני הזוהר (תיקון כ"א דף ע"ב) על הפס' בתהילים (קכ"ב ג'): "ירושלים הבנויה כעיר שחוברה לה יחדיו": שירושלים של מעלה כאילו היא מחוברת לירושלים של מטה ומאירה עליה, ע"כ. וכן: "כי בחר ה' בציון אִוּה למושב לו", וציון היא קדש הקדשים ובה אבן השתיה, כמבואר בזוהר חדש (פרשת ויצא דפו"י דף כ"ז ט"ד), וכן בז"ח (במדרש איכא דפו"י דף צ"ב ט"ג), עיין שם.
וכן כתב עוד בעניין הרי"ח הטוב, רבנו יוסף חיים (בספרו "בן יהוידע", כמובא באוצרות חיים, חלק בית המקדש דף צ"ז) וז"ל: "כשהבדיל הקב"ה ביום שני דימי בראשית בין מים למים, וגזר על מים התחתונים שיהיו יורדים ונקווים בתוך הים, דעל זה קאמר הכתוב (תהלים ל"ג ז'): 'כונס כנד הים', נתרעמו מים התחתונים, על אשר נתרחקו מאור השכינה שלמעלה, וגזר הקב"ה שיהיה חלק מאור השכינה שוכן למטה בהר המוריה במקום בית המקדש, ובזה יהיו מים התחתונים קרובים.
ולכן כשבא אברהם אבינו ע"ה להקריב את יצחק, ראה המקום מרחוק, כי נגלה לעיניו אור השכינה השוכן שם, וידע שאותו מקום מקודש להקריב בו.
וכן משה רבנו ע"ה, קודם שנכנסו ישראל, קראו: "ההר הטוב הזה והלבנון " (דברים ג' כ"ה), יען כי באמת היה שוכן שם חלק מאור השכינה מששת ימי בראשית, לפייס את מים התחתונים. ואין הכי נמי, אחר שבנה שלמה המלך ע"ה את בית המקדש שם, נעשה שם אור השראת שכינה במדרגה גדולה יותר, ועל זה גילוי נוסף אמרו רבותינו ז"ל (איכה רבה פתיחתא כ"ה) גלתה שכינה מהיכל וקדש קדשים, אבל אותו החלק, ששכן בששת ימי בראשיתו, לא זז משם לעולם, שבזה נתפייסו מים התחתונים.
וכן מובא בזוה"ק (שמות דפו"י ה' ע"ב): "דאמר רבי יהודה, מעולם לא זזה שכינתא מכותל דמערבא דכתיב (שיר ב' ט'): הנה זה עומד אחר כתלנו וכו' ולמה? לאגנה על ישראל". וכן מוזכר הדבר בשמו"ר פ"ב.