לשכנו תדרשו חלק א'
יחזקאל מ' פסוק מד'
(יחזקאל מ' פסוק מד')
מד וּמִח֩וּצָה֩ לַשַּׁ֨עַר הַפְּנִימִ֜י לִֽשְׁכ֣וֹת שָׁרִ֗ים בֶּחָצֵ֤ר הַפְּנִימִי֙ אֲשֶׁ֗ר אֶל־כֶּ֙תֶף֙ שַׁ֣עַר הַצָּפ֔וֹן וּפְנֵיהֶ֖ם דֶּ֣רֶךְ הַדָּר֑וֹם אֶחָ֗ד אֶל־כֶּ֙תֶף֙ שַׁ֣עַר הַקָּדִ֔ים פְּנֵ֖י דֶּ֥רֶךְ הַצָּפֹֽן׃
ביאור: ולאחר הכניסה לשער הפנימי ישנן לשכות הלויים המשוררים בתוך החצר הפנימית אשר אל צד המזרחי של שער הצפון ושני פתחי הלשכות פונים לצד הדרום ולשכה אחת אחרת אל צד השער המזרחי ופתחה פונה לצד צפון.
– תרגום –
מד) וּמִבָּרָא לְתַרְעָא גַוָאָה לִשְׁכַּת לֵיוָאֵי בְּדַרְתָּא גַוַיְתָא דִי לְעִבַּר תְּרַע צִפּוּנָא וְאַפֵּיהוֹן לְאוֹרַח דָרוֹמָא חַד לְעִיבַּר תְּרַע מַדִינְחָא אַפֵּי אוֹרַח צִפּוֹנָא:
(מד) ומחוצה לשער הפנימי. ומחוץ לחלל אולם השער לתוך אויר חצר הפנימי כמו שמפורש במקרא בסופו: לשכות שרים. לשכות לוים משוררים: ופניהם דרך הדרום. פתחם לצד דרום: אחד אל כתף שער הקדים. לשכה אחת אל כתף שער הקדים: פני דרך הצפון. ופתחה לצד צפון:
מד) וּמִבָּרָא לְתַרְעָא גַוָאָה לִשְׁכַּת לֵיוָאֵי בְּדַרְתָּא גַוַיְתָא דִי לְעִבַּר תְּרַע צִפּוּנָא וְאַפֵּיהוֹן לְאוֹרַח דָרוֹמָא חַד לְעִיבַּר תְּרַע מַדִינְחָא אַפֵּי אוֹרַח צִפּוֹנָא:
פסוק מ"ד: בחצר הפנימית [פט] ישנה לשכה שניה ללויים המשוררים. והיא נמצאת בצד שמאל של השער הצפוני, למזרח השער [צ]. ובפנים, הלשכה נחלקת לשניים [צא]. ופתחי הלשכה פונים לדרום [ציור 141]. וכן ישנה לשכה שלישית לכהנים בחצר הפנימי, בצד [בכתף] צפון של השער המזרחי, ופתח הלשכה (23) לצפון. [ציור 142]
[פט] בחצר הפנימית
בפס' מ"ד כתוב "ומחוצה לשער הפנימי", ורש"י הסביר: מחוץ לחלל אולם השער, בתוך החצר הפנימי. [ציור 141]
[צ] למזרח השער
לפי רש"י ומשכני עליון (בדף קע"ח, קע"ט, ועיין בהערה 23), וכן כתב בבאור בנין העתיד (דף תשל"ז): מצאתי בהציור המפורסם של הרב מ"ו משה איויער, שר"ל שב' הלשכות של הלויים, עומדים בכתף הצפוני של עזרת ישראל שנמשך לכותל מזרח של העזרה, ולא לצד מערב, והפתחים לדרום. [ציור 141]
[צא] הלשכה נחלקת לשניים
כתוב בנביא (פס' מ"ד): "לשכות שרים", לשון רבים, וכן כתוב: "ופניהם לדרום", לשון רבים. ואילו בפס' מ"ה כתוב בלשון יחיד "זה הלשכה".
ומזה משמע שזאת לשכה אחת שמתחלקת בפנים לשנים, וכן משמע מרש"י וכן כתב בביאור בנין העתיד (פס' מ"ח בשם מצודות): קבוצת הלשכות קורא לשכה בלשון יחיד. [ציור 141]
וזה שהלשכות בפנים מחולקות לשנים ומבחוץ הם לשכה אחת, מבואר במשכני עליון (דף קע"ח) … נמצאו לשכות אחרות בזה החצר שתים לשער הצפוני הזה ופניהם לדרום, והאמת כי אחת היא מבחוץ, ומבפנים נפסקים לשניים, ושם נמצאו כלי הנגון והזמר לזמר בם… הניגון מן המלכות הוא יוצא, וזהו שנאמר ובלילה שירה עמי והוא מן הגבורה [ממושך] ברחמים… [הניגון מהמלכות, וזמנו נמשך מהגבורה].
ועיין עוד (בדף קע"ט) שכתב: ונמצא שמן אלה שתי לשכות מקבלים כח השירה והניגון, והם שתיים בסוד השכינה העליונה והתחתונה, ופניהם לדרום.
ועוד כתב (בדף קצ"ט ב-ה' פרקים פ"ב מ"ג) … לשכת השיר ופניה כלפי הדרום אחת היא ומובדלת בפנים לשתים, שבה הלויים נותנים כנורות נבלים ומצלתיים וכל כלי שיר. [ציור 141]
(23) ופתח הלשכה: [לשכת הלויים כנגד לשכת הכהנים]:
ובמשכני עליון (דף קע"ט) כתב: ופניהם לדרום… והנגון מן המלכות הוא יוצא, וזהו שנאמר "ובלילה שירה עמי" והוא מן הגבורה [ממושך] ברחמים שהיא חומדת לעלות ולהדבק בימין. וכן כתב (בדף קע"ט): ופניהם לדרום, כי כבר שמעת שאין הנגון יוצא רק מן הגבורה שנמשכה ברחמים [ציור 141]. ובהגהות וביאורים( להרב יוסף משה ספינר שליט"א) כתב בהערה 92: ופניהם לדרום – הלשכה היא לשער הצפון הרומז על הגבורה, ופניו לדרום הרומז על החסד, עכ"ל.
וכן כתב במשכני עליון שם: ואל שער המזרחי נמצאת לשכה אחרת פניה כלפי הצפון, משם לובשים הכהנים את בגדיהם… כי כולם פשתים, והוא גבורה, אבל הם לבנים וזה מורה על הרחמים, ואז ישאם עליו הכהן שהוא איש החסד [ציור 142]. דע כי חסד וגבורה הם חלוקים זה מזה, וכל אחד פונה לעברו ולא נתחברו, רק בבוא הג' שהוא המכריע ועשה שלום בניהם, כי לקח מאורות הגבורה וחיברם אליו, ואז כבה מעט רוב שלהבותיה החזקות, וכבר נמסכה ברחמים… והענין הזה נעשה לבגדים האלה בזאת הלשכה, כי מאורות הגבורה מן הצפון יסעו, ובאו אל הלשכה הזאת אשר במזרח, ושם נמסכו ברחמים ועשו בגדים נאים ולבנים להלביש את הכהן [ציור 143]. ובהגהות (בהערה 93) כתב: מן הצפון יסעו – פניו לצפון ומקבל אורות הגבורה, והלשכה עומדת במזרח הרומז על התפארת שהיא ברחמים, והכהן איש החסד לוקח משם בגדים. [ציור 143]