לשכנו תדרשו חלק א'
יחזקאל מב' פסוק יד'
(יחזקאל מב' פסוק יד')
יד בְּבֹאָ֣ם הַכֹּהֲנִ֗ים וְלֹֽא־יֵצְא֤וּ מֵהַקֹּ֙דֶשׁ֙ אֶל־הֶחָצֵ֣ר הַחִיצוֹנָ֔ה וְשָׁ֞ם יַנִּ֧יחוּ בִגְדֵיהֶ֛ם אֲשֶׁר־יְשָׁרְת֥וּ בָהֶ֖ן כִּֽי־קֹ֣דֶשׁ הֵ֑נָּה (ילבשו) וְלָֽבְשׁוּ֙ בְּגָדִ֣ים אֲחֵרִ֔ים וְקָרְב֖וּ אֶל־אֲשֶׁ֥ר לָעָֽם׃
– תרגום –
יד) בְּמֵיעַלְהוֹן כַּהֲנַיָא וְלָא יִפְקוּן מִקוּדְשָׁא לְדַרְתָּא בְרַיְתָא וְתַמָן יֵיחֲתוּן לְבוּשֵׁיהוֹן דִישַׁמְשׁוּן בְּהוֹן אֲרֵי קוּדְשָׁא אִינוּן וְיִלְבְּשׁוּן לְבוּשִׁין אוֹחֲרָנִין וְיִתְעַרְבוּן עִם עַמָא:
(יד) בבואם הכהנים וגו'. בבואם לאותן לשכות לאכול:
ולא יצאו. מהן שהן קודש:
אל החצר החיצונה. בבגדי קודש שעליהם:
ושם יניחו בגדיהם וגו'. וקרבו אל אשר לעם. ויגשו ליגע בבגדי העם אם ירצו אבל בבגדי כהונה לא יגעו אל העם שיש בהן מעלות טהרה ובגדי החול מדרס להם:
יד) בְּמֵיעַלְהוֹן כַּהֲנַיָא וְלָא יִפְקוּן מִקוּדְשָׁא לְדַרְתָּא בְרַיְתָא וְתַמָן יֵיחֲתוּן לְבוּשֵׁיהוֹן דִישַׁמְשׁוּן בְּהוֹן אֲרֵי קוּדְשָׁא אִינוּן וְיִלְבְּשׁוּן לְבוּשִׁין אוֹחֲרָנִין וְיִתְעַרְבוּן עִם עַמָא:
פסוק י”ד: אחת מעבודות הכהנים (23), היא אכילת קדשי קדשים. והיא נאכלת בחצר הפנימית בבגדי הקדש [בגדי השרת]. [ציור 452-454]
וכאשר מסיימים הכהנים עבודת הקרבנות ואכילת הקדשים ורוצים לצאת לעם לחצר החיצונה [סה], עליהם להוריד בגדי הקדש, כדי שבגדיהם לא יִטַמְאו ע”י העם בטומאת מדרס [מגע], ולהניחם בלשכות העליונות, ולצאת.
ולמרות שהעם הנמצאים בחצר החיצונה טהורים [סו], מכל מקום יש בבגדים מעלות טהרה, ובגדי החול של העם טמאים בטומאת מדרס [סז] לאוכלי קדשים, ואסור להביא בגדי קדש לידי [ספק] טומאה (24).
(23) עבודת הכהנים
כהנים אוכלים ובעלים מתכפרין
אחת מעבודת הכהנים היא אכילת קדשי קדשים, והיא מכפרת לבעלים. כמו ששנינו ביומא (ס"ח ע"ב): אכילה דצורך עבודה היא כדתניא (שמות כ"ט ל"ג): "ואכלו אותם אשר כופר בהם", מלמד שהכהנים אוכלים ובעלים מתכפרין". וכן כתוב בפסחים (נ"ט ע"ב) ועל הכתוב: "אשר כופר בהם" פירש"י שם – "כתב כפרה גבי אכילה למימרא דאף באכילה תלויה כפרה", ע"כ.
וכן פסק הרמב"ם (מעשה הקרבנות פ"י ה"א): "אכילת החטאת והאשם מצות עשה, שנאמר "ואכלו אותם אשר כופר בהם", הכהנים אוכלים ובעלים מתכפרין, והוא הדין לשאר הקדשים, שאוכלים אותם הכהנים שאכילתן מצוה".
עבודת הכהן בבגדי קדש
בשעת העבודה חייב הכהן ללבוש בגדי הקדש. כהן גדול לובש שמונה בגדים [מלבד העבודות המיוחדות, ביום הכפורים שלובש ארבעה בגדי לבן], וכהן הדיוט ארבעה בגדים. וכן שנינו במשנה בזבחים (ט"ו ע"ב): "כל הזבחים שקבל דמן … ומחוסר בגדים פסל".
וכן פסק הרמב"ם (הלכות כלי המקדש פ"י ה"ד): "מצות עשה לעשות בגדים אלו ולהיות כהן עובד בהן, שנאמר: "ועשית בגדי קדש, ואת בניו תקריב והלבשתם כתנות". וכהן גדול ששימש בפחות משמנה בגדים אלו, או כהן הדיוט ששימש בפחות מארבעה בגדים אלו, הוא הנקרא מחוסר בגדים ועבודתו פסולה, וחייב מיתה בידי שמים". הלכה ה': "כשם שהמחוסר בגדים חייב מיתה ופוסל העבודה, כך היתר בגדים, כגון שלבש שתי כתנות".
וכן שם (פ"ח ה"א) כתב: "בגדי כהן הדיוט… וארבעתן של פשתן לבנים, וחוטן כפול ששה, והאבנט לבדו רקום בצמר". הלכה ב': "ואבנטו של כהן גדול מעשה רוקם, והוא דומה במעשיו לאבנט כהן הדיוט", ע"כ. ובס"ד מהלכות הבגדים הובא לקמן [פרק מ"ד הערה 2] עיין שם. [ציור 452-453]
לבישת הבגדים בשעת אכילה
בשעת האכילה הכהנים לובשים בגדי הקדש, כמובא בגמרא יומא (ס"ח ע"ב): "לא היו ישנים בבגדי קודש. שינה הוא דלא, הא מיכל אכלי? דילמא שאני אכילה דצורך עבודה היא".
עבודת הכהנים בעמידה
כל עבודות הכהנים במקדש חייבים להיות בעמידה על הרצפה. וכן שנינו בזבחים (ט"ו ע"ב): "כל הזבחים שקבל דמן… יושב, עומד על גבי כלים, על גבי בהמה, על גבי רגלי חברו פסל". ושם (בדף כ"ג ע"ב): "יושב מנלן [שפסל את הקורבן]? אמר רב נחמן אמר קרא (דברים י"ח ה'): "כי בו בחר ה' אלקיך מכל שבטיך לעמוד לשרת בשם ה' הוא ובניו כל הימים", לעמידה בחרתיו ולא לישיבה. ת"ר לעמוד לשרת מצוה [לכתחילה], כשהוא אומר (דברים י"ח ז'): "ככל אחיו הלויים העומדים שם לפני ה' " – שנה [חזר] עליו הכתוב לעכב" [שגם בדיעבד פסול]. [בקדשים כדי לאסור או לחייב דבר גם בדיעבד, צריך שיהיה כתוב פעמיים]. ועיין בזבחי אפרים.
וכן פסק הרמב"ם (הל' ביאת המקדש פ"ה הי"ז): "וכל העובד והוא יושב – חילל, ועבודתו פסולה ואינו לוקה, מפני שאזהרה שלו. מכלל עשה היא, וכן כל העוסק בעבודה מעבודת המקדש צריך שיהיה עומד על הרצפה".
אכילת קדשי קדשים בעמידה או בישיבה?
איך אוכלים הכהנים קדשי הקדשים בחצר הפנימית, וכן בלשכות העליונות שדינם כדין החצר הפנימית, בעמידה או בישיבה? לעיל למדנו שעבודת הכהנים רק בעמידה, ואכילת קדשי קדשים היא לצורך עבודה, ולכאורה גם היא צריכה להיות בעמידה.
והנה בזבחים (ט"ז ע"א): "ומה יושב שאוכל אם עבד חילל" וכו', ע"כ. [ומשמע שבשעת אכילה יושב]. והשאלה באיזה אכילה מדובר שם בגמרא כשיושב? האם בקדשי קדשים? ומכאן ראיה שבשעת אכילת קדשי קדשים שנאכלים בחצר הפנימית מותר לשבת, או מדובר רק בקדשים קלים שנאכלים בכל ירושלים, ורק אותם מותר לאכול בישיבה.
התוס' שם כתבו (בד"ה ומה יושב שאוכל): "כגון במורם מקדשים ובכור", ע"כ. כלומר מדובר בקדשים קלים שנאכלים בכל ירושלים, ולא מדובר בקדשי קדשים שנאכלים בעזרה. ועיין ב"זבחי אפרים" שם שכתב שהתוס' ס"ל לרבנן עמידה ע"י סמיכה היא בכלל ישיבה ואסורה, וע"כ היה להם הכרח לפרש שמדובר בקדשים קלים. ושם (כ"ג ע"ב) הביא בשם ה"ספרי" שלמדו מהפסוק: "לעמוד לשרת" שאם ישב ועבד פסול, ע"כ. ובשיטה מקובצת בזבחים שם (אות כ') כתב על מ"ש התוס': "מה יושב שאוכל כגון מקדשים קלים ובכור" [בכור בכלל קדשים קלים] – דאי בשאר קדשי קדשים שאינם נאכלים אלא בעזרה, הא אסור לישב בעזרה? אי נמי [תרוץ נוסף] אפילו בקדשי קדשים איירי, דצורך קרבן שאני דכתיב: "למשחה נתתיו לך", ודרשינן לקמן כדרך ששרים אוכלים אותה", ע"כ.
ובתוס' שם (ד"ה מיושב תלמיד חכם, בסוף דבריהם בהגה) כתב, "אין ישיבה בעזרה אלא למלכי בית דוד, דאפילו בלאו עבודה אין ישיבה, ומיהו אצטריך קרא לעובד בהשתחוואה", ע"כ. משמע שסובר בהגהה שגם לצורך אכילה אסור לשבת, והתורה באה לרבות שגם לעובד בהשתחואה – פסל. וכן כתב המשנה למלך (ברמב"ם הל' ביאת המקדש פ"ה הי"ז): "דסבירא להו (התוס') דאין לעבוד בהשתחויה". ועוד כתב המל"מ (ברמב"ם הל' בית הבחירה פ"ז ה"ו) שאסור לאכול בישיבה קדשי קדשים, וזה מדאורייתא גם לסברת התוס'. הביא עוד המל"מ (הל' מעשה הקרבנות פ"י ה"ג) סברת התוס' ביומא (כ"ה ע"א) שהתירו אכילה בישיבה, ודעת התוס' בזבחים (ט"ז ע"א) לאסור אכילה בישיבה, וכתב: אלמא דס"ל [התוס'] דקדשי קדשים שנאכלין בעזרה אינן נאכלין מיושב ודו"ק, עכ"ל.
ובהגהות וחידושים שם בזבחים כתבו בשם "יפה ללב", שגם אכילה אסורה בישיבה כי היא עבודה ממש, וכן אסורה עבודה בהשתחויה, ע"כ. אבל כתבו שם בשם "חק נתן", לפי מ"ש בהגה [בתוס'] דאין ישיבה בעזרה אינו מן התורה אלא מדרבנן, אפשר לפרש דברי הגמ' "ומה יושב ואוכל", שמדובר בקדשי קדשים שמותר לאכלם בישיבה בעזרה, עכת"ד. וי"ל שכל זה רק למ"ד שהאיסור לשבת בעזרה מדרבנן ולא מדאורייתא לדברי "חק נתן".
וביומא (כ"ה ע"א): "והאמר מר אין ישיבה בעזרה אלא למלכי בית דוד בלבד", ופירש"י: שנאמר (דברים י"ח ה'): "לעמוד לשרת", שהכהנים יעבדו בעמידה, אבל במלכי בית דוד מצינו בהן ישיבה שנאמר (שמואל ב', ז' י"ח): "ויבא המלך דוד וישב לפני ה' ", ע"כ.
והתוס' (בד"ה אין ישיבה בעזרה) כתבו: תימה, דאמר בפ"ב דזבחים (ט"ז ע"א): "ומה יושב ואוכל… והיכי עביד הא אין ישיבה בעזרה? [כלומר מאחר וכאן ביומא למדנו שאין ישיבה לכהנים, כיצד בזבחים כתוב שיושב ואוכל? ותרצו ג' תרוצים]. 1. וי"ל שאוכל קדשים קלים הנאכלים בכל העיר ירושלים [כמו תרוץ התוס' בזבחים ט"ז ע"א]. 2. אי נמי אומר ר"י בן אברהם דלצורך עבודה מותר לשבת, דכתיב: "ואכלו אותם אשר כופר בהם" 3. אי נמי שמותר לשבת ולאכול, שכתוב באכילת קדשים: "למשחה" – לגדולה, כדרך שהמלכים אוכלין והיינו מיושב, אבל אין לתרץ דמותר לאכול מיושב בלשכות הבנויות בחול ופתוחות לקדש, שכן למדנו בזבחים (נ"ו ע"א) שלדין ישיבה, הלשכות אסורות בישיבה כמו בעזרה עצמה, ע"כ.
ולשיטת "לחם אבירים" כאשר התוס' כותבים "אי נמי" והביאו תרוץ נוסף, משום שהיה קשה להם על פרוש הקודם. *אפשר שכאן היה קשה לתוס', והרי לפי הגמרא ביומא (כ"ה ע"א) כהן שעבד בישיבה פסל שנאמר: "העומדים שם לפני ה' ", הרי שגם בשעת עבודה אסור לשבת, ואם אכילה היא לצורך עבודה, הרי שגם אכילה אסורה בישיבה, וע"כ כתבו א"נ תרוץ נוסף.
והביא בספר "ברכת ישראל" (לרב מרדכי אילן) בשם התוס' רי"ד על זבחים (ט"ז ע"א): שבעזרה עצמה אסור לאכול בישיבה אלא בעמידה בלבד, אבל בלשכות מותר לאכול בישיבה שנאמר: "למשחה" – לגדולה, כדרך שהמלכים אוכלים, כלומר בישיבה. ואִלו בהגהות שם ב"שער מרדכי" הביא דברי התוס' (יומא כ"ה ע"א) שגם בלשכות יש איסור לשבת כמו בעזרה.
ובפסקי התוס' ביומא (כ"ה ע"א) כתבו: אין ישיבה בעזרה אלא בשעת אכילה. וכן בזבחים (ט"ז ע"ב) כתבו: אין ישיבה בעזרה היינו שלא לצורך עבודה, אבל אכילת קדשי קדשים מיושב, ע"כ.
ומרן פאר הדור הרב עובדיה יוסף הי"ו פסק (בשו"ת "יחוה דעת" חלק א' סעיף י"ח בכללי הפוסקים הראשונים): ואם יש ב' תרוצים בתוס', ואחד מהם הובא להלכה בפסקי התוס', הוא העיקר להלכה. וכן כתב ב"יביע אומר" (חלק ג' חיו"ד סימן כ"א עמ' קע"ח) וז"ל: ועיין בשו"ת צפיחית בדבש (דקי"ב ע"ג), שאם יש ב' תירוצים בתוס', העיקר להלכה כמו התירוץ שהובא בפסקי התוס'. וצריך לומר דהצמח צדק פליג על זה [(בסימן ג') שכתב דתירוץ ב' דהתוס' (נדה נ"ה ע"ב) שינויא בעלמא הוא ואינו עיקר וכו'] הואיל ופסקי התוס' נתחברו ע"י חכם אחר ואינם מהתוס' עצמם, וכמו שצידד המהרי"ט אלגאזי בס' הלכות יו"ט (רפ"ו דבכורות דקנ"ז ע"ד) ע"ש. וע"ע להחיד"א בשו"ת יוסף אומץ (ר"ס נ"ב) שכ' שעל הרוב אחד מהראשונים חיברם, עכ"ל עיין שם, ע"כ. ועוד שם ב"יביע אומר" (סעיף י"ז): במקום שהתוס' כתבו במקום אחד ב' תרוצים, ובמקום אחר תרוץ אחד, הוא העיקר להלכה לדעתם, ע"כ. וכן העלה עוד שם (ח"ג חיו"ד סימן י"ח אות א') בשם השד"ח בכללי הפוסקים (סי' ל' אות ג'), עכ"ל.
ובליקוטי הלכות (למרן החפץ חיים זצ"ל) על זבחים (ט"ז ע"א) פירש: "מה יושב שאוכל" – קדשי קדשים, עכ"ל.
וכן ביומא (ס"ט ע"ב) כתוב: אין ישיבה בעזרה אלא למלכי בית דוד, וכתב רש"י: דכתיב: "לעמוד לשרת" (דברים י"ח ה'), ושם (פס' ז'): "העומדים שם לפני ה' ", ולא מצינו בה ישיבה, ע"כ.
הרי רש"י לא הזכיר שלאכילה מותר לשבת, וכן בכל הגמרות הנ"ל, רש"י לא הוסיף שמותר לכהנים לשבת לצורך אכילה. אבל בסוטה (מ' ע"ב) פירש"י: "אין ישיבה בעזרה דאין כבוד שמים בכך, ואף מלאכי השרת אין להם ישיבה" דכתיב (ישעיה ו' ב'): "עומדים ממעל לו". ובסנהדרין (ק"א ע"ב) כתב רש"י (בד"ה אין ישיבה בעזרה אלא למלכי בית דוד): "הלכה למשה מסיני ולא מקרא", ע"כ. והמל"מ (ברמב"ם הל' בית הבחירה פ"ז ה"ו) כתב שלרש"י הפס' בתורה זה אסמכתא בעלמא, עכת"ד. א"כ לרש"י גם לשם אכילה אסור לכהנים לשבת בעזרה. וכן כתב החתם סופר (יומא כ"ה ע"א), שלרש"י אין ישיבה בעזרה וזה הלכה למשה מסיני. והעלה במסקנה שמסיבה זאת אסורה גם ישיבה ללא עבודה ע"כ. * ולרש"י מהפסוק "למשחה" לא ניתן ללמוד שמותר לשבת בשעת אכילה, משום שזה הלכה למשה מסיני.
וכתב ב"עין יצחק" (לרה"ג יצחק יוסף) בשם מרן החיד"א במחזיק ברכה (יו"ד סימן י"ב סק"א): "ולמרות שרש"י מפרש, במקום שרש"י פוסק בפירוש דרך הלכה, ודאי הלכה למעשה קאמר, ובזה גם מרן והרדב"ז מודים דסברתו נחשבת ככל גדולי ישראל", ע"כ. [דהיינו שרש"י בא לפרש דברי הגמרא, ולא לפסוק הלכה למעשה בדרך כלל, אבל במקום שפסק, יש לקבל דעתו כפוסק ככל גדולי ישראל].
וכן בגבורת ארי (יומא כ"ה ע"א) העלה שהאסור לשבת בעזרה זה הלכה למשה מסיני כמו סברת רש"י, ודייק מהגמ' בסנהדרין (ק"א ע"ב) מירבעם שאמר קי"ל אין ישיבה בעזרה אלא למלכי ב"ד, ואם לא היה הלכה למשה מסיני מניין לו? וכן לדברי גבורת ארי שם משמע שאכילת קדשי קדשים בישיבה אסורה בעזרה, ע"כ.
ולמהרש"א (יומא כ"ה ע"א) לשכה שבחול ופתחה לקדש, אין דינה כמו העזרה וא"נ שאסור לשבת בעזרה ולאכול, הרי שבלשכות מותר. ולרעק"א דין הלשכות כמו העזרה שאסור לשבת בהן כסברת התוס' שם.
ובספר "הערות" במס' יומא (בשיעורי מרן הגרי"ש אלישיב על יומא ס"ח ע"ב) העלה שאכילה היא עבודה ממש, כדברי הגמרא בתמורה (כ"ג ע"א), ולא רק לצורך עבודה. ובספר "יד בנימין" (לבן הר' אלישיב על זבחים ט"ז ע"ב) הביא את סברת התוס' שאין ישיבה בעזרה אפילו לאכילת קדשי קדשים, וכן הביא סברת השיטה מקובצת שכתבו שאפשר שמותר משום הפסוק: "למשחה".
והרמב"ם פסק (בית הבחירה פ"ז ה"ו): "ואסור לכל אדם לישב בכל העזרה, ואין ישיבה בעזרה אלא למלכי ב"ד בלבד", ע"כ. ובכס"מ שם כתב מקורות לדבריו: בסוף פרק אלו נאמרין (ו' ע"ב), ובפרק קמא דתמיד (כ"ז ע"א), וביומא (כ"ה ע"ב), ע"כ. וכן פסק הרמב"ם (הל' ביאת המקדש פ"ה הי"ז): "כל העובד והוא יושב, חילל ועבודתו פסולה ואינו לוקה… וכן כל העוסק בעבודה מעבודת המקדש צריך שיהיה עומד על הרצפה, ע"כ. והכס"מ שם כתב: דברי הרמב"ם שכל העוסק בעבודה מעבודות המקדש צריך לעמוד, מקורו מזבחים (ט"ז ע"ב), ע"כ. והנה אם נפרש לדעת הכס"מ הגמרא דברה שם בקדשים קלים כפירוש התוס', מובן שמשם יש ראיה לגבי עבודה בישיבה שהיא פסולה, אך אם הבין הכס"מ שמדובר באכילת קדשי קדשים א"כ לא מובן מה הראיה משם שאסור לעבוד בישיבה, שהרי לא מפורש הדבר בגמרא שם. א"כ משמע לדעת הכס"מ שהגמרא דיברה בקדשים קלים ושכן דעת הרמב"ם, אבל אכילת קדשי קדשים בישיבה אסורה בעזרה, ע"כ. ובספר עין יצחק (לרה"ג יצחק יוסף דף רנד הערה מז) כתב שיש דעה שקיבלנו הוראות מרן גם במה שכתב בכסף משנה וכבר קבלנו את הרמב"ם כפוסק ומכריע ("עין יצחק" בכללי הפוסקים בכללי הרי"ף והרמב"ם הערה יג).
ובעניין אכילת קדשי קדשים פסק הרמב"ם (הל' מעשה הקרבנות פרק י') הלכה י"א: "אכילת החטאת והאשם מצות עשה, שנא': "ואכלו אותם אשר כופר בהם", הכהנים אוכלים ובעלים מתכפרים, והוא הדין לשאר הקדשים שאוכלין הכהנים שאכילתן מצוה". הלכה י': "ומותר לאכול את הקדשים בכל מאכל, ולשנות באכילתן ולאכלם צלויים שלוקים ומבושלים" וכו', עכ"ל. ומזה שלא הזכיר שמותר לשבת ולאכול, אפשר שסובר שאכילה היא בעמידה, שהרי כתב שישיבה אסורה בעזרה גם לכהנים (הל' בית הבחירה פ"ז ה"ו ובהל' ביאת המקדש פ"ה ה"ז), ע"כ. ואם לצורך אכילה מותר לשבת, לכאורה היה צריך הרמב"ם לכתוב זאת.
ועוד פסק הרמב"ם (הל' ביאת המקדש פ"ה הט"ז): "כיצד מצות קידוש [ידיים ורגליים של הכהנים לפני עבודה במקדש], מניח ידו הימנית על גבי רגלו וכו', ואינו מקדש כשהוא יושב מפני שהוא כעבודה, ואין עבודה אלא מעומד שנאמר: "לעמוד לשרת" (דברים י"ח ה'), עכ"ל.
הרי שכתב "שהוא כעבודה", ע"כ. *וא"כ י"ל לדעתו שהוא הדין בנידון דידן שאסור לאכול בישיבה בעזרה קדשי קדשים, לשיטת הסוברים שאכילה צורך עבודה היא, וכ"ש לשיטת הסוברים שהיא כעבודה ממש.
סיכום: ללמוד ולא להלכה
התוס': פעם התירו ופעם אסרו לכהנים לשבת בשעת אכילה, ובפסקי התוס' שם התירו לשבת בשעת אכילה. ו"ביביע אומר" הביא דעות שפסקי התוס' נכתבו ע"י חכם אחר ואינו מהתוס' עצמם. לתוס' רי"ד מותר לשבת בלשכות ולא בעזרה עצמה. ומשמע שדעת הרמב"ם שאסור לאכול בישיבה, וכן משמע שסברת הכס"מ שדעת הרמב"ם לאסור לאכול בישיבה, וכן משמע שם שסברת הכס"מ עצמו. וכן לרש"י אסור, וכתב שזה הלכה למשה מסיני, ולא מקרא. א"כ לסברת רש"י לא נתן ללמוד מהפס': "למשחה" שבשעת אכילה מותר לכהנים לשבת, שכן זה מקרא, ואיסור הישיבה בעזרה זה הלכה למשה מסיני.
מכל המורם לעיל יוצא שמידי ספק לא יצאנו, אם מותר לכהנים לשבת בשעת אכילת קדשי הקדשים בעזרה [היא החצר הפנימית], וספיקא דאורייתא לחומרא. ובכדי שיהיה נוח לאכול בעמידה, אמר בני אמיר רחמים הי"ו, שאפשר שהשולחנות הם גבוהים, כדי שלא יצטרכו להתאמץ ולהתכופף, ויתקיים בזה גם הפס' "למשחה", וכל זה בעזרה עצמה.
(23 – המשך) עבודת הכהנים
אכילת קדשי קדשים – בלשכות
אבל בענין הלשכות ישנה מחלוקת נוספת בין התוס' שסוברים שדינן כמו העזרה, לבין התוס' רי"ד שכתב שבעזרה עצמה אסור לשבת, אבל בלשכות שבחול ופתח להן לקדש – מותר, וכן חלקו רבותינו האחרונים. נמצא שיש ספק ספקא בענין הלשכות, *ולכן אפשר שבלשכות מותר לשבת [וה' יזכני לכוין לאמת].
הלשכות העליונות – בבית שלישי
כתוב ביחזקאל (מ"ד ג'): "את הנשיא נשיא הוא ישב בו לאכול לחם לפני ה' ". ופירש"י: "כהן גדול נשיא הוא, ומחשיבותו יהא רשאי לאכול בשר ולחם קדשים באותו שער… ואין דרכו לישב ולאכול עם שאר הכהנים בלשכות", ע"כ. וכן כתב במשכני עליון (דף קפ"ב): "ולא יבוא בו רק הכהן הגדול שמקומו לדרום הוא" [דהיינו שהכהן גדול יושב לאכול בפישפש שלצד ההיכל], ע"כ [ציור 456-457]. ויש להבין בדברי רש"י שכתב "ואין דרכו לישב עם שאר הכהנים בלשכות", האם כוונתו שגם לכהנים ההדיוטות מותר לשבת בלשכות, רק שאין דרכו של כ"ג לישב עמם, או שהישיבה מתייחסת רק לכ"ג ואין דרכו של כ"ג לישב ולאכול עם שאר הכהנים ביחד איתם, אבל הם אוכלים בעמידה.
מכל מקום דינם של הלשכות העליונות בבית שלישי לא פורש דיו, וישנו ספק נוסף אם מותר יהיה לכהן הדיוט לשבת שם ולאכול. וביחד ישנם שלושה ספקות. ספק ראשון – אם מותר לשבת בשעת אכילה בחצר הפנימית, ספק שני – האם בלשכות מותר לאכול בישיבה, וספק שלישי – מה דינן של הלשכות העליונות בבית שלישי. ואף א"נ שהספק השני והשלישי חדא ספיקא היא – עדיין יש לנו ספק ספיקא בנידון דידן, וספק ספיקא מדאורייתא לקולא [וה' יזכנו לכוין לאמת]. [ציור 455]
(23 – המשך) עבודת הכהנים
אכילת כהן גדול בישיבה לצד ההיכל
כאמור לפי פירוש רש"י (פרק מ"ד פס' ג') ומשכני עליון (דף קפ"ב) כמובא לעיל, רק הכהן הגדול יבוא וישב בתוך הפישפש הדרומי שלצד שער ההיכל, ויאכל מקדש הקדשים. [ציור 456-457]
וכן מצאנו ישיבה בהיכל אצל כהן גדול, כמו שכתוב (שמואל א', א' ט'): "ותקם חנה אחרי אכלה בשלֹה ואחרי שתה ועלי הכהן יושב על הכסא על מזוזת היכל ה' ". ופירשו רש"י והרד"ק בשם חז"ל שעלי הכהן נתמנה באותו יום לכהן גדול.
והתוס' בסוטה (מ' ע"ב בד"ה והאמר מר) כתבו שיש מחלוקת בדברי רבותינו אם יש ישיבה למלכי בית דוד בעזרה, וכתבו התוס' ולמי יש ישיבה בעזרה ובהיכל ? הוי אומר לכהן גדול, שנאמר: "ועלי הכהן יושב על הכסא". והקשה שם הר"י בתוס' שאם יש לכ"ג ישיבה בעזרה, מה מקשה שם הגמרא כיצד ישב הכ"ג ביו"כ בעזרה בבית שני לפני קריאת התורה לעם, עכת"ד.
וכן יהיה קשה לפי זה לפירוש רש"י והרמח"ל, שבספר יחזקאל מדובר בכהן גדול שישב בבית שלישי בפשפש הדרומי לצד ההיכל לאכול, והרי אין ישיבה בעזרה גם לכהן גדול?. *ואפשר אולי לתרץ שלשיטת רש"י והרמח"ל מותר לכ"ג לשבת לצד ההיכל בשעת אכילה בלבד, כמו שכתוב אצל עלי, וכמו שמוזכר לעתיד בבית שלישי, ואלו בגמרא בסוטה מדובר ביום הכפורים, ולכן לא ניתן לתרץ שם שמדובר בשעת אכילה, ולכן מקשה שם הגמרא כיצד ישב הכ"ג בעזרה ביום כפורים, *וכן אפשר אולי לתרץ עפ"י דברי רש"י והרמח"ל שעלי שהיה כהן גדול ישב לצד ההיכל [שלמעשה זה כמו בפשפש הדרומי שלצד ההיכל בבית שלישי] משום שאכל מקדשי קדשים, ורק בשעת אכילה מותר לכ"ג לשבת כמו שמוזכר בנביא יחזקאל, וכן אפשר אולי לדייק זאת מהכתוב: "ותקם חנה אחרי אכלה וכו' ועלי הכהן יושב" וכו', ופירש רש"י שם עפ"י דרשת חז"ל (כתובות ס"ה ע"א) שהיא לא אכלה אבל אחרים אכלו (ועיין שם בתוס'). ולפי זה י"ל שאחרים שאכלו מדובר על אכילת עלי מקדשי הקדשים ולכן ישב לצד ההיכל. ולענין הקושיה השניה של הר"י בתוס' (סוטה מ' ע"ב) איך קדשו הכהנים רגליהם בעזרה, ומשמע שזה בישיבה כמובא בזבחים (י"ט ע"ב), תירץ המהרש"א בסוטה שם שמדובר ע"י סמיכה. ואלו הרמב"ם פסק (הל' ביאת המקדש פ"ה הט"ז) שקידוש הרגלים של הכהנים במקדש אינו בישיבה כמובא לעיל (ד"ה ובעניין אכילת קדשי קדשים פסק הרמב"ם וכו').
זמן אכילת קדשי קדשים
קדשי קדשים שהם: חטאת, אשם, שלמי צבור, ושיירי מנחות, נאכלים ליום ולילה שנאמר: "ביום קרבנו יאכל". ומן התורה הם נאכלים עד עמוד השחר, וכדי להרחיק מן העבירה אמרו חז"ל שאין נאכלים, אלא עד חצות הלילה (ברכות ב' ע"א, הרמב"ם הל' מעשה הקרבנות פ"ד ה"ז ה"ח).
זמן הקרבת הקרבנות וזריקת הדם
זמן זריקת הדם על קרנות המזבח ביום בלבד שנאמר: "ביום צוותו את בני ישראל להקריב את קרבניהם", ביום ולא בלילה. לפיכך שוחטין זבחים ביום וזורקין הדם ביום, וכיון ששקעה החמה נפסל.
זבחים שנזרק דמם ביום, מקטירין אמוריהן בלילה עד שיעלה עמוד השחר. וכדי להרחיק מן הפשיעה, אמרו חז"ל אין מקטירין האימורים ואיברי העולה אלא עד חצות (ברכות ב' ע"א). ואע"פ שמותר להקטיר אימורים ואיברים בלילה, אין מאחרים אותם לדעת, אלא משתדלין להקטיר הכל ביום (רמב"ם הלכות מעשה הקרבנות פ"ד הלכה א'-ג').
מקום אכילת קדשי קדשים מהתורה
וכן שנינו במשנה בזבחים (נ"ב ע"ב, נ"ג ע"א): חטאות הצבור והיחיד… ונאכלין לפנים מן הקלעים, לזכרי כהונה בכל מאכל ליום ולילה עד חצות.
ופירש"י: "לפי שבמשכן היו הקלעים היקף לחצר אהל מועד, ובמקום הקלעים היתה חומת העזרה בבית עולמים [בית ראשון, שני. ובבית שלישי היא נקראת החצר הפנימית], ובחטאת כתוב (ויקרא ו' י"ט): "במקום קדוש תאכל בחצר אוהל מועד", ע"כ דברי רש"י הקדוש [ישנם שני פס' דומים: בפס' ט', וי"ט]. ועל שאר קדשי הקדשים לומדת הגמרא בזבחים (נ"ד ע"ב): "זבחי שלמי צבור ואשמות.. ונאכלין לפנים מן הקלעים".
(ושם בגמרא נ"ד ע"א): וזבחי שלמי צבור סמך אותם הכתוב לחטאת שכתוב (ויקרא כ"ג ט'): "ועשיתם שעיר עזים אחד לחטאת, ושני כבשים בני שנה לזבח שלמים", לומר לך שדינם כחטאת שאינם נאכלים אלא לפנים מן הקלעים, ולזכרי כהונה [שהן קדשי קדשים]. ובאשם כתוב (ויקרא ז' ו'): "כל זכר בכהנים יאכלנו במקום קדוש יאכל, קדש קדשים הוא" (מפרשים בזבחים פ"ה מ"ה).
וכן פסק הרמב"ם (הלכות מעשה הקרבנות פ"י ה"ג): "אין חטאת ואשם ושיירי מנחות נאכלין אלא לזכרי כהונה בעזרה, ואם נאכלו בהיכל נאכלו שנאמר: "לכל מנחתם ולכל חטאתם ולכל אשמם בקדש הקדשים תאכלנו, כל זכר יאכל אותו". וכן שלמי צבור [שני כבשי עצרת], הרי הן כחטאת וכאשם". [וכן פסק שם פ"ז ה"א בענין החטאת, ובפ"ט ה"א בענין האשם].
בשר שיצא מחוץ לקדש פסול: וכן שנינו בזבחים (פ"ב ע"ב): "בשר היוצא לחוץ פסול… וכיון שיצא בשר חוץ למחיצתו נאסר [קדשי קדשים שיצאו מחוץ לעזרה ובבית ג' זה החצר הפנימית, וקדשים קלים שיצאו מחוץ לירושלים נפסלים], שנאמר בשמות (כ"ב ל'): "ובשר בשדה טרפה לא תאכלו".
וכן שנינו בפסחים (פ"ה ע"ב): "אבר [מקרבן פסח] שיצא מקצתו [חוץ למחיצתו בליל פסח, או שיצא בערב פסח חוץ לחומת ירושלים] – חותך [אותו חלק שיצא וזורקו]. ובמוקדשין [שאר קדשים שיצאו מחוץ למחיצתם] – קוצץ בקופיץ" [סכין גדולה] (מפרשים במשניות פסחים פ"ז מי"ב).
וכן פסק הרמב"ם (הלכות מעשה הקרבנות פי"א ה"ו): "בשר קדשי קדשים שיצא חוץ לחומת העזרה, ובשר קדשים קלים שיצא חוץ לחומת ירושלים, נפסל ונאסר לעולם, ואע"פ שחזר למקומו אסור לאוכלו, והאוכל ממנו כזית לוקה שנאמר (שמות כ"ב ל'): "ובשר בשדה טריפה לא תאכלו", כיון שיצא בשר חוץ למחיצתו נעשה כטריפה.
ובהלכה ה': "כל האוכל כזית מבשר קדשי קדשים חוץ לעזרה לוקה שנאמר: "לא תוכל לאכול בשעריך מעשר דגנך תירשך ויצהרך ובכורות בקרך וצאנך", מפי השמועה למדו שזו אזהרה לאוכל מבשר חטאות ואשמות חוץ לעזרה. והוא הדין לאוכל קדשים קלים חוץ לירושלים שהוא לוקה, שחומת ירושלים לקדשים קלים, כחומת העזרה לקדשי קדשים, ואחד בשר חטאת ואשם או שיירי מנחות".
[סה] לצאת לחצר החיצונה
כתוב בנביא (פס' י"ד): "בבאם הכהנים ולא יצאו מהקדש אל החצר החיצונה" וכו'. באיזה חצר מדובר, האם כפשוטו בחצר החיצונה, או בעזרת ישראל כמו שפירשו הרד"ק ומצו"ד. מרש"י משמע שמדובר כפשוטו בחצר החיצונה, וזה נלמד מכך שרש"י לא מצא צורך להסביר במה מדובר, משמע שסובר כפשט הכתוב בחצר החיצונה. שכן לקמן כתוב בנביא (מ"ד י"ט): "ובצאתם אל החצר החיצונה אל החצר החיצונה" וכו', ושם כן פירש רש"י שלא מדובר כפשוטו בחצר החיצונה, אלא מדובר בעזרת ישראל, ולכן כתוב פעמיים: "אל החצר החיצונה", פעם מדובר על החצר הפנימית שהיא חיצונה לבית, ופעם שניה מדובר בעזרת ישראל שהיא חיצונה לחצר הפנימית, ע"כ תמצית דבריו, ואלו אצלנו כתוב רק פעם אחת "החצר החיצונה", ע"כ משמע שמדובר כפשוטו בחצר החיצונה.
[סו] העם בחצר החיצונה טהורים
ג' מחנות קדושה בבית ג'
כנגד ג' מחנות שבמדבר וכן כתב הרמב"ם (הלכות בית הבחירה פ"ז הי"א): שלש מחנות היו במדבר: א. מחנה ישראל. ב. מחנה לויה, שנאמר בו: "וסביב למשכן יחנו" (במדבר א' ג'). [והכהנים כאן נקראים בכלל הלויים] ג. מחנה שכינה, והוא מפתח חצר אהל מועד ולפנים. [ציור 458]
וכנגדן לדורות [בא"י] בבית שני
א. מפתח ירושלים עד הר הבית – כמחנה ישראל.
ב. ומפתח הר הבית עד פתח העזרה שהוא שער נקנור – כנגד מחנה לויה.
ג. ומפתח העזרה ולפנים – מחנה שכינה. והחיל ועזרת נשים מעלה יתירה בבית עולמים, עכת"ד.
וכנגדן בית שלישי
א. כל ירושלים עד הר הבית [כולל את מגורי הלויים והכהנים שסביב להר הבית] – כמחנה ישראל. [ציור 459]
ב. ומפתח הר הבית עד אילי האולם של שלושת שערי החצר הפנימית, [כולל בתוכו החצר החיצונית וכן אחת עשרה האמה שאחורי הבית והלשכות] – כנגד מחנה לויה. [ציור 460]
ג. מפתח אילי האולם של שלושת שערי החצר הפנימית ולפנים [כולל בית המקדש והלשכות העליונות] – מחנה שכינה. [ציור 461]
למי מותר להכנס לחצר החיצונה?
ברמב"ם (שם מהלכה י"ג – כ"ב): וכן במס' כלים (פרק א' משניות ו'-ט'): עשר קדושות הן בארץ ישראל וזו למעלה מזו… בעיירות מוקפות חומה אסור מצורע להיות וכו'.
ירושלים [כנגד מחנה ישראל] – מקודשת משאר העיירות המוקפות חומה, שאוכלין (שם) קדשים קלים ומעשר שני לפנים מהחומה של ירושלים.
הר הבית [כנגד מחנה לויה] – מקודש ממנה, שאין זבין וזבות נדות ויולדות נכנסין לשם. ומותר להכניס המת, וכן טמא מת להר הבית.
החיל – מקודש ממנה, שאין גויים וטמא מת נכנסין [אסור מדרבנן], וכן אסור שבועלי נדה יכנסו לשם.
עזרת נשים [היא החצר החיצונית בבית ג'] – מקודשת מן החיל, שאין טבול יום נכנס לשם. ואסור זה מדבריהם [מדרבנן], אבל מן התורה מותר לטבול יום להכנס לשם. וטמא מת שנכנס לעזרת נשים אינו חייב חטאת, עכת"ד.
הרי שמדרבנן אסור להכנס לחצר החיצונית: גויים, טמא מת, וטבול יום [אדם שהיה טמא וטבל והביא קרבן, וצריך שבשקיעה יטהר לגמרי כדי לאכול קדשים, אבל לגבי נגיעה בקדשים, כבר אחרי שטבל מותר לו לגעת. וכן היה מותר לו להכנס לחצר החיצונה, וחז"ל גזרו עליו שאסור לו להכנס עד שקיעת החמה]. וכן כל שאר הטמאים, אסורים להכנס לחצר החיצונה מדאורייתא. [שהם זב, זבה, נדה, יולדת, ובועל נדה, וכן מצורעים].
עזרת ישראל – [כנגד מחנה שכינה והיא החצר הפנימית בבית ג'].
עזרת ישראל מקודשת מעזרת נשים, שאין מחוסר כפורים נכנס לשם, וטמא שנכנס חייב מיתה [מחוסר כפורים זה טמא שטבל ונטהר, וצריך להביא קרבן שרק אז מתכפר לו לגמרי, ועד שלא יקריב נקרא מחוסר כפורים], עכת"ד.
הרי שלעזרת נשים שהיא החצר החיצונה מותר רק לטהורים בלבד להכנס, ובכל זאת אסור לכהנים שבגדיהם יגעו בעם הנמצא שם, ויבואר הטעם לקמן סוף הערה סז.
[סז] טומאת מדרס
וכן איתא במשנה בחגיגה (פ"ב מ"ז): בגדי עם הארץ מדרס לפרושין, בגדי פרושין מדרס לאוכלי תרומה, בגדי אוכלי תרומה מדרס לקדש, בגדי קדש מדרס לחטאת. יוסף בן יועזר היה חסיד שבכהונה, והיתה מטפחתו מדרס לקדש. יוחנן בן גדגדה היה אוכל על טהרת הקדש כל ימיו, והיתה מטפחתו מדרס לחטאת, ע"כ.
פירוש: כתוב בתורה (ויקרא ט"ו ד') "המשכב אשר ישכב עליו הזב יטמא, וכל הכלי אשר ישב עליו יטמא" (ושם בפס' ט'): "וכל המרכב אשר ירכב עליו הזב יטמא". הזב הוא אב הטומאה, והוא מטמא כלים שמיוחדים לשכיבה או לרכיבה, ועושה גם אותם אב הטומאה, לטמא אדם וכלים, בחמשה דרכים: 1. עומד. 2. יושב. 3. שוכב. 4. נתלה. 5. נשען (משנה זבים פ"ב מ"ד).
השם הכולל לחמשה דרכים אלו שהוא מטמא נקרא "מדרס". על כן בגדי עם הארץ, שאינו נזהר בדיני טומאה וטהרה, מטמאים טומאת מדרס, לאוכלין את חוליהן בטהרה, שאם נגעו בבגדי עם הארץ כאלו נגעו במדרס הזב שהוא אב הטומאה. וכן בגדי אוכלי תרומה [בגדי כהנים שאוכלים תרומה] מדרס לקדש – לאוכלי קדשים.
והטעם הוא שאין שמירתם של אלו הקלים, נקראת שמירה אצל החמורים מהם, והרי הם לגבי החמורים כאילו לא נשמרו. ומתוך כך גזרו בבגדיהם, שמא ישבה אשתו נדה עליהם, והרי הם מדרס הנדה (רש"י).
ויוחנן בן גודגדא היה אוכל חוליו בטהרה הנוהגת בקדשים, שכל ימיו היה שומר חולין מכל טומאה המטמאה קדשים, ובכל זאת היה בגדו מטמא אוכלי קדש, משום שחולין שנעשו על טהרת הקדש אינם כקדש לכל דבר (לפי המפרשים).
וכן אצלנו: העם ובגדיהם מדרס [מטמאים] לבגדי הכהנים שהם קדש, למרות שמותרין להכנס לחצר החיצונה רק טהורים בלבד.
(24) ספק טומאה
עמי הארץ בחזקת טהורים ברגלים בלבד
חז"ל העמידו את עמי הארץ בחזקת טהורים בג' הרגלים [חג פסח, שבועות, סוכות] לענין קדשים, שכן הכל מטהרים עצמם ועולים לבית המקדש, לאכול מקורבנות קדשים קלים [שלמים, חגיגה, שמחה, קרבן פסח ועוד]. אבל אחר הרגל חששו לטומאתם שוב, וכן לגבי כלי המקדש גם ברגלים עצמם חששו לטומאתם.
וכן שנינו בחגיגה (כ"ו ע"א) משנה: הגבאים שנכנסו לתוך הבית, וכן הגנבים שהחזירו את הכלים, נאמנין לומר לא נגענו [בתוך כלי קדש, ולכן הכלי בחזקת טהרה], ובירושלים נאמנין על הקדש, ובשעת הרגל אף על התרומה. גמרא: תנא, נאמנין על כלי חרס גסין לקדש. וכל כך למה? שאין עושין כבשונות בירושלים. [שאין להכין בירושלים כלי חרס, שצריך לכך לעשות כבשונות, ואין עושין בירושלים כבשונות מפני העשן, ואין גוזרים על הצבור גזרה שאינם יכולים לעמוד בה, שכן לא מצוי בה כלי חרס רבים, ויש צורך בכלי חרס גדולים וקטנים רבים לקדשים ולכן הכלים בחזקת טהרה].
ובשעת הרגל [נאמן עם הארץ] אף על התרומה: מנהני מילי? [שנאמן עם הארץ אם נגע בתרומה בחג, שלא ישקר אם הוא נטמא], אמר ר' יהושע בן לוי דאמר קרא (שופטים כ'): "ויאסף כל איש ישראל אל העיר כאיש אחד חברים" – הכתוב עשאן כולם חברים. רש"י: ורגל שעת אסיפה הוא. [חברים פרושו תלמידי חכמים, שברגל נחשבים לענין זה גם עמי הארץ כתלמידי חכמים, ומאמינים להם כשאומרים בחג שהם טהורים].
משנה: הפותח את חביתו [חבר זה ת"ח שפתח חבית למכור יין ברגל בירושלים, וכל הבא נוגע בידו, הרי בחג עם הארץ נאמן שהוא טהור], …וחכמים אומרים לא יגמור. רש"י: אחר הרגל לא ימשיך למכור מאותן חביות, כי חוששים שמא היו עמי הארץ טמאים, וטמאו את היין במגעם, ומה שהתירו חז"ל ברגל, שיגעו בחבית, לא שטהרת עמי הארץ טהרה ברורה, אלא היא בחזקת טהרה, שכן הם באים ברגלים לאכול קדשים קלים, ולשם כך מטהרים את עצמם. ותקנת חז"ל היא לחג בלבד, ואחר הרגל חוששים לטומאה למפרע.
משנה: משעבר הרגל מעבירין על טהרת העזרה.
רש"י: מעבירין את הכלים ממקומם להטבילן ולטהר את העזרה מטומאת עם הארץ שנגעו בה ברגל, אע"פ שעשאם הכתוב חברים ברגל, לא מפני שטהורין הן, הלכך לאחר הרגל מגען טמא למפרע.
משנה: ואומרים להם הזהרו שלא תגעו בשולחן. רש"י: בחג אומרים לכהנים עמי הארץ [שמותר לכהן להכנס להיכל] הזהרו שלא תגעו בשולחן, שאסור להזיזו ממקומו [שמא הכהן טמא ויטמא השולחן] שנאמר בשולחן (שמות כ"ה): "לחם פנים לפני תמיד", [ואי אפשר לקחת השולחן לטבילה אחר החג, כי צריך להיות תמיד בהיכל].
[*לכאורה יש לשאול מדוע לא עשו שולחן נוסף של לחם הפנים, להחלפה בעת הצורך, כמו שמצינו שבבית ראשון עשה שלמה המלך עשרה שולחנות נוספים? *ואפשר שמדובר על בית שני שמצבם הכספי היה דחוק , או שהחשש היה גם על הלחם עצמו שלא יטמא, שכן הוא צריך להיות תמיד לפני ה', ובמשנה מדובר על השולחן וכל שכן על הלחם עצמו שלא יטמא, ולכן לא עשו עוד שולחן].
וכן פסק הרמב"ם (בחלק טהרה בהלכות מטמאי משכב ומושב פרק י"א הלכה ט' – י"א): הלכה ט': טומאת עמי הארץ ברגל כטהורה היא חשובה, שכל ישראל חברים הן ברגלים, וכליהן כולם, ואוכליהם ומשקיהן. שהכל מטהרין עצמן ועולים לרגל, לפיכך הן נאמנים כל ימות הרגל בין על קדש, בין על התרומה. משעבר הרגל חוזרין לטומאתן.
הלכה י': הפותח חביתו ברגל… אחר הרגל החבית בחזקת טומאה, שהרי נגעו בו עמי הארץ.. שאינה בחזקת טהורה החבית אלא בימי הרגל בלבד.
הלכה י"א: אחר הרגל במוצאי יו"ט היו מטבילין את כל הכלים שהיו במקדש מפני שנגעו בהן עמי הארץ ברגל בשעת החג, לפיכך היו אומרים להן, אל תגעו בשולחן בשעה שמראין אותו לעולי רגלים כדי שלא יטמא במגע אחר הרגל, ונמצא צריך טבילה והערב שמש, ונאמר בלחם הפנים (שמות כ"ה) "לפני תמיד". וכל הכלים היו טעונים טבילה והערב שמש חוץ ממזבח הזהב ומזבח הנחושת [העולה], מפני שציפוייהן כבטלין לגביהן, ע"כ.
סכום
מהאמור לעיל ובהערות [סד,סה], הרי שבגדי עם הארץ הם בחזקת ספק טומאה ואסור להביא קדשים [בגדי הקדש] לידי טומאה או ספק טומאה, ע"כ יורידו הכהנים בגדי הקודש וילבשו בגדי חול ויקרבו לעם.
*וכבר למדנו שלעתיד בבית שלישי יחמירו יותר בכל חשש של אסור, ויהיו הרחקות וזהירות יותר גדולה בקדושה וטהרה מבעבר. [וכן לעתיד הלכה תהיה כבית שמאי שמחמירין יותר בדרך כלל].