בית המקדש השני
מסכת מידות – פרק ג'
משנה ו' – הכיור ו12 מעלות אל הבית
הַכִּיּוֹר הָיָה בֵּין הָאוּלָם וְלַמִּזְבֵּחַ, וּמָשׁוּךְ כְּלַפֵּי הַדָּרוֹם (א) [ציור 24א]. בֵּין הָאוּלָם וְלַמִּזְבֵּחַ שְׁתַּיִם וְעֶשְֹרִים אַמָּה [ציור 24ב], וּשְׁתֵּים עֶשְֹרֵה מַעֲלוֹת הָיוּ שָׁם [ציור 24ג], רוּם מַעֲלָה חֲצִי אַמָּה (ב), וְשִׁלְחָהּ (ג) אַמָּה [ציור 25]. אַמָּה, אַמָּה, וְרוֹבֵד שָׁלשׁ, וְאַמָּה, אַמָּה, וְרוֹבֵד שָׁלשׁ. וְהָעֶלְיוֹנָה – אַמָּה, אַמָּה, וְרוֹבֵד אַרְבַּע. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר: הָעֶלְיוֹנָה – אַמָּה, אַמָּה, וְרוֹבֵד חָמֵשׁ.
רבי עובדיה מברטנורה
הכי גרסינן, רום מעלה חצי אמה ושלחה אמה, אמה אמה ורובד שלוש, אמה אמה ורובד שלוש, העליונה אמה אמה ורובד ארבע. רבי יהודה אומר העליונה אמה אמה ורובד חמש. כך כתב רבי ברוך שמצא בנוסחאות ישנות מדוייקות. והכי פירושה, רום, גובה המעלה, חצי אמה. כמו שהיו כולן.
ושלחה. דהיינו משך רוחב המעלה, שזהו מדרך הרגל, היה אמה. ומעלה שניה ושלישית, כל אחת היה שלחה אמה, והיינו אמה אמה דקתני.
ורובד שלוש. מעלה רביעית היה רחבה שלוש אמות. ורובד דקתני, היינו שורה של רצפה, כמו מוקף רובדים של אבן, על הרובד הרביעי שבעזרה. לפי שהרצפה היתה רחבה בלא מעלה, ומשום הכי לא אמר שלחה שלוש, אלא רובד שלוש, כלומר שורת הרצפה. ואמה אמה. כלומר מעלה חמישית וששית, כל אחת היה שלחה אמה. ורובד שלוש. ומעלה שביעית היה רחבה שלוש אמות. העליונה אמה אמה ורובד ארבע. פירוש, המעלה העליונה שהיא המעלה של שתים עשרה לאחר ארבע מעלות שהיה לכל אחת אמה, המעלה העליונה היתה רחבה ארבע אמות עד האולם. נמצאו כל המעלות תשע עשרה אמות מן הראשונה עד האולם. ושלוש אמות רוחב של רצפה חלקה היה מן המזבח עד תחילת המעלות, הרי עשרים ושתים אמות בין האולם ולמזבח. רבי יהודה אומר העליונה רובד חמש. עד האולם. דסבר לסוף שתי אמות של מזבח מתחילות המעלות.
א) משוך כלפי הדרום. שלא היה עומד באמצע בינתים אלא כבין האולם ולמזבח:
ב) רום מעלה חצי אמה. הרי ו' אמות גובה לי"ב מעלות:
ג) ושלחה. משך שלה כלפי האולם אמה אמה ורובד שלש כשעלה אמה אמה בשלח שתי מעלות היתה אמה שלישית חלוקה ברובד שלש אמות רחב שוה הרי חמש אמות בשלשה מעלות אמה אמה ורובד שלש שלש כן עשה בשלשה מעלות אחרות שהן חמש אמות הרי עשר אמות והעליונה היתה אמה אמה ורובד ארבע שהן שש אמות הרי ששה עשר אמות העלאה ושש אמות של רום חצי אמה לשנים עשר מעלות הרי עשרים ושתים אמות אין הדבר מכוון לי שכן רום המעלה אינו מאריך במדה כלל ורובד חמש רצפה חלקה ה' אמות היה בעליונה שאצל אולם ולרבי יהודה [*נ"א בג'] כ"ג אמות היו וא"א לומר כן שלא להותיר סכום המדה אף רבינו לא עמד במדה זו: