בית המקדש השלישי

בית המקדש השלישי

העיקר להחזיר את
הכבוד לשרשו – לקב"ה
(עפ"י ליקו"מ יד)

העיקר להחזיר את הכבוד

לשרשו – לקב"ה (ע"פ ליקו"מ יד)

העיקר להחזיר את הכבוד לשרשו – לקב"ה (ליקו"מ יד)

לשכנו תדרשו ספר שלישי

חלק שניו – גבהי קרקע בית המקדש

גובה א – אבן השתיה

גבהי בית המקדש השלישי - ודרגות קדושתם

בִּרְצוֹת ה' יָחוּל שִׁנּוּי טוֹפּוֹגְרָפִי בִּירוּשָׁלַיִם, כַּמְבֹאָר בִּיחֶזְקֵאל (לח כ) וּבִזְכַרְיָה (יד ד), וְאָז יִגְדַּל הָהָר מְאֹד וּבְרֹאשׁוֹ שֶׁבַּצָּפוֹן יִהְיֶה בֵּית הַמִּקְדָּשׁ שֶׁבְּהַר הַבַּיִת וְלִצְדָדָיו יָגוּרוּ הַכֹּהֲנִים וְאַחֲרָיו בַּדָּרוֹם הַלְוִיִּם, וְרַק לְמַרְגְּלוֹת הָהָר תִּהְיֶה הָעִיר יְרוּשָׁלַיִם הֵיכָן שֶׁכַּיּוֹם נִמְצָא יָם הַמֶּלַח, בְּמֶרְחָק שֶׁל כְּ-43 ק"מ בְּעֵרֶךְ מִמְּקוֹמָהּ הַיּוֹם. [ציור 1] [ציור 2]

כָּאָמוּר הַר הַבַּיִת הוֹלֵךְ וּמְשַׁפֵּעַ מִלְּמַטָּה בַּמִּזְרָח עַד לְמַעְלָה בַּמַּעֲרָב [ציור 3 א], כַּאֲשֶׁר הַמָּקוֹם הַגָּבוֹהַּ בְּיוֹתֵר בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ הוּא אֶבֶן הַשְּׁתִיָּה:

ציור 1    לֶעָתִיד בֵּית הַמִּקְדָּשׁ יִהְיֶה בְּרֹאשׁ הֶהָרִים, וְהָעִיר יְרוּשָׁלַיִם בִּדְרוֹמוֹ לְמַרְגְּלוֹת יָם הַמֶּלַח.
ציור 2 לְמַרְגְּלוֹת הָהָר תִּהְיֶה הָעִיר יְרוּשָׁלַיִם הֵיכָן שֶׁכַּיּוֹם נִמְצָא יָם הַמֶּלַח, בְּמֶרְחָק שֶׁל כְּ-43 ק"מ בְּעֵרֶךְ מִמְּקוֹמָהּ הַיּוֹם.
ציור 3  הַר הַבַּיִת הוֹלֵךְ וּמְשַׁפֵּעַ מִלְּמַטָּה בַּמִּזְרָח עַד לְמַעְלָה בַּמַּעֲרָב.

גֹּבַהּ א' – אֶבֶן הַשְּׁתִיָּה

"אֶבֶן הַשְּׁתִיָּה" [א] בְּקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים וְהִיא גְּבוֹהָה בְּשָׁלֹשׁ אֶצְבָּעוֹת שֶׁזֶּה כְּשִׁשָּׁה ס"מ בְּעֵרֶךְ מִשְּׁאָר הַבַּיִת [ציור 5]. וְדַרְגָּתָם בַּקֹּדֶשׁ רְאֵה בְּהַשְׁלָמַת שָׁרָת (1)

גָּבְהֵי בַּיִת שְׁלִישִׁי

[א] "אֶבֶן – הַשְּׁתִיָּה" שֶׁבְּקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים

מַה הִיא אֶבֶן הַשְּׁתִיָּה? [ציור 4] הַמָּקוֹר וְהַשֹּׁרֶשׁ שֶׁל "אֶבֶן הַשְּׁתִיָּה" הוּא בְּבִינָה דַּאֲצִילוּת, שָׁם זֶה כֻּלּוֹ רַק רוּחָנִי.

כְּשֶׁבָּרָא הַבּוֹרֵא אֶת עוֹלָמֵנוּ שָׁתַל תְּחִלָּה אֶת הָאֶבֶן בְּצוּרָה גַּשְׁמִית, וְהָאֶבֶן הִיא עַד תַּחְתִּית עֹמֶק תְּהוֹם הָאָרֶץ, וְעָלָיו כָּל הָעוֹלָם הִמְשִׁיךְ לְהִבָּנוֹת, כְּמוֹ שֶׁהַבִּינָה שֶׁבַּאֲצִילוּת הִיא הַמָּקוֹר לְכָל עוֹלָמוֹת אַבִּי"עַ.

וְרֹאשׁוֹ בּוֹלֵט מְעַט בְּקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים כְּשָׁלֹשׁ אֶצְבָּעוֹת, שֶׁזֶּה בְּעֵרֶךְ כְּשִׁשָּׁה ס"מ. [ציור 5]

מָה גֹּדֶל רֹחַב בְּלִיטָתָהּ שֶׁל אֶבֶן הַשְּׁתִיָּה בְּדִיּוּק לֹא יָדוּעַ, אֲבָל לְפִי דֵּעוֹת הַמְפָרְשִׁים שֶׁהִיא בּוֹלֶטֶת לִפְנֵי אֲרוֹן הַבְּרִית, וְכֵן לַיֵּשׁ סוֹבְרִים שֶׁבָּלְטָה מֵאֲחוֹרֵי אֲרוֹן הַבְּרִית, לָכֵן נִתָּן לְהָבִין שֶׁהִיא גְּדוֹלָה.

לְאוֹר כָּל הַנָּ"ל, אֶבֶן הַשְּׁתִיָּה בְּקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים גְּבוֹהָה מֵהַהֵיכָל בְּשָׁלֹשׁ אֶצְבָּעוֹת, וּמְקוֹמָהּ בְּקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים לֹא פֹּרַשׁ בְּדִיּוּק, וְיֵשׁ כַּמָּה שִׁטּוֹת בָּזֶה:

המשך >

ציור 4   אֶבֶן הַשְּׁתִיָּה
ציור 5    אֶבֶן הַשְּׁתִיָּה גְּבוֹהָה כְּשָׁלוֹשׁ אֶצְבָּעוֹת, שֶׁהֵם כְּשִׁשָּׁה ס"מ, מֵעַל קַרְקַע קֹדֶשׁ הַקָּדָשִׁים.

> המשך

[א] "אֶבֶן – הַשְּׁתִיָּה" שֶׁבְּקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים

בְּמִדְרַשׁ תַּנְחוּמָא (קדושים י) מוּבָא: "הַהֵיכָל [קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים] בְּאֶמְצַע בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, וְהָאָרוֹן בְּאֶמְצַע הַהֵיכָל [קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים], וְאֶבֶן שְׁתִיָּה לִפְנֵי הָאָרוֹן שֶׁמִּמֶּנָּה נִשְׁתַּת הָעוֹלָם", עכ"ל. מַשְׁמַע שֶׁבָּא לְהַסְבִּיר שֶׁהָיְתָה הָאֶבֶן נִרְאֵית מִלִּפְנֵי הָאָרוֹן, בְּנוֹסָף לְכָךְ שֶׁהָיְתָה בַּמָּקוֹם שֶׁאֲרוֹן הַבְּרִית עָמַד, דְּהַיְנוּ שֶׁבָּלְטָה לַמִּזְרָח. [ציור 6]

לְדַעַת הָרַמְבַּ"ם (בית הבחירה ד א): אֶבֶן הַשְּׁתִיָּה בְּמַעֲרַב קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים. [ציור 7]

וְאִלּוּ הַתּוֹסְפוֹת יוֹם טוֹב פֵּרֵשׁ (יוֹמָא ה ב) שֶׁהָאֶבֶן בְּמֶרְכַּז קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים. [ציור 8]

וְהַרְמַח"ל כָּתַב רַק בְּמִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן (קנ): "וְכֵן הָיְתָה הָאֶבֶן הַזֹּאת בָּעוֹלָם הַזֶּה לְמַטָּה "בִּמְקוֹם" קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים וְכוּ׳ כִּי זֹאת הָאֶבֶן בְּלֵב הָעוֹלָם עוֹמֶדֶת, (קסז) אֲרוֹן הָעֵדוּת וְכוּ׳ וְהוּא עוֹמֵד עַל אֶבֶן הַשְּׁתִיָּה". עכ"ל. מִדִּבְרֵי הַמְפָרְשִׁים מְבִינִים שֶׁהָאֶבֶן גְּדוֹלָה וְלָכֵן בָּלְטָה: בְּמִזְרַח, בְּמֶרְכַּז וּבְמַעֲרַב קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים. [ציור 9]

וְכֵן מַשְׁמַע מֵהַזֹּהַר שֶׁהִיא גְּדוֹלָה בִּבְלִיטָתָהּ מֵעַל הָאָרֶץ.

הַדֵּעָה הָרוֹוַחַת הִיא שֶׁאֶבֶן הַשְּׁתִיָּה נִמְצֵאת בְּמִסְגַּד אֶל אַקְצָ׳ה, וְאָכֵן הָאֶבֶן שָׁם הִיא גְּדוֹלָה מְאֹד, כְּמוֹ שֶׁנִּרְאֶה מֵהַתְּמוּנוֹת שֶׁצִּלְּמוּ שָׁם. [ציור 4]

המשך >

ציור 6  דַּעַת מִדְרַשׁ תַּנְחוּמָא שֶׁאֶבֶן הַשְּׁתִיָּה בּוֹלֶטֶת מִזְרָחָהּ וְהָאָרוֹן עָלֶיהָ
ציור 7  לְדַעַת הָרַמְבַּ"ם אֶבֶן הַשְּׁתִיָּה בְּמַעֲרַב קה"ק וְהָאָרוֹן עָלֶיהָ
ציור 8  לְדַעַת הֲתוֹסְפוֹת יוֹם טוֹב אֶבֶן הַשְּׁתִיָּה בְּמֶרְכַּז קה"ק וְהָאָרוֹן עָלֶיהָ
ציור 9    לְדַעַת הָרַמְחַ"ל וְהַמְפָרְשִׁים אֶבֶן הַשְּׁתִיָּה גְּדוֹלָה וְלָכֵן בָּלְטָה גַּם לַמִּזְרָח וְגַם לַמַּעֲרָב וַאֲרוֹן הַקֹּדֶשׁ עָלֶיהָ.

> המשך

[א] "אֶבֶן – הַשְּׁתִיָּה" שֶׁבְּקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים

אֲבָל לֹא בָּרוּר כַּמָּה רֹחַב מֵאֶבֶן הַשְּׁתִיָּה יַשְׁאִיר בּוֹלֵט לֶעָתִיד מְשִׁיחַ צִדְקֵנוּ, שֶׁכֵּן לֶעָתִיד לָבוֹא יְרַצְּפוּ כָּל הַהֵיכָל וְקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים בְּאַבְנֵי יַהֲלוֹמִים, וַעֲלֵיהֶם מַנִּיחִים חֲרִיטַת עֵצִים בְּצוּרוֹת שֶׁל מַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית, וְעָלָיו טָחִים זָהָב.

וְאָנוּ צְרִיכִים לִידִיעָה זוֹ, מִשּׁוּם שֶׁלֶּעָתִיד מְקוֹמוֹ שֶׁל קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים יִרְחַק לַמַּעֲרָב בִּשְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה אַמָּה. וְכֵן יָזוּז הַבַּיִת לְכִוּוּן דָּרוֹם בְּכִשְׁמוֹנֶה אַמּוֹת לְמִקּוּם בַּיִת שֵׁנִי לְפִי שִׁטַּת מִקּוּמוֹ הַמְדֻיָּק שֶׁל הַמִּזְבֵּחַ בְּבַיִת שֵׁנִי לְפִי הָרַמְבָּ"ם. [ציור 10]

לְפִיכָךְ חַיָּבִים לוֹמַר שֶׁאֶבֶן הַשְּׁתִיָּה אֵינָהּ מְצֻמְצֶמֶת בְּמָקוֹם אֶחָד, אֶלָּא מִתְפַּשֵּׁט מֵהַמֶּרְכָּז סָבִיב לְרֹב קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים כמ"ש הָרַמְחַ"ל "הָאֶבֶן" וְכוּ׳ בִּמְקוֹם קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים, ע"כ. וְאֶפְשָׁר שֶׁסּוֹבֵר שֶׁהוּא בְּרֹב קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים, וְרַק מְקוֹם הַבְּלִיטָה שָׁלֹשׁ אֶצְבָּעוֹת, אֲבָל הָאֶבֶן כָּאָמוּר עַד הַתְּהוֹם.

יְעֻיַּן בְּסֵפֶר לְשִׁכְנוֹ תִדְרְשׁוּ חֵלֶק א' פֶּרֶק מ"א פס' ד' בְּבֵאוּר חַי הֶעָרָה [ט] עמ' 82 וָהָלְאָה בְּעִנְיַן אֶבֶן הַשְּׁתִיָּה וְשִׁנּוּי מְקוֹם קה"ק לַמַּעֲרָב.

וְכֵן מוּבָא בַּזֹּהַר "(נֹחַ דפו"י עא ע"ב, נח לד רעא) שֶׁאֶבֶן הַשְּׁתִיָּה בְּקה"ק וְז"ל: הַאי הִיא אֶבֶן שְׁתִיָּה, דְּאִיהִי נְקֻדָּה חֲדָה דְּכָל עָלְמָא, "וְקַיְמָא עֲלָהּ קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים" וּמַאי הִיא, כֻּרְסְיָא קַדִּישָׁא, עכ"ל. 

וְכֵן שָׁם (דפו"י עב ע"ב, נח לה): "וּשְׁלֹמֹה יָשַׁב עַל כִּסֵּא דָּוִד אָבִיו וַתִּכֹּן מַלְכֻתוֹ מְאֹד", מַאי שְׁבָחָא דָּא? אֶלָּא דְּאַתְקִין אֶבֶן שְׁתִיָּה, וְשַׁוֵּי עֲלָהּ קֹדֶשׁ קָדָשִׁים, ע"כ.

כָּאָמוּר אֶבֶן הַשְּׁתִיָּה שֶׁנִּמְצֵאת בְּקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים גְּבוֹהָה מִשְּׁאָר הַבַּיִת בְּשָׁלֹשׁ אֶצְבָּעוֹת.

וְכֵן כָּתַב בְּמַאֲמַר מִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן (קנ): "בָּאֶמְצַע יֵרָאֶה שָׁם [רוּחָנִית בְּעוֹלַם הַבְּרִיאָה] כְּמוֹ אֶבֶן אַחַת וְכוּ׳ וְהִיא הַנִּקְרֵאת אֶבֶן הַשְּׁתִיָּה, וְכֵן הָיְתָה אֶבֶן הַזֹּאת [הִתְגַּלְּתָה כְּאֶבֶן גַּשְׁמִית] בָּעוֹלָם הַזֶּה לְמַטָּה בִּמְקוֹם קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים". ע"כ.

וְכֵן אִיתָא בְּיוֹמָא (ה ב): "מִשֶּׁנִּטַּל הָאָרוֹן, אֶבֶן הָיְתָה שָׁם [בְּקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים] מִימוֹת נְבִיאִים רִאשׁוֹנִים, וּשְׁתִיָּה הָיְתָה נִקְרֵאת, גְּבוֹהָה מִן הָאָרֶץ שָׁלֹשׁ אֶצְבָּעוֹת". וְכָאָמוּר מִסְתַּבֵּר לוֹמַר שֶׁבְּבַיִת שֵׁנִי אֶבֶן הַשְּׁתִיָּה הָיְתָה בְּרֹב קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים.

(1) דַּרְגָּתָם בַּקֹּדֶשׁ

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם נָבִיא כָּאן דַּרְגוֹת קְדֻשַּׁת בֵּית הַמִּקְדָּשׁ שֶׁשּׁוֹנוֹת זוֹ מִזּוֹ. כְּפִי שֶׁהִסְבִּיר הָרַמְחָ"ל בַּמַּאֲמָר מִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן עַמּוּד קצ"ג תְּחִלַּת הַכּוֹתֶרֶת מַעֲלוֹת עוֹלוֹת מֵחֵיל לָעֲזָרָה וְזֶה לְשׁוֹנוֹ:

״וְעַתָּה עֲדַיִן נִשְׁאַר לִי לְפָרֵשׁ לְךָ עִנְיַן הַמַּעֲלוֹת הַנִּמְצָאוֹת בֵּין מָקוֹם לְמָקוֹם. וְנִמְצְאוּ בַּמַּעֲלוֹת [הֶעָרַת הַמְלַקֵּט: הַכַּוָּנָה לְמַדְרֵגוֹת] הָאֵלֶּה סוֹדוֹת גְּדוֹלִים, כִּי הֵם מַעֲלוֹת מַמָּשׁ, שֶׁבָּם עוֹלִים הָעוֹלָמוֹת וְיוֹשְׁבֵיהֶם מֵעוֹלָם לְעוֹלָם.

וְנִמְצְאוּ לְכָל הַשְּׁעָרִים הַמַּעֲלוֹת הָאֵלֶּה [שׁוֹנוֹת], לְפִי סוֹדוֹתֵיהֶם וְכוּ׳ וְכֵיצַד הֵם עוֹלִים, מַתְחִילִים כָּל הַמְּאוֹרוֹת מִלְּמַטָּה לְמַעְלָה, וְנִכְלָלִים הַתַּחְתּוֹן בָּעֶלְיוֹן וְכוּ׳ וְעַל כֵּן לְפִי הַמַּדְרֵגוֹת נִמְצְאוּ הַמַּעֲלוֹת, לְהַעֲלוֹתָם מַעֲלָה אַחַר מַעֲלָה עַד לְמַעְלָה".

דַּף קצ״ג: וְהָבֵן אֵיךְ הַמַּעֲלוֹת הֵם לִפְנֵי הַפְּתָחִים וְכוּ׳, [וּבְדַף קנ"ג כָּתַב]: "וּשְׁלֹשָׁה מְקוֹמוֹת נִמְצְאוּ בַּבַּיִת וְכוּ׳ וְהֵם מְקוֹמוֹת לְג׳ מִינֵי בְּרִיּוֹת הַנִּמְצָאִים בָּעוֹלָם. וְהַמִּין הָרִאשׁוֹן הוּא כְּלַל כָּל הַבְּרִיּוֹת הַחִיצוֹנוֹת וְכוּ׳. וְהַמִּין הַשֵּׁנִי הוּא כְּלַל כָּל הַמַּלְאָכִים וְכוּ׳. וְהַמִּין הַשְּׁלִישִׁי הוּא נִשְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" וְכוּ׳, עכ"ל.

 

ציור 10  לֶעָתִיד מְקוֹם בַּיִת שְׁלִישִׁי מִשְׁתַּנֶּה לְעֻמַּת מְקוֹם בַּיִת שֵׁנִי וּלְעֻמַּת הַמִּזְבֵּחַ שֶׁמְּקוֹמוֹ אֵינוֹ זָז לְעוֹלָם.

מָה מַהוּת אֶבֶן הַשְּׁתִיָּה?

הַמָּקוֹר וְהַשֹּׁרֶשׁ שֶׁל "אֶבֶן הַשְּׁתִיָּה" הוּא בְּבִינָה דַּאֲצִילוּת, וְשָׁם כֻּלּוֹ רַק רוּחָנִי. 

אֲבָל, כְּשֶׁבָּרָא הַבּוֹרֵא אֶת עוֹלָמֵנוּ שָׁתַל תְּחִלָּה אֶת הָאֶבֶן בְּצוּרָה גַּשְׁמִית, וְהָאֶבֶן הִיא עַד תַּחְתִּית עֹמֶק תְּהוֹם הָאָרֶץ, וְעָלֶיהָ כָּל הָעוֹלָם הִמְשִׁיךְ לְהִבָּנוֹת, כְּמוֹ שֶׁהַבִּינָה שֶׁבַּאֲצִילוּת הִיא הַמָּקוֹר לְכָל עוֹלָמוֹת אַבִּי"עַ [ב]

וְרֹאשׁוֹ בּוֹלֵט מְעַט בְּקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים (2) וְדַרְגָּתָם בַּקֹּדֶשׁ רְאֵה בְּהַשְׁלָמַת שָׁרָת (3).

[ב] הַמָּקוֹר לְכָל עוֹלָמוֹת אַבִּי"עַ.
מַה הִיא "אֶבֶן הַשְּׁתִיָּה" וּמֵהֵיכָן שָׁרְשָׁהּ?

הֵבֵאנוּ כָּאן דִּבְרֵי הָרָמָ"ק, מֻסְבָּרִים בְּ"מָתוֹק מִדְּבַשׁ" עַל הזוה"ק (נֹחַ דַּף עא:): "וּמש"כ (יְחֶזְקֵאל) "וּמִמַּעַל לָרָקִיעַ אֲשֶׁר עַל רֹאשָׁם כְּמַרְאֵה אֶבֶן סַפִּיר" פֵּרוּשׁוֹ 'אֶבֶן הַסַּפִּיר' הִיא הָאֶבֶן שְׁתִיָּה סוֹד הַמַּלְכוּת, שֶׁהִיא נְקֻדָּה אַחַת שֶׁמִּמֶּנָּה הֻשְׁתַּת כָּל הָעוֹלָם, כִּי עַל יָדָהּ נִבְרְאוּ עוֹלָמוֹת אבי"ע, וְנִבְנָה עָלֶיהָ קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים שֶׁהוּא מֶרְכָּזוֹ שֶׁל הָעוֹלָם, דְּהַיְנוּ שֶׁהִיא מִתְלַבֶּשֶׁת בְּהֵיכַל קֹדֶשׁ קָדָשִׁים שֶׁל עוֹלַם הַבְּרִיאָה וּמְקַיֶּמֶת אוֹתוֹ.

וּמְפָרֵשׁ וּמַה הִיא סוֹד אֶבֶן הַשְּׁתִיָּה? וְאָמַר הִיא כִּסֵּא הַקָּדוֹשׁ הָעֶלְיוֹן וְהַיְנוּ הַמַּלְכוּת שֶׁהִיא כִּסֵּא לְז"א שֶׁהוּא אָדָם הָעֶלְיוֹן [רוּחֲנִי] הַיּוֹשֵׁב עַל הַכִּסֵּא, שֶׁהִיא מְמֻנֶּה עַל אֵלּוּ הַד' מַלְאֲכֵי ארגמ"ן נוֹשְׂאֵי הַכִּסֵּא.

וְזֶהוּ משׁ"כ יְחֶזְקֵאל (ביחז' א כז): "דְּמוּת כִּסֵּא" וְהַיְנוּ שֶׁהַמַּלְכוּת הִיא כִּדְמוּת הַכִּסֵּא בְּד' רַגְלַיִם שֶׁהֵם הַד' מַלְאֲכֵי ארגמ"ן [אוּרִיאֵל רְפָאֵל גַּבְרִיאֵל מִיכָאֵל וְנוּרִיאֵל- הַכֹּל רוּחָנִי].

וְהִיא הַמַּלְכוּת הַנִּקְרֵאת תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה שֶׁמִּתּוֹכָהּ מִתְבָּאֶרֶת הַתּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב וּמ"ש (שָׁם): "וְעַל דְּמוּת הַכִּסֵּא דְּמוּת כְּמַרְאֵה אָדָם עָלָיו מִלְמָעְלָה" הוּא ז"א [זְעֵיר אַנְפִּין] הַנִּקְרָא תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב (זוה"ק דַּף עב ע"א).

מִכָּאן נִשְׁמַע שֶׁשָּׂמִים אֶת הַתּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב עַל תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה, לְרַמֵּז שֶׁצָּרִיךְ לְיַחֵד אֶת זו"ן זֶה בָּזֶה, לְפִי שֶׁהַמַּלְכוּת הִיא כִּסֵּא לְז"א, וּמש"כ (שָׁם): "כְּמַרְאֵה אָדָם" הוּא צוּרַת יַעֲקֹב סוֹד ז"א שֶׁהוּא יוֹשֵׁב עַל כִּסֵּא הַמַּלְכוּת. עַד כָּאן לְשׁוֹן הָרַמַ"ק. (רָמָ"ק וְכ"פ וּמְפָרְשִׁים)

וּבַהֶמְשֵׁךְ (שָׁם בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ הַנָּ"ל): "פָּתַח רַבִּי יְהוּדָה וְאָמַר מש"כ (בְּרֵאשִׁית כח כב): "וְהָאֶבֶן הַזֹּאת אֲשֶׁר הַשְּׁתִיָּה שֶׁמִּשָּׁם הֻשְׁתַּת הָעוֹלָם, וְעָלֶיהָ נִבְנָה בֵּית הַמִּקְדָּשׁ שֶׁשָּׁם הוּא אֶמְצָעוֹ שֶׁל עוֹלָם". [ציור 11]

וּבְחַסְדֵי ה' הוּבָא בְּהַשְׁלָמַת שָׁרָת סָעִיף (2) בְּיֶתֶר הַרְחָבָה בָּעִנְיָן לַמְעֻנְיָן.

ציור 11 אֶבֶן הַשְּׁתִיָּה שֶׁמִּשָּׁם הֻשְׁתַּת הָעוֹלָם, וְעָלֶיהָ נִבְנָה קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים שֶׁהוּא מֶרְכַּז הָעוֹלָם.

(2) הִשְׁתַּלְשְׁלוּת אֶבֶן הַשְּׁתִיָּה

בס"ד נָבִיא כָּאן עוֹד מְעַט מִדִּבְרֵי חֲזַ"ל בְּעִנְיַן אֶבֶן הַשְּׁתִיָּה.

וְכֵן מוּבָא בַּזֹּהַר (נח עא:) וְז"ל: הַאי הִיא אֶבֶן שְׁתִיָּה, דְּאִיהִי נְקֻדָּה חֲדָה דְּכָל עָלְמָא, "וְקַיְמָא עֲלָהּ קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים" וּמַאי הִיא, כֻּרְסְיָא קַדִּישָׁא, עכ"ל. וְכֵן שָׁם (שם עב:): "וּשְׁלֹמֹה יָשַׁב עַל כִּסֵּא דָּוִד אָבִיו וַתִּכֹּן מַלְכֻתוֹ מְאֹד", מַאי שְׁבָחָא דָּא? אֶלָּא דְּאַתְקִין אֶבֶן שְׁתִיָּה, וְשַׁוֵּי עֲלָהּ קֹדֶשׁ קָדָשִׁים, ע"כ.

וְכֵן מוּבָא בְּזֹהַר וַיְחִי (רלא.) (מתוק מדבש עמ' תקנו-תקנט): וְעוֹלָם הַזֶּה לֹא נִבְרָא עַד שֶׁהקב"ה לָקַח אֶבֶן אַחַת וְהִיא הָאֶבֶן הַשְּׁתִיָּה, וְהִיא הֶאָרָה מִמַּלְכוּת דַּאֲצִילוּת הַנִּקְרֵאת אֶבֶן, וְלָקַח אוֹתָהּ הקב"ה וְזָרַק אוֹתָהּ לְתוֹךְ הַתְּהוֹם וְנִתְקְעָה מִלְמַעְלָה לְמַטָּה וּמִמֶּנָּה הֻשְׁתַּת הָעוֹלָם, ר"ל הוֹרִיד אֶת הֶאָרַת הַמַּלְכוּת לְעוֹלַם הַבְּרִיאָה שֶׁשָּׁם הִיא יוֹרֶדֶת לְהַשְׁפִּיעַ שֶׁפַע הַבְּרָכוֹת לָעוֹלָמוֹת הַתַּחְתּוֹנִים.

וּמַה שֶּׁאָמַר שֶׁנִּתְקְעָה מִלְמַעְלָה לְמַטָּה פֵּרַשׁ כִּי הַמַּלְכוּת לֹא נֶעְתְּקָה וְלֹא יָרְדָה מֵעוֹלַם הָאֲצִילוּת אֶלָּא נִשְׁאֲרָה מְצִיאוּתָהּ לְמַעְלָה וּמִשָּׁם מְאִירָה לְמַטָּה, וְהִיא נְקֻדָּה הָאֶמְצָעִית שֶׁל יִשּׁוּב הָעוֹלָם, וּבִנְקֻדָּה זוֹ עוֹמֵד הַקֹּדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים, ר"ל הַבִּינָה הַנִּקְרֵאת קֹדֶשׁ קָדָשִׁים מְאִירָה לְתוֹךְ הַמַּלְכוּת.

…פָּתַח רַבִּי יְהוּדָה לְפָרֵשׁ מש"כ (תְּהִלִּים מח ג): "יְפֵה נוֹף מְשׂוֹשׂ כָּל הָאָרֶץ הַר צִיּוֹן יַרְכְּתֵי צָפוֹן קִרְיַת מֶלֶךְ רָב":

בֹּא וּרְאֵה כְּשֶׁבָּרָא הקב"ה אֶת הָעוֹלָם הַזֶּה, זָרַק הקב"ה אֶבֶן אַחַת יְקָרָה מִתַּחַת כִּסֵּא כְבוֹדוֹ, וְשָׁקְעָה עַד הַתְּהוֹם, וְרֹאשׁ אֶחָד שֶׁל אֶבֶן הַהִיא תָּקוּעַ תּוֹךְ הַתְּהוֹם, וְרֹאשׁ הָאַחֵר שֶׁל הָאֶבֶן הוּא לְמַעְלָה.

וְרֹאשׁ הָאַחֵר שֶׁלְּמַעְלָה, הוּא נְקֻדָּה אַחַת שֶׁעוֹמֶדֶת בְּאֶמְצַע הָעוֹלָם בְּקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים, וּמִשָּׁם נִתְפַּשֵּׁט הָעוֹלָם לְיָמִין וְלִשְׂמֹאל וּלְכָל הַצְּדָדִים, וְנִתְקַיֵּם הָעוֹלָם בַּנְּקֻדָּה הַהִיא הָאֶמְצָעִית, וְאֶבֶן הַהִיא נִקְרֵאת שְׁתִיָּה שֶׁהִיא לְשׁוֹן יְסוֹד, (עמ' כו בְּמָתוֹק מִדְּבַשׁ) כִּי מִמֶּנָּה נִשְׁתַּל וְנִתְפַּשֵּׁט הָעוֹלָם לְכָל הַצְּדָדִים.

עוֹד טַעַם שֶׁנִּקְרֵאת אֶבֶן שְׁתִיָּה, כִּי שְׁתִיָּ"ה הִיא נוֹטְרִיקוֹן שָׁ"ת יָ"הּ מִלְּשׁוֹן שִׂימָה, כְּמוֹ: "לְמַעַן שִׁיתִי אוֹתוֹתַי", שֶׁפֵּרוּשׁוֹ הקב"ה שָׂם אוֹתָהּ שֶׁתִּהְיֶה יְסוֹד הָעוֹלָם וּשְׁתִילָה שֶׁל כָּל הַמְּצִיאוּת. (רָמָ"ק וּמָקָ"מ וּמְפָרְשִׁים)

וְסוֹד הָעִנְיָן הוּא, כִּי הַמַּלְכוּת נִקְרֵאת אֶבֶן, וְהקב"ה הוֹרִידָהּ שֶׁתִּשְׁרֶה בַּתַּחְתּוֹנִים, וְהִיא יְקָרָה מִצַּד הַחָכְמָה, וְיָרְדָה מִתַּחַת הַבִּינָה שֶׁהִיא כִּסֵּא לַחָכְמָה, וְהִיא נִשְׁקְעָה וְנִתְפַּשְּׁטָה עַד הַתְּהוֹם, דְּהַיְנוּ עַד מִשְׁכַּן הַחִיצוֹנִים שֶׁהֵם תֹּהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ וּתְהוֹם, וְזֶהוּ שֶׁרֹאשָׁהּ הָאֶחָד תָּקוּעַ בְּחֹזֶק בַּתְּהוֹם, כִּי הִיא אֵינָהּ רוֹצָה לְהַשְׁפִּיעַ לְהַחִיצוֹנִים אֶלָּא שֶׁרַגְלֶיהָ יוֹרְדוֹת מָוֶת וְנֶאֱחָזִים בָּהּ בְּעַל כָּרְחָהּ.

וְרֹאשָׁהּ הָעֶלְיוֹן הוּא בָּאֲצִילוּת דָּבוּק עִם ז"א, וְקִיּוּם כָּל הָעוֹלָם הוּא עַל יָדָהּ, וְנִקְרֵאת שְׁתִיָּ"ה כִּי שָׁת הוּא מִלְּשׁוֹן יְסוֹד, וְשֵׁם יָ"הּ הוּא בְּאו"א שֶׁמִּכֹּחָם נִתְפַּשְּׁטָה הַמַּלְכוּת לִהְיוֹת יְסוֹד הָעוֹלָם.

המשך >

(2) > המשך

הִשְׁתַּלְשְׁלוּת אֶבֶן הַשְּׁתִיָּה 

וּמְפָרֵשׁ וְאָמַר (דַּף רכב ע"ב) כִּי בִּשְׁלֹשָׁה אָפְנֵי קְדֻשָּׁה נִתְפַּשְּׁטָה הָאָרֶץ סָבִיב נְקֻדָּה הַהִיא, שֶׁהִיא הָאֶבֶן שְׁתִיָּה שֶׁבְּקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים שֶׁהַשְּׁכִינָה שׁוֹרָה שָׁם.

הִתְפַּשְּׁטוּת הָרִאשׁוֹנָה סָבִיב נְקֻדָּה הַהִיא כָּל הַצַּחוּת וְהַזַּכּוּת שֶׁל הָאָרֶץ נִמְצָא שָׁם, וְשָׁם הוּא רָאוּי לִהְיוֹת, לְפִי שֶׁשָּׁם הִיא הַשְׁרָאַת הַשְּׁכִינָה, וְהַיְנוּ בִּירוּשָׁלַיִם, וְזוֹ הַהִתְפַּשְּׁטוּת הָרִאשׁוֹנָה עוֹמֶדֶת לְמַעְלָה עַל כָּל הָאָרֶץ סְבִיב אוֹתָהּ הַנְּקֻדָּה, כמ"ש (דְּבָרִים יז ח): "וְקַמְתָּ וְעָלִיתָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹהֶי"ךָ בּוֹ".

הִתְפַּשְּׁטוּת הַשְּׁנִיָּה הִיא סָבִיב לְהִתְפַּשְּׁטוּת הָרִאשׁוֹנָה, כִּי הִיא אֵינָהּ צֶחָה וְזַכָּה כְּמוֹ הִתְפַּשְּׁטוּת הָרִאשׁוֹנָה אֲבָל הִיא דַּקָּה וְצֶחָה בְּצַחוּת שֶׁבֶּעָפָר, יוֹתֵר מִשְּׁאָר עָפָר אַחֵר.

מִכָּאן (עמ' כז) הִתְפַּשְּׁטוּת הַשְּׁלִישִׁית הִיא חַשְׁכוּת וְגַסּוּת הֶעָפָר יוֹתֵר מִכֻּלָּם, וְסָבִיב לַהִתְפַּשְּׁטוּת הַהִיא נִמְצָאִים הַמַּיִם שֶׁל יָם הָאוֹקִיָּנוֹס שֶׁמַּקִּיף אֶת כָּל הָעוֹלָם, נִמְצָא שֶׁנְּקֻדָּה הַהִיא שֶׁל אֶבֶן שְׁתִיָּה עוֹמֶדֶת בָּאֶמְצַע וְכָל הָאֳפָנִים שֶׁל הִתְפַּשְּׁטוּת הָעוֹלָם הֵם סְבִיבָהּ.

וְעַתָּה מְפָרֵשׁ אֶת דְּבָרָיו, וְאָמַר:

הִתְפַּשְּׁטוּת הָרִאשׁוֹנָה הִיא בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, וְכָל הַהֵיכָלוֹת וְהָעֲזָרוֹת הָהֵם וְכָל הַתִּקּוּנִים שֶׁלּוֹ.

הִתְפַּשְּׁטוּתָהּ הַשְּׁנִיָּה הִיא כָּל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל שֶׁנִּתְקַדְּשָׁה בִּקְדֻשַּׁת הָאָרֶץ.

הִתְפַּשְּׁטוּת הַשְּׁלִישִׁית הִיא כָּל שְׁאָר הָאָרֶץ [שְׁאָר הָעוֹלָם], מְקוֹם מוֹשָׁבָם שֶׁל שְׁאָר הָאֻמּוֹת, שֶׁשָּׁם הִיא שְׁלִיטַת הַחִיצוֹנִים וְשָׂרֵי הָאֻמּוֹת, וּסְבִיב חֵלֶק הַשָּׂרִים נִמְצָא יָם הָאוֹקִיָּנוֹס שֶׁמַּקִּיף אֶת הַכֹּל, כְּדֵי לְהַרְאוֹת שֶׁאֵינָם מִחוּץ רְשׁוּת גָּבוֹהַּ, אֶלָּא סוֹד הַשְּׁכִינָה שֶׁהִיא בְּחִינַת יָם הַגָּדוֹל וּרְחַב יָדַיִם שׁוֹלֶטֶת עַל הַכֹּל, וְאֵין מִחוּץ לִרְשׁוּתָהּ." עַד כָּאן לְשׁוֹן הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ.

וּבס"ד יוּבָא נוֹשֵׂא אֶבֶן הַשְּׁתִיָּה בַּעֲלֵי בְּאֵר עַל מַאֲמַר מִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן לָרַמְחָ"ל וּבְאִמְרֵי רַחֲמִים ב"ה בַּהַרְחָבָה הָרְאוּיָה.

(3) דַּרְגָּתָם בַּקֹּדֶשׁ

[ > הֶמְשֵׁךְ דִּבְרֵי הָרַמְחָ"ל בְּסִימָן (1)]

קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים – כְּנֶגֶד עוֹלַם הָאֲצִילוּת – לַמֶּלֶךְ לְבַדּוֹ:

וְכֵן הִסְבִּיר הָרַמְחָ"ל (דף קנט): "וְהַמָּקוֹם הָרִאשׁוֹן הַמִּתְפַּשֵּׁט מִן הָאֶבֶן הַשְּׁתִיָּה הוּא מְקוֹם הָאוֹרָה הָעֲצוּמָה וְהַבְּרָכָה הָרַבָּה. כִּי בְּצֵאתָהּ מִלִּפְנֵי הַמֶּלֶךְ, שָׁם עָמְדָה וְכוּ' וְנִמְצָא זֶה הַהֵיכָל [קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים] עוֹמֵד לַמֶּלֶךְ לְבַדּוֹ וְאֵין אַחֵר, רַק פַּעַם אַחַת בַּשָּׁנָה בְּבוֹא הַכֹּהֵן גָּדוֹל לְמַטָּה בְּבֵית קָדְשֵׁי הַקֳּדָשִׁים עִם הַקְּטֹרֶת יִנָּתֵן רְשׁוּת לָבֹא שָׁם לְמִי שֶׁיִּנָּתֵן. וְזֶה מִגֹּדֶל אַהֲבַת הקב"ה אֶת עַמּוֹ, שֶׁהֵם חֲבִיבִים עָלָיו יוֹתֵר מִמַּלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת". עכ"ל.

וְכָאָמוּר בְּקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים נִמְצֵאת אֶבֶן הַשְּׁתִיָּה גְּבוֹהָה מֵהָאָרֶץ שָׁלֹשׁ אֶצְבָּעוֹת, וּכְהֶסְבֵּר מִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן (דַּף קמ"ט): "כְּשֶׁרָצָה הַמַּאֲצִיל לִבְרֹא אֶת הָעוֹלָם הַזֶּה, כָּלַל הַכֹּל בְּעֶשֶׂר מְאוֹרוֹת גְּדוֹלִים וְכוּ' וְהַמָּאוֹר הָאַחֲרוֹן שֶׁבָּהֶם הוּא הַנִּקְרָא שְׁכִינָה". עכ"ל.

וּבַהֶעָרוֹת שָׁם (לְהָרַב מֹשֶׁה סְפִּינֶר) הוֹסִיף: "וּבַזֹּהַר (נח עא:): הַאי אֶבֶן שְׁתִיָּה וְאִיהִי נְקֻדָּה חֲדָא דְּכָל עָלְמָא, וְקָיְמִי עֲלָהּ קֹדֶשׁ קֳדָשִׁים וּמַאי הִיא כֻּרְסְיָא קַדִּישָׁא עִלָּאָה". ע"כ.

פֵּרוּשׁ: אֶבֶן הַשְּׁתִיָּה הִיא נְקֻדַּת מֶרְכָּזִית שֶׁל כָּל הָעוֹלָם וְנִמְצָא עָלָיו קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים וּבוֹ כִּסֵּא הַכָּבוֹד הַקָּדוֹשׁ הָעֶלְיוֹן.

וְעוֹד הִסְבִּיר בְּמִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן (דַּף קנ"ג): וְהַמְּקוֹמוֹת בַּבַּיִת הֵם: הַהֵיכָל וְהַדְּבִיר וְאוּלַמּוֹ לְפָנָיו וְכוּ' הַהֵיכָל וְהַפְּנִימִי א' וְכוּ' וְהַהֵיכָל עַצְמוֹ עוֹד נֶחֱלָק לְ-ב', כִּי לִפְנִים מֵהַהֵיכָל הַדְּבִיר וְהוּא קוֹצוֹ שֶׁל יוֹ"ד הַמִּתְחַבֵּר עִם הַיּוֹ"ד תָּמִיד וְלֹא יָזוּז מִמֶּנָּה.

דילוג לתוכן