לשכנו תדרשו חלק ב'
יחזקאל מד' פסוק א'-ג'
הפשפשים בצדי ההיכל
(יחזקאל מד' פסוק א'-ג')
א וַיָּ֣שֶׁב אֹתִ֗י דֶּ֣רֶךְ שַׁ֤עַר הַמִּקְדָּשׁ֙ הַֽחִיצ֔וֹן הַפֹּנֶ֖ה קָדִ֑ים וְה֖וּא סָגֽוּר:
בֵּאוּר צַח: וַיַּחֲזִירֵנִי הַמַּלְאָךְ אֶל שַׁעַר הַהֵיכָל שֶׁהוּא חִיצוֹן לְקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים, וְנִמְצָא מִזְרָחָה לְקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים. וּשְׁנֵי פִּשְׁפְּשִׁין (פתח קטן בגובה ח' אמות), בִּדְרוֹמָהּ וּבִצְפוֹנָהּ. הַצְּפוֹנִי פָּתוּחַ תָּמִיד וְהַדְּרוֹמִי סָגוּר תָּמִיד.
ב וַיֹּ֨אמֶר אֵלַ֜י יְהוָ֗ה הַשַּׁ֣עַר הַזֶּה֩ סָג֨וּר יִהְיֶ֜ה לֹ֣א יִפָּתֵ֗חַ וְאִישׁ֙ לֹא-יָ֣בֹא ב֔וֹ כִּ֛י יְהוָ֥ה אֱלֹהֵֽי-יִשְׂרָאֵ֖ל בָּ֣א ב֑וֹ וְהָיָ֖ה סָגֽוּר:
בֵּאוּר צַח: וַיֹּאמֶר אֵלַי ה' הַפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי שֶׁאַתָּה רוֹאֶה יִשָּׁאֵר תָּמִיד סָגוּר לֶעָתִיד וְלֹא יִפָּתֵחַ, וְאִישׁ לֹא יִכָּנֵס דַּרְכּוֹ אֶלָּא רַק הקב"ה שֶׁמַּשְׁכִּין שְׁכִינָתוֹ בְּקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים יַעֲבוֹר דֶּרֶךְ שְׁנֵי שַׁעֲרֵי הַדָּרוֹם וְהַשַּׁעַר יִשָּׁאֵר סָגוּר.
ג אֶֽת-הַנָּשִׂ֗יא נָ֥שִׂיא ה֛וּא יֵֽשֶׁב-בּ֥וֹ (לאכול)
לֶאֱכָל-לֶ֖חֶם לִפְנֵ֣י יְהוָ֑ה מִדֶּ֨רֶךְ אֻלָ֤ם הַשַּׁ֙עַר֙ יָב֔וֹא וּמִדַּרְכּ֖וֹ יֵצֵֽא:
בֵּאוּר צַח: וְאֶתֵּן רְשׁוּת לְהִכָּנֵס לַפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי [אֲבָל לֹא לָצֵאת מֵהַפֶּתַח הַדְּרוֹם דְּרוֹמִי שֶׁלַּפִּשְׁפֵּשׁ] לְכֹהֵן גָּדוֹל שֶׁהוּא כְּנָשִׂיא לַנָּשִׂיא שֶׁמֻּתָּר לוֹ לָשֶׁבֶת בַּפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי בְּשֶׁל מִצְוַת אֲכִילַת קְדֻשַּׁת הַקָּדְשֵׁי קָדָשִׁים שֶׁאוֹכֵל שָׁם לְכַפָּרַת יִשְׂרָאֵל. וּכְשֶׁיִּכָּנֵס לְבֵית הַמִּקְדָּשׁ, דֶּרֶךְ אוּלַם הַשַּׁעַר הַמִּזְרָחִי שֶׁל הָעֲזָרָה יִכָּנֵס, וּבְאוֹתוֹ דֶּרֶךְ יֵצֵא.
– תרגום –
א) וַאָתֵיב יָתִי אוֹרַח תְּרַע מַקְדְשָׁא בָרָאָה דִפְתִיחַ לְמַדִינְחָא וְהוּא אָחִיד:
ב) וַאֲמַר יְיָ לִי תְּרַע הָדֵין אָחִיד יְהֵא וְלָא יִתְפְּתַח וֶאֱנַשׁ לָא יֵעוֹל בֵּיהּ אֲרֵי יְיָ אֱלָהָא דְיִשְׂרָאֵל אִתְגְלֵי עֲלוֹהִי וִיהֵי אָחִיד:
ג) לְרַבָּא יְהֵי רַבָּא הוּא יְתֵיב בֵּיהּ לְמֵיכַל לַחְמָא קֳדָם יְיָ מֵאוֹרַח אוּלֵמָא דְתַרְעָא יֵעוֹל וּמֵאוֹרְחֵיהּ יִפּוֹק:
ב) "סגור יהיה". רבותינו העמידו המקרא הזה בפשפש הדרומי שהיה לשער ההיכל פשפש פתח קטן כך שנינו במסכת מדות שני פשפשין היו לו לשער הגדול אחד בדרום ואחד בצפון שבדרום לא נכנס בו אדם מעולם עליו מפורש ע"י יחזקאל השער הזה יהיה סגור: בא בו. לעתיד לבא: ג) את הנשיא נשיא הוא וגו'. את הנשיא אני נותן רשות נשיא הוא וחשוב ואין דרכו לישב ולאכול עם שאר הכהני' בלשכו': הוא ישב בו לאכל לחם. בתוך חללו: מדרך אולם השער יבוא. כשהוא נכנס לתוך החצר הפנימית כדי ליכנס לשער קטן זה לאכול בו דרך אולם השער העזרה שבמזרח יכנס לתוך העזרה ובו בדרך ישוב כשישוב יצא באותו הדרך שנכנס ולפי שהוא אומר למטה (מ"ו) בענין ובבא עם הארץ לפני ה' במועדים הבא דרך וגו' שצוה לעשות העזרה קפנדריא לפי שאותה ביאה לראיית פנים וצריך להראות יפה הוצרך לומר כאן בביאות של כל ימות השנה שלא יעשנה קפנדריא לפי שאין ביאה זו לראיית פנים כמו של רגלים וכן העיד עוד למטה בענין פעמים רבות מצאתי את הנשיא כ"ג נשיא הוא ומחשיבותו יהא רשאי לאכול בשר ולחם קדשים באותו שער שפותחין לו בשעת אכילתו: מדרך אולם השער יבוא. דרך אולם שער מזרחי יכנס לעזרה ויבוא עד אותו פשפש לאכול בו לחמו: ומדרכו יצא. שאין זה ראוי לקפנדריא כשאר שערים וכל היום שלא בשעת אכילת הנשיא יהיה סגור (סא"א):
א) וַאָתֵיב יָתִי אוֹרַח תְּרַע מַקְדְשָׁא בָרָאָה דִפְתִיחַ לְמַדִינְחָא וְהוּא אָחִיד:
ב) וַאֲמַר יְיָ לִי תְּרַע הָדֵין אָחִיד יְהֵא וְלָא יִתְפְּתַח וֶאֱנַשׁ לָא יֵעוֹל בֵּיהּ אֲרֵי יְיָ אֱלָהָא דְיִשְׂרָאֵל אִתְגְלֵי עֲלוֹהִי וִיהֵי אָחִיד:
ג) לְרַבָּא יְהֵי רַבָּא הוּא יְתֵיב בֵּיהּ לְמֵיכַל לַחְמָא קֳדָם יְיָ מֵאוֹרַח אוּלֵמָא דְתַרְעָא יֵעוֹל וּמֵאוֹרְחֵיהּ יִפּוֹק:
אזור העזרה – מזבח העולה
(פסוקים א'-ג') לְשַׁעַר הַהֵיכָל יֶשְׁנָן אַרְבַּע דְּלָתוֹת [א]: זוּג דְּלָתוֹת רִאשׁוֹן בְּצִדּוֹ הַפְּנִימִי שֶׁל הַשַּׁעַר שֶׁפּוֹנֶה לַמַּעֲרָב, וְזוּג דְּלָתוֹת שֵׁנִי בְּצִדּוֹ הַחִיצוֹנִי [ב] שֶׁל הַשַּׁעַר שֶׁפּוֹנֶה לַמִּזְרָח [ג] לְכִוּוּן הָאוּלָם. [ציור 170]
וּמִשְּׁנֵי צִדָּיו שֶׁל שַׁעַר הַהֵיכָל שֶׁפּוֹנֶה לַמִּזְרָח, יֶשְׁנָן שְׁתֵּי דְּלָתוֹת קְטַנּוֹת וְנִקְרָאוֹת פִּשְׁפְּשִׁים [ד], אַחַת בַּדָּרוֹם [ציור 171] וְאַחַת בַּצָּפוֹן. [ציור 172]
הַפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי סָגוּר תָּמִיד וְאֵינוֹ מְשַׁמֵּשׁ לְמַעֲבָר, וְלֹא נִכְנַס בּוֹ אָדָם מֵעוֹלָם, אֶלָּא רַק לַה' צְבָאוֹת אֱלֹקֵי יִשְׂרָאֵל (1). וְהוּא סָגוּר כִּי ה' אֵינוֹ צָרִיךְ שַׁעַר פָּתוּחַ [ה] כְּדֵי לְהִכָּנֵס.
אֲבָל הַפִּשְׁפֵּשׁ הַצְּפוֹנִי פָּתוּחַ [ו], וְדַרְכּוֹ נִכְנָסִים הַכֹּהֲנִים כָּל בֹּקֶר, לִפְתּוֹחַ אֶת שַׁעֲרֵי הַהֵיכָל וְלִשְׁאָר הָעֲבוֹדוֹת. [ציור 173]
פְּנֵי הַפִּשְׁפְּשִׁים לְכִוּוּן הַצָּפוֹן וְהַדָּרוֹם [ז], וְהֵם בָּעֳבִי חוֹמַת הָאוּלָם, שֶׁעָבְיָהּ חָמֵשׁ אַמּוֹת [ח]. וּמֵהַפִּשְׁפֵּשׁ הַצְּפוֹנִי נִכְנָסִים: לַמֻּנָּח, לַתָּאִים, לַהֵיכָל וְלַמְּסִבָּה. [ציור 173]
וּבַפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי נָתַן ה' רְשׁוּת רַק לַכֹּהֵן הַגָּדוֹל [ט], בְּשֶׁל חֲשִׁיבוּת תַּפְקִידוֹ, לָשֶׁבֶת [י] בְּתוֹךְ חֲלַל הַפִּשְׁפֵּשׁ בִּפְנִים [יא] [ציור 174], וְלֶאֱכוֹל מִקָּדְשֵׁי הַקֳּדָשִׁים [יב]. וְכַאֲשֶׁר יָבוֹא הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל מִחוּץ לַמִּקְדָּשׁ [יג], שֶׁלֹּא בִּזְמַן שְׁלֹשׁ הָרְגָלִים, יָבוֹא דֶּרֶךְ אוּלָם הַשַּׁעַר הַמִּזְרָחִי שֶׁל הֶחָצֵר הַפְּנִימִי, וְדַרְכּוֹ יֵצֵא חֲזָרָה. [ציור 172]
[א] חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ
כַּנַּ"ל (פרק מ"א פס' כ"ד) לְשַׁעַר הַהֵיכָל יֶשְׁנָן אַרְבַּע דְּלָתוֹת.
[ב] בְּצִדּוֹ הַחִיצוֹנִי
בְּפָסוּק א' כָּתוּב: "שַׁעַר הַמִּקְדָּשׁ" שֶׁזֶּה שַׁעַר הַהֵיכָל. "הַחִיצוֹן" זֶה הַשַּׁעַר שֶׁבּוֹ זוּג הַדְּלָתוֹת הַחִיצוֹנִיּוֹת וְלֹא הַפְּנִימִיּוֹת שֶׁנִּמְצָאוֹת בְּשַׁעַר הַמַּעֲרָב, אֶלָּא "הַפֹּנֶה קָדִים" לַשַּׁעַר שֶׁפּוֹנֶה לַמִּזְרָח לְכִוּוּן הָאוּלָם. וְכֵן כָּתַב בַּתַּרְגּוּם: "וַאֲתֵיב יָתִי אֹרַח תְּרַע מַקְדְּשָׁא בֵּירָאָה דִּפְתִיחַ לְמָדִינְחָא", שֶׁפֵּרוּשׁוֹ – וַיָּשֶׁב אֹתִי דֶּרֶךְ שַׁעַר הַמִּקְדָּשׁ הַחִיצוֹנִי שֶׁפָּתוּחַ לַמִּזְרָח, עַד כָּאן.
וְאֵיזֶהוּ שַׁעַר שֶׁפָּתוּחַ לַמִּזְרָח – לְכִוּוּן אוּלָם הַהֵיכָל? זֶהוּ זוּג דְּלָתוֹת חִיצוֹנִיּוֹת שֶׁל הַהֵיכָל. [ציור 170 א] [ציור 173א]
וְעַד כָּאן דִּבֵּר בְּשַׁעַר הַהֵיכָל, וְלֹא בַּשַּׁעַר הַקָּטָן הוּא הַפִּשְׁפֵּשׁ, וְרַק בְּסוֹף הַפָּסוּק שֶׁכָּתוּב: "וְהוּא סָגוּר" מְדַבֵּר עַל הַפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי שֶׁהוּא סָגוּר תָּמִיד. וְכֵן פֵּרְשׁוּ: רַשִּׁ"י, מְצוּדוֹת דָּוִד, הָרַדַּ"ק [בְּפֵרוּשׁוֹ הַשֵּׁנִי עַל פִּי חֲזַ"ל].
[ג] שֶׁפּוֹנֶה לַמִּזְרָח
לְעֵיל (פרק מ"א פס' כ"ד) לָמַדְנוּ שֶׁהַדְּלָתוֹת נִפְתָּחוֹת פְּנִימָה לְכִוּוּן מַעֲרָב, כּוֹלֵל הַדְּלָתוֹת הַחִיצוֹנִיּוֹת [שֶׁבַּמִּזְרָח]. וְזֶה שֶׁהַשַּׁעַר נִקְרָא בַּנָּבִיא: "הַפֹּנֶה קָדִים" [פּוֹנֶה לַמִּזְרָח], זֶה בְּשֶׁל הַמָּקוֹם שֶׁבּוֹ הוּא נִמְצָא שֶׁפִּתְחוֹ לְכִוּוּן הַמִּזְרָח, לְכִוּוּן הָאוּלָם, אֲבָל הַדְּלָתוֹת נִפְתָּחוֹת לְכִוּוּן הַמַּעֲרָב. [ציור 170 א] [ציור 173א]
[ד] פִּשְׁפְּשִׁים
שָׁנִינוּ בְּמִדּוֹת (פ"ד מ"ב, תמיד פ"ג מ"ז): וּשְׁנֵי פִּשְׁפְּשָׁיו [שְׁעָרִים קְטַנִּים] הָיוּ לוֹ לַשַּׁעַר הַגָּדוֹל [שַׁעַר הַהֵיכָל], אֶחָד בַּצָּפוֹן ן [ציור 176א], וְאֶחָד בַּדָּרוֹם [מִימִין וּשְׂמֹאל הַשַּׁעַר], שֶׁבַּדָּרוֹם לֹא נִכְנַס בּוֹ אָדָם מֵעוֹלָם, וְעָלָיו הוּא מְפֹרָשׁ עַל יְדֵי יְחֶזְקֵאל שֶׁנֶּאֱמַר (יחזקאל מ"ד ב'): "וַיֹּאמֶר אֵלַי ה' הַשַּׁעַר הַזֶּה סָגוּר יִהְיֶה וְלֹא יִפָּתֵחַ, וְאִישׁ לֹא יָבֹא בוֹ. כִּי ה' אֱלֹקֵי יִשְׂרָאֵל בָּא בוֹ וְהָיָה סָגוּר". [ציור 173ב]
הַהֶבְדֵּל בֵּין הַפִּשְׁפְּשִׁים: בְּבַיִת שְׁלִישִׁי, וּבְבַיִת שֵׁנִי
הַפִּשְׁפְּשִׁים – הֵם אֶחָד מֵהַדְּבָרִים שֶׁעָשׂוּ עֶזְרָא וְאַנְשֵׁי כְּנֶסֶת הַגְּדוֹלָה בְּבַיִת שֵׁנִי, עַל פִּי הָאָמוּר בִּיחֶזְקֵאל שֶׁיִּהְיֶה בְּבַיִת שְׁלִישִׁי. כְּפִי שֶׁהִשִּׂיגוּ בְּחָכְמָתָם וּבְרוּחַ קָדְשָׁם שֶׁנִּתָּן לַעֲשׂוֹת גַּם בְּבַיִת שֵׁנִי.
וְכֵן הֶעֱלָה הַתּוֹסְפוֹת יוֹם טוֹב (בצורת הבית בסימן כ"ב). וְכֵן פֵּרַשׁ רַבֵּנוּ עוֹבַדְיָה מִבַּרְטֶנוּרָא: שֶׁ"סָּגוּר יִהְיֶה" בְּשֶׁל עָתִיד [בַּיִת שְׁלִישִׁי], וּמִסְּתָמָא כָּךְ הָיָה בְּבַיִת שֵׁנִי (במדות פ"ד מ"ב) [כַּוָּנָתוֹ שֶׁמִּסְּתָמָא גַּם בְּבַיִת שֵׁנִי הָיָה סָגוּר תָּמִיד].
וְכֵן כָּתַב בְּמִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן (דף ר"ב פרק ג' משנה ג'): שְׁנֵי פִּשְׁפְּשִׁין לַשַּׁעַר הַגָּדוֹל, אֶחָד בַּצָּפוֹן וְאֶחָד בַּדָּרוֹם, שֶׁבַּדָּרוֹם אֵין אָדָם נִכְנָס בּוֹ אֶלָּא כֹּהֵן גָּדוֹל לֶאֱכוֹל קָדָשִׁים, עַד כָּאן. [ציור 174]
אֲבָל בְּבַיִת שֵׁנִי עָשׂוּ חֵלֶק מֵהַפִּשְׁפֵּשׁ כְּמוֹ בְּבַיִת שְׁלִישִׁי. וְלֹא בַּכֹּל הָיָה כְּמוֹ בְּבַיִת שְׁלִישִׁי, שֶׁכֵּן הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל לֹא יָשַׁב בְּבַיִת שֵׁנִי לֶאֱכוֹל שָׁם, וְהָיָה סָגוּר תָּמִיד. וְכֵן צוּרָתוֹ לֹא הָיְתָה בְּדִיּוּק כְּמוֹ בַּיִת שְׁלִישִׁי, כַּנִּזְכָּר לְקַמָּן בְּהֶעָרָה [ז], שֶׁכֵּן חוֹמַת הָאוּלָם הַמַּעֲרָבִית [בְּבַיִת שֵׁנִי] הָיְתָה שׁוֹנָה מִצּוּרַת חוֹמַת הָאוּלָם הַמַּעֲרָבִית בְּבַיִת שְׁלִישִׁי. [ציור 176ג]
וְהַמַּהַרְשָׁ"א (מדות פ"ד מ"ב) הִסְבִּיר: הֲוָה לֵיהּ לִכְתּוֹב "יָבוֹא בוֹ" שֶׁהוּא לְשׁוֹן עָתִיד, גַּם "יִהְיֶה סָגוּר" סֵיפָא דִּקְרָא הוּא מְיֻתָּר, דִּכְבָר כְּתִיב בְּרֵישָׁא דִּקְרָא "סָגוּר יִהְיֶה". וְנִרְאֶה לִי שֶׁעַל מִקְדָּשׁ שֵׁנִי נֶאֱמַר שֶׁיִּהְיֶה סָגוּר וְלֹא יָבֹא בוֹ אִישׁ וְכוּ', עַיֵּן שָׁם.[כְּלוֹמַר גַּם בְּבַיִת שֵׁנִי יִהְיֶה סָגוּר וְלֹא רַק בְּבַיִת שְׁלִישִׁי].
*וְכֵן יֵשׁ לְהָבִין, מֵאַחַר וְכָתַב "סָגוּר יִהְיֶה וְאִישׁ לֹא יָבֹא בוֹ", כֵּיצַד מְפָרֵשׁ בַּהֶמְשֵׁךְ שֶׁהַנָּשִׂיא הוּא הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל לְפֵרוּשׁ רַשִּׁ"י וְהָרַמְחַ"ל כֵּן יָבוֹא לָשֶׁבֶת שָׁם? *וְאֶפְשָׁר שֶׁלְּפִי הַמַּהַרְשָׁ"א שֶׁחִלֵּק בֵּין בַּיִת שְׁלִישִׁי לְבַיִת שֵׁנִי, יֵשׁ לוֹמַר שֶׁבְּבַיִת שֵׁנִי אִישׁ לֹא יָבוֹא, אֲבָל בְּבַיִת שְׁלִישִׁי הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל כֵּן יָבוֹא בוֹ , עַד כָּאן.
וְכֵן פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (בית הבחירה א', ד'): אַנְשֵׁי בַּיִת שֵׁנִי כְּשֶׁבָּנוּ בִּימֵי עֶזְרָא, בָּנוּהוּ כְּבִנְיַן שְׁלֹמֹה וּמֵעֵין דְּבָרִים הַמְפֹרָשִׁים בִּיחֶזְקֵאל, עַד כָּאן.
וְאֵין לוֹמַר שֶׁסָּבַר שֶׁבַּיִת שֵׁנִי הִיא נְבוּאַת יְחֶזְקֵאל, שֶׁכֵּן פָּסַק (המעה"ק פ"ב הי"ד): כָּל שִׁעוּרֵי הַנְּסָכִין הָאֲמוּרִין בְּסֵפֶר יְחֶזְקֵאל וְכוּ' הַנָּבִיא צִוָּה וּפֵרַשׁ כֵּיצַד יִהְיוּ מַקְרִיבִין הַמִּלּוּאִין עִם חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ בִּימֵי הַמֶּלֶךְ הַמָּשִׁיחַ כְּשֶׁיִּבָּנֶה בַּיִת שְׁלִישִׁי, עַד כָּאן.
וּמַה שֶּׁכָּתַב "מֵעֵין הַדְּבָרִים" פֵּרוּשׁוֹ שֶׁחֵלֶק מֵהַדְּבָרִים שֶׁיָּדְעוּ בְּרוּחַ קָדְשָׁם וּבְחָכְמָתָם שֶׁנִּתָּן לִבְנוֹת עָשׂוּ עֶזְרָא וּבֵית דִּינוֹ דּוֹמִים וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב בִּיחֶזְקֵאל, וּכְמוֹ שֶׁכָּתַב בְּמִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן (דף קנ"ז).
גֹּבַהּ הַפִּשְׁפְּשִׁים
אִיתָא בִּזְבָחִים (נ"ה ע"ב) הָיָה לְבֵית הַחֲלִיפוֹת בְּבַיִת שֵׁנִי פִּשְׁפְּשִׁין [שְׁעָרִים קְטַנִּים] בַּזָּוִיּוֹת, וְגָבְהָם הָיָה שְׁמוֹנֶה אַמּוֹת, *וְאֶפְשָׁר שֶׁגַּם בְּבַיִת שְׁלִישִׁי גֹּבַהּ הַשְּׁעָרִים [הַפִּשְׁפְּשִׁין הַקְּטַנִּים] כִּשְׁמוֹנֶה אַמּוֹת. [ציור 178]
(1) אֱלֹקֵי יִשְׂרָאֵל:
נֶאֱמַר בְּמִדְרַשׁ תַּנְחוּמָא (כי תשא ס', ט"ו): יֵשׁ עָנָו גָּדוֹל מִזֶּה? [מִמִּדָּתוֹ שֶׁל הקב"ה שֶׁהוּא עִנְוְתָן] שֶׁכָּתוּב (יחזקאל מ"ד ב'): "הַשַּׁעַר הַזֶּה סָגוּר יִהְיֶה וְכוּ' כִּי ה' אֱלֹקֵי יִשְׂרָאֵל בָּא בוֹ וְהָיָה סָגוּר".
מֶלֶךְ בָּשָׂר וָדָם כְּבוֹדוֹ לִכָּנֵס בַּשַּׁעַר הַגָּדוֹל, שֶׁמָּא בַּשַּׁעַר הַקָּטָן? וְהקב"ה בַּשַּׁעַר הַקָּטָן [נִכְנָס דֶּרֶךְ הַפִּשְׁפֵּשׁ, שֶׁהוּא שַׁעַר הַקָּטָן, וְלֹא דֶּרֶךְ פֶּתַח הַהֵיכָל שֶׁגָּבְהוֹ חֲמִשִּׁים אַמָּה]. [ציור 176]
[ה] ה' אֵינוֹ צָרִיךְ שַׁעַר פָּתוּחַ
כֵּן פֵּרַשׁ הַתִּפְאֶרֶת יִשְׂרָאֵל (מדות פ"ד מ"ב): הַשַּׁעַר הַזֶּה סָגוּר, כְּדֵי לְהוֹרוֹת שֶׁאֵין כָּל הַשְּׁעָרִים אֶלָּא לְצֹרֶךְ בְּנֵי אָדָם לְהִכָּנֵס בָּהֶם, אֲבָל הקב"ה אֵינוֹ צָרִיךְ לְשַׁעַר, שֶׁאַף עַל פִּי שֶׁהַשַּׁעַר סָגוּר, הַשְּׁכִינָה נִכְנֶסֶת דֶּרֶךְ שָׁם. [ציור 173]
[ו] הַפִּשְׁפֵּשׁ הַצְּפוֹנִי פָּתוּחַ
וְכֵן שָׁנִינוּ בְּמִדּוֹת (פ"ד מ"ב, תמיד פ"ג מ"ז): נָטַל אֶת הַמַּפְתֵּחַ [מִי שֶׁפּוֹתֵחַ דַּלְתוֹת הַהֵיכָל], וּפָתַח אֶת הַפִּשְׁפֵּשׁ [הַצְּפוֹנִי], וְנִכְנַס לַתָּא, וּמֵהַתָּא לַהֵיכָל. [וְכָתְבוּ הַמְפָרְשִׁים, וַעֲבוֹדָה זֹאת הָיְתָה בְּכָל בֹּקֶר בְּבַיִת שֵׁנִי]. וְכֵן כָּתַב בְּמִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן (דף ר"ב פ"ג מ"ג): שֶׁבַּצָּפוֹן נָטַל אֶת הַמַּפְתֵּחַ וּפָתַח אֶת הַפִּשְׁפֵּשׁ, וְנִכְנַס מֵהַפִּשְׁפֵּשׁ לַתָּא, וּמֵהַתָּא לַהֵיכָל, פָּתַח אֶת הַשַּׁעַר, יוֹצֵא וְהוֹלֵךְ לוֹ. [ציור 175]
[ז] פְּנֵי הַפִּשְׁפְּשִׁים לַצָּפוֹן וְלַדָּרוֹם
לְפִי הֶסְבֵּר מִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן (ד' ק"פ-קפ"ב), כִּוּוּנֵי הַפְּתָחִים שֶׁל הַפִּשְׁפְּשִׁים מֵהַצָּפוֹן לַדָּרוֹם [ציור 175], וְלֹא מֵהַמִּזְרָח לַמַּעֲרָב כְּמוֹ שֶׁהָיָה בְּבַיִת שֵׁנִי. [ציור 176]
וְכֵן כָּתַב שָׁם (ד' ק"פ): וְרָחוֹק בְּחָמֵשׁ אַמּוֹת שֶׁל הַמֻּנָּח, יוֹצֵא אוֹר הַהֵיכָל לַיָּמִין וְלַשְּׂמֹאל, וְשָׁם בַּמֻּנָּח נִמְצָא פֶּתַח הַחֶדֶר, וּשְׁאָר הַחֲדָרִים פְּתוּחִים זֶה לָזֶה, וּמֵאוֹתוֹ הַפֶּתַח נִכְנָס אוֹר הַהֵיכָל בַּחֲדָרִים. (ובד' קפ"א בסוף העמ' כתב): וְצָרִיךְ שֶׁתֵּדַע כִּי הַפִּשְׁפְּשִׁים… [אֲשֶׁר] לַשַּׁעַר הַגָּדוֹל, הֵם הַנּוֹתְנִים הַשֶּׁפַע אֶל הַחֲדָרִים דֶּרֶךְ הַמֻּנָּח. וְעַתָּה אוֹדִיעֲךָ בָּזֶה סוֹדוֹת גְּדוֹלִים: הַחֶדֶר הָרִאשׁוֹן בַּצָּפוֹן יֵשׁ לוֹ פֶּתַח נִפְתָּח בְּתוֹךְ הַהֵיכָל, וּמִן הַפִּשְׁפֵּשׁ נִמְצָא הַדֶּרֶךְ לַתָּא, וּמִן הַתָּא לַהֵיכָל וְכוּ' [וְעַיֵּן שָׁם בְּהֶמְשֵׁךְ הֶסְבֵּר הַדְּבָרִים], עַד כָּאן. נִמְצָא שֶׁכִּוּוּנֵי הַפְּתָחִים מֵהַצָּפוֹן לַדָּרוֹם. [ציור 175]
וְכֵן דַּעַת הָרה"ג מָרְדְּכַי שְׁרִיקִי (ראש מכון הרמח"ל בספרו "סוד ביהמ"ק השלישי" בכתר מרדכי עמ' 95). וְכֵן עָשָׂה הָרה"ג יוֹסֵף יִצְחָק לִיפְשִׁיץ בְּצוּרַת בַּיִת שְׁלִישִׁי שֶׁבָּנָה בְּדֶגֶם קָטָן מֵעֵץ כִּסְבָרַת מִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן. וְצוּרַת הַפִּשְׁפְּשִׁים עָשָׂה מֵהַצָּפוֹן לַדָּרוֹם.
הַפִּשְׁפְּשִׁים בְּבַיִת שֵׁנִי
בְּבַיִת שֵׁנִי הַפִּשְׁפְּשִׁים וּפִתְחֵיהֶם הָיוּ מֵהַמִּזְרָח לַמַּעֲרָב, שֶׁכֵּן בְּבַיִת שֵׁנִי לֹא הָיָה מְקוֹם הַמֻּנָּח שֶׁהוּא בְּרֹחַב חָמֵשׁ אַמּוֹת, אֶלָּא בִּמְקוֹמוֹ הָיְתָה הַחוֹמָה הַמַּעֲרָבִית שֶׁל הָאוּלָם וְהַהֵיכָל בָּעֳבִי שֵׁשׁ אַמּוֹת, וּשְׁאָר הָאוּלָם הָיָה פָּתוּחַ בְּרֹחַב אַחַת עֶשְׂרֵה אַמָּה לְכָל אָרְכּוֹ מֵהַמִּזְרָח לַמַּעֲרָב (מדות פ"ד מ"ז), וְלָכֵן הַמָּקוֹם הַיָּחִיד לַעֲשׂוֹת הַפִּשְׁפְּשִׁים הָיָה בַּחוֹמָה הַמַּעֲרָבִית שֶׁבֵּין הָאוּלָם לַהֵיכָל, וְהַכְּנִיסָה הָיְתָה מֵהַמִּזְרָח לַמַּעֲרָב. וּבְבַיִת שֵׁנִי לֹא נִכְנַס לְשָׁם אָדָם, גַּם לֹא הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל לֶאֱכוֹל שָׁם, אֶלָּא יִהְיֶה כֵּן רַק בְּבַיִת שְׁלִישִׁי. [ציור 176]
[ז – הֶמְשֵׁךְ] פְּנֵי הַפִּשְׁפְּשִׁים לַצָּפוֹן וְלַדָּרוֹם
בַּיִת שְׁלִישִׁי
אֲבָל בְּבַיִת שְׁלִישִׁי שֶׁיֵּשׁ מְקוֹם מֻנָּח בְּרֹחַב חָמֵשׁ אַמּוֹת (יחזקאל מ"א י"א) מֵהַמִּזְרָח לַמַּעֲרָב, וְכֵן הַחוֹמָה הַמִּזְרָחִית שֶׁל הָאוּלָם חָמֵשׁ אַמּוֹת (שם פס' י"ב, וברש"י), נִמְצָא שֶׁנִּשְׁאֲרוּ רַק חָמֵשׁ אַמּוֹת רֹחַב בִּלְבַד לְמַעֲבָר מֵהָאוּלָם לְבֵית הַחֲלִיפוֹת. וּמִדָּה זוֹ כּוֹלֶלֶת בְּתוֹכָהּ אֶת עֳבִי הַחוֹמָה הַמַּעֲרָבִית [עַיֵּן שָׁם]. [ציור 177] [ציור 179]
וְלַמַּעֲבָר צָרִיךְ כְּשָׁלֹשׁ אַמּוֹת לְפָחוֹת כְּדֵי שֶׁשְּׁנֵי בְּנֵי אָדָם יוּכְלוּ לַעֲבוֹר שָׁם וְלָקַחַת הַסַּכִּינִים, לְהַכְנִיס וּלְהוֹצִיא כָּל יוֹם, וְכֵן לְעוֹד שְׁאָר הַצְּרָכִים. אִם כֵּן נִשְׁאֲרוּ לְכָל הַיּוֹתֵר כִּשְׁתֵּי אַמּוֹת לַחוֹמָה הַמַּעֲרָבִית שֶׁל הָאוּלָם. וְיִתָּכֵן שֶׁרָחְבּוֹ אַף פָּחוֹת, וְהוּא בָּעֳבִי אַמָּה אַחַת, כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה מָקוֹם רָחָב כְּאַרְבַּע אַמּוֹת לְמַעֲבָר וּלְשִׁמּוּשׁ בַּמָּקוֹם. [ציור 170] [ציור 177] [ציור 179]
[ז – הֶמְשֵׁךְ] פְּנֵי הַפִּשְׁפְּשִׁים לַצָּפוֹן וְלַדָּרוֹם
בית החליפות
לִשְׁנֵי צִדֵּי הָאוּלָם בְּזָוִיּוֹת הַבַּיִת נִמְצָא "בֵּית הַחֲלִיפוֹת" שֶׁלֹּא הֻזְכַּר בְּהֶדְיָא בַּנָּבִיא, רַק נֶאֱמַר (מ"א ט"ו): "אֲשֶׁר עַל אַחֲרֶיהָ וְאַתִּיקֶיהָא מִפּוֹ וּמִפּוֹ" . דַּעַת רַשִּׁ"י (מס' יומא דף ל"ו ע"א) שֶׁיֶּשְׁנָם כ"ד חַלּוֹנוֹת מִפְּנִים, בְּתוֹךְ הַלִּשְׁכָּה [ציור 180].
וְכֵן דַּעַת רַשִּׁ"י בְּמַסֶּכֶת סֻכָּה (נ"ו ע"א) וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: "וְחַלּוֹנָהּ סְתוּמָה" – חַלּוֹנוֹת הָיוּ בְּבֵית הַחֲלִיפוֹת בָּעֳבִי כָּתְלֵי הַתָּאִים שֶׁבִּצְפוֹנוֹ שֶׁל הֵיכָל שֶׁשָּׁם גּוֹנְזִים סַכִּינֵיהֶם וְכוּ'. וְכֵן דַּעַת מַלְכַּת שְׁלֹמֹה (מידות פרק ד משנה ז') שֶׁהָיוּ כ"ד חַלּוֹנוֹת, וְכֵן דַּעַת תִּפְאֶרֶת יִשְׂרָאֵל בְּיָכִין (שם).
[ז – הֶמְשֵׁךְ] פְּנֵי הַפִּשְׁפְּשִׁים לַצָּפוֹן וְלַדָּרוֹם
רֹחַב חוֹמָה מַעֲרָבִית
*וְאֶפְשָׁר שֶׁרֹחַב הַחוֹמָה הַמַּעֲרָבִית שֶׁל הָאוּלָם כְּאַמָּה אַחַת בִּלְבַד, שֶׁכֵּן בְּבַיִת שֵׁנִי עָשׂוּ רָחְבּוֹ כְּשֵׁשׁ אַמּוֹת (מדות פ"ד מ"ז), וְלֹא עָשׂוּ מְקוֹם הַמֻּנָּח שֶׁרָחְבּוֹ חָמֵשׁ אַמּוֹת [כְּמוֹ שֶׁמֻּזְכָּר בְּבַיִת שְׁלִישִׁי] (יחזקאל מ"א י"א). וְלָכֵן אִם נוֹרִיד רֹחַב הַמֻּנָּח שֶׁהוּא חָמֵשׁ אַמּוֹת, מִשֵּׁשׁ אַמּוֹת רֹחַב הַחוֹמָה הַמַּעֲרָבִית כְּפִי שֶׁהָיָה בְּבַיִת שֵׁנִי, נִשְׁאֲרָה אַמָּה אַחַת בִּלְבַד לָעֳבִי הַחוֹמָה הַמַּעֲרָבִית שֶׁל הָאוּלָם. וְאַף שֶׁהַמָּקוֹם שָׁם בְּגֹבַהּ מֵאָה אַמָּה, וְחוֹמָה בָּעֳבִי אַמָּה אֵינָהּ מַסְפִּיק חֲזָקָה כַּאֲשֶׁר הִיא בְּגֹבַהּ מֵאָה אַמָּה. אֲבָל מֵאַחַר וְיֵשׁ קוֹרוֹת לְחִזּוּק מֵהַחוֹמָה הַמִּזְרָחִית שֶׁל הָאוּלָם לַחוֹמָה הַמַּעֲרָבִית שֶׁל הָאוּלָם (יחזקאל מ"א כ"ה, מדות פ"ג מ"ח, משכני עליון קע"א), הֲרֵי שֶׁהַקּוֹרוֹת חֲזָקוֹת מַסְפִּיק לְהַחֲזִיק הַחוֹמָה הַמַּעֲרָבִית שֶׁעָבְיָהּ אַמָּה אַחַת בִּלְבַד, כְּדֵי שֶׁלֹּא תִּפּוֹל. [ציור 177]
וְרַשִּׁ"י פֵּרַשׁ (פס' ג') שֶׁהַכֹּהֵן הַגָּדוֹל יָשַׁב לֶאֱכוֹל מִקָּדְשֵׁי הַקֳּדָשִׁים בְּתוֹךְ הֶחָלָל שֶׁל הַפִּשְׁפֵּשׁ וְלֹא מִבַּחוּץ, וּלְשֵׁם כָּךְ צָרִיךְ מָקוֹם שֶׁיִּהְיֶה אֶפְשָׁר לָשֶׁבֶת, וְכֵן שֻׁלְחָן קָטָן לְפָחוֹת, וְלַמְרוֹת שֶׁבְּצִמְצוּם גָּדוֹל מְאֹד נִתָּן לָשֶׁבֶת גַּם בְּרֹחַב שְׁתֵּי אַמּוֹת, לֹא מִסְתַּבֵּר שֶׁבְּזֶה הַמָּקוֹם הַקָּטָן בִּלְבַד יָשַׁב הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל לֶאֱכוֹל מֵהַקֳּדָשִׁים, עַל כֵּן מִסְתַּבֵּר שֶׁמְּקוֹם הַפִּשְׁפְּשִׁים אֵינוֹ מֵהַמַּעֲרָב לַמִּזְרָח.
[ז – הֶמְשֵׁךְ] פְּנֵי הַפִּשְׁפְּשִׁים לַצָּפוֹן וְלַדָּרוֹם
כִּוּוּן פֶּתַח הַפִּשְׁפְּשִׁים מֵהַצָּפוֹן לַדָּרוֹם
וְהַמָּקוֹם לַפִּשְׁפְּשִׁים שֶׁהֵם בַּחוֹמָה, וְלָהֶם חָלָל בְּתוֹכָם כְּדֵי שֶׁיֵּשֵׁב הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל לֶאֱכוֹל מֵהַקֳּדָשִׁים, הוּא מֵהַצָּפוֹן לַדָּרוֹם, לְצַד פֶּתַח הַהֵיכָל, וּכְמוֹ שֶׁעוֹלֶה מֵהֶסְבֵּר מִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן (ד' ק"פ, קפ"א וכנ"ל הערה ז), וְכֵן הַפִּשְׁפֵּשׁ הַשֵּׁנִי, וּכְמוֹ שֶׁמּוּבָא בְּסֵפֶר "סוֹד בֵּית הַמִּקְדָּשׁ הַשְּׁלִישִׁי" לְהָרה"ג הָרַב מָרְדְּכַי שְׁרִיקִי כַּנַּ"ל. [ציור 175]
מִסְפַּר הַדְּלָתוֹת בְּכָל פִּשְׁפֵּשׁ
בַּנָּבִיא כָּתוּב "הַשַּׁעַר הַזֶּה סָגוּר יִהְיֶה". וְשַׁעַר פֵּרוּשׁוֹ עִם דֶּלֶת, אֲבָל פֶּתַח אֶפְשָׁרִי שֶׁיִּהְיֶה לְלֹא דֶּלֶת. וּבְמִדּוֹת (פ"ד מ"ב) לֹא מֻזְכָּר בִּמְפֹרָשׁ מִסְפַּר הַדְּלָתוֹת.
הַשְּׁאֵלָה: הַאִם בְּסוֹף הַפִּשְׁפֵּשׁ [בְּאֹרֶךְ חֲמֵשׁ הָאַמּוֹת] יֵשׁ בְּסוֹף חֲלָלוֹ עוֹד דֶּלֶת אוֹ שֶׁיֶּשְׁנָהּ רַק דֶּלֶת אַחַת? וְכֵן לַפִּשְׁפֵּשׁ הַצְּפוֹנִי כַּנַּ"ל, שֶׁדַּרְכּוֹ נִכְנָסִים וְיוֹצְאִים כָּל יוֹם, אוֹתָהּ שְׁאֵלָה. [ציור 181]
* וּמִסְתַּבֵּר לוֹמַר שֶׁיֵּשׁ דֶּלֶת נוֹסֶפֶת בְּסוֹף חֲלַל הַפִּשְׁפֵּשׁ שֶׁאָרְכּוֹ חָמֵשׁ אַמּוֹת, וְיֵשׁ דֶּלֶת אַחַת לְצַד הַהֵיכָל בְּצַד הָאוּלָם, שֶׁדַּרְכָּהּ נִכְנָסִים לַפִּשְׁפֵּשׁ, וְאַחֲרָיו חֲלַל הַפִּשְׁפֵּשׁ שֶׁבּוֹ יוֹשֵׁב כֹּהֵן גָּדוֹל לֶאֱכוֹל מֵהַקֳּדָשִׁים. וּבְקָצֵהוּ הַשֵּׁנִי סְבָרָא הִיא שֶׁיֵּשׁ דֶּלֶת נוֹסֶפֶת, וְכֵן שְׁתֵּי דְּלָתוֹת בַּפִּשְׁפֵּשׁ הַצְּפוֹנִי שֶׁפָּתוּחַ תָּמִיד. וּבַנָּבִיא כָּתוּב פִּשְׁפֵּשׁ [לְשׁוֹן יָחִיד], הֲרֵי שֶׁהַפָּסוּק מְדַבֵּר עַל הַפִּשְׁפֵּשׁ שֶׁלְּצַד הַשַּׁעַר שֶׁל הַהֵיכָל שֶׁהוּא סָגוּר תָּמִיד. וְהַנָּבִיא לֹא סִפֵּר כָּל צוּרוֹת הַבַּיִת, וּכְמוֹ שֶׁלֹּא פֵּרַשׁ עַל הַפִּשְׁפֵּשׁ הַצְּפוֹנִי, שֶׁחֲזַ"ל דָּרְשׁוּ מִכָּאן בְּמַסֶּכֶת מִדּוֹת (פ"ד מ"ב) וּבְתָמִיד (פ"ג מ"ז) שֶׁיֵּשׁ שְׁנֵי פִּשְׁפְּשִׁים לְצִדֵּי הַהֵיכָל, אֶחָד סָגוּר תָּמִיד וְאֶחָד פָּתוּחַ, וּכְצוּרַת הַפִּשְׁפְּשִׁים שֶׁהִזְכִּיר בְּמִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן (דף כ"ב פ"ג מ"ג). [ציור 181]
הַפִּשְׁפֵּשׁ סָגוּר, וְרַק הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל יֵשֵׁב שָׁם לֶאֱכוֹל
וְכֵן כָּתוּב (בפס' ב'): "הַשַּׁעַר הַזֶּה סָגוּר יִהְיֶה לֹא יִפָּתֵחַ, וְאִישׁ לֹא יָבֹא בוֹ", וְכֵן (פס' ג') כָּתוּב: "אֶת הַנָּשִׂיא נָשִׂיא הוּא יֵשֶׁב בּוֹ לֶאֱכֹל". וְלִכְאוֹרָה פָּסוּק ג' סוֹתֵר פָּסוּק ב'- פַּעַם כָּתוּב אִישׁ לֹא יָבֹא בוֹ, וּפַעַם כָּתוּב שֶׁמֻּתָּר לְכֹהֵן גָּדוֹל לָשֶׁבֶת שָׁם לֶאֱכוֹל.
וּלְפִי הַפְּשָׁט, בְּפָסוּק ב' מְדֻבָּר עַל כָּל הַשַּׁעַר הַדְּרוֹמִי שֶׁהוּא סָגוּר, וְרַק לְכֹהֵן גָּדוֹל תִּנָּתֵן רְשׁוּת לְהִכָּנֵס בּוֹ וְלֶאֱכוֹל מִקֹּדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים כַּמְבֹאָר בְּפָסוּק ג'.
* וְאֶפְשָׁר [מְעַט בְּדֹחַק לְהַסְבִּיר פֵּרוּשׁ נוֹסָף] שֶׁבְּפָסוּק ב' מְדֻבָּר עַל הַדֶּלֶת הַצְּפוֹנִית שֶׁל הַפִּשְׁפֵּשׁ [הַדְּרוֹמִי] שֶׁהוּא סָגוּר יִהְיֶה תָּמִיד וְלֹא יִפָּתֵחַ אַף פַּעַם, אֲבָל בַּפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי, תִּנָּתֵן רְשׁוּת לְכֹהֵן גָּדוֹל לְהִכָּנֵס דֶּרֶךְ הַדֶּלֶת הַדְּרוֹמִית, וְלָשֶׁבֶת שָׁם וְלֶאֱכוֹל מֵהַקֳּדָשִׁים. וְאִם כֵּן לֹא קַשְׁיָא, בְּפָסוּק ב' מְדַבֵּר כְּלָלִית עַל כָּל הַפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי, וּבְפָסוּק ג' מְדַבֵּר עַל הַדֶּלֶת הַדְּרוֹמִית שֶׁל הַפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי שֶׁלְּכֹהֵן גָּדוֹל תִּנָּתֵן רְשׁוּת לְהִכָּנֵס לְשָׁם, וּפָסוּק ב' נִשְׁאַר עַל מְקוֹמוֹ, שֶׁהַדֶּלֶת הַצְּפוֹנִית שֶׁל הַפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי לֹא תִּפָּתַח "וְאִישׁ לֹא יָבֹא בוֹ". וְעַיֵּן לְעֵיל הֶעָרָה ד' קֻשְׁיַת הַמַּהַרְשָׁ"א וְתֵרוּצוֹ. [ציור 181]
[ח] שֶׁעָבְיָהּ חָמֵשׁ אַמּוֹת
כַּנִּזְכָּר לְעֵיל בַּהֶעָרָה הַקּוֹדֶמֶת, הַפִּשְׁפְּשִׁים בָּעֳבִי הַחוֹמָה שֶׁהִיא חָמֵשׁ אַמּוֹת וְיֵשׁ מָקוֹם לְחָלָל, שֶׁבּוֹ יֵשֵׁב הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל לֶאֱכֹל מֵהַקֳּדָשִׁים. [ציור 181]
[ט] לְכֹהֵן גָּדוֹל
בְּפָסוּק ג' כָּתוּב: "אֶת הַנָּשִׂיא נָשִׂיא הוּא יֵשֶׁב בּוֹ לֶאֱכָל לֶחֶם". וְהַמְפָרְשִׁים: מְצוּדַת דָּוִד, הָרַדַּ"ק וְהַמַּלְבִּי"ם פֵּרְשׁוּ שֶׁמְּדֻבָּר בְּמֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ. וְעַיֵּן עוֹד בְּעֶזְרַת יִשְׂרָאֵל (ס"ק קצ"ה, עמ' קס"א על צורת הבית).
וְאִלּוּ רַשִּׁ"י פֵּרַשׁ (פס' ג'): אֶת הַנָּשִׂיא – נָשִׂיא הוּא וְחָשׁוּב וְאֵין דַּרְכּוֹ לֵישֵׁב וְלֶאֱכוֹל עִם שְׁאָר הַכֹּהֲנִים בַּלְּשָׁכוֹת… אֶת הַנָּשִׂיא כֹּהֵן גָּדוֹל נָשִׂיא הוּא- וּמֵחֲשִׁיבוּתוֹ יְהֵא רַשַּׁאי לֶאֱכוֹל בָּשָׂר וְלֶחֶם קָדָשִׁים בְּאוֹתוֹ שַׁעַר שֶׁפּוֹתְחִין לוֹ בִּשְׁעַת אֲכִילָתוֹ. וְכֵן פֵּרַשׁ הַתּוֹסְפוֹת יוֹם טוֹב בְּסִפְרוֹ "צוּרַת הַבַּיִת" (סימן נ"ב), לְפִי רַשִּׁ"י שֶׁמְּדֻבָּר בְּכֹהֵן גָּדוֹל. וְכֵן פֵּרַשׁ בְּמִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן (ד' קפ"ב) וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: אַךְ הַפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי הוּא סָגוּר.. וְלֹא יָבוֹא בּוֹ רַק הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל שֶׁמְּקוֹמוֹ לַדָּרוֹם הוּא. וְכֵן (בדף ר"ב פ"ג מ"ג) כָּתַב: שְׁנֵי פִּשְׁפְּשִׁין לַשַּׁעַר הַגָּדוֹל: אֶחָד בַּצָּפוֹן וְאֶחָד בַּדָּרוֹם, שֶׁבַּדָּרוֹם אֵין אָדָם נִכְנָס בּוֹ אֶלָּא כֹּהֵן גָּדוֹל לֶאֱכוֹל בַּקֳּדָשִׁים, עַד כָּאן.
וְאֵין לְהַקְשׁוֹת עַל פֵּרוּשׁ רַשִּׁ"י, צוּרַת הַבַּיִת וּמִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן, שֶׁכָּתְבוּ שֶׁמְּדֻבָּר בְּכֹהֵן גָּדוֹל, מִפֶּרֶק מ"ו פָּסוּק ב' שֶׁכָּתוּב: "וּבָא הַנָּשִׂיא דֶּרֶךְ אוּלָם הַשַּׁעַר" וְכוּ', שֶׁשָּׁם מְדֻבָּר בַּנָּשִׂיא וְלֹא בְּכֹהֵן גָּדוֹל, שֶׁכֵּן שָׁם כָּתוּב: "וְעָמַד עַל מְזוּזַת הַשַּׁעַר וְעָשׂוּ הַכֹּהֲנִים אֶת עוֹלָתוֹ וְאֶת שְׁלָמָיו וְהִשְׁתַּחֲוָה עַל מִפְתַּן הַשַּׁעַר וְיָצָא", וַהֲרֵי פֹּרַשׁ: א) שֶׁהַנָּשִׂיא רַק עוֹמֵד שָׁם עַל פֶּתַח הַשַּׁעַר וְלֹא יוֹשֵׁב שָׁם. ב) לֹא פּוֹתְחִים לוֹ הַשַּׁעַר, אֶלָּא עוֹמֵד עַל מְזוּזַת הַשַּׁעַר. ג) וְלֹא אוֹכֵל שָׁם, אֶלָּא עוֹמֵד שָׁם, כְּפֵרוּשׁ רַשִּׁ"י שֶׁכָּתַב: אָמַר מַר (תענית כ"ו ע"א) אֶפְשָׁר קָרְבָּנוֹ שֶׁל אָדָם קָרֵב וְאֵינוֹ עוֹמֵד עַל קָרְבָּנוֹ. דְּהַיְנוּ מְדֻבָּר בַּנָּשִׂיא.
* וְכֵן דִּבְרֵי חֲזַ"ל (יומא כ"ה ע"א, סוטה מ' ע"ב): אֵין יְשִׁיבָה בָּעֲזָרָה אֶלָּא לְמַלְכֵי בֵּית דָּוִד, נֶאֶמְרוּ עַל הָעֲזָרָה, שֶׁהִיא הֶחָצֵר הַפְּנִימִית בְּבַיִת שְׁלִישִׁי, וְלֹא נֶאֶמְרוּ עַל הַהֵיכָל וְהַפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי שֶׁלְּצִדּוֹ, שֶׁכֵּן קְדֻשַּׁת הַפִּשְׁפֵּשׁ וְהַהֵיכָל גְּדוֹלָה מִקְּדֻשַּׁת הָעֲזָרָה (כלים פ"א מ"ט, במפרשים, הרמב"ם בהלכות בית הבחירה פ"ז הכ"א).
וְכֵן לֹא מָצִינוּ שֶׁהַנָּשִׂיא יֹאכַל שָׁם קָדָשִׁים, אֶלָּא זֹאת עֲבוֹדַת הַכֹּהֲנִים, שֶׁנֶּאֱמַר "וְאָכְלוּ אֹתָם אֲשֶׁר כֻּפַּר בָּהֶם". וְרַשִּׁ"י שֶׁפֵּרַשׁ "אֶת הַנָּשִׂיא" שֶׁזֶּה כֹּהֵן גָּדוֹל הוּא וְאֵין דַּרְכּוֹ לֵישֵׁב וְלֶאֱכוֹל עִם שְׁאָר הַכֹּהֲנִים בַּלְּשָׁכוֹת, מוּבָן שֶׁכָּאן מְדֻבָּר בַּעֲבוֹדַת אֲכִילַת קָדָשִׁים וְלָכֵן הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל יֵשֵׁב בַּפִּשְׁפֵּשׁ לֶאֱכוֹל מִקָּדְשֵׁי הַקֳּדָשִׁים מֵחֲמַת חֲשִׁיבוּתוֹ, וְלֹא יֵשֵׁב בַּלְּשָׁכוֹת עִם שְׁאָר הַכֹּהֲנִים לֶאֱכוֹל מֵהַקֳּדָשִׁים.
*וְאֶפְשָׁר שֶׁרַשִּׁ"י וְהָרַמְחַ"ל לָמְדוּ מֵהַכָּתוּב בְּפָסוּק ג' פַּעֲמַיִם: "אֶת הַנָּשִׂיא נָשִׂיא הוּא" וְכָתוּב פַּעֲמַיִם נָשִׂיא לְהוֹרוֹת: עַל הַנָּשִׂיא שֶׁל הַנָּשִׂיא, שֶׁהוּא הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל. שֶׁיֶּשְׁנָם דְּבָרִים שֶׁהַכֹּהֵן הַגָּדוֹל סַמְכוּתוֹ מֵעַל נְשִׂיא יִשְׂרָאֵל וְיֵשׁ לְהֵפֶךְ, וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב (במדבר כ"ז כ"א): "וְלִפְנֵי אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן יַעֲמֹד וְשָׁאַל לוֹ בְּמִשְׁפַּט הָאוּרִים לִפְנֵי ה' עַל פִּיו יֵצְאוּ וְעַל פִּיו יָבֹאוּ" (במובא ברמב"ם כלי המקדש פ"י הי"ב). וְכֵן דַּעַת מָרָ"ן הָראשל"צ הָרַב עוֹבַדְיָה יוֹסֵף זַצַ"ל שֶׁגַּם לְכֹהֵן גָּדוֹל מֻתָּר לָשֶׁבֶת בָּעֲזָרָה בְּצַד הַהֵיכָל.
[י] לְכֹהֵן גָּדוֹל
הַגְּמָרָא בְּיוֹמָא (כ"ה ע"א) וּבְסוֹטָה (מ' ע"ב) וְעוֹד, אוֹמֶרֶת שֶׁאֵין יְשִׁיבָה בָּעֲזָרָה אֶלָּא לְמַלְכֵי בֵּית דָּוִד בִּלְבַד [לְהַרְאוֹת שֶׁמַּלְכוּתוֹ שְׁלֵמָה]. וּבִכְלַל זֶה אָסוּר לָשֶׁבֶת בָּעֲזָרָה גַּם לַכֹּהֲנִים.
הַאִם מֻתָּר לַכֹּהֲנִים לָשֶׁבֶת בִּשְׁעַת אֲכִילַת קָדְשֵׁי קָדָשִׁים בַּקֹּדֶשׁ [בָּעֲזָרָה]? עַיֵּן לְעֵיל [פֶּרֶק מ"ב פָּסוּק י"ג הֶעָרָה 20], שֶׁלְּפִי רַשִּׁ"י מַשְׁמַע שֶׁאָסוּר לַכֹּהֲנִים לָשֶׁבֶת וְלֶאֱכוֹל בַּקֹּדֶשׁ. וְאִלּוּ כָּאן לְפִי רַשִּׁ"י, מִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן וְצוּרַת הַבַּיִת מֻתָּר לְכֹהֵן גָּדוֹל לָשֶׁבֶת בַּקֹּדֶשׁ וְלֶאֱכוֹל קָדְשֵׁי קָדָשִׁים בַּפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי.
*וְאֶפְשָׁר שֶׁיֵּשׁ לוֹמַר שֶׁהַכֹּהֵן הַגָּדוֹל דִּינוֹ שׁוֹנֶה מִשְּׁאָר הַכֹּהֲנִים. וּכְשֵׁם שֶׁרַק לוֹ הִתִּיר הקב"ה לְהִכָּנֵס לַפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי שֶׁסָּגוּר תָּמִיד וְאִישׁ לֹא יָבוֹא בוֹ רַק ה' אֱלֹקֵי יִשְׂרָאֵל, כֵּן נִתְּנָה רַק לוֹ רְשׁוּת לָשֶׁבֶת בִּשְׁעַת אֲכִילַת קָדְשֵׁי הַקֳּדָשִׁים בַּקֹּדֶשׁ, אֲבָל לִשְׁאָר הַכֹּהֲנִים אָסוּר לָשֶׁבֶת בַּקֹּדֶשׁ גַּם בִּשְׁעַת אֲכִילַת הַקֳּדָשִׁים.
[יא] לְכֹהֵן גָּדוֹל
כֵּן פֵּרַשׁ רַשִּׁ"י (בפס' ג') שֶׁהַכֹּהֵן הַגָּדוֹל יוֹשֵׁב בְּתוֹךְ הֶחָלָל שֶׁל הַפִּשְׁפֵּשׁ לֶאֱכוֹל לֶחֶם. [ציור 181] [ציור 182]
[יב] מִקָּדְשֵׁי הַקֳּדָשִׁים
הַמְפָרְשִׁים (רש"י, מצודת ציון, הרד"ק, מצודת דוד, ומשכני עליון) פֵּרְשׁוּ שֶׁשָּׁם יֵשֵׁב לֶאֱכוֹל לֶחֶם לִפְנֵי ה', שֶׁזֶּה קָדָשִׁים, וְלָאו דַּוְקָא קָדְשֵׁי קָדָשִׁים אֶלָּא גַּם קָדָשִׁים קַלִּים.
וְקָדָשִׁים קַלִּים נֶאֱכָלִים בְּכָל יְרוּשָׁלַיִם כַּמּוּבָא בִּזְבָחִים (נ"ה ע"א), וְקָדְשֵׁי קָדָשִׁים נֶאֱכָלִים בַּקֹּדֶשׁ (זבחים נ"ג ע"א). וְלַמְרוֹת שֶׁמֻּתָּר לֶאֱכוֹל בַּקֹּדֶשׁ גַּם קָדָשִׁים קַלִּים, יוֹתֵר מִסְתַּבֵּר שֶׁהַכֹּהֵן הַגָּדוֹל יֹאכַל שָׁם אֶת קָדְשֵׁי הַקֳּדָשִׁים שֶׁנֶּאֱכָלִים רַק בַּקֹּדֶשׁ, אֲבָל מֻתָּר לוֹ לֶאֱכוֹל שָׁם גַּם קָדָשִׁים קַלִּים, וּבִתְנַאי שֶׁלֹּא יְעָרְבֵם בְּיַחַד, שֶׁלֹּא לְהָבִיא קֹדֶשׁ לִידֵי נוֹתָר, שֶׁכֵּן קָדְשֵׁי קָדָשִׁים נֶאֱכָלִים לְיוֹם וָלַיְלָה, וְקָדָשִׁים קַלִּים נֶאֱכָלִים יוֹם, לַיְלָה וָיוֹם כַּמְבֹאָר בִּזְבָחִים שָׁם. שֶׁכֵּן יֵשׁ לְהָבִין לְפִי הַמְפָרְשִׁים אֵיזוֹ מִצְוָה עוֹשֶׂה הַנָּשִׂיא בַּאֲכִילַת לֶחֶם הַקֹּדֶשׁ לִפְנֵי ה'.
[יג] מִחוּץ לַמִּקְדָּשׁ
מִצְוָה עַל הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל לִהְיוֹת רֹב זְמַנּוֹ בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ. כֵּן פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (כלי המקדש פ"ה ה"ז): וּבַיִת יִהְיֶה לוֹ מוּכָן בַּמִּקְדָּשׁ, וְהוּא הַנִּקְרָא לִשְׁכַּת כֹּהֵן גָּדוֹל. וְתִפְאַרְתּוֹ וּכְבוֹדוֹ שֶׁיִּהְיֶה יוֹשֵׁב בַּמִּקְדָּשׁ כָּל הַיּוֹם, וְלֹא יֵצֵא אֶלָּא לְבֵיתוֹ בִּלְבַד בַּלַּיְלָה אוֹ שָׁעָה אוֹ שְׁעָתַיִם בַּיּוֹם, וְיִהְיֶה בֵּיתוֹ בִּירוּשָׁלַיִם וְאֵינוֹ זָז מִשָּׁם. [ציור 183]
וּלְקַמָּן (פרק מ"ה פס' ד') מְבֹאָר שֶׁמְּקוֹם הַכֹּהֲנִים שֶׁיְּשָׁרְתוּ בַּבַּיִת יִהְיֶה מִסָּבִיב לְבֵית הַמִּקְדָּשׁ.
בְּבֹא הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל מִבַּחוּץ בִּימוֹת הַשָּׁנָה
אִם כֵּן בְּפָסוּק ג' שֶׁכָּתַב: "מִדֶּרֶךְ אֻלָם הַשַּׁעַר יָבוֹא וּמִדַּרְכּוֹ יֵצֵא" מְדֻבָּר בִּשְׁאָר יְמוֹת הַשָּׁנָה שֶׁלֹּא בְּשָׁלֹשׁ רְגָלִים, שֶׁכַּאֲשֶׁר הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל בָּא מִבַּחוּץ לֶאֱכוֹל בַּקֳּדָשִׁים, יָבוֹא דֶּרֶךְ שַׁעַר מִזְרָחִי שֶׁל הֶחָצֵר הַפְּנִימִי שֶׁהוּא סָגוּר בְּכָל יְמוֹת הַשָּׁבוּעַ, וְיִפְתְּחוּ לִכְבוֹדוֹ אֶת שַׁעַר מִזְרָח, וְיִכָּנֵס דַּרְכּוֹ וְדַרְכּוֹ יֵצֵא. כְּמוֹ שֶׁלִּכְבוֹד הַנָּשִׂיא בִּלְבַד הוּא נִפְתָּח בִּימוֹת הַשָּׁבוּעַ. וְהַכֹּהֵן הַגָּדוֹל יָבוֹא דֶּרֶךְ שַׁעַר מִזְרָחִי שֶׁל הֶחָצֵר הַפְּנִימִי, וְיִכָּנֵס עַד לַפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי, וְשָׁם יֵשֵׁב לֶאֱכוֹל מֵהַקֳּדָשִׁים, יִשְׁתַּחֲוֶה שָׁם וְיֵצֵא אָחוֹרָה, כַּאֲשֶׁר פָּנָיו כְּלַפֵּי הַקֹּדֶשׁ לַמַּעֲרָב וְגַבּוֹ לַמִּזְרָח, וְיֵצֵא מֵהַשַּׁעַר הַמִּזְרָחִי שֶׁל הֶחָצֵר הַפְּנִימִי שֶׁדַּרְכּוֹ בָּא, כִּי אָסוּר לַעֲשׂוֹת בֵּית הַמִּקְדָּשׁ קַפַּנְדְּרִיָּא [מַעֲבָר] מִצַּד אֶחָד לַשֵּׁנִי בִּימוֹת הַשָּׁנָה. [ציור 182]
בְּבֹא כֹּהֵן גָּדוֹל בְּשָׁלֹשׁ רְגָלִים
אֲבָל בְּשָׁלֹשׁ רְגָלִים יֶשְׁנָהּ מִצְוָה לְהֵרָאוֹת יָפֶה בֶּחָצֵר הַפְּנִימִית לְכָל יִשְׂרָאֵל, וּבִכְלָלָם הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל. וְאִם אֵינוֹ בַּמִּקְדָּשׁ מִסִּבָּה כָּל שֶׁהִיא וְיָבוֹא לָעֲלִיָּה לָרֶגֶל מִבַּחוּץ, יָבוֹא מִשַּׁעַר הַצְּפוֹנִי שֶׁל הֶחָצֵר הַפְּנִימִי וְיֵצֵא דֶּרֶךְ שַׁעַר הַדְּרוֹמִי אוֹ לְהֵפֶךְ, כְּמוֹ כָּל עַם יִשְׂרָאֵל וְהַנָּשִׂיא שֶׁמְּצֻוִּים לַעֲשׂוֹת הֶחָצֵר הַפְּנִימִית קַפַּנְדְּרִיָּא וּמַעֲבָר מִצַּד אֶחָד לַשֵּׁנִי, כְּדֵי לְהֵרָאוֹת יָפֶה בַּמִּקְדָּשׁ. [ציור 184]
בִּהְיוֹת כֹּהֵן גָּדוֹל בַּמִּקְדָּשׁ
כַּאֲשֶׁר הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל נִמְצָא בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ, אֵין צֹרֶךְ שֶׁיָּבוֹא דֶּרֶךְ שַׁעַר מִזְרָח שֶׁל הֶחָצֵר הַפְּנִימִית, שֶׁכֵּן אָז הוּא נִמְצָא בַּמִּקְדָּשׁ וְעוֹסֵק בַּעֲבוֹדָה, בְּתוֹרָה וַעֲבוֹדַת ה', וְדוֹאֵג לְצָרְכֵי בֵּית הַמִּקְדָּשׁ וְהָעָם, [לְפִי רַשִּׁ"י לְקַמָּן פֶּרֶק מ"ח פָּסוּק י"ז, מְדֻבָּר בְּכֹהֵן גָּדוֹל שֶׁנִּקְרָא שָׁם נָשִׂיא]. וְעַל הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל מוּטָל הַתַּפְקִיד לִדְאוֹג: "לָעוֹלוֹת וְהַמִּנְחָה וְהַנֵּסֶךְ בַּחַגִּים וּבֶחֳדָשִׁים וּבַשַּׁבָּתוֹת וּבְכָל מוֹעֲדֵי יִשְׂרָאֵל" וְכוּ'.
וְעַל כֵּן כַּאֲשֶׁר הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל בַּמִּקְדָּשׁ וּבָא לֶאֱכוֹל מִקָּדְשֵׁי הַקֳּדָשִׁים בְּאוֹתוֹ פִּשְׁפֵּשׁ דְּרוֹמִי, וְיַחֲזוֹר אַחַר כָּךְ לַעֲבוֹדָתוֹ בַּמִּקְדָּשׁ, כַּמּוּבָן אֵינוֹ צָרִיךְ לָבֹא וְלָצֵאת דֶּרֶךְ שַׁעַר מִזְרָחִי, אֶלָּא נִשְׁאָר בַּמִּקְדָּשׁ לְהֶמְשֵׁךְ עֲבוֹדָתוֹ. [ציור 183]