לשכנו תדרשו חלק ג'
פרק א' – נושא יב'
לשכת כהן גדול
לִשְׁכַּת כֹּהֵן גָּדוֹל לְכָל הַשָּׁנָה
בְּבַיִת שֵׁנִי
וְכֵן שָׁנִינוּ בְּמִדּוֹת (פ"ה מ"ד): "שֶׁבִּדְרוֹם [הָעֲזָרָה] לִשְׁכַּת הָעֵץ וְכוּ' אַבָּא שָׁאוּל אוֹמֵר: לִשְׁכַּת הָעֵץ לִשְׁכַּת כֹּהֵן גָּדוֹל הָיְתָה". עַד כָּאן. וְיֵשׁ גּוֹרְסִים שֶׁהָיְתָה בִּצְפוֹן הָעֲזָרָה (יומא י"ט ע"א, ותרשים תפארת ישראל). וְכֵן פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (הלכות בית הבחירה פרק ה' הי"ז) שֶׁלִּשְׁכַּת כֹּהֵן גָּדוֹל הָיְתָה בִּצְפוֹן הָעֲזָרָה. [ציור 66 א]
וְכֵן מוּבָא בְּיוֹמָא (דף ב' ע"א) שֶׁשִּׁבְעָה יָמִים לִפְנֵי יוֹם הַכִּפּוּרִים מַפְרִישִׁין כֹּהֵן גָּדוֹל מִבֵּיתוֹ לְלִשְׁכַּת פַּלְהֶדְרִין לְהַפְרִישׁוֹ מֵאִשְׁתּוֹ, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִטַּמָּא עַל יָדָהּ מִשּׁוּם סְפֵק נִדָּה, וְיֵאָסֵר לַעֲבוֹדַת הַמִּקְדָּשׁ בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים וְכוּ' וְשָׁם הָיָה דָּר וְיָשֵׁן כָּל שִׁבְעַת יָמִים, עַד כָּאן. וּמְקוֹם הַלִּשְׁכָּה בַּחֹל, שֶׁכֵּן שָׁם יֵשֵׁב, יֹאכַל וְיִישַׁן. [ציור 67]
וְאֵין יְשִׁיבָה בָּעֲזָרָה אֶלָּא רַק לְמַלְכֵי בֵּית דָּוִד, וְשֵׁנָה אֲסוּרָה בַּקֹּדֶשׁ לְכֻלָּם, כּוֹלֵל כֹּהֵן גָּדוֹל.
וְכֵן פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (עבודת יום הכפורים פ"א הלכה ג'): "שִׁבְעַת יָמִים קֹדֶם לְיוֹם הַכִּפּוּרִים מַפְרִישִׁין כֹּהֵן גָּדוֹל מִבֵּיתוֹ לְלִשְׁכָּתוֹ שֶׁבַּמִּקְדָּשׁ, וְדָבָר זֶה קַבָּלָה מִמֹּשֶׁה רַבֵּנוּ".
הֲלָכָה ד': "בְּשִׁבְעַת יָמִים אֵלּוּ מַזִּין עָלָיו מֵאֵפֶר הַפָּרָה בַּשְּׁלִישִׁי לְהַפְרָשָׁתוֹ, וּבַשְּׁבִיעִי שֶׁהוּא עֶרֶב יוֹם הַכִּפּוּרִים, שֶׁמָּא נִטְמָא בִּטְמֵא מֵת וְלֹא יָדַע". עַד כָּאן.
לִשְׁכַּת פַּלְהֶדְרִין – מִתְּחִלָּה הָיְתָה נִקְרֵאת לִשְׁכַּת בַּלְוָטֵי שֶׁפֵּרוּשׁוֹ שָׂרִים וְנִכְבָּדִים, אֲבָל מִשֶּׁמָּכְרוּ אֶת הַכְּהֻנָּה הַגְּדוֹלָה בְּכֶסֶף, שִׁנּוּ אֶת שֵׁם הַלִּשְׁכָּה, לְשֵׁם לִשְׁכַּת פַּלְהֶדְרִין שֶׁפֵּרוּשׁוֹ לִשְׁכַּת פְּקִידִים (מדות פ"ה מ"ד).
וְכֵן פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (הלכות בית הבחירה פרק ה' הי"ז) וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: "וְהַשָּׁלֹשׁ שֶׁבִּצְפוֹן לִשְׁכַּת הַגָּזִית. לִשְׁכַּת הַגּוֹלָה. לִשְׁכַּת הָעֵץ… וְלִשְׁכַּת הָעֵץ הָיְתָה אֲחוֹרֵי שְׁתֵּיהֶן וְהִיא הָיְתָה לִשְׁכַּת כֹּהֵן גָּדוֹל וְהִיא הַנִּקְרֵאת לִשְׁכַּת פַּרְהֶדְרִין."
יָדוּעַ שֶׁבַּיִת שֵׁנִי עָמַד 420 שָׁנָה. הַחַשְׁמוֹנָאִים מָלְכוּ 103 שָׁנָה, הָחֵל מִ-206 שָׁנָה לִפְנֵי הַחֻרְבָּן. וּלְאַחַר 103 שָׁנָה, מָלַךְ הוֹרְדּוֹס וְהַבָּאִים אַחֲרָיו עוֹד כְּ-103 שָׁנָה עַד לְחֻרְבַּן בַּיִת שֵׁנִי.
לְרַשִּׁ"י – כְּבָר הָחֵל מִימֵי מַלְכוּת הַחַשְׁמוֹנָאִים, הַכֹּהֲנִים הַגְּדוֹלִים לֹא הָיוּ רְאוּיִים, כִּי מָכְרוּ אֶת הַכְּהֻנָּה הַגְּדוֹלָה בְּכֶסֶף, וְהֵם קָנוּ אֶת הַכְּהֻנָּה הַגְּדוֹלָה (יומא ח' ע"ב). [כֹּהֲנִים כְּשֵׁרִים הָיוּ מִצַּד יִחוּסָם, אֶלָּא שֶׁמִּכֹּהֵן גָּדוֹל נִדְרָשִׁים קְנֵי מִדָּה נוֹסָפִים כְּגוֹן צִדְקוּת, קְדֻשָּׁה, פְּרִישׁוּת, מִדּוֹת, נוֹחוּת לַבְּרִיּוֹת וְכוּ' וְכוּ', וְרַבִּים מֵהֶם לֹא הָיוּ רְאוּיִים לְכָךְ וְהָיוּ בָּהֶם גַּם צְדוֹקִים וְכוּ'].
עִם זֹאת, פֵּרֵשׁ רַשִּׁ"י (שם) שֶׁכָּל יְמֵי שִׁמְעוֹן הַצַּדִּיק שֶׁהֶאֱרִיךְ יָמִים נִקְרָא לִשְׁכַּת בַּלְוָטֵי. כְּלוֹמַר כְּבָר כַּעֲבֹר אַרְבָּעִים הַשָּׁנָה הָרִאשׁוֹנוֹת שֶׁל הַבַּיִת, שִׁנּוּ אֶת שֵׁם הַלִּשְׁכָּה לְלִשְׁכַּת הָעֵץ.
וּלְתוֹסָפוֹת יְשָׁנִים, וְתוֹסְפוֹת רִ"י הַלָּבָן, וְתוֹסְפוֹת הָרֹא"שׁ (יומא ח' ע"ב), מַלְכֵי הוֹרְדּוֹס, הֵם אֵלּוּ שֶׁהֵחֵלּוּ בִּמְכִירַת הַכְּהֻנָּה הַגְּדוֹלָה, שֶׁהַקּוֹנִים אוֹתָהּ הָיוּ מִמִּשְׁפַּחַת הַחַשְׁמוֹנָאִים עַד שֶׁהָרַג אֶת כֻּלָּם הוֹרְדּוֹס. עַד כָּאן. וְכֵן מַשְׁמַע מִיּוֹסִיפוֹן שֶׁמִּמִּשְׁפַּחַת חַשְׁמוֹנַאי שִׁמְּשׁוּ רַבִּים כַּכֹּהֲנִים הַגְּדוֹלִים.
וּבְסֵדֶר הַדּוֹרוֹת הַקָּצָר (לרב בניזרי שלמה עמוד 21) הֵבִיא, שֶׁיּוֹחָנָן כֹּהֵן גָּדוֹל שֶׁשִּׁמֵּשׁ שְׁמוֹנִים שָׁנָה בְּתוֹר כֹּהֵן גָּדוֹל (כמובא ביומא ט' ע"א), הָיָה בִּתְקוּפַת מַלְכוּת בֵּית חַשְׁמוֹנַאי. מִכָּל מָקוֹם יֶשְׁנָן סְבָרוֹת שׁוֹנוֹת בְּעִנְיַן יוֹחָנָן כֹּהֵן גָּדוֹל.
נִמְצָא שֶׁבַּחֵצִי הָרִאשׁוֹן שֶׁל הַבַּיִת הַשֵּׁנִי, הַכְּהֻנָּה הַגְּדוֹלָה הָיְתָה נִתֶּנֶת לָרָאוּי בְּיוֹתֵר בַּדּוֹר, וְלֹא לַמַּרְבֶּה בִּמְחִיר. וּבַחֵצִי הַשֵּׁנִי שֶׁל הַבַּיִת, דְּהַיְנוּ לְאַחַר שֶׁהַצַּדִּיקִים וְהַחֲסִידִים שֶׁמִּבֵּית חַשְׁמוֹנַאי הָלְכוּ לְבֵית עוֹלָמָם, בְּמֶשֶׁךְ הַדּוֹרוֹת הֵחֵלָּה הַיְּרִידָה גַּם אֵצֶל הַחַשְׁמוֹנָאִים, וְהֵחֵלּוּ לִמְכֹּר הַכְּהֻנָּה הַגְּדוֹלָה. יְעֻיַּן בְּיוֹסִיפוֹן שֶׁמְּפָרֵט בָּעִנְיָן.
לִשְׁכַּת כֹּהֵן גָּדוֹל לְכָל הַשָּׁנָה
בְּבַיִת שְׁלִישִׁי
*וְאֶפְשָׁר שֶׁלִּשְׁכַּת כֹּהֵן גָּדוֹל תִּהְיֶה לֶעָתִיד בְּבַיִת שְׁלִישִׁי בְּעֶזְרַת נָשִׁים בַּלְּשָׁכוֹת הַתַּחְתּוֹנוֹת שֶׁבְּעֶזְרַת נָשִׁים שֶׁלִּצְפוֹן הַבַּיִת בְּקוֹמָה ב' [ציור 68 א] [כְּמוֹ שֶׁהָיְתָה בְּבַיִת שֵׁנִי בַּחֹל]. וְהִיא תְּשַׁמֵּשׁ גַּם בְּכָל יְמוֹת הַשָּׁנָה, וְלֹא רַק לְיוֹם הַכִּפּוּרִים. כְּמוֹ שֶׁפָּסַק הָרַמְבָּ"ם (בהלכות כלי המקדש פ"ה ה"ז): "וּבַיִת יִהְיֶה לוֹ מוּכָן בַּמִּקְדָּשׁ וְהוּא הַנִּקְרָא לִשְׁכַּת כֹּהֵן גָּדוֹל, וְתִפְאַרְתּוֹ וּכְבוֹדוֹ שֶׁיִּהְיֶה יוֹשֵׁב בַּמִּקְדָּשׁ כָּל הַיּוֹם [ציור -69-70], וְלֹא יֵצֵא אֶלָּא לְבֵיתוֹ בִּלְבַד בַּלַּיְלָה, אוֹ שָׁעָה אוֹ שְׁתַּיִם בַּיּוֹם, וְיִהְיֶה בֵּיתוֹ בִּירוּשָׁלַיִם, וְאֵינוֹ זָז מִשָּׁם". עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ.
וְכֵן יַנִּיחַ הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל אֶת בְּגָדָיו בְּלִשְׁכָּתוֹ, כְּמוֹ שֶׁפָּסַק הָרַמְבָּ"ם (בהל' כלי המקדש פ"ח ה"י):
"כֹּהֵן גָּדוֹל מַנִּיחַ בִּגְדֵי זָהָב בַּלִּשְׁכָּה שֶׁלּוֹ בַּלַּיְלָה אוֹ בְּעֵת שֶׁיֵּצֵא מִן הַמִּקְדָּשׁ". עַד כָּאן. וּבְבַיִת שְׁלִישִׁי, בֵּיתוֹ יִהְיֶה סָמוּךְ לְהַר הַבַּיִת. שֶׁכֵּן לֶעָתִיד הַכֹּהֲנִים יָגוּרוּ סָבִיב לְהַר הַבַּיִת. [יְעֻיַּן בְּסִפְרֵנוּ "לְשִׁכְנוֹ תִדְרְשׁוּ" חֵלֶק ב' פֶּרֶק מ"ה פס' א' – ט']. [ציור 71]
וְכֵן פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (הל' כלי המקדש פרק ה'):
הֲלָכָה א': כֹּהֵן גָּדוֹל צָרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה גָּדוֹל מִכָּל אֶחָיו הַכֹּהֲנִים בְּנוֹי בְּכֹחַ בְּעשֶׁר בְּחָכְמָה וּבְמַרְאֶה. אֵין לוֹ מָמוֹן, כָּל הַכֹּהֲנִים נוֹתְנִין לוֹ מִשֶּׁלָּהֶן כָּל אֶחָד לְפִי עָשְׁרוֹ עַד שֶׁיַּעֲשִׁיר יוֹתֵר מֵעָשִׁיר שֶׁבְּכֻלָּן:
הֲלָכָה ב': וְאֵין אֶחָד מִכָּל אֵלּוּ מְעַכֵּב אֶלָּא כָּל זֶה לְמִצְוָה אֲבָל אִם נִתְרַבָּה מִכָּל מָקוֹם נִתְרַבָּה:
הֲלָכָה ג': וְחַיָּב כֹּהֵן גָּדוֹל לִנְהֹג כָּבוֹד בְּעַצְמוֹ. וְלֹא יָקֵל בְּעַצְמוֹ עִם שְׁאָר הָעָם וְלֹא יִרְאוּ אוֹתוֹ עָרֹם לֹא בְּבֵית הַמֶּרְחָץ וְלֹא בְּבֵית הַכִּסֵּא וְלֹא כְּשֶׁמִּסְתַּפֵּר שֶׁנֶּאֱמַר (ויקרא כא י) "הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל מֵאֶחָיו" מְלַמֵּד שֶׁנּוֹהֲגִין בּוֹ גְּדֻלָּה יְתֵרָה. רָצָה הוּא שֶׁיִּרְחֲצוּ אֲחֵרִים עִמּוֹ, הָרְשׁוּת בְּיָדוֹ:
הֲלָכָה ד': לֹא יִכָּנֵס לְבֵית הַמִּשְׁתֶּה וְלֹא לִסְעֻדָּה שֶׁל רַבִּים אֲפִלּוּ הֵם שֶׁל מִצְוָה. אֲבָל הוֹלֵךְ הוּא אִם רָצָה לְבֵית הָאָבֵל. וּכְשֶׁהוּא הוֹלֵךְ אֵינוֹ הוֹלֵךְ בְּעִרְבּוּבְיָא עִם שְׁאָר הַכֹּהֲנִים. אֶלָּא מְסַבְּבִין אוֹתוֹ הַכֹּהֲנִים וְחוֹלְקִין לוֹ כָּבוֹד. וְהַסְּגָן מְמַצְּעוֹ בֵּינוֹ לְבֵין הָעָם. וְהַסְּגָן וּמָשׁוּחַ שֶׁעָבַר מִימִינוֹ. וְרֹאשׁ בֵּית אָב וְהָאֲבֵלִים וְכָל הָעָם מִשְּׂמֹאלוֹ. וְאוֹמֵר לָאֲבֵלִים תְּנֻחָמוּ. וְהֵן מְכַבְּדִין אוֹתוֹ כְּפִי כֹּחָן:
הֲלָכָה ז': וּבַיִת יִהְיֶה לוֹ מוּכָן בַּמִּקְדָּשׁ וְהוּא הַנִּקְרָא לִשְׁכַּת כֹּהֵן גָּדוֹל. וְתִפְאַרְתּוֹ וּכְבוֹדוֹ שֶׁיִּהְיֶה יוֹשֵׁב בַּמִּקְדָּשׁ כָּל הַיּוֹם. וְלֹא יֵצֵא אֶלָּא לְבֵיתוֹ בִּלְבַד בַּלַּיְלָה אוֹ שָׁעָה אוֹ שְׁתַּיִם בַּיּוֹם. וְיִהְיֶה בֵּיתוֹ בִּירוּשָׁלַיִם וְאֵינוֹ זָז מִשָּׁם:
הֲלָכָה ח': כֹּהֵן גָּדוֹל דָּן וְדָנִין אוֹתוֹ וּמְעִידִין עָלָיו. וְאֵין דָּנִין אוֹתוֹ דִּינֵי נְפָשׁוֹת אֶלָּא בְּבֵית דִּין הַגָּדוֹל בִּלְבַד שֶׁנֶּאֱמַר (שמות יח כב) "כָּל הַדָּבָר הַגָּדֹל יָבִיאוּ אֵלֶיךָ":