לשכנו תדרשו חלק ג'
פרק ד' – נושא מב'
מקום אכילת קדשי קדשים
מְקוֹם אֲכִילַת קָדְשֵׁי הַקֳּדָשִׁים
בְּבַיִת שֵׁנִי
בְּבַיִת שֵׁנִי מְקוֹם אֲכִילַת קָדְשֵׁי הַקֳּדָשִׁים הָיָה בַּקֹּדֶשׁ.
מְקוֹם אֲכִילַת קָדְשֵׁי קָדָשִׁים מֵהַתּוֹרָה (ויקרא ו יט) הָיָה בֵּין קַלְעֵי חֲצַר אֹהֶל מוֹעֵד בַּקֹּדֶשׁ. [ציור 274]
וּבַמִּקְדָּשׁ נֶאֱכָלִים בָּעֲזָרָה הַנִּקְרֵאת בַּנָּבִיא חָצֵר פְּנִימִית, וּבִלְשׁוֹן חֲזַ"ל עֲזָרָה. [ציור 275]
לְגַבֵּי אֹהֶל מוֹעֵד אוֹמֶרֶת הַמִּשְׁנָה (זבחים ה ג): "חַטֹּאות הַצִּבּוּר וְהַיָּחִיד. אֵלּוּ הֵן חַטֹּאות הַצִּבּוּר [שֶׁהֵם קֹדֶשׁ קָדָשִׁים] וְכוּ', וְנֶאֱכָלִין לִפְנִים מִן הַקְּלָעִים לְזִכְרֵי כְהֻנָּה בְּכָל מַאֲכָל לְיוֹם וָלַיְלָה עַד חֲצוֹת".
לְעִנְיַן הָאֲכִילָה בַּמִּקְדָּשׁ פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (מעשה הקרבנות ז א): "מִצְוַת עֲשֵׂה לַעֲשׂוֹת הַחַטָּאוֹת כְּמִצְוָתָן הָאֲמוּרָה בַּתּוֹרָה וְכוּ' וּשְׁאָר בְּשָׂרָהּ נֶאֱכָל לְזִכְרֵי כְּהֻנָּה בָּעֲזָרָה". [ציור 275]
כָּאָמוּר, מְקוֹם אֲכִילַת קָדְשֵׁי קָדָשִׁים הָיְתָה בְּבַיִת שֵׁנִי רַק בַּקֹּדֶשׁ, הַיְנוּ בָּעֲזָרָה, בַּעֲמִידָה וְלֹא בִּישִׁיבָה מֵחֲמַת סְפֵקָא דְּאוֹרַיְתָא, שֶׁכֵּן יֶשְׁנָהּ מַחֲלֹקֶת רִאשׁוֹנִים וְאַחֲרוֹנִים בָּעִנְיָן וּבֵין הַיֶּתֶר נִפְסַק לַהֲלָכָה בָּרַמְבָּ"ם שֶׁאֵין יְשִׁיבָה בָּעֲזָרָה אֶלָּא לְמַלְכֵי בֵּית דָּוִד. מִלְּבַד כֹּהֵן גָּדוֹל שֶׁלְּדַעַת רַשִּׁ"י וְהָרַמְחַ"ל אוֹכֵל בִּישִׁיבָה.
יְעֻיַּן בְּכָל הָעִנְיָן בְּחֵלֶק ב' פֶּרֶק מ"ד פְּסוּקִים י"ג – י"ט בְּאֶמְצַע הֶעָרָה 2 (בספרנו "לשכנו תדרשו" חלק ב' עמוד 205 והלאה)
מְקוֹם אֲכִילַת קָדְשֵׁי קָדָשִׁים
בְּבַיִת שְׁלִישִׁי
בְּבַיִת שְׁלִישִׁי מְקוֹם אֲכִילַת קָדְשֵׁי קָדָשִׁים יִהְיֶה בְּעִקָּר "בַּלְּשָׁכוֹת הָעֶלְיוֹנוֹת" שֶׁבָּעֲזָרָה [ציור 276 א], בְּנוֹסָף לָעֲזָרָה [ציור 276 ב].
כָּאָמוּר, מְקוֹם אֲכִילַת קָדְשֵׁי קָדָשִׁים בַּבַּיִת הֶעָתִיד בָּעֲזָרָה וּבַעֲמִידָה וְלֹא יִשְׁתַּנֶּה.
מָקוֹם נוֹסָף וְעִקָּרִי לַאֲכִילָה בֶּעָתִיד הוּא בַּלְּשָׁכוֹת הָעֶלְיוֹנוֹת שֶׁבָּעֲזָרָה, כַּמְפֹרָשׁ בִּיחֶזְקֵאל (מב יג) (לשכנו תדרשו חלק א מב יג): "וַיֹּ֣אמֶר אֵלַ֗י לִשְׁכ֨וֹת הַצָּפ֜וֹן לִשְׁכ֣וֹת הַדָּרוֹם֮ אֲשֶׁ֣ר אֶל־פְּנֵ֣י הַגִּזְרָה֒ הֵ֣נָּה ׀ לִשְׁכ֣וֹת הַקֹּ֗דֶשׁ אֲשֶׁ֨ר יֹאכְלוּ־שָׁ֧ם הַכֹּהֲנִ֛ים אֲשֶׁר־קְרוֹבִ֥ים לַיהֹוָ֖ה קׇדְשֵׁ֣י הַקֳּדָשִׁ֑ים שָׁ֞ם יַנִּ֣יחוּ ׀ קׇדְשֵׁ֣י הַקֳּדָשִׁ֗ים וְהַמִּנְחָה֙ וְהַחַטָּאת וְהָאָשָׁ֔ם כִּ֥י הַמָּק֖וֹם קָדֹשׁ".
וְכֵן פֵּרְשׁוּ רַשִּׁ"י וְהָרַמְחַ"ל וְעוֹד מְפָרְשִׁים.
מְקוֹם אֲכִילַת קָדְשֵׁי קָדָשִׁים
בְּבַיִת שְׁלִישִׁי – המשך
וּכְבָר פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (בית הבחירה א מד) שֶׁבַּיִת שְׁלִישִׁי יִבָּנֶה כַּמּוּבָא בִּיחֶזְקֵאל:
לְגַבֵּי צוּרַת הָאֲכִילָה בַּלְּשָׁכוֹת הָעֶלְיוֹנוֹת שֶׁבָּעֲזָרָה, הַאִם יֹאכְלוּ בִּישִׁיבָה שֶׁכֵּן נֶאֱמַר בָּהֶן "לְמָשְׁחָה" וְתַרְגּוּמוֹ לִגְדֻלָּה, אוֹ שֶׁיֹּאכְלוּ בַּעֲמִידָה, שֶׁכֵּן "אֵין יְשִׁיבָה בָּעֲזָרָה אֶלָּא לְמַלְכֵי בֵּית דָּוִד בִּלְבַד". [ציור 277]
יֵשׁ לָדוּן מֵחֲמַת סְפֵק סְפֵקָא דְּאוֹרַיְתָא:
סָפֵק אֶחָד – אוּלַי כְּדַעַת הַמַּתִּירִים לַכֹּהֲנִים לָשֶׁבֶת בִּזְמַן אֲכִילָתָם, שֶׁכֵּן נִתַּן לָהֶם הַבָּשָׂר לְמָשְׁחָה, הַיְנוּ לִגְדֻלָּה, אוֹ כְּדַעַת הָאוֹסְרִים לָשֶׁבֶת. וְאִם הַהֲלָכָה כְּדַעַת הָאוֹסְרִים לָשֶׁבֶת, אֵינֶנּוּ יוֹדְעִים אִם בֵּית דִּין שֶׁל הַמָּשִׁיחַ לִכְשֶׁיְּקַדֵּשׁ אֶת הַלְּשָׁכוֹת הָעֶלְיוֹנוֹת בִּקְדֻשַּׁת הָעֲזָרָה הַאִם יַתִּיר אֶת הַיְּשִׁיבָה בָּהֶן.
שֶׁכֵּן, בְּבַיִת שֵׁנִי הָיָה גַּם מַצַּב בֵּינַיִם כְּגוֹן הַלְּשָׁכוֹת שֶׁהָיוּ בַּחֹל וּפִתְחָן לַבַּיִת הֲרֵי הָיוּ קְדוֹשׁוֹת אֲבָל לֹא כִּמְלֹא קְדֻשַּׁת הָעֲזָרָה. וְלָכֵן מֻתָּר הָיָה לֶאֱכֹל שָׁם קָדְשֵׁי הַקֳּדָשִׁים בִּישִׁיבָה, כִּי קְדֻשַּׁת הַלִּשְׁכָּה אֵינָהּ כִּמְלֹא קְדֻשַּׁת הָעֲזָרָה.
וְכֵן הַסָּפֵק מֵעֶצֶם הַשִּׁנּוּי שֶׁיִּהְיֶה לֶעָתִיד, הָאֲכִילָה תִּהְיֶה "בַּלְּשָׁכוֹת הָעֶלְיוֹנוֹת", שֶׁהוּא מָקוֹם סָגוּר וּמְיֹעָד רַק לְכָךְ, וְלֹא בַּחֲלַל הָעֲזָרָה, שֶׁשָּׁם עֲבוֹדוֹת הַמִּקְדָּשׁ וְהַמִּזְבֵּחַ.
*וְהַנִּרְאֶה לַעֲנִיּוּת דַּעְתִּי שֶׁבַּלְּשָׁכוֹת הָעֶלְיוֹנוֹת יֹאכְלוּ הַכֹּהֲנִים אֶת לַחְמָם בִּישִׁיבָה [ציור 278], שֶׁכֵּן הַדָּבָר סְפֵק סְפֵקָא. מִכָּל מָקוֹם לֹא נוֹתַר אֶלָּא לְחַכּוֹת וְלִרְאוֹת אֶת דַּרְגַּת הַקְּדֻשָּׁה וְצוּרַת הָאֲכִילָה שֶׁיִּקְבַּע בֵּית דִּינוֹ שֶׁל הַמָּשִׁיחַ. וַה' יַעַזְרֵנוּ לַעֲשׂוֹת אֶת הַמְצֻוֶּה עָלֵינוּ, לַעֲסֹק בְּכָל פִּרְטֵי הַבַּיִת.
עִם זֹאת, לְדַעַת רַשִּׁ"י וְהָרַמְחַ"ל הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל אוֹכֵל בִּישִׁיבָה בָּעֲזָרָה דְּהַיְנוּ לְצַד הַהֵיכָל, וְיֵשׁ לוֹמַר לִסְבָרָתָם שֶׁהַכֹּהֵן הַגָּדוֹל אוֹכֵל בִּישִׁיבָה, מִשּׁוּם שֶׁנֶּאֱמַר "לְמָשְׁחָה" דְּהַיְנוּ לִגְדֻלָּה דָּבָר שֶׁמִּתְיַחֵס אֵלָיו לְגַבֵּי צוּרַת הָאֲכִילָה בִּישִׁיבָה בָּעֲזָרָה וְלֹא לִשְׁאָר הַכֹּהֲנִים, כְּלוֹמַר שֶׁהַנֶּאֱמָר "אֵין יְשִׁיבָה בָּעֲזָרָה אֶלָּא לְמַלְכֵי דָּוִד" כּוֹלֵל אוֹתָם שֶׁאָסוּר לָהֶם לָשֶׁבֶת בָּעֲזָרָה גַּם בִּזְמַן הָאֲכִילָה, מִלְּבַד הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל. [ציור 279,280]