לשכנו תדרשו חלק ג'
פרק ג' – נושא לב'
מ' בשול ואכ' ק' קלים לכהנים
הֵיכָן נַעֲשׂוּ בְּבַיִת שֵׁנִי קָרְבָּנוֹת שֶׁל יָחִיד?
הֵיכָן הָיָה מְקוֹם בִּשּׁוּל וַאֲכִילַת בְּשַׂר קָרְבְּנוֹת קָדָשִׁים קַלִּים, וְלִישַׁת וַאֲפִיַּת מִנְחוֹת הַיָּחִיד שֶׁהֵם קָדְשֵׁי קָדָשִׁים?
הֵיכָן יִהְיֶה מְקוֹמָם בַּבַּיִת הַשְּׁלִישִׁי לֶעָתִיד?
מְקוֹם בִּשּׁוּל וַאֲכִילַת קָדָשִׁים קַלִּים שֶׁל כֹּהֲנִים
בְּבַיִת שֵׁנִי
קָדָשִׁים קַלִּים שֶׁל כֹּהֵן וְיִשְׂרָאֵל מִתְבַּשְּׁלִים וְנֶאֱכָלִים בְּכָל יְרוּשָׁלַיִם, כַּמּוּבָא בְּמִשְׁנָיוֹת זְבָחִים (פרק ה' משנה ז'): "שְׁלָמִים, קָדָשִׁים קַלִּים, שְׁחִיטָתָן בְּכָל מָקוֹם בָּעֲזָרָה וְכוּ', וְנֶאֱכָלִין בְּכָל הָעִיר לְכָל אָדָם, בְּכָל מַאֲכָל, לִשְׁנֵי יָמִים וְלַיְלָה אֶחָד. הַמּוּרָם מֵהֶם כַּיּוֹצֵא בָהֶן, אֶלָּא שֶׁהַמּוּרָם נֶאֱכָל לַכֹּהֲנִים, לִנְשֵׁיהֶם וְלִבְנֵיהֶם וּלְעַבְדֵיהֶם". עַד כָּאן. וּבְמָקוֹם שֶׁמֻּתָּר לֶאֱכוֹל מֻתָּר לְבַשֵּׁל אוֹתוֹ, דְּהַיְנוּ בְּכָל יְרוּשָׁלַיִם וּפָשׁוּט. [ציור 225]
וְכֵן פֵּרַשׁ הָרַמְבָּ"ם (זבחים פרק ה ז) וְזֶה לְשׁוֹנוֹ:
שְׁלָמִים קָדָשִׁים קַלִּים שְׁחִיטָתָן בְּכָל מָקוֹם בָּעֲזָרָה כו': אָמַר רַחֲמָנָא עַל הַשְּׁלָמִים וְשָׁחֲטוּ אֹתוֹ פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד וְאָמְרוּ לְהַכְשִׁיר כָּל הָרוּחוֹת לְפִי שֶׁלֹּא יִחֵד בּוֹ צָפוֹנָה וְאָמַר כָּל מִינֵי שְׁלָמִים מִלְּבַד תּוֹדָה וְאֵיל נָזִיר שֶׁדּוֹמֶה לוֹ אָמַר בּוֹ וְהַנּוֹתָר מִבְּשַׂר הַזָּבַח בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי בָּאֵשׁ יִשָּׂרֵף וְאֵינָן נֶאֱכָלִין אֶלָּא בְּיוֹם הַשְּׁחִיטָה וְהַלַּיְלָה וּמִמָּחֳרָת עַד לֵיל ג'. וּמַה שֶּׁנּוֹטֵל הַכֹּהֵן מִן הַשְּׁלָמִים וְהוּא הַנִּקְרָא מוּרָם מֵהֶם הוּא חָזֶה וָשׁוֹק שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ כִּי אֶת חֲזֵה הַתְּנוּפָה וְאֵת שׁוֹק הַתְּרוּמָה וְגוֹ':
וְכֵן פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (הלכות מעשה הקרבנות ה') וְזֶה לְשׁוֹנוֹ:
הֲלָכָה ב': קָדְשֵׁי קָדָשִׁים אֵין שׁוֹחֲטִין אוֹתָן וְאֵין מְקַבְּלִין אֶת דָּמָן אֶלָּא בִּצְפוֹן הַמִּזְבֵּחַ בְּכָל הַמָּקוֹם שֶׁבֵּאַרְנוּ גְּבוּלוֹתָיו בִּתְחִלַּת סֵפֶר זֶה. וְקָדָשִׁים קַלִּים שְׁחִיטָתָן וְקִבּוּל דָּמָן בְּכָל מָקוֹם מִן הָעֲזָרָה:
הֲלָכָה ד': וּמִנַּיִן שֶׁשּׁוֹחֲטִים קָדָשִׁים קַלִּים בְּכָל הָעֲזָרָה אֲפִלּוּ אֲחוֹרֵי הַהֵיכָל. שֶׁהֲרֵי נֶאֱמַר בִּשְׁלָמִים (ויקרא ג ב) "וּשְׁחָטוֹ פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד" לְהַכְשִׁיר כָּל הָרוּחוֹת שֶׁהֲרֵי לֹא יִחֵד לָהֶם רוּחַ. וְהוּא הַדִּין לִשְׁאָר הַקֳּדָשִׁים קַלִּים. וְאִם שְׁחָטָם בַּהֵיכָל כְּשֵׁרִים. אֲבָל אִם שְׁחָטָן בְּגַגּוֹ שֶׁל הֵיכָל פְּסוּלִין שֶׁאֵין הַגַּגּוֹת רְאוּיוֹת לִשְׁחִיטָה כְּלָל אֶלָּא בְּקַרְקַע הָעֲזָרָה:
הֲלָכָה ה': שְׁלָמִים שֶׁשְּׁחָטָן קֹדֶם שֶׁיִּפָּתְחוּ דַּלְתוֹת הַהֵיכָל פְּסוּלִין שֶׁנֶּאֱמַר (ויקרא ג ב) "פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד" בִּזְמַן שֶׁפָּתוּחַ. אֲפִלּוּ הָיוּ דַּלְתוֹתָיו מוּגָפוֹת הֲרֵי זֶה כְּנָעוּל. אֲבָל הַפָּרֹכֶת שֶׁעָלָיו אֵינָהּ פּוֹסֶלֶת:
פֶּרֶק י' (שם)
הֲלָכָה ד': חָזֶה וְשׁוֹק שֶׁל שְׁלָמִים נֶאֱכָלִין לְכֹהֲנִים זְכָרִים וּנְקֵבוֹת שֶׁנֶּאֱמַר בָּהֶם (במדבר יח יא) "לְךָ נְתַתִּים וּלְבָנֶיךָ וְלִבְנֹתֶיךָ". וְכֵן הַמּוּרָם מִתּוֹדָה וְהַמּוּרָם מֵאֵיל נָזִיר שֶׁנֶּאֱמַר (במדבר יח יט) "כֹּל תְּרוּמֹת הַקֳּדָשִׁים אֲשֶׁר יָרִימוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל לַה' נָתַתִּי לְךָ וּלְבָנֶיךָ וְלִבְנֹתֶיךָ":
הֲלָכָה ה': וְכֵן הַבְּכוֹר שֶׁהֲרֵי נֶאֱמַר בּוֹ (במדבר יח יח) "וּבְשָׂרָם יִהְיֶה לָּךְ כַּחֲזֵה הַתְּנוּפָה וּכְשׁוֹק הַיָּמִין". וְכָל אֵלּוּ הַנֶּאֱכָלִים לַכֹּהֲנוֹת נֶאֱכָלִים לְעַבְדֵי הַכֹּהֲנִים וְלִנְשֵׁיהֶם כִּתְרוּמָה. וְכֻלָּן נֶאֱכָלִים בְּכָל הָעִיר שֶׁנֶּאֱמַר (ויקרא י יד) "אֵת חֲזֵה הַתְּנוּפָה וְאֵת שׁוֹק הַתְּרוּמָה תֹּאכְלוּ בְּמָקוֹם טָהוֹר" לֹא נֶאֱמַר בָּהֶן בְּמָקוֹם קָדוֹשׁ שֶׁהִיא הָעֲזָרָה אֶלָּא טָהוֹר שֶׁהוּא כָּל מַחֲנֵה יִשְׂרָאֵל שֶׁכְּנֶגְדוֹ לְדוֹרוֹת יְרוּשָׁלַיִם. וְהוּא הַדִּין לְמַעֲשֵׂר וּפֶסַח שֶׁהֲרֵי הֵן קָדָשִׁים קַלִּים כִּשְׁלָמִים. וְהַחַלּוֹנוֹת וָעֳבִי הַחוֹמָה כִּלְפָנִים:
מְקוֹם בִּשּׁוּל וַאֲכִילַת קָדָשִׁים קַלִּים שֶׁל כֹּהֲנִים
בְּבַיִת שְׁלִישִׁי
בְּבַיִת שְׁלִישִׁי קָדָשִׁים קַלִּים שֶׁל כֹּהֵן וְיִשְׂרָאֵל מִתְבַּשְּׁלִים וְנֶאֱכָלִים בְּכָל יְרוּשָׁלַיִם, כַּמּוּבָא בְּמִשְׁנָיוֹת זְבָחִים (פרק ה' משנה ז'): "שְׁלָמִים, קָדָשִׁים קַלִּים, שְׁחִיטָתָן בְּכָל מָקוֹם בָּעֲזָרָה וְכוּ', וְנֶאֱכָלִין בְּכָל הָעִיר לְכָל אָדָם, בְּכָל מַאֲכָל, לִשְׁנֵי יָמִים וְלַיְלָה אֶחָד. הַמּוּרָם מֵהֶם כַּיּוֹצֵא בָהֶן, אֶלָּא שֶׁהַמּוּרָם נֶאֱכָל לַכֹּהֲנִים, לִנְשֵׁיהֶם וְלִבְנֵיהֶם וּלְעַבְדֵיהֶם". עַד כָּאן. וּבְמָקוֹם שֶׁמֻּתָּר לֶאֱכֹל מֻתָּר לְבַשֵּׁל אוֹתוֹ, דְּהַיְנוּ בְּכָל יְרוּשָׁלַיִם וּפָשׁוּט.
אֶלָּא שֶׁמְּקוֹם הָעִיר יְרוּשָׁלַיִם לֶעָתִיד יִהְיֶה לְמַרְגְּלוֹת הָהָר [ציור 230], בַּדָּרוֹם, וְהִיא תִּהְיֶה מֵחֵלֶק הַתְּרוּמָה שֶׁכֻּלָּהּ קֹדֶשׁ. וְלָכֵן מְקוֹם אֲכִילַת הַכֹּהֲנִים וּמִשְׁפְּחוֹתֵיהֶם אֶת הַקֳּדָשִׁים הַקַּלִּים – בְּכָל חֵלֶק הַתְּרוּמָה. [ציור 229]
לֶעָתִיד בְּבַיִת שְׁלִישִׁי מְקוֹם בִּשּׁוּל בְּשַׂר קָדָשִׁים קַלִּים הַנִּתָּן לַכֹּהֲנִים בִּלְבַד יִהְיֶה בְּאַרְבַּע הַלְּשָׁכוֹת [הַחֲצֵרוֹת] הַקְּטוּרוֹת שֶׁבְּעֶזְרַת נָשִׁים, וְיִנָּתֵן לְאַחַר בִּשּׁוּלָם לַכֹּהֲנִים, כַּמְבֹאָר בִּיחֶזְקֵאל (פרק מ"ו פס' כ"א-כ"ד) (לשכנו תדרשו ח"ב מ"ו כ"א-כ"ד):
פס' כ"א – "וַיּוֹצִיאֵ֗נִי אֶל־הֶחָצֵר֙ הַחִ֣יצוֹנָ֔ה וַיַּ֣עֲבִרֵ֔נִי אֶל־אַרְבַּ֖עַת מִקְצוֹעֵ֣י הֶחָצֵ֑ר וְהִנֵּ֤ה חָצֵר֙ בְּמִקְצֹ֣עַ הֶחָצֵ֔ר חָצֵ֖ר בְּמִקְצֹ֥עַ הֶחָצֵר".
פס' כ"ב – "בְּאַרְבַּ֜עַת מִקְצֹע֤וֹת הֶחָצֵר֙ חֲצֵר֣וֹת קְטֻר֔וֹת אַרְבָּעִ֣ים אֹ֔רֶךְ וּשְׁלֹשִׁ֖ים רֹ֑חַב מִדָּ֣ה אַחַ֔ת לְאַרְבַּעְתָּ֖ם מְהֻקְצָעוֹת". [ציור 226 א]
פס' כ"ד – "וַיֹּ֖אמֶר אֵלָ֑י אֵ֚לֶּה בֵּ֣ית הַמְבַשְּׁלִ֔ים אֲשֶׁ֧ר יְבַשְּׁלוּ־שָׁ֛ם מְשָׁרְתֵ֥י הַבַּ֖יִת אֶת־זֶ֥בַח הָעָם".
וּפֵרַשׁ רַשִׁ"י (שם כ"ד): "אֶת זֶבַח הָעָם – חָזֶה וָשׁוֹק שֶׁל שְׁלָמִים שֶׁאֵינָן נִפְסָלִין בְּצֵאתָם חוּץ לְעֶזְרַת יִשְׂרָאֵל כְּמוֹ הַחַטָּאת וְהָאָשָׁם". עַד כָּאן. וַהֲרֵי חָזֶה וָשׁוֹק מִקָּרְבַּן הָעָם תָּמִיד נִתָּנִים רַק לַכֹּהֲנִים. מַשְׁמַע מִפֵּרוּשׁ רַשִׁ"י שֶׁבַּלְּשָׁכוֹת [חֲצֵרוֹת] הַקְּטוּרוֹת יְבַשְּׁלוּ רַק אֶת הַחֵלֶק הַנִּתָּן לַכֹּהֲנִים, וְלֹא אֶת חֵלֶק הָעָם. [ציור 228]
כָּאָמוּר קָדָשִׁים קַלִּים נֶאֱכָלִין גַּם לִנְשֵׁי וְיַלְדֵי הַכֹּהֲנִים, כַּנִּרְאֶה לֶעָתִיד יִתְּנוּ לְמִשְׁפְּחוֹת הַכֹּהֲנִים אֶת בְּשַׂר הַקֳּדָשִׁים הַקַּלִּים מְבֻשָּׁל. וְזֶה שִׁנּוּי וְחֻמְרָה נוֹסֶפֶת לֶעָתִיד לָבוֹא.
לֶעָתִיד אֲכִילַת קָדָשִׁים קַלִּים בְּחֵלֶק הַתְּרוּמָה
בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ הַשְּׁלִישִׁי קָדָשִׁים קַלִּים יֵאָכְלוּ לַכֹּהֲנִים, לִנְשֵׁיהֶם, לִבְנֵיהֶם וּלְעַבְדֵיהֶם. וּמְקוֹם אֲכִילָתָם מֻתָּר בְּכָל חֵלֶק הַתְּרוּמָה, שֶׁכֵּן כֻּלּוֹ יִהְיֶה קֹדֶשׁ כְּדַרְגַּת יְרוּשָׁלַיִם בְּיָמֵינוּ וְאַף יוֹתֵר. וִירוּשָׁלַיִם תִּהְיֶה בְּחֵלֶק הַתְּרוּמָה, כַּמְפֹרָשׁ בִּיחֶזְקֵאל (פרק מ"ה פס' א'-ו) (לשכנו תדרשו ח"ב מ"ה א'-ו'). עִם זֹאת, מִסְתַּבֵּר שֶׁמִּשְׁפְּחוֹת הַכֹּהֲנִים יֹאכְלוּ אֶת הַקֳּדָשִׁים הַקַּלִּים בְּחֵלֶק הַכֹּהֲנִים שֶׁשָּׁם יָגוּרוּ. [ציור 229]
יְעֻיַּן בִּ"לְשִׁכְנוֹ-תִדְרְשׁוּ" חֵלֶק ב' פֶּרֶק פס' ו' וָהַלְאָה בָּעִנְיָן. ובספר – עמוד 229