לשכנו תדרשו חלק א'
יחזקאל מ' פסוק כח'
(יחזקאל מ' פסוק כח')
כח וַיְבִיאֵ֛נִי אֶל־חָצֵ֥ר הַפְּנִימִ֖י בְּשַׁ֣עַר הַדָּר֑וֹם וַיָּ֙מׇד֙ אֶת־הַשַּׁ֣עַר הַדָּר֔וֹם כַּמִּדּ֖וֹת הָאֵֽלֶּה׃
ביאור: וכן את השער אשר נמצא בצד צפון לחצר החיצונית [עזרת נשים] מדד מידת גובהו ומידת רוחבו.
– תרגום –
כח) וְאָעֵילְנִי לְדַרְתָּא גַוַיְתָא בִּתְרַע דָרוֹמָא וּמְשַׁח יַת תְּרַע דָרוֹמָא כְּמִשְׁחֲתָא הָאִלֵין:
(כח) וימד את השער הדרום. של חצר הפנימי:
כח) וְאָעֵילְנִי לְדַרְתָּא גַוַיְתָא בִּתְרַע דָרוֹמָא וּמְשַׁח יַת תְּרַע דָרוֹמָא כְּמִשְׁחֲתָא הָאִלֵין:
פסוק כ"ח: כעת נכנסים אל החצר הפנימית [נח] דרך שער הדרום [ציור 93-94], ומדות השער [נט] כמו מדות שערי החצר החיצונה [ס] [ציור 100].
[נח] החצר הפנימית
בבית שני החצר הפנימי היה נקרא "עזרה" [ציור 95], ושם היה: המזבח, ומקום שחיטת הקדשים ומקום אכילת קדשי הקדשים. וכלל בתוכו את עזרת ישראל, ועזרת כהנים [כל אחד ברוחב אחת עשרה אמה [מדות פר' ב', משנה ו'], וכן היה בבית ראשון [ציור 96]. ובמשכן מקום זה היה נקרא "בין קלעי החצר" [ציור 97] שבו היה המזבח, ובו היתה שחיטת הקרבנות ואכילת קדשי קדשים והוא נקרא: "מקום קדש" בתורה.
[נט] מדות השער
כתוב "וימד את השער". וניתן לפרש שהכוונה רק על השער עצמו, שהוא כמדות השער החיצון ושפתח השער הוא עשר אמות, ורוחב החומות והסיפים שש אמות. ואפשר לפרש שכלל את השער וכל הנלוים אליו, שחלקם יפרט, שהם כמו בחצר החיצונה. [שזה התאים ואלים וחלונות וכו' כמו שמפרש בפס' הבא] [ציור 100].
[ס] כמדות שערי חצר חיצונה
מדות שער החצר הפנימית, כמו מדות שערי החצר החיצונית, ונלמד מהכתוב: "כמדות האלה" (בפס' כ"ח, כ"ט), שפרושו, שמדות החצר הפנימית כמדות האלה שלמדנו בחצר החיצונה, חוץ ממס' המדרגות, שבפס' ל"א כתב שהן שמונה. ולא הוזכר חלונות בחומה, אלא רק בשש האולמות [לקמן פס' ל']. ושינוי נוסף הוא במקום שנמצאים התאים ואולם השער.