בית המקדש השלישי

בית המקדש השלישי

העיקר להחזיר את
הכבוד לשרשו – לקב"ה
(עפ"י ליקו"מ יד)

העיקר להחזיר את הכבוד

לשרשו – לקב"ה (ע"פ ליקו"מ יד)

העיקר להחזיר את הכבוד לשרשו – לקב"ה (ליקו"מ יד)

לשכנו תדרשו חלק ב'

יחזקאל מה' פסוק יז'-כ'

הכהן הגדול אחראי לכל הקרבנות

הכהן הגדול אחראי לכל הקרבנות

(יחזקאל מה' פסוק יז'-כ')

יז  וְעַֽל-הַנָּשִׂ֣יא יִהְיֶ֗ה הָעוֹל֣וֹת וְהַמִּנְחָה֮ וְהַנֵּסֶךְ֒ בַּחַגִּ֤ים וּבֶחֳדָשִׁים֙ וּבַשַּׁבָּת֔וֹת בְּכָֽל-מוֹעֲדֵ֖י בֵּ֣ית יִשְׂרָאֵ֑ל הֽוּא-יַעֲשֶׂ֞ה אֶת-הַחַטָּ֣את וְאֶת-הַמִּנְחָ֗ה וְאֶת-הָֽעוֹלָה֙ וְאֶת-הַשְּׁלָמִ֔ים לְכַפֵּ֖ר בְּעַ֥ד בֵּֽית-יִשְׂרָאֵֽל:

בֵּאוּר צַח:  וְאִלּוּ עַל הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל יִהְיֶה הַתַּפְקִיד לִדְאוֹג שֶׁיֻּקְרְבוּ כְּסִדְרָם וְהִלְכָתָם כָּל סוּגֵי הַקָּרְבָּנוֹת שֶׁיָּבִיאוּ לְבֵית הַמִּקְדָּשׁ לְהַקְרִיב; הָעוֹלוֹת מֵהַבָּקָר וְהַצֹּאן וְהַמִּנְחָה מֵהַסֹּלֶת שֶׁצּוֹמֵחַ וְנִסּוּךְ הַיַּיִן, בְּפֶסַח שָׁבוּעוֹת וְסֻכּוֹת וּבְרָאשֵׁי חֳדָשִׁים וּבְכָל שַׁבְּתוֹת הַשָּׁנָה וּבְכָל הַיָּמִים שֶׁבְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִתְאַסְּפִים בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ.

יח   כֹּה-אָמַר֮ אֲדֹנָ֣י יְהוִה֒ בָּֽרִאשׁוֹן֙ בְּאֶחָ֣ד לַחֹ֔דֶשׁ תִּקַּ֥ח פַּר-בֶּן-בָּקָ֖ר תָּמִ֑ים וְחִטֵּאתָ֖ אֶת-הַמִּקְדָּֽשׁ:

בֵּאוּר צַח:  כֹּה הַבְטָחַת ה' אֱלֹקִים, בְּחֹדֶשׁ נִיסָן שֶׁהוּא רִאשׁוֹן לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה בְּ-א' בְּנִיסָן עָתִיד אַתָּה יְחֶזְקֵאל לַחֲנוֹךְ אֶת הַמִּקְדָּשׁ וְלָקַחַת פַּר בֶּן בָּקָר [הַמֻּזְכָּר לְעֵיל פֶּרֶק מ"ג פָּסוּק י"ט] וְטִהַרְתָּ אֶת בֵּית הַמִּקְדָּשׁ לַהֲכִינוֹ לַעֲבוֹדוֹת ה'.

יט  וְלָקַ֨ח הַכֹּהֵ֜ן מִדַּ֣ם הַחַטָּ֗את וְנָתַן֙ אֶל-מְזוּזַ֣ת הַבַּ֔יִת וְאֶל-אַרְבַּ֛ע פִּנּ֥וֹת הָעֲזָרָ֖ה לַמִּזְבֵּ֑חַ וְעַ֨ל-מְזוּזַ֔ת שַׁ֖עַר הֶחָצֵ֥ר הַפְּנִימִֽית: 

בֵּאוּר צַח:  וְלָקַח כֹּהֵן מִבְּנֵי צָדוֹק מִיָּדֶיךָ יְחֶזְקֵאל מִדַּם הַפָּר הַנִּשְׁחָט וּזְרָקוֹ עַל מְזוּזוֹת קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים וְהַהֵיכָל, וְעַל אַרְבַּע פִּנּוֹת גַּג הַמִּזְבֵּחַ, וְעַל מְזוּזוֹת שַׁעַר הַמִּזְרָחִי שֶׁל הָעֲזָרָה שֶׁבְּחֵלֶק עֶזְרַת יִשְׂרָאֵל.

כ  וְכֵ֤ן תַּֽעֲשֶׂה֙ בְּשִׁבְעָ֣ה בַחֹ֔דֶשׁ מֵאִ֥ישׁ שֹׁגֶ֖ה וּמִפֶּ֑תִי וְכִפַּרְתֶּ֖ם אֶת-הַבָּֽיִת:

בֵּאוּר צַח: וְכֵן תִּדְאַג שֶׁיַּחְנְכוּ הַמִּקְדָּשׁ כָּל שִׁבְעַת יָמִים, וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי אַחֲרֵי הַחִנּוּךְ יָחֵלּוּ בְּקָרְבְּנוֹת חוֹבַת הַצִּבּוּר, וּבְקָרְבְּנוֹת חוֹבַת הַיָּחִיד לְכָל אִישׁ שֶׁשָּׁגַג וְנִתְפַּתָּה בְּיִצְרוֹ לַעֲבֵרָה, וִיכֻפַּר לְכֻלָּם כִּי בִּזְמַן שֶׁיִּשְׂרָאֵל מְכֻפָּרִים בְּקַבָּלַת קָרְבְּנוֹתֵיהֶם בְּרָצוֹן לִפְנֵי ה' גַּם הַבַּיִת מְכֻפָּר.

 

– תרגום –

יז) וְעַל רַבָּא יְהֵי עֲלָתָא וּמִנְחֲתָא וְנִסְכַיָא בְּחַגַיָא וּבְיַרְחַיָא וּבְשַׁבַּיָא וּבְכָל מוֹעֲדֵי בֵּית יִשְׂרָאֵל הוּא יַעֲבֵיד יַת חַטָאתָא וְיַת מִנְחָתָא וְיַת עֲלָתָא וְיַת נִכְסַת קוּדְשַׁיָא לְכַפָּרָא עַל בֵּית יִשְׂרָאֵל: 

יח) כִּדְנַן אֲמַר יְיָ אֱלֹהִים בְּקַדְמָאָה בְּחַד לְיַרְחָא תִּסַב תּוֹר בַּר תּוֹרֵי שְׁלִים וְתִדְכֵּי יַת מַקְדְשָׁא:

יט) וְיִסַב כַּהֲנָא מִדְמָא דְחַטָאתָא וְיִתֵּן עַל סְקוֹפַת בֵּיתָא וְעַל אַרְבַּע זִוְיַת מְסַמָתָא לְמַדְבְּחָא וְעַל סְקוֹפַת תַּרְעָא דְדַרְתָּא גַוַיְתָא:

כ) וְכֵן תַּעְבֵיד בְּשַׁבְעָא בְּיַרְחָא מִגְבַר דְמִשְׁתְּלֵי וּמִטְפַשׁ וּתְכַפְּרוּן עַל בֵּיתָא:

– רש"י

יז) ועל הנשיא. אומר אני שהנשיא הזה בכהן גדול מדבר וכן כל הנשיא שבענין ושמעתי משמו של רבי מנחם שבמלך מדבר: יח) כה אמר ה' אלהים בראשון באחד לחדש תקח פר בן בקר תמים. הוא פר המלואים האמור בראש הענין ולימד כאן שיהיו המלואים בא' בניסן: וחטאת. וטהרת: כ) וכן תעשה בשבעה בחודש. יש לומר וכן תעשה כל שבעה וכן הוא אומר למעלה שבעת ימים יכפרו על המזבח ורבותינו כך פרשוהו במנחות וכן תעשה פר שאינו נאכל בשבעה שבטים שחדשו דבר והורו ב"ד שלהן שחלב מותר ועשו שבעה שבטים שהם רוב צבור על פיהם שמביאין פר העלם דבר: מאיש שוגה ומפתי וגו. הרי זה מקרא מסורס וכפרתם את הבית מאיש שוגה ומפתי אחר שבעת ימי המלואים שיהא המזבח מחונך יביאו חטאותם ואשמותם ויתכפרו שבזמן שישראל מכופרים הבית מכופר:

– מוסף רש"י

כ) וכפרתם. הוא מן הלשונות הכבדים, כמו דבור, כפור, למוד, כשידבר בלשון ופעלתם ינקד בחיר"ק (שמות ג כב):

– תרגום –

יז) וְעַל רַבָּא יְהֵי עֲלָתָא וּמִנְחֲתָא וְנִסְכַיָא בְּחַגַיָא וּבְיַרְחַיָא וּבְשַׁבַּיָא וּבְכָל מוֹעֲדֵי בֵּית יִשְׂרָאֵל הוּא יַעֲבֵיד יַת חַטָאתָא וְיַת מִנְחָתָא וְיַת עֲלָתָא וְיַת נִכְסַת קוּדְשַׁיָא לְכַפָּרָא עַל בֵּית יִשְׂרָאֵל: 

יח) כִּדְנַן אֲמַר יְיָ אֱלֹהִים בְּקַדְמָאָה בְּחַד לְיַרְחָא תִּסַב תּוֹר בַּר תּוֹרֵי שְׁלִים וְתִדְכֵּי יַת מַקְדְשָׁא:

יט) וְיִסַב כַּהֲנָא מִדְמָא דְחַטָאתָא וְיִתֵּן עַל סְקוֹפַת בֵּיתָא וְעַל אַרְבַּע זִוְיַת מְסַמָתָא לְמַדְבְּחָא וְעַל סְקוֹפַת תַּרְעָא דְדַרְתָּא גַוַיְתָא:

כ) וְכֵן תַּעְבֵיד בְּשַׁבְעָא בְּיַרְחָא מִגְבַר דְמִשְׁתְּלֵי וּמִטְפַשׁ וּתְכַפְּרוּן עַל בֵּיתָא:

עַל הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל הָיָה לִדְאוֹג לְכָל הַקָּרְבָּנוֹת: בַּחַגִּים, וּבֶחֳדָשִׁים, וּבַשַּׁבָּתוֹת [לְפִי רַשִּׁ"י שֶׁהַנָּשִׂיא שֶׁכָּאן הוּא הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל כַּנִּזְכָּר לְעֵיל פֶּרֶק מ"ד, ג'].

חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ לֶעָתִיד תַּתְחִיל בְּא' בְּנִיסָן בְּמֶשֶׁךְ שְׁמוֹנָה יָמִים, [וְעַיֵּן לְעֵיל פֶּרֶק מ"ג פְּסוּקִים י"ט–כ"ז בָּעִנְיָן].

דילוג לתוכן