לשכנו תדרשו חלק א'
יחזקאל מ' פסוק מח'
(יחזקאל מ' פסוק מח')
מח וַיְבִאֵ֘נִי֮ אֶל־אֻלָ֣ם הַבַּ֒יִת֒ וַיָּ֙מָד֙ אֵ֣ל אֻלָ֔ם חָמֵ֤שׁ אַמּוֹת֙ מִפֹּ֔ה וְחָמֵ֥שׁ אַמּ֖וֹת מִפֹּ֑ה וְרֹ֣חַב הַשַּׁ֔עַר שָׁלֹ֤שׁ אַמּוֹת֙ מִפּ֔וֹ וְשָׁלֹ֥שׁ אַמּ֖וֹת מִפּֽוֹ׃
ביאור: והכניסני אל אולם הבית אשר לפני ההיכל ומדד את עובי קירות אולם ההיכל ונמצא רוחב חמש אמות ומצד אחד וחמש אמות מצד שני ורוחב החומה שלוש אמות מצד ימין ושלוש אמות מצד שמאל.
– תרגום –
מח) וְאָעֲלַנִי לְאוּלָמָא דְבֵיתָא וּמְשַׁח אֵילָא דְאוּלַמָא חֲמֵשׁ אַמִין מִכָּא וַחֲמֵשׁ אַמִין מִכָּא וּפוּתְיָא דְתַרְעָא תְּלַת אַמִין מִכָּא וּתְלַת אַמִין מִכָּא:
(מח) אל אולם הבית. אולם ההיכל: וימד אל אולם. כמו איל אולם עובי כתפות הפתח (הרואה את המזרח סא"א) מדד מן המזרח למערב, (ואנ"י הכות"ב מצאת"י בפירושי"ם אחרי"ם כ"מו שהעתק"תי ורוחב השער שלשה אמות מפה וגו' הוא עובי האיל הצפוני לתוך חלל הפתח למערב וכן עובי האיל הדרומי לתוך חלל האולם למערב ואף ע"פ שכך שנינו כותל אולם חמש ואולם אחת עשרה שלעתיד לבא אינו אלא שלש אלא שבאולם בית שני וכו' סא"א): חמש אמות. ואף של בית שני היה כן שכן שנינו כותל אולם חמש ואולם אחת עשרה אלא שבאולם בית שני לא היו כתפות לפתח לצפון ולדרום שהיה רוחב הפתח עשרים אמה כרוחב האולם וכאן כתוב ורוחב השער ג' אמות מפה וג' אמות מפה ואינ"י יוד"ע לצד"ד פירוש"ו אלא לרוחב כתפות הפתח ג' אמות סותמין חלל הפתח מכאן וג' אמות מכאן:
מח) וְאָעֲלַנִי לְאוּלָמָא דְבֵיתָא וּמְשַׁח אֵילָא דְאוּלַמָא חֲמֵשׁ אַמִין מִכָּא וַחֲמֵשׁ אַמִין מִכָּא וּפוּתְיָא דְתַרְעָא תְּלַת אַמִין מִכָּא וּתְלַת אַמִין מִכָּא:
פסוק מ"ח: עובי חומת פתח האולם ממזרח למערב חמש אמות [צו] משני צידי הפתח [א בציור 165], ומשני צידי האולם נמצא בית החליפות [צז] [ציור 165], וגובה הפתח של האולם חמשים אמה [צח] [ציור 171], וחומת האולם נמשכת לצד פנים של האולם שלוש אמות מכל צד, והם נקראים כתפי הפתח [צט], ע"כ רוחב פתח האולם ארבע עשרה אמה והוא קצר מאורך האולם בשש אמות. [ציור 165]
ברש"י לא גורסים את מה שכתוב בסוגריים השניות "ואני הכותב מצאתי וכו' עד בית שני וכו' ספרים אחרים אינם [סא"א]", כי אינו מדברי רש"י כלל רק היא הערת הכותב שמצא בפירושים אחרים, אבל הסוגריים הראשונים ברש"י: "הרואה את המזרח" כן צריך לגרוס, כן כתב בביאור בנין העתיד [ד' תשל"ז בפס' מ"ח].
[צו] [חומת האולם] חמש אמות
חלל האולם באורך עשרים אמה מהצפון לדרום, וברוחב אחת עשרה אמה מהמזרח למערב, וחומתו חמש אמות, במזרח, בצפון ובדרום.
ובצד המזרח, חומתו באורך מאה אמה, כולל את הפתח ארבע עשרה אמות עם בית החליפות שנמצא משני צדי האולם, כפי שהיה בבית שני. [ציור 165]
[צז] בית החליפות
משני צדי האולם נמצא בית החליפות באורך חמש עשרה אמה, כאשר חמש אמות הם חומת בית החליפות לצד חוץ בצפון, וכן לצד חוץ בדרום, וחללו עשר אמות מהצפון לדרום [מדות פ"ד מ"ז ר"ע מברטנורא].
ובשני צדיו היו בבית ב' שני פשפשים בגובה שמונה אמות, * ואפשר שכן יהיה בבית שלישי להתיר המקום לשחיטת קדשים קלים. [ציור 165]
וכן כתב במשכני עליון (דף ר"ב פ"ג מ"א): "בית החליפות" עודף עליו מכאן ומכאן טו' אמה רחבם, וכתלם עשר אמות. וכן כתב (דף קע"ו): ועתה אודיע לך סוד גדול ועצום למה נקראו ב' המקומות אשר זכרתי "בית החליפות", כי גונזים שם את הסכינים… ונמצא שבכאן גונזים הסכינים כי מכאן יקחו כוחם הסכינים האלה לפעול פעולתם כראוי… ושם יניחו בצד הא' המתוקנים ובאחד הצריכים תיקון לתקנם עכ"ל. [ציור 165]
* ואפשר שבדרום המתוקנות, ובצפון הצריכות תיקון. ונקראים חליפות ע"ש חלף שזה סכין גדול בלשון רומי (במפרשים מדות פ"ד מ"ז). ורש"י בזבחים (כ' ע"א, בד"ה רבי מוסיף) כתב שזה בלשון ערבית.
חומה מערבית של בית החליפות: המקום שבין האולם לבין בית החליפות אין לו שם מסויים או תפקיד מוגדר, ונקרא לו בשם "בין האולם לבית החליפות" [ציור 165]. עוביה של החומה המערבית של בית החליפות, וכן עובי החומה במערב "שבין האולם לבית החליפות" לא מוזכר, וגם לא ניתן ללמוד זאת מבית שני שכן היא היתה מעט שונה. [ציור 173]
ובבית שלישי רוחב בית החליפות מהמזרח למערב, וכן המקום בין האולם לבית החליפות, הינו עשר אמות בלבד. [רש"י בפרק מ"א פס' י"ב, וכן במשכני עליון דף ר"ב פרק ג' משנה א'], וזה כולל את החומה המזרחית באורך מאה האמה [כולל פתח האולם] שהוא ברוחב חמש אמות. [ציור 165]
ע"כ עובי החומה המערבית, עם חללה שהוא המקום הפנוי למעבר ולהנחת הסכינים הוא חמש אמות, ע"כ עשינו בציור עובי לחומה המערבית אמה אחת, שזה העובי ההכרחי לפחות כדי שהחומה תעמוד, ונשאר מקום למעבר ולהנחת הסכינים ברוחב ארבע אמות [ציור 165], ולחזוק הבנין אפשר ע"י עצי ארז מהחומה המזרחית למערבית כמו שמוזכר [בפרק מ"א פס' כ"ה] שישנם עצי ארז מהאולם לכותל ההיכל לחזוק. וכן היה בבית שני כמובא במדות (פ"ג מ"ח): וכלונסאות של ארז היו קבועין מכתלו של היכל לכתלו של אולם כדי שלא יבעט [יפול].
[צח] גובה פתח האולם חמשים אמה
בנביא לא מוזכר גובה פתח זה, וכן לא ברש"י.
ובמשכני עליון (דף ק"ע) כתב: שגובה כל הפתחים חמישים אמה וכנ"ל הערה מג. וגובה חמשים אמה מוזכר בנביא בפתחי השערים של החצר החיצונה והפנימית. [ציור 171]
[צט] כתפי הפתח
וז"ל רש"י (פסוק מ"ח): "ורחב השער שלש אמות", אלא שבבית שני לא היו כתפות לפתח… וכאן כתוב ורוחב השער ג' אמות. ואיני יודע לצדד, אלא לרחב כתפות הפתח ג' אמות סותמין חלל הפתח מכאן וג' אמות מכאן עכ"ל. כלומר ג' האמות מהצפון לדרום שבשני צדי השער הם כתפות הפתח [ציור 165]. וג' האמות נקראות בנביא "רחב השער" כי ביחס לעובי חומת השער שהוא חמש אמות מהמזרח למערב, הרי עובי החומה של ג' אמות מהצפון לדרום נקרא רחב [ציור 165] [ג' אמות זה רוחב. חמש אמות זה אורך]. וראה הערה הבאה.
סכום: אורך האולם כ' אמות, ופתח האולם אינו כ' אמות, אלא ג' אמות של החומה סותמות הפתח בצפון וכן בדרום, וזהו רחב השער שלש אמות, ע"כ נשאר פתח השער י"ד אמות, ולא כ' אמות כאורך האולם. או אפשר שנקרא "רוחב השער" בנביא, ביחס לגובהו שהוא נ' אמות והוא אורך השער, וג' האמות הם רחב השער, וכעין זה פירש רש"י (פרק מ' פס' כ"א).