לשכנו תדרשו חלק א'
יחזקאל מא' פסוק יז'
(יחזקאל מא' פסוק יז')
יז עַל־מֵעַ֣ל הַפֶּ֡תַח וְעַד־הַבַּ֩יִת֩ הַפְּנִימִ֨י וְלַח֜וּץ וְאֶל־כׇּל־הַקִּ֨יר סָבִ֧יב ׀ סָבִ֛יב בַּפְּנִימִ֥י וּבַחִיצ֖וֹן מִדּֽוֹת׃
ביאור: וכן הקיר מעל הפתח וכל פנים קדש הקדשים וכן קיר קדש הקדשים כלפי ההיכל וכן כל הקירות בהיכל בכל צדדיו כל קירות קדש הקדשים וכל קירות ההיכל מצופים לוחות ארז עשויים במדה ישרה.
– תרגום –
יז) עַד לְעֵלָא מִן תַּרְעָא וּמִן בֵּיתָא גַוָאָה וּלְבָרָא וְעַל כָּל כּוֹתְלָא סְחוֹר סְחוֹר מִלְגָיו וּמִלְבָרָא מִשְׁחָן:
(יז) על מעל הפתח. בגובה: ועד הבית הפנימי. כל הבית קדשי הקדשים עד כולו: ולחוץ. לצד ההיכל: סביב סביב. בכל כותליו: בפנימי ובחיצון. בבית קדשי הקדשים ובהיכל: מדות. מחופה נסרים גדולות עשויות במדה:
פסוק י"ז: על כן גם מעל הפתח ובכל קדש הקדשים, ובהיכל [ציור 295] [נח] כולו (27) [ציור 296-297], עצי ארז על הקירות, מהרצפה עד התקרה [נט], ועליהם טחים צפוי זהב [ס], וכן התקרה מצופה זהב [סא] [ציור 294] כמו בפס' הקודם. וכן הרצפה חקוקה בציורים בעצי ארז, ועליו צפוי זהב (28) [ציור 300].
[נח] ובהיכל
כל ההיכל וקדש הקדשים מצופים בזהב, ואף אחורי הדלתות של ההיכל, שכן כתוב (בפס' י"ז): "ועד הבית הפנימי ולחוץ ואל כל הקיר סביב סביב בפנימי ובחצון מדות" [ציור 295], ורש"י פירש: כל הבית קדשי הקדשים עד כולו ולחוץ לצד ההיכל, סביב סביב בכל כתליו, וכן (בפס' כ') כתוב: "מהארץ עד מעל הפתח הכרובים והתמורים עשוים". *ומשמע שאף במקום חומות הפתח ששם הדלתות נפתחות, יש צפוי זהב [דהיינו אחר הדלתות] [ציור 296-297].
[נט] מהרצפה עד התקרה
כל קדש הקדשים וההיכל מלבד פתח החלון הצר מצופה בזהב. ונתן לתקוע טס הזהב ע"י מסמרים מזהב בעצים (רש"י בדברי הימים ב', ג' ה').
וכן כתב בבאור בנין העתיד שהכסוי מהקרקע עד התקרה. וכן היה בבית שני (מידות פ"ד מ"א) וכן בבית ראשון, אלא שבבית ראשון אף הרצפה היתה מצופה זהב. *ומסתבר לומר שלפי רש"י גם על הרצפה ישנם לוחות עץ חקוקים בצורות, ועליהם צפוי זהב כמו בבית ראשון [ועיין בהערה 28] [ציור 298-300].
[ס] טחים צפוי זהב
למרות שלא הוזכר בנביא שעל כל העצים ישנו צפוי זהב, פירש רש"י שכל הבית טוח בזהב [הבית כאן זה קדש הקדשים וההיכל], וכן היה בבית ראשון (מלכים א', ו' כ"א), וכן בבית שני (מדות פ"ד מ"א), וכן כתב במשכני עליון (דף קס"ח): כי החומה נבנית מאבנים … ועליהן עץ … ועל הכיסוי הזה כיסוי אחר … זהב טהור … וע"כ כתיב "הצנע לכת עם ה' אלקיך". ולפי הטעם הזה אסרה התורה שלא להניח במקדש שלמטה עץ שלא יהיה מכוסה בזהב, עכ"ל. והרמב"ם פסק (בהלכות עבודה זרה פ"ו ה"י): אסור לעשות אכסדראות של עץ במקדש כדרך שעושים בחצרות, אע"פ שהוא בבנין ואינו עץ נטוע הרחקה יתרה היא שנאמר: "לא תטע לך אשרה כל עץ אצל מזבח ה' אלקיך". ועיין לקמן בהערה 37 בענין.
[סא] וכן התקרה מצופה זהב
וכן היה בבית שני כמו ששנינו (מדות פ"ד מ"ו): ההיכל – מאה… האוטם – שש, וגבהו – ארבעים אמה, אמה – כיור וכו'. ור' עובדיה מברטנורא פירש: הקורה התחתונה של תקרה עוביה אמה, ולפי שהיתה טוחה זהב ומצויירת ציורים נאים נקראת כיור. ע"כ. וכן היה בבית ראשון, שכן כתוב (מלכים א', ו' כ"ב): "ואת כל הבית צפה זהב עד תום כל הבית", ושם במפרשים: שצפה גם התקרה זהב. (ובפס' ל' שם): "ואת קרקע הבית צפה זהב לפנימה ולחיצון",ופירש רש"י: לבית לכפורת ולהיכל, ע"כ. וכן בבית שלישי כתוב בנביא לפנינו (פס' י"ז): "ועד הבית הפנימי", ופירש"י: כל הבית קדשי קדשים עד כולו. ועל הכתוב: "ולחוץ" פירש רש"י לצד ההיכל, ע"כ. נמצא שגם התקרה מצופה זהב כמו בבית ראשון ושני, וכן הרצפה מצופה זהב וציורים כמו בבית ראשון, כמו שפירש רש"י (בפס' ט"ז) שכל הבית טוח בזהב.
(27) כולו:
ואלו לגבי בית שני (מס' מדות פ"ד מ"א) שנינו: פתחו של היכל – גבהו עשרים אמה ורחבו עשר אמות. וארבע דלתות היו לו, שתים בפנים ושתים בחוץ, שנאמר (יחזקאל מ"א כ"ג): "ושתים דלתות להיכל ולקדש", החיצוניות נפתחות לתוך הפתח לכסות עביו של כתל, והפנימיות נפתחות לתוך הבית לכסות את אחורי הדלתות, שכל הבית טוח בזהב, ההיכל וקדש הקדשים, חוץ מאחורי הדלתות, לפי שהדלתות שהיו של זהב, כיסו אותו ולא היה נראה.
וכל זה בבית שני, כי הקב"ה חס על ממונם של ישראל (מנחות פ"ח ע"ב), אך בבית שלישי שבו גלוי השכינה יהיה בשלמות אינו כן, וכדברי תקוני הזוהר (תיקון כ"א דף ס' ע"ב): ובניינא דבי מקדשא תהא בנויה מכספא ודהבא ואבנין יקירין וכו'.. פירוש: שבית המקדש לעתיד יהיה בנוי מכסף וזהב ואבנים טובות ויקרות. ובמתוק מדבש פירש: שהם רומזים על אורות גדולות ע"כ, הרי בית שלישי יהיה לו עלוי גדול מכל שהיה בעבר, ועל זה נאמר (שבת ק"ב ע"ב מנחות פ"ח ע"ב) אין עניות במקום עשירות. על כן ודאי שגם אחורי הדלתות יהיה צפוי זהב [ציור 296-297].
(28) [הרצפה בציורים] ועליו צפוי זהב:
בנביא כתוב (בפס' ט"ז): "והארץ עד החלונות והחלונות מכוסות". ובתרגום כתב: וארעא עד כויה. וב"צורת הבית, המחודש [לתוס' יו"ט בהוצאת הרב ישראל חיים דף שט"ז על פס' ט"ז) כתב שיש לגרוס ברש"י ד"ה "והארץ" – "וקרקעית" בוא"ו ולא "מקרקעית" במ"ם.
* ואפשר שלפי גירסא זו ברש"י גם הרצפה מכוסה בלוחות עץ, ובהם צורות, ועליהם טחו בזהב. וכן היה בבית ראשון, שנאמר: (מלכים א', ו' ט') "ויצף את קרקע הבית בצלעות ברושים", ופירש שם רש"י: הרצפה כולה. וכן שם (פס' ל'): "ואת קרקע הבית צפה זהב לפנימה ולחיצון", פירש"י: כל הרצפה, לבית הכפורת ולהיכל. וכן כתוב שם (פס' כ"א): "ויצף שלמה את הבית בפנימה זהב סגור ויעבר ברתוקות זהב לפני הדביר ויצפהו זהב". משמע מהפס' שאת כל קדש הקדשים וההיכל כולו, כולל התקרה והרצפה צפה זהב.
ובמשכני עליון (דף קס"ח) כתב: וכאשר עמד ההיכל בחומותיו ובמידותיו הכול כראוי, נראה מבפנים כדמות מכסה אחד גדול מאוד המכסה את החומה מראשה ועד רגליה, ועליו מכסה אחר ע"כ. יתכן שמ"ש "ועד רגליה" כולל הרצפה.
ובחסדי ה' מצאתי עתה בספר זבד טוב פירש על בית שלישי: "והארץ עד החלונות" – רוצה לומר כי גם הקרקע היתה מכוסה בנסרים עכ"ל. ולכן אם בבית ראשון עשו צורות וזהב בקרקע הבית, ודאי שכן יהיה בבית שלישי, ואף יותר משהיה, כמו שנאמר (חגי ב' ט') "גדול יהיה כבוד הבית הזה האחרון מן הראשון" [ציור 300].