לשכנו תדרשו חלק א'
יחזקאל מא' פסוק יט'
(יחזקאל מא' פסוק יט')
יט וּפְנֵ֨י אָדָ֤ם אֶל־הַתִּֽמֹרָה֙ מִפּ֔וֹ וּפְנֵי־כְפִ֥יר אֶל־הַתִּמֹרָ֖ה מִפּ֑וֹ עָשׂ֥וּי אֶל־כׇּל־הַבַּ֖יִת סָבִ֥יב ׀ סָבִֽיב׃
ביאור: ולכרוב צורת פני אדם מכוונים ופונים לצורת הדקל שמצד שמאל וצורת פני אריה צעיר פונים אל צד הדקל שמצד ימין כך היו צורות אלו חקוקות בכל קירות קדש הקדשים בארבע רוחותיו.
– תרגום –
יט) וְאַפֵּי אֱנָשָׁא עְבִיד לְכוֹתַרְתָּא מִכָּא וְאַפֵּי אַרְיָא עֲבִיד לְכוֹתַרְתָּא מִכָּא גְלִיף עַל כָּל בֵּיתָא סְחוֹר סְחוֹר:
(יט) עשוי אל כל הבית. לבית קדשי הקדשי':
פסוק י"ט: וכנ"ל הצורות עשויות בכל הקירות בקדש הקדשים [ע] מהרצפה עד התקרה, וכן במזוזות הפתח [עא] ובדלתותיו, ומעל הפתח בכל קדש הקדשים. [ציור 306-308]
[ע] בקדש הקדשים
בפס' י"ט בנביא כתוב: "עשוי אל כל הבית", ופירש רש"י: לקדש הקדשים. וכן היה בית ראשון (מלכים א', ו' ל'), וכן כתב במשכני עליון ד' קס"ח [ציור 305-307].
[עא] במזוזות הפתח
בפס' ט"ז כתוב: "נגד הסף שחיף עץ", ועיין שם שהשחיף עץ על המזוזות. ובכל מקום שיש לוחות עץ חייבים לטוח בזהב, שכן אסור שיהיה עץ גלוי במקדש. (הרמב"ם בהלכות בית הבחירה פ"א ה"ט, ובהלכות עבודת כוכבים פ"ו ה"י, ובמשכני עליון דף קס"ח), ובכל אותם מקומות שהיה צפוי זהב על לוחות, משמע מרש"י ובפסוקים האחרונים שהם חקוקים בצורות [ציור 308]. וכן היה בבית ראשון, שכתוב (במלכים א', ו' כ'): "ולפני הדביר עשרים אמה אורך ועשרים אמה רוחב … ויצפהו זהב" [ציור 305], ורש"י שם: "ולפני הדביר" – לפנים מאותה מחיצה, חלל של עשרים אמה אורך ועשרים אמה רוחב [שזה קדש הקדשים]. "ויצפהו" – לדביר, היא המחיצה, ע"כ, הרי שאת המחיצה שהיתה ברוחב אמה [הן המזוזות] צפה בזהב, וכן מובא בתקוני הזוהר (תקון כ"א עמ' ס' דף ב') שבית שלישי יהיה מכסף, זהב, ואבנים טובות, וחקוקים בו כל מעשה בראשית. והצורות שחקוקות בדלתות ההיכל נלמד לקמן בפס' כ"ה.