בית המקדש השלישי

בית המקדש השלישי

העיקר להחזיר את
הכבוד לשרשו – לקב"ה
(עפ"י ליקו"מ יד)

העיקר להחזיר את הכבוד

לשרשו – לקב"ה (ע"פ ליקו"מ יד)

העיקר להחזיר את הכבוד לשרשו – לקב"ה (ליקו"מ יד)

לשכנו תדרשו חלק א'

יחזקאל מא' פסוק טו'

רוחב הבית מאה אמה ואולמות שונים בחצר

(יחזקאל מא' פסוק טו')

טו  וּמָדַ֣ד אֹֽרֶךְ־הַ֠בִּנְיָ֠ן אֶל־פְּנֵ֨י הַגִּזְרָ֜ה אֲשֶׁ֨ר עַל־אַחֲרֶ֧יהָ (ואתוקיהא) וְאַתִּיקֶ֛יהָא מִפּ֥וֹ וּמִפּ֖וֹ מֵאָ֣ה אַמָּ֑ה וְהַהֵיכָל֙ הַפְּנִימִ֔י וְאֻלַמֵּ֖י הֶחָצֵֽר׃

ביאור:  ושוב מדד המלאך את ארך הבנין לדרום שחזר על עקיבו אחורנית עם משך בית החליפות שבזויות הבית מצד דרום כמו מצד צפון מאה אמה ובית קדשי הקדשים ואולמות החצר.

– תרגום –

טו) וּמְשַׁח אוּרְכָּא דְבִנְיָנָא דִקֳדָם בְּצוּרְתָא דְלַאֲחוֹרָאָה וְזִיוְיָתָהָא מִכָּא וּמִכָּא מְאָה אַמִין וְהֵיכְלָא גַוָאָה וְאוּלַמֵי דַרְתָּא:

– רש"י

(טו) ומדד אורך הבנין אל פני הגזרה אשר על אחריה. עכשיו חוזר ומודד אורך הבית לדרום כמו שמדד לצפון, מצאתי, והיינו על אחריה כלומר אחורנית שחזר ומדד על עקיבו כלפי מערב: ואתיקיהא. ת"י זויות כלומר עם משך בית החליפות שבזויות הבית: וההיכל הפנימי ואולמי החצר. סופו של מקרא זה אינו מוסב כלפי ראשו אלא מחובר למקרא של אחריו וכן פירושו וההיכל הפנימי שהוא בית קדשי הקדשים וכן אולמי החצר המפורשין למעל' ואולמות סביב סביב לכל אלו הספים והחלונות האטומות והאתיקים סביב לשלשתן בין לגזרה הוא ההיכל בין לאולמות בין לבית קדשי הקדשים לשלשתן היו הסיפים מזוזות לפתחיהן ולשלשתן היו חלונות אטומות ולשלשתן היו אתיקים ולא ידעתי מה הם ואומר אני שהם כמין עמודים מרובעים בולטין בחומה לחיזוק וקורין להם פיליר"ש בלע"ז:

– תרגום –
טו) וּמְשַׁח אוּרְכָּא דְבִנְיָנָא דִקֳדָם בְּצוּרְתָא דְלַאֲחוֹרָאָה וְזִיוְיָתָהָא מִכָּא וּמִכָּא מְאָה אַמִין וְהֵיכְלָא גַוָאָה וְאוּלַמֵי דַרְתָּא:
שרטוט בית המקדש שלישי נושא א

אזור הבית

שרטוט בית המקדש שלישי נושא ב

קדש הקדשים, ההיכל והאולמות שבחומות החצר הפנימית

פסוק ט"ו: פסוק זה מחולק לשני נושאים:

חלק א' – מדידת אורך הבית בצדו הדרומי מהמזרח למערב, מבית החליפות אחורה למערב [מו], ואורך הבית מאה אמה כמו בצפון.

חלק ב' – סוף הפסוק: "וההיכל הפנימי ואולמי החצר" שייך לחלק הראשון של הפס' הבא. וכך פירושו: שבג' מקומות שהם: א) ההיכל [הוא הגזרה] [מז], ב) וקדש הקדשים [מח], ג) ואולמי החצר הפנימי [מט] [ששה אולמות באורך עשרים וחמש אמות וברוחב חמש אמות, מוזכרים בפרק מ' פס' ל'] [C בציור 273].

273  שרטוט בית המקדש השלישי

[מו]  אחורה למערב

עפ"י רש"י. וכן כתב בבאור בנין העתיד (דף תש"מ בפס' ט"ו בשם מצו"ד): עכשיו מודד אורך התאים אשר לפני הבית בדרום לצד מערב, כי בתחילה (בפס' י"ג) מדד [מהמערב למזרח] קודם תא מערבי, ואחרי זה תאי הצפון, ואחריו האולם ובית החליפות שבמזרח. ואחר זה (פס' י"ד) חזר על עקביו כלפי מערב למדוד תא, עכ"ל.

[מז]  ההיכל [הוא הגזרה]

בפס' ט"ו מוזכרים שני מקומות: "ההיכל הפנימי" הוא קדש הקדשים, "ואולמי החצר" הפנימי. ורק בפס' (ט"ז) מוזכר בנביא: "סביב לשלשתם" כלומר יש עוד מקום, ורש"י (בפס' ט"ו) פירשו על ההיכל היא הגזרה.

* ואפשר שלמד זאת רש"י מוא"ו החיבור, שכתוב: "וההיכל הפנימי ואולמי החצר" שזה המשך למוזכר לעיל (בפס' י"ג י"ד) "הגזרה", ומאחר וקדש הקדשים מפורש, שכתוב: "וההיכל הפנימי", לכן פירש רש"י שהגזרה הוא ההיכל. אבל משמע שלא כלל את האולם, כי כתוב "סביב לשלושתם" ולא יותר, ואם האולם כלול – היה צריך לפרש [וכן סברת ה"ר ע. א.].

ועדיין צריך למוד, שכן רש"י (בפסוק י"ב) לעיל פירש על המלה "גזרה": ואומר אני שהבית הגבוה קרוי כן, והתאים הנמוכים סביב קורא בנין, ע"כ. והרי האולם הוא גבוה, ומשמע שהוא בכלל הגזרה, וצריך עדיין למוד אם גם הוא כלול. *ואפשר, מזה שהנביא (בפס' ט"ו) הזכיר קדש הקדשים בנפרד, למד רש"י שהגזרה המוזכרת לפני זה, מדובר על ההיכל לבד בפסוקים אלו, ולא כולל את האולם, שכן הבית לפעמים נקרא בשם היכל (מדות פ"ד מ"ו), ולמרות שקדש הקדשים הוא תחילת ועיקר הבית, אפשר בשל שההיכל הוא הגדול בבית, נקרא הבית "היכל". וכן אפשר להסביר על הגזרה שהיא כוללת בדרך כלל גם את קדש הקדשים והאולם, וכאן הגזרה פירושו ההיכל בלבד.

פירוש שני ברש"י כהסבר מצו"ד: "וההיכל"- זה הגזרה, "הפנימי"- זה קדש הקדשים, "ואולמי החצר"- שש האולמות הנ"ל. ולפי זה י"ל שכוונת רש"י בכותבו: וכן פירושו "וההיכל הפנימי" שהוא בית קדשי-הקדשים", בא לפרש רק על "הפנימי" שהוא בית קדשי הקדשים, אבל ה"היכל" כפשוטו. ואפשר שזה שכתב בנביא "וההיכל הפנימי" ולא כתב וההיכל והפנימי בוא"ו, בא ללמד שההיכל בכלל הפנימי נחשב, וכאילו כתוב וההיכל של הפנימי, שכן ההיכל מקדש הקדשים יצא, כהסבר משכני עליון (ד' ק"ס). ופרוש זה יסתדר לדברי רש"י שכתב: "סופו של מקרא זה אינו מוסב כלפי ראשו, אלא מחובר למקרא של אחריו, וכן פירושו: "וההיכל הפנימי" וכו', ולפי פרוש זה מובן מדוע האולם אינו בכלל השלושה, כי הגזרה כאן הוא "ההיכל" המוזכר בנביא, ו"הפנימי" הוא קדש הקדשים.

[מח]  וקדש הקדשים

[המשך הערה מז] בפס' כתוב "וההיכל הפנימי", ורש"י פירשו על בית קדשי הקדשים כי כתוב "הפנימי", כי פעמים קורא לבית בשם היכל, וקדש הקדשים בכלל, כמו בפסוק זה, כי הוא החלק הפנימי להיכל לפי פירוש ראשון. * ואפשר שלכן כתב רש"י בלשון רבים: "בית קדשי הקדשים" ולא קדש הקדשים, כי גם ההיכל קדושתו גדולה, וקדש הקדשים הוא "בית קדשי הקדשים", דהיינו המקום הקדוש מבין שניהם. ולפי פירוש שני, "הפנימי" – הוא קדש הקדשים, "וההיכל" – הוא הגזרה.

[מט]  ואולמי החצר הפנימי

ישנם ג' סוגי אולמות:

1) האולם שלפני ההיכל (פרק מ', פס' מ"ח מ"ט) [A בציור 273].

2) אולמי שערי החצר הפנימי והחיצוני (פרק מ' פס' ח' ט' ל"ג ועוד) [B בציור 273].

3) ושש אולמות בתוך החצר הפנימית בעובי החומה, באורך עשרים וחמש אמה, וברוחב חמש אמות (פרק מ' פס' ל') [C בציור 273], ורש"י דייק מהכתוב: "ואולמי החצר" שמדבר על פרק מ' פס' ל' ששם כתוב: "ואולמות סביב סביב אורך חמש ועשרים אמה" וכו', ורש"י שם פירש שהם בתוך החצר הפנימית [סברת הר' ע. א. הי"ו].

וכן כתב במשכני עליון (דף קס"ט): וכל אלה הבקיעות הם נקראים "חלונות אטומים"… וזה נמצא בכל: 1) חומות ההיכל. 2) וקדש הקדשים. 3) והאולמות. ובדף ר"ג (פרק ג' משנה ה') כתב: האתיקים, וחלונות האטומות שוים: לאולם, להיכל, ולקדש הקדשים, ע"כ.

*ואפשר שבכותבו ה"אולם" כוונתו לששת אולמי החצר הפנימית שהזכיר במשכני עליון (דף קפ"ח): ברוחב חמש אמות ובאורך עשרים וחמש אמה. ומקורו מהנביא אצלנו (בפס' ט"ו ט"ז) כמו שפירש רש"י שהם אולמי החצר הפנימית שמוזכרים בפרק מ' פס' ל', וכמו שכתב במשכני עליון (דף קס"ט), שכן לא מוזכר לא בנביא ולא במפרשים שלאולם ההיכל היו אתיקים, אלא האתיקים מוזכרים בנביא באולמות החצר הפנימית, כמו שהסביר רש"י ומשכני עליון (דף קס"ט). ע"כ מסתבר שהכתוב במשכני עליון (דף ר"ג פ"ג מ"ה) "לאולם", כוונתו לאולם שנמצא בחצר הפנימית. [C בציור 273]

דילוג לתוכן