בית המקדש השלישי

בית המקדש השלישי

העיקר להחזיר את

הכבוד לשרשו – לקב"ה

(עפ"י ליקו"מ יד)

העיקר להחזיר את הכבוד

לשרשו – לקב"ה (ע"פ ליקו"מ יד)

העיקר להחזיר את הכבוד לשרשו – לקב"ה (ליקו"מ יד)

לשכנו תדרשו חלק ב'

יחזקאל מג' יד-טו

מזבח העולה

מזבח העולה

(יחזקאל מג' פסוק יד'-טו')

יד  וּמֵחֵ֨יק הָאָ֜רֶץ עַד־הָעֲזָרָ֤ה הַתַּחְתּוֹנָה֙ שְׁתַּ֣יִם אַמּ֔וֹת וְרֹ֖חַב אַמָּ֣ה אֶחָ֑ת וּמֵהָעֲזָרָ֨ה הַקְּטַנָּ֜ה עַד־הָעֲזָרָ֤ה הַגְּדוֹלָה֙ אַרְבַּ֣ע אַמּ֔וֹת וְרֹ֖חַב הָאַמָּֽה׃

בֵּאוּר צַח: מִתַּחְתִּית הַיְּסוֹד עַד סוֹף גֹּבַהּ הַיְּסוֹד שֶׁהוּא כְּמַלְבֵּן שְׁתֵּי אַמּוֹת=יא' טְפָחִים וּבְרֹחַב אַמַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים, וּמֵהַמַּלְבֵּן הַקָּטָן עַד סוֹף הַמַּלְבֵּן שֶׁמֵּעָלָיו אַרְבַּע אַמּוֹת=כְּאַרְבָּעָה טְפָחִים וּבְרֹחַב אַמַּת שִׁשָּׁה טְפָחִים וְנִקְרָא סוֹבֵב.

טו  וְהַהַרְאֵ֖ל אַרְבַּ֣ע אַמּ֑וֹת (ומהאראיל) [וּמֵהָאֲרִיאֵ֣ל] וּלְמַ֔עְלָה הַקְּרָנ֖וֹת אַרְבַּֽע׃

בֵּאוּר צַח: וּמֵהַסּוֹבֵב עוֹלֶה שׁוּב כְּהַר-אֵל אַרְבַּע אַמּוֹת =כִּשְׁלֹשָׁה טְפָחִים וּמִמְּקוֹם הַמַּעֲרָכָה וָמַעְלָה אַרְבַּע  קְרָנוֹת בְּאַמַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים.

– תרגום –

יד) וּמִתַּשְׁוֵית אַרְעָא עַד מְסַתִמְתָא אַרְעִיתָא תַּרְתֵּין אַמִין וּפוּתְיָא אַמְתָא חֲדָא וּמִמְסַמְתָּא זְעֶרְתָּא עַד מְסַמְתָא רַבְּתָא אַרְבַּע אַמִין וּפוּתְיָא אַמְתָא:

טו) וּמַדְבְּחָא אַרְבַּע אַמִין וּמִמַדְבְּחָא וּלְעֵלָא קַרְנָתָא אַרְבַּע:

– רש"י

יד) ומחיק הארץ. מן היסוד מקרקע הארץ:  עד העזרה התחתונה. עד גב מלבן הראשון:  שתים אמות. ולא היה כן בבית עולמים ששם שנינו מביא מלבן של ל"ב על ל"ב וגובהו אמה וכאן גובהו שתים:  ורחב אמה אחת. כשהניח מלבן השני עליו היה מלבן השני שלשים על שלשים נמצא כניסה לו סביב סביב רחב אמה והוא היסוד הרי עלה שתים וכנס אמה והוא היסוד י"ת עזרה מסמתא לשון רצפה שהיה ממלא את המלבן חלוקי אבנים מזפת וסיד וקוניא וממחה ושופך ומחליקו למעלה והרי הוא כמין רצפה:  ומהעזרה הקטנה עד העזרה הגדולה ארבע אמות. מגג מלבן התחתון עד גג מלבן שעליו ארבע אמות גובה:  ורחב האמה. הוא כניסת הסובב עלה ארבעה וכנס אמה זהו סובב והתחתון קורא קטנה לפי שאין גובהו אלא שתי' והעליון גובהו ארבע:

טו) וההראל. הוא גובה גג המזבח מן הסובב ולמעלה ובבית עולמים לא היה אלא שלש וי"ת אף הוא ומדבח' ארבע אמין:

– מוסף רש"י

טו) והעזרה ארבע עשרה אורך. גג המזבח עם מקום הקרנות ועם מקום רגלי הכהנים כ"ח על כ"ח וי"ד האמורים כאן מאמצעיתו מודד כמו שמפורש על ארבעת רבעיה: והגבול סביב אותה. י"ת וגדנפא ורבותינו פרשוהו על הקרנות: חצי האמה. מאמצעיתו מודד נמצא אמה על אמה: והחיק לה אמה. זו כניסת היסוד: ומעלתהו פנות קדים. וכבש שעולים בו היה בדרום כדי שיהא העולה בו פונה למזרח שכל הפינות היו דרך ימין וכשאתה נותן הכבש בדרום העולה בו ופונה דרך ימין פונה למזרח:

– תרגום –

יד) וּמִתַּשְׁוֵית אַרְעָא עַד מְסַתִמְתָא אַרְעִיתָא תַּרְתֵּין אַמִין וּפוּתְיָא אַמְתָא חֲדָא וּמִמְסַמְתָּא זְעֶרְתָּא עַד מְסַמְתָא רַבְּתָא אַרְבַּע אַמִין וּפוּתְיָא אַמְתָא:

טו) וּמַדְבְּחָא אַרְבַּע אַמִין וּמִמַדְבְּחָא וּלְעֵלָא קַרְנָתָא אַרְבַּע:

(פסוק י"ד)   וְאֵלּוּ מִדּוֹת וְצוּרַת מִזְבַּח הָעוֹלָה:

הַמִּזְבֵּחַ בְּרֹחַב שְׁלֹשִׁים וּשְׁתַּיִם עַל שְׁלֹשִׁים וּשְׁתַּיִם אַמָּה [ציור 23] [כח], עוֹלֶה שְׁתֵּי אַמּוֹת [אַמָּה רִאשׁוֹנָה בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים, אַמָּה שְׁנִיָּה בַּת שִׁשָּׁה טְפָחִים] וְכוֹנֵס אַמָּה [בַּת שִׁשָּׁה טְפָחִים], זֶה הַיְּסוֹד [הָעֲזָרָה הַתַּחְתּוֹנָה – הַקְּטַנָּה] [ציור 24 א]. 

נִשְׁאֲרוּ מֵעָלָיו שְׁלֹשִׁים עַל שְׁלֹשִׁים אַמָּה רֹחַב [לְלֹא הַיְּסוֹד]. שׁוּב עוֹלֶה אַרְבַּע אַמּוֹת וְכוֹנֵס אַמָּה [בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים], זֶה הַסּוֹבֵב [הָעֲזָרָה הָעֶלְיוֹנָה] [ציור 24 ב].

* * *   

השלמות מחז"ל – הַשְׁלָמוֹת מֵחֲזַ"ל – נִשְׁאֲרוּ מֵעָלָיו עֶשְׂרִים וּשְׁמוֹנֶה אַמָּה וּשְׁנֵי טְפָחִים, עַל עֶשְׂרִים וּשְׁמוֹנֶה אַמָּה וּשְׁנֵי טְפָחִים [כט] רֹחַב [לְלֹא הַסּוֹבֵב].

* * *   

(פסוק ט"ו)  גַּג הַמִּזְבֵּחַ הוּא הַהַרְאֵל [לְשׁוֹן הַר-אֵל] [ל], עוֹלֶה אַרְבַּע אַמּוֹת מֵהַסּוֹבֵב, כּוֹלֵל אֶת גֹּבַהּ הַקְּרָנוֹת (8), שֶׁהֵן בְּגֹבַהּ אַמָּה [בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים] מֵעַל מְקוֹם הַמַּעֲרָכָה. [ציור 24 ג]

וּמְקוֹם הַמַּעֲרָכָה נִקְרָא אֲרִיאֵל [לְשׁוֹן אֲרֵי-אֵל]. [לא] [ציור 24 ד]

[כח]  שְׁלֹשִׁים וּשְׁתַּיִם אַמָּה

אֹרֶךְ וְרֹחַב הַמִּזְבֵּחַ לֹא מֻזְכָּר בַּנָּבִיא בְּהֶדְיָא שֶׁהוּא שְׁלֹשִׁים וּשְׁתַּיִם אַמָּה, וְרַשִּׁ"י פֵּרַשׁ גָּדְלוֹ עַל פִּי דִּבְרֵי חֲזַ"ל (מנחות צ"ז ע"ב – צ"ח ע"א: זבחים נ"ג ע"ב – נ"ד ע"א: עירובין ד' ע"א: מדות פ"ג מ"א): שֶׁמְּקוֹם הַמַּעֲרָכָה הוּא הָאֲרִיאֵל- עֶשְׂרִים וְאַרְבַּע אַמָּה עַל עֶשְׂרִים וְאַרְבַּע אַמָּה. הָעֲזָרָה- גַּג הַמִּזְבֵּחַ עִם הַקְּרָנוֹת וּמְקוֹם הִלּוּךְ הַכֹּהֲנִים עֶשְׂרִים וּשְׁמוֹנֶה אַמָּה. הַסּוֹבֵב אַמָּה מִכָּל צַד. נִמְצָא בְּיַחַד שְׁלֹשִׁים אַמָּה. וְהַיְּסוֹד אַמָּה מִכָּל צַד, בְּיַחַד שְׁלֹשִׁים וּשְׁתַּיִם אַמָּה עַל שְׁלֹשִׁים וּשְׁתַּיִם אַמָּה אֹרֶךְ וְרֹחַב הַמִּזְבֵּחַ. [ציור 23]

וְכֵן בְּבַיִת שֵׁנִי בָּנוּ אֶת הַמִּזְבֵּחַ בְּגֹדֶל ל"ב אַמָּה עַל ל"ב אַמָּה עַל פִּי הַנָּבִיא (יחזקאל מ"ג ט"ז) כְּמוֹ שֶׁצָּרִיךְ לִהְיוֹת בְּבַיִת שְׁלִישִׁי.

וְכֵן שָׁנִינוּ בַּמִּשְׁנָה בְּמִדּוֹת (פ"ג מ"א): הַמִּזְבֵּחַ הָיָה ל"ב אַמָּה עַל ל"ב אַמָּה. אָמַר רַבִּי יוֹסֵי: מִתְּחִלָּה [בְּבַיִת רִאשׁוֹן] לֹא הָיָה אֶלָּא שְׁמוֹנֶה וְעֶשְׂרִים עַל שְׁמוֹנֶה וְעֶשְׂרִים, כּוֹנֵס וְעוֹלֶה בְּמִדָּה זוֹ עַד שֶׁנִּמְצָא מְקוֹם הַמַּעֲרָכָה עֶשְׂרִים עַל עֶשְׂרִים. וּכְשֶׁעָלוּ בְּנֵי הַגּוֹלָה הוֹסִיפוּ עָלָיו אַרְבַּע אַמּוֹת מִן הַדָּרוֹם וְאַרְבַּע אַמּוֹת מִן הַמַּעֲרָב כְּמִין גָּמָא שֶׁנֶּאֱמַר (יחזקאל מ"ג ט"ז) "וְהָאֲרִאֵיל שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה אֹרֶךְ" וְכוּ'. [ציור 24]

[כט] וּשְׁנֵי טְפָחִים

הַכּוֹנֵס בְּרֹחַב אַמָּה בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים וְלָכֵן נִשְׁאָר טֶפַח נוֹסָף [שֶׁכֵּן מְדִידַת הַמִּזְבֵּחַ בְּאַמָּה בַּת שִׁשָּׁה טְפָחִים, וְאַמַּת הַכּוֹנֵס בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים, הֲרֵי נוֹתָר טֶפַח נוֹסָף], וְנִשְׁאֲרוּ כ"ח אַמּוֹת וּשְׁנֵי טְפָחִים. מַה שֶּׁהַמִּשְׁנָה בְּמִדּוֹת (פ"ג מ"א) לֹא הִזְכִּירָה מִדּוֹת הַטְּפָחִים, כִּי כֹּל שֶׁלֹּא הִגִּיעַ לִכְלַל טֶפַח לֹא אִכְפַּת לַמִּשְׁנָה וְלֹא הֶחֱשִׁיבָה אוֹתָם (מנחות צ"ז ע"ב: צ"ח ע"א) וְעַיֵּן לְקַמָּן בְּמִדּוֹת הַמִּזְבֵּחַ בַּטְּפָחִים בְּהֶעָרָה [מז] [ציור 25].

[ל] לְשׁוֹן הַר-אֵל

מֵהַסּוֹבֵב וּלְמַעְלָה זֶה עִקַּר הַמִּזְבֵּחַ, וְהוּא כְּהַר וְנִקְרָא כָּאן "הַרְאֵל", שֶׁזֶּה לְשׁוֹן הַר–אֵל [ציור 24].

יֵשׁ לְצַיֵּן שֶׁרַק לֶעָתִיד-בְּגִלּוּי הַשְּׁלֵמוּת הַמִּזְבֵּחַ יִקָּרֵא "הַרְאֵל", לְשׁוֹן עִלּוּי *וְהַנִּרְאֶה לַעֲנִיּוּת דַּעְתִּי זֶה מִתְגַּלֶּה בְּעִקָּר בַּקְּרָנוֹת שֶׁיִּכָּלְלוּ בִּכְלַל הַמִּזְבֵּחַ. שֶׁכֵּן הַכָּתוּב בַּתּוֹרָה תְּרוּמָה (פרק כז פסוק א) "הַמִּזְבֵּחַ" כָּלַל רַק שָׁלֹשׁ אַמּוֹת מֵהַסּוֹבֵב לְלֹא הַקְּרָנוֹת שֶׁהוּא מְקוֹם הַמַּעֲרָכָה שֶׁשָּׁם מַדְלִיקִים אַרְבַּע הַמַּעֲרָכוֹת אֵשׁ. אֲבָל לֶעָתִיד בַּנָּבִיא מוּבָא שֶׁהַמִּזְבֵּחַ כּוֹלֵל הַקְּרָנוֹת בְּגֹבַהּ אַמָּה וּבְיַחַד אַרְבַּע אַמּוֹת, כְּמוֹ שֶׁיִּשַּׁבְנוּ בְּרַשִּׁ"י, וְשִׁנּוּי זֶה שֶׁהַקְּרָנוֹת נִכְלָלוֹת בְּיַחַד עִם הַמַּעֲרָכָה וְנִקְרָאִים בְּיַחַד בְּשֵׁם "מִזְבֵּחַ" וּלְשׁוֹן "הַרְאֵל" מַשְׁמַע גַּם מֵהֶסְבֵּר הָרַמְחַ"ל בַּחֲלֻקַּת הַמִּזְבֵּחַ לְשָׁלֹשׁ מַדְרֵגוֹת וְלֹא לְאַרְבַּע כְּבֶעָבָר בְּעַמּוּד קפב. [ציור 24]

[לא] לְשׁוֹן אֲרִי-אֵל

הַבַּיִת נִקְרָא אֲרִיאֵל [אֲרִי-אֵל]       

בְּבַיִת שֵׁנִי (מדות פ"ד מ"ז) הַבַּיִת [קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים, הַהֵיכָל וְהָאוּלָם] נִקְרָא אֲרִיאֵל, שֶׁנֶּאֱמַר (ישעיה כ"ט, א'): "הוֹי אֲרִיאֵל אֲרִיאֵל קִרְיַת חָנָה דָוִד", מָה אֲרִי זֶה צַר מֵאַחֲרָיו וְרָחָב מִלְּפָנָיו, אַף הַהֵיכָל, רָחָב מִלְּפָנָיו וְצַר [בְּתָאִים] מֵאַחֲרָיו. וּבָזֶה לֹא יִהְיֶה שׁוֹנֶה הַבַּיִת הַשְּׁלִישִׁי מֵהַבַּיִת הָרִאשׁוֹן וְהַשֵּׁנִי. וְגַם הוּא יִהְיֶה רָחָב מִלְּפָנָיו וְצַר מֵאַחֲרָיו, וְיִקָּרֵא גַּם לֶעָתִיד אֲרִיאֵל, לְשׁוֹן אֲרִי-אֵל. וְכֵן כָּתַב הָרַמְחַ"ל עַל בַּיִת שְׁלִישִׁי בְּמִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן (עמ' ר"ד פ"ה מ"א): …נִמְצָא הַהֵיכָל דּוֹמֶה לַאֲרִי, צַר מֵאַחֲרָיו וְרָחָב מִלְּפָנָיו.

לֶעָתִיד גַּם הַמִּזְבֵּחַ נִקְרָא אֲרִיאֵל [אֲרִי-אֵל]

וּבְבַיִת שְׁלִישִׁי גַּם מְקוֹם הַמַּעֲרָכָה בַּמִּזְבֵּחַ נִקְרָא אֲרִיאֵל, [דָּבָר שֶׁלֹּא הֻזְכַּר בֶּעָבָר עַל הַמִּזְבֵּחַ, וְהַנִּרְאֶה לַעֲנִיּוּת דַּעְתִּי שֶׁגַּם שֵׁם זֶה שֶׁיִּתּוֹסֵף לַמִּזְבֵּחַ הֶעָתִיד מְלַמֵּד עַל עִלּוּי אַחֵר לַמִּזְבֵּחַ – שֶׁיִּהְיֶה רָצוּי תָּמִיד – לְשׁוֹן חֶסֶד שֶׁל רָצוֹן שֶׁה' רוֹצֶה הַקָּרְבָּנוֹת וְלֹא כְּבֶעָבָר שֶׁלֹּא תָּמִיד הַקָּרְבָּנוֹת הָיוּ רְצוּיִים. וְאֶפְשָׁר שֶׁכַּמָּה טְעָמִים לָזֶה:

א) בְּבַיִת רִאשׁוֹן וְשֵׁנִי כַּאֲשֶׁר הַקָּרְבָּן, וְכֵן עַם יִשְׂרָאֵל הָיוּ רְצוּיִים לִפְנֵי ה',' הָיְתָה הָאֵשׁ שֶׁאוֹכֶלֶת הַקָּרְבָּן נִרְאֵית בְּצוּרַת אֲרִי. וְכַאֲשֶׁר חָלִילָה לְהֵפֶךְ, אָז הָיְתָה יוֹרֶדֶת הָאֵשׁ בְּצוּרַת כֶּלֶב כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (פרשת צו דף ל"ב ע"ב בדפו"י) וְזוֹ תַּמְצִית הַדְּבָרִים: הִנֵּה לָמַדְנוּ שֶׁבַּמִּזְבֵּחַ עוֹלֶה וְנִרְאֶה אוּרִיאֵל כְּמַרְאֵה אַרְיֵה גִּבּוֹר הָרוֹבֵץ עַל טַרְפּוֹ, וְהָיוּ כֹּהֲנִים וְיִשְׂרָאֵל רוֹאִים וּשְׂמֵחִים, שֶׁהָיוּ יוֹדְעִים שֶׁקָּרְבָּנָם הִתְקַבֵּל בְּרָצוֹן לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ הַקָּדוֹשׁ, וְאֵשׁ אַחֶרֶת עֶלְיוֹנָה וּקְדוֹשָׁה יָרְדָה מִלְמַעְלָה, שֶׁהִיא הַמַּלְאָךְ אוּרִיאֵל, כְּנֶגֶד אֵשׁ הַתַּחְתּוֹנָה שֶׁנָּתְנוּ עַל הַמִּזְבֵּחַ, אָז הָיָה הָאָדָם הוֹלֵךְ וּמִזְדַּעְזֵעַ לִפְנֵי אֲדוֹנוֹ וְשָׁב בִּתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה, בְּדוֹמֶה לְמֶלֶךְ שֶׁהָעָם שָׁלְחוּ לוֹ מַתָּנָה וְהָיְתָה רְצוּיָה לְפָנָיו, אָמַר לְעַבְדּוֹ לֵךְ וְקַח מַתָּנָה זוֹ שֶׁהֵבִיאוּ לִי, כָּךְ אָמַר הקב"ה לַמַּלְאָךְ אוּרִיאֵל, לֵךְ וְקַבֵּל הַמַּתָּנָה שֶׁבָּנַי הִקְרִיבוּ לְפָנַי. כַּמָּה הַשִּׂמְחָה הָיְתָה נִמְצֵאת בַּכֹּל וְכַמָּה מְתִיקוּת הָיְתָה נִמְצֵאת בַּכֹּל בְּשָׁעָה שֶׁהַכֹּהֵן וְהַלֵּוִי וְאוֹתוֹ שֶׁהִקְרִיב הַקָּרְבָּן הָיוּ מְכַוְּנִים לְהַקְרִיב הַקָּרְבָּן כָּרָאוּי, בַּיִּחוּד הַשָּׁלֵם.

וּכְשֶׁיִּשְׂרָאֵל לֹא נִמְצְאוּ זַכָּאִים, אוֹ אוֹתוֹ שֶׁהִקְרִיב הַקָּרְבָּן לֹא הִקְרִיב כָּרָאוּי וְלֹא נִתְקַבֵּל קָרְבָּנוֹ, הָיוּ רוֹאִים שֶׁהֶעָשָׁן לֹא הָיָה עוֹלֶה בְּדֶרֶךְ יָשָׁר, וְהָיָה קָם רוּחַ מִן הַנֶּקֶב שֶׁל הַקְּלִפּוֹת שֶׁבַּצָּפוֹן וּבָא אֶל הַמִּזְבֵּחַ, וְהָיוּ רוֹאִים צוּרָה שֶׁל כֶּלֶב אֶחָד חָצוּף רוֹבֵץ עַל הַקָּרְבָּן, אָז הָיוּ יוֹדְעִים שֶׁהַקָּרְבָּן לֹא נִתְקַבֵּל בְּרָצוֹן. בְּדוֹמֶה לְמֶלֶךְ שֶׁשָּׁלְחוּ לוֹ מַתָּנָה, רָאָה הַמֶּלֶךְ שֶׁאֵינָהּ כְּדָאִית לְהַקְרִיבָהּ לְפָנָיו, אָמַר תְּנוּ אוֹתָהּ לַכֶּלֶב, כִּי אֵינָהּ כְּדָאִית לַהֲבִיאָהּ לְפָנַי. עַד כָּאן.

וְכָל זֶה הָיָה בְּבַיִת רִאשׁוֹן וְשֵׁנִי, אֲבָל בְּבַיִת שְׁלִישִׁי, כְּשֶׁנִּהְיֶה בְּדַרְגָּה עֶלְיוֹנָה וּרְצוּיָה תָּמִיד לִפְנֵי ה', וּכְדִבְרֵי מִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן (עמ' קנ"ז): וְהַכָּבוֹד יִהְיֶה שָׁרוּי בּוֹ בְּגִלּוּי גָּמוּר, וְהוּא הָעִנְיָן שֶׁנֶּאֱמַר עָלָיו "וְנִגְלָה כְּבוֹד ה' וְרָאוּ" וְכוּ'. עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. וַדַּאי תִּהְיֶה הָאֵשׁ בְּצוּרַת אֲרִי תָּמִיד, עַל כֵּן לֶעָתִיד הַמִּזְבֵּחַ [הַמַּעֲרָכָה] נִקְרֵאת בְּשֵׁם אֲרִיאֵל. וְכֵן מוּבָא בְּמוּסַף רַשִּׁ"י בְּפָסוּק טז.

וְכֵן מָצָאנוּ גַּם בִּתְהִלִּים שֶׁלֶּעָתִיד נִהְיֶה רְצוּיִים, בְּמִזְמוֹר נא, שֶׁנֶּאֱמַר: "אָז תַּחְפֹּץ זִבְחֵי צֶדֶק" וְכוּ'. וּכְדִבְרֵי יְחֶזְקֵאל פֶּרֶק מג פָּסוּק כז: "וְאֶת שַׁלְמֵיכֶם וְרָצִיתִי אֶתְכֶם" וְכוּ'.

ב) וְכֵן לַמִּזְבֵּחַ צוּרַת אַרְיֵה, שֶׁכֵּן מִלְּפָנִים רָבוּעַ ל"ב אַמָּה עַל ל"ב אַמָּה, וְהַכֶּבֶשׁ שֶׁאַחֲרָיו בְּרֹחַב ט"ז אַמָּה הוֹלֵךְ וְיוֹרֵד כְּלַפֵּי מַטָּה [פֵּרוּשׁ זֶה בְּנוֹסָף לְפֵרוּשׁ א', שֶׁכֵּן גַּם בְּבַיִת רִאשׁוֹן וְשֵׁנִי צוּרַת הַמִּזְבֵּחַ הָיְתָה כָּזֹאת].

ג) *וְאֶפְשָׁר שֶׁרֶמֶז לַדָּבָר נָבִין מִתּוֹךְ דִּבְרֵי הָרַמְחַ"ל בְּמִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן (עמ' קפ"ד) שֶׁלֶּעָתִיד תָּמִיד תִּהְיֶה הַנְהָגָה שֶׁל חֶסֶד וְרַחֲמִים, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב: וְהַמִּזְבֵּחַ לִפְנֵי הַבַּיִת וְהַכֶּבֶשׁ שֶׁלּוֹ לַדָּרוֹם וְכוּ' לְתַקֵּן הַמִּזְבֵּחַ עַצְמוֹ בְּסוֹד הַיָּמִין וְכוּ' וְהוּא סוֹד: "נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית ה' בְּרֹאשׁ הֶהָרִים" כְּמוֹ שֶׁפֵּרַשְׁתִּי לְמַעְלָה (עמ' קס"ח). [וְשָׁם כָּתַב בְּעִנְיָן אַחֵר] וְהוּא סוֹד הַפָּסוּק: "נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית ה' בְּרֹאשׁ הֶהָרִים", וְהַיָּמִין הוּא רֹאשׁ הֶהָרִים, וְהוּא אַרְיֵה שֶׁנֶּאֱמַר: "וּפְנֵי אַרְיֵה אֶל הַיָּמִין" וְכוּ'. עַיֵּן שָׁם.

(8)  הַקְּרָנוֹת

הַקְּרָנוֹת חֲלוּלוֹת מִלְמַעְלָה כְּמִזְרָק [ציור 26], וְכֵן יֶשְׁנָם חוֹרִים דַּקִּים בַּקְּרָנוֹת מִבַּחוּץ, וּכְשֶׁמְּחַטֵּא הַכֹּהֵן דַּם חַטַּאת בְּהֵמָה בַּקְּרָנוֹת, נִכְנָס חֵלֶק מֵהַדָּם דֶּרֶךְ הַנְּקָבִים הַקְּטַנִּים לַחֲלַל הַקְּרָנוֹת [ציור 27].

כִּדְאִיתָא בִּזְבָחִים (נ"ד ע"ב): "אָמַר רַב כַּהֲנָא קְרָנוֹת שֶׁל מִזְבֵּחַ חֲלוּלוֹת הָיוּ [עַל פִּי הַגָּהַת שִׁטָּה מְקֻבֶּצֶת], דִּכְתִיב (זכריה ט' ט"ו): "וּמָלְאוּ כַּמִּזְרָק כְּזָוִיּוֹת מִזְבֵּחַ". [וְקָשֶׁה שֶׁכֵּן גַּם בְּקַרְנוֹת הַמִּזְבֵּחַ אָסוּר לַעֲשׂוֹת פְּגִימָה, וְאִם נֹאמַר שֶׁעָשׂוּ חוֹרִים בַּקְּרָנוֹת לְאַחַר יְצִיקָתָן אָסוּר לִפְגּוֹם בַּמִּזְבֵּחַ, שֶׁנֶּאֱמַר בִּדְבָרִים (כ"ז ו'): "אֲבָנִים שְׁלֵמוֹת תִּבְנֶה אֶת מִזְבַּח ה' אֱלֹקֶיךָ". וְאֵיךְ עָשׂוּ חוֹר בַּקְּרָנוֹת? תֵּרוּץ] דְּמַחִית מִידִי מִתּוֹתֵי וְשָׁקַל לֵיהּ".

דַּעַת רַשִּׁ"י     

וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י: "קְרָנוֹת שֶׁל מִזְבֵּחַ חֲלוּלוֹת הָיוּ" – נְקָבִים נְקָבִים עֲמֻקִּים הָיוּ בְּאַרְבַּעְתָּן שֶׁיִּפֹּל דַּם הַחַטָּאת" [שֶׁל בְּהֵמָה שֶׁנָּתַן לְמַעְלָה מִחוּט הַסִּקְרָא] וְיִבָּלַע לְתוֹכוֹ [ציור 26].

"כַּמִּזְרָק כְּזָוִיּוֹת מִזְבֵּחַ": אַלְמָא בֵּית קִבּוּל יֵשׁ לָהֶם כַּמִּזְרָקִים (הגהת שיטמ"ק).

"דְּמַחִית מִידִי מִתּוֹתֵיהּ": מַקְלוֹת וְקִסְמִין [דַּקִּים] נָתַן בֵּין חַלּוּקֵי הָאֲבָנִים, וּכְשֶׁיָּבַשׁ הוֹצִיאָם וְנִשְׁאֲרוּ מְקוֹמוֹת בַּנְּקָבִים, חֲלוּקִים. וְלֹא הֻצְרַךְ לִפְגּוֹם בִּפְגִימוֹת לִנְקָבִים. עַד כָּאן. [ציור 27].

הֲרֵי מַשְׁמַע לְרַשִּׁ"י:

א) שֶׁעַל גַּג הַקְּרָנוֹת יֵשׁ נְקָבִים עֲמֻקִּים שֶׁיִּפֹּל דַּם חַטַּאת [בְּהֵמָה], כִּי הָיָה לַקְּרָנוֹת בֵּית קִבּוּל כְּמִזְרָק, כְּלוֹמַר בֵּית קִבּוּל גָּדוֹל. [ציור 26] 

ב) שֶׁשָּׂמוּ קִסְמִין דַּקִּים תּוֹךְ כְּדֵי יְצִיקַת הַסִּיד וְהַקּוּנְיָא. וּכְשֶׁיָּבַשׁ הוּצְאוּ הַקִּסְמִין וְנוֹצְרוּ נְקָבִים שֶׁדַּרְכָּם נִכְנַס דַּם הַחַטָּאת לַחֲלַל הַקְּרָנוֹת דֶּרֶךְ הַנֶּקֶב שֶׁל הַקִּסְמִין, וּמֵאַחַר וְקֵיסָם זֶה דָּבָר דַּק וְקָטָן וּבַקְּרָנוֹת פֵּרַשׁ רַשִּׁ"י שֶׁהֵם עֲמֻקִּים, מַשְׁמַע שֶׁכָּאן מְדַבֵּר בְּזָוִית הַקְּרָנוֹת וְיֶשְׁנָם נְקָבִים דַּקִּים. וּכְשֶׁמְּחַטֵּא הַכֹּהֵן בְּאֶצְבָּעוֹ עַל קַרְנוֹת הַמִּזְבֵּחַ נִכְנָס מְעַט דָּם דֶּרֶךְ נְקָבִים אֵלּוּ לַחֲלַל הַקֶּרֶן, שֶׁשָּׁם יֵשׁ נֶקֶב גָּדוֹל [ציור 27].

וְהַתּוֹסָפוֹת פֵּרְשׁוּ שֶׁהַנְּקָבִים הֵם בְּזָוִיּוֹת הַקְּרָנוֹת מִבַּחוּץ, שֶׁכֵּן כָּתְבוּ: "וּבַקֻּנְטְרֵס פֵּרַשׁ שֶׁהַנְּקָבִים הָיוּ בְּאַרְבַּע קְרָנוֹת, שֶׁיִּפֹּל דַּם חַטָּאת לְתוֹכָן", וְיִבָּלַע. וְתֵימַהּ לְפֵרוּשׁוֹ שֶׁלֹּא הָיוּ הַמַּתָּנוֹת לְמַעְלָה, אֶלָּא כְּנֶגֶד חֻדָּהּ מִבַּחוּץ". עַד כָּאן. הֲרֵי שֶׁסּוֹבְרִים שֶׁהַנְּקָבִים בַּקְּרָנוֹת מִבַּחוּץ בִּלְבַד וְדַרְכָּם נִכְנָס דַּם חַטָּאת לַקְּרָנוֹת. [רַק שֶׁהִקְשׁוּ לְפֵרוּשׁ רַשִּׁ"י, שֶׁכֵּן הֵבִינוּ שֶׁלְּרַשִּׁ"י כְּנִיסַת הַדָּם מִלְמַעְלָה בְּגַג הַקֶּרֶן [ציור 26], וְלֹא דֶּרֶךְ חֹד הַקֶּרֶן מִבַּחוּץ] [ציור 27].

*וְיֵשׁ לִלְמוֹד אִם שֶׁהָיוּ שְׁתֵּי גִּרְסָאוֹת בְּדִבְרֵי רַשִּׁ"י, שֶׁכֵּן בַּגִּרְסָא שֶׁבַּכֶּסֶף מִשְׁנֶה וְכֵן שֶׁלְּפָנֵינוּ מַשְׁמַע שֶׁלְּרַשִּׁ"י נְקָבִים גְּדוֹלִים הָיוּ בְּגַג הַקְּרָנוֹת עַד הַסּוֹבֵב, וְכֵן הָיוּ גַּם נְקָבִים דַּקִּים בְּזָוִיּוֹת הַקְּרָנוֹת עַצְמָן מִלְמַעְלָה עַד לַסּוֹבֵב, וְהַדָּם נִכְנָס [כְּשֶׁחִטֵּא הַכֹּהֵן עַל הַקְּרָנוֹת מִבַּחוּץ] דֶּרֶךְ הַנְּקָבִים הַקְּטַנִּים, לֶחָלָל הַגָּדוֹל שֶׁבַּקֶּרֶן. וְעַל כֵּן פֵּרַשׁ רַשִּׁ"י עַל הַחֲלָלִים שֶׁבַּקְּרָנוֹת שֶׁהֵם עֲמֻקִּים. 

וְאִלּוּ עַל חֹד הַקֶּרֶן בְּצִדּוֹ הַחִיצוֹנִי פֵּרַשׁ, שֶׁשָּׂמוּ קִסְמִין שֶׁהֵן דַּקִּין כְּדֵי שֶׁיִּיצְרוּ נֶקֶב דַּק וְקָטָן, וְלֹא כְּמוֹ בַּקְּרָנוֹת שֶׁחֲלָלָן עָמֹק וְגָדוֹל. [אֵין כַּוָּנָה חָלִילָה לְהַבִּיעַ דֵּעָה וּלְהַסְבִּיר אֶת דִּבְרֵי רַשִּׁ"י שֶׁלֹּא כְּדִבְרֵי הַתּוֹסָפוֹת, שֶׁכֵּן פָּשׁוּט וְיָדוּעַ שֶׁאַחֲרוֹן לֹא יָכוֹל לַחֲלוֹק עַל הָרִאשׁוֹנִים שֶׁהָיוּ כְּמַלְאָכִים, וְכָל שֶׁכֵּן לֹא אֲנִי אֵזוֹב הַקִּיר. אֶלָּא מֵאַחַר שֶׁמֵּהָרִאשׁוֹנִים וְהָאַחֲרוֹנִים [לְעֵיל וּלְקַמָּן] יוֹצֵא שֶׁהָיוּ נְקָבִים בַּזָּוִיּוֹת וְגַם בַּקְּרָנוֹת, וְכֵן לְאוֹר דִּבְרֵי הַכֶּסֶף מִשְׁנֶה לְקַמָּן שֶׁעָשָׂה הַגָּהָה בָּרַמְבָּ"ם, וְעוֹד הֵבִיא אֶת דַּעַת רַשִּׁ"י שֶׁמַּשְׁמַע מִשָּׁם כְּמוֹ בַּגִּרְסָא שֶׁבַּגְּמָרוֹת שֶׁלְּפָנֵינוּ כַּיּוֹם, שֶׁכָּתַב שֶׁיֵּשׁ נְקָבִים עֲמֻקִּים, וְקִסְמִים דַּקִּים נָתַן בֵּין חַלּוּקֵי הָאֲבָנִים וְכוּ'. כָּתַבְנוּ עַל דֶּרֶךְ הָאֶפְשָׁר שֶׁיִּתָּכֵן שֶׁהָיוּ שְׁתֵּי גִּרְסָאוֹת בְּרַשִּׁ"י בַּגְּמָרָא.

וְכֵן "בְּמַעֲשֵׂה חוֹשֵׁב" (למקובל רבי עמנואל חי ריקי, שהובא בספר "המשכן וכליו" עמ' 97 של הרה"ג שאול שפר זצ"ל) כָּתַב וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: "וְאִי לָא דְּמִסְתְּפֵינָא הָיִיתִי אוֹמֵר שֶׁאַף הַנְּקָבִים הָיוּ לָהֶם בְּכָתְלֵיהֶן, כְּדֵי שֶׁיִּבָּלַע בָּהֶם הַדָּם הַנִּתָּן עֲלֵיהֶן כְּנֶגֶד חֻדֵּיהֶן מִבַּחוּץ, וְאֶפְשָׁר שֶׁזּוֹ הוּא דַּעַת רַשִּׁ"י בַּנְּקָבִים שֶׁכָּתַב, דְּלֹא כְּמוֹ שֶׁחָשְׁבוּ הַתּוֹסָפוֹת שֶׁאֵלּוּ הַנְּקָבִים שֶׁהִזְכִּיר. רוֹצֶה לוֹמַר מִלְמַעְלָה, וְעַל זֶה הִקְשׁוּ. [כְּלוֹמַר לְרַשִּׁ"י בְּנוֹסָף לַנְּקָבִים שֶׁבַּקֶּרֶן הָיוּ גַּם נְקָבִים עַל הַחֹד שֶׁל הַקְּרָנוֹת מִבַּחוּץ]. 

וְאַף בַּעַל "חֲנֻכַּת הַבַּיִת" (ר' משה חפץ) כָּתַב שֶׁהַקְּרָנוֹת הָיוּ חֲלוּלוֹת. עִם זֹאת כָּתַב, שֶׁהָיוּ לָהֶם נְקָבִים כְּדֵי שֶׁיִּבָּלַע דַּם הַחַטָּאת לְתוֹכָן, וְלָכֵן טוֹב אֲשֶׁר לֶאֱחוֹז בָּזֶה, וְגַם מִזֶּה אַל תַּנַּח יָדֶךָ". עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. דְּהַיְנוּ שֶׁסּוֹבֵר שֶׁגַּם הַקְּרָנוֹת חֲלוּלוֹת, וְגַם יֶשְׁנָם נְקָבִים דַּקִּים בְּזָוִיּוֹת הַקֶּרֶן שֶׁדַּרְכָּם נִכְנָס דָּם". עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. 

וְכֵן בַּגְּמָרָא שׁוֹטֶנְשְׁטֵיין זְבָחִים (נ"ד ע"ב בהערה 4) כָּתְבוּ: וְיֵשׁ לְתָרֵץ (ברש"י) שֶׁבֶּאֱמֶת הָיוּ הַחוֹרִים בְּצִדֵּי הַקְּרָנוֹת, וְאֵין כַּוָּנַת רַשִּׁ"י שֶׁכָּל דַּם הַחַטָּאת הָיָה נִבְלָע בַּקֶּרֶן, אֶלָּא שֶׁמִּקְצָת מִדְּמֵיהֶם הָיָה נוֹפֵל לְשָׁם [עַיֵּן צֹאן קָדָשִׁים, וְקָדְשֵׁי דָּוִד]. עַד כָּאן.

דַּעַת הָרַמְבָּ"ם      

וְכֵן פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (הלכות בית הבחירה פ"ב) הֲלָכָה ז' וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: "עָלָה שְׁמוֹנָה עָשָׂר טְפָחִים וְכוֹנֵס לְקֶרֶן זָוִית שֶׁל הַשְּׁמוֹנָה עָשָׂר בִּנְיָן חָלוּל מְרֻבָּע לְכָל אַרְבַּע קְרָנוֹת".

הֲלָכָה ח': …"וְאַרְבַּע הַקְּרָנוֹת חֲלוּלוֹת הָיוּ מִתּוֹכָן". עַד כָּאן. [ציור 26]

הֲרֵי שֶׁהָרַמְבָּ"ם פֵּרַשׁ בְּהֶדְיָא שֶׁמֵּהַסּוֹבֵב הַקְּרָנוֹת, (שהן בגובה אמה אחת בנוסף לג' אמות עד הסובב), הֵן חֲלוּלוֹת.

וְהַכֶּסֶף מִשְׁנֶה (הלכה ו') כָּתַב שֶׁיֵּשׁ לְהַגִּיהַּ בָּרַמְבָּ"ם וּלְהוֹסִיף: "עָלָה שְׁמוֹנָה עָשָׂר טְפָחִים וְכוֹנֵס לְקֶרֶן זָוִית שֶׁל הַשְּׁמוֹנָה עָשָׂר בִּנְיָן חָלוּל מְרֻבָּע לְכָל ד' קְרָנוֹת, כֵּן מָצָאתִי בְּסֵפֶר מֻגָּהּ". עַד כָּאן. [נִרְאֶה שֶׁנֻּסְחַת הָרַמְבָּ"ם שֶׁבְּיָדֵינוּ הִיא אַחַר הַגָּהַת הַכֶּסֶף מִשְׁנֶה]. [ציור 27]

וְכֵן פֵּרַשׁ בַּהֶמְשֵׁךְ הַכֶּסֶף מִשְׁנֶה: וּמַה שֶּׁכָּתַב וְאַרְבַּע הַקְּרָנוֹת חֲלוּלוֹת הָיוּ מִתּוֹכָן. שָׁם (זבחים נ"ד ע"ב) אָמַר רַב כַּהֲנָא וְכוּ' וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י וְכוּ' [וְצִטֵּט דִּבְרֵי רַשִּׁ"י.]. וְאֶפְשָׁר שֶׁהַכֶּסֶף מִשְׁנֶה הֵבִין בְּדַעַת הָרַמְבָּ"ם וְרַשִּׁ"י, שֶׁהַקְּרָנוֹת חֲלוּלוֹת כְּמִזְרָקִים בִּנְקָבִים עֲמֻקִּים כְּאַרְבַּע אַמּוֹת גֹּבַהּ עַד הַסּוֹבֵב, וְכֵן שֶׁיֵּשׁ בַּקְּרָנוֹת מִבַּחוּץ בַּחֹד חוֹרִים קְטַנִּים שֶׁמִּשָּׁם נִכְנַס דַּם חַטָּאת שֶׁמְּחַטֵּא הַכֹּהֵן בְּאֶצְבָּעוֹ. [ציור 26,27] 

*וְלַמְרוֹת שֶׁאֶפְשָׁר לְפָרֵשׁ שֶׁלְּרַשִּׁ"י וְלָרַמְבָּ"ם מְדֻבָּר עַל תְּחִלַּת הַנְּתִינָה שֶׁנּוֹתֵן הַכֹּהֵן מִלְמַעְלָה בַּקְּרָנוֹת, וְנִכְנָס מְעַט דָּם לַקְּרָנוֹת, אוּלָם קָשָׁה עֲדַיִן קֻשְׁיַת הַתּוֹסָפוֹת.

לְאוֹר דִּבְרֵי הַכֶּסֶף מִשְׁנֶה שֶׁהֵבִיא גַּם אֶת דַּעַת רַשִּׁ"י, יֵשׁ לְהָבִין אִם הַכֶּסֶף מִשְׁנֶה בָּא לְהוֹסִיף שֶׁגַּם בַּזָּוִיּוֹת הַחִיצוֹנִיּוֹת שֶׁל קַרְנוֹת הַמִּזְבֵּחַ הָיוּ נְקָבִים דַּקִּים גַּם לְדַעַת הָרַמְבָּ"ם. שֶׁאִם לֹא כֵן כֵּיצַד יִכָּנֵס דַּם הַחַטָּאת שֶׁנָּתַן בְּאֶצְבַּע עַל קֶרֶן הַמִּזְבֵּחַ מִבַּחוּץ, לַנֶּקֶב הַגָּדוֹל שֶׁבְּתוֹךְ הַקֶּרֶן. שֶׁכֵּן הַכֹּהֵן עוֹמֵד עַל הַסּוֹבֵב וְנוֹתֵן מִלְמַעְלָה בַּקֶּרֶן עַד הַסּוֹבֵב [ציור 28]

וְלַהֲלָכָה, מֻתָּר לָתֵת עַד חֲצִי הַמִּזְבֵּחַ שֶׁזֶּה אַמָּה נוֹסֶפֶת מִתַּחַת לַסּוֹבֵב (כדברי הרמב"ם הלכות מעשה הקרבנות פ"ה ה"ז). וְאֵין לְהַקְשׁוֹת מַדּוּעַ לֹא הִזְכִּיר הָרַמְבָּ"ם אֶת הַנְּקָבִים בַּקְּרָנוֹת בַּחֹד מִבַּחוּץ, כִּי כֵן דַּרְכּוֹ לִתְפּוֹס וְלִכְתּוֹב לְשׁוֹן הַגְּמָרָא וּלְקַצֵּר. כְּמוֹ שֶׁכָּתַב בְּ"עֵין יִצְחָק" (לראשון לציון הגאון הרב יצחק יוסף שליט"א בכללי הרי"ף והרמב"ם בהערה ל"ב ע"מ שצ"ח) וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: "דַּרְכּוֹ שֶׁל הָרַמְבָּ"ם לִתְפּוֹס לְשׁוֹן הַתַּלְמוּד בְּקִצּוּר" וְכוּ', עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. עוֹד כָּתַב שָׁם בְּהֶעָרָה ל"ב וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: "וְכֵן כָּתַב מָרָן זַ"ל בַּבֵּית יוֹסֵף (יורה דעה סימן של"ד ד"ה נדוהו) וְזֶה לְשׁוֹנוֹ שָׁם: "שֶׁכָּךְ דַּרְכּוֹ שֶׁל הָרַמְבָּ"ם לְהַעְתִּיק לְשׁוֹן הַגְּמָרָא וּמַה שֶּׁנְּפָרֵשׁ בִּלְשׁוֹן הַגְּמָרָא אָנוּ יְכוֹלִים לְפָרֵשׁ בִּדְבָרָיו" וְכוּ'. וְכֵן כָּתַב עוֹד בַּבֵּית יוֹסֵף אֶבֶן הָעֵזֶר (סימן כ"ז דף נ' ע"א): "דִּכְבָר נוֹדַע דַּרְכּוֹ שֶׁל הָרַב [הָרַמְבָּ"ם] שֶׁאֵינוֹ אֶלָּא מַעְתִּיק דִּבְרֵי הַגְּמָרָא" וְכוּ' . עַד כָּאן לְשׁוֹן "עֵין יִצְחָק".

וּמִשּׁוּם לְשׁוֹנוֹ הַקְּצָרָה שֶׁל הָרַמְבָּ"ם, הֵבִיא הַ"כֶּסֶף מִשְׁנֶה" אֶת דִּבְרֵי רַשִּׁ"י שֶׁפֵּרַשׁ יוֹתֵר, וּמַשְׁמַע מִמֶּנּוּ שֶׁגַּם בַּקְּרָנוֹת בַּחוּץ, בְּחֻדָּן הָיוּ נְקָבִים קְטַנִּים. הֲרֵי שֶׁסּוֹבֵר שֶׁלְּדַעַת רַשִּׁ"י וְהָרַמְבָּ"ם: א) יֵשׁ נְקָבִים דַּקִּים בְּחֹד הַקְּרָנוֹת מִבַּחוּץ. ב) וְכֵן נֶקֶב גָּדוֹל בַּקֶּרֶן עַצְמוֹ וְהוּא כְּלִי קִבּוּל כְּמוֹ מִזְרָק. [ציור 26,27]

סְבָרַת הַתּוֹסָפוֹת     

וְהַתּוֹסָפוֹת (זבחים נ"ד ע"ב) ד"ה "וּמָלְאוּ" כָּתְבוּ: "הֲוָה מָצֵי לְאָתוּיֵי מַתְנִיתִין דְּמַסֶּכֶת מִדּוֹת (פ"ג מ"ב) וּבְקֶרֶן מַעֲרָבִית- דְּרוֹמִית הָיוּ שְׁנֵי נְקָבִים וְכוּ', אֶלָּא נִיחָא לֵיהּ לְאַיְתּוּיֵי דְּרַב כַּהֲנָא מִשּׁוּם קְרָא". עַד כָּאן.

וְאֵין לְפָרֵשׁ דִּבְרֵי הַתּוֹסָפוֹת (בזבחים שם) שֶׁהַכָּתוּב בַּפָּסוּק: "כְּזָוִיּוֹת מִזְבֵּחַ" מִתְיַחֵס לִשְׁנֵי הַנְּקָבִים שֶׁהָיוּ בִּיסוֹד הַמִּזְבֵּחַ בְּקֶרֶן מַעֲרָבִית –דְּרוֹמִית [ציור 29].

שֶׁכֵּן מִנְּקָבִים אֵלּוּ יָרְדוּ הַדָּמִים לְאַמַּת הַמַּיִם וּמִשָּׁם לְנַחַל קִדְרוֹן, וּלְשָׁם שָׁפְכוּ אֶת שְׁיָרֵי הַדָּם שֶׁל הַקָּרְבָּנוֹת. וְהַנְּקָבִים הָיוּ עַל גַּבֵּי יְסוֹד הַמִּזְבֵּחַ וְלֹא עַל קַרְנוֹתָיו.

אֶלָּא כַּוָּנַת הַתּוֹסָפוֹת, שֶׁהַגְּמָרָא יָכְלָה לְהָבִיא רְאָיָה עַל אֹפֶן הֲכָנַת הַמִּזְבֵּחַ, מִצּוּרַת הֲכָנַת הַיְּסוֹד, שֶׁכַּאֲשֶׁר הָיָה צֹרֶךְ לַעֲשׂוֹת נֶקֶב בִּיסוֹד הַמִּזְבֵּחַ, הָיוּ שָׂמִים שָׁם קֶרֶשׁ וְאַחֲרֵי שֶׁיָּבְשׁוּ הַסִּיד וְהַקּוּנְיָה הָיוּ מוֹצִיאִים אוֹתוֹ, כְּדֵי שֶׁלֹּא לַעֲשׂוֹת חוֹר וּפְגָם בַּמִּזְבֵּחַ. וְלָמָּה לֹא הֵבִיאָה הַגְּמָרָא רְאָיָה מֵאֹפֶן הֲכָנַת הַנְּקָבִים בַּיְּסוֹד? כִּי טוֹב יוֹתֵר לַגְּמָרָא לְהָבִיא רְאָיָה מֵרַב כַּהֲנָא שֶׁהֵבִיא פָּסוּק מֵהַנָּבִיא, שֶׁהוּא דִּבְרֵי קַבָּלָה.

גֹּבַהּ הֶחָלָל שֶׁל הַקְּרָנוֹת      

דַּם חַטַּאת הַבְּהֵמָה נִתָּן בָּאֶצְבַּע, עַל קַרְנוֹת הַמִּזְבֵּחַ בַּחֵצִי הָעֶלְיוֹן שֶׁל הַמִּזְבֵּחַ, שֶׁזֶּה מִחוּט הַסִּקְרָא וּלְמַעְלָה, וְזוֹ שִׁטַּת רַבִּי (זבחים נ"ג ע"א). וְכֵן פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (הל' מעשה הקרבנות פ"ה ה"ז).

וּלְפִי זֶה הֶחָלָל בַּקְּרָנוֹת הָיָה צָרִיךְ לִהְיוֹת עַד אַמָּה מִתַּחַת לַסּוֹבֵב, שֶׁהוּא חֲצִי הַמִּזְבֵּחַ שֶׁלְּשָׁם מֻתָּר לָתֵת מַתְּנוֹת חַטָּאת [ציור 28]

הַיְנוּ שֶׁרִצְפַּת הֶחָלָל הָיְתָה בְּגֹבַהּ חָמֵשׁ אַמּוֹת מִקַּרְקַע הַמִּזְבֵּחַ. וְאִלּוּ הָרַמְבָּ"ם (לפי הגהת הכסף משנה בהל' בית הבחירה פ"ב) כָּתַב בַּהֲלָכָה ז' שֶׁשְּׁלֹשׁ הָאַמּוֹת מֵהַסּוֹבֵב חֲלוּלוֹת. וּבַהֲלָכָה ח' כָּתַב: שֶׁהַקֶּרֶן עַצְמָהּ בְּגֹדֶל אַמָּה עַל אַמָּה בְּגֹבַהּ אַמָּה הָיְתָה חֲלוּלָה. סַךְ הַכֹּל אַרְבַּע אַמּוֹת חֲלוּלוֹת וְלֹא חָמֵשׁ?

*וְאֶפְשָׁר שֶׁרַק עַד הַסּוֹבֵב עָשׂוּ חָלָל בַּקְּרָנוֹת, וְלֹא אַמָּה נוֹסֶפֶת מִתַּחַת לַסּוֹבֵב. מִשּׁוּם שֶׁעִקַּר נְתִינַת הַדָּם שֶׁל חַטַּאת בְּהֵמָה הָיְתָה נִתֶּנֶת מֵהַסּוֹבֵב וּלְמַעְלָה, לַמְרוֹת שֶׁמֻּתָּר לְהַזּוֹת גַּם אַמָּה מִתַּחַת. שֶׁכֵּן הַכֹּהֵן עוֹמֵד עַל הַסּוֹבֵב וּמְחַטֵּא עַל קַרְנוֹת הַמִּזְבֵּחַ וְיוֹתֵר נוֹחַ וּמִתְאַפְשֵׁר לָתֵת עַד הַסּוֹבֵב שֶׁשָּׁם הוּא עוֹמֵד, וְלֹא מִתַּחַת לְכַפּוֹת רַגְלָיו, וְלָכֵן לֹא הִזְכִּיר הָרַמְבָּ"ם אֶת הָאַמָּה הָאַחֲרוֹנָה. אֲבָל מֵעִקַּר הַדִּין מֻתָּר לָתֵת מַתְּנוֹת הַחַטָּאת בְּזָוִיּוֹת הַמִּזְבֵּחַ כּוֹלֵל הָאַמָּה שֶׁמִּתַּחַת לַסּוֹבֵב עַד הַסִּקְרָא הָאֲדֻמָּה. [ציור 28]

וְכֵן אֶפְשָׁר שֶׁגַּם מִשּׁוּם שֶׁהַשֵּׁם "מִזְבֵּחַ" נִקְרָא עַל חֶלְקוֹ הָעֶלְיוֹן שֶׁל הַמִּזְבֵּחַ, מֵהַסּוֹבֵב וּלְמַעְלָה, כַּנִּזְכָּר לְקַמָּן הֶעָרָה 17 בנושא הכתוב על המזבח ג' אמות קומתו. ובנביא זכריה (ט', ט"ו) כתוב: "ומלאו כמזרק כזויות מזבח", היינו ארבע האמות העליונות.

תַּחְתִּית חֲלַל הַקֶּרֶן        

רַשִּׁ"י כָּתַב (זבחים נ"ד ע"ב): קְרָנוֹת שֶׁל מִזְבֵּחַ חֲלוּלוֹת הָיוּ שֶׁיִּפֹּל דַּם הַחַטָּאת וְיִבָּלַע לְתוֹכוֹ. עַד כָּאן. "וְיִבָּלַע" פֵּרוּשׁוֹ שֶׁמִּשָּׁם יַמְשִׁיךְ לָרֶדֶת. וְיֵשׁ לִלְמוֹד אִם מִשָּׁם יָרַד כְּגוֹן בְּנֶקֶב קָטָן יוֹתֵר. [וַעֲדַיִן צָרִיךְ לְהִתְיַשֵּׁב בָּעִנְיָן].

סִכּוּם:          

הַנִּרְאֶה לַעֲנִיּוּת דַּעְתִּי מֵהַפּוֹסְקִים שֶׁיֵּשׁ נְקָבִים דַּקִּים בְּזָוִיּוֹת הַקְּרָנוֹת מֵהַסּוֹבֵב וָמַעְלָה-כְּשִׁטַּת הַתּוֹסָפוֹת וְהַמְפָרְשִׁים שֶׁסָּבְרוּ כָּךְ. וְגַם בְּזָוִיּוֹת הַקֶּרֶן עַצְמוֹ יֶשְׁנוֹ חָלָל וְנֶקֶב גָּדוֹל שֶׁלְּשָׁם יוֹרְדִים הַדָּמִים כְּשִׁטַּת הָרַמְבָּ"ם וְרַשִּׁ"י. וּכְמוֹ שֶׁיִּשְּׁבוּ הַדְּבָרִים "מַעֲשֵׂה חוֹשֵׁב, וּבַעַל "חֲנֻכַּת הַבַּיִת", וְ"צֹאן קְדוֹשִׁים" וְ"קָדְשֵׁי דָּוִד" כַּמּוּבָא לְעֵיל. ה' יְזַכֵּנִי לְכַוֵּן לָאֱמֶת וְאִם טָעִיתִי אֵדַע וַאֲתַקֵּן.

האתר בתהליך הקמה

בימים הקרובים יתוסף תוכן וכן תמונות והסברים, כנסו והתעדכנו.

שאלות והערות ניתן לכתוב למטה או להתקשר.

תודה ולימוד מהנה!

דילוג לתוכן