סרטונים ללימוד דף זה
ה פרקים לרמח"ל עם פירוש
פרק ב' – העזרה ומזבח העולה
משנה ג' – העזרה, ל' המדיחים, השיר והלבוש
סימנים 60-69 – טו' תמוז
60) כָּל הָעֲזָרָה אֹרֶךְ מֵאָה עַל רֹחַב מֵאָה אַמָּה:
כַּמְבֹאָר בִּיחֶזְקֵאל (מ' מ"ז): "וַיָּמָד אֶת הֶחָצֵר אֹרֶךְ מֵאָה אַמָּה וְרֹחַב מֵאָה אַמָּה" וְכוּ'. דְּהַיְנוּ מְרֻבַּעַת. [ציור 90]
וְאִלּוּ בְּבַיִת שֵׁנִי "כָּל הָעֲזָרָה הָיְתָה אֹרֶךְ מֵאָה וּשְׁמוֹנִים וָשֶׁבַע, עַל רֹחַב מֵאָה וּשְׁלֹשִׁים וְחָמֵשׁ" (מדות פ"ה מ"א), וְעָשׂוּ אוֹתָהּ שׁוֹנָה מִבַּיִת שְׁלִישִׁי לַמְרוֹת שֶׁמִּדּוֹתֶיהָ מְפֹרָשׁוֹת בַּנָּבִיא [ציור 91]. רְאָיָה נוֹסֶפֶת שֶׁבּוֹנֵי בַּיִת שֵׁנִי יָדְעוּ פִּרְטֵי הַמִּדּוֹת לַאֲשׁוּרָן וְהַסִּבָּה שֶׁלֹּא בָּנוּ הַבַּיִת כֻּלּוֹ כַּמְבֹאָר בִּיחֶזְקֵאל הִיא כְּהֶסְבֵּר רַשִּׁ"י, הַתּוֹסְפוֹת יוֹם טוֹב וְרַבֵּנוּ, שֶׁלֹּא הִגִּיעַ הַזְּמַן לְכָךְ.
61) וְכָתְלָהּ שֵׁשׁ:
הוּא עֳבִי חוֹמַת הָעֲזָרָה, וְאֵינוֹ מְבֹאָר בְּהֶדְיָא.
אוּלָם כָּתוּב בַּנָּבִיא (מ' כ"ח): "וַיָּמָד אֶת הַשַּׁעַר הַדָּרוֹם כַּמִּדּוֹת הָאֵלֶּה". וְ"הָאֵלֶּה" פֵּרוּשׁוֹ כְּמִדּוֹת שַׁעֲרֵי עֶזְרַת נָשִׁים. וָעֳבִי חוֹמַת עֶזְרַת נָשִׁים שֵׁשׁ אַמּוֹת (יחז' מ' ו'). כְּמוֹ שֶׁפֵּרַשׁ רַשִּׁ"י (שם) ד"ה סַף הַשַּׁעַר: "הִיא מְזוּזַת הַשַּׁעַר… שֵׁשׁ אַמּוֹת וּמְכַסֶּה אֶת כָּל עֳבִי הַחוֹמָה שֶׁהָיָה קָנֶה אֶחָד". עַד כָּאן. וּלְפִי זֶה גַּם כָּאן בָּעֲזָרָה עֳבִי הַמְּזוּזוֹת הוּא שֵׁשׁ אַמּוֹת. [ציור 92]
עַיֵּן "לְשִׁכְנוֹ תִּדְרְשׁוּ" חֵלֶק א פֶּרֶק מ פס' ו, וכן פס' כח.
62) מִמֶּנָּה וְלַכֹּתֶל עֶזְרַת נָשִׁים, מֵאָה אַמָּה לְכָל רוּחַ:
דְּהַיְנוּ שֶׁמֵּחוֹמַת הָעֲזָרָה עַד חוֹמַת עֶזְרַת נָשִׁים יֶשְׁנָן מֵאָה אַמָּה, כַּמְבֹאָר בִּיחֶזְקֵאל (מ' פס' כ"ג, כ"ז): "וַיָּמָד מִשַּׁעַר אֶל שַׁעַר מֵאָה אַמָּה". [ציור 93א]
וְשָׁם מְדֻבָּר עַל שְׁלֹשׁ הָרוּחוֹת: צָפוֹן, מִזְרָח וְדָרוֹם. נִמְצָא עֶזְרַת נָשִׁים מַקִּיפָה אֶת הָעֲזָרָה מִכָּל אַרְבַּע רוּחוֹתֶיהָ, בְּחִינַת "נְקֵבָה תְּסוֹבֵב גָּבֶר" (ירמיהו ל"א כא') כְּפִי שֶׁנִּלְמַד עוֹד לְקַמָּן [ציור 93ב].
וְלַמְרוֹת שֶׁהַמִּדּוֹת מְבֹאָרוֹת בַּנָּבִיא, בְּבַיִת שֵׁנִי בָּנוּ אֶת עֶזְרַת נָשִׁים לִפְנֵי הָעֲזָרָה בַּמִּזְרָח וְלֹא מִסָּבִיב (מדות פ"ב מ"ה, מ"ו) וּכְהֶסְבֵּר רַשִּׁ"י וְרַבֵּנוּ הָרַמְחַ"ל, מִשּׁוּם שֶׁלֹּא הִגִּיעַ הַזְּמַן לְכָךְ.
עַיֵּן "לְשִׁכְנוֹ תִּדְרְשׁוּ" חֵלֶק א פֶּרֶק מ פס' כג, וכן פס' כז.
63) ג' לְשָׁכוֹת יִהְיוּ בָהּ:
כַּמְבֹאָר בִּיחֶזְקֵאל (מ' פס' ל"ח, מ"ד-מ"ו). וְהֵם: לִשְׁכַּת הַמְּדִיחִים [ציור 93ג], לִשְׁכַּת הַשִּׁיר לַלְוִיִּם [ציור 93ד], וְלִשְׁכַּת הַבְּגָדִים לַכֹּהֲנִים [ציור 93ה]. וְגַם בְּבַיִת שֵׁנִי הָיוּ לְשָׁכוֹת אֵלּוּ, אוּלָם מִקּוּמָן הָיָה מְעַט שׁוֹנֶה מֵהַמְתֹאָר בַּנָּבִיא.
עַיֵּן "לְשִׁכְנוֹ תִּדְרְשׁוּ" חֵלֶק א פֶּרֶק מ פס' לח, וכן פס' מד-מו.
64) שְׁנַיִם לְשַׁעַר הַצָּפוֹן:
הֵם: לִשְׁכַּת הַמְּדִיחִין [ציור 93ג], וְלִשְׁכַּת כְּלֵי הַשִּׁיר לַלְּוִיִּים [ציור 93ד], כַּמְּבֹאָר בַּהֶמְשֵׁךְ.
עַיֵּן "לְשִׁכְנוֹ תִּדְרְשׁוּ" חֵלֶק א פֶּרֶק מ פס' לח, וכן פס' מב-מג.
הַשְׁלָמוֹת – הַלְּשָׁכוֹת שֶׁבַּעֲזָרָה
נֶאֱמַר בִּיחֶזְקֵאל (פרק מ' פס' ל'): "וְאֵלַמּ֖וֹת סָבִ֣יב ׀ סָבִ֑יב אֹ֗רֶךְ חָמֵ֤שׁ וְעֶשְׂרִים֙ אַמָּ֔ה וְרֹ֖חַב חָמֵ֥שׁ אַמּֽוֹת".
פֵּרוּשׁ; בֶּחָצֵר הַפְּנִימִית יֶשְׁנָם שִׁשָּׁה אוּלַמּוֹת בְּרֹחַב חָמֵשׁ אַמּוֹת, וּבְאֹרֶךְ עֶשְׂרִים וְחָמֵשׁ אַמָּה [ציור 95 א,ב], וְגֹבַהּ שֵׁשֶׁת הָאוּלָמוֹת לֹא מֻזְכָּר, וְהֵם נִמְצָאִים בְּתוֹךְ עָבְיָהּ שֶׁל חוֹמָה, וְעֹבִי חוֹמָתָם חֲצִי אַמָּה מִכָּל צַד.
הָרַמְחַ"ל לֹא הִזְכִּירָם בְּ-ה' פְּרָקִים אֲבָל הִזְכִּירָם בִּפְנִים הַמַּאֲמָר בְּעַמּוּד קפ"ח וז"ל: "בְּחוֹמַת הֶחָצֵר נִרְאוּ כְּמוֹ אוּלַמּוֹת. וְהֵם בֵּית קִבּוּל אֶל הָאוֹר הַמִּתְפַּשֵּׁט מִבַּיִת לֶחָצֵר; כִּי בְּהַגִּיעוֹ אֶל הַחוֹמָה עָשָׂה לוֹ שָׁם מִשְׁכָּנוֹת לָשֶׁבֶת. אַךְ לֹא עָצַר כֹּחַ לִבְקֹעַ בַּחוֹמָה, רַק בִּמְקוֹם הַשְּׁעָרִים שֶׁשָּׁם הִגִּיעַ אוֹר ג' הַמְּאוֹרוֹת הַגְּדוֹלִים. וְנִמְצְאוּ, כָּל הָאוּלַמּוֹת הָאֵלֶּה בְּסוֹד ההי"ן, כִּי כֵן כָּל מְקוֹם דִּירָה הוּא כָךְ, וְעַל כֵּן רָחְבָּם ה' אַמּוֹת. וּבְהִתְחַזְּקָם נִתְרַבָּה הָאוֹר, וְעָשָׂה אָרְכָּם ה' פְּעָמִים ה' שֶׁהֵם כ"ה. עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ.
וּבְחַסְדֵי ה' מִקַּמְנוּ שָׁם אֶת הַלְּשָׁכוֹת שֶׁצְּרִיכוֹת לִהְיוֹת בַּקֹּדֶשׁ בַּעֲזָרָה. [ציור 96]
לִשְׁכַּת הַמְּדִיחִין הִיא בֵּית הַמִּטְבָּחַיִם
65) אַחַת לִשְׁכַּת הַמְּדִיחִים, וּפָנֶיהָ כְּלַפֵּי הַפֶּתַח:
וּבְתוֹכָהּ יְנַתְּחוּ וְיִשְׁטְפוּ אֶת הַקָּרְבָּנוֹת.
וְכֵן מְבֹאָר בִּיחֶזְקֵאל (מ' ל"ח): "וְלִשְׁכָּה וּפִתְחָהּ בְּאֵילִים הַשְּׁעָרִים שָׁם יָדִיחוּ אֶת הָעֹלָה". וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י ד"ה וּפִתְחָהּ: "שֶׁל לִשְׁכָּה אֶל אֵילֵי הַשַּׁעַר לְצַד הַשַּׁעַר… יֵשׁ בַּפָּרָשָׁה פְּסוּקִים קוֹרִין לְכִתְפוֹת הַשַּׁעַר אֵילִים". עַד כָּאן.
וְכֵן נִקְרֵאת הַלִּשְׁכָּה לִשְׁכַּת בֵּית הַמִּטְבְּחַיִם כְּמוֹ שֶׁכָּתַב רַבֵּנוּ בִּפְנִים הַמַּאֲמָר (עמ' קע"ז) וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: "לָכֵן נִקְרָא הַמָּקוֹם וְכוּ' לִשְׁכַּת הַמְּדִיחִים וְכוּ' וּכְנֶגְדָּם נִמְצָאִים לְמַטָּה בְּבֵית הַמִּטְבְּחַיִם" וְכוּ'. עכ"ל. וּלְרַבֵּנוּ לִשְׁכַּת הַמְּדִיחִים לֶעָתִיד הוּא בֵּית הַמִּטְבְּחַיִם, וּכְמוֹ שֶׁפֵּרַשׁ רַשִּׁ"י (יחז' מ' מ"ג) "בְּעַמּוּדֵי הַנַּנָּסִין שֶׁבְּבֵית הַמִּטְבְּחַיִם". וּבְבֵאוּר בִּנְיָן הֶעָתִיד (שם) כָּתַב בְּשֵׁם רַשִּׁ"י: "ר"ל הוּא הַלִּשְׁכָּה שֶׁאֵצֶל הַשַּׁעַר הַצְּפוֹנִי". עַד כָּאן. וְהִיא נִקְרֵאת לִשְׁכַּת הַמְּדִיחִים. וּבֵאוּר הַדְּבָרִים לְקַמָּן בְּסִימָן 66-67.
וְעַיֵּן בָּעִנְיָן בְּסֵפֶר "לְשִׁכְנוֹ תִדְרְשׁוּ" חֵלֶק א' פס' מ"ג.
וְאִלּוּ בְּבַיִת שֵׁנִי לִשְׁכַּת הַמְּדִיחִין הָיְתָה בַּדָּרוֹם [ציור 110א](מדות פ"ה מ"ג יומא י"ט ע"א), וּבֵית הַמִּטְבָּחַיִם הָיָה בְּנִפְרָד בַּצָּפוֹן [ציור 110ב] (מדות פ"ג מ"ה).
אֲבָל לֶעָתִיד יִהְיוּ בְּמָקוֹם אֶחָד בַּצָּפוֹן, וְלֹא צָרִיךְ לְהַגָּהָה בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ לֹא כָּאן וְלֹא בִּפְנִים הַמַּאֲמָר (עמ' קע"ז).
מְקוֹמָהּ
וּלְרַבֵּנוּ הַלִּשְׁכָּה לְצַד הַשַּׁעַר הַצְּפוֹנִי [ציור 111א] וּפֶתַח הַלִּשְׁכָּה לְכִוּוּן הַשַּׁעַר וְלֹא לְכִוּוּן הַמִּזְבֵּחַ. לְאֵיזֶה צַד הַשַּׁעַר תִּהְיֶה הַלִּשְׁכָּה? לֹא פֹּרַשׁ. וּמֵאַחַר וְלִשְׁכַּת הַלְוִיִּם מְקוֹמָהּ בַּצַּד הַמִּזְרָחִי שֶׁל שַׁעַר הַצָּפוֹן [לְקַמָּן סִימָן 68], עַל כֵּן נִמְצָא שֶׁמְּקוֹם לִשְׁכַּת הַמְּדִיחִין יִהְיֶה לְמַעֲרַב הַשַּׁעַר הַצְּפוֹנִי, כְּדֵי שֶׁפִּתְחָהּ יִהְיֶה מוּל פֶּתַח לִשְׁכַּת הַלְוִיִּם, כְּהֶסְבֵּר רַבֵּנוּ בִּפְנִים הַמַּאֲמָר (עמ' קע"ח) *וּמִסְתַּבֵּר שֶׁהַפֶּתַח שֶׁל הַלִּשְׁכָּה לְכִוּוּן חוּץ וְלֹא לְתוֹךְ הָעֲזָרָה. [ציור 111ב]
66) וּבָהּ ד' שֻׁלְחָנוֹת שֶׁל שַׁיִשׁ שֶׁבָּהֶם מְדִיחִים אֶת הַקֳּדָשִׁים. גֹּבַהּ כָּל שֻׁלְחָן אַמָּה אַחַת, וְאָרְכּוֹ אַמָּה וּמֶחֱצָה וְרָחְבּוֹ אַמָּה וּמֶחֱצָה:
מַה שֶּׁכָּתַב רַבֵּנוּ אַרְבָּעָה שֻׁלְחָנוֹת וְכוּ' מְבֹאָר בִּיחֶזְקֵאל (מ' מ"ב, מ"ג): "וְאַרְבָּעָה שֻׁלְחָנוֹת לָעוֹלָה וְכוּ' וְיַנִּיחוּ אֶת הַכֵּלִים אֲשֶׁר יִשְׁחֲטוּ אֶת הָעוֹלָה בָּם וְהַזָּבַח" [ציור 112] [ציור 113]. וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י: "עֲלֵיהֶם מַנִּיחִין הַסַּכִּינִין וְהַמִּזְרָקוֹת שֶׁמְּקַבְּלִין בָּהֶן אֶת הַדָּם שֶׁיִּהְיוּ מוּכָנִים שָׁם". עַד כָּאן.
וּמַה שֶּׁכָּתַב רַבֵּנוּ שֶׁבָּהֶם מְדִיחִים אֶת הַקֳּדָשִׁים, מְבֹאָר בִּיחֶזְקֵאל (מ' ל"ח): "שָׁם יָדִיחוּ אֶת הָעֹלָה". וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י: "הָעוֹלָה הַנִּשְׁחֶטֶת בַּצָּפוֹן… יִרְחֲצוּ אֶת הַקְּרָבַיִם". עַד כָּאן. הֵם הַחֲלָקִים הַפְּנִימִיִּים, בְּנֵי הַמֵּעַיִם שֶׁל הַקָּרְבָּן.
וְכֵן מַנִּיחִים עַל הַשֻּׁלְחָנוֹת אֶת הַקָּרְבָּן בְּעֵת הַפְשָׁטַת הָעוֹר שֶׁלֹּא יִגָּרֵר בָּאָרֶץ (תוס' יומא ט"ז ע"ב ד"ה מן השולחנות) וְאֶת הַבָּשָׂר לְאַחַר הַהַפְשָׁטָה (מוסף רש"י יחז' מ' מ"ג). וּבְמַסֶּכֶת תָּמִיד (פ"ד מ"ב) מְבֹאָר שֶׁאֶת הַקְּרָבַיִם הָיוּ רוֹחֲצִים בְּבֵית הַמִּטְבְּחַיִם שֶׁהָיָה בַּחֲלַל הָעֲזָרָה, וְאִלּוּ אֶת הַכָּרֵס הַמְלֵאָה רֶפֶשׁ הָיוּ מְדִיחִין בְּלִשְׁכַּת הַמְּדִיחִין. וּלְרַשִּׁ"י, לֶעָתִיד לִשְׁכַּת הַמְּדִיחִין הִיא בֵּית הַמִּטְבְּחַיִם. וְכֵן נִתָּן לְהַסִּיק מִדַּעַת רַבֵּנוּ כְּמוֹ שֶׁכָּתַב בִּפְנִים הַמַּאֲמָר (עמ' קע"ז-קע"ח).
שֶׁכֵּן רַבֵּנוּ קָרָא לַמָּקוֹם שָׁם לִשְׁכַּת הַמְּדִיחִין בַּהַתְחָלָה וְאַחַר כָּךְ קָרָא לוֹ בֵּית הַמִּטְבְּחַיִם. וְכֵן כָּלַל כָּאן בְּמִשְׁנָה זוֹ, אֶת הַמְבֹאָר מִפָּסוּק ל"ח, הִיא לִשְׁכַּת הַמְּדִיחִין לַהֲדָחַת הַקְּרָבַיִם, עִם הַמְבֹאָר מִפָּסוּק מ"ב, הֵם אַרְבַּעַת הַשֻּׁלְחָנוֹת שֶׁהָיוּ בְּבֵית הַמִּטְבְּחַיִם בְּבַיִת שֵׁנִי, עִם הַמְבֹאָר בְּפָסוּק מ"ג, הֵם הַוָּוִין בְּגֹדֶל טֶפַח שֶׁנּוֹעֲדוּ לִתְלֹת הַבְּהֵמָה וְהַפְשָׁטַת עוֹרָהּ שֶׁמְּקוֹמָן בְּבֵית הַמִּטְבְּחַיִם (עיין תמיד פ"ג מ"ה, מדות פ"ה מ"ב).
עַיֵּן "לְשִׁכְנוֹ תִּדְרְשׁוּ" חֵלֶק א פֶּרֶק מ פס' לח, וכן פס' מב, מג.
67) וְאוּנְקָלִיּוֹת שֶׁל בַּרְזֶל קְבוּעִים בְּתוֹכָהּ טֶפַח, שֶׁבָּהֶם תּוֹלִים וּמַפְשִׁיטִים:
כמבואר ביחז' (מ' מ"ג): "וְהַֽשְׁפַתַּ֗יִם טֹ֧פַח".
וּפֵרֵשׁ רָשִׁ"י: "אֻנְקְלִיּוֹת שֶׁל בַּרְזֶל". ע"כ. אוֹנְקוֹלִיּוּת הֵם וָוִים בְּגֹדֶל טֶפַח שֶׁרָאשֵׁיהֶן כְּפוּפִים שֶׁעֲלֵיהֶם תּוֹלִין אֶת קָרְבַּן הַכֶּבֶשׂ אוֹ הָעֵז, וּמַפְשִׁיטִים אֶת עוֹרָם, וּמוֹצִיאִים אֶת הָאֵמוּרִים וּמְנַתְּחִים הַקָּרְבָּן לַחֲלָקִים. וְהֵם קִבּוּעִין בְּעַמּוּדִים קְטַנִּים הַנִּקְרָאִים נַנָּסִים, וְכֵן בְּכָתְלֵי הַלִּשְׁכָּה. וְהַוָּוִין בִּשְׁלוֹשָׁה סְדָרִים זֶה לְמַעְלָה מִזֶּה בְּכָל חֲתִיחַת עֵץ שֶׁקָּבוּעַ בְּכָל עַמּוּד, לִתְלוֹת בְּהֵמָה גְּדוֹלָה אוֹ קְטַנָּה (רע"ב ומפרשים מדות פ"ג מ"ה, תמיד פ"ג מ"ה) [ציור 113].
וְכֵן בֶּחָלָל הָעֲזָרָה לְעֵת הַצֹּרֶךְ כְּגוֹן בַּחַגִּים [לקמן הערה 82].
עַיֵּן "לְשִׁכְנוֹ תִּדְרְשׁוּ" חֵלֶק א פֶּרֶק מ פס' מב, מג.
לִשְׁכַּת כְּלֵי הַשִּׁיר לַלְּוִיִּים
68) שְׁנִיָּה לָהּ לִשְׁכַּת הַשִּׁיר, וּפָנֶיהָ כְּלַפֵּי הַדָּרוֹם, אַחַת הִיא וּמֻבְדֶּלֶת בִּפְנִים לִשְׁתַּיִם, שֶׁבָּהּ הַלְוִיִּים נוֹתְנִים כִּנּוֹרוֹת נְבָלִים וּמְצִלְתַּיִם וְכָל כְּלֵי שִׁיר:
כַּמְבֹאָר בִּיחֶזְקֵאל (מ' מ"ד): "וּמִחוּצָה לַשַּׁעַר הַפְּנִימִי לִשְׁכוֹת שָׁרִים בֶּחָצֵר הַפְּנִימִי אֲשֶׁר אֶל כֶּתֶף שַׁעַר הַצָּפוֹן". וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י "לְתוֹךְ אֲוִיר חָצֵר הַפְּנִימִי… לִשְׁכוֹת לְוִיִּם מְשׁוֹרְרִים". עַד כָּאן.
וּמַה שֶּׁכָּתַב רַבֵּנוּ "וּפָנֶיהָ כְּלַפֵּי הַדָּרוֹם" מְבֹאָר שָׁם: "וּפְנֵיהֶם דֶּרֶךְ הַדָּרוֹם". דְּהַיְנוּ שְׁנֵי פִּתְחֵי הַלִּשְׁכָּה שֶׁל הַלְוִיִּם פּוֹנִים לְכִוּוּן הַדָּרוֹם. וְהִסְבִּיר רַבֵּנוּ בִּפְנִים הַמַּאֲמָר (עמ' קע"ט) שֶׁהַסִּבָּה הִיא כְּדֵי שֶׁפִּתְחֵי לִשְׁכַּת הַלְוִיִּם יִהְיוּ מוּל פֶּתַח לִשְׁכַּת הַכֹּהֲנִים. עַל כֵּן מְקוֹמָהּ לְמִזְרַח צַד מְזוּזַת [כֶּתֶף] הַשַּׁעַר הַצְּפוֹנִי [ציור 115א]. [מַה שֶּׁאֵין כֵּן לִשְׁכַּת הַמְּדִיחִין שֶׁהִיא לְמַעֲרַב הַשַּׁעַר הַצְּפוֹנִי] [ציור 115ב].
לִשְׁכַּת הַלְוִיִּם הִיא לִשְׁכָּה אַחַת אֲבָל תּוֹכָהּ נֶחְלָק לִשְׁנֵי חֲדָרִים, כְּהֶסְבֵּר רַבֵּנוּ בִּפְנִים הַמַּאֲמָר (עמ' קע"ט) וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: "וְהֵם שְׁתַּיִם בְּסוֹד הַשְּׁכִינָה עֶלְיוֹנָה וְתַחְתּוֹנָה".
וְיִעוּדָהּ הוּא לְהַנָּחַת כְּלֵי הַנִּגּוּן: כִּנּוֹרוֹת, נְבָלִים, מְצִלְתַּיִם, וְכָל כְּלֵי שִׁיר [ציור 114] (מדות פ"ב מ"ו).שֶׁכֵּן תַּפְקִיד הַשִּׁירָה בַּבַּיִת נִתַּן לַלְוִיִּם בִּלְבַד, כַּאֲשֶׁר אֶת הַנְּגִינָה בְּכֵלִים יָכוֹל לַעֲשׂוֹת כָּל יִשְׂרָאֵל שֶׁמֻּתָּר לוֹ לְהַשִּׂיא אֶת בִּתּוֹ לְכֹהֵן. מִכָּל מָקוֹם הַלְוִיִּם הֵם הָאַחְרָאִים לְכָל עִנְיְנֵי הַשִּׁירָה וְהַנִּגּוּן.
וְכֵן עָשׂוּ בְּבַיִת שֵׁנִי, לְחַלֵּק אֶת הַלִּשְׁכָּה לִשְׁנַיִם. אוּלָם הֵן הָיוּ שְׁתֵּי לְשָׁכוֹת נִפְרָדוֹת, וּמְקוֹמָן הָיָה לִשְׁנֵי צִדֵּי הַשַּׁעַר הַמִּזְרָחִי שֶׁל הָעֲזָרָה, כָּל אַחַת בְּנִפְרָד, וְהָיְתָה לָהֶם כְּנִיסָה מֵעֶזְרַת נָשִׁים (מדות שם).
לִשְׁכַּת הַלְּבוּשׁ
69) אַחַת לַשַּׁעַר הַמִּזְרָחִי, וּפָנֶיהָ כְּלַפֵּי צָפוֹן, שֶׁבָּהּ הַכֹּהֲנִים מִתְלַבְּשִׁים בְּבִגְדֵיהֶם וְיוֹצְאִים לָעֲבוֹדָה:
וְיֶשְׁנָהּ עוֹד לִשְׁכָּה, הִיא לִשְׁכַּת הַלְּבוּשׁ לְבִגְדֵי הַכֹּהֲנִים. מַה שֶּׁכָּתַב רַבֵּנוּ "לַשַּׁעַר הַמִּזְרָחִי" מְבֹאָר בִּיחֶזְקֵאל (מ' מ"ד): "אֶחָד אֶל כֶּתֶף שַׁעַר הַקָּדִים". וְקֶדֶם כַּיָּדוּעַ הוּא צַד מִזְרָח. [ציור 117]
וּמַה שֶּׁכָּתַב רַבֵּנוּ "וּפָנֶיהָ כְּלַפֵּי הַצָּפוֹן" מְבֹאָר (שם): "פְּנֵי דֶּרֶךְ הַצָּפֹן" וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י "וּפִתְחָהּ לְצַד צָפוֹן". וְהִסְבִּיר רַבֵּנוּ בִּפְנִים הַמַּאֲמָר (עמ' קע"ט) שֶׁפֶּתַח לִשְׁכַּת הַלְוִיִּם כְּנֶגֶד פֶּתַח לִשְׁכַּת הַכֹּהֲנִים לְמִתּוּק הַדִּינִים לְרַחֲמִים, הֵם הַבְּגָדִים הַלְּבָנִים שֶׁל הַכֹּהֲנִים. וְלַמְרוֹת שֶׁהַלְּשָׁכוֹת אֵינָן אַחַת מוּל הַשְּׁנִיָּה בְּדִיּוּק, מֵאַחַר וְנִתָּן לִרְאוֹת אֶת פֶּתַח הַלִּשְׁכָּה הַשְּׁנִיָּה מִפֶּתַח לִשְׁכָּה זוֹ, נֶחְשָׁב שֶׁהֵם פֶּתַח מוּל פֶּתַח. [ציור 116]
לִשְׁכַּת הַלְּבוּשׁ (המשך)
וּמַה שֶּׁכָּתַב רַבֵּנוּ "שֶׁבָּהּ הַכֹּהֲנִים מִתְלַבְּשִׁים" וְכוּ', לֹא פֹּרַשׁ בַּנָּבִיא וְלֹא בְּרַשִּׁ"י, אוּלָם גַּם בְּבַיִת שֵׁנִי הָיְתָה לִשְׁכָּה לְבִגְדֵי הַכֹּהֲנִים שֶׁנִּקְרְאָה "לִשְׁכַּת פִּנְחָס הַמַּלְבִּישׁ", וּמִקּוּמָהּ הָיָה לְצַד שַׁעַר נִקָּנוֹר בְּמִזְרַח הָעֲזָרָה (מדות פ"א מ"ד). [ציור 119]
וְכֵן פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (בהל' כלי המקדש פ"ח ה"ח) שֶׁהָיוּ צ"ו חַלּוֹנוֹת לְכ"ד מִשְׁמָרוֹת, וּלְכָל מִשְׁמָר הָיוּ אַרְבָּעָה חַלּוֹנוֹת לְהַנָּחַת: הַכּוֹבָעִים, כֻּתֳּנוֹת, אַבְנֵטִים וּמִכְנָסַיִם בְּנִפְרָד, עַד כָּאן תַּמְצִית דְּבָרָיו. [ציור 118]
וּבַיְּרוּשַׁלְמִי (שקלים דף י"ג ע"א ה"א) הַלִּשְׁכָּה נִקְרְאָה עַל שֵׁם הָאַחְרַאי שֶׁהָיָה אִישׁ כָּשֵׁר, וְתַפְקִידוֹ לִדְאוֹג שֶׁהַבֶּגֶד יִהְיֶה בְּדִיּוּק כְּמִדַּת הַכֹּהֵן וְלֹא יָתֵר עָלָיו כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (ויקרא ו' ג'): "מִדּוֹ בַד". וּבְסֵפֶר יוֹסִיפוֹן מֻזְכָּר פִּנְחָס הַמַּלְבִּישׁ לִפְנֵי חֻרְבַּן הַבַּיִת.