בית המקדש השני
מסכת מידות – פרק ד'
משנה ו' – גג הבית
וְהַהֵיכָל: מֵאָה עַל מֵאָה (א), עַל רוּם מֵאָה [ציור 33]. הָאֹטֶם שֵׁשׁ אַמּוֹת (ב) [ציור 33א], וְגָּבְהוֹ (ג) אַרְבָּעִים אַמָּה, אַמָּה כִּיּוֹר (ד), וְאַמָּתַיִם בֵּית דִּלְפָה (ה), וְאַמָּה תִּקְרָה (ו), וְאַמָּה מַעֲזֵיבָה; וְגָבְהָהּ שֶׁל עֲלִיָּה אַרְבָּעִים אַמָּה, וְאַמָּה כִּיּוֹר, וְאַמָּתַיִם בֵּית דִּלְפָה, וְאַמָּה תִּקְרָה, וְאַמָּה מַעֲזֵיבָה; וְשָׁלשׁ אַמּוֹת מַעֲקֶה, וְאַמָּה כָּלֶה עוֹרֵב (ז) [ציור 34]. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר: א הָיָה כָּלֶה עוֹרֵב עוֹלֶה מִן הַמִּדָּה, אֶלָּא, אַרְבַּע אַמּוֹת הָיָה מַעֲקֶה.
רבי עובדיה מברטנורה
מאה על מאה. מאה אורך ומאה רוחב.
אוטם. בנין אטום וסתום להיות יסוד לבית, שעליו מעמידין הכתלים.
אמה כיור. הקורה התחתונה של תקרה היתה עוביה אמה. ולפי שהיתה טוחה בזהב ומצויירת ציורים נאים נקראת כיור.
ואמתיים בית דלפה. הקורות העליונות הנשענות על הקורה התחתונה היה עביין שתי אמות, והן קרויין בית דלפה, לפי שהנסרין של תקרה מחוברין על ידן. תרגום במחברת, בית לופי.
ואין לתמוה היאך היתה הקורה התחתונה שהכל נשען עליהן עביה אמה אחת בלבד והקורות העליונות שאין סובלות משא כל כך היה עביין שתי אמות, לפי שהקורה התחתונה מתוך שהיתה רחבה ביותר בעובי אמה היתה חזקה ובריאה ויכולה לקבל הבנין שעליה, אבל הקורות העליונות שלא היו רחבות אלא טפח או פחות צריכות להיות עבות יותר. אי נמי, היו הקורות העליונות עביין שתי אמות כדי להרחיק התקרה מן הקורה התחתונה, לפי שהיא מצויירת ציורים נאים, ואם היתה התקרה סמוכה לה לא היו ציוריה נראות וניכרות כל כך.
תקרה. הנסרים שנותנין על הקורות היו עביין אמה.
מעזיבה. הטיט והאבנים והסיד שנותנין על הנסרין.
כלה עורב. טס של ברזל חד כמין סייף וגבהו אמה היה מונח על גבי המעקה, כדי שלא ינוחו העופות עליו, לפיכך נקרא כלה עורב שמכלה העורבים משם.
א) ההיכל מאה על מאה. מפורש לפניו ממזרח למערב מצפון לדרום ועל רום מאה מפרש עכשיו:
ב) האוטם שש אמות. המפתן גבוה מהארץ שש אמה בבנין אטום חומה סתומה וצריך לומר מעלות היו באולם שמהן עולים על המפתן ומורדות בהיכל לירד בהן מהמפתן:
ג) גובהו. [של] כותל מהאוטם ומעלה ארבעים אמה:
ד) אמה כיור. ציורין וצורות באמה אחת:
ה) ואמתים בית דילפה. מקום עשו שם אם ידלף הבית יקלח לחוץ:
ו) ואמה תיקרה. הוא הסיפון ועליה מעזיבה עובי אמה וגובה של עליה מהסיפון ומעלה ארבעים אמה ושוב אמה כיור ואמתים בית דילפה בראש העלייה כמו (*בקרוי יעב"ץ) בקלע הבית ואמתים תיקרה ומעזיבה למעלה כמו למטה ושלש אמות מעקה סביב גג המעזיבה וגג עשוי על המעזיבה משפע ועולה עד לשוה גובהו של מעקה:
ז) ואמה כלה עורב. מהמעקה ולמעלה שפודים נעוצין בגג אמה גובהו לכלא ולמימנע העוף מעליו שלא יטנף: ר' יהודה לא צידד לאמה כלה עורב ומגביה המעקה ארבע והרי ק' אמה: מסיבה וכותלה שמנה הורדת (משם) המים וכותלה שמנה זה שיעור המשנה אבל למקרא צריך לעשותן של עשרה מתוך שממעט ברוחב התא מיכן שכן כתב ורוחב הצלע ארבע אמות הרי מיעט בתאים ארבע אמות מזה ומזה כנגדן הרחיב מסיבה והורדה בד' אמות למלאות ע' רחב בהיכל לאחוריו כך השיב לי רבינו ולחבירי: