ספר לשכנו תדרשו חלק ב'
יחזקאל מג' טז'
מזבח העולה
(יחזקאל מג' פסוק טז')
טז (והאראיל) [וְהָאֲרִיאֵ֗ל] שְׁתֵּ֤ים עֶשְׂרֵה֙ אֹ֔רֶךְ בִּשְׁתֵּ֥ים עֶשְׂרֵ֖ה רֹ֑חַב רָב֕וּעַ אֶ֖ל אַרְבַּ֥עַת רְבָעָֽיו׃
בֵּאוּר צַח: וְשֶׁטַח הַמַּעֲרָכָה נִמְדָּד מִמֶּרְכָּזוֹ י"ב אַמּוֹת קֹדֶשׁ וּשְׁנֵי טְפָחִים בָּאֹרֶךְ עַל שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה אַמּוֹת קֹדֶשׁ וּשְׁנֵי טְפָחִים בָּרֹחַב נִמְצָא שֶׁטַח הַמַּעֲרָכָה כ"ד אַמּוֹת קֹדֶשׁ וְאַרְבָּעָה טְפָחִים עַל כ"ד אַמּוֹת קֹדֶשׁ וְאַרְבָּעָה טְפָחִים מֵהַמֶּרְכָּז רָבוּעַ.
– תרגום –
טז) וּמַדְבְּחָא תַּרְתָּא עַסְרֵי אוּרְכָּא בְּתַרְתָּא עַסְרֵי פּוּתְיָא מְרֻבַּע עַל אַרְבְּעָא סִיטְרוֹהִי:
טו) וההראל. הוא גובה גג המזבח מן הסובב ולמעלה ובבית עולמים לא היה אלא שלש וי"ת אף הוא ומדבח' ארבע אמין:
טז) והאריאל. מקום מערכה של מזבח (שם כט) שבאמצע (מנחות צז:): "הוי אריאל אריאל". תרגם יונתן מדבחא דה', ואף יחזקאל קראו כן, שנאמר והאריאל שתים עשרה, על אש של מעלה שהיתה רובצת כארי על גבי המזבח, כמו ששנינו בסדר יומא. ורבותינו פירשו על ההיכל, שהיה צר מאחוריו ורחב מלפניו (ישעיה כט א):
טז) וּמַדְבְּחָא תַּרְתָּא עַסְרֵי אוּרְכָּא בְּתַרְתָּא עַסְרֵי פּוּתְיָא מְרֻבַּע עַל אַרְבְּעָא סִיטְרוֹהִי:
(פסוק ט"ז) מִמֶּרְכַּז מְקוֹם הַמַּעֲרָכָה [הָאֲרִיאֵל] נִמְדָּד מִן הָאֶמְצַע לְכָל אַרְבַּע רוּחוֹתָיו [לב] שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה אַמָּה וּשְׁנֵי טְפָחִים, נִמְצָא שֶׁמְּקוֹם הַמַּעֲרָכָה בִּלְבַד בְּגֹדֶל עֶשְׂרִים וְאַרְבַּע אַמָּה (9) וְאַרְבָּעָה טְפָחִים, עַל רֹחַב עֶשְׂרִים וְאַרְבַּע אַמָּה וְאַרְבָּעָה טְפָחִים. [לג] [ציור 30 א]
* * *
הַשְׁלָמוֹת מֵחֲזַ"ל – מְקוֹם הִלּוּךְ רַגְלֵי הַכֹּהֲנִים [לד], אַמָּה מִזֶּה וְאַמָּה מִזֶּה נָמוּךְ מְעַט (10) וְאָרְכּוֹ עֶשְׂרִים וְשֵׁשׁ אַמָּה וְאַרְבָּעָה טְפָחִים עַל רֹחַב עֶשְׂרִים וְשֵׁשׁ אַמָּה וְאַרְבָּעָה טְפָחִים [לְלֹא מְקוֹם הַקְּרָנוֹת]. [ציור 30 ג]
[לב] לְכָל אַרְבַּע רוּחוֹתָיו
שְׁלֹשָׁה דְּבָרִים נִמְדָּדִים בַּמִּזְבֵּחַ מִמֶּרְכָּזוֹ לְכָל רוּחַ לְאַרְבַּעַת הַכִּוּוּנִים:
א) הָעֲזָרָה, הוּא הַהַרְאֵל. רַשִּׁ"י – וְהוּא גֹּבַהּ גַּג הַמִּזְבֵּחַ, עִם מְקוֹם הַקְּרָנוֹת, וְעִם מְקוֹם הִלּוּךְ רַגְלֵי כֹּהֲנִים כ"ח [וּשְׁנֵי טְפָחִים] עַל כ"ח אַמָּה [וּשְׁנֵי טְפָחִים], וְי"ד אַמּוֹת [וְטֶפַח] הָאֲמוּרִים כָּאן, מֵאֶמְצָעִיתוֹ שֶׁל מִזְבֵּחַ מוֹדֵד. (פס' ט"ו – ט"ז) [ציור 30 ב]
ב) הָאֲרִיאֵל – מְקוֹם הַמַּעֲרָכָה, וְהוּא כ"ד אַמָּה [וְאַרְבָּעָה טְפָחִים]. וּמֵאֶמְצָעִיתוֹ נִמְדָּד י"ב אַמָּה [וּשְׁנֵי טְפָחִים] לְכָל רוּחַ. [ציור 30 א]
ג) קַרְנוֹת הַמִּזְבֵּחַ, נִמְדָּד מֵאֶמְצָעוֹ זֶרֶת, הַיְנוּ חֲצִי אַמָּה [שְׁנֵי טְפָחִים וּמֶחֱצָה] לְכָל צַד, הֲרֵי הוּא אַמָּה עַל אַמָּה [אַמָּה הַיְנוּ חֲמִשָּׁה טְפָחִים]. (פס' י"ג) [ציור 31]
[וְכֵן יֵשׁ לְצַיֵּן שֶׁמִּמֶּרְכַּז הַמִּזְבֵּחַ לְכָל צַד יֵשׁ חֲמִשִּׁים אַמָּה בֶּחָצֵר הַפְּנִימִית. וְכֵן מֶרְכָּזוֹ כְּנֶגֶד מִזְבַּח הַזָּהָב שֶׁבַּהֵיכָל וּכְנֶגֶד אֶבֶן הַשְּׁתִיָּה וְעָלֶיהָ אֲרוֹן הַבְּרִית וְהַכְּרוּבִים]. וְרֹחַב הַמִּזְבֵּחַ בְּדִיּוּק כְּנֶגֶד פֶּתַח הַהֵיכָל וּכְתָלָיו.
[לג] וְאַרְבָּעָה טְפָחִים
שֶׁכֵּן כְּנִיסַת הַסּוֹבֵב וּכְנִיסַת הַקְּרָנוֹת בְּאַמָּה בַּת חֲמִשָּׁה טְפָחִים. עַל-כֵּן יֶשְׁנָם מִכָּל צַד שְׁנֵי טְפָחִים נוֹסָפִים, וּבְיַחַד זֶה אַרְבָּעָה טְפָחִים. וְהַמִּשְׁנָה בְּמִדּוֹת (פ"ג מ"א) לֹא הִזְכִּירָה טְפָחִים, אֶלָּא רַק אַמּוֹת. כִּי כָּל הַיּוֹתֵר מֵאַמָּה וְלֹא הִגִּיעַ לְאַמָּה נוֹסֶפֶת לֹא אִכְפַּת לַגְּמָרָא, וְלָכֵן לֹא הֶחֱשִׁיבָה אוֹתָם (מנחות צ"ז ע"ב – צ"ח ע"א), כַּמּוּבָא לְקַמָּן הֶעָרָה [מז].
[לד] מְקוֹם הִלּוּךְ רַגְלֵי הַכֹּהֲנִים
מְקוֹם הִלּוּךְ הַכֹּהֲנִים בְּרֹחַב אַמָּה אַחַת. וּכְדֵי לְהַרְחִיקָם מֵאֵשׁ הַמַּעֲרָכָה כְּדֵי שֶׁלֹּא יִכָּווּ, מְקוֹם הִלּוּכָם גַּם בִּמְקוֹם רֹחַב הָאַמָּה שֶׁל הַקְּרָנוֹת, וְכָל מָקוֹם זֶה עָמֹק מְעַט, וְנָמוּךְ מִגֹּבַהּ הַמַּעֲרָכָה, וְהַשָּׂפָה סָבִיב, כְּדֵי שֶׁהַכֹּהֲנִים לֹא יַחֲלִיקוּ וְיִפְּלוּ. וְהַשָּׂפָה שֶׁל הַמִּזְבֵּחַ, גְּבוֹהָה מְעַט כְּגֹבַהּ מְקוֹם הַמַּעֲרָכָה (זבחים ס"ב ע"א) וְעַיֵּן בְּהֶעָרָה 10. [ציור 30ג]
(9) עֶשְׂרִים וְאַרְבַּע אַמָּה
בְּמִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן (עמ' קפ"ג) כָּתַב וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: "כְּנֶגְדָּם נַעֲשֶׂה בְּזֶה הַמִּזְבֵּחַ מָקוֹם אֶחָד, וְהָיָה זֶה הַמָּקוֹם [מְקוֹם הַמַּעֲרָכָה] בָּרִאשׁוֹנָה כ"ד עַל כ"ד. וְהֵם כ"ד צֵרוּפֵי אֲדֹנָ"י. וּכְנֶגֶד זֶה נִמְצְאוּ כ"ד מִשְׁמָרוֹת לָעֲבוֹדָה, וּמִתְחַבְּרִים הָעֲנָפִים בַּשֳּׁרָשִׁים". עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. וּבְתַעֲנִית (כ"ז ע"א) מוּבָא שֶׁשְּׁמוּאֵל וְדָוִד חִלְּקוּ אֶת הַכֹּהֲנִים וְהַלְוִיִּם וְיִשְׂרָאֵל לְעֶשְׂרִים וְאַרְבַּע מִשְׁמָרוֹת.
וְיֵשׁ לָדַעַת שֶׁכָּל הַמִּדּוֹת שָׁרְשָׁן מִמָּקוֹר גָּבוֹהַּ, וּב"ה עַיֵּן עוֹד בְּבֵאוּר "עֲלִי בְאֵר" עַל "מִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן" לְרַבֵּנוּ הָרַמְחַ"ל.
וְלָכֵן יֶשְׁנָם כ"ד חַלּוֹנוֹת בְּלִשְׁכַּת הַלְּבוּשׁ שֶׁל הַכֹּהֲנִים שֶׁנִּמְצֵאת בְּ"עֶזְרַת יִשְׂרָאֵל", וּבַלִּשְׁכָּה בִּגְדֵי הַקֹּדֶשׁ לַעֲבוֹדָה בִּלְבַד. [ציור 32]
כ"ד וָוִים לִשְׁחִיטָה בִּצְפוֹן הָעֲזָרָה
וְכֵן כ"ד וָוִים שֶׁבָּהֶם קוֹשְׁרִים רֹאשׁ הַקָּרְבָּנוֹת לִשְׁחִיטָה [ציור 33] שֶׁהַנִּרְאֶה לַעֲנִיּוּת דַּעְתִּי שֶׁיִּהְיוּ לֶעָתִיד כְּבֶעָבָר בְּבַיִת שֵׁנִי (מדות פרק ג' משנה ה'). לַמְרוֹת שֶׁלֶּעָתִיד מְבֹאָר בִּיחֶזְקֵאל (פרק מ' פס' לט' – מא') שֶׁיִּהְיוּ שְׁמוֹנָה שֻׁלְחָנוֹת לִשְׁחִיטַת קָדְשֵׁי קָדָשִׁים בְּאוּלָם הַשַּׁעַר הַצְּפוֹנִי שֶׁל הָעֲזָרָה שֶׁמְּקוֹמָם בַּצָּפוֹן [ציור 34 א,ב].
כְּהֶסְבֵּר הַתּוֹסְפוֹת יוֹם טוֹב בַּהַקְדָּמָה לְמַסֶּכֶת מִדּוֹת שֶׁהַמּוּבָא בִּיחֶזְקֵאל הֵם הַתּוֹסָפוֹת וְהַשִּׁנּוּיִים שֶׁיִּהְיוּ בְּבַיִת שְׁלִישִׁי, וְלֹא בָּא לְבַטֵּל הַדְּבָרִים הַהֶכְרֵחִיִּים לִהְיוֹת שֶׁנִּצְטַוִּינוּ עֲלֵיהֶם בַּתּוֹרָה וַחֲזַ"ל. מָה? וְאֵיךְ בְּדִיּוּק? יֵשׁ לְהִתְפַּלֵּל וּלְקַוּוֹת לִישׁוּעַת ה' שֶׁיַּדְרִיכֵנוּ לָאֱמֶת, וְלִלְמוֹד וּלְהָבִין בַּתּוֹרָה, שֶׁכּוֹלֵל הַמּוּבָא בִּיחֶזְקֵאל וְלִמּוּדֵי חֲזַ"ל. וַה' לֹא יַעֲזוֹב הַהוֹלְכִים בְּתָמִים וִיזַכֵּנוּ לָאֱמֶת. אָמֵן כֵּן יְהִי רָצוֹן.
וְכֵן פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (הל' כלי המקדש פ"ג ה"ט): "שְׁמוּאֵל הָרוֹאֶה וְדָוִד הַמֶּלֶךְ חִלְּקוּ הַלְוִיִּם לְאַרְבַּע וְעֶשְׂרִים מִשְׁמָרוֹת" וְכוּ'. וְשָׁם (פ"ד ה"ג): "וּבִימֵי שְׁמוּאֵל חִלְּקָם [אֶת הַכֹּהֲנִים] הוּא וְדָוִד הַמֶּלֶךְ לְאַרְבַּע וְעֶשְׂרִים מִשְׁמָר" וְכוּ'. וְשָׁם (פ"ו ה"א): "תִּקְּנוּ נְבִיאִים הָרִאשׁוֹנִים שֶׁיִּבְרְרוּ מִיִּשְׂרָאֵל כְּשֵׁרִים וְיִרְאֵי חֵטְא וְיִהְיוּ שְׁלוּחֵי כָּל יִשְׂרָאֵל לַעֲמוֹד עַל הַקָּרְבָּנוֹת וְהֵם הַנִּקְרָאִים אַנְשֵׁי מַעֲמָד" וְכוּ'.
(10) נָמוּךְ מְעַט – כְּפֵרוּשׁ רַשִּׁ"י
וְכֵן כָּתוּב בַּתּוֹרָה עַל מִזְבַּח הַנְּחֹשֶׁת שֶׁבַּמִּשְׁכָּן (שמות כ"ז, פס' ד', ה'): "וְעָשִׂיתָ לּוֹ מִכְבָּר מַעֲשֵׂה רֶשֶׁת נְחֹשֶׁת [ציור 35א]. פָּסוּק ה': "וְנָתַתָּ אֶת הַמִּכְבָּר תַּחַת כַּרְכֹּב [ציור 35ב] הַמִּזְבֵּחַ מִלְּמָטָּה וְהָיְתָה הָרֶשֶׁת עַד חֲצִי הַמִּזְבֵּחַ", וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י – "מִכְבָּר": לְשׁוֹן כְּבָרָה וְכוּ' כְּמִין לְבוּשׁ עָשׂוּי לוֹ לַמִּזְבֵּחַ עָשׂוּי חוֹרִין חוֹרִין כְּמִין רֶשֶׁת"… "וְהִגִּיעַ רָחְבּוֹ עַד חֲצִי הַמִּזְבֵּחַ. נִמְצָא שֶׁהַמִּכְבָּר רָחָב אַמָּה, וְהוּא הָיָה סִימָן לַחֲצִי גָּבְהוֹ, לְהַבְדִּיל בֵּין דָּמִים הָעֶלְיוֹנִים לְדָמִים הַתַּחְתּוֹנִים. וּכְנֶגְדּוֹ עָשׂוּי לְמִזְבַּח בֵּית עוֹלָמִים דֻּגְמַת חוּט הַסִּקְרָא בְּאֶמְצָעוֹ". עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. כְּלוֹמַר הַמִּכְבָּר בְּרֹחַב אַמָּה הִגִּיעַ עַד חֲצִי הַמִּזְבֵּחַ לְגֹבַהּ חָמֵשׁ אַמּוֹת, וּמֵעָלָיו הָיָה הַכַּרְכֹּב בְּרֹחַב אַמָּה בָּאַמָּה הַשִּׁשִּׁית מֵעַל הַסּוֹבֵב. [ציור 35א,ב]
כַּרְכֹּב הַמִּזְבֵּחַ – דַּעַת רַשִּׁ"י
שָׁם (פס' ה') – "כַּרְכֹּב הַמִּזְבֵּחַ" פֵּרַשׁ רַשִּׁ"י וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: "סוֹבֵב כָּל דָּבָר הַמַּקִּיף סָבִיב בְּעִגּוּל קָרוּי כַּרְכֹּב…וְהוּא כְּמוֹ שֶׁעוֹשִׂין חֲרוּצָיו עֲגֻלִּין, וְהוּא לְסוֹף שָׁלֹשׁ (ס"א שש) אַמּוֹת שֶׁל גָּבְהוֹ כְּדִבְרֵי הָאוֹמֵר שֶׁגָּבְהוֹ פִּי שְׁנַיִם כְּאָרְכּוֹ". [ציור 35ב]
עוֹד בֵּאֵר שָׁם רַשִּׁ"י, שֶׁיֶּשְׁנָם שְׁנֵי כַּרְכֻּבִּים: כַּרְכֹּב רִאשׁוֹן הָיָה חָרִיץ לְנוֹי בְּרֹחַב אַמָּה בְּדָפְנֵי הַמִּזְבֵּחַ סָבִיב. וְהוּא לְסוֹף שָׁלֹשׁ אַמּוֹת שֶׁל גָּבְהוֹ, כְּדִבְרֵי הָאוֹמֵר גָּבְהוֹ פִּי שְׁנַיִם כְּאָרְכּוֹ, עַד כָּאן תֹּרֶף דְּבָרָיו. [ציור 35ב]
*וְהַנִּרְאֶה לַעֲנִיּוּת דַּעְתִּי שֶׁכַּוָּנַת רַשִּׁ"י בְּכָתְבוֹ: "לְסוֹף שָׁלֹשׁ אַמּוֹת", שֶׁהַמְּדִידָה מִלְמַעְלָה כְּלַפֵּי מַטָּה וּלְסוֹף שָׁלֹשׁ אַמּוֹת שֶׁל הַסּוֹבֵב נִמְצָא תְּחִלַּת הַכַּרְכֹּב מִלְמַעְלָה לְמַטָּה [ציור 35ג], וּמִלְּמַטָּה לְמַעְלָה הוּא בָּאַמָּה הַשִּׁשִּׁית [ציור 35ד],
כְּמוֹ שֶׁכָּתַב: לְסוֹף שָׁלֹשׁ אַמּוֹת שֶׁל "גָּבְהוֹ", כְּלוֹמַר לְאַחַר הַקֶּרֶן כְּלַפֵּי מַטָּה יֵשׁ שָׁלֹשׁ אַמּוֹת. וּלְסוֹף שְׁלֹשׁ הָאַמּוֹת שֶׁל הַסּוֹבֵב יֶשְׁנוֹ חָרִיץ מְצֻיָּר לְנוֹי בְּרֹחַב אַמָּה-הוּא הַכַּרְכֹּב. יוֹצֵא שֶׁמִּגַּג הַקְּרָנוֹת עָשׂוּי הֶחָרִיץ לְאַחַר אַרְבַּע אַמּוֹת מִתַּחְתָּיו. הַקֶּרֶן, שֶׁגָּבְהָהּ אַמָּה, וְעוֹד שָׁלֹשׁ אַמּוֹת שֶׁמֵּעַל לַסּוֹבֵב. וְהַכַּרְכֹּב הָיָה בָּאַמָּה הַחֲמִישִׁית מִלְמַעְלָה לְמַטָּה. וְהַסִּבָּה שֶׁרַשִּׁ"י לֹא הֶחֱשִׁיב אֶת הַקְּרָנוֹת כִּי הֵן אֵינָן בִּכְלַל הַמִּזְבֵּחַ, וְנֶאֱמַר "וְהַמִּזְבֵּחַ שָׁלֹשׁ אַמּוֹת" וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י – לֹא כּוֹלֵל הַקְּרָנוֹת, וְשֶׁהַמִּזְבֵּחַ הוּא מֵהַסּוֹבֵב וּלְמַעְלָה.
אֲבָל כְּשֶׁמּוֹדְדִים מִלְּמַטָּה לְמַעְלָה נֶחְשָׁב שֶׁהָיָה בָּאַמָּה הַשִּׁשִּׁית, כְּלוֹמַר מֵעַל חוּט הַסִּקְרָא [ציור 35ה] שֶׁנִּמְצָא בְּסוֹף אַמָּה חֲמִישִׁית. וְכֵן מַשְׁמַע שֶׁדַּעַת הָרַ"שָּׁ"שׁ בְּרַשִּׁ"י בִּזְבָחִים (ס"ב ע"א).
אֶלָּא שֶׁבִּזְבָחִים (ס"ב ע"א), בְּפֵרוּשׁ רַשִּׁ"י מַשְׁמַע, שֶׁהַכַּרְכֹּב בָּאַמָּה הַשְּׁבִיעִית. שֶׁכֵּן בְּד"ה "חַד לְנוֹי" פֵּרַשׁ שָׁם: "סְבִיב הַקִּיר מִשֶּׁעָלָה שֵׁשׁ אַמּוֹת גֹּבַהּ". עַד כָּאן. וְלָכֵן הִגִּיהוּ בְּדִבְרֵי רַשִּׁ"י (בשמות שם) וְכָתְבוּ נ"א "לְסוֹף שֵׁשׁ אַמּוֹת", בִּמְקוֹם "לְסוֹף שָׁלֹשׁ אַמּוֹת". אֲבָל בְּסֵפֶר "יַד בִּנְיָמִין" (לרה"ג בנימין דוד אלישיב שליט"א זבחים ס"ב ע"א) בְּד"ה "בֶּאֱמֶת" כָּתַב בְּדַעַת רַשִּׁ"י שֶׁהַכַּרְכֹּב הָיָה בָּאַמָּה הַשִּׁשִּׁית, מַשְׁמַע שֶׁכֵּן נִתָּן לְפָרֵשׁ בְּרַשִּׁ"י בִּשְׁמוֹת. וְאֵין צֹרֶךְ לְהַגָּהָה בִּדְבָרָיו. *וְאֶפְשָׁר שֶׁדִּבְרֵי רַשִּׁ"י בִּזְבָחִים "מִשֶּׁעָלָה שֵׁשׁ אַמּוֹת" כַּוָּנָתוֹ "עַד" שֵׁשׁ אַמּוֹת, כְּלוֹמַר שֶׁהַכַּרְכֹּב בְּרֹחַב אַמָּה מֵעַל הַמִּכְבָּר מַגִּיעַ לְגֹבַהּ שֵׁשׁ אַמּוֹת. [ציור 35ד]
(10) נָמוּךְ מְעַט – כְּפֵרוּשׁ רַשִּׁ"י (המשך)
וְכַרְכֹּב שֵׁנִי לְפִי פֵּרוּשׁ רַשִּׁ"י שָׁם, הוּא מְקוֹם הִלּוּךְ רַגְלֵי כֹּהֲנִים בְּנוֹסָף לָרֶוַח שֶׁבֵּין קֶרֶן לְקֶרֶן בְּרֹחַב אַמָּה [ציור 35 ו'] [ציור 36]. וּבְיַחַד, שְׁתֵּי הָאַמּוֹת קְרוּיוֹת כַּרְכֹּב וְדִבְרֵי רַשִּׁ"י בִּשְׁמוֹת שָׁם הֵם עַל פִּי הַגְּמָרָא זְבָחִים (ס"ב ע"א):
"תָּנוּ רַבָּנָן אֵיזֶהוּ כַּרְכֹּב [כַּרְכֹּב זֶה חָרִיץ עָמֹק מְעַט, רַשִּׁ"י שָׁם ד"ה אֶלָּא הָכִי קָאָמַר] בֵּין קֶרֶן לְקֶרֶן מְקוֹם הִלּוּךְ רַגְלֵי כֹּהֲנִים. [מַקְשָׁה הַגְּמָרָא] אָטוּ [וְכִי] הַכֹּהֲנִים בֵּין קֶרֶן לְקֶרֶן אָזְלֵי [וְכִי הַכֹּהֲנִים הוֹלְכִים בֵּין הַקְּרָנוֹת, הֲלֹא הַקֶּרֶן מְעַכֶּבֶת הֲלִיכָתָן?], אֶלָּא אֵימָא [אֶלָּא כַּוָּנַת הַבָּרַיְתָא שֶׁכַּרְכֹּב הוּא חָרִיץ מְעַט עָמֹק סָבִיב לַמַּעֲרָכָה בְּרֹחַב שְׁתֵּי אַמּוֹת. אַמָּה שֶׁבֵּין הַקְּרָנוֹת] וּמְקוֹם הִלּוּךְ רַגְלֵי כֹּהֲנִים אַמָּה [שֶׁגַּם הוּא רָחָב אַמָּה, בְּיַחַד, שְׁתֵּי אַמּוֹת חָרִיץ. מַקְשָׁה הַגְּמָרָא]
וְהָכְתִיב: ["וַיַּעַשׂ לַמִּזְבֵּחַ מִכְבָּר רֶשֶׁת נְחֹשֶׁת (שמות ל"ח ד')] תַּחַת כַּרְכֻּבּוֹ מִלְּמַטָּה עַד חֶצְיוֹ" [כְּלוֹמַר הָרֶשֶׁת הִקִּיפָה הַמִּזְבֵּחַ בַּחֲצִי הַגֹּבַהּ וְהַכַּרְכֹּב מֵעָלָיו. וּלְפִי תֵּרוּץ הַגְּמָרָא שֶׁזֶּה הִלּוּךְ רַגְלֵי כֹּהֲנִים, יוֹצֵא שֶׁהַכַּרְכֹּב בְּגַג הַמִּזְבֵּחַ, וּבַפָּסוּק מַשְׁמַע שֶׁהוּא מֵעַל הַמִּכְבָּר שֶׁנִּמְצָא בַּחֲצִי הַמִּזְבֵּחַ?].
אָמַר רַב נַחְמָן בַּר יִצְחָק תְּרֵי הָווּ [יֶשְׁנָם שְׁנֵי חֲרִיצִים סוֹבְבִים]. חַד לְכֹהֲנִים דְּלָא נִשְׁתָּרְקוּ [חָרִיץ אֶחָד בִּמְקוֹם הִלּוּךְ רַגְלֵי הַכֹּהֲנִים בְּנוֹסָף לִמְקוֹם הָאַמָּה שֶׁל הַקְּרָנוֹת, מִלְּבַד שְׂפַת הַמִּזְבֵּחַ שֶׁבָּלְטָה בְּגֹבַהּ הַמַּעֲרָכָה וְהִיא כְּמַעֲקֶה קָטָן שֶׁלֹּא יִפְּלוּ הַכֹּהֲנִים וְלֹא יַחֲלִיקוּ, כְּמוֹ שֶׁמֻּזְכָּר בַּבָּרַיְתָא] [ציור 35 ו'] [ציור 36], וְחַד לְנוֹי – [עַל קִיר הַמִּזְבֵּחַ סָבִיב וְהוּא מֵעַל הַמִּכְבָּר לְנוֹי מֵהַתּוֹרָה]. עַד כָּאן. [ציור 35 ב] [ציור 36]
וְכֵן סוֹבֵר בְּ"מַעֲשֵׂה חוֹשֵׁב" [לַגָּאוֹן הַמְקֻבָּל רַבִּי עִמָּנוּאֵל חַי רִיקִי וְהוּבָא בְּסֵפֶר הַמִּשְׁכָּן וְכֵלָיו דַּף 98 בְּהוֹצָאַת הָרה"ג שָׁאוּל שֶׁפֶר זַצַ"ל]: "וְהָאַמָּה רֹחַב לְהִלּוּךְ רַגְלֵי הַכֹּהֲנִים, וְכֵן רֹחַב הָאַמָּה שֶׁבֵּין הַקְּרָנוֹת, הָיוּ נְמוּכִים קְצָת מִמֶּנּוּ, עַד שְׂפַת הַמִּזְבֵּחַ לְעַכֵּב הַמַּחֲלִיק שֶׁלֹּא יִפֹּל". [ציור 35ו'] [ציור 36]
וּבְהֶעָרָה ד' לרב שאול שפר הוֹסִיף: "וּמַה שֶּׁכָּתַב רַשִּׁ"י (זבחים ס"ב ע"א) שֶׁרֹחַב הֶחָרִיץ שְׁתֵּי אַמּוֹת [שֶׁלֹּא יִפְּלוּ הַכֹּהֲנִים, וְלֹא יַחֲלִיקוּ] וּלְמַעְלָה פֵּרַשׁ דְּלֹא עַד בִּכְלָל, דִּשְׂפַת הַמִּזְבֵּחַ הָיָה גָּבוֹהַּ כְּגֹבַהּ מְקוֹם הַמַּעֲרָכָה [וְהִיא לְשָׁמְרָהּ שֶׁלֹּא יַחֲלִיקוּ, וְהִיא כְּמַעֲקֶה קָטָן].
וְכֵן דַּעַת "תִּפְאֶרֶת יִשְׂרָאֵל" (מדות פ"ג מ"א הערה ח') וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: "וְהָיוּ שְׁתֵּי אַמּוֹת אֵלּוּ שֶׁבֵּין הַקְּרָנוֹת, וְשֶׁל הִלּוּךְ הַכֹּהֲנִים מְשֻׁקָּעִים קְצָת, שֶׁלֹּא יַחֲלִיקוּ הַכֹּהֲנִים וְיִפְּלוּ מֵהַשָּׂפָה וְעַל יְדֵי זֶה הָיְתָה שָׂפָה גְּבוֹהָה קְצָת לְגַגּוֹ שֶׁל מִזְבֵּחַ סָבִיב". עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. [ציור 35 ו'] [ציור 36]
וְהָרַמְבָּ"ם (בהל' בית הבחירה פ"ב) לֹא הִזְכִּיר אֶת הַכַּרְכֹּב כְּלָל. לֹא אֶת הֶחָרִיץ שֶׁהוּא בִּמְקוֹם הִלּוּךְ רַגְלֵי כֹּהֲנִים, וְלֹא אֶת הֶחָרִיץ סָבִיב לַמִּזְבֵּחַ מֵעַל הַמִּכְבָּר לְנוֹי. וּכְבָר עָמְדוּ עַל כָּךְ הַמְפָרְשִׁים, וְתָמְהוּ עַל כָּךְ מֵהָאַחֲרוֹנִים. וְכָתְבוּ בַּמְפָרְשִׁים: עַיֵּן בְּ"זֶבַח תּוֹדָה" "וְזִבְחֵי אֶפְרַיִם" וְעוֹד, שֶׁיִּשְּׁבוּ דִּבְרֵי הָרַמְבָּ"ם.
וְיֵשׁ עוֹד לִלְמוֹד אִם יֵשׁ מַעֲקֶה בַּסּוֹבֵב שֶׁגָּבְהוֹ מַתְחִיל בִּכְשֵׁשׁ אַמּוֹת. וְכֵן לִלְמוֹד הֲיֵשׁ מַעֲקֶה לִשְׁנֵי הַכְּבָשִׁים הַקְּטַנִּים.
כַּרְכֹּב לְכִיּוּר [לְצִיּוּר לְקִשּׁוּט] מֵעַל הַמִּכְבָּר
כָּתַב רַשִּׁ"י (זבחים ס"ב ע"א) בְּד"ה "אַף הַסּוֹבֵב": נִשְׁמַע לְרַבִּי דְּכִיּוּר מְעַכֵּב בְּכָל בַּיִת בְּהַר הַמּוֹרִיָּה [כְּלוֹמַר לְרַבִּי צָרִיךְ צִיּוּר לְקִשּׁוּט]. [ציור 36]
וּבְ"זֶבַח תּוֹדָה" (לרבינו ר' ישראל מאיר הכהן מראדין בספרו "ליקוטי הלכות" ע"מ ק"ד, ק"ה על זבחים דף ס"ב ע"א) כָּתַב: הֲרֵי לְרַבִּי הַכִּיּוּר מְעַכֵּב, וְהָרַמְבָּ"ם (הלכות בית הבחירה פ"ב הי"ז) לֹא הִזְכִּירוֹ. וְהִקְשׁוּ הַמְפָרְשִׁים מַדּוּעַ לֹא הִזְכִּירוֹ, וְתֵרֵץ שֶׁהָרַמְבָּ"ם סוֹבֵר שֶׁדִּבְרֵי רַבִּי הֵם רַק לְכַתְּחִלָּה, וּבְדִיעֲבַד אֵינוֹ מְעַכֵּב, וְנִשְׁאַר בְּצָרִיךְ עִיּוּן מַדּוּעַ לֹא הִזְכִּיר הָרַמְבָּ"ם לֹא אֶת הַכִּיּוּר שֶׁמֵּעַל הַמִּכְבָּר, וְלֹא אֶת הֶחָרִיץ שֶׁבִּמְקוֹם רַגְלֵי כֹּהֲנִים, שֶׁכֵּן הֲלָכָה כְּרַבִּי מֵחֲבֵרוֹ, וְכָאן רַבִּי נֶחְלַק עִם ר' יוֹסֵי בֵּרַבִּי יְהוּדָה, עַד כָּאן תֹּרֶף דְּבָרָיו. [ציור 36]
וּ"בְזִבְחֵי אֶפְרַיִם" (לר' אפרים דב הכהן עמ' 62) תֵּרֵץ: שֶׁמַּחֲלֹקֶת רַבִּי וְרַבִּי יוֹסֵי בֵּרַבִּי יְהוּדָה הִיא עַל מִזְבֵּחַ שֶׁל מֹשֶׁה, וְלֹא עַל זֶה שֶׁבְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ. וְהָרַמְבָּ"ם לֹא הִזְכִּיר הַכִּיּוּר, כִּי כָּתַב שֶׁעוֹשִׂין בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ סוֹבֵב [בִּמְקוֹמוֹ], וְרַבִּי מוֹדֶה שֶׁבְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ עוֹשִׂין סוֹבֵב וְלֹא צָרִיךְ כִּיּוּר [דְּהַיְנוּ כַּרְכֹּב]. וַהֲלָכָה כְּרַבִּי מֵחֲבֵרוֹ, וְלֹא מֵחֲבֵרָיו [דְּהַיְנוּ כְּשֶׁחוֹלֵק עַל תַּנָּא אֶחָד בִּלְבַד וְלֹא כַּאֲשֶׁר שְׁנֵי תַּנָּאִים חוֹלְקִים עָלָיו] וְכָאן רַבִּי יוֹסֵי בֵּרַבִּי יְהוּדָה, סוֹבֵר כְּרַבִּי יוֹסֵי (זבחים ס' ע"א) שֶׁאָמַר שָׁלֹשׁ אַמּוֹת הַמִּזְבֵּחַ מֵהַסּוֹבֵב וּלְמַעְלָה, עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ.
*וְאֶפְשָׁר [לְאַחַר תֵּרוּץ זִבְחֵי אֶפְרַיִם] שֶׁהַכַּרְכֹּב בִּמְקוֹם הִלּוּךְ רַגְלֵי כֹּהֲנִים מְעַכֵּב דַּוְקָא בְּמִזְבַּח הַמִּדְבָּר שֶׁרָחְבּוֹ הָיָה רַק חָמֵשׁ אַמּוֹת, וְהַכֹּהֲנִים הָיוּ קְרוֹבִים לְאֵשׁ הַמִּזְבֵּחַ, שֶׁכֵּן מְקוֹם הַמַּעֲרָכָה שֶׁל אֵשׁ הָיְתָה בְּרֹחַב אַמָּה, וְגִזְרֵי הָאֵשׁ הָיוּ בְּרֹחַב אַמָּה גְּדוּמָה [קְצָרָה], נִמְצָא שֶׁהֵם הָיוּ קְרוֹבִים מְאֹד לָאֵשׁ, לָכֵן הָיָה צָרִיךְ שָׁם חָרִיץ לִשְׁמִירָה שֶׁלֹּא יַחֲלִיקוּ [ציור 35 ו'], אֲבָל בַּמִּזְבֵּחַ שֶׁבְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ שֶׁרָחְבּוֹ ל"ב אַמָּה וּמְקוֹם הַמַּעֲרָכוֹת שֶׁל הָאֵשׁ בְּגֹדֶל שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה אַמָּה עַל שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה אַמָּה, יֶשְׁנוֹ מַסְפִּיק רֶוַח בֵּין הָאֵשׁ לִמְקוֹם הִלּוּךְ הַכֹּהֲנִים, וְלָכֵן הֶחָרִיץ הוּא הַכַּרְכֹּב, לָרַמְבָּ"ם, אֵינוֹ מְעַכֵּב, וּכְדִבְרֵי זִבְחֵי אֶפְרַיִם.
הַתִּפְאֶרֶת יִשְׂרָאֵל (במידות פ"ג מ"א באמצע הערה ד' בד"ה ובאמה העליונה) כָּתַב וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: "שֶׁגֹּבַהּ הַסּוֹבֵב [ה"ה בְּבַיִת שֵׁנִי] לְמַעְלָה מִחוּט הַסִּקְרָא הָיוּ מְצֻיָּרִים פְּרָחִים וְצִיצִים בּוֹלְטִים מֵהַקִּיר סָבִיב, וּבְתַחְתִּיתוֹ הָיָה חוּט הַסִּקְרָא מַקִּיף כְּדֵי לְהַבְדִּיל בֵּין דָּמִים תַּחְתּוֹנִים לָעֶלְיוֹנִים" [ה"ה הוּא הַכַּרְכֹּב] עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ.
*וּמֵאַחַר וְהַכַּרְכֹּב מִדְּאוֹרַיְתָא, וּמַחֲלֹקֶת בַּדָּבָר, הֲרֵי סְפֵקָא דְּאוֹרַיְתָא לְחֻמְרָא, וְהַנִּרְאֶה לַעֲנִיּוּת דַּעְתִּי שֶׁלְּכַתְּחִלָּה יֵשׁ לַעֲשׂוֹת אֶת הַכַּרְכֹּב, הוּא הַכִּיּוּר, שֶׁהוּא צִיּוּר בַּחֲרִיטָה, וְכֵן חָרִיץ בִּמְקוֹם הִלּוּךְ רַגְלֵי הַכֹּהֲנִים. וּכְמוֹ שֶׁהִסִּיק הָרַב "זֶבַח תּוֹדָה". [ציור 36]
גֹּבַהּ הַכִּיּוּר – הַצִּיּוּר
נֶאֶמְרוּ מִסְפַּר פֵּרוּשִׁים עַל פֵּרוּשׁ רַשִּׁ"י בְּאֵיזוֹ אַמָּה הָיָה הַכַּרְכֹּב הוּא הַצִּיּוּר שֶׁל נוֹי:
1. לְפִי הָרַב "צַ"ק" וּמְפָרְשִׁים נוֹסָפִים הָיָה הַמִּכְבָּר בְּחֶצְיוֹ הַתַּחְתּוֹן שֶׁל מִזְבַּח הַמִּדְבָּר דְּהַיְנוּ מִתְּחִלַּת אַמָּה רְבִיעִית עַד סוֹף הָאַמָּה. וּמִתְּחִלַּת אַמָּה חֲמִישִׁית וָמַעְלָה הָיָה הַכַּרְכֹּב.
2. לְפִי הָרַב "יַד בִּנְיָמִין" (זבחים ס"ב ע"א) הָיָה הַמִּכְבָּר בְּרֹחַב הָאַמָּה הַחֲמִישִׁית וּבָאַמָּה הַשִּׁשִּׁית הָיָה הַכַּרְכֹּב.
3. יֵשׁ אוֹמְרִים שֶׁלְּרַשִּׁ"י הַכַּרְכֹּב הָיָה בָּאַמָּה הַשְּׁבִיעִית. וּלְמַסְקָנָה בָּאַמָּה הַשִּׁשִּׁית כַּנַּ"ל. [ציור 35ד]
וְלַתּוֹסָפוֹת, (ד"ה: "ואומר קלעים ט"ו אמה וכו' ") הַמִּכְבָּר מֵהָאָרֶץ עַד חֲצִי גֹּבַהּ הַמִּזְבֵּחַ וּמֵעָלָיו הָיָה הַכַּרְכֹּב. וְכָל זֶה בְּמִזְבַּח מֹשֶׁה רַבֵּנוּ שֶׁהָיָה לוֹ מִכְבָּר, אֲבָל בַּמִּזְבֵּחַ שֶׁל בֵּית הַמִּקְדָּשׁ שֶׁאֵין לוֹ מִכְבָּר, לְכֻלֵּי עָלְמָא יֶשְׁנוֹ חוּט סִקְרָא דַּק [צֶבַע אָדֹם בַּחֲצִי הַמִּזְבֵּחַ] בְּגֹבַהּ חָמֵשׁ אַמּוֹת *וְאֶפְשָׁר שֶׁהַכַּרְכֹּב הָיָה בְּבַיִת שֵׁנִי מֵעָלָיו מֵהָאַמָּה הַחֲמִישִׁית בְּגֹבַהּ אַמָּה, וּכְדִבְרֵי הַתִּפְאֶרֶת יִשְׂרָאֵל.
כַּרְכֹּב בְּהִלּוּךְ רַגְלֵי כֹּהֲנִים עָמֹק מְעַט
*וְנִרְאֶה לַעֲנִיּוּת דַּעְתִּי, לְפִי חֲזַ"ל וְהַמְפָרְשִׁים, שֶׁיֵּשׁ לַעֲשׂוֹת לְכַתְּחִלָּה גַּם בִּמְקוֹם הִלּוּךְ רַגְלֵי כֹּהֲנִים חָרִיץ מְעַט עָמֹק וְשָׂפָה לוֹ סָבִיב, שֶׁלֹּא יַחֲלִיקוּ הַכֹּהֲנִים, וּבְדִיעֲבַד אֵינוֹ מְעַכֵּב. [וְכָעֵת עָלָה בְּמַחֲשָׁבָה הַשְּׁאֵלָה לְגַבֵּי הַסּוֹבֵב שְׁנֵי הַכְּבָשִׁים הַקְּטַנִּים, הַאִם לָהֶם יַעֲשׂוּ שָׂפָה? שֶׁכֵּן גָּבְהָם מַגִּיעַ לְשֵׁשׁ אַמּוֹת = כַּחֲמִשָּׁה מֶטְרִים בְּעֵרֶךְ].