לשכנו תדרשו חלק א'
יחזקאל מא' פסוק ג'
(יחזקאל מא' פסוק ג')
גוּבָ֣א לִפְנִ֔ימָה וַיָּ֥מׇד אֵֽיל־הַפֶּ֖תַח שְׁתַּ֣יִם אַמּ֑וֹת וְהַפֶּ֙תַח֙ שֵׁ֣שׁ אַמּ֔וֹת וְרֹ֥חַב הַפֶּ֖תַח שֶׁ֥בַע אַמּֽוֹת׃
ביאור: ונכנס המלאך למחיצה המבדלת בין ההיכל לקדש הקדשים ומדד עובי כל מזוזה של הפתח ונמצא עביה שתי אמות וגובה הפתח שש אמות ורוחב הפתח שבין המזוזות שבע אמות.
– תרגום –
ג) וְעַל לְגָיו וּמְשַׁח אֵילָא דְתַרְעָא תַּרְתֵּין אַמִין וְתַרְעָא שִׁית אַמִין וּפוּתְיָא דְתַרְעָא שְׁבַע אַמִין:
(ג) ובא לפנימה. אל המחיצה המפסקת בין ההיכל לקודש הקדשים: וימד איל הפתח. עוביו שתים אמות אין זה שוה לאמה טרקסין: והפתח שש אמות. איני יכול לפרשו אלא לגבהו:
ג) וְעַל לְגָיו וּמְשַׁח אֵילָא דְתַרְעָא תַּרְתֵּין אַמִין וְתַרְעָא שִׁית אַמִין וּפוּתְיָא דְתַרְעָא שְׁבַע אַמִין:
פסוק ג: מההיכל נכנסים לקדש הקדשים. עובי החומה שבין הקדש לקדש הקדשים הוא שתי אמות (2), וגובה הפתח [ו] שש אמות, ורוחב הפתח שבע אמות [ציור 187], ולו שתי דלתות [ז] פתוחות תמיד. [ציור 188]
לפני השער אשר לקדש הקדשים ישנה פרוכת [ח] כגודל השער, לכסות הפתח [ציור 189] שלא יראו פנימה לתוך קדש הקדשים. והפתח בבית ראשון ושני (3) היה מעט שונה.
[ו] גובה הפתח
בבית ראשון צורת הפתח היתה בעלת חמש מזוזות, וכן כתוב "מזוזות חמישית" (מלכים-א' ו' ל"א) [ראה בהערה 3]. ואילו כאן גבי בית ג' (בפס' כ"א) כתוב: "ההיכל מזוזת רבֻעה ופני הקדש המראה כמראה", ובמצודת דוד כאן פירש שבקדש הקדשים הפתח מרובע בעל ארבע מזוזות כמו בהיכל, וכן כתב ברד"ק, וכן בבנין הבית (להרה"ג יחיאל הלל).
רוחב הפתח שבע אמות כמו שמפורש בנביא. ופירש רש"י, גבהו שש אמות, ועובי הפתח שתי אמות. א"כ גם לשיטת רש"י פתח קדש הקדשים מרובע בעל ד' מזוזות.
וכן כתב במשכני עליון (בדף ר"ג פ"ד מ"א): כותל ב' אמות מפסיק בין ההיכל ובין קדש הקדשים, גבהו של פתח שש, ורחבו שבע, ועוביו כעוביו של כותל שתי אמות. [ציור 187]
[ז] שתי דלתות
לקמן (בפס' כ"ג) כתוב: "ושתים דלתות להיכל ולקדש", ופירש רש"י: לכל פתח סוגרים, זה לעומת זה,ע"כ. ממ"ש "לכל פתח", משמע גם בפתח קדש הקדשים. וכן פירשו בתרגום, ברד"ק, במצודת דוד, במלבי"ם, בבנין הבית לגר"א, ובבנין הבית לרה"ג יחיאל הלל.
ובמשכני עליון לא הזכיר הדלתות, רק כתב (בדף ק"ס): "ועשה שם שער אחד למדתו", ע"כ. ובדרך כלל שער זה עם דלתות, אבל פתח אפשר שיהיה בלי דלתות.
דלתות פתוחות: והדלתות בקדש הקדשים צריכות להיות פתוחות תמיד, וכן היה במשכן ובבית ראשון, שהיו דלתות וגם פרוכת, והבדים [מוטות לנשיאה של הארון] בלטו בפרוכת, מקדש הקדשים לצד ההיכל [עיין בהערה 3]. והדלתות היו פתוחות תמיד, כי אם היו סגורות אז כיצד בלטו הבדים בפרוכת [ולקדש הקדשים מותר לכהן גדול להכנס רק ביום הכפורים ארבע פעמים, ולא נתן בימות השנה לפתוח את הדלתות או לסוגרם]. ועיין בהערה [ח].
ובמשכני עליון לא הזכיר הדלתות כנז"ל, רק כתב (בדף ק"ס): "כי אלמלי לא היה השער הזה פתוח, היה כל העולם מתבטל מחוסר כל, ע"כ נפתח השער הזה ראשונה. ובצאת השפע ממנו נתפשט לכל צד. וכן כתב (דף קס"ג): ושערים נמצאו בחומה הזאת, כי לולא השערים האלה, מאין היה השפע יוצא לתחתונים. [ציור 188]
[ח] פרוכת
בנביא לא מוזכרת הפרוכת, ולא במפרשים. ובמשכני עליון (דף קנ"ט) כתב: והמקום הזה נראה בו מסך גדול, המבדיל בין הקדש ובין קדש הקדשים, כי פרוכת עומד לפניו לכסות את הפתח להבדיל, ולא יראה. וכן כתב (בדף קס"ו): לפני השער אשר לקדש הקדשים נפרש מסך גדול כמדת השער, לא פחות ולא יותר עכ"ל [ציור 189]. וכן היה במשכן, וכן היה בבית ראשון (דברי הימים ב', ג' י"ד, ושם ה' ט'), וכן בבית שני (מדות פ"ד מ"ז, וברמב"ם הלכות בית הבחירה פ"ד ה"ב).
ומאחר והדלתות פתוחות, הפרוכת לצניעות כדי לכסות שלא יסתכלו פנימה. והיא מדאורייתא כמו שנאמר (שמות כ"ו פס' ל"א ל"ג): "והבדילה הפרוכת לכם בין הקדש ובין קדש הקדשים". [ציור 189]
(2) שתי אמות
כפרוש רש"י. וכן כתב במשכני עליון (ד' ק"ס): וסוד החומה תדע, כי כערך האור לפנים הוא ערך החומה, וכחומה הוא האור. ובהיות כל ההיכל בנוי ממאורות ב' האותיות שזכרתי למעלה, גם החומה מכוח שתי האותיות הן יצאה. [ובהערה 38 הסביר: ממאורות שתי האותיות – ו' ה']… בהתגבר אור הו' הגדול והעצום כי ממנו יוצאת האורה, ובהתגברו ברוב תקפו בקע בחומה ועשה שם שער אחד למדתו, גובה שש אמות. ומפני שנתחברה הו' בבת זוגה, על כן הרחיב לפניה השער הזה שבע אמות. [ציור 187]
(3) הפתח בבית ראשון ושני:
בבית ראשון היתה חומה שהפרידה בין קדש הקדשים להיכל, ברוחב אמה אחת (הרמב"ם בהלכות בית הבחירה פ"ד ה"ב, עפ"י יומא נ"א ע"ב). ונקראה אמה טרקסין (רש"י במלכים א', ו' י"ט, וכן בגמרא ב"ב ג' ע"א). ולפתח היו חמש מזוזות שהן: מפתן אחד ושתי מזוזות. לסברא א' ברש"י: המשקוף שעליו עשוי כשתים [ציור 190]. סברא שניה ברש"י: שהייתה בעלת חמש צלעות [ציור 191], שנאמר "מזוזות חמישית" (רש"י במלכים א', ו' ל"א).
וכן היו לה שתי דלתות (שם פס' ל"ב, ובדברי הימים ב', ד' כ"ב) שהיו תמיד פתוחות, ע"כ היתה פרוכת לצניעות שלא יסתכלו פנימה לקדש הקדשים (דברי הימים ב', ג' י"ג, ה', ט'), ונעשה נס שבדי ארון הברית [שני קרשים מצופים זהב, שהיו משני צדי הארון] האריכו ודחקו הפרוכת, ונראו כמו שני דדי אשה, להראות כמה חביבים ישראל לפני ה' (יומא נ"ד ע"א, והתוס' במנחות צ"ח ע"ב בד"ה דוחקין) [ציור 189]. ויש לשאול ומאחר והיו דלתות, כיצד נראו ראשי הבדין בולטין בפרוכת שהיתה מחוץ לדלתות. * ואפשר שהדלתות היו תמיד פתוחות לצד פנים כמו שמפורש בנביא שדלתות ההיכל פתוחות לצד פנים. [ציור 193]
ובבית שני הסתפקו אם עבי הכתל ממדת הקדש או ממדת קדש קדשים. לפיכך עשו קדש קדשים עשרים אמות תמימות, ועשו הקדש ארבעים אמות תמימות, והניחו אמה יתירה בין הקדש לקדש הקדשים ולא בנו כותל, אלא עשו שתי פרוכות – אחת מצד קדש קדשים ואחת מצד הקדש, וביניהן אמה כנגד הכתל שהיה בין קדש הקדשים להיכל בבית ראשון (הרמב"ם בהלכות בית הבחירה פרק ד' הלכה ב'), והיתה נקראת האמה הזאת: אמה טרקסין, טרק בארמית פרושו – סגירה, סין – סיני, על שסוגר הארון והלוחות שנתנו בסיני. [ר' עובדיה מברטנורא והמפרשים במדות פ"ד מ"ז]. [ציור 192]
ובבית שלישי הפתח בנוי מחומה, ולו שתי דלתות פתוחות תמיד לצד פנים, ולפני הפתח פרוכת. [ציור 193]