לשכנו תדרשו ספר שלישי
לשכות בית המקדש השלישי
בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ הַשְּׁלִישִׁי יִהְיוּ לְשָׁכוֹת רַבּוֹת שֶׁיְּשַׁמְּשׁוּ לְצָרְכֵי בֵּית הַמִּקְדָּשׁ.
אֶת מִקּוּמָן שֶׁל הַלְּשָׁכוֹת אָנוּ לְמֵדִים מִבַּיִת שֵׁנִי עַל פִּי מַסֶּכֶת מִדּוֹת וּשְׁאָר מִדְרְשֵׁי חֲזַ"ל בַּשַּׁ"ס
וּכְמוֹ שֶׁפָּסַק הָרַמְבַּ"ם בְּהִלְכוֹת בֵּית הַבְּחִירָה אֶת מִקּוּמָן שֶׁל הַלְּשָׁכוֹת.
ב"ה כָּאן נָבִיא אֶת פֵּרוּט הַלְּשָׁכוֹת וּמְקוֹמָן עַל פִּי הָרַמְבַּ"ם
וְנָדוּן הֵיכָן יִהְיֶה מְקוֹמָן בְּבַיִת שְׁלִישִׁי בב"א.
בְּבַיִת שֵׁנִי הָיוּ לְשָׁכוֹת רַבּוֹת [ציור 1] הֶכְרֵחִיּוֹת מֵהַתּוֹרָה וּמֵחֲזַ"ל, לַעֲבוֹדוֹת בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, כְּגוֹן לִשְׁכַּת הַקְּטֹרֶת, לִשְׁכַּת הַנְּזִירִים וְעוֹד. שְׁאֵלָה שֶׁשּׁוֹאֵל כָּל לוֹמֵד: הֵיכָן יִהְיֶה מְקוֹמָן שֶׁל לְשָׁכוֹת אֵלֶּה בְּבַיִת שְׁלִישִׁי?
מֵאַחַר שֶׁצּוּרַת בַּיִת שְׁלִישִׁי שׁוֹנָה מִצּוּרַת בַּיִת שֵׁנִי צָרִיךְ לְבָרֵר הֵיכָן יִהְיֶה מְקוֹמָן שֶׁל הַלְּשָׁכוֹת בְּבַיִת שְׁלִישִׁי בְּדִיּוּק, עַד כַּמָּה שֶׁנִּתָּן.
שֶׁכֵּן בִּנְבוּאָתוֹ עַל הַבַּיִת הַשְּׁלִישִׁי, הַבַּיִת הֶעָתִיד, הִתְנַבֵּא אֲדוֹנֵנוּ יְחֶזְקֵאל בְּעִקָּר עַל מִבְנִים שֶׁיִּתְוַסְּפוּ וּמִקּוּמָם, בִּלְשׁוֹנֵנוּ שִׁנּוּיֵי אַדְרִיכָלוּת [אוֹ אַרְכִיטֶקְטוּרָה] שֶׁיִּהְיוּ שׁוֹנִים מִבֵּית הַמִּקְדָּשׁ הָרִאשׁוֹן.
נוֹשֵׂא חָשׁוּב וְעִקָּרִי שֶׁהַנָּבִיא לֹא הִזְכִּיר בִּנְבוּאָתוֹ עַל בַּיִת שְׁלִישִׁי, הֵם סוּגֵי הַלְּשָׁכוֹת שֶׁשִּׁמְּשׁוּ בְּבַיִת שֵׁנִי. אִם כֵּן גַּם מִקּוּמָן לֹא מֻזְכָּר.
עִם זֹאת יֵשׁ לְצַיֵּן שֶׁמִּלְּבַד הַלְּשָׁכוֹת שֶׁהָיוּ בְּבַיִת שֵׁנִי, מִן הַנְּבוּאָה לוֹמְדִים, שֶׁבַּבַּיִת הֶעָתִיד תִּתְוַסֵּפְנָה שְׁתֵּי לְשָׁכוֹת גְּדוֹלוֹת בְּמַעֲרַב הָעֲזָרָה שֶׁנִּקְרָאוֹת "לְשָׁכוֹת עֶלְיוֹנוֹת" [ציור 2 א] [ציור 3א], כִּי מִקּוּמָן הוּא בְּחֶלְקוֹ הָעֶלְיוֹן שֶׁל הָהָר, וּשְׁתֵּי לְשָׁכוֹת גְּדוֹלוֹת בְּמִזְרַח עֶזְרַת נָשִׁים שֶׁנִּקְרָאוֹת "לְשָׁכוֹת תַּחְתּוֹנוֹת", כִּי מִקּוּמָן הוּא בְּתַחְתִּית הָהָר [ציור 2ב] [ציור 3ב]. וּכְבָר פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (הלכות בית הבחירה פרק א' הלכה ד') שֶׁהַבַּיִת לֶעָתִיד יִבָּנֶה עַל פִּי נְבוּאַת יְחֶזְקֵאל.
מִקּוּם הַלְּשָׁכוֹת שֶׁהָיוּ בְּבַיִת שֵׁנִי
עַל מִקּוּם הַלְּשָׁכוֹת שֶׁהָיוּ בְּבַיִת שֵׁנִי וְתַפְקִידָן אָנוּ לְמֵדִים מִתּוֹךְ מִדְרְשֵׁי חֲזַ"ל וּמֵהַשַּׁ"ס, וּבְעִקָּר מִמַּסֶּכֶת מִדּוֹת, וּבַסּוֹף עַל פִּי פִּסְקֵי הָרַמְבָּ"ם בְּהִלְכוֹת בֵּית הַבְּחִירָה וְעוֹד.
יֵשׁ לְשָׁכוֹת שֶׁבְּבַיִת שֵׁנִי מִקּוּמָן הָיָה בַּקֹּדֶשׁ, כְּלוֹמַר בָּעֲזָרָה הַמְכֻנָּה עַל יְדֵי הַנָּבִיא וְחַזַ"ל קֹדֶשׁ, [ציור 4א], וְיֶשְׁנָן לְשָׁכוֹת שֶׁמִּקּוּמָן בְּבַיִת שֵׁנִי הָיָה "בְּעֶזְרַת נָשִׁים" [ציור 4ב], שֶׁדַּרְגַּת קְדֻשָּׁתָהּ פְּחוּתָה מִקְּדֻשַּׁת הָעֲזָרָה, וְכֵן יֶשְׁנָן שֶׁמִּקּוּמָן בַּחֵיל [ציור 4ג] אוֹ בִּשְׁאָר הַר הַבַּיִת [ציור 4ד]. [וְכֵן יֶשְׁנָן לְשָׁכוֹת שֶׁהֵן מִדְּאוֹרַיְתָא, הַיְנוּ שֶׁחֲזַ"ל קִבְּלוּ שֶׁהַתּוֹרָה צִוְּתָה לִבְנוֹתָן, וְיֶשְׁנָן מִדְּרַבָּנָן, הַיְנוּ שֶׁרַבּוֹתֵינוּ זַ"ל הוֹרוּ לִבְנוֹתָן.]
הַשְּׁאֵלָה שֶׁכָּל לוֹמֵד שׁוֹאֵל הִיא:
א. אֵילוּ לְשָׁכוֹת שֶׁשִּׁמְּשׁוּ בְּבַיִת שֵׁנִי, לְפִי פִּסְקֵי הָרַמְבָּ"ם, תְּשַׁמֵּשְׁנָה בַּבַּיִת הֶעָתִיד, וְהֵיכָן יִהְיֶה מִקּוּמָן לֶעָתִיד בְּבַיִת שְׁלִישִׁי? אֵילוּ לְשָׁכוֹת יִהְיֶה מִקּוּמָן בָּעֲזָרָה, אֵילוּ בְּעֶזְרַת נָשִׁים, וְאֵילוּ בַּחֵיל? שֶׁכֵּן, הָרַמְבָּ"ם הֵבִיא אֶת הִלְכוֹת בֵּית הַמִּקְדָּשׁ הַשֵּׁנִי וְלֹא שֶׁל בַּיִת שְׁלִישִׁי, וְהַלִּמּוּד בּוֹ עוֹזֵר לָדַעַת הֵיכָן יְשַׁמְּשׁוּ הַלְּשָׁכוֹת בְּבַיִת שְׁלִישִׁי לְאַחַר שֶׁמְּשַׁלְּבִין בֵּינֵיהֶם כְּדִלְקַמָּן.
ב. דָּבָר נוֹסָף שֶׁיֵּשׁ לְבָרֵר, הוּא הֵיכָן יֵשׁ מָקוֹם פָּנוּי בְּבַיִת שְׁלִישִׁי לַלְּשָׁכוֹת שֶׁבַּקֹּדֶשׁ [דְּהַיְנוּ בָּעֲזָרָה] [ציור 5א], וְהֵיכָן יֵשׁ מָקוֹם פָּנוּי לַלְּשָׁכוֹת שֶׁבַּחֹל [דְּהַיְנוּ בְּעֶזְרַת נָשִׁים]? [ציור 5ב] וּכְשֶׁהַדָּבָר יְבֹרַר, נַצִּיעַ לִפְנֵי הַלּוֹמֵד אֶת דַּעְתֵּנוּ, הֵיכָן נְמַקֵּם כָּל לִשְׁכָּה וְלִשְׁכָּה. אָנוּ תְּפִלָּה שֶׁה' יְכַוֵּן אוֹתָנוּ לָאֱמֶת.
תְּשׁוּבָה א'
כַּיָּדוּעַ, עֶזְרַת נָשִׁים קְדוֹשָׁה, אֶלָּא שֶׁלֹּא בְּדַרְגַּת קְדֻשַּׁת הָעֲזָרָה, וְכֵן הַחֵיל, קְדֻשָּׁתוֹ פְּחוּתָה מִקְּדֻשַּׁת עֶזְרַת הַנָּשִׁים. וְנַזְכִּיר, שֶׁבַּנְּבוּאָה קָרָא כָּאן הַנָּבִיא לָעֲזָרָה קֹדֶשׁ, וְאִלּוּ לְעֶזְרַת הַנָּשִׁים קָרָא חֹל לַמְרוֹת שֶׁגַּם הִיא בַּקֹּדֶשׁ.
כִּתְשׁוּבָה לַשְּׁאֵלָה הָרִאשׁוֹנָה, אֵילוּ לְשָׁכוֹת הָיוּ בְּבַיִת שֵׁנִי, וְהֵיכָן יִהְיוּ בַּבַּיִת הֶעָתִיד, בַּקֹּדֶשׁ אוֹ בְּעֶזְרַת נָשִׁים, יֵשׁ לָנוּ סִיּוּעַ מִדִּבְרֵי רַשִּׁ"י, הָרַדַּ"ק, הָרַמְבָּ"ם, הַגר"מ, הַתּוֹסְפוֹת יוֹם טוֹב, הָרַמְחַ"ל וְעוֹד מְפָרְשִׁים, שֶׁמַּסְבִּירִים, שֶׁכָּל דָּבָר שֶׁלֹּא מְפֹרָט בִּנְבוּאַת יְחֶזְקֵאל אֵיךְ יִהְיֶה לֶעָתִיד, יֵשׁ לְהַשְׁלִים עַל פִּי מַה שֶּׁהָיָה בְּבַיִת רִאשׁוֹן וְשֵׁנִי, פְּרָטִים אֵלּוּ נִלְמָדִים בְּעִקָּר מִמַּסֶּכֶת מִדּוֹת וּמְקוֹמוֹת נוֹסָפִים בַּשַּׁ"ס.
פֵּרוּט הַמְפָרְשִׁים:
וְכֵן מוּבָן מֵרַשִּׁ"י (יחזקאל מ' פסוק ה', ו') וְעוֹד מְקוֹמוֹת בִּיחֶזְקֵאל שֶׁהִשְׁלִים הֶחָסֵר מִבַּיִת שֵׁנִי, וְכֵן דַּעַת הָרַדַּ"ק (שם פסוק י"ז) שֶׁיֵּשׁ לְהַשְׁלִים יְדִיעוֹתֵינוּ בְּעִנְיַן הַלְּשָׁכוֹת מֵהַנִּלְמָד בְּמַסֶּכֶת מִדּוֹת עַל בַּיִת שֵׁנִי, שֶׁכֵּן הִסְבִּיר שֶׁלִּשְׁכוֹת הַנָּשִׁים לִישִׁיבָה בְּבַיִת שֵׁנִי נַעֲשׂוּ עַל פִּי נְבוּאַת יְחֶזְקֵאל עַל בַּיִת שְׁלִישִׁי עִם מִסְפַּר שִׁנּוּיִים.
וְכָךְ מַסְבִּיר הָרַמְבָּ"ם בַּהַקְדָּמָה לְמִשְׁנָיוֹת מַסֶּכֶת מִדּוֹת: "וְאֵין בּוֹ עִנְיָן אֶלָּא סִפּוּר שֶׁהוּא זוֹכֵר [מְתָאֵר] וְכוּ'׳. וְכָל עִנְיָנוֹ וְהַתּוֹעֶלֶת שֶׁיֵּשׁ בָּעִנְיָן הַהוּא [בְּמַסֶּכֶת מִדּוֹת עַל בַּיִת שֵׁנִי] כְּשֶׁיִּבָּנֶה בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ יֵשׁ לִשְׁמֹר וְלַעֲשׂוֹת הַתַּבְנִית הַהִיא וְהָעֵרֶךְ הַהוּא מִפְּנֵי שֶׁהוּא בְּרוּחַ הַקֹּדֶשׁ, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר בְּדִבְרֵי הַיָּמִים (א׳, פרק כ"ח פס' י׳'ט): "הַכֹּ֥ל בִּכְתָ֛ב מִיַּ֥ד יְהֹוָ֖ה עָלַ֣י הִשְׂכִּ֑יל כֹּ֖ל מַלְאֲכ֥וֹת הַתַּבְנִית". עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ.
וְעַל אַף שֶׁסִּיֵּם בְּדִבְרֵי דָּוִד הַמֶּלֶךְ ע"ה גַּבֵּי בַּיִת רִאשׁוֹן, יֵשׁ לוֹמַר שֶׁכַּוָּנָתוֹ שֶׁגַּם מִבַּיִת שֵׁנִי יַשְׂכִּילוּ לָדַעַת אֵיךְ לִבְנוֹת אֶת בַּיִת שְׁלִישִׁי, בְּשֵׁם יְדִידִי הָרַב אוֹרְטַל יוֹרָם שליט"א, וְכֵן דַּעַת הַתּוֹס' יו"ט לְקַמָּן.
וְאִם נְכוֹנָה הֲבָנָתֵנוּ, נוֹסִיף לְדַעַת הָרַמְבָּ"ם אַף אֶת זוֹ, שֶׁהַבַּיִת הַשְּׁלִישִׁי יִבָּנֶה כַּמּוּבָא בִּיחֶזְקֵאל, וּכְמוֹ שֶׁפָּסַק (בהל׳ בית הבחירה פ"א הלכה ד): "בִּנְיָן שֶׁבָּנָה שְׁלֹמֹה כְּבָר מְפֹרָשׁ בִּמְלָכִים. וְכֵן בִּנְיָן הֶעָתִיד לְהִבָּנוֹת אַף עַל פִּי שֶׁהוּא כָּתוּב בִּיחֶזְקֵאל אֵינוֹ מְפֹרָשׁ וּמְבֹאָר".
עוֹד כָּתַב הָרַמְבָּ"ם (הלכות מעשה הקורבנות פרק ב' הלכה י"ד): "כָּל שִׁעוּרֵי הַנְּסָכִים וְהָאֵמוּרִין בְּסֵפֶר יְחֶזְקֵאל וּמִנְיַן אוֹתָן הַקָּרְבָּנוֹת וְסִדְרֵי הָעֲבוֹדָה הַכְּתוּבִים שָׁם כֻּלָּם מִלּוּאִים הֵן, וְאֵין נוֹהֲגִין לְדוֹרוֹת, אֶלָּא הַנָּבִיא צִוָּה וּפֵרֵשׁ כֵּיצַד יִהְיוּ מַקְרִיבִין הַמִּלּוּאִין עִם חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ בִּימֵי הַמֶּלֶךְ הַמָּשִׁיחַ כְּשֶׁיִּבָּנֶה בַּיִת שְׁלִישִׁי", עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ.
וְכֵן דַּעַת הַתּוֹסְפוֹת יוֹם טוֹב בַּהַקְדָּמָה לְמַסֶּכֶת מִדּוֹת, שֶׁאָמַר: "יָפֶה כָּתַב הָרַמְבָּ"ם שֶׁסִּפּוּר בַּיִת שֵׁנִי יֵשׁ בּוֹ תּוֹעֶלֶת לֶעָתִיד מִצַּד דְּבָרִים רַבִּים הַדּוֹמִים, וְגַם זֶה שֶׁהֵבִיא לִרְאָיָה מִמַּה שֶּׁנֶּאֱמַר בְּדִבְרֵי הַיָּמִים (א׳, פרק כ"ח פס' י׳'ט): "הַכֹּ֥ל בִּכְתָ֛ב מִיַּ֥ד יְהֹוָ֖ה עָלַ֣י הִשְׂכִּ֑יל כֹּ֖ל מַלְאֲכ֥וֹת הַתַּבְנִית".
שֶׁאַף עַל פִּי שֶׁדָּוִד הוּא שֶׁאָמַר כֵּן לִשְׁלֹמֹה בְּנוֹ עַל הַבִּנְיָן הָרִאשׁוֹן, מִכָּל מָקוֹם יֵשׁ רְאָיָה, כְּמוֹ שֶׁתֵּרְצוּ בִּמְקוֹמוֹת אֲחָדִים בַּגְּמָרָא וְכוּ', שֶׁמָּצְאוּ פָּסוּק וּדְרָשׁוּהוּ (סוכה נ"א ע"ב, זבחים ס"ב ע"א) וְכוּ', וּבְמָקוֹם שֶׁמָּצְאוּ פָּסוּק וְדָרְשׁוּ רַשָּׁאִים לִבְנוֹתוֹ כְּמוֹ שֶׁדָּרְשׁוּ וְכוּ'. וְכֵן אֲנַחְנוּ כְּשֶׁנִּזְכֶּה לִבְנוֹת בִּנְיָן הֶעָתִיד, יְגַלֶּה הקב"ה עֵינֵינוּ וּמָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת ה' וְנָבִין הַסָּתוּם בְּדִבְרֵי יְחֶזְקֵאל וְנִבְנֵהוּ.
אֲבָל מִכָּל מָקוֹם, צְרִיכִים אָנוּ לְתֵאוּר הַבִּנְיָן [הַבַּיִת] הַשֵּׁנִי, שֶׁכֵּן רֹב הַבִּנְיָן וְעִקָּרָיו מְיֻסָּדִים בְּתַבְנִית ה' אֲשֶׁר הִשְׂכִּיל לְדָוִד וְלֹא יִמּוֹט, אֶלָּא מַה שֶּׁיְּזַכֵּנוּ הָאֵל יִתְבָּרַךְ לִדְרוֹשׁ עוֹד מִן הַמִּקְרָאוֹת.
מְצֹרָף לָזֶה, שֶׁעַל יְדֵי הַסִּפּוּר הַזֶּה שֶׁל בַּיִת שֵׁנִי אָנוּ יְכוֹלִים לִדְרוֹשׁ וּלְהָבִין בְּבִנְיַן יְחֶזְקֵאל, וְאִלּוּ לֹא הָיָה זֶה הַסִּפּוּר נִכְתָּב בַּסֵּפֶר, לֹא הָיִינוּ מוֹצְאִים יָדֵינוּ וְרַגְלֵינוּ בְּאוֹתוֹ בִּנְיָן הֶעָתִיד שֶׁיִּבָּנֶה בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ". עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ.
וְכֵן נִרְאֶה מִמְּפָרְשִׁים נוֹסָפִים [שֶׁלֹּא הֵבֵאנוּ בְּפִסְקָה זוֹ] שֶׁאֵין חוֹלֵק בָּעִנְיָן שֶׁאֶת הֶחָסֵר בְּתֵאוּר בַּיִת שְׁלִישִׁי יֵשׁ לְהַשְׁלִים וְלִלְמוֹד עַל פִּי יְדִיעוֹתֵינוּ עַל בַּיִת שֵׁנִי.
תְּשׁוּבָה ב'
עַתָּה נַחֲזוֹר לְדָבָר נוֹסָף שֶׁיֵּשׁ לְבָרֵר: הֵיכָן יֶשְׁנָם מְקוֹמוֹת פְּנוּיִים בְּבַיִת שְׁלִישִׁי לַלְּשָׁכוֹת שֶׁהָיוּ בְּבַיִת שֵׁנִי בַּקֹּדֶשׁ [הַיְנוּ בָּעֲזָרָה]? וְהֵיכָן בַּחֹל [בְּעֶזְרַת נָשִׁים]? [ציור 6]