לשכנו תדרשו חלק א'
יחזקאל מ' פסוק י'-יא'
(יחזקאל מ' פסוק י'-יא')
י וְתָאֵ֨י הַשַּׁ֜עַר דֶּ֣רֶךְ הַקָּדִ֗ים שְׁלֹשָׁ֤ה מִפֹּה֙ וּשְׁלֹשָׁ֣ה מִפֹּ֔ה מִדָּ֥ה אַחַ֖ת לִשְׁלׇשְׁתָּ֑ם וּמִדָּ֥ה אַחַ֛ת לָאֵילִ֖ם מִפֹּ֥ה וּמִפּֽוֹ׃
ביאור: והתאים של השער לצד המזרחי הם שלושה מצפונו של השער ושלושה מדרומו של השער מדה שווה לשלושת התאים וכן מידה שווה לעמודים שהם מזוזות אולם השער מצד אחד מימין ומצד שני משמאל.
יא וַיָּ֛מׇד אֶת־רֹ֥חַב פֶּתַח־הַשַּׁ֖עַר עֶ֣שֶׂר אַמּ֑וֹת אֹ֣רֶךְ הַשַּׁ֔עַר שְׁל֥וֹשׁ עֶשְׂרֵ֖ה אַמּֽוֹת׃
ביאור: ומדד את רוחב חלל הפתח של השער ומידתו עשר אמות ואילו אורך חלל אולם השער מידתו שלוש עשרה אמות.
– תרגום –
י) וְתָוֵי תַרְעָא בְּאוֹרַח מַדִינְחָא תְּלָתָא מִכָּא וּתְלָתָא מִכָּא מְשַׁחְתָּא חֲדָא לִתְלָתֵיהוֹן וּמְשַׁחְתָּא חֲדָא לְאֵילַיָא מִכָּא וּמִכָּא: יא) וּמְשַׁח יַת פּוּתְיָא דְמַעֲלָנָא דְתַרְעָא עֲסַר אַמִין אוּרְכָּא דְתַרְעָא תְּלַת עַסְרֵי אַמִין:
(י) ותאי השער. הזה אשר דרך הקדים שבכותל מזרחי של עזרת נשים ג' היו מפה וג' היו מפה ג' לדרום וג' לצפון סמוכין לכותל עזרת נשים ופניהם להר הבית ומדת חללו וכותל המפסיק בין כל אחד פי' למעלה: ומדה אחת לאילים. העשויין לספי האולם מבפנים: מפה ומפה. מימין ומשמאל מדתן שתים אמות: (יא) רחב פתח השער. רוחב חלל הפתח וכן שנינו כל הפתחים רחבן י' אמות: אורך השער. הוא חלל אולם השער מן הצפון לדרום: שלש עשרה אמות. י' כנגד חלל הפתח ואמה וחצי לכאן ואמה וחצי לכאן ואל תתמה שאצל הפתח קורהו רוחב ואצל חלל האולם קורהו אורך שהפתח גובהו הוא ארכו והרחב מסף אל סף והאולם לפי שמשך בליטת חללו מן המזרח למערב פחות ממדת חללו מן הצפון לדרום שזו שמונה אמות וזו י"ג קורא את המדה היתירה אורך והרי עדות לדבר במשכנא (דמלכים א') והאולם על פני היכל הבית כ' אמה ארכו על פני רוחב הבית נמצא מן הצפון לדרום קרוי להיכל רוחב ולאולם קרוי אורך לפי שההיכל מדתו מן המזרח למערב יתירה על מצפון לדרום ובאולם חלוף למדת שהמידה היתירה קרוי אורך:
– מוסף רש"י –
(י) ותאי השער. היציע שקורין אפנדי"ן שהוא מוסב ומשופע (במדבר לד ז) :
י) וְתָוֵי תַרְעָא בְּאוֹרַח מַדִינְחָא תְּלָתָא מִכָּא וּתְלָתָא מִכָּא מְשַׁחְתָּא חֲדָא לִתְלָתֵיהוֹן וּמְשַׁחְתָּא חֲדָא לְאֵילַיָא מִכָּא וּמִכָּא: יא) וּמְשַׁח יַת פּוּתְיָא דְמַעֲלָנָא דְתַרְעָא עֲסַר אַמִין אוּרְכָּא דְתַרְעָא תְּלַת עַסְרֵי אַמִין:
פסוק י': לפני שער המזרח ישנם שלושה תאים בצפון ושלושה בדרום, ומדתם שווה: חללם שש אמות באורך וברוחב, וחומות התאים חמש אמות מג' הכוונים. והם בולטים אחת עשרה אמות לכוון הר הבית [ג' תאים כפול שש אמות = שמונה עשרה אמה, ועוד ארבע חומות כפול חמש אמות = עשרים, סה"כ ביחד: שלושים ושמונה אמות אורך התאים וחומותיהם. [ציור 38]
וכן האלים שווה מדתם, ואורכם וכן רחבם שתי אמות כל איל, והם משני צדי האולם לכוון המערב בחצר החיצונה [וגבהם ששים אמה, לקמן בפס' י"ד]. [ציור 39]
פסוק י"א: רוחב פתח השער הוא – עשר אמות, וכן רוחב כל הפתחים [לד] עשר אמות, חוץ מפתח שער קדש הקדשים [לה] ופתח האולם של ביהמ"ק. [ציור 40]
ואורך האולם [לו] מהצפון לדרום, חללו שלוש עשרה אמה שזה עשר אמות כנגד פתח השער, ועוד אמה וחצי לכוון הצפו [לז], וכן עוד אמה וחצי לדרום. [ציור 40]
[לד] תאים נמוכים
רוחב פתח שערי החצר הפנימי והחיצוני, ושערי הר הבית, ופתח ההיכל, הוא עשר אמות, כמו ששנינו במדות (פרק ב' משנה ג') על בית שני שרוחב השערים היה עשר אמות. אבל בששת אולמי החצר הפנימי, וארבע חצרות הקטורות שבחצר החיצוני, מסתבר שהן פחות מעשר אמות.
וכן כתב במשכני עליון (דף קע"ב) …וכל פתח רחבו עשר אמות, כי עשר כתות מלאכים צריכים לקבל מהם ע"כ. [ושם דבר בשערי החצר הפנימי. וכן הוא בשערי החצר החיצוני]. ובחמשה פרקים (דף ק"צ פרק א' משנה ד') כתב: עזרת נשים… גבהם של פתחים חמישים אמה ורחבם עשר עכ"ל. וכן רוחב פתח שערי ירושלים לעתיד עשר אמות (סנהדרין ק' ע"א).
[לה] ג' תאים מימין השער
קדש הקדשים לקמן (פרק מ"א פס' ג'), רוחב הפתח שלו שבע אמות. ופתח האולם (לקמן פרק מ' פס' מ"ח) ברוחב ארבע עשרה אמה.
[לו] קירות התאים חמש אמות
הנביא קורא לאולם בשם אורך השער, ולא כתב אורך האולם. * ואולי בא ללמד שאולם זה, הוא חלק מהשער ובטל לשער, דהיינו הוא אולם השער.
[לז] אחר שעוברים את התאים
אמה וחצי לכוון הצפון: פתח השער 10 אמות, ורוחב האולם 13 אמה. נמצא שבצד ימין רוחב האולם יתר על פתח השער באמה וחצי, וכן בצד שמאל רוחב האולם יתר על פתח השער באמה וחצי [ציור 38]